Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik ben niet alleen Rooms-Katholiek opgevoed maar ook erg bijgelovig. Voor mij waren de normen en waarden die ik mee kreeg vanuit de kerk niet verenigbaar met de normen en waarden van mijn ouders. Maar hoe bepaal je wie de waarheid spreekt?

Ik heb hier als kind, en ook later, veel over nagedacht. Als ik af stap van de normen en waarden die ik van mijn ouders heb meegekregen en kies voor een bepaalde geloofsrichting, hoe bepaal je dat wat de juiste richting is? Vaak heb ik gelezen en te horen gekregen dat je af moet gaan op je gevoel. Maar als ik een richting kies op basis van mijn gevoel, wat bij mij past, creëer ik dan niet mijn eigen geloof? Onbewust misschien uit gemakzucht omdat je gevoel misschien trekt naar iets wat makkelijk is, terwijl je misschien juist soms moeilijke keuzes moet maken. Om deze reden heb ik er op jonge leeftijd bewust voor gekozen om niet gelovig te zijn, of misschien beter gezegd niet te kiezen voor een bepaalde geloofsrichting.

Ik vind openheid, eerlijkheid en respect een van de belangrijkste aspecten waarop ik mijn leven wil inrichten. Niet alleen openheid en eerlijkheid naar anderen maar vooral naar jezelf. Om niet je ogen af te wenden wanneer dit misschien de makkelijkste keuze is.

Omdat ik niet gelovig ben, heb ik mij de afgelopen jaren vooral gericht op yoga-filosofie en meditatie om rust en balans te vinden en soms de confrontatie met mijzelf aan te gaan.  Yoga bevat voor mij dus naast het fysieke aspect ook een heel groot mentaal aspect. Ik zou graag meer toenadering willen zoeken tot het geloof (christendom maar ook andere geloofsovertuigingen) om te kunnen leren van alle ervaringen die er de jaren (en eeuwen) heen zijn opgedaan.

Ik vind echter lastig om naar de kerk te gaan omdat ik het idee heb (en weet) dat ik veroordeeld wordt over de keuzes die ik heb gemaakt waardoor ik merk dat ik de drempel niet goed over durf om daadwerkelijk te gaan en toenadering te zoeken.

Heel erg graag zou ik jullie advies en mening horen over hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Mijn kern vraag is: Hoe zoek ik toenadering tot het christelijke geloof binnen mijn eigen overtuigingen (Struikelblok bij mijn overtuiging is dat ik nu niet wil kiezen voor een specifieke geloofsrichting)?

Alvast heel erg bedankt aan degene die de moeite hebben genomen mijn bericht te lezen en/of te antwoorden

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je begint erg op een trol te lijken, in het andere geval ben je een puberale kwast die niet weet wat het is om volwassen te zijn. Ja, plak er een citaatje naast, zo blijft je magische wereldbeeld aan

Ach, meneer is ontmaskerd met zijn knip en plakwerk en voelt zich op zijn teentjes getrapt.  Ga vooral zo door Radical, je maakt jezelf per dag ongeloofwaardiger. Maar om op je vraag te reag

Jij volgt feitelijk de gevorkte (onderling afwijkende) interpretaties van de twee (of drie) auteurs van Mattheus en Lucas, maar omdat die tegenstrijdig zijn, zit je feitelijk in een spagaat die je toe

Als je je voegt bij een geloofsrichting/kerk/gemeenschap betekent dat niet dat je je gevoel of verstand moet uitschakelen. Daarnaast is het vaak ook zo dat een plaatselijke kerkgemeenschap een eigen karakter heeft. Ook in de RKK is dat het geval en een goede reden om meer dan één lokale kerk te bezoeken..

Dat je veroordeeld zou worden om de keuzes die je eerder gemaakt hebt lijkt me onwaarschijnlijk. Wat wel zou kunnen is dat de keuzes die je gemaakt hebt niet passen binnen de leer van betreffende kerkgemeenschap. Dan zou je moeten overwegen die keuzes te veranderen of verder te zoeken naar een kerkgemeenschap waar die keuzes geen probleem zijn. 

Overigens hoef je niet altijd direct letterlijk over de drempel heen te stappen. Veel gemeenschappen zenden uit via internet met audio en of video zodat je een eerste indruk kunt opdoen voordat je daadwerkelijk ergens naar toe gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @Lucy_. Ik denk dat je teleurgesteld bent in het geloof dat je hebt ervaren. Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het Christelijk geloof niet waar is. In Jezus tijd waren het oa de Farizeeen die een heel stelsel van aanbidding hadden opgebouwd en ze dachten dat God dit wel goed zou vinden. Toch zij Jezus in Johannes 8:41 U doet de werken van jullie vader, en daar bedoelde Hij niet God mee! Het was een valse religie die ze hadden gesmeed. Om de ware religie te kunnen vinden moet je kijken naar wat ze zeggen en wat ze doen.

In Jesaja 2:4 wordt door de profeet Jesaja geprofeteerd dat het ware geloof de oorlog niet meer leren.

4 Hij zal rechtspreken onder de natiesen de zaken rechtzetten in verband met veel volken. Ze zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzersen hun speren tot snoeimessen. Geen natie zal het zwaard trekken tegen een andere natie,en oorlog zullen ze niet meer leren.

Dus je moet oa kijken naar een religie die dat idd niet meer doet. Veel religies wijken af van Gods woord. Met welk gevolg? Ze gaan overleveringen achterna. Jezus was daar niet blij mee zoals je in Mattheus 15:1-9 kunt lezen. Bijv 6-8

6 dan hoef je je vader helemaal niet te eren.” Zo hebben jullie het woord van God ontkracht ter wille van jullie tradities.  7 Huichelaars! Jesaja heeft terecht over jullie geprofeteerd:  8 “Dit volk eert mij met hun lippen, maar hun hart is ver van mij.  9 Het heeft geen zin dat ze mij aanbidden, want ze maken de voorschriften van mensen tot leerstellingen.”

Wat ik je kan adviseren is een goede bijbelstudie te gaan doen. Jehovah's Getuigen zullen die je graag geven. Het kost niets, je krijgt gratis een bijbel en boeken. Je hoeft natuurlijk geen Getuige te worden. In het weekend zijn er openbare lezingen waar je zo naar binnen kan stappen. Ze zullen je hartelijk begroeten en je bent meer dan welkom. Geen verwachtingen. Ik denk dat je erg zal genieten van de levendige sfeer. Je kan ook van tevoren even laten weten dat je wilt komen of dat je opgehaald wilt worden. Ik zal je er graag mee helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Hallo @Lucy_. Ik denk dat je teleurgesteld bent in het geloof dat je hebt ervaren. Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het Christelijk geloof niet waar is. In Jezus tijd waren het oa de Farizeeen die een heel stelsel van aanbidding hadden opgebouwd en ze dachten dat God dit wel goed zou vinden. Toch zij Jezus in Johannes 8:41 U doet de werken van jullie vader, en daar bedoelde Hij niet God mee! Het was een valse religie die ze hadden gesmeed. Om de ware religie te kunnen vinden moet je kijken naar wat ze zeggen en wat ze doen.

In Jesaja 2:4 wordt door de profeet Jesaja geprofeteerd dat het ware geloof de oorlog niet meer leren.

4 Hij zal rechtspreken onder de natiesen de zaken rechtzetten in verband met veel volken. Ze zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzersen hun speren tot snoeimessen. Geen natie zal het zwaard trekken tegen een andere natie,en oorlog zullen ze niet meer leren.

Dus je moet oa kijken naar een religie die dat idd niet meer doet. Veel religies wijken af van Gods woord. Met welk gevolg? Ze gaan overleveringen achterna. Jezus was daar niet blij mee zoals je in Mattheus 15:1-9 kunt lezen. Bijv 6-8

6 dan hoef je je vader helemaal niet te eren.” Zo hebben jullie het woord van God ontkracht ter wille van jullie tradities.  7 Huichelaars! Jesaja heeft terecht over jullie geprofeteerd:  8 “Dit volk eert mij met hun lippen, maar hun hart is ver van mij.  9 Het heeft geen zin dat ze mij aanbidden, want ze maken de voorschriften van mensen tot leerstellingen.”

Wat ik je kan adviseren is een goede bijbelstudie te gaan doen. Jehovah's Getuigen zullen die je graag geven. Het kost niets, je krijgt gratis een bijbel en boeken. Je hoeft natuurlijk geen Getuige te worden. In het weekend zijn er openbare lezingen waar je zo naar binnen kan stappen. Ze zullen je hartelijk begroeten en je bent meer dan welkom. Geen verwachtingen. Ik denk dat je erg zal genieten van de levendige sfeer. Je kan ook van tevoren even laten weten dat je wilt komen of dat je opgehaald wilt worden. Ik zal je er graag mee helpen.

Heb je uberhaupt de openingspost wel gelezen??

Niets van wat je schrijft wijst daar namelijk op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Thorgrem:

Het kost je je vrijheid indien je het niet op tijd door hebt. Een slecht advies dus. 

De waarheid maakt je vrij! Leugens dus. Maar dat kan je dus zelf ondervinden @Lucy_. Het kost je niets en je bent nergens aan gebonden. Ik ben ook maar een gewone vent met een baan van half 9 tot vijf. Dus hoe zo vrijheid kwijt? Je wordt bevrijdt van een heleboel bijgeloof en je leert de waarheid kennen.

8 uur geleden zei Hitchens:

Heb je uberhaupt de openingspost wel gelezen??

Jazeker. Ze is teleurgesteld in haar geloof. De normen en waarden van kerk/ouders komen niet overeen en ze wilt weten wie de waarheid spreekt. Dat heb ik dus uitgelegd. Dingen zeggen in de kerk en werkelijk de dingen doen zijn twee heel verschillende dingen. En dat wil ik ze laten zien. In onze Koninkrijkszaal hebben wij veel nieuwe geïnteresseerden die allemaal terugkomen. Dat is niet voor niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Jazeker. Ze is teleurgesteld in haar geloof.

Nee dus, dacht ik al. Ze heeft een bewuste keuze gemaakt om niet te geloven, omdat een keuze op basis van gevoel een eigen geloof zou creëren en ze was er niet van overtuigd dat dat de juiste basis zou zijn. Dus maakt ze de keuze om niet te geloven en te focussen op yoga en meditatie.

De vraag hoe is ze het geloof kan verkennen binnen haar eigen overtuiging.

Jij antwoord iets met Farizeeërs, gratis Bijbels en evangelisatie voor het WTG.

Dus ik zou zeggen: probeer het nog een keer. 

Misschien eerst bijvoorbeeld eens vragen wat haar aantrekt in yoga en welke rol dat speelt in het leven ipv meteen iemand binnenhengelen als nieuw lid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Lucy_:

Heel erg graag zou ik jullie advies en mening horen over hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Mijn kern vraag is: Hoe zoek ik toenadering tot het christelijke geloof binnen mijn eigen overtuigingen (Struikelblok bij mijn overtuiging is dat ik nu niet wil kiezen voor een specifieke geloofsrichting)?

Alvast heel erg bedankt aan degene die de moeite hebben genomen mijn bericht te lezen en/of te antwoorden

Hallo Lucy, ik denk dat het meest makkelijkst in jou situatie is, eens kijken of er in jou directe omgeving een fijne (kerk, gemeente, centrum) of zoiets dergelijks is, er is een heel breed scala, en je zult al snel door krijgen dat er grote verschillen zijn, soorten muziekinstrumenten, onderwijs, warme familie's, (of niet) leeftijd verschillen, beleving, of meer met het hoofd, het is bijna het zelfde als met een restaurant, heel veel mogelijkheden

Ook op hun site's kun je al het een en ander terug vinden, ( net als bij een restaurant)  hoe laat en wanneer en waar ze hun prioriteit leggen, ik zou in de buurt beginnen, het is altijd fijn dat je mensen in de buurt heb om er in persoonlijk contact over door te praten,

Als laatste maar zeker niet als onbelangrijkste, er zijn hele goede en minder goede restaurants, maar je krijgt er eten,  net zoals bij elke christelijke groep kun je in hun geloofsbelijdenis lezen (website) of dit wel een Chistelijke groep is, want helaas is dit anders als bij een restaurant,  je zult bepaalde groepen kunnen tegenkomen zoals bijvoorbeeld de de jehova getuigen, Die wat mijn aangaat niet het predicaat restaurant mogen voeren, de rode draad in een christelijke groep is bijvoorbeeld "geloof in Jezus als God " dat doen ze daar niet, daarom hun naam Jehova getuigen (zie site wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/) en dit kan soms verwarrend zijn, bij een moskee is dit duidelijk, of bij een boedisten tempel, maar dit soort groepen, hebben een uithangbord restaurant maar je krijgt wat anders voorgeschoteld.

Dus kijk op hun site en op hun geloofs belijdenis, dan ben je er snel achter, en ga ook bij verschillende kijken en eten je proeft het verschil, succes!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Lucy_:

Ik ben niet alleen Rooms-Katholiek opgevoed maar ook erg bijgelovig. Voor mij waren de normen en waarden die ik mee kreeg vanuit de kerk niet verenigbaar met de normen en waarden van mijn ouders. Maar hoe bepaal je wie de waarheid spreekt?

Je kunt niet bepalen wie de waarheid spreekt. Je hoeft op dit forum maar een paar pagina's te lezen in een willekeurig topic om te zien dat iedereen zijn eigen waarheid maakt en met hand en tand en de bijbel in de hand verdedigt.

Als ik je verhaal lees dan heb je volgens mij een verstandige keuze gemaakt. namelijk een tijdje de kat uit de boom kijken en je eigen weg bewandelen. Ik kan er ook niet goed uithalen waarom je nu opeens naar een kerk wilt gaan. Ik kan je wel vertellen wat je naar mijn mening in die kerken gaat vinden. Bij de Jehova's wordt je ingekapseld, vastgehouden en loop je binnen de kortste keren op zatedag de deuren langs om zieltjes te winnen. Bij de pinkstergemeente lig je binnen de kortste keren in een kerk te "praten in tongen". Als je RK wordt dan ga je iedere zondag naar de kerk en daarna naar de kroeg of je wordt onderdeel van een berg (soms wel mooie) rituelen en met Hervormd en/of Protestant zit je of de hele zondag in de kerk naar hel en verdoemenis te luisteren of je zit in een RK variant alleen zonder de kroeg. Uiteindelijk is het allemaal uiterlijk vertoon dat weinig met innerlijk geloof te maken heeft. Verder moet je oppassen voor neppers die feitelijk alleen op je centen uit zijn.

Bovenstaande is natuurlijk een karikatuur van de werkelijkheid maar zoals alle karikaturen zit er een kern van waarheid in. Er is naar mijn mening geen enkele reden waarom je niet op de door jou ingeslagen weg door zou gaan. Als je bang bent dat je een eigen geloof creeert dan moet je je afvragen of dat een probleem is (alle leden van dit forum hebben hun eigen geloof, al beseffen ze dat vaak niet). En als je geborgenheid in een geloofsgemeenschap zoekt volg dan het advies van @MysticNetherlands (als je in de buurt van Amsterdam woont). ik vind hem wel betrouwbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Lucy_:

Ik ben niet alleen Rooms-Katholiek opgevoed maar ook erg bijgelovig. Voor mij waren de normen en waarden die ik mee kreeg vanuit de kerk niet verenigbaar met de normen en waarden van mijn ouders. Maar hoe bepaal je wie de waarheid spreekt?

Ik heb hier als kind, en ook later, veel over nagedacht. Als ik af stap van de normen en waarden die ik van mijn ouders heb meegekregen en kies voor een bepaalde geloofsrichting, hoe bepaal je dat wat de juiste richting is? Vaak heb ik gelezen en te horen gekregen dat je af moet gaan op je gevoel. Maar als ik een richting kies op basis van mijn gevoel, wat bij mij past, creëer ik dan niet mijn eigen geloof? Onbewust misschien uit gemakzucht omdat je gevoel misschien trekt naar iets wat makkelijk is, terwijl je misschien juist soms moeilijke keuzes moet maken. Om deze reden heb ik er op jonge leeftijd bewust voor gekozen om niet gelovig te zijn, of misschien beter gezegd niet te kiezen voor een bepaalde geloofsrichting.

Ik vind openheid, eerlijkheid en respect een van de belangrijkste aspecten waarop ik mijn leven wil inrichten. Niet alleen openheid en eerlijkheid naar anderen maar vooral naar jezelf. Om niet je ogen af te wenden wanneer dit misschien de makkelijkste keuze is.

Omdat ik niet gelovig ben, heb ik mij de afgelopen jaren vooral gericht op yoga-filosofie en meditatie om rust en balans te vinden en soms de confrontatie met mijzelf aan te gaan.  Yoga bevat voor mij dus naast het fysieke aspect ook een heel groot mentaal aspect. Ik zou graag meer toenadering willen zoeken tot het geloof (christendom maar ook andere geloofsovertuigingen) om te kunnen leren van alle ervaringen die er de jaren (en eeuwen) heen zijn opgedaan.

Ik vind echter lastig om naar de kerk te gaan omdat ik het idee heb (en weet) dat ik veroordeeld wordt over de keuzes die ik heb gemaakt waardoor ik merk dat ik de drempel niet goed over durf om daadwerkelijk te gaan en toenadering te zoeken.

Heel erg graag zou ik jullie advies en mening horen over hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Mijn kern vraag is: Hoe zoek ik toenadering tot het christelijke geloof binnen mijn eigen overtuigingen (Struikelblok bij mijn overtuiging is dat ik nu niet wil kiezen voor een specifieke geloofsrichting)?

Alvast heel erg bedankt aan degene die de moeite hebben genomen mijn bericht te lezen en/of te antwoorden

Heb je er al eens aan gedacht om contact op te nemen met de pastoor of één van de pastoraal werkers van je parochie, om hierover met hem van gedachten te wisselen? Verreweg de meeste pastores staan veel meer open voor je ervaringen en voor de weg die je gaat dan je denkt. Sowieso staat het katholicisme niet per se negatief tegenover geestelijke oefeningen uit andere levensbeschouwingen en sowieso zal de meeste parochianen het niet echt uitmaken wat je gedaan hebt op dat gebied. Hier in Nederland is de kans zelfs eerder groter dat je medeparochianen tegenkomt die ook aan yoga of meditatie doen of gedaan hebben. Er zijn wereldwijd zelfs hier en daar kloosters die dat op kleine schaal aanbieden, zoals bijvoorbeeld de St. Willibrordsabdij in Doetinchem, in hun stiltecentrum.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Lucy_:

Ik ben niet alleen Rooms-Katholiek opgevoed maar ook erg bijgelovig. Voor mij waren de normen en waarden die ik mee kreeg vanuit de kerk niet verenigbaar met de normen en waarden van mijn ouders. Maar hoe bepaal je wie de waarheid spreekt? Ik heb hier als kind, en ook later, veel over nagedacht. Als ik af stap van de normen en waarden die ik van mijn ouders heb meegekregen en kies voor een bepaalde geloofsrichting, hoe bepaal je dat wat de juiste richting is? Vaak heb ik gelezen en te horen gekregen dat je af moet gaan op je gevoel. Maar als ik een richting kies op basis van mijn gevoel, wat bij mij past, creëer ik dan niet mijn eigen geloof? Onbewust misschien uit gemakzucht omdat je gevoel misschien trekt naar iets wat makkelijk is, terwijl je misschien juist soms moeilijke keuzes moet maken. Om deze reden heb ik er op jonge leeftijd bewust voor gekozen om niet gelovig te zijn, of misschien beter gezegd niet te kiezen voor een bepaalde geloofsrichting. Ik vind openheid, eerlijkheid en respect een van de belangrijkste aspecten waarop ik mijn leven wil inrichten. Niet alleen openheid en eerlijkheid naar anderen maar vooral naar jezelf. Om niet je ogen af te wenden wanneer dit misschien de makkelijkste keuze is. Omdat ik niet gelovig ben, heb ik mij de afgelopen jaren vooral gericht op yoga-filosofie en meditatie om rust en balans te vinden en soms de confrontatie met mijzelf aan te gaan.  Yoga bevat voor mij dus naast het fysieke aspect ook een heel groot mentaal aspect. Ik zou graag meer toenadering willen zoeken tot het geloof (christendom maar ook andere geloofsovertuigingen) om te kunnen leren van alle ervaringen die er de jaren (en eeuwen) heen zijn opgedaan. Ik vind echter lastig om naar de kerk te gaan omdat ik het idee heb (en weet) dat ik veroordeeld wordt over de keuzes die ik heb gemaakt waardoor ik merk dat ik de drempel niet goed over durf om daadwerkelijk te gaan en toenadering te zoeken. Heel erg graag zou ik jullie advies en mening horen over hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Mijn kern vraag is: Hoe zoek ik toenadering tot het christelijke geloof binnen mijn eigen overtuigingen (Struikelblok bij mijn overtuiging is dat ik nu niet wil kiezen voor een specifieke geloofsrichting)? Alvast heel erg bedankt aan degene die de moeite hebben genomen mijn bericht te lezen en/of te antwoorden

Gezien de openheid van je bericht kan je mi best een zo breed mogelijk speelveld creëren, op deze manier wordt het mogelijk om zoveel mogelijk strekkingen aan elkaar te linken zonder dat mensen je tot 'mythisch lidmaatschap' kunnen verplichten. Mythisch lidmaatschap leidt maar al te vaak tot polarisatie met in het verlengde een overhoop aan 'getouwtrek'. Een proces-filosofische aanpak kan hierbij misschien helpen, dit maakt het mogelijk een puzzel te leggen met inbegrip van religieuze elementen die noodzakelijk zullen blijken om het geheel te laten kloppen. Pro forma:

Procesfilosofie, of proces-denken, is een filosofische stroming die de laatste dertig jaar opgang maakt binnen de geesteswetenschappen en er in bestaat dat alles (het universum, de wereld, de schepping, de mens, God) opgevat wordt als een continu gebeuren of proces. Ervan uitgaand dat niets stilstaat, maar alles evolueert, ontwikkelt en beweegt, is het proces-denken een dynamische denkrichting, die veel klassieke en gestabiliseerde ideeën in een nieuw en ander licht plaatst. Het proces-denken heeft nieuwe perspectieven geopend. Het heeft een nieuw licht geworpen op tal van zaken. Toch is het geen nieuwlichterij zonder basis. Het wil gegrondvest zijn op degelijke fundamenten. (bron)

Loop rustig eens een kerk binnen en vraag hen wat ze denken van 'syncretisme', dan kom je al heel wat te weten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lopen we niet wat te hard van stapel hier? @Mullog 's verhaal vond ik vrij sterk omdat hij de enige is die een stap terug zet en diverse stromingen benoemt. Het merendeel preekt feitelijk voor eigen parochie. Terwijl ze zelf aangeeft dat dat een struikelblok is.

Maar ik zou nog een stap verder terug willen zetten. Want wat is de reden dat @Lucy_uberhaupt de stap naar geloof wil zetten? Dat wordt niet duidelijk uit de OP. Misschien biedt yoga/meditatie onvoldoende zingeving? Who knows.

Ze zegt:

13 uur geleden zei Lucy_:

. Ik zou graag meer toenadering willen zoeken tot het geloof (christendom maar ook andere geloofsovertuigingen) om te kunnen leren van alle ervaringen die er de jaren (en eeuwen) heen zijn opgedaan.

Kortom de vraag is veel breder: hoe kun je op zoek gaan naar geloof binnen je eigen overtuigingen die daar misschien van afwijken? Het geloof is ook breder bedoeld, want het kan gaan om christelijk geloof maar ook andere geloofsovertuigingen.

Maar de eerste vraag die ik @Lucy_ zou stellen is: waarom ben je op zoek naar geloof? Wat verwacht je te vinden wat andere zaken je niet kunnen bieden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hitchens:

Maar ik zou nog een stap verder terug willen zetten

Ja dat hadden we inmiddels wel door, waar jij je bevind, en dat dit ook heel duidelijk is, hoe zou jij jezelf omschrijven ''atheïst" die nergens naar op zoek is, en zijn onvrede op een christelijk Forum uit kotst.

Omdat toch ergens diep van binnen, er een gevoel van onrust is ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Radical:

hoe zou jij jezelf omschrijven ''atheïst" die nergens naar op zoek is, en zijn onvrede op een christelijk Forum uit kotst.

Ach, meneer is ontmaskerd met zijn knip en plakwerk en voelt zich op zijn teentjes getrapt. 

Ga vooral zo door Radical, je maakt jezelf per dag ongeloofwaardiger.

Maar om op je vraag te reageren (zo ben ik dan ook wel weer): ik ben hier om in discussie te gaan met andersdenkenden. Dit heb ik onlangs al eens uitgebreider toegelicht op dit forum. Dat interesseert je voor geen meter. Dat weet ik. Maar daar kun je het antwoord vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Radical:

Ja dat hadden we inmiddels wel door, waar jij je bevind, en dat dit ook heel duidelijk is, hoe zou jij jezelf omschrijven ''atheïst" die nergens naar op zoek is, en zijn onvrede op een christelijk Forum uit kotst. Omdat toch ergens diep van binnen, er een gevoel van onrust is ?

Je begint erg op een trol te lijken, in het andere geval ben je een puberale kwast die niet weet wat het is om volwassen te zijn. Ja, plak er een citaatje naast, zo blijft je magische wereldbeeld aan kracht winnen. Wil je ook deze topic om zeep helpen misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Je begint erg op een trol te lijken, in het andere geval ben je een puberale kwast die niet weet wat het is om volwassen te zijn. Ja, plak er een citaatje naast, zo blijft je magische wereldbeeld aan kracht winnen. Wil je ook deze topic om zeep helpen misschien?

 

10 minuten geleden zei Hitchens:

Ik kan je niet altijd volgen, maar dit is heldere taal ;)

Ik kan er ook wel om lachen, vooral als dit ge quote wordt door jullie, wel een soort van compliment :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Radical:

Ik kan er ook wel om lachen, vooral als dit ge quote wordt door jullie, wel een soort van compliment

Trollen smullen ervan dat er telkens gereageerd wordt op de destructie, we zetten dit even in de schijnwerpers omdat het ook leerzaam kan zijn voor anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hitchens:

ik ben hier om in discussie te gaan met andersdenkenden. Dit heb ik onlangs al eens uitgebreider toegelicht op dit forum

Deze had ik inderdaad gemist, mooie omschrijving " andersdenkenden" geef je daar aan waar je voor staat, dan zou ik graag dat willen lezen.

Heeft ttc ook zo'n omschrijving gemaakt omdat hij zoveel bronnen gebruikt en het daardoor onmogelijk maakt er achter te komen, een keer heb ik wel gelezen (persoonlijk) dat hij zoekende was. :|S

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Radical:

Ik kan er ook wel om lachen, vooral als dit ge quote wordt door jullie, wel een soort van compliment

Een soort compliment dat men jou een puberale kwast vindt, die per dag ongeloofwaardiger wordt en wiens bijdragen bijna louter bestaan uit knip-en plakwerk?

Als je dat een compliment vind, prima. Je zult de aandacht wel nodig hebben. Belangrijkste is dat de constatering klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hitchens:

Een soort compliment dat men jou een puberale kwast vindt, die per dag ongeloofwaardiger wordt en wiens bijdragen bijna louter bestaan uit knip-en plakwerk? Als je dat een compliment vind, prima. Je zult de aandacht wel nodig hebben. Belangrijkste is dat de constatering klopt.

Toegegeven, Radical heeft z'n doel weer bereikt, het topic is om zeep. Misschien dat de moderatie een en ander wil deleten, al was het maar om Suzy een beter gevoel te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Toegegeven, Radical heeft z'n doel weer bereikt, het topic is om zeep. Misschien dat de moderatie een en ander wil deleten, al was het maar om Suzy een beter gevoel te geven.

Waarom ttc denk je dat Suzy geen onderscheid kan maken ? veel mensen hebben gereageerd, sjako, robert frans (vond ik erg goed) ik zelf, dingo (was ook top), Thorgrem, dit maakt het toch alleen maar duidelijker waar iedereen staat en advies is.

O ja van jou heb ik nog geen reactie gelezen die uit je eigen hoed voortkwam doet onderstaande omschrijving vermoeden.

58 minuten geleden zei TTC:

(bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Radical:

Waarom ttc denk je dat Suzy geen onderscheid kan maken ? veel mensen hebben gereageerd, sjako, robert frans (vond ik erg goed) ik zelf, dingo (was ook top), Thorgrem, dit maakt het toch alleen maar duidelijker waar iedereen staat en advies is. O ja van jou heb ik nog geen reactie gelezen die uit je eigen hoed voortkwam doet onderstaande omschrijving vermoeden.

Ja, ik heb zeer waardevolle reacties gelezen, toen kwam jij je weer mengen en ruzie stoken. Denk je dat wij trolgedrag niet kunnen (h)erkennen, vooral door de herhaling valt het op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Ja, ik heb zeer waardevolle reacties gelezen, toen kwam jij je weer mengen en ruzie stoken. Denk je dat wij trolgedrag niet kunnen (h)erkennen, vooral door de herhaling valt het op.

Natuurlijk doe er nog een schepje bovenop. wat was jou boodschap aan lucy

 

1 uur geleden zei TTC:

Loop rustig eens een kerk binnen en vraag hen wat ze denken van 'syncretisme', dan kom je al heel wat te weten.

Samensmelten van twee of meer religies tot een nieuwe religie of tot nieuwe vormen van religie. 

Het eigen karakter van een bestaande religie wordt daarmee gewijzigd, bedreigd of tenietgedaan. De christelijke zending heeft zich eeuwenlang verzet tegen syncretisme als ondermijning van het christelijk geloof, vanwege haar overtuiging van het diametrale verschil tussen het evangelie en de niet-christelijke religies. De pasbekeerden moesten hun oude, ‘heidense’ geloof afzweren en hun vroegere rituelen en symbolen afschaffen. De nieuwgevormde kerken werden gewaarschuwd tegen het telkens opduikende syncretisme.

bron.

Sta jij hiervoor spreek het uit !!

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid