Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Gaitema:

Jullie laten prima zien waarom ze dat niet willen en liever in vertrouwde kring houden. Van bijna dood ervaringen tot genezingswonderen. Ook mijn eigen vrouw wil dat niet. Zij wil ook niet dat ik haar ervaringen met mensen deel. Ook niet met mijn familie en mijn vrienden. Ik heb daarom besloten hun voorbeeld te volgen en volledig er over te zwijgen. Ik deel het niet meer. Ook niet als ze ontopic zijn. 

Wat overigens sowieso mijns inziens een gezonde instelling is. Persoonlijke dingen bespreek je het beste met mensen die je nabij staan, ofwel met een geestelijk leidsman die je vertrouwt. En getuigenissen leg je het beste af onder vrienden, ofwel in een gemeenschap van gelijkgestemden.
Vertel je dergelijke ervaringen ongericht aan "de buitenwereld," dan kun je inderdaad kritische vragen en opmerkingen tegenkomen. Ook op een christelijk forum, omdat zelfs binnen eenzelfde kerk men heel verschillend over dergelijke ervaringen en of betrouwbaarheid van dergelijke getuigingen kan denken. Zelfs je vrienden kunnen kritiek geven, juist om je dan te willen helpen.
Een forum als deze is mijns inziens sowieso dan ook een weinig geschikte plaats om persoonlijke problemen te bespreken, behalve dan in zeer algemene bewoordingen en theorieën, die dan vaak voor de vrager weer niet voldoen. Ook al zou het hier één en al liefde en geknuffel zijn.

Het is denk ik daarom niet zozeer een kwestie van mensen wel of niet kwalijk nemen dat ze jouw ervaringen wel of niet geloven, maar meer een kwestie van zorgvuldig (blijven) afwegen wat je aan wie kan vertellen en welk doel je met het delen van je verhaal wil bereiken.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 416
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor zover ik het kan inschatten gaat het hier om een principiële keuze. En niet om een strategische...

Ik denk niet dat een van de groeperingen binnen de GKv zich nadrukkelijk als progressief ziet of zou willen zien. Maar dat het eerder iets is als de eigen uitgangspunten (het "ecclesia reformata sempe

Tegen prediking door vrouwen heeft men iets als men een tekst als de volgende uitlegt als "ten allen tijde en op elke plaats van toepassing voor de Gemeente" (i.p.v. als plaatselijke ordening van dien

1 uur geleden zei Robert Frans:

Wat overigens sowieso mijns inziens een gezonde instelling is. Persoonlijke dingen bespreek je het beste met mensen die je nabij staan, ofwel met een geestelijk leidsman die je vertrouwt. En getuigenissen leg je het beste af onder vrienden, ofwel in een gemeenschap van gelijkgestemden.
Vertel je dergelijke ervaringen ongericht aan "de buitenwereld," dan kun je inderdaad kritische vragen en opmerkingen tegenkomen. Ook op een christelijk forum, omdat zelfs binnen eenzelfde kerk men heel verschillend over dergelijke ervaringen en of betrouwbaarheid van dergelijke getuigingen kan denken. Zelfs je vrienden kunnen kritiek geven, juist om je dan te willen helpen.

Hoewel je gelijk hebt aangaande het feit dat men beter niet zo openlijk persoojnlijke zaken kunt delen op het internet en dus ook dit forum, is het wel een teken van de tijd.
Want dit is ook geen echt christelijk forum, maar op zijn best een geloofsforum.
Dat is dan weer een voordeel van een bijbelstudie of kerkgenootschap/huisgemeente, daar kan je kaders opstellen waarbinnen met MOET blijven. Doet men dat niet, door ander inzicht, dan kan dat, maar wel buiten de bijbelstudie of kerkgenootschap/huisgemeente. Zo hou je zaken zuiver.
Op een forum is dat moeilijk.  Het forum zou een middel kunnen zijn om velen te bereiken en DAT weet G'd Zijn grootste vijand ook, die vervolgens zijn wolven perfect weet in te zetten om alles te frustreren.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk denk ik dat je hier niet veel mensen bereikt. Ik zie namelijk duidelijk twee groepen. Namelijk zij die jouw getuigenis geloven, omdat ze al gelovig zijn en zij die dat niet geloven, omdat ze er niets van moeten hebben. En meelezers zijn er denk ik amper.. Dus je doelgroep met zo'n getuigenis (Zij die erdoor wijzer worden of bekeren), tref je hier niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe je het ook wend ook keert bij Gaitema, hij zal zich gekwetst voelen, want er mag gewoon niet getwijfeld worden. Ik ben wel heel benieuwd naar hoe jij deze niet kwetsende wijze voor je ziet. Nergens ben ik grof geweest tegen deze man in kwestie. Dat kan niet van die man gezegd worden.

moderatie:

Nou ja kijk, Gaitema vertelde van dingen die hij persoonlijk beleeft en waarvan hij vervuld is dat het zo gaat en dan met de manier zoals hij het uitlegt en beziet. Dat deelt hij hier en ontmoet weinig herkenning of erkenning. Men vindt het maar niks en kijkt er in ieder geval anders tegenaan. Wat betreft dat laatste is het natuurlijk mogelijk om naar voren te brengen dat je betwijfelt of God en/of Jezus zich wel zo rechtstreeks bemoeien met iemand. Zou het ook anders kunnen zijn? En zo ja is het dan gunstig of misschien toch twijfelachtig of zijn er medische kwesties die bekeken moeten worden. Al zulke zaken zijn naar voren te brengen en over van gedachte te wisselen en zo klinkt het vriendelijker en meer betrokken dan iets zeggen als "Is God met jou bezig, nou dat is dan toch niet te merken, want het gaat steeds slecht met jou." Dat zul je niet exact geschreven hebben, maar toch wel dingen die ongeveer zo klinken.

Concreet voorbeeld nog: Waar Gaitema vertwijfeld opmerkt dat het topic wel dicht kan omdat voor hem het topic grondig verziekt is antwoordt jij dat je het topic interessant vindt maar dat het om zeep is geholpen met wonderen-gewauwel... (?) Wat is daarvan te zeggen? is dat niet toch wat bot en kwetsend? Nou, ik vind van wel. Ik heb het nu gewoon weggehaald, maar eventueel zou ik voor zulke dingen toch ook wel een waarschuwing kunnen geven.

Iemand vertelt van de dingen die hem vervullen en jij vindt het gewauwel. Is dat leuk voor iemand? Nee natuurlijk niet; het is kwetsend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Trajecto:

moderatie:

Nou ja kijk, Gaitema vertelde van dingen die hij persoonlijk beleeft en waarvan hij vervuld is dat het zo gaat en dan met de manier zoals hij het uitlegt en beziet. Dat deelt hij hier en ontmoet weinig herkenning of erkenning. Men vindt het maar niks en kijkt er in ieder geval anders tegenaan. Wat betreft dat laatste is het natuurlijk mogelijk om naar voren te brengen dat je betwijfelt of God en/of Jezus zich wel zo rechtstreeks bemoeien met iemand. Zou het ook anders kunnen zijn? En zo ja is het dan gunstig of misschien toch twijfelachtig. Al zulke zaken zijn naar voren te brengen en over van gedachte te wisselen en zo klinkt het vriendelijker en meer betrokken dan iets zeggen als "Is God met jou bezig, nou dat is dan toch niet te merken, want het gaat steeds slecht met jou." Dat zul je niet exact geschreven hebben, maar toch wel dingen die ongeveer zo klinken.

Concreet voorbeeld nog: Waar Gaitema vertwijfeld opmerkt dat het topic wel dicht kan omdat voor hem het topic grondig verziekt is antwoordt jij dat je het topic interessant vindt maar dat het om zeep is geholpen met wonderen-gewauwel... (?) Wat is daarvan te zeggen? is dat niet toch wat bot en kwetsend? Nou, ik vind van wel. Ik heb het nu gewoon weggehaald, maar eventueel zou ik voor zulke dingen toch ook wel een waarschuwing kunnen geven.

Iemand vertelt van de dingen die hem vervullen en jij vindt het gewauwel. Is dat leuk voor iemand? Nee natuurlijk niet; het is kwetsend.

Ja, wel al die zaken zijn al eeuwenlang besproken op een mildere wijze. Nogmaals, ik heb geen enkele behoefte om iemand zijn fantasieën te bevestigen of te moeten geloven. Die sociaal pedagogische wijze waarop jij het gesprek het liefst vormgegeven ziet is niet mijn ding en kun je vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Trajecto,

Misschien dat je dan Gaitema en Kelderworm ook een waarschuwing kunt geven wanneer ze alle topics vol zetten met wonderen, dan leg ik me erbij neer. Vrouwen in het ambt lijkt me toch wel wat anders of men moet dat zien als een wonder.

 

Wanneer zij een topic starten over wonderen zal ik daar op reageren zoals ik het zie. En ja @Kaasjeskruid is een grote hork, maar hij is niet zo gauw beledigd.

Wanneer we hier steeds op onze tenen moet lopen omdat er geen tegengas gegeven mag komen dan zijn we toch wel verkeerd bezig.

En al die beledigingen die op ons bordje kwamen, heb ik lang genoeg geprobeerd te sussen. Dat doe ik niet meer ik ga niet steeds meer bezig wezen met Gaitema's kwetsbaarheid. Als dat te vaak gebeurd ben je geen volwaardige gesprekspartner.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Trajecto:

moderatie:

Dan kan het best gebeuren dat ik als er weer zoiets gebeurt waarschuwingspunten ga noteren.

Ga je Gaitema ook nog ff waarschuwen dat hij niet behoort te schelden? Dan zal ik de volgende maal gewoon zeggen dat ik hem vervelend en inhoudsloos aan het kletsen vind ipv aan het wauwelen.

1 uur geleden zei Trajecto:

moderatie:

Concreet voorbeeld nog: Waar Gaitema vertwijfeld opmerkt dat het topic wel dicht kan omdat voor hem het topic grondig verziekt is antwoordt jij dat je het topic interessant vindt maar dat het om zeep is geholpen met wonderen-gewauwel... (?) Wat is daarvan te zeggen? is dat niet toch wat bot en kwetsend? Nou, ik vind van wel. Ik heb het nu gewoon weggehaald, maar eventueel zou ik voor zulke dingen toch ook wel een waarschuwing kunnen geven.

Ik vind je behoorlijk bevoogdend naar Gaitema doen. Heeft ie helemaal niet nodig, hij is een kerel en kan dat zelf toch regelen?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het praten over wonderen is inderdaad iets dat niet zomaar in elk topic moet opduiken.*)

Vraag: Dit topic is al aardig lang; jij hebt het gestart; vind je dat het goed is om het nog open te houden? Er is natuurlijk al heel wat gezegd en als topics lang lopen gebeurt het gauw dat het off-topic gaat raken. Dat ligt ook voor de hand als de belangrijkste dingen al gezegd zijn. 

*) update: Deze zin klinkt wat te veel alsof er uitsluitend in een speciaal topic plek voor wonderen kan zijn. Het kan ook wel soms ontopic zijn om een wonder te noemen in een ander topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Werkelijk Christendom zonder wonderen van G'd bestaat niet, de Schrift staat er bomvol mee.
Dus moeilijk om wonderen buiten discussies te houden.
Misschien gewoon ook niet meer op reageren dan? Dan is het ook wel een keer klaar.
Het loopt uit vanwege alle ongelovige Thomas reacties erop en weer tegen reacties.

Want wanneer is een wonder wel of niet on-tiopic?

Stel,
In het topic vrouwen in met ambt kan iemand een ervaring delen van een wonder:

Dat een kerkgenootschap dreigt kopje onder te gaan voor leegloop.
Dat meerderen tegelijk profeteerden dat G'd aangaf er niet van gediend te zijn.
Dat men dit bijstelde conform de Schrift en geen vrouwen meer liet spreken.
Dat de kerk weer gezegend werd door G'd daarna.

Lijkt mij een gevalletje on topic dus, je kunt niet zomaar wonderen en ervaringen daarin verbieden, het is innig verbonden met christendom.

 

Aan de andere kant ben ik van mening dat we ook minder zouden moeten klagen en wat meer pikken van elkaar.

So what dat iemand zijn/haar wonder ervaring deelt?
So wat dat een ander dat niet geloofd?
Er zijn ongetwijfeld forum deelnemers die helemaal niet in Christus geloven, so what?

Ik zie het probleem niet.
 

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
27 minuten geleden zei Trajecto:

moderatie:

Dan kan het best gebeuren dat ik als er weer zoiets gebeurt waarschuwingspunten ga noteren.

Ga je Gaitema ook nog ff waarschuwen dat hij niet behoort te schelden?

Als hij dat doet ga ik waarschuwen. Ik heb gisteren bij het modereren niet voldoende aanleiding gezien om het te doen en nu nog dat doen lijkt me niet nuttig.

Maar even in het algemeen: schelden is niet toegestaan.

11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei Trajecto:

moderatie:

Concreet voorbeeld nog: Waar Gaitema vertwijfeld opmerkt dat het topic wel dicht kan omdat voor hem het topic grondig verziekt is antwoordt jij dat je het topic interessant vindt maar dat het om zeep is geholpen met wonderen-gewauwel... (?) Wat is daarvan te zeggen? is dat niet toch wat bot en kwetsend? Nou, ik vind van wel. Ik heb het nu gewoon weggehaald, maar eventueel zou ik voor zulke dingen toch ook wel een waarschuwing kunnen geven.

Ik vind je behoorlijk bevoogdend naar Gaitema doen. Heeft ie helemaal niet nodig, hij is een kerel en kan dat zelf toch regelen? 

Nou, op het forum is het niet steeds mogelijk dingen zelf te regelen. En wat iemand wel of niet kan, in het algemeen gesproken, is ook verschillend. Om ervoor te zorgen dat het goed loopt op het forum, is er de moderatie. Als het mis gaat grijpt die in en als er verwarring is geeft die aanwijzingen. En het is nu mijn taak om deze dingen te doen. De één kan er ook beter tegen beledigd te worden dan de ander. Ik behandel dus wat er voorvalt en als iemand zegt dat hij zich er niks van zal aantrekken dan vertel ik dat er dan waarschuwingspunten zullen kunnen komen. Zo werkt het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Trajecto:

Nou, op het forum is het niet steeds mogelijk dingen zelf te regelen. En wat iemand wel of niet kan, in het algemeen gesproken, is ook verschillend. Om ervoor te zorgen dat het goed loopt op het forum, is er de moderatie. Als het mis gaat grijpt die in en als er verwarring is geeft die aanwijzingen. En het is nu mijn taak om deze dingen te doen. De één kan er ook beter tegen beledigd te worden dan de ander. Ik behandel dus wat er voorvalt en als iemand zegt dat hij zich er niks van zal aantrekken dan vertel ik dat er dan waarschuwingspunten zullen kunnen komen. Zo werkt het.

Prima, dan zal ik hem de volgende maal gewoon zeggen dat ik hem vervelend en inhoudsloos aan het kletsen vind ipv aan het wauwelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kelderworm:

Wanneer Gaitema dan zonder problemen kan reageren dat ie in jou geen christen herkent, dan is er toch ook niets aan de hand?

Inderdaad. En volgens mij is dat ook nooit een probleem geweest. Althans niet bij mij. Het interesseert mij werkelijk niets wat jullie van mij denken.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid