Spring naar bijdragen

Wek doden op genees de zieken en drijf demonen uit.


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Je hoeft t ook niet zelf te leren dus. Waste of time om te lezen over Qi etc.

We hebben het nu over cortisol en hoe dat een invloed kan hebben op de regulering van diabetes, misschien dat Vredestichter dat over het hoofd heeft gezien bij z'n genezingspoging? 

Cortisol is een corticosteroïde; het is een hormoon dat gemaakt wordt in de bijnierschors uit cholesterol. Bij toepassing als geneesmiddel en bij substitutietherapie bij bijvoorbeeld de ziekte van Addison wordt het meestal hydrocortison genoemd. Het kan worden ingezet als ontstekingsremmer bij allergische reacties, bij longaandoeningen (COPD) en tal van dermatologische condities zoals ernstige vormen van eczeem. Cortisol speelt een rol bij:

  • vertering van voedsel
  • slaap-waakritme
  • afweersysteem

Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij aminozuren vrijkomen. Hiervan kan glucose (energie) worden gemaakt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase; op het moment van stress komt adrenaline en noradrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd. Daarom zou een betere benaming zijn: 'stress-response hormoon'. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 716
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nu wil ik natuurlijk de pret niet drukken, maar laten we ook niet meteen de loftrompet afsteken over de geloofwaardigheid van Vredestichter.  Het is alsof een reeks van negatieve ervaringen op di

Vredetsichter, je hoeft van mij je spullen niet te pakken, hoor.

Ja, dat moet je nu net tegen diabeten zeggen.

7 minuten geleden zei TTC:

We hebben het nu over cortisol en hoe dat een invloed kan hebben op de regulering van diabetes, misschien dat Vredestichter dat over het hoofd heeft gezien bij z'n genezingspoging? 

Cortisol is een corticosteroïde; het is een hormoon dat gemaakt wordt in de bijnierschors uit cholesterol. Bij toepassing als geneesmiddel en bij substitutietherapie bij bijvoorbeeld de ziekte van Addison wordt het meestal hydrocortison genoemd. Het kan worden ingezet als ontstekingsremmer bij allergische reacties, bij longaandoeningen (COPD) en tal van dermatologische condities zoals ernstige vormen van eczeem. Cortisol speelt een rol bij:

  • vertering van voedsel
  • slaap-waakritme
  • afweersysteem

Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij aminozuren vrijkomen. Hiervan kan glucose (energie) worden gemaakt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase; op het moment van stress komt adrenaline en noradrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd. Daarom zou een betere benaming zijn: 'stress-response hormoon'. (bron)

Ik heb t over Reiki, omdat jij t daar over had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ge-reiki-iet door een reiki master met 0.0 effect. Het master in de reiki zijn betekent alleen maar dat je nog meer flauwekul verkoopt dan een niet master in de reiki.

Hitchens lijkt in mij een zeker persoon te beschrijven, wanhopig op zoek naar genezing. Ik ervaar diabetes als slechts een ongemak, niet als een enorme last. Ik laat alleen alle reiki en gebedsgenezers op mij oefenen. Met welke reden? Gebedsgenezing, reiki, acupunctuur en andere alternatieve geneeswijzen werken namelijk niet. Niet bij echte kwalen. Ik onderschrijf de werking van placebo effecten bij bepaalde kwalen, met name subjectieve, maar bij echte chronische kwalen werken ze NIET.

Als jij het experiment niet afdoende acht naar jouw maatstaven kun je natuurlijk altijd een been breken en een soortgelijk experiment opzetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei DeThomas:

Ik ben ge-reiki-iet door een reiki master met 0.0 effect. Het master in de reiki zijn betekent alleen maar dat je nog meer flauwekul verkoopt dan een niet master in de reiki. Hitchens lijkt in mij een zeker persoon te beschrijven, wanhopig op zoek naar genezing. Ik ervaar diabetes als slechts een ongemak, niet als een enorme last. Ik laat alleen alle reiki en gebedsgenezers op mij oefenen. Met welke reden? Gebedsgenezing, reiki, acupunctuur en andere alternatieve geneeswijzen werken namelijk niet. Niet bij echte kwalen. Ik onderschrijf de werking van placebo effecten bij bepaalde kwalen, met name subjectieve, maar bij echte chronische kwalen werken ze NIET.

Dan hoef ik er niet aan te beginnen, dat is een voordeel.

1 uur geleden zei DeThomas:

Als jij het experiment niet afdoende acht naar jouw maatstaven kun je natuurlijk altijd een been breken en een soortgelijk experiment opzetten.

Het is natuurlijk niet zo dat we morgen plots wakker worden met kanker, het is een proces waardoor de kanker zich ontwikkelt maar dat misschien pas veel later ontdekt wordt. En voorkomen is altijd beter dan genezen, dat is de grondgedachte. Niet alles is herstelbaar, daarover geen twijfel zoals het experiment heeft aangetoond.

De centrale ayurvedische gedachte is dat een ziekte eerst in de geest ontstaat en zich pas na herhaald genegeerd te worden in het lichaam manifesteert. De Ayurveda stelt dat het lichaam onverbiddelijk gehoorzaamt aan de geest. De geest wordt daarbij beschouwd als de regisseur van de energieën die het lichaam doen leven. Die energieën worden gezamenlijk aangeduid als de ziel. De behandelwijze bestaat uit het bepalen van de ideale energieverdeling van de patiënt bij de geboorte (prakriti), het achterhalen van de precieze energie-onevenwichtigheid (vikriti), waar deze onevenwichtigheid vandaan kwam en in een zachtaardig programma de energiebalans weer te herstellen. De Ayurveda vertrouwt daarbij op het eigen herstellend vermogen van de mens. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vredestichter stelde (weliswaar niet vetgedrukt)  dat mijn lichaam zou gehoorzamen aan God. Dat deed het niet. Het idee dat een ziekte een uiting is van de geest is in de meeste gevallen namelijk ook flauwekul.  Mijn lichaam produceert geen insuline. Dat komt door een defect in mijn alvleesklier, niet door een defect in mijn geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei DeThomas:

Vredestichter stelde (weliswaar niet vetgedrukt)  dat mijn lichaam zou gehoorzamen aan God. Dat deed het niet. Het idee dat een ziekte een uiting is van de geest is in de meeste gevallen namelijk ook flauwekul.  Mijn lichaam produceert geen insuline. Dat komt door een defect in mijn alvleesklier, niet door een defect in mijn geest.

Het is maar hoe je het bekijken wil, never mind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

Dat heeft er allemaal mee te maken, het is niet iets dat je leert op een eenmalig workshopje achter de hoek natuurlijk. Is iets ernstiger dan wat je lijkt te denken.

Ja ze doen er erg omslachtig over, maar de hele basis (qi) is onbewezen. Sterker nog, ze faalt continu naar voren te komen in experimenten waar ze naar voren zou moeten komen als ze zou bestaan zoals Reiki beweert. Ik zou er geen tijd en geld aan verspilken iig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ja ze doen er erg omslachtig over, maar de hele basis (qi) is onbewezen. Sterker nog, ze faalt continu naar voren te komen in experimenten waar ze naar voren zou moeten komen als ze zou bestaan zoals Reiki beweert. Ik zou er geen tijd en geld aan verspilken iig. 

Cortisol en de werking daarvan hebben ze zelf niet uitgevonden, krijg de indruk alsof je denkt van wel.  Dat het complex is, dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hitchens:

Nu wil ik natuurlijk de pret niet drukken, maar laten we ook niet meteen de loftrompet afsteken over de geloofwaardigheid van Vredestichter. 

Het is alsof een reeks van negatieve ervaringen op dit forum in één klap ongedaan wordt gedaan door één (min of meer) positieve. 

Zelf geeft Vredestichter aan dat zijn geloofwaardigheid onderuit is gehaald. Daarop komen een aantal in mijn ogen voorspelbare reacties die dit ontkennen en hem een hart onder de riem steken. Maar feitelijk is Vredestichter nog nooit geloofwaardig geweest hier en dus kan zijn geloofwaardigheid ook niet onderuit worden gehaald. Zijn aanwezigheid op dit forum is een aaneenschakeling geweest van hypocrisie, drogredeneringen en persoonlijke aanvallen. 

Deze actie pleit voor zijn lef, niet voor zijn geloofwaardigheid, ook al geeft hij toe dat het hem niet is gelukt.

Voor mij bevestigt wat hier is gebeurd hetgeen wat altijd gebeurt met zogenaamde gebedsgenezers en de onlosmakelijk daarmee verbonden oplichterij: niets, hooguit teleurstelling en valse hoop.

Het lag in de lijn der verwachting dat er geen genezing zou plaatsvinden en dit is simpelweg gebeurd.

Natuurlijk valt het te prijzen dat zowel Vredestichter en DeThomas de moed opbrengen om deze kwestie tot een fysiek experiment te brengen. Onder hun eigen voorwaarden, dat wel. Maar daarmee is wat mij betreft ook alles wel gezegd. Het hele tafereel zou niet misstaan in een uitzending van Man Bijt Hond, inclusief de gemiste trein. Uitgezonden na een item over een oude dame met een thuisverzameling porceleinen olifanten.

Ook begrijp ik de keuze van mensen die willen genezen van een ziekte en daarvoor alle mogelijke opties tot genezing uitputten. 

Maar het prijzen van pogingen tot gebedsgenezing houdt de wereld van oplichterij en kwakzalverij en alle ellende die daarbij komt mede in stand en dat is m.i. altijd een slechte zaak.

 

 

 

Ook weer waar

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei TTC:

Cortisol en de werking daarvan hebben ze zelf niet uitgevonden, krijg de indruk alsof je denkt van wel.  Dat het complex is, dat wel.

Ik zie zo snel geen wetenschappelijke artikelen die een correlatie tussen een Reiki behandeling en cortisol levels aangeven, Sterker nog, vind alleen één onderzoek dat aangeeft dat tov de placebo de cortisol niet significant veranderde. Wel een verhoogde lichaamstemperatuur. Dat dan weer wel.

Wellicht kun je ipv een beetje crypitsch eromheen draaien gewoon vertellen wat volgens jou Reiki met cortisol doet. Graag met serieuze bronnen. En waarom daar het concept Qi bij nodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ik zie zo snel geen wetenschappelijke artikelen die een correlatie tussen een Reiki behandeling en cortisol levels aangeven, Sterker nog, vind alleen één onderzoek dat aangeeft dat tov de placebo de cortisol niet significant veranderde. Wel een verhoogde lichaamstemperatuur. Dat dan weer wel. Wellicht kun je ipv een beetje crypitsch eromheen draaien gewoon vertellen wat volgens jou Reiki met cortisol doet. Graag met serieuze bronnen. En waarom daar het concept Qi bij nodig is.

Wat ik interessant vind aan Reiki en Ayurveda is vooral de holistische benadering van het leven en de mens, dat is de reden waarom ik naar het stresshormoon cortisol verwijs. Wanneer we continu onder spanning staan dan heeft dat een invloed op ons welbevinden met gevolgen voor het lichaam/organen. Weet ook niet welk bewijs je zoekt, heb je Qi al eens door je aderen voelen razen?

Volgens de theorie van de traditionele Chinese geneeskunde zijn er natuurlijke patronen van qi die geassocieerd zijn met het lichaam. Qi circuleert in kanalen die meridianen worden genoemd. Symptomen van diverse ziekten worden gezien als een verstoring of ongebalanceerde beweging van qi door deze meridianen, of het uit balans zijn van qi in de diverse Zang Fu organen. In de traditionele Chinese geneeskunst probeert men deze verstoringen tegen te gaan door de stroom van qi door het lichaam aan te passen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van diverse therapeutische technieken. Voorbeelden van dergelijke technieken zijn Reiki, Qigong, maar ook fytotherapie en diëten. In de acupunctuur worden dunne metalen naalden gebruikt die in de huid worden aangebracht om qi om te leiden of in balans te brengen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De theorie is me bekend ja (ben getrouwd met een gecertificeerd acupuncturiste). Wat de wetenschap over Qi te zeggen heeft is me ook bekend. 

 

De link tussen Reiki en cortisol is me nog steeds NIET duidelijk. Dat stressoren het lichaam nadelig kunnen beïnvloeden is mij en de wetenschap duidelijk. De medische wetenschap benadert e.e.a. ook redelijk holistisch dunkt me

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei MysticNetherlands:

De theorie is me bekend ja (ben getrouwd met een gecertificeerd acupuncturiste). Wat de wetenschap over Qi te zeggen heeft is me ook bekend. De link tussen Reiki en cortisol is me nog steeds NIET duidelijk. Dat stressoren het lichaam nadelig kunnen beïnvloeden is mij en de wetenschap duidelijk. De medische wetenschap benadert e.e.a. ook redelijk holistisch dunkt me.

Laat ons daarvan uitgaan, ik neem aan dat Reiki tot rust kan brengen waardoor de werking van cortisol beïnvloed wordt. Veel andere opties zijn natuurlijk mogelijk, dat wordt niet ontkend. Wordt er ook voldoende geluisterd naar die medische wetenschap? Niet iedereen denkt holistisch, verre van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei DeThomas:

Nee

Dan begrijp ik nu beter waar dit topic over gaat, straks lijkt alles op een wonder. :)

Over de Drie Guna's (Gunah) in het algemeen: Er zijn drie Energieën (hoedanigheden) van Bewustzijn, en ze 'regelen' ALLES in het universum. Ze behoren tot de Natuur van het Absolute. Sattva is uit beweging, stil, volledig Bewustzijn toelatend, en doet alles groeien, bloeien, ontstaan, leven, en-zo-voort. Het is de stille opbouwende Kracht van Bewustzijn. Het doet beweging op gang komen maar is niet zelf in beweging. Rajas (uitspr. Radjas) is de Energie van beweging, en alles wat beweegt in het gemanifesteerde universum, doet/kan dit alleen dankzij Rajas. Iets dat niet VOLLEDIG stil is, is onder invloed van Rajas. Deze bewegings-Energie van Bewustzijn achter alle (voorbijgaande) dingen, opbouwend en afbrekend, op atomair of planetair gebied, op fysiek en mentaal gebied, maakt in feite al het leven mogelijk. Tamas is (evenals Sattva) volkomen stil, niets beweegt erin. Het is de oplossende Energie van Bewustzijn. Alles sterft, ontmantelt, verdwijnt en loopt af of lost op door Tamas. Het is de Energie die Bewustzijn doet terugtrekken uit al het gemanifesteerde in het universum, fysiek en subtiel (mentaal). Het doet beweging stoppen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flash Gordon:

Hindoe-filosofie is geen fysica. Vocabulaire van verschillende denksystemen klinkt hetzelfde maar gaat niet over hetzelfde

Het is altijd even zoeken naar hoe een en ander kan verbonden worden, je verwijzing naar fysica laat me denken aan 'quantumgenezing'. Voor wie het de interesse kan genieten.

Zelfgenezend vermogen

De geest kan volgens hem diep genoeg in het lichaam doordringen om ook de patronen waarnaar het lichaam is gevormd te veranderen. In het verlengde hiervan stelt hij dat genezing en heling in wezen mentale processen zijn. Hij gaat ervan uit dat we een zelf genezend vermogen hebben. Quantumgenezing is “het vermogen van één modus van het bewustzijn (de geest) om de onjuistheden in een andere modus (het lichaam) spontaan te corrigeren.” Om dit vermogen te stimuleren beroept Chopra zich op Ayurvedische basisprincipes, met aandacht voor het lichaam door een dieet enerzijds en geestelijke oefeningen anderzijds, om zo het lichaam weer in balans te brengen.

Wat maakt dit boek bijzonder?

Het spreekt voor zich dat het bijzonder is dat dit boek een unieke visie uitdraagt, omdat westerse, wetenschappelijke medische kennis wordt verbonden met traditionele oosterse filosofieën. Dit was voor mij de reden dat ik heel nieuwsgierig was naar het boek en ik vind ook dat Chopra hier goed in slaagt. De schrijver hanteert in zijn boek een toegankelijke stijl, waarin hij dialogen met patiënten uitschrijft en lichamelijke processen voor een leek begrijpelijk maakt.

Wat heeft het mij gebracht?

Naast bovenstaande vond ik het ook geinig hoe het boek hielp om al lang weggezakte middelbare school kennis over biologische en chemische processen in ons lichaam weer op te halen. Daarnaast vond ik het bijzonder om kennis te maken met andere visies op ziekte en genezing dan dat ik tot nu toe kende. Voor wie daar ook benieuwd naar is en voor wie wil weten wat Einstein en de Ayurveda met elkaar gemeen hebben, zou ik dit boek zeker aanraden. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Welke energie of kracht gebruik jij om hier woorden te schrijven? En waarom eigenlijk?

De door mijn lichaam opgeslagen energie welke uit genuttigd voedsel wordt gehaald.

 

Waarom? Euh, kun je ajb niet altijd zo vaag zijn en heen en weer springen?

 

Waarom zou qi over fysieke banen moeten lopen? De delen van het lichaam waar geen qii loopt zijn dood? En waarom zouden vaak totaal ergens anders litggende organen daaraan gekoppeld zijn? En waarom zouden die enige relatie moeten hebben met 'de elementen'  water, vuur etc?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid