Spring naar bijdragen

Gered, hoezo waarvan, waarvoor, waarheen ??


Aanbevolen berichten

In de topic ''Eens gered altijd gered'' bleken er bij veel mensen vragen te zijn over redding, sommige vroegen zich af, waarom ? waaruit ? waarvoor ? waarheen ? Hoe kan ik gered worden, ik ben toch als kind besprenkeld ben ik nu gered ?

Misschien kan deze Topic meer duidelijkheid geven !!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij is de mogelijkheid van afval van het geloof er wel degelijk, zie Hebreeën 6. In het protestantisme heeft men daarmee moeite, omdat men gelooft dat wedergeboorte onherroepelijk is. De

Je moet bidden alsof het uitsluitend van God afhangt. Je moet handelen alsof het uitsluitend van jezelf afhangt.

Omdat God ons liefheeft en ons geluk voor ogen heeft. Uit de macht van de zonde, het enige absolute kwaad. Tot eer van God en tot heil van onze zielen. Naar Christus, het begin en

Het is "dit topic" en niet "deze topic". 

Ik ben als kind gedoopt. Daarmee ben ik wedergeboren. De conclusie die we uit het andere topic hebben kunnen trekken is dat dat echter nog niet zoveel zegt over het al dan niet gered zijn. Als je hier in dit topic die aanname wel wil doen dan zal je eerst nog heel wat werk hebben in het andere topic want je aanname wordt niet geslikt, niet de theorie laat staan in de praktijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is de mogelijkheid van afval van het geloof er wel degelijk, zie Hebreeën 6.

In het protestantisme heeft men daarmee moeite, omdat men gelooft dat wedergeboorte onherroepelijk is. De calvinistische neiging een kloppend systeem te maken, loopt vervolgens tamelijk gierend uit de klauwen: enerzijds ging men geloven in veronderstelde, onherroepelijke wedergeboorte bij de doop, anderzijds ging men doop en wedergeboorte zo ver loskoppelen dat de doop niet meer is dan een ritueel van toelating tot de gemeenschap, en wedergeboorte wordt beperkt tot een klein clubje uitverkorenen.

Als je echter meer ruimte laat voor de menselijke wil en de mogelijkheid tot afval, heb je die problemen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Radical:

waarom ?

Omdat God ons liefheeft en ons geluk voor ogen heeft.

2 uur geleden zei Radical:

waaruit ?

Uit de macht van de zonde, het enige absolute kwaad.

2 uur geleden zei Radical:

waarvoor ?

Tot eer van God en tot heil van onze zielen.

2 uur geleden zei Radical:

waarheen ?

Naar Christus, het begin en het einde van alles.

2 uur geleden zei Radical:

Hoe kan ik gered worden, ik ben toch als kind besprenkeld ben ik nu gered ?

Door het doopsel en door gebed, sacramenten en naastenliefde. Door Gods genade te beantwoorden en Hem zo te beminnen. Door Christus' Lichaam en Bloed te eten en zo te delen in zijn Offer. Door alles wat je hebt en wie je bent aan Hem op te dragen, inclusief het lijden. Door voor je medemensen als Christus te zijn. Door alles van Hem te verwachten en niets van jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Robert Frans:

Je moet bidden alsof het uitsluitend van God afhangt. Je moet handelen alsof het uitsluitend van jezelf afhangt. ;)

Maar wat is uitgangspunt:  van wie hangt het af dan ? Is bidden geen handeling dan ? Dit is wel erg tegenstrijdig toch ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Robert Frans:

Je moet bidden alsof het uitsluitend van God afhangt. Je moet handelen alsof het uitsluitend van jezelf afhangt. ;)

Inderdaad "alsof", en daarbij erken je dus al dat het niet uitsluitend van jezelf afhangt, maar uitsluitend van Hem. Mensen zouden moeten erkennen dat ze zelf niets kunnen. Pas dan erkennen ze de volledige afhankelijkheid van God. De mens is in alles van Hem afhankelijk. Het zou me verbazen als jij dat niet gelooft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei WdG:

Inderdaad "alsof", en daarbij erken je dus al dat het niet uitsluitend van jezelf afhangt, maar uitsluitend van Hem. Mensen zouden moeten erkennen dat ze zelf niets kunnen. Pas dan erkennen ze de volledige afhankelijkheid van God. De mens is in alles van Hem afhankelijk. Het zou me verbazen als jij dat niet gelooft?

Klopt, we zijn van Hem afhankelijk en het is goed dat te (blijven) erkennen. Alleen God wil het daarbij niet laten, maar wil dat je met Hem samenwerkt om het goede te doen en het Evangelie te verkondigen, door het beantwoorden van de genade die Hij je schenkt. Hij wil als mens naast je staan, opdat jij uiteindelijk zult delen in zijn goddelijkheid.
Net zoals de eerste mensen in het Genesisverhaal samen met Hem de hof beheerden en bewerkten. Niet omdat God dat niet alleen zou kunnen, maar omdat Hij hen wilde betrekken in zijn scheppingswerk en zo zijn diepste wezen met hen wilde delen.
God stelt zich dus ook afhankelijk van ons, opdat wij uit vrije wil Hem liefhebben. Zelfs de komst van de Verlosser was ook een akte van vrije wil van Maria, die haar fiat gaf bij de aankondiging van de geboorte ("Ik ben de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar uw Woord"). En zo is de Kerk ook een uniek en mysterieus samenspel tussen God en mens, waarbij God zich geheel aan ons geeft en wij ons geheel aan God. Het is dus, zoals bij zoveel dingen, niet of-of, maar en-en.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Deze uitspraak zien we vaak terugkomen als vluchtweg om nu net niet onze verantwoordelijkheid te nemen, met regelmaat van de klok zelfs.

Nee, dan zie je het verkeerd, of je vat het verkeerd op. Ik zeg niet dat mensen niks kunnen. Ik zeg dat mensen zonder God niks kunnen. Zonder Hem zou deze wereld niet eens bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei WdG:

Nee, dan zie je het verkeerd, of je vat het verkeerd op. Ik zeg niet dat mensen niks kunnen. Ik zeg dat mensen zonder God niks kunnen. Zonder Hem zou deze wereld niet eens bestaan.

Dan zouden mensen ook moeten erkennen dat ze wel iets kunnen, God heeft ze daartoe immers geschapen. Ook hierover kan een oeverloos debat ontstaan, is het uiteindelijk niet allemaal als een open deur?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:

Dan zouden mensen ook moeten erkennen dat ze wel iets kunnen, God heeft ze daartoe immers geschapen. Ook hierover kan een oeverloos debat ontstaan, is het uiteindelijk niet allemaal als een open deur?

Mogelijk. Uit geloof kun je bergen verzetten. Dat biedt toch ruimte voor mooie woordspelingen of grafiekjes?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei WdG:

Als mensen maar zouden willen geloven. Ben jij een Christen, TTC?

In wat zouden ze moeten geloven, dat ze bergen kunnen verzetten? Ik begin stilaan te twijfelen of ik nog wel christen wil zijn, het lijkt stilaan op een karikatuur. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de Willibrord vertaling zo mooi:

efe 2 v3Trouwens, ook wij allen, zonder uitzondering, hebben vroeger tot hen behoord, toen wij ons leven lieten beheersen door zondige begeerten en deden wat onze zelfzucht en onze boze neigingen van ons wilden. Uit onszelf waren wij een voorwerp van Gods toorn, evenzeer als de anderen. 4Maar God, die rijk is aan erbarming, heeft wegens de grote liefde waarmee Hij ons heeft liefgehad, 5ons met Christus ten leven gewekt, hoewel wij dood waren door onze zonden; aan zijn genade dankt gij uw redding. 6En Hij heeft ons samen met Hem doen opstaan en zetelen in de hemelen, in Christus Jezus, 7om de naderbij komende eeuwen de overgrote rijkdom van zijn genade te tonen door zijn goedheid jegens ons in Christus Jezus. 8Ja, aan die genade dankt gij uw heil, door het geloof; niet aan uzelf, Gods gave is het;9niet aan uw prestaties, niemand mag zich verhovaardigen. 10Gods werk zijn wij, geschapen in Christus Jezus, om in ons leven de goede daden te realiseren die God voor ons al bereid heeft

'' hebben vroeger tot hen behoord, toen wij ons leven lieten beheersen door zondige begeerten en deden wat onze zelfzucht en onze boze neigingen van ons wilden.''

Dit is dus de staat waarin iedereen verkeerde !!

''ons met Christus ten leven gewekt, hoewel wij dood waren door onze zonden''

Dood door onze zonde !!

''aan zijn genade dankt gij uw redding''

Gered van een dood bestaan, door zijn genade en liefde !!

''Gods werk zijn wij, geschapen in Christus Jezus, om in ons leven de goede daden te realiseren die God voor ons al bereid heeft''

waarvoor, goede daden te realiseren die God heeft voorbereid.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ik waag dat te betwijfelen. Veel christenen denken heel zwart-wit: geloof in Jezus => hemel, niet geloven in Jezus => hel. Uiteraard is het veel complexer dan dat. Er staat dat zelfs mensen die in Hem geloven en in Zijn naam demonen hebben uitgedreven (dat lijken me toch wel flinke hardcore christenen dan, ook volgens Marcus 16:17) nog kunnen worden weggewezen. En slechts op één plek zegt Jezus zelf dat als je niet gelooft (in het evangelie zoals door de apostelen direct zelf gepredikt) dat je 'veroordeeld' bent, in een stuk dat veel later aan Marcus is toegevoegd. Dus, om daar nu op te baseren dat niet geloven automatisch de hel betekent. Sowieso valt er nog best e.e.a. te discussieren over de Griekse woorden die als 'eeuwig' vertaald worden. Johannes 3:18 zegt ook niet dat je naar de hel gaat, maar dat als je niet gelooft je al veroordeeld bent/was (en Jezus dus the way out is). 

Er staat inderdaad geschreven dat mensen demonen uit drijven in zijn naam, omdat zijn naam veel gezag heeft kan dit gebeuren, er staat ook in diezelfde tekst dat zij Jezus niet kende, en hij dit bevestigd, ga weg van mij ik heb je nooit gekend, hardcore christenen nee, mensen die zijn naam gebruiken zoals moslims die zijn naam erkennen als de genezer en als een profeet, en in zijn naam genezingen zien, maar erkennen zij hem als de "God, als zoon van God'' nee dus en dit zal dus zijn reactie zijn zoals Jezus zelf zegt, ga weg van mij je hebt mij nooit gekend, erkend.

Overgegaan, weggerukt worden, uit de staat van niet vergeven te zijn, reeds veroordeelt te zijn, naar opgenomen te worden in een geestelijke familie, en daar geestelijk volwassen te worden.

Is toch het hele concept van wedergeboorte.

Waarom stierf Jezus anders aan het kruis, en stond Hij op ??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid