Spring naar bijdragen

Gered, hoezo waarvan, waarvoor, waarheen ??


Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Thorgrem:

Dus na een rituele handeling mag je er weer gewoon op los zondigen binnen bepaald substromingen van christelijke denominaties zonder daar ooit rekenschap voor af te hoeven leggen. Bijzonder. Immoreel en allerminst rechtvaardig denk ik.

Citaat

Ik geloof dat als jij een goed mens bent, je geweten volgt, je open stelt en je eerlijk naar jezelf bent, het vast goed komt.

In rom (de brief die luther als leidraad gebruikte) staat het toch echt anders 

Hij begint eerst uit te leggen, dart geen mens ''jood en griek" goed genoeg is om de relatie die na de zondeval ''eerste adam'' verstoord is recht te zetten '' alle derven de heerlijkheid God's simpel..

zelfs al je goede daden en je geweten volgen, zijn dus niet voldoende om rechtvaardig te zijn, simpel geen mens kan (zonder te sterven) rechtvaardig staan voor God..

Dat is precies de intentie van het kruis ''een middel om te doden'' wij worden niet opgelapt, bijgewerkt, opgebeurt, maar moeten sterven...

Huh ja sterven met Christus een geestelijke dood 2000 jaar geleden Heeft Christus als ons daar onze zondige natuur genomen en is gestorven en weer opgestaan, zonder daar deel van te zijn, ben je nog steeds behept met je oude vleselijke zondige natuur, e

paulus probeert dit uit te leggen in de hoofdstukken 5-6-7-8 zo ook luther dit geprobeert heeft uit te leggen de Rkk '' toen" was vol van oplossingen om vergeven te worden, Paulus en luther preekte gered door genade door geloof.

Dat de doop een bevestiging is van wat er in je hart gebeurt is ''besnijdenis'' van de zoude zondige natuur is inderdaad een symboliek, en niet perse noodzakelijk.

wel zal de geest met jou geest getuigen dat dit belangrijk is maar niet zaligmakend want dat was je al.. na je geestelijke geboorte.

dan de volgende opmerking van Thorgremm er in sommige denominatie's je na je wedergeboorte je ''er op los mag leven''

dit slaat werkelijk kant nog wal, Paulus zegt heel duidelijk in Rom ''Hoe zoudt Gij'' dat een wedergeboren geestvervulde Christen fouten maakt, zeker in het begin na zijn geboorte (geestelijk) maar zijn nieuwe natuur wil dit niet !! ""waarom zoudt Gij zondigen dit past toch niet bij je nieuwe staat van zijn ""

vergelijk het met een schaap en een varken, en hun natuur een schaap valt wel eens in de modder maar wil dit niet, een varken daarentegen kunnen je oefenen en trainen en op en schaap laten lijken (zelfs zitten ze in kerken) maar op een goede dag in de herfst de blaadjes vallen, modder buiten zijn vriendjes spelen in de modder, roots hij zit er ook weer, waarom dat is ""ZIJN OUDE ZONDIGE ADAMS NATUUR'' 

Jezus stierf aan het kruis ""stierf"" U ook ?? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij is de mogelijkheid van afval van het geloof er wel degelijk, zie Hebreeën 6. In het protestantisme heeft men daarmee moeite, omdat men gelooft dat wedergeboorte onherroepelijk is. De

Je moet bidden alsof het uitsluitend van God afhangt. Je moet handelen alsof het uitsluitend van jezelf afhangt.

Omdat God ons liefheeft en ons geluk voor ogen heeft. Uit de macht van de zonde, het enige absolute kwaad. Tot eer van God en tot heil van onze zielen. Naar Christus, het begin en

  • 2 years later...
Op 19-7-2017 om 07:27 zei Radical:

In de topic ''Eens gered altijd gered'' bleken er bij veel mensen vragen te zijn over redding, sommige vroegen zich af, waarom ? waaruit ? waarvoor ? waarheen ? Hoe kan ik gered worden, ik ben toch als kind besprenkeld ben ik nu gered ?

Misschien kan deze Topic meer duidelijkheid geven !!

Als we met redding bedoelen dat na je formele acceptatie van Christus je 100% garantie hebt dat je naar het paradijs komt, hoe goed of slecht je je level hier op aarde ook zult leiden, dan klopt de stelling ''Eens gered altijd gered'' helaas niet. Nadat je gedoopt bent ben je gered in de hoop, en om die hoop te doen verwezenlijken moet je je inspannen om volgens het woord van God te leven, je liefde voor God te tonen. Dat doe je in synergie met God, in samenwerking met de Goddelijke genade. Zo heb je een vaste hoop om naar de Hemel te gaan na je dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Gered, hoezo waarvan, waarvoor, waarheen"

Waarvan:
gevolgen van onze zondes. (Rom 6:23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.)
Waarvoor? huh?
Waardoor: Door bekering, geloof in Jezus Christus, dat Hij aan het kruis is gestorven, opgestaan uit de dood, dat Hij God is. Alleen door geloof in Hem zijn onze schulden afgelost via Zijn bloed aan het kruis. Niet door werken, zodat niemand zich op de borst kan kloppen, alle eer aan God.
Waarheen: We verdienen de hel, iedereen heeft gezondigd tegenover een Heilige God. Maar alleen door geloof zijn wij gered en worden wij geaccepteerd tot de hemel.

Een echte wedergeboren christen is eens gered, altijd gered. Wedergeboren door geloof in Jezus Christus. Jezus is de waarheid, de enige weg en het leven
Een vals bekeerde is niet gered en dus ook niet altijd gered. Maar heeft nog altijd wel een kans om zich te bekeren totdat de dood optreed.

Salvation is by faith alone, but true faith never comes alone.

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Wesley:

"Gered, hoezo waarvan, waarvoor, waarheen"
Waardoor: Door bekering, geloof in Jezus Christus, dat Hij aan het kruis is gestorven, opgestaan uit de dood, dat Hij God is. Alleen door geloof in Hem zijn onze schulden afgelost via Zijn bloed aan het kruis. Niet door werken, zodat niemand zich op de borst kan kloppen, alle eer aan God.

Dat staat lijnrecht tegenover het rijtje dat Jezus opnoemde in (Mattheus 19:16-21) (Marcus 10:17-21) (Lukas 18:18-22) .

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden. Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog? Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie niet eerst verloren is, hoeft niet gered te worden. Wie niets te verliezen heeft, kan niet verloren gaan. Een beest en een plant, kan niet verliezen, wat het nooit heeft gehad. Maar de mens heeft iets gekregen, waardoor hij besef heeft van winst en verlies, oftewel van goed en van kwaad. God zei: je mag het weten en je krijgt ook de macht om het te pakken, want Ik wil dat jullie als mijn kinderen zijn, en daarom wil Ik dat jullie ook kennis kunnen krijgen over de laag onder het leven, als je dat verkiest.

God is geest. Maar niet alle geest is goddelijk. Geesten drijven zoals de beesten gedreven worden, en we noemen dat deftig 'Instinct'. En geesten kregen vat op de mens, die zich ook konden identificeren of gericht laten drijven door geesten, doordat de mens kennis heeft van de drijvingen van de geesten, die we deftig 'begeerte' noemen. Geesten zijn vluchtig. Toen de mens in het paradijs leefde, had hij geen begeerte, hoewel hij wel de middelen kreeg van God, door de kennis dat er een boom is van kennis van goed en kwaad. De slang was het die in de mens de begeerte opwekte om de kennis ook te willen grijpen. Maar daarvoor moest de mens eerst geloven en aannemen dat God had gelogen, dat zij voorzeker zouden sterven, als zij van die boom zouden eten.

De redding die de mens nodig had, en nog steeds nodig heeft, is daarom steeds dezelfde: God zegt iets, en Hij doet dat nadrukkelijk, onder aanzegging van de vreselijkste straffen voor wie niet horen wil. En tegelijk laat hij de mens alle ruimte om als God te zijn: discretionair volledig bevoegd om te heersen te bouwen en te vernietigen naar eigen goeddunken. Met steeds de natuurwet als bewijs dat bouwen mooi en nuttig, maar moeizaam is en  een heiligende zorgvuldigheid vereist, terwijl breken in een vloek en een zucht steeds makkelijk als beter alternatief beschikbaar is.

De mens heeft dus het Woord, en de natuur. De natuur spreekt voor zichzelf, hoewel de mens de natuur voortdurend laat buikspreken. En het Woord spreekt van de oorsprong en ook van de opdracht: luister niet naar de geesten die zich manifesteren in de natuur, maar luister naar Mij. Wie is 'Mij'? Dat is God die zich heeft geopenbaard aan de mens met een Woord van Waarheid over oorsprong, opdracht, en bestemming. Wie de waarheid zoekt, vindt die ook. Wie de natuur leest, vindt die natuurwet ook. Wie niets snapt en alleen het woord aanneemt, vindt God ook. Wie volkomen uit het niet Christus aanneemt, die geldt en die telt volkomen als degene die het Woord heeft gehoord. (En ook daar geldt, dat er mensen zijn die zowel Christus als het Woord laten buikspreken.)

Maar er is een catch: die geesten, die zwijgen niet. Ook wie Christus aanneemt en/of het Woord horen wil, is nog steeds vatbaar voor alle geesten (lees: de Tegenstander) die zich verzetten tegen die ene goddelijke geest. En die geesten hebben ook een troef in handen: niemand komt tot God, dan via het vlees. De tegenstander heeft daarom alle macht tot verleiding of onderdrukking, tot de laatste ademtocht. En de balans is deze: Christus bewijst door zijn dood en opstanding dat God iets met de mens heeft en wil, en hij vraagt om de natuurlijke trekkingen en begeerten en eigen betere oplossingen los te laten en af te sterven om in alles alleen uit geloof in Gods sturende leiding te vertrouwen. En hij geeft in antwoord op die actie, de heilige Geest van God, die ervoor zorgt dat de ziel zich alleen nog verbonden weet en aan die ene Geest die van God is. En dat loslaten, gebeurt in een strakke regie: volg Christus op zijn kruisweg. Hoe volg je Christus? In de Geest. Waarheen? In de waarheid op de weg van het leven. Wat is waarheid? Alle Woord van God. Wat is uit God? 

Toen het Woord levend is geworden, was het niet eerst dood. Dus was het Woord voordat het leven er was, en is het leven iets wat er niet was. Het Woord is dat wat God zegt, en er daardoor ook is: God sprak, en zo werd het. Het Woord is dus levenscheppend. In Christus is het Woord zelf levend geworden. Dat is organisch leven met scheppende macht. Maar Christus dwong zichzelf om uitsluitend te scheppen in overeenstemming met wat God had gezegd. Hij legde zichzelf dus voortdurend belemmeringen op, om maar de wil te doen van de Vader. Dat nu is een zaak van kennis en inzicht, wat de Vader had gezegd. En Jezus was dus ook een groot schriftgeleerde.

De volgelingen van Jezus hoeven niet alle schriftgeleerden te zojn. Maar ze moeten wel het inzicht hebben dat meer kennis van God, ook meer vraagt in navolgzaamheid. Want wie meer weet, die moet en mag ook met meer rekenen.

Alle nut is niet tot meer kennis, anders was die wel gegeven. Hoewel meer kenis nuttig is. Alle nut is niet tot meer passieve volgzaamheid, anders was die wel gegeven. Hoewel meer volgzaamheid nuttig is. Alle nut is niet tot meer weerbaarheid, anders was sterkte al in dit leven nuttig geweest, zoals ook de bedoeling van de schepping was tot aan de zondvloed. Niettemin is meer weerbaarheid nuttig. Maar alle nut van alles is gelegen in de liefde van God voor de mens, om zich kinderen te maken naar Zijn beeld, welke liefde beantwoording behoeft. Noach beantwoordde die liefde, en Henoch. En Abraham ging ook zover als God zelf wilde gaan: iets opofferen waarmee je jezelf volkomen hebt geidentificeerd, om maar gehoorzaam te blijven aan de wil van God. En alle kinderen van Abraham tonen hun liefde door zichzelf tot offer te maken in de geest van hun vader. Niet door dwaze zelfbedachte vernietiging van van alles en nog wat, maar tot een volgzaamheid uit liefde die recht en barmhartigheid boven alles stelt, en die het eigen vlees (afblijvende van wat een ander toebehoort) daartoe geheel en al overgeeft. 

Alle winst werd de satan, die ook toegang had tot macht en heerlijkheden, tot zijn verlies. De mens met alle kennis verliest daarom ook zijn winst. Want hij kan in de liefde niet blijven. Terwijl de mens zonder kennis alles wint, als hij verkiest in de liefde te blijven. In de liefde blijven, is niet hetzelfde als de emotie houden van liefde. In de liefde blijven, is niet hetzelfde als herkomst en bestemming erkennen. Maar in de liefde blijven, is hetzelfde als voor Adam en Eva: loslaten wat je zelf wilt, om te doen wat God wil. De mens in eigen emotie en bevlogenheid maakt zich een god naar zijn beeld. Maar het kind van God maakt zich geheel en al dienstbaar aan wat God wil. Wat wil God? Nee, de vraag moet zijn: wie is God, en wat wil Hij met de mens bereiken. En het antwoord, is wat God heeft gesproken aan de mensheid, wat is vastgelegd voor de nageslachten. Een plan om God die Geest is, en zich doet dienen door geesten, die wij kennen als engelen, te doen wonen en samenleven met de mens die stoffelijk en tijdelijk is, waarin God van zijn Geest heeft ingeblazen, zodat de mens wel geestelijk denkt, maar vleselijk is. Vlees wint van geest, omdat het van nature tijdelijk is, en ongeschikt om de voorkeur te geven aan het hogere, dat onbereikbaar is, en pijnlijk voor het vlees. Het geestelijke in de mens is van nature niet blijvend, en vluchtig, en totaal ongeschikt om met God samen te kunnen leven. Toch kan in die mens een geest geboren worden, die zichzelf weet van God te zijn. Maar; wie voedt een pasgeboren kind op tot kennis en volwassenheid? Hoe onderkent een pasgeborene zijn natuur, als hij die natuur niet kent? Het is er wel, maar de mens grijpt het niet en begrijpt het niet.Om de mens te bewegen dat vleselijke te ontstijgen, ontsteeg God het geestelijke en werd mens. Het onmogelijke voor God werd mogelijk, en het onmogeljike voor de mens werd mogelijk. Dat plan brengt God en mens samen tot een rust, van welke Rust de messias Jezus Christus de middelaar is.

Is dit alles niet veel te zwaar en te complex, om je door te laten leiden in zaken van eenvoudige liefde en recht?  Zeer zeker. Alle winst wordt aangevochten. Daarom is het enige ware waarachtige dat alles overleeft, om gewoon precies te leven en te doen in de lijn van alle bijbelse waarheid  tegelijk. Elk schriftwoord heeft waarde en betekenis in het geheel. Elk schriftwoord dat wordt tegengesproken is van de satan. Niet omdat het niet anders kan. Maar omdat het schriftwoord aan de mens is gegeven tot zijn bescherming in de strijd die het oog niet ziet en het oor niet hoort. Het zijn de vleugelen van God, onder welke alle kinderen van God bescherming vinden, die zich eraan laven en zich door laten beschermen.

En elk schriftwoord valt die kinderen tegelijk ook aan, waar zij zich daarvan willen afkeren. Dat kind wordt gered, als het ziet dat het ook de vader is, die daar spreekt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

God zei: je mag het weten en je krijgt ook de macht om het te pakken, want Ik wil dat jullie als mijn kinderen zijn, en daarom wil Ik dat jullie ook kennis kunnen krijgen over de laag onder het leven, als je dat verkiest.

Dat is niet wat de Bijbel zegt. In Genesis staat dat God de mens verbood om van de boom van kennis van goed en kwaad te eten.
De hele Bijbel voert daarop terug (zonderval) en jij stelt nu simpel het tegenovergestelde, dat God zei :"Je mag het weten".  

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet wat de Bijbel zegt. In Genesis staat dat God de mens verbood om van de boom van kennis van goed en kwaad te eten.
De hele Bijbel voert daarop terug (zonderval) en jij stelt nu simpel het tegenovergestelde, dat God zei :"Je mag het weten".  

De boom diende een doel. Het mag niet, maar het kan wel, en dat zul je dan weten ook!

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Bastiaan73:
2 uur geleden zei Tomega:

De slang was het die in de mens de begeerte opwekte om de kennis ook te willen grijpen.

Een letterlijke slang? Dus een dier dat 

2 uur geleden zei Tomega:

... kan niet verliezen, wat het nooit heeft gehad.

?

De ezel van Bileam spreekt hem aan. Varkens laten zich door boze geesten in een ravijn storten. De letterlijkheid verandert de werkelijkheid niet, en ook de bestemming van de beesten niet.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Tomega:

De ezel van Bileam spreekt hem aan. Varkens laten zich door boze geesten in een ravijn storten. De letterlijkheid verandert de werkelijkheid niet, en ook de bestemming van de beesten niet.

Dan was er dus een 'onreine' geest in de verder onschuldige slang aanwezig in het paradijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

De boom diende een doel. Het mag niet, maar het kan wel, en dat zul je dan weten ook!

 

3 uur geleden zei Tomega:

God zei: je mag het weten en je krijgt ook de macht om het te pakken

Mijn punt blijft hetzelfde: Kies eens wat. Het ene moment beweer je dat het wel mocht, en het andere van niet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Bastiaan73:

Dan was er dus een 'onreine' geest in de verder onschuldige slang aanwezig in het paradijs.

Jawel, inderdaad, de satan kwalificeert als een onreine geest in het Paradijs. En voordat je je verslikt in het onschuldig zijn van de slang: Ook de mens bepaalt naar eigen goeddunken welke beesten in zijn nabijheid wel of niet worden geduld, en omarmd of eenvoudig afgemaakt, en ook elk beest dat een mens doodt is naar de wet ten dode opgeschreven, en ook de natuur, c.q. de wet kent zowel reine als onreine beesten. En terwijl de beesten van de goddeloze stad Nineva door God worden gewaardeerd, wordt de vijgeboom die geen vruchten voortbrengt door Jezus Christus vervloekt. Dat is de schepping die wordt onderworpen door haar beheersers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:
9 uur geleden zei Tomega:

God zei: je mag het weten en je krijgt ook de macht om het te pakken

Mijn punt blijft hetzelfde: Kies eens wat. Het ene moment beweer je dat het wel mocht, en het andere van niet.

Ik zeg tegen jou dat je niet een bepaalde doodlopende weg mag ingaan, en ik zet er zelfs een verbodsbord bij. Dan is duidelijk dat het niet mag. Maar die weg en dat bord en die norm stel ik daartoe wel eerst op, met geen andere lading dan dat een weg voor jou beschikbaar wordt gemaakt, waarin je niet gaan mag en waaraan de doodlopendheid onverbrekelijk verbonden is.

Dat maakt dat jou een vrije keuze wordt gegeven om die weg te gaan, waarvan je zelf weet dat die doodlopend is. Zonder een keuze, kan er ook geen wens of overtreding zijn. Zonder keuze, is een ziel niet vrij. En met de verkeerde gemaakte keuze wordt de ziel een slaaf van zijn doodlopende weg: er is geen weg terug. Behalve dan die van afkering van de verkeerde weg, zodat de zonden vergeven kunnen worden. Maar ook vergeving neemt de dood van het vlees niet weg: alleen de ziel wordt gered. Maar wel met zicht op een toekomstige opstanding uit de dood en een nieuw lichaam.

Mattheus 26:28-30 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

En Ik zeg u, dat Ik van nu aan niet zal drinken van de vrucht des wijnstoks tot op dien dag, wanneer Ik met u dezelve nieuw zal drinken in het Koninkrijk Mijns Vaders. En als zij den lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar den Olijfberg.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Tomega:

Ik zeg tegen jou dat je niet een bepaalde doodlopende weg mag ingaan, en ik zet er zelfs een verbodsbord bij. Dan is duidelijk dat het niet mag.

dat is onverenigbaar met wat je ook schreef:

14 uur geleden zei Tomega:

God zei: je mag het weten en je krijgt ook de macht om het te pakken, want Ik wil dat jullie als mijn kinderen zijn, en daarom wil Ik dat jullie ook kennis kunnen krijgen over de laag onder het leven, als je dat verkiest.

 Vandaar dus de vraag: kies iets en blijf daafrbij. Maar spring niet al naar het uitkomt van 'het mag wel'  op 'het mag niet'.
Eigenlijk denk ik, als je deze laatste regel van jezelf terugleest, dat je denkt 'maar dat had ik niet moeten schrijven'. Ook goed, zeg dat dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:
18 uur geleden zei Tomega:

God zei: je mag het weten en je krijgt ook de macht om het te pakken, want Ik wil dat jullie als mijn kinderen zijn, en daarom wil Ik dat jullie ook kennis kunnen krijgen over de laag onder het leven, als je dat verkiest.

 Eigenlijk denk ik, als je deze laatste regel van jezelf terugleest, dat je denkt 'maar dat had ik niet moeten schrijven'. Ook goed, zeg dat dan.

Ja, sorry, je hebt volkomen gelijk, dat hier een stap wordt gemaakt die oppervlakkig gezien tegenstrijdig is. Dat is een punt van leer, of inzicht, of logica. 

Namelijk deze, dat ik sta in de leer, dat God de aarde heeft gemaakt om zichzelf een stoffelijk huis te bouwen om daarin ook stoffelijk te maken voor zichzelf, wat in de Geest geheel mogelijk en zelfs mooier is, maar zonder getuigen en zonder medegenieters van die heerlijkheden. De aarde heeft in die leer meer betekenis als de mens wordt als God, en God wordt als de mens. In die leer, is het ongewenst om de mens te laten zondigen, maar tegelijk is die zonde nuttig en nodig om een grotere heerlijkheid te ontsluiten voor het stoffelijke, dan de heerlijkheden die de geesten al genieten. Besef, wat je zelf al opmerkte namelijk dat er al een onreine geest was voordat het paradijs werd gemaakt. Dus de haat of de tegenstand was er al. Dan moet die voorspelbare tegenstand worden gekanaliseerd en paal en perk worden gesteld, zodat de voorspelbare effecten, ook naar boven met ook voorspelbare uitkomsten. Bedenk dat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zullen getuigen van een grotere heerlijkheid, en een betere rust, dan die van het paradijs. De schepping en het leven worden niet hersteld, maar op een hoger plan gezet, waarin de mens alle kwaad al heeft gehad en gezien en overleefd, zodat hij nooit meer de onnozele behoefte van Adam en Eva zal hebben, om te doen wat tegen de wet van liefde is, zelfs niet als dat doen wordt voorgesteld als iets moois en onschuldigs.

Maar ook naar regels van logica is het planten van een boom waar je niet aan mag komen, niet betekenisloos. Als God de boom niet had gepland, was er geen wet geweest die het gezag en de orde en de verhoudigen formaliseert die gelden in het paradijs. God organiseerde en formaliseerde en faciliteerde dus gelijk aan het begin ook al de ongehoorzaamheid. Hij maakte het mogelijk. Adam en Eva mochten dus inderdaad kiezen voor het kwaad. En wij weten naar de kennis van nu, dat de zonde inderdaad een verbinding maakt tussen God en de mens, die in Christus sterker is, dan de verbinding in het paradijs."Nu de mens is geworden als God, kennende goed en kwaad", zei God na de zondeval.

Besef, dat dit ook betekent, dat de satan 'gelijk' had: uiteindelijk zullen Adam en Eva niet sterven, maar leven, in een heerlijkheid die hun leven in het paradijs toen, overstijgt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-7-2020 om 05:48 zei Dat beloof ik:

Dat staat lijnrecht tegenover het rijtje dat Jezus opnoemde in (Mattheus 19:16-21) (Marcus 10:17-21) (Lukas 18:18-22) .

 En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden. Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog? Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.

Vergeet niet de verses erna, want dat is de clue. Die jongeling ging nadat Jezus dat had gezegd teleurgesteld weg. Hij kon dat namelijk niet, waarschijnlijk omdat hij zelf veel bezat. Daarna zei Jezus dat het voor een rijke velen malen moeilijker is om de hemel in te komen.

De bijbel zegt dat er 2 wegen zijn om het eeuwige leven te verkrijgen:
1. Leef heilig. Hou je volledige aan de geboden, leef perfect. Leef volledig voor God, complete overgave. 
2. Geloof in Jezus. (wat ik in mijn vorige post zei)

Manier 1, daarin faalt iedereen. Niemand is goed behalve God. Er is geen een die goed is, zelfs niet een.
Wat Jezus tegen de jongeman zei, was eigenlijk omdat hij zichzelf een goed mens vond. Hij ging Jezus doorvragen, of hij al voldeed als goed mens. Jezus antwoordde daarom, verkoop alles en geef het aan de armen, omdat Jezus wist dat die jongeman dat niet kon. Om te laten zien dat je niet moet denken dat je een goed mens (moreel perfect) kan zijn.
Manier 2, omdat manier 1 voor niemand haalbaar is (behalve Jezus), is manier 2 de enige weg. Geloof in Jezus is de enige weg.

 

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

De rijkaard had geen geloof. Dat had hij kunnen verkrijgen (door schenking, niet door eigen werk) als hij zijn bezit verkocht en de opbgrengst weggeschonken had, waarna hij Jezus had kunnen volgen. Het vetgedrukte stukje wordt meestal over het hoofd gezien, waarin Jezus in Marcus’ 10:21  zegt:

21 En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid