Spring naar bijdragen

Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?


Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei antoon:

Wat zegt de Bijbel over de sabbat?
In deze korte studie geef ik een globaal inzicht  over de sabbat.

1. Wat is de sabbat?
De sabbat is de verplichte rustdag die God de Israëlieten heeft opgelegd: “ 9 Zes dagen heb je om te werken en al je arbeid te doen,
Exodus 20:10 maar de zevende dag is een sabbat voor Jehovah, je God. Je mag dan geen enkel werk doen. Dat geldt voor jou, je zoon, je dochter, je slaaf, je slavin en je vee, en voor de vreemdeling die bij je in de stad woont.” 


2. Het sabbatsgebod is onderdeel van het verbond van Mozes
Het sabbatsgebod is een onderdeel van het verbond van Mozes. Het staat in de kern van de wet van Mozes , als onderdeel van de tien geboden. De verbondsluiting was bij de Sinai. Nadat God het volk Israel uit Egypte had bevrijd, heeft Hij een verbond met hen gesloten, door bemiddeling van Mozes. Dat lezen we in Exodus hoofdstuk 19 en 20.


3. Wanneer is de sabbat ingesteld?
1513cc. bij de berg Sinai


Het sabbatsgebod geldt niet voor de christenen
Het verbond van Mozes is met het volk Israel gesloten, niet met de Christelijke gemeente. Als christenen staan we daarom niet onder de wet van Mozes. Wij staan onder een andere wet. Paulus noemt dat “de wet van Christus” (1 Korinthe 9:21). zie ook Hebreeën 7:12.


 

Je vertelt niet nieuws dat hier al is verteld... De vraag gaat dan ook niet wat de sabbat is of of we nog onder de wet staan, maar of het verboden is de Sabbat te onderhouden. Dat toon je niet aan. Meer n og lees Rom 14 nog eens na. Uit bronnen weten we ook dat de eerste christenen op sabbat in de synagoge te vinden waren. Op zondag kwamen ze over het algemeen bijeen voor de maaltijd en een woorddienst en het zingen van hymnen (vooral aan Jezus)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 415
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoogfeest is een katholiek begrip dat aangeeft dat het voor ons een extra plechtig feest is. Die term staat niet in de bijbel, net zoals bijvoorbeeld de term koninkrijkszaal er ook niet in staat en de

Wie kent de film The Dictator?   Ik krijg altijd een beetje een Aladeen reactie van mensen die praten over wat de Bijbel leert. Nee, wat JIJ DENKT DAT DE BIJBEL LEERT. En dan zeker als je me

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten

Je vertelt niet nieuws dat hier al is verteld... De vraag gaat dan ook niet wat de sabbat is of of we nog onder de wet staan, maar of het verboden is de Sabbat te onderhouden. Dat toon je niet aan. Meer n og lees Rom 14 nog eens na. Uit bronnen weten we ook dat de eerste christenen op sabbat in de synagoge te vinden waren. Op zondag kwamen ze over het algemeen bijeen voor de maaltijd en een woorddienst en het zingen van hymnen (vooral aan Jezus)

 

Als het hier al bekend is verteld is , vraag ik mij af waarom er hier vreemde ideetjes daaromtrent zijn.

Je hebt gelijk dat de vraag niet  is of  we wel of niet onder de wet staan, maar het is wel de vlag die de lading dekt, dat is door Sjako en nog enkelen en ik duidelijk aangetoond, of beter de bijbel toont het aan.

Je komt met Rom 14 dat is inderdaad evangelie uitdragen onder de Joden, in de gegeven site worden die vragen ook beantwoord 

Wil jij graag terug naar armzalige dingen zoals de schrift het noemt, ik denk het niet, de bijbelschrijvers wilden dat ook niet, daarmee is de vraag beantwoord of het verboden is

Het is niet verboden,  zich aan de voedselwetten houden is ook niet verboden , maar de indringende raad van Gods woord is om dat niet te doen, dus niet om die reden dat het in de schrift staat. het kan minachting zijn van de theocratische regeling, hoewel ik denk dat men het hier niet zo voelt..

Trots is hier meer aan de orde, zoiets van "het is altijd gedaan en  ik vind het prettig, dus ik doet het ongeacht wat er in de bijbel staat", trots kan een slechte raadgever zijn, ik kan mij nog wel herinneren jaren geleden toen ik na diepgaande studie van alle kanten tot de slotsom kwam dat het zo is als in de schrift staat, ook trots moest vermeiden en mij gewoon moet onderwerpen aan een geestelijke vader in de hemel die het beter weet dan zijn schepsel en het goede met ons voorheeft 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervolg

Bedenk ook Zenodotus, dat alles wat een mens doet, ik bedoel niet in onwetendheid, maar met de kennis van de bijbel, en dan toch je eigen zin doen, dat iedereen daar dan ook de gevolgen van moet accepteren, daarmee verwijs  ik  niet zogenaamde hel, helemaal niet, maar je kan wel op een punt komen dat meer gezonde kennis van de schrift dan niet meer tot je doordringt, en dan misschien wel met ernstige gevolgen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Vervolg

Bedenk ook Zenodotus, dat alles wat een mens doet, ik bedoel niet in onwetendheid, maar met de kennis van de bijbel, en dan toch je eigen zin doen, dat iedereen daar dan ook de gevolgen van moet accepteren, daarmee verwijs  ik  niet zogenaamde hel, helemaal niet, maar je kan wel op een punt komen dat meer gezonde kennis van de schrift dan niet meer tot je doordringt, en dan misschien wel met ernstige gevolgen.

 

 

Zoals?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon ook omdat de dingen in de schrift niet op zichzelf staan, er zijn steeds verbanden met elkaar maar laat ik eerst nog de tekst citeren 
Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.”   Johannes 17:3
hoe nu als we de simpele voorschriften over Jezus en het nieuwe verbond als van weinig waarde achten en we zelf een intepetatie geven 

Wie getrouw is in het geringste, is ook getrouw in veel.” Lukas 16:10

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei antoon:

Je vertelt niet nieuws dat hier al is verteld... De vraag gaat dan ook niet wat de sabbat is of of we nog onder de wet staan, maar of het verboden is de Sabbat te onderhouden. Dat toon je niet aan. Meer n og lees Rom 14 nog eens na. Uit bronnen weten we ook dat de eerste christenen op sabbat in de synagoge te vinden waren. Op zondag kwamen ze over het algemeen bijeen voor de maaltijd en een woorddienst en het zingen van hymnen (vooral aan Jezus) Als het hier al bekend is verteld is , vraag ik mij af waarom er hier vreemde ideetjes daaromtrent zijn. Je hebt gelijk dat de vraag niet  is of  we wel of niet onder de wet staan, maar het is wel de vlag die de lading dekt, dat is door Sjako en nog enkelen en ik duidelijk aangetoond, of beter de bijbel toont het aan. Je komt met Rom 14 dat is inderdaad evangelie uitdragen onder de Joden, in de gegeven site worden die vragen ook beantwoord. Wil jij graag terug naar armzalige dingen zoals de schrift het noemt, ik denk het niet, de bijbelschrijvers wilden dat ook niet, daarmee is de vraag beantwoord of het verboden is. Het is niet verboden,  zich aan de voedselwetten houden is ook niet verboden , maar de indringende raad van Gods woord is om dat niet te doen, dus niet om die reden dat het in de schrift staat. het kan minachting zijn van de theocratische regeling, hoewel ik denk dat men het hier niet zo voelt..Trots is hier meer aan de orde, zoiets van "het is altijd gedaan en  ik vind het prettig, dus ik doet het ongeacht wat er in de bijbel staat", trots kan een slechte raadgever zijn, ik kan mij nog wel herinneren jaren geleden toen ik na diepgaande studie van alle kanten tot de slotsom kwam dat het zo is als in de schrift staat, ook trots moest vermeiden en mij gewoon moet onderwerpen aan een geestelijke vader in de hemel die het beter weet dan zijn schepsel en het goede met ons voorheeft 

En wat met het onderstaande?

Jehovah zei verder tegen Mozes op de berg Sinaï: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer jullie uiteindelijk in het land komen dat ik jullie geef, moet het land een sabbat houden voor Jehovah. 3 Zes jaar lang mogen jullie je akker inzaaien en je wijngaard snoeien en mogen jullie de oogst binnenhalen. 4 Maar het zevende jaar moet een sabbat van volledige rust voor het land zijn, een sabbat voor Jehovah. Je mag je akker niet inzaaien en je wijngaard niet snoeien. 5 Wat er vanzelf opkomt van het graan dat na de oogst is achtergebleven, mag je niet oogsten, en ook de druiven van je ongesnoeide wijnstok mag je niet oogsten. Het moet een jaar van volledige rust voor het land zijn. 6 Wat er tijdens de sabbat op het land groeit mogen jullie wel eten. Jullie, je slaven en slavinnen, je loonarbeiders en de vreemdelingen die bij jullie wonen mogen ervan eten, 7 net als het vee en de wilde dieren in jullie land. Alles wat het land voortbrengt, mag gegeten worden. 8 Je moet zeven sabbatsjaren tellen, zeven keer zeven jaar, en na zeven sabbatsjaren is er 49 jaar verstreken. 9 Vervolgens moet je op de tiende dag van de zevende maand de hoorn luid laten schallen; op de Verzoendag moeten jullie in het hele land de hoorn laten klinken. 10 Jullie moeten het 50ste jaar heiligen en in het land vrijheid uitroepen voor alle bewoners. Het zal een jubeljaar voor jullie zijn, en iedereen zal terugkeren naar zijn eigen bezit en zijn eigen familie. 11 Dat 50ste jaar zal een jubeljaar voor jullie zijn. Je mag niet zaaien, je mag niet oogsten wat er van het achtergebleven graan vanzelf opkomt en je mag de druiven van ongesnoeide wijnstokken niet verzamelen. 12 Want het is een jubeljaar. Het moet heilig voor jullie zijn. Jullie mogen alleen eten wat het land uit zichzelf voortbrengt. 13 In het jubeljaar moet iedereen terugkeren naar zijn eigen bezit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei antoon:

Gewoon ook omdat de dingen in de schrift niet op zichzelf staan, er zijn steeds verbanden met elkaar maar laat ik eerst nog de tekst citeren „Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.”   Johannes 17:3 hoe nu als we de simpele voorschriften over Jezus en het nieuwe verbond als van weinig waarde achten en we zelf een intepetatie geven „Wie getrouw is in het geringste, is ook getrouw in veel.” Lukas 16:10

Voor een aantal is de zondag als heiligschennis, op die manier heeft het mi nog weinig met een verbod te maken dan wel met de dag waarop. Althans, volgens onderstaande bron toch.

Jehovah's Getuigen zijn voortgekomen uit de Adventisten. Deze beweging werd in 1831 gesticht door de Amerikaanse boer en latere methodistenprediker William Miller, die tegen 1843 het wereldeinde aankondigde, later tegen 1844. Ze ontstond vooral omdat men meende, dat de christelijke hoop in de kerkelijke prediking te weinig accent kreeg en dat de leer der 'laatste dingen' werd verwaarloosd. Door de teleurstellingen van 1843 en 1844 dreigde de beweging te verlopen. Ze werd echter gered door Miss Ellen White, die beweerde dat de wederkomst van Christus was uitgesteld, omdat de christenen de zondag i.p.v. de sabbat vierden; bij herstel van deze grove zonde zou alles in orde komen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎5‎/‎09‎/‎2017 om 13:21 zei antoon:

Wat zegt de Bijbel over de sabbat?
In deze korte studie geef ik een globaal inzicht  over de sabbat.

1. Wat is de sabbat?
De sabbat is de verplichte rustdag die God de Israëlieten heeft opgelegd: “ 9 Zes dagen heb je om te werken en al je arbeid te doen,
Exodus 20:10 maar de zevende dag is een sabbat voor Jehovah, je God. Je mag dan geen enkel werk doen. Dat geldt voor jou, je zoon, je dochter, je slaaf, je slavin en je vee, en voor de vreemdeling die bij je in de stad woont.” 

1) De betekenis van het woord sabbat is geen tijdsbepaling maar slaat op een omstandigheid. Namelijk God die met zijn volk een heilige samenkomst heeft omwille van een bepaalde gebeurtenis. En heilig betekent “apart geplaatst voor God” daarom zal men zich bij dergelijke samenkomst onthouden van zaken die met het onderhoud of het werk van de mens te maken hebben.

Men kan dan ook vaststellen dat het Joodse volk op verscheidene en verschillende dagen sabbatten of geheiligde samenkomsten vieren  (o.a; gedurende hun feesten en op de zevende dag))  en is er steeds sprake van hun Sabbatten (meervoud);


2. Het sabbatsgebod is onderdeel van het verbond van Mozes
Het sabbatsgebod is een onderdeel van het verbond van Mozes. Het staat in de kern van de wet van Mozes , als onderdeel van de tien geboden. De verbondsluiting was bij de Sinai. Nadat God het volk Israel uit Egypte had bevrijd, heeft Hij een verbond met hen gesloten, door bemiddeling van Mozes. Dat lezen we in Exodus hoofdstuk 19 en 20.

2 ) In feite  bestaat er geen Verbond van Mozes. Hij  heeft nooit een verbond gesloten noch wetten of voorschriften gemaakt. Hij was enkel het instrument  die enerzijds de door de vinger Gods in steen gegrifte Tien basisgeboden ontving en die golden voor alle mensen en voor alle tijden. En anderzijds de tijdelijke voorschriften voor het goed functioneren van een uitverkoren volk  heeft moeten opschrijven. Een volk dat als Priesterlijk Volk en Heilige Natie de komst van de Verlosser moest voorbereiden en zodoende ook in de Tabernakeldienst het verlossingsplan moest kenbaar maken.

Deze twee zaken werden door God zelf duidelijk gescheiden gehouden want de Tien geboden moesten IN de ark geplaats worden als teken van hun onvergankelijkheid en onveranderlijkheid in de tijd. De geboden en richtlijnen die Mozes moest opschrijven werden NAAST de ark geplaats als teken van hun veranderlijkheid en beperktheid in de tijd.

In beide komen dan ook de opdracht van God om een geheiligde samenkomst te houden op een tijd of tijden door Hem bepaald.

Te zeggen dat het sabbatsgebod (waarmede dan het vierde gebod van de decaloog bedoeld wordt) een onderdeel is van het Verbond van Mozes is dan ook in feite een misleiding. Het dient enkel om dan later te kunnen aantonen dat het gebod om op de zevende dag een geheiligde samenkomst met God te vieren en Hem als s Schepper en Verlosser te aanbidden niet meer verplichtend is voor de mens.



3. Wanneer is de sabbat ingesteld?
1513cc. bij de berg Sinai
.

3) Toen God op de zevende dag het werk voltooid had , dat Hij gemaakt had rustte (sabbatte= oorspronkelijk woord) Hij op de zevende dag van al het werk dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust (gesabbat) heeft. van al het werk dat God scheppende tot stand had gebracht

 *Luther heeft het woord “rusten”  i.p.v. “sabbatten”  gebruikt omdat hij als antisemiet het woord ” sabbatten” te “Joods” vond

 

De Tien Woorden die Christus zelf eigenhandig op steen gegrift had  en nadien aan Mozes overhandigde waren een HERINNERING aan alle basisvoorschriften die golden vanaf het begin der schepping. En daarin was er één gebod dat de mens er op wees dat hij een schepsel was en God hem uitnodigde om met Hem éénmaal per week op een welbepaalde dag (de zevende)een geheiligde samenkomst te hebben  

De  Joodse sabbatten of geheiligde samenkomsten die de Joden moesten onderhouden werden naast vele andere voorschriften door Mozes zelf opgeschreven nadat hij ze van God had ontvangen.


Het sabbatsgebod geldt niet voor de christenen
Het verbond van Mozes is met het volk Israel gesloten, niet met de Christelijke gemeente. Als christenen staan we daarom niet onder de wet van Mozes. Wij staan onder een andere wet. Paulus noemt dat “de wet van Christus” (1 Korinthe 9:21). zie ook Hebreeën 7:12.

Door eerst een on-Bijbelse constructie op te zetten waarbij een kunstmatig samensmelten gecreëerd wordt van Gods eigenhandig geschreven basisgeboden en de tijdelijke voorschriften die Mozes opgeschreven heeft . Heeft men dan een reden of zogenaamd bewijs uitgevonden om het vierde gebod te negeren en zodoende zichzelf overtuigd om aan God ongehoorzaam te kunnen zijn

Ps. Ik heb mijn antwoord in "bold" geplaatst omdat ik de methode niet vond om de letters in het rood te zetten

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei bernard 3:

3) Toen God op de zevende dag het werk voltooid had , dat Hij gemaakt had rustte (sabbatte= oorspronkelijk woord) Hij op de zevende dag van al het werk dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust (gesabbat) heeft. van al het werk dat God scheppende tot stand had gebracht

 *Luther heeft het woord “rusten”  i.p.v. “sabbatten”  gebruikt omdat hij als antisemiet het woord ” sabbatten” te “Joods” vond

2 Vnd also volendet Gott am siebenden tage seine Werck die er machet vnd rugete am siebenden tage von allen seinen Wercken die er machet. 3 Vnd segnete den siebenden Tag vnd heiliget jn darumb das er an dem selben geruget hatte von allen seinen Wercken die Gott schuff vnd machet.

Luther zal het woord "rugen" (ruhen) hebben gebruikt omdat dat een gangbaar werkwoord was in het Duits, in tegenstelling tot "sabbatten"...

Je zal de vertalers van de Jewish Publication Society moeilijk van antisemitisme kunnen beschuldigen, toen ze in 1917 een vertaling van de Tenach uitgaven met in Gen 2:2-3 de tekst: " 2 And on the seventh day God finished His work which He had made; and He rested on the seventh day from all His work which He had made. 3 And God blessed the seventh day, and hallowed it; because that in it He rested from all His work which God in creating had made." (http://www.mechon-mamre.org/e/et/et0102.htm)

Vanwaar dan deze onnodige sneer naar Luther?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we het weer eens over de sabbat hebben. 

Citaat

1) De betekenis van het woord sabbat is geen tijdsbepaling maar slaat op een omstandigheid.

Bernard, ik ben blij dat je topics ben en vanuit de bijbel vragen stelt. enige filosofie breng je helaas wel. De kwestie is dat je een goede kennis moet hebben van de God Van de bijbel, die kennis mis ik hier op het forum. misschien bij jou wel.

God heeft vastgestelde wetten gegeven opdat de joden zich steed bewust waren wat de schepper voor hen gedaan heeft, dat zijn wetten waar niets maar dan ook niets aan afgedaan of toegeboegd kon werden

bv ongezuurde broden om hen aan de plotselinge vlucht uit Egypte te herinneren, evenzo loofhuttenfeest enz ook wetten die een typologische functie hadden zoals een lam dat geslacht moest worden en een hogepriester die geen lichamelijke gebreken mocht hebben, verwijzend naar het lam Jezus de zonder dat zijn botten gekraakt  werden stierf

Het tempelgordijn dat typologisch de scheiding van het allerheiligste omhulde, bij de dood van Jezus scheurde het gordijn, Jehovah gaf te kennen dat het offer aanvaard werd

Alle wetten en voorschriften hielden toen op, de bijbel is er duidelijk in, Zo ook de SABBAT, die had een typologisch doel naar Jezus, hij werd de heer van de sabbat.

 

Niet al de vragen zijn beantwoord, absoluut niet en ik heb er nog veel en veel meer over te zeggen, hopelijk komt het nog, aan jou in ieder geval de eer dat je tenminste vanuit de bijbel gaat redeneren, ik had het hier niet meer verwacht

 ik kom zo snel mogelijk terug, ook betreffende Hendrik

 

 

Citaat

2 ) In feite  bestaat er geen Verbond van Mozes. Hij  heeft nooit een verbond gesloten noch wetten of voorschriften gemaakt. Hij was enkel het instrument  die enerzijds de door de vinger Gods in steen gegrifte Tien basisgeboden ontving en die golden voor alle mensen en voor alle tijden. En anderzijds de tijdelijke voorschriften voor het goed functioneren van een uitverkoren volk  heeft moeten opschrijven. Een volk dat als Priesterlijk Volk en Heilige Natie de komst van de Verlosser moest voorbereiden en zodoende ook in de Tabernakeldienst het verlossingsplan moest kenbaar maken.

 

De bijbel geeft het toch anders weer, God sloot een verbond en Mozes was de middelaar, de bijbelschrijvers noemden het ook de wet van Mozes, Jezus himzelf beschouwde het ook een wet, Mozes was ook bij de transiguratie hij vertegenwoordigde de wet en Eli de profeten, Bernard hier zit je er toch duidelijk naast, maar probeer het bijbels te verwoorden zonder filosofie, daarom zal ik even op je antwoord wachten, een antwoord met bijbelpassages hoop ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei antoon:

Laten we het weer eens over de sabbat hebben, een antwoord met bijbelpassages hoop ik.

En wat met onderstaande bijbelpassage? Is er volgens jou aan de voorwaarde voldaan?

Jehovah zei verder tegen Mozes op de berg Sinaï: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer jullie uiteindelijk in het land komen dat ik jullie geef, moet het land een sabbat houden voor Jehovah. 3 Zes jaar lang mogen jullie je akker inzaaien en je wijngaard snoeien en mogen jullie de oogst binnenhalen. 4 Maar het zevende jaar moet een sabbat van volledige rust voor het land zijn, een sabbatvoor Jehovah. Je mag je akker niet inzaaien en je wijngaard niet snoeien. 5 Wat er vanzelf opkomt van het graan dat na de oogst is achtergebleven, mag je niet oogsten, en ook de druiven van je ongesnoeide wijnstok mag je niet oogsten. Het moet een jaar van volledige rust voor het land zijn. 6 Wat er tijdens de sabbat op het land groeit mogen jullie wel eten. Jullie, je slaven en slavinnen, je loonarbeiders en de vreemdelingen die bij jullie wonen mogen ervan eten, 7 net als het vee en de wilde dieren in jullie land. Alles wat het land voortbrengt, mag gegeten worden. 8 Je moet zeven sabbatsjaren tellen, zeven keer zeven jaar, en na zeven sabbatsjaren is er 49 jaar verstreken. 9 Vervolgens moet je op de tiende dag van de zevende maand de hoorn luid laten schallen; op de Verzoendag moeten jullie in het hele land de hoorn laten klinken. 10 Jullie moeten het 50ste jaar heiligen en in het land vrijheid uitroepen voor alle bewoners. Het zal een jubeljaar voor jullie zijn, en iedereen zal terugkeren naar zijn eigen bezit en zijn eigen familie. 11 Dat 50ste jaar zal een jubeljaar voor jullie zijn. Je mag niet zaaien, je mag niet oogsten wat er van het achtergebleven graan vanzelf opkomt en je mag de druiven van ongesnoeide wijnstokken niet verzamelen. 12 Want het is een jubeljaar. Het moet heilig voor jullie zijn. Jullie mogen alleen eten wat het land uit zichzelf voortbrengt. 13 In het jubeljaar moet iedereen terugkeren naar zijn eigen bezit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hendrik-NG:

2 Vnd also volendet Gott am siebenden tage seine Werck die er machet vnd rugete am siebenden tage von allen seinen Wercken die er machet. 3 Vnd segnete den siebenden Tag vnd heiliget jn darumb das er an dem selben geruget hatte von allen seinen Wercken die Gott schuff vnd machet.

Luther zal het woord "rugen" (ruhen) hebben gebruikt omdat dat een gangbaar werkwoord was in het Duits, in tegenstelling tot "sabbatten"...

Je zal de vertalers van de Jewish Publication Society moeilijk van antisemitisme kunnen beschuldigen, toen ze in 1917 een vertaling van de Tenach uitgaven met in Gen 2:2-3 de tekst: " 2 And on the seventh day God finished His work which He had made; and He rested on the seventh day from all His work which He had made. 3 And God blessed the seventh day, and hallowed it; because that in it He rested from all His work which God in creating had made." (http://www.mechon-mamre.org/e/et/et0102.htm)

Vanwaar dan deze onnodige sneer naar Luther?

Beste

Dit is geen "sneer" naar Luther , Maar wel een feitelijk historisch gegeven gebruiken in de context van een onderwerp.

Dit betekent niet dat ik daarom de persoon verwerp of negatief tegenover hem sta

Daar ik ze niet in bijlage kan sturen hieronder de documenten waarop ik mij baseer.

 

Het probleem met de sabbat is dat Luther op zich niet speciaal tegen de sabbat op zich was, maar tegen het Joodse gedachtegoed en bijgevolg dan ook tegen de sabbat.

This little-known, poorly documented Sabbatarian movement, whose existence was reported to Luther by an aristocratic correspondent, introduced observance of Saturday as the Lord’s day. In that respect, it may be seen as one further manifestation of an important aspect of reformation radicalism- the urge to recover the style and practices of the earliest Church. In this case, the Sabbatarians did not hesitate to adopt early Christianity’s origins in the Jewish religion, with its Saturday Sabbath. However, for Luther the Moravian Sabbatarians represented, quite simply, Judaism revived and to be feared and loathed as such. Thus the first of a string of anti-Jewish works Luther wrote in later life was the open letter’ Against the Sabbatarians of 1538; as the editor of the work justly remarks, Luther’ devotes the greater part of the treatise….to direct attacks upon the Jews rather than upon the Sabbatarians as such’ . Indeed, his rising hostility to Sabbatarians as a threatening thinly-veiled Judaism becomes fully apparent when we realise that in remarks made earlier in the decade, I, 1532 and 1535 he had either been totally silent on the question of direct Jewish influence upon Sabatarians  or had put the blame for the observance of a Saturday Sabbath not on the Jews but on the members of the sect

Bovenstaande tekst komt uit het boek "Martin Luther" van:

Library of Congress Cataloging in Publication Data

Mullet,Michael A

Martin Luther / Michael A. mullet—2nd Edition

Pages cm—(Routledge historical biographies)

Includes bibliographies references an index

Luther, Martin 1483-1546  2 Reformation-Germany. 3 Lutheran Chruch –Germany – Biography

I Title

BR 321.M936 2014

284. 1092-dc23

[ B]

2014004057

Bovenstaande reactie is niet zo vreemd als je weet dat Luther het volgende zei:

“Erstlich, das man jre Synagoga oder Schule mit feur anstecke und, was nicht verbrennen will, mit erden überheufe und beschütte, das kein Mensch ein stein oder schlacke davon sehe ewiglich. Und solches sol man thun, unserm Herrn und der Christenheit zu ehren damit Gott sehe, das wir Christen seien.“

De volledige tekst luid als volgt:

First, to set fire to their synagogues or schools and to bury and cover with dirt whatever will not burn, so that no man will ever again see a stone or cinder of them...Second, I advise that their houses also be razed and destroyed...Third, I advise that all their prayer books and Talmudic writings, in which such idolatry, lies, cursing, and blasphemy are taught, be taken from them...Fourth, I advise that their rabbis be forbidden to teach henceforth on pain of loss of life and limb...Fifth, I advise that safe-conduct on the highways be abolished completely for the Jews...Sixth, I advise that usury be prohibited to them, and that all cash and treasure of silver and gold be taken from them and put aside for safekeeping...Seventh, I recommend putting a flail, an ax, a hoe, a spade, a distaff, or a spindle into the hands of young, strong Jews and Jewesses and letting them earn their bread in the sweat of their brow. (Luther's Works, Volume 47.268 - 271)

 

In zijn werken wordt duidelijk dat Luther een kind van zijn tijd was:

How, then, do we incur such terrible anger, envy, and hatred on the part of such great and holy children of God? There is no other explanation for this than the one cited earlier from Moses—namely, that God has struck them with “madness and blindness and confusion of mind.” So we are even at fault in not avenging all this innocent blood of our Lord and of the Christians which they shed for three hundred years after the destruction of Jerusalem, and the blood of the children they have shed since then (which still shines forth from their eyes and their skin). We are at fault in not slaying them. (Luther's Works, Volume 47.266)

Je ziet dus dat hij niet echt achter de sabbat gaat, maar veeleer achter de Joden en 'hun' sabbatdag.

 

Desalniettemin waren er tijdgenoten die Luther erop wezen dat de sabbat en de wet onveranderd waren. Zijn reactie op deze was een publicatie: "Tegen de Sabbatariërs."

 THE SABBATH WORLD   126

Outrage Luther in particular, Fischer, for instance, rejected Luther’s distinction between La wand Gospel: “ Christ did not come to abolish the Law but rather to give the believer power, through the Holy Spirit, to uphold it.”  As Liechty puts it. Fischer believed that what had led the church astray was its decision to replace the Jewish Sabbath with the christian Sunday. Fischer writes Liechty, “ Located the fall of the church exactly at the point where the church was cut off from its Judaic roots”, that was the moment, as far as Fischer was concerned, when the church stopped being the church”

  About a year after Luther published “ Against the Sabbatarians” – though not demonstrably as a result of it – Fischer was captured an killed by a Slovakian administrator loyal to the Hapsburg King of Austria, Fernand I, a Roman Catholic and harsh persecutor  of Anabaptists.  Five years later, Glaidt, who by then had probably abandoned his Sabbatarianism an joined a different Anababtist group, the Huterites, was taken to Vienna to be drowned in the Danube.


Binnen ditzelfde gegeven werden Anabaptisten en anti-trinitariërs ook vervolgd, zelfs door Luther. Luther heeft dus de volwassen doop en sabbat nooit aangenomen en heeft daarnaast de drieëenheidsleer nooit afgewezen. Voor Luther was de Triniteit een centraal gegeven binnen het christendom.

  THE SABBATH WORLD   128

Uses several different names for God. The catholic church, Luther and Calvin all recoiled at Servetus’ gleeful and very Jewish- sounding debunking of the Trinity, which remained for them a mystery central to Christian faith. Servetus was burned twice- once in effigy by Catholics, the second time in the flesh by the officials of the city of Geneva, who had been pressed into action by Calvin.

Bron:   Library of Congres Cataloging-in- Publication Data

                  Shulevitz, Judith

The Sabbath World: glimpses of a different order of time / Judith Shulevitz

          Includes bibliographical references and index

               ISBN 978-1-4000-6200-3

              eBook ISBN  978-1-58836-771-6

Historisch onderzoek wijst uit dat Luther op een aantal plaatsen moedwillig de vertaling heeft aangepast. Ook het 4de gebod (dat Luther als ex katholiek) nog altijd als het derde beschouwde, hij het woord sabbat liever weggliet, zelfs in de decaloog.

 

Martin Luther Preferred to Change a Commandment

Martin Luther seemed to believe that the Sabbath command had to do with learning about God's word, as opposed to rest, as he wrote about it,

What does this mean? We should fear and love God so that we do not despise preaching and His Word, but hold it sacred and gladly hear and learn it (Luther's Small Catechism with Explanation. Concordia Publishing House, St. Louis, 1986, p. 10).

"We sin against the Third Commandment when we despise preaching and the Word of God...What does God require of us in the Third Commandment? A. We should hold preaching and the Word of God sacred" (Ibid, p. 68).

The Lutheran Confessions admit:

As we study Luther's expositions of the Decalog, or the Ten Commandments, we find that Luther does not quote the Third Commandment in its Old Testament form: 'Remember the Sabbath Day to keep it holy', but rather in the spirit of the New Testament: 'Thou shalt sanctify the holy day' (Mueller, John Theodore. The Lutheran Confessions. Circa 1953, p.10).

Wanneer men Luther wees op deze "opzettelijke" fouten in de eerste boeken van de Bijbel dan was zijn antwoord:

 

Furthermore, Martin Luther had little use for the first five books of the Old Testament (sometimes referred to as the Pentateuch):

Of the Pentateuch Luther says: "We have no wish either to see or hear Moses" (Ibid, p. 202).

Luther was zo droodrongen van gered door het geloof alleen dat alles wat eventueel zou kunnen wijzen naar de wet hij dit afwees of zelfs moedwillig fout vertaald.

 

Martin Luther Added to the Book of Romans, The Bible, in Romans 3:28, states,

Therefore we conclude that a man is justified by faith apart from the deeds of the law.

Martin Luther, in his German translation of the Bible, specifically added the word "allein" (English 'alone') to Romans 3:28-a word that is not in the original Greek. Notice what Protestant scholars have admitted:

...Martin Luther would once again emphasize...that we are "justified by faith alone", apart from the works of the Law" (Rom. 3:28), adding the German word allein ("alone") in his translation of the Greek text. There is certainly a trace of Marcion in Luther's move (Brown HOJ. Heresies: Heresy and Orthodoxy in the History of the Church. Hendrickson Publishers, Peabody (MA), 1988, pp. 64-65).

 

Nog een aantal "markante" uitspraken van Luther:

"Job spoke not as it stands written in his book, but only had such thoughts. It is merely the argument of a fable. It is probable that Solomon wrote and made this book."…

"Ecclesiastes ought to have been more complete. There is too much incoherent matter in it...Solomon did not, therefore, write this book."…

"The book of Esther I toss into the Elbe. I am such an enemy to the book of Esther that I wish it did not exist, for it Judaizes too much..."

"The history of Jonah is so monstrous that it is absolutely incredible." (as quoted in O'Hare, p. 202).

 

En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Luther heeft nog veel heel krasse uitspraken gedaan waar we nu zonder probleem kunnen zeggen dat ze gewoonweg fout zijn.

Dat neemt voor mij niet weg dat Luther een instrument is in Gods handen was die door God gebruikt werd om op Zijn manier en op Zijn tijd te werken, maar Luther is zeker geen doetje geweest, noch in de vervolging, noch in hier en daar de bijbel geweld aandoen als het niet in zijn kraam paste.

 

Hopelijk is dit voldoende antwoord op uw opmerking.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei bernard 3:

Beste

Dit is geen "sneer" naar Luther , Maar wel een feitelijk historisch gegeven gebruiken in de context van een onderwerp.

Dit betekent niet dat ik daarom de persoon verwerp of negatief tegenover hem sta

Daar ik ze niet in bijlage kan sturen hieronder de documenten waarop ik mij baseer.

 

Het probleem met de sabbat is dat Luther op zich niet speciaal tegen de sabbat op zich was, maar tegen het Joodse gedachtegoed en bijgevolg dan ook tegen de sabbat.

[heel veel niet ter zake doende tekst]

 

Hopelijk is dit voldoende antwoord op uw opmerking.

Nee. Het punt is niet dat Luther zich van tijd tot tijd antisemitisch heeft uitgelaten. Het punt is dat je dat gegeven hier te onpas naar voren bracht. Luthers vertaling van die verzen uit Genesis 2 is gewoon ter zake en verraadt geen anti-Joodse agenda. Een latere Joodse vertaling b.v. vertaalt dat werkwoord precies op dezelfde manier: (vertaald) "God rustte op die zevende dag..."

Ik vind het kwalijk dat je suggereert dat die vertaling anti-Joods zou zijn. Met een beroep op Luther en zijn antisemitische kanten... Daar gaat het gewoon om een drogreden. Als wanneer je b.v. Angela Merkel zou diskwalificeren omdat "ze nu eenmaal een Duitse is, en de Duitsers in '33-'45 zulke kwalijke dingen hebben gedaan, Fransen niet deugen omdat ene Napoleon zijn grootheidswanen achterna liep ten koste van Europa, etc etc". Kortom: je redenering deugt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei bernard 3:

Het probleem met de sabbat is dat Luther op zich niet speciaal tegen de sabbat op zich was, maar tegen het Joodse gedachtegoed en bijgevolg dan ook tegen de sabbat.

Dat is natuurlijk een heel ander debat, het gegeven 'sabbat' wordt hierdoor vaak ondermijnd, of op z'n minst ernstig beperkt weergegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luther heeft en aantal heel goede dingen bewerkstelligd zoals de bijbel lezen voor het gewone volk, eigen vertalingen in de landstaal en nog meer, maar ook hij niet en niemand kan en mag een onbijbelse uitlegging geven, hoe de schepper daar over denkt is duidelijk.

 

Citaat

Dat neemt voor mij niet weg dat Luther een instrument is in Gods handen was die door God gebruikt werd om op Zijn manier en op Zijn tijd te werken, maar Luther is zeker geen doetje geweest, noch in de vervolging, noch in hier en daar de bijbel geweld aandoen als het niet in zijn kraam paste.

dat is dan je eigen mening en je eigen verantwoordelijkheid, kan je het niet bijbels aantonen, dat is zeer de vraag

Bedenk  wat in het boek staat... Wijsheid van mensen is dwaasheid voor God

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Luther heeft en aantal heel goede dingen bewerkstelligd zoals de bijbel lezen voor het gewone volk, eigen vertalingen in de landstaal en nog meer, maar ook hij niet en niemand kan en mag een onbijbelse uitlegging geven, hoe de schepper daar over denkt is duidelijk. dat is dan je eigen mening en je eigen verantwoordelijkheid, kan je het niet bijbels aantonen, dat is zeer de vraag Bedenk  wat in het boek staat... Wijsheid van mensen is dwaasheid voor God

Zo gezien zijn er velen die Jehovah een handje helpen, veel vrede heeft het nog niet opgebracht.

“Dit zegt Jehovah van de legermachten: ‘Ik stuur het zwaard, de hongersnood en de epidemie op ze af en ik zal rotte vijgen van ze maken die zo slecht zijn dat ze niet te eten zijn.’” 18 “En ik zal ze achtervolgen met het zwaard, de hongersnood en de epidemie, en ik zal een schrikbeeld van ze maken voor alle koninkrijken op aarde, een vloek, een verschrikking, een aanfluiting en een schande bij alle volken waarheen ik ze zal verdrijven, 19 omdat ze niet hebben geluisterd naar mijn woorden die ik aan ze heb overgebracht via mijn dienaren, de profeten,” verklaart Jehovah, “die ik steeds weer heb gestuurd.” (bron)

Ja, bedenk wat in het boek staat, in platland vinden we geen diepgang. Jehovah lijkt wel een beetje boos, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-9-2017 om 08:55 zei bernard 3:

Fischer believed that what had led the church astray was its decision to replace the Jewish Sabbath with the christian Sunday. 

Voor een aantal blijkt dat een grove zonde met loodzware gevolgen voor de mensheid.

Jehovah's Getuigen zijn voortgekomen uit de Adventisten. Deze beweging werd in 1831 gesticht door de Amerikaanse boer en latere methodistenprediker William Miller, die tegen 1843 het wereldeinde aankondigde, later tegen 1844. Ze ontstond vooral omdat men meende, dat de christelijke hoop in de kerkelijke prediking te weinig accent kreeg en dat de leer der 'laatste dingen' werd verwaarloosd. Door de teleurstellingen van 1843 en 1844 dreigde de beweging te verlopen. Ze werd echter gered door Miss Ellen White, die beweerde dat de wederkomst van Christus was uitgesteld, omdat de christenen de zondag i.p.v. de sabbat vierden; bij herstel van deze grove zonde zou alles in orde komen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei TTC:

Jehovah's Getuigen zijn voortgekomen uit de Adventisten.

Dit is niet waar. Als je echt wilt weten hoe Jehovah's Getuigen ontstaan zijn, moet je het boek 'Gods Koninkrijk regeert' maar eens lezen. Te vinden op jw.org. Russell werd wel geïnspireerd door een preek van de adventistenpredikant Jonas Wendell. Maar we zijn geen afscheiding van de adventisten of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Dit is niet waar. Als je echt wilt weten hoe Jehovah's Getuigen ontstaan zijn, moet je het boek 'Gods Koninkrijk regeert' maar eens lezen. Te vinden op jw.org. Russell werd wel geïnspireerd door een preek van de adventistenpredikant Jonas Wendell. Maar we zijn geen afscheiding van de adventisten of zo.

Mensen kunnen zich vergissen maar dat is eigenlijk het punt hier niet, het gaat om de sabbat die op zaterdag of zondag gehouden wordt. Is het voor JG inderdaad een grove zonde om deze op zondag te houden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Ik denk dat we nu wel genoeg uitleg hebben gegeven. Antoon heeft een goede samenvatting van de conclusies gegeven.

Moeilijke vraag om ja of neen op te antwoorden? Antoon heeft blijk gegeven nogal selectief te zijn en bepaalde vragen helemaal niet te beantwoorden, dat is het voordeel van dialoog, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dit is niet waar. Als je echt wilt weten hoe Jehovah's Getuigen ontstaan zijn, moet je het boek 'Gods Koninkrijk regeert' maar eens lezen. Te vinden op jw.org. Russell werd wel geïnspireerd door een preek van de adventistenpredikant Jonas Wendell. Maar we zijn geen afscheiding van de adventisten of zo.

Maar sowieso, het staat je vrij om wikipedia te verbeteren/finetunen, daar dient zo'n medium voor. 

Charles Taze Russell (1852-1916) was opgevoed in de presbyteriaanse leer, maar sloot zich aan bij de Congregationalistische Kerk. Op zestienjarige leeftijd sloegen Russells religieuze gevoelens om in twijfel, met name vanwege de leerstelling van de hel. Ergens in 1869 hield Jonas Wendell een adventistische bijeenkomst waar Russell bij toeval passeerde. Russell ging naar binnen en bleef luisteren. Door de boodschap die daar werd gebracht, werd zijn geloof in de Bijbel hersteld. Rond 1870 startte Russell een Bijbelstudieklas met enkele van zijn vrienden, waaronder William Henry Conley, en zijn vader. Russells ideeën werden beïnvloed door de gedachten van William Miller. William Miller (1782-1849) was een Amerikaans baptist en predikant die aan de wieg stond van de stroming van het adventisme. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid