Spring naar bijdragen

Gered, hoezo waarvan, waarvoor, waarheen ??


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Radical:

Nee ik ben gewoon druk geweest zal zo eens gaan kijken voorzichtigheid is toch prima, als het de waarheid maar geen geweld aan doet

Ik zag in de topic eindtijd al een paar stellingen voorbij komen van oa. WDG:, gaitema, Kaasjekruid,

Het verschil het besef waar mensen voor gered zijn '' gered-hoezo-waarvan-waarvoor-waarheen- zal ook hier duidelijk worden.

Ik begreep dat jij een kingdom now, gelovige bent met een warfare vieuw bent klopt dit ??

 

klopt helemaal, heb een relatie en actief bezig met global legacy, en awakening, maar vooral met  de Vader de Zoon en de Heilige geest ha ha.

het is een snel groeiende beweging in samenwerking ook met Jesusculture,en bethel church in redding. maar vind zijn wortels in Azusa street waar net als met pinksteren in handelingen de Heilige geest enorm werdt uitgestort, en de pinksterbeweging weer nieuw leven in blies. maar ondanks veel tegenstand de meest snelgroeiende beweging is wereldwijd, dus ook in nederland.

we zijn er erg blij mee een fijne koninklijke familie waar ik en mijn gezin zich erg bij thuis voelen.

in nederland vind het veel verzet, maar goed ze kunnen niet om de wonderen en tekenen heen, en is in het verleden bij elke opwekking niet anders geweest.

waar ben jij betrokken ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij is de mogelijkheid van afval van het geloof er wel degelijk, zie Hebreeën 6. In het protestantisme heeft men daarmee moeite, omdat men gelooft dat wedergeboorte onherroepelijk is. De

Je moet bidden alsof het uitsluitend van God afhangt. Je moet handelen alsof het uitsluitend van jezelf afhangt.

Omdat God ons liefheeft en ons geluk voor ogen heeft. Uit de macht van de zonde, het enige absolute kwaad. Tot eer van God en tot heil van onze zielen. Naar Christus, het begin en

6 uur geleden zei vredestichter:

klopt helemaal, heb een relatie en actief bezig met global legacy, en awakening, maar vooral met  de Vader de Zoon en de Heilige geest ha ha.

het is een snel groeiende beweging in samenwerking ook met Jesusculture,en bethel church in redding. maar vind zijn wortels in Azusa street waar net als met pinksteren in handelingen de Heilige geest enorm werdt uitgestort, en de pinksterbeweging weer nieuw leven in blies. maar ondanks veel tegenstand de meest snelgroeiende beweging is wereldwijd, dus ook in nederland.

we zijn er erg blij mee een fijne koninklijke familie waar ik en mijn gezin zich erg bij thuis voelen.

in nederland vind het veel verzet, maar goed ze kunnen niet om de wonderen en tekenen heen, en is in het verleden bij elke opwekking niet anders geweest.

waar ben jij betrokken ?

 

Ik had er al het een en ander van gehoord een aantal mensen komt redelijk vaak naar Nederland ik ben een keer uitgenodigd bij een RAN netwerk dag in Ermelo, en mijn kinderen zijn gek op Jezus culture super goede teksten en muziek

Ze zijn ook naar de Heineken music hal geweest en gaan over een paar weken naar de bethel camping in dalfsen daar is ook weer wat van Jesus culture.

Wij zijn intensief betrokken bij onze plaatselijke gemeente en leiden daar ook een huiskring hebben een goede relatie met de kerken om ons heen en maken een hele positieve ontwikkeling door.

In onze regio is er ook een enorme opkomst van nieuwe kerken en gelovigen echt fijn om te zien hoe dit de laatste jaren explosief gegroeid is.

Ik heb eens een beetje in de geschiedenis gekeken er zijn hele radicale geestvervulde christenen geweest op Credible wat is jou motivatie om mee te doen en heeft het effect ??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat het zeker effect heeft, ik geloof rom 8 met heel mijn hart, de hele schepping kreunt naar het openbaar worden van de zonen en dochters van God.

Alleen dit mysterie zoals als het efe h3 vermeld staat, is een wonder van genade, en dat is voor een hoop mensen moeilijk te vatten, zelf was ik ook tot mijn 33 geestelijk blind, en deed mijn best om niet te geloven, dus daarom wel heel veel geduld gekregen met iedereen, de reactie´s van sommige zijn mij niet vreemd was zelf waarschijnlijk nog fanatieker geweest Ha ha.

Ik zat iets meer dan een maand geleden thuis (ivm een onderzoek) , ik had zelfs nog nooit gehoord van dit soort christelijke forum's en heb me toen aangemeld, en ontdekte al snel dat er meer anti-christ zijn, als mensen die wedergeboren en geest vervuld waren.

dus ik aan het begin  hele stukken schrijven bijv  over de bril van het calvinisme ha ha, kwam er al snel achter dat dit hier anders werkte, maar goed heeft het effect ik denk het wel.

Ik hou er wel van dat mensen zoals bijv atheisten zo reageren, worden ze toch behoorlijk geprikkeld en uitgedaagd, want als je met jezus wandeld en je komt geen duivel meer tegen moet je je ook wat gaan afvragen.

Duisternis is een gebrek aan licht, en wij zijn een stad op een berg die licht geeft dus ik ga nog even door.

hoe sta jij tegenover kingdom now ivm deze topic waarvoor- waarheen...

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei vredestichter:

Ik geloof dat het zeker effect heeft, ik geloof rom 8 met heel mijn hart, de hele schepping kreunt naar het openbaar worden van de zonen en dochters van God.

Alleen dit mysterie zoals als het efe h3 vermeld staat, is een wonder van genade, en dat is voor een hoop mensen moeilijk te vatten, zelf was ik ook tot mijn 33 geestelijk blind, en deed mijn best om niet te geloven, dus daarom wel heel veel geduld gekregen met iedereen, de reactie´s van sommige zijn mij niet vreemd was zelf waarschijnlijk nog fanatieker geweest Ha ha.

Ik zat iets meer dan een maand geleden thuis (ivm een onderzoek) , ik had zelfs nog nooit gehoord van dit soort christelijke forum's en heb me toen aangemeld, en ontdekte al snel dat er meer anti-christ zijn, als mensen die wedergeboren en geest vervuld waren.

dus ik aan het begin  hele stukken schrijven bijv  over de bril van het calvinisme ha ha, kwam er al snel achter dat dit hier anders werkte, maar goed heeft het effect ik denk het wel.

Ik hou er wel van dat mensen zoals bijv atheisten zo reageren, worden ze toch behoorlijk geprikkeld en uitgedaagd, want als je met jezus wandeld en je komt geen duivel meer tegen moet je je ook wat gaan afvragen.

Duisternis is een gebrek aan licht, en wij zijn een stad op een berg die licht geeft dus ik ga nog even door.

hoe sta jij tegenover kingdom now ivm deze topic waarvoor- waarheen...

 

 

@lobke had net wel een punt, er zijn zoveel mensen die verlangen naar gebed en het goede nieuws nodig graag willen horen als ze hier zo koppig blijven.

Wat zou jezus gedaan hebben op dit Forum blijven ?

En op je vraag terug te komen: Ik weet zeker dat Jezus koning is en hij dat nu is een koning heeft een rijk (geestelijk rijk) en ik ben blij dat ik daarbij hoor en dit Rijk steeds groter wordt.

Had je al gehoord van de opwekking in Myanmar !! en Indonesië het grootste moslim land bekeert zich.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Radical:

@lobke had net wel een punt, er zijn zoveel mensen die verlangen naar gebed en het goede nieuws nodig graag willen horen als ze hier zo koppig blijven.

Wat zou jezus gedaan hebben op dit Forum blijven ?

En op je vraag terug te komen: Ik weet zeker dat Jezus koning is en hij dat nu is een koning heeft een rijk (geestelijk rijk) en ik ben blij dat ik daarbij hoor en dit Rijk steeds groter wordt.

Had je al gehoord van de opwekking in Myanmar !! en Indonesië het grootste moslim land bekeert zich.

Ja ben jij soms betrokken bij HoH ik heb gehoord dat dit een fijne gemeente is en veel in Myanmar doet, en ik had inderdaad gehoord dat er in indonesia grootte crusades gehouden worden (ben de namen ff kwijt) en er massa's tot geloof komen, genezen en bevrijd worden, ook op dit moment is ene leif hetland in pakistan het evangelie aan het verkondigen en al meer dan 1 miljoen moslims zich bekeerd hebben, mensen worden bevrijd, gered en indien nodig genezen..

Heb je wel eens van heidy en rolland baker gehoord die zetten heel mozambiq op zijn kop nu al meer dan 600 kerken gesticht, begon met een paar weeshuizen een paar blinden die gingen zien, en nu zelfs veel doden die opstaan, begon met een paar en nu tienduizenden moslims en andersdenkende gered

Ik zelf ben 33 jaar geprobeert atheist te zijn geweest, en toen ging het licht aan, 33 jaar geduld heeft Hij met mij gehad, dus ik weet zeker, jezus blijft op dit Forum vertellen dat Hij leeft.

maar hoe lang door mij, kan ik je niet vertellen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-7-2017 om 14:41 zei vredestichter:

Heb je wel eens van heidy en rolland baker gehoord die zetten heel mozambiq op zijn kop nu al meer dan 600 kerken gesticht, begon met een paar weeshuizen een paar blinden die gingen zien, en nu zelfs veel doden die opstaan, begon met een paar en nu tienduizenden moslims en andersdenkende gered

Hee @vredestichter ik ga er morgen vandoor ik was ook lekker aan vakantie toe hoop dat je ondertussen niet verbannen bent, anders kan ik contact opnemen met @DeThomas, fijn dat je me kunt komen ophalen kunnen we elkaar al iets beter leren kennen voordat we daar aan komen, ik hoor het wel of @Willempie mee gaat, en jammer dat @WdG zo ver weg woont..

Succes en veel zegen (YY)

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Radical:

Hee @vredestichter ik ga er morgen vandoor ik was ook lekker aan vakantie toe hoop dat je ondertussen niet verbannen bent, anders kan ik contact opnemen met @DeThomas, fijn dat je me kunt komen ophalen kunnen we elkaar al iets beter leren kennen voordat we daar aan komen, ik hoor het wel of @Willempie mee gaat, en jammer dat @WdG zo ver weg woont..

Succes en veel zegen (YY)

Fijne vakantie :*

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei DeThomas:

Zeg niet om vervelend te doen, maar aangezien ik hier het lijdend voorwerp ben, zou ik ook iets te zeggen mogen hebben over wie iedereen meeneemt?

Je hebt gelijk Thomas Jij bepaalt wie mee gaat, ''lijdend voorwerp" goed bedacht !! echt grappig, maar wij gaan jou uit jou lijden verlossen in Jezus Naam kan bijna niet wachtten..

:|:||:)|:) wordt een gezellige boel..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-7-2017 om 08:05 zei Thorgrem:

Het is "dit topic" en niet "deze topic". 

Ik ben als kind gedoopt. Daarmee ben ik wedergeboren. De conclusie die we uit het andere topic hebben kunnen trekken is dat dat echter nog niet zoveel zegt over het al dan niet gered zijn. Als je hier in dit topic die aanname wel wil doen dan zal je eerst nog heel wat werk hebben in het andere topic want je aanname wordt niet geslikt, niet de theorie laat staan in de praktijk. 

Als je als kind gedoopt ben, betekent dit hetzelfde als wedergeboren ??

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thorgrem:

De doop is de wedergeboorte dus ja. 

Kinder- of volwassendoop, groot dopen, klein dopen, besprenkelen of waterbad, de meningen over de doop zijn in Nederland sterk verdeelt. 

11 minuten geleden zei Thorgrem:
21 minuten geleden zei vredestichter:

s je als kind gedoopt ben, betekent dit hetzelfde als wedergeboren ??

De doop is de wedergeboorte dus ja. 

De term ‘volwassendoop’ is ongelukkig, want ook gelovige kinderen kunnen gedoopt worden; beter is de term ‘gelovigendoop’.
Ik zie o.a. de volgende kenmerken:
(a) Geen doop zonder bekering (Hand. 2:38,41) – zo was het al bij de doop van Johannes (Marc. 1:4) – geen doop zonder geloof (Marc. 16:16), geen doop zonder discipelschap (Matt. 28:19).
(b) De doop kan slechts verstaan worden vanuit het individuele aspect: het gaat in het NT steeds om het persoonlijk geloof van de dopeling, niet om dat van de ouders of wie ook.
(c) In Hand. 8:12v. worden mannen en vrouwen gedoopt, geen kinderen; in vs. 36-38 is geloof de voorwaarde tot de doop; ook in 10:44,47 en 19:5 is het: eerst geloof, dan doop.
(d) ‘Laat u dopen!’ is een bevel, dat tot mensen komt die het ook kunnen gehoorzamen, dus geen zuigelingen (Hand. 22:16).
(e) Voorzover valt na te gaan, omvatten de gedoopte ‘huisgezinnen’ in het NT steeds uitsluitend gelovigen (Hand. 16:34; 18:8; 
1 Kor. 1:16 vergelijk 16:15).
 Geen doop zonder eerst een veranderd leven: Rom. 6:3v. (nieuwheid des levens); Gal. 3:27 (Christus aangedaan); Kol. 2:12 (met Christus opgewekt); 1 Petr. 3:21 (een bede voor God van een goed geweten).

Volgens mij is dit voor een baby heel moeilijk.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thorgrem:

en de bijbel uit de christelijke context rukt.

Natuurlijk !!

ik heb alle baby's weggelaten die besprenkeld zijn in de bijbel sorry..

er staat er niet een in, ik begrijp dat dit gevoelig ligt en je je misschien afvraagt wedergeboren zou dit dan toch iets anders zijn ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei vredestichter:

Natuurlijk !!

ik heb alle baby's weggelaten die besprenkeld zijn in de bijbel sorry..

 

Of je leest niet of je bent onvermogend om te begrijpen wat je wel leest. 

Citaat

er staat er niet een in, ik begrijp dat dit gevoelig ligt en je je misschien afvraagt wedergeboren zou dit dan toch iets anders zijn ?

 

Ik hoef mij helemaal niets af te vragen. Ik weet wat ik geloof en ik weet dat jij de uitzondering binnen het christendom bent. Ik ga mijn geloof niet conformeren naar dat van een extremistische minderheid die vrij weinig van het christendom weet. Blijf gerust hangen in je bijbellisme maar val mij er niet mee lastig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-7-2017 om 19:48 zei Radical:

Hee @vredestichter ik ga er morgen vandoor ik was ook lekker aan vakantie toe hoop dat je ondertussen niet verbannen bent, anders kan ik contact opnemen met @DeThomas, fijn dat je me kunt komen ophalen kunnen we elkaar al iets beter leren kennen voordat we daar aan komen, ik hoor het wel of @Willempie mee gaat, en jammer dat @WdG zo ver weg woont..

Succes en veel zegen (YY)

Wat bizar wanneer je in hetzelfde huis woont. Tja ook wedergeboren christenen liegen dat het gedrukt staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei vredestichter:

Natuurlijk !!

ik heb alle baby's weggelaten die besprenkeld zijn in de bijbel sorry..

er staat er niet een in, ik begrijp dat dit gevoelig ligt en je je misschien afvraagt wedergeboren zou dit dan toch iets anders zijn ?

 

@vredestichter,

Ja je hebt alle baby's weg gelaten.

 

-Handelingen 10 (Cornelius en zijn ‘huis’; zie ook 11:14)

-Handelingen 16:15 (Lydia en haar ‘huis’)

-Handelingen 16:33 (de cipier en zijn ‘huis’)

-Handelingen 18:8 (Crispus met heel zijn ‘huis’)

-1 Korinthe 1:16 (het ‘huis’ van Stefanas)

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Lobke:

@vredestichter,

Ja je hebt alle baby's weg gelaten.

 

-Handelingen 10 (Cornelius en zijn ‘huis’; zie ook 11:14)

-Handelingen 16:15 (Lydia en haar ‘huis’)

-Handelingen 16:33 (de cipier en zijn ‘huis’)

-Handelingen 18:8 (Crispus met heel zijn ‘huis’)

-1 Korinthe 1:16 (het ‘huis’ van Stefanas)

Ik ben altijd blij met jou reactie's  super bedankt.

als je de teksten leest, staat er het huisgezin of een gezelschap, geen baby's worden er genoemd, wat nog belangrijker is dat er staat: '' en allen die zijn woord aan namen" of  zij geloofde, zij namen zijn woord aan, zij aanbaden hem en loofde hem die werden gedoopt. 

Ditt lijkt me voor een baby vrij ingewikkeld !

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Thorgrem:

 

Of je leest niet of je bent onvermogend om te begrijpen wat je wel leest. 

Ik hoef mij helemaal niets af te vragen. Ik weet wat ik geloof en ik weet dat jij de uitzondering binnen het christendom bent. Ik ga mijn geloof niet conformeren naar dat van een extremistische minderheid die vrij weinig van het christendom weet. Blijf gerust hangen in je bijbellisme maar val mij er niet mee lastig. 

Die eindeloze lappen tekst inclusief bijbelteksten is de reden dat ik een goede honderd berichten geleden al voor de eer bedankt heb. Dat geknip en geplak is in de regel een teken van veel drammen en een grote betonnen plaat voor het hoofd. Volgens mij is de kortste route van vredestichter richting uitgang op het moment dat je niet meer op hem reageert. (Tenzij in functie van mod natuurlijk.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Verkeerde naam gequote.

Dit is zo grappig:De opmars van de Pinksterbeweging bron http://www.rug.nl/education/scholierenacademie/studieondersteuning/profielwerkstuk/alfasteunpunt/subjects/onderwerpen/godsdienst/pinksterbeweginghttp:/Possessing the world: een ambitieuze missie

Je hebt er vast wel eens over gehoord: de secularisatie, ofwel het leeglopen van kerken. Veel mensen denken dat dit verschijnsel automatisch voortvloeit uit onze moderne maatschappij en dat dit ook het einde van religie zal gaan betekenen. Wanneer een land modern wordt, zoals in Nederland, dan gaan er steeds minder mensen naar de kerk en op een gegeven moment is niemand meer religieus. Klopt dit wel? Zijn kerken in de moderne samenleving alleen maar aan het leeglopen?

Iets waar wij in Nederland vaak geen weet van hebben is dat er wereldwijd talloze pinksterkerken in opkomst zijn. Van Amerika tot Azië, door beloften van wonderen en genezing schieten alom pinksterkerken als paddenstoelen uit de grond. De Pinksterbeweging dankt haar naam aan Pinksteren. Volgens de Bijbel ontvingen de discipelen (trouwe volgelingen) van Jezus met Pinksteren de Heilige Geest. Deze zou hen steunen bij het verder verspreiden van het geloof. Net als de discipelen zien leden van de Pinksterbeweging het als hun taak om het geloof te verspreiden. Momenteel behoort de Pinksterbeweging tot een van de snelst groeiende religieuze stromingen wereldwijd. Volgens de World Christian Database beslaat de Pinksterbeweging ondertussen al een kwart van alle Christenen en zij blijft groeien! In Australië is de vraag naar pinksterkerken zo groot dat er een aantal jaren geleden iedere vier dagen een nieuwe kerk haar deuren opende!

Waarom denk jij dat men zo geïnteresseerd is in deze vorm van het christendom? Hoe zorgen de verschillende gemeenten er voor dat hun geloof wordt verspreid en de mensen bereikt? Hoe maakt men gebruik van de moderne maatschappij en media? Dit zijn allerlei vragen op basis waarvan je een interessant profielwerkstuk kunt schrijven! Een ander interessant idee is om pinkstergemeenschappen in verschillende werelddelen met elkaar te vergelijken. Wat hebben ze gemeen en waarin verschillen ze? Waarom bestaan deze verschillen?

De Yoido Full Gospel Church in Zuid Korea is met haar 1.000.000 leden de grootste pinkstergemeente van de wereld

Geschiedenis, ontstaan en kenmerken

De Azusa Street Revival

In 1906 besloot William J. Seymour, een Afro-Amerikaanse predikant, spontaan diensten te houden in Los Angeles. Seymour had een vernieuwende visie op het Christendom. Hij stelde dat het mogelijk was om een directe persoonlijke relatie met God te hebben. Zijn diensten gingen soms dag en nacht door en iedereen was welkom. Zwart, wit, rijk of arm, allen die een diepere beleving wilden van de Heilige Geest mochten naar binnen lopen. De bijeenkomsten resulteerden in een groep missionarissen die zich in zeer korte tijd over de hele wereld verspreidden en het pinkstergeloof predikten. Tegenwoordig wordt naar de diensten van Seymour en de daarop volgende verspreiding van de Pinksterbeweging verwezen als de ‘Azusa Street Revival’. Hoe is deze verspreiding in zijn werk gegaan? En hoe kan het dat de missionarissen erin geslaagd zijn zo veel mensen te bekeren?

De Pinksterbeweging gelooft dat God een zeer actieve rol speelt in het dagelijks leven. God is echt ‘in’ de mens aanwezig, wat betekent dat iedereen iets goddelijks heeft. Een persoonlijke relatie met God wordt bewerkstelligd door gedoopt te worden met de Heilige Geest. Deze doop is vaak een hele intense ervaring, waarbij mensen niet zelden in extase raken! Het bewijs dat iemand de Heilige Geest in zich heeft uit zich vaak in het spreken in tongen. Dit betekent dat een persoon spontaan in onbekende talen begint te spreken. Een andere uiting van de Heilige Geest is het verrichten van wonderen. 

De Pinksterbeweging beroept zich op de Bijbel. Dezelfde Bijbel waar de protestanten en katholieken zich ook op beroepen. Toch wordt de Pinkstergemeenschap door deze christenen vaak niet serieus genomen. Waarom bestaat er een botsing tussen de Pinksterbeweging en andere vormen van het christendom? Dit is een interessante kwestie waar je je profielwerkstuk over kunt schrijven. Dit kan voor het vak godsdienst, maar ook voor vakken als geschiedenis of maatschappijleer! Onderzoek wat de verschillen zijn tussen de Pinksterbeweging en bijvoorbeeld het katholicisme. Zoals eerder genoemd zien we dat vele kerkelijke instituten leeglopen, maar dat pinkstergemeenschappen talloze bezoekers trekken. Hoe kun je dit verklaren? Mensen hebben blijkbaar nog steeds behoefte aan religieuze verdieping.

 

Verkeerde naam gequote.

Natuurlijk..

/www.globallegacy.com/  Hier hebben wij een relatie mee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei vredestichter:

Dit is zo grappig:De opmars van de Pinksterbeweging bron http://www.rug.nl/education/scholierenacademie/studieondersteuning/profielwerkstuk/alfasteunpunt/subjects/onderwerpen/godsdienst/pinksterbeweginghttp:/Possessing the world: een ambitieuze missie

Je hebt er vast wel eens over gehoord: de secularisatie, ofwel het leeglopen van kerken. Veel mensen denken dat dit verschijnsel automatisch voortvloeit uit onze moderne maatschappij en dat dit ook het einde van religie zal gaan betekenen. Wanneer een land modern wordt, zoals in Nederland, dan gaan er steeds minder mensen naar de kerk en op een gegeven moment is niemand meer religieus. Klopt dit wel? Zijn kerken in de moderne samenleving alleen maar aan het leeglopen?

Iets waar wij in Nederland vaak geen weet van hebben is dat er wereldwijd talloze pinksterkerken in opkomst zijn. Van Amerika tot Azië, door beloften van wonderen en genezing schieten alom pinksterkerken als paddenstoelen uit de grond. De Pinksterbeweging dankt haar naam aan Pinksteren. Volgens de Bijbel ontvingen de discipelen (trouwe volgelingen) van Jezus met Pinksteren de Heilige Geest. Deze zou hen steunen bij het verder verspreiden van het geloof. Net als de discipelen zien leden van de Pinksterbeweging het als hun taak om het geloof te verspreiden. Momenteel behoort de Pinksterbeweging tot een van de snelst groeiende religieuze stromingen wereldwijd. Volgens de World Christian Database beslaat de Pinksterbeweging ondertussen al een kwart van alle Christenen en zij blijft groeien! In Australië is de vraag naar pinksterkerken zo groot dat er een aantal jaren geleden iedere vier dagen een nieuwe kerk haar deuren opende!

Waarom denk jij dat men zo geïnteresseerd is in deze vorm van het christendom? Hoe zorgen de verschillende gemeenten er voor dat hun geloof wordt verspreid en de mensen bereikt? Hoe maakt men gebruik van de moderne maatschappij en media? Dit zijn allerlei vragen op basis waarvan je een interessant profielwerkstuk kunt schrijven! Een ander interessant idee is om pinkstergemeenschappen in verschillende werelddelen met elkaar te vergelijken. Wat hebben ze gemeen en waarin verschillen ze? Waarom bestaan deze verschillen?

De Yoido Full Gospel Church in Zuid Korea is met haar 1.000.000 leden de grootste pinkstergemeente van de wereld

Geschiedenis, ontstaan en kenmerken

De Azusa Street Revival

In 1906 besloot William J. Seymour, een Afro-Amerikaanse predikant, spontaan diensten te houden in Los Angeles. Seymour had een vernieuwende visie op het Christendom. Hij stelde dat het mogelijk was om een directe persoonlijke relatie met God te hebben. Zijn diensten gingen soms dag en nacht door en iedereen was welkom. Zwart, wit, rijk of arm, allen die een diepere beleving wilden van de Heilige Geest mochten naar binnen lopen. De bijeenkomsten resulteerden in een groep missionarissen die zich in zeer korte tijd over de hele wereld verspreidden en het pinkstergeloof predikten. Tegenwoordig wordt naar de diensten van Seymour en de daarop volgende verspreiding van de Pinksterbeweging verwezen als de ‘Azusa Street Revival’. Hoe is deze verspreiding in zijn werk gegaan? En hoe kan het dat de missionarissen erin geslaagd zijn zo veel mensen te bekeren?

De Pinksterbeweging gelooft dat God een zeer actieve rol speelt in het dagelijks leven. God is echt ‘in’ de mens aanwezig, wat betekent dat iedereen iets goddelijks heeft. Een persoonlijke relatie met God wordt bewerkstelligd door gedoopt te worden met de Heilige Geest. Deze doop is vaak een hele intense ervaring, waarbij mensen niet zelden in extase raken! Het bewijs dat iemand de Heilige Geest in zich heeft uit zich vaak in het spreken in tongen. Dit betekent dat een persoon spontaan in onbekende talen begint te spreken. Een andere uiting van de Heilige Geest is het verrichten van wonderen. Omdat geloofd wordt dat de eindtijd nabij is, hebben leden van de Pinksterbeweging een sterke zendingsdrang. De wereld zal vergaan en pinkstergemeenschappen zien het als hun missie om zo veel mogelijk mensen te ‘redden’ door hen te bekeren.

De Pinksterbeweging beroept zich op de Bijbel. Dezelfde Bijbel waar de protestanten en katholieken zich ook op beroepen. Toch wordt de Pinkstergemeenschap door deze christenen vaak niet serieus genomen. Waarom bestaat er een botsing tussen de Pinksterbeweging en andere vormen van het christendom? Dit is een interessante kwestie waar je je profielwerkstuk over kunt schrijven. Dit kan voor het vak godsdienst, maar ook voor vakken als geschiedenis of maatschappijleer! Onderzoek wat de verschillen zijn tussen de Pinksterbeweging en bijvoorbeeld het katholicisme. Zoals eerder genoemd zien we dat vele kerkelijke instituten leeglopen, maar dat pinkstergemeenschappen talloze bezoekers trekken. Hoe kun je dit verklaren? Mensen hebben blijkbaar nog steeds behoefte aan religieuze verdieping.

Natuurlijk..

/www.globallegacy.com/  Hier hebben wij een relatie mee. 

Als je nu ook nog leert de juiste persoon te quoten, leest Thorgrem het misschien nog. Wanneer ga je de basale vaardigheden om deel te nemen aan een forum aanleren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als paddestoelen uit de grond en zo snel verdwijnen ze veelal (niet altijd) ook. Van een stabiele geloofsgemeenschap is zelden sprake. Hoeveel waarde heeft het dan? Volgens mij is er ook eens een Nederlands boek over geschreven. Via de voordeur naar binnen en via de achterdeur weer naar buiten oid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thorgrem:

Als paddestoelen uit de grond en zo snel verdwijnen ze veelal (niet altijd) ook. Van een stabiele geloofsgemeenschap is zelden sprake. Hoeveel waarde heeft het dan? Volgens mij is er ook eens een Nederlands boek over geschreven. Via de voordeur naar binnen en via de achterdeur weer naar buiten oid. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thorgrem:

Als paddestoelen uit de grond en zo snel verdwijnen ze veelal (niet altijd) ook. Van een stabiele geloofsgemeenschap is zelden sprake. Hoeveel waarde heeft het dan? Volgens mij is er ook eens een Nederlands boek over geschreven. Via de voordeur naar binnen en via de achterdeur weer naar buiten oid. 

De pinksterbeweging vind zijn oorsprong natuurlijk in handelingen, maar heeft een enorme verdieping gekregen in 1905 in inderdaad azuza street, alleen de RKK is nog een grotere beweging maar in nederland groeien we enorm,

en natuurlijk is er geen begrip zoals dit bovenstaande stuk ook omschrijft, wat is het onwetendheid, jaloersheid, tis jammer dat er zo over onze beweging gesproken wordt.

Maar dat zal deze gepassioneerde wederom geestvervulde in tongen biddende broers en zusters weinig beïnvloeden, ik ben er in ieder geval niet onder de indruk van..

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid