Spring naar bijdragen

Vrije wil en uitverkiezing


Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Bonjour:

Je kan mijn positie als vader niet vergelijken met de positie van God. Ik kan niet de gehele omgeving van mijn zoon bepalen, maar God kan dat wel voor zijn kinderen. Dat bepaalt mede de vorming en of hij van mij zal blijven houden.

U schrijft terecht medebepalend. Maar dit is niet van doorslaggevend resultaat. Liefde valt niet te bepalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je kan die "5 artikelen tegen de Remonstranten" (de Dordtse leerregels) niet los zien van de Remonstrantie (de 5 artikelen van de Remonstranten). Want daarin reageert men op in die leerregels van de R

Dus geen vrije wil. Aha... Bij welk van deze twee uitersten deel je mij in? Of zou je de kwestie misschien een beetje overdrijven? Dat nu is een van de aspecten van Gods genade...

Ooit heb ik het op een ander forum eens de "vrijgelaten wil" van de mens genoemd: het gevolg van de keuze van Adam ("mens") in het begin van Genesis. Waarna God die mens nog nét niet met een "Dan zoek

3 minuten geleden zei Bonjour:

Het is genen en omgeving waardoor iemand gevormd wordt. Dat bepaalt bv de vastberadenheid, gehoorzaamheid. God heeft de genen gemaakt van Adam en Eva en de omgeving klaargezet. Waar ging het mis?

Mocht dit zo zijn, dan graag ook geen geklaag als iemand u als een lekker hapje ziet en dmv kanibalisme deze behoefte vorm geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...

Gods uitverkiezing is gebaseerd op Zijn voorkennis van de mensen en hun vrije wilskeuzes (zie bijvoorbeeld 1 Petrus 1:2). Het is dus niet zo dat God bepaalde mensen gemaakt heeft om in de hel te branden, ook al zijn ze goed van hart en Christus oprecht willen volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Modestus:

Gods uitverkiezing is gebaseerd op Zijn voorkennis van de mensen en hun vrije wilskeuzes (zie bijvoorbeeld 1 Petrus 1:2). Het is dus niet zo dat God bepaalde mensen gemaakt heeft om in de hel te branden, ook al zijn ze goed van hart en Christus oprecht willen volgen.

Ik begrijp dit niet. Misschien kun je het uitleggen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Ik begrijp dit niet. Misschien kun je het uitleggen? 

Ik heb ooit gehoord van een specifieke doctrine over predestinatie binnen de calvinistische geloofsstroming. De mensen die haar kennen, begrijpen ook wat ik bedoel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Modestus:

Gods uitverkiezing is gebaseerd op Zijn voorkennis van de mensen en hun vrije wilskeuzes (zie bijvoorbeeld 1 Petrus 1:2). Het is dus niet zo dat God bepaalde mensen gemaakt heeft om in de hel te branden, ook al zijn ze goed van hart en Christus oprecht willen volgen.

Het gaat om het laatste gedeelte. Mensen die goed van hart zijn en Christus oprecht willen volgen zullen toch in geen enkel geval naar de hel gaan? Dat hoeft toch niet aangetoond te worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Het gaat om het laatste gedeelte. Mensen die goed van hart zijn en Christus oprecht willen volgen zullen toch in geen enkel geval naar de hel gaan? Dat hoeft toch niet aangetoond te worden?

Ik hoop ook dat er hier geen gelovige mensen zijn die dit tegen zouden spreken. Er is dus hier niks om over te discussiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Modestus:

Gods uitverkiezing is gebaseerd op Zijn voorkennis van de mensen en hun vrije wilskeuzes (zie bijvoorbeeld 1 Petrus 1:2). Het is dus niet zo dat God bepaalde mensen gemaakt heeft om in de hel te branden, ook al zijn ze goed van hart en Christus oprecht willen volgen.

Er is geen uitverkiezing van gelovigen in het algemeen. Enkel de 144.000 worden uitverkoren. Zij gaan met Christus regeren over Gods Koninkrijk op aarde. Iedereen kan ervoor kiezen God te volgen. Er staat ‘Nader tot God, en God zal tot u naderen’.

Openbaring 14:3 Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht.

En er branden al helemaal geen mensen in de hel. Dat is een verminking van Gods woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

Openbaring 14:3 Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht.

En er branden al helemaal geen mensen in de hel. Dat is een verminking van Gods woord.

De 144.000 gaan helemaal niet regeren. Dat is een verminking van Gods woord.
Ze zingen alleen nieuw liedje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

De 144.000 gaan helemaal niet regeren. Dat is een verminking van Gods woord.
Ze zingen alleen nieuw liedje.

Denk dat jij niet het inzicht hebt om daar over te oordelen. Speel jij nu maar lekker het atheïstje

Ja dat denk ik. Speel jij nu maar lekker de gehersenspoelde.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid