Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Lobke:

Nou dan moet ik me maar eens aansluiten bij de Jehovah getuigen. Maar het was als grap bedoeld.

Doe dat maar niet, je zult een aanwinst voor ze zijn. Al met al zou Clara Wichmann het nog wel eens druk kunnen krijgen en houdt ik met argusogen in de gaten wanneer de eerste christelijke vrouw zich meld om herstelbetalingen te eisen voor decennia-lange achterstelling en discriminatie.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 416
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor zover ik het kan inschatten gaat het hier om een principiële keuze. En niet om een strategische...

Ik denk niet dat een van de groeperingen binnen de GKv zich nadrukkelijk als progressief ziet of zou willen zien. Maar dat het eerder iets is als de eigen uitgangspunten (het "ecclesia reformata sempe

Tegen prediking door vrouwen heeft men iets als men een tekst als de volgende uitlegt als "ten allen tijde en op elke plaats van toepassing voor de Gemeente" (i.p.v. als plaatselijke ordening van dien

10 uur geleden zei sjako:

Vrouwen zijn heel belangrijk voor het verspreiden van het evangelie.  Ik denk dat het aantal vrouwelijke verkondiger groter is dan het aantal mannelijke. Dus wij zeggen dus niet dat vrouwen geen rol spelen, integendeel.

In de gemeente is het anders. Daar heeft God mannen voor aangesteld. Dat was trouwens ook al bij de Joodse volk. Ik ken geen vrouwelijke priester.

1kor 14:34 zegt duidelijk dat de vrouw geen leidende rol mag spelen in de gemeente. Het zou zelfs een schande zijn. Zo heeft God het nu eenmaal ingesteld.

Zoals in alle gemeenten van de heiligen  34 moeten de vrouwen zwijgen in de gemeente, want het is hun niet toegestaan te spreken. In plaats daarvan moeten ze onderworpen zijn, zoals ook de wet zegt.  35 Als ze iets willen weten, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is voor een vrouw een schande in de gemeente te spreken.

Zo is het Bijbels bepaald. En als je eens de moeite neemt om eens een dienst bij te wonen zou je zien dat vrouwen een belangrijke rol spelen. Zo geven ze demonstraties, geven antwoord op vragen tijdens de Wachttoren studie etc. 

Er wordt hier weer eens een bijbeltekst gruwelijk misbruikt. Als je denkt dat een bijeenkomt moet worden gehouden zoals dat in 1 Kor 14 staat, doe dat dan ook.
Maar dat is niet het geval!
Nu haal je er 1 regeltje uit en zegt dat het zo moet omdat het daar staat. Draagt iedereen iets bij, wordt er in klanktaal gesproken, als iemand eenopenbaring krijgt, zwijgt dan de rest,   profeteren alle aanwezigen op hun beurt ?
Kolder, dat gebeurt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Levi:

En hoe verklaren jullie dan Deborah, de vrouwelijke richter (of rechter, of leidster) en profetes? 

Wat is dan schriftuurlijk de positie van de vrouw? 

O.a. in 1 Korithe is daarover toch veel te vinden? De vrouw is de heerlijkheid van de man.

3 Maar ik wil dat u weet  dat Christus het Hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw  en God het Hoofd van Christus.
5 Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is precies hetzelfde alsof zij kaalgeschoren is.
Een man moet het hoofd namelijk niet bedekken,  omdat hij het beeld en de heerlijkheid van God is. De vrouw is echter de heerlijkheid van de man.

8  De man immers is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man.
9 Want ook is een man niet geschapen omwille van de vrouw, maar een vrouw omwille van de man.
12 Want zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is ook de man er door de vrouw, maar alle dingen zijn uit God.
15 Maar als een vrouw lang haar draagt, is het voor haar een eer, omdat het lange haar als een bedekking aan haar gegeven is. 

1 Korinthe 11

 

13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is domweg discriminatie op grond van geslacht en bij de Nederlandse wet verboden.
Nu weet ik ook wel dat JG daar lak aan hebben omdat ze alleen wetgeving van god accepteren (en de rest tolereren  zolang het daarmee niet in tegenspraak is) maar het zal niet zo lang meer duren voordat dit gebruikt gaat worden om de JG breed aan te pakken.

Daar gaat het niet om: of G'd zich moet aanpassen of niet. De mens moet zich houden aan gedragsregels die door mensen onderling zijn afgesproken. Dat houdt dus in: geen discriminatie.

De aardse wetten moeten voor een christen ondergeschikt zijn aan de wetten van G'd die Hij in de Schrift gegeven heeft, wanneer deze beiden botsen.
Politiek en geloof moeten derhalve gescheiden blijven om negatieve inmenging te voorkomen.
De SGP is zo een voorbeeld waar men de dupe is geworden aan de tentakels van satan, wanwege het niet meer kunnen naleven van G'd Zijn Wet.
De politiek moet met haar neus uit religie blijven en de reliigie moet moet zich niet bemoeien met politiek.

36 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er wordt hier weer eens een bijbeltekst gruwelijk misbruikt. Als je denkt dat een bijeenkomt moet worden gehouden zoals dat in 1 Kor 14 staat, doe dat dan ook.
Maar dat is niet het geval!
Nu haal je er 1 regeltje uit en zegt dat het zo moet omdat het daar staat. Draagt iedereen iets bij, wordt er in klanktaal gesproken, als iemand eenopenbaring krijgt, zwijgt dan de rest,   profeteren alle aanwezigen op hun beurt ?
Kolder, dat gebeurt niet.

Het feit dat het niet gebeurd (gelukkig in zeldzaamheid nog wel) geeft aan dat de christelijke kerk geheel incorrect en dus onbijbels is opgezet.
Een voorganger die nagenoeg alle taken op zich neemt na een studie in theologie, die je beter niet kunt volgen.
Want de Schrift is duidelijk erover dat G'd Zijn mensen uitkiest om voor Hem te werken en Hij geeft dezen de Geestelijke Gaven of Tallenten die ervoor noodzakelijk zijn.

Maar het feit dat we in onze christelijke kerken dus er doorgaans toch al een zooitje van maken, houdt niet in dat we dus alles wat G'd gebiedt en wil maar aan onze laars moeten gaan lappen.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus je begrijpt er niks van maar neemt zijn standpunt gewoon over. Onbegrijpelijk.

Wie zegt dat ik het niet begrijp?

1 uur geleden zei Kelderworm:

De aardse wetten moeten voor een christen ondergeschikt zijn aan de wetten van G'd die Hij in de Schrift gegeven heeft, wanneer deze beiden botsen.
Politiek en geloof moeten derhalve gescheiden blijven om negatieve inmenging te voorkomen.

Helemaal mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Wie zegt dat ik het niet begrijp?

Er wordt afgevraagd waarom dit een schande zou zijn en jij komt met de opmerking dat het niet jou woorden maar die van Paulus zijn. Dat is toch een uitleg van likmevestje en het lijkt erop dat jij je probeert te verschuilen achter een ander. Waarom is het voor de vrouw een schande om zich op een dergelijke wijze te gedragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er wordt afgevraagd waarom dit een schande zou zijn en jij komt met de opmerking dat het niet jou woorden maar die van Paulus zijn. Dat is toch een uitleg van likmevestje en het lijkt erop dat jij je probeert te verschuilen achter een ander. Waarom is het voor de vrouw een schande om zich op een dergelijke wijze te gedragen?

@Kelderworm heeft het al prima uitgelegd. Daarom dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kelderworm:

De aardse wetten moeten voor een christen ondergeschikt zijn aan de wetten van G'd die Hij in de Schrift gegeven heeft, wanneer deze beiden botsen.
Politiek en geloof moeten derhalve gescheiden blijven om negatieve inmenging te voorkomen.
De SGP is zo een voorbeeld waar men de dupe is geworden aan de tentakels van satan, wanwege het niet meer kunnen naleven van G'd Zijn Wet.
De politiek moet met haar neus uit religie blijven en de reliigie moet moet zich niet bemoeien met politiek.

Ben je ook zo consequent om deze richtlijnen los te laten buiten de groep van de gemeente? Kan een vrouw in de maatschappij bv wel een leidinggevende functie hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ben je ook zo consequent om deze richtlijnen los te laten buiten de groep van de gemeente? Kan een vrouw in de maatschappij bv wel een leidinggevende functie hebben?

Paulus spreekt in opdracht van G'd in de  Schrift over spreken en leiding enmen in de gemeente van Christus, dus daar gaat dit voor mij over.
Emancipatie is een door mensen bedacht iets uit de moderne tijden, die tegen de schepping van G'd ingaan. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk gelukkig.
Mannen zijn fysiek nu eenmaal sterker.
Wanneer de automatisering nog niet zover was doorgevoerd stonden veel vrouwen ook minder te trappelen om te werken overigens. De moderne techniek maakt dat de mens softe lichte arbeid verrichten. Emanacipatie leidt ook tot slechte opvoeding van kinderen bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kelderworm:

Paulus spreekt in opdracht van G'd in de  Schrift over spreken en leiding enmen in de gemeente van Christus, dus daar gaat dit voor mij over.

Zo kan het dus zijn dat de vrouw de kansel wordt ontzegd en in de maatschappij een betrekking als directrice bekleed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zo kan het dus zijn dat de vrouw de kansel wordt ontzegd en in de maatschappij een betrekking als directrice bekleed.

Of als burgemeester... een vrouw in een ambt. Hoeven christenen dat dan niet te accepteren ?? 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Lobke:

Of als burgemeester... Een vrouw in een ambt. Hoeven christenen dat dan niet te accepteren ??

Hoeft denk ik ook geen probleem te zijn, mits deze niet verwacht daarom dus ook in de kerkenraad oid deel te kunnen nemen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lobke:

Dus dan geldt wat Paulus schreef weer niet. (H)

Paulus schrijft toch ook aan mensen binnen de gemeente. Dan lijkt het me logisch om binnen de gemeente de zaken aldus vorm te geven. Volgens mij schrijft Paulus daar niet dat het de vrouw niet is toegestaan om burgemeesteres te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Lobke:

Hoe kan ik vers 16 lezen?

16  Maar als iemand op twist uit lijkt te zijn, wij hebben een dergelijke gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin.

In de context van de haardracht en hoofdbedekking zou je kunnen stellen dat Paulus hier zo duidelijk is, dat hierover bij hem noch bij de gemeente enige lust tot discussie zou moeten bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In de context van de haardracht en hoofdbedekking zou je kunnen stellen dat Paulus hier zo duidelijk is, dat hierover bij hem noch bij de gemeente enige lust tot discussie zou moeten bestaan.

Hoe weet jij dat het niet voor het hele hoofdstuk geldt? Dus ook voor "vrouwen in het ambt''

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Lobke:

Hoe weet jij dat het niet voor het hele hoofdstuk geldt? Dus ook voor "vrouwen in het ambt''

Waar gaat het in 1.Kor.11 specifiek over vrouwen in het ambt? Paulus lijkt het niet nodig te vinden om deze kwestie te verduidelijken omdat ie klip en klaar is. Hij geeft een duidelijk patroon weer in de relatie tussen man en vrouw. Deze staat al vanaf het begin van de schepping. In mijn optiek is het dan eerlijker om toe te geven dat we, zowel man als vrouw, moeite hebben om dit rollenpatroon op de juiste wijze te vorm te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar gaat het in 1.Kor.11 specifiek over vrouwen in het ambt? Paulus lijkt het niet nodig te vinden om deze kwestie te verduidelijken omdat ie klip en klaar is. Hij geeft een duidelijk patroon weer in de relatie tussen man en vrouw. Deze staat al vanaf het begin van de schepping. In mijn optiek is het dan eerlijker om toe te geven dat we, zowel man als vrouw, moeite hebben om dit rollenpatroon op de juiste wijze te vorm te geven.

Nee, nergens gaat het over "vrouwen in het ambt'' maar de tekst van Paulus 

 

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar gaat het in 1.Kor.11 specifiek over vrouwen in het ambt? Paulus lijkt het niet nodig te vinden om deze kwestie te verduidelijken omdat ie klip en klaar is. Hij geeft een duidelijk patroon weer in de relatie tussen man en vrouw. Deze staat al vanaf het begin van de schepping. In mijn optiek is het dan eerlijker om toe te geven dat we, zowel man als vrouw, moeite hebben om dit rollenpatroon op de juiste wijze te vorm te geven.

Je hebt gelijk daar gaat het in 1 Kor. 11 niet over, maar Kelderworm haalde het hierboven aan, in dit topic. Jazeker heb ik moeite met het rollenpatroon van 2000 jaar geleden, dat is nu niet meer zo vanzelfsprekend, voor mijzelf ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lobke:

Jazeker heb ik moeite met het rollenpatroon van 2000 jaar geleden, dat is nu niet meer zo vanzelfsprekend, voor mijzelf ook niet.

En dan kun je je afvragen of dat komt door normen en waarden die de normen en waarden van God hebben verdrongen, of dat normen en waarden e.o.a. evoluerend proces is, onderhevig aan de grillen van de tijdsgeest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En dan kun je je afvragen of dat komt door normen en waarden die de normen en waarden van God hebben verdrongen, of dat normen en waarden e.o.a. evoluerend proces is, onderhevig aan de grillen van de tijdsgeest.

Het heeft m.i wel met de tijdsgeest te maken maar niet met grillen. We hakken geen handen meer af, homoseksuelen worden in westerse landen niet meer in de bajes gegooid, vrouwen hebben meer rechten dan het aanrecht. En als ze -oprecht gelovig-- een taak als diaken of ouderling zien dan vind ik het jammer wanneer er zo star gelezen wordt wat Paulus beweerd. Paulus gaf nogal eens aan dat het zijn eigen woorden waren. Ik zit zo te denken of Jezus ook zo sprak over de functie van de vrouw. 

 

Ik mis het -ook in dit topic- dat er zo weinig vrouwen posten. Dus als er hier vrouwen meelezen, van harte welkom!:-d

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Lobke:

Paulus gaf nogal eens aan dat het zijn eigen woorden waren. Ik zit zo te denken of Jezus ook zo sprak over de functie van de vrouw.

Waar geeft Paulus zoal aan dat het zijn eigen woorden waren/zijn?

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En dan kun je je afvragen of dat komt door normen en waarden die de normen en waarden van God hebben verdrongen, of dat normen en waarden e.o.a. evoluerend proces is, onderhevig aan de grillen van de tijdsgeest.

Precies, die slavernij was zo gek nog niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:
10 uur geleden zei Kelderworm:

De aardse wetten moeten voor een christen ondergeschikt zijn aan de wetten van G'd die Hij in de Schrift gegeven heeft, wanneer deze beiden botsen.
Politiek en geloof moeten derhalve gescheiden blijven om negatieve inmenging te voorkomen.

Helemaal mee eens.

Dit is heel eng. Dan gaan we dus ook weer mensen stenigen die op zaterdag takken rapen om een vuurtje te stoken.
Want dat staat er nu eenmaal.

Liever denk ik wél zelf na en zie vrouwen en mannen dus als gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid