Spring naar bijdragen

Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei TTC:

Moeilijke vraag om ja of neen op te antwoorden? Antoon heeft blijk gegeven nogal selectief te zijn en bepaalde vragen helemaal niet te beantwoorden, dat is het voordeel van dialoog, niet?

Helemaal niet moeilijk, maar Antoon en ik hebben al verscheidene keren al duidelijk antwoord gegeven. Dus die kan je gewoon teruglezen. Dat is het mooie van een forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 415
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoogfeest is een katholiek begrip dat aangeeft dat het voor ons een extra plechtig feest is. Die term staat niet in de bijbel, net zoals bijvoorbeeld de term koninkrijkszaal er ook niet in staat en de

Wie kent de film The Dictator?   Ik krijg altijd een beetje een Aladeen reactie van mensen die praten over wat de Bijbel leert. Nee, wat JIJ DENKT DAT DE BIJBEL LEERT. En dan zeker als je me

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten

7 minuten geleden zei sjako:

Helemaal niet moeilijk, maar Antoon en ik hebben al verscheidene keren al duidelijk antwoord gegeven. Dus die kan je gewoon teruglezen. Dat is het mooie van een forum.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, kunnen dan eenvoudig dezelfde vraag herhalen. Wat met het onderstaande, is er volgens jou voldaan aan de voorwaarden om een sabbat door te voeren?

Jehovah zei verder tegen Mozes op de berg Sinaï: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer jullie uiteindelijk in het land komen dat ik jullie geef, moet het land een sabbat houden voor Jehovah. 3 Zes jaar lang mogen jullie je akker inzaaien en je wijngaard snoeien en mogen jullie de oogst binnenhalen. 4 Maar het zevende jaar moet een sabbat van volledige rust voor het land zijn, een sabbatvoor Jehovah. Je mag je akker niet inzaaien en je wijngaard niet snoeien. 5 Wat er vanzelf opkomt van het graan dat na de oogst is achtergebleven, mag je niet oogsten, en ook de druiven van je ongesnoeide wijnstok mag je niet oogsten. Het moet een jaar van volledige rust voor het land zijn. 6 Wat er tijdens de sabbat op het land groeit mogen jullie wel eten. Jullie, je slaven en slavinnen, je loonarbeiders en de vreemdelingen die bij jullie wonen mogen ervan eten, 7 net als het vee en de wilde dieren in jullie land. Alles wat het land voortbrengt, mag gegeten worden. 8 Je moet zeven sabbatsjaren tellen, zeven keer zeven jaar, en na zeven sabbatsjaren is er 49 jaar verstreken. 9 Vervolgens moet je op de tiende dag van de zevende maand de hoorn luid laten schallen; op de Verzoendag moeten jullie in het hele land de hoorn laten klinken. 10 Jullie moeten het 50ste jaar heiligen en in het land vrijheid uitroepen voor alle bewoners. Het zal een jubeljaar voor jullie zijn, en iedereen zal terugkeren naar zijn eigen bezit en zijn eigen familie. 11 Dat 50ste jaar zal een jubeljaar voor jullie zijn. Je mag niet zaaien, je mag niet oogsten wat er van het achtergebleven graan vanzelf opkomt en je mag de druiven van ongesnoeide wijnstokken niet verzamelen. 12 Want het is een jubeljaar. Het moet heilig voor jullie zijn. Jullie mogen alleen eten wat het land uit zichzelf voortbrengt. 13 In het jubeljaar moet iedereen terugkeren naar zijn eigen bezit.

Waar is het antwoord van Antoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@TTC Begrijp je het nu echt niet? Het hele stelsel van sabbatwetten is sinds de komst van de Wet van Christus niet meer geldig. Vers 2 zegt toch 'zeg tot de Israëlieten ....' . Dus dit was een gebod aan de Israëlieten en onderdeel van de Mozaïsche Wet en niet geldig voor Christeenen. Nu blijkt uit deze wet wel de wijsheid van God. Het is goed dat een land tot rust komt een tijd. Daarom wordt dat nu ook wel gedaan. Maar niet vanwege de Wet, maar omdat het gewoon goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

@TTC Begrijp je het nu echt niet? Het hele stelsel van sabbatwetten is sinds de komst van de Wet van Christus niet meer geldig. Vers 2 zegt toch 'zeg tot de Israëlieten ....' . Dus dit was een gebod aan de Israëlieten en onderdeel van de Mozaïsche Wet en niet geldig voor Christeenen. Nu blijkt uit deze wet wel de wijsheid van God. Het is goed dat een land tot rust komt een tijd. Daarom wordt dat nu ook wel gedaan. Maar niet vanwege de Wet, maar omdat het gewoon goed is.

Geen antwoord op de vraag dus, denk je dat dat mensen niet opvalt? Zeer teleurstellend, nochtans worden Bijbelse teksten aangeleverd om de vraag te legitimeren omtrent die sabbat. Stilaan draait het tij schijnbaar om, alsof er een verbod bestaat om het over de sabbat te hebben, zij het inhoudelijk van een heel andere makelij. Begrijp je het nu echt niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Geen antwoord op de vraag dus, denk je dat dat mensen niet opvalt?

Nou, zonde is een groot woord. Maar als je sabbat houdt heb je niet veel begrepen van het zoenoffer van Christus. En dat is heel teleurstellend zoals Paulus ook verklaarde. De oorsprong van de zondag is dubieus. De meeste kerkelijke mensen zien dat als een sabbatsdag en dat is, zoals is aangetoond, een verkeerde visie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei sjako:

Nou, zonde is een groot woord. Maar als je sabbat houdt heb je niet veel begrepen van het zoenoffer van Christus. En dat is heel teleurstellend zoals Paulus ook verklaarde. De oorsprong van de zondag is dubieus. De meeste kerkelijke mensen zien dat als een sabbatsdag en dat is, zoals is aangetoond, een verkeerde visie. 

Het lukt je blijkbaar wel om te bevestigen dat sabbat op de zondag een grove zonde is, het siert je. Deel je ook de mening dat dat de reden is waarom veel JG-voorspellingen niet zijn uitgekomen? Dit leidt ook tot de vraag of volgens jou voldaan werd aan de voorwaarden om een sabbat door te voeren, overeenkomstig met wat we in de Bijbel kunnen terugvinden. (zie boven) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...

Hi, lieve mensen,

Ik ben Ilonka van Vliet, geboren te Utrecht/Nederland op 24 september 1964,
dienaar van de Allerhoogste, mijn Vader en Zijn Zoon Christus Jezus.
Ik zweer bij Hem die leeft tot in alle eeuwigheden, 
die de hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarop is,
dat ik Zijn waarheid schrijf en zal schrijven.
Zalig hij die deze woorden leest, hoort en bewaart, want de wederkomst van onze Heer is spoedig en er zal geen uitstel meer zijn.
Mijn voornamelijke doel hier op aarde is ; het verkondigen van de waarheid en op dit moment zijn er te veel onwaarheden zodat ik mij genoodzaakt voel om de juiste waarheden te verkondigen zodat alle onwaarheden, leugens en misverstanden uit de weg worden geruimd en niemand meer zal worden verleid of misleid. 

Het vierde gebod; Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die. Exodus 20:8
En dit geldt voor iedere levende ziel.
Ook hier is een heel groot misverstand ontstaan; de meeste mensen eren /heiligen de zondag terwijl de Zaterdag DE Heilige dag van God is.
Logisch dat we misleid zijn, want dat is namelijk het grote doel van de antichrist!: ons misleiden zodat we de verkeerde dag eren!
(Als we zijn geboden niet volgen kunnen wij niet Zijn Koninkrijk ingaan. Dit wordt heel vaak vermeld in de bijbel.)

Wat zegt de Rooms-Katholieke kerk hierover? Onderstaande citaten hebben betrekking op de verandering van de Sabbat in de zondag.
Citaat van RK kerk;
"De zondag is de eerste dag der week. De Heilige Kerk heeft in de nieuwe wet deze dag aan God zonderling toegewijd, in plaats van de Sabbatdag die, volgens Gods gebod, onder de Oude Wet gevierd werd. Hoewel de tien geboden als natuurwetten onveranderlijk zijn, kon de Heilige Kerk nochtans die verandering doen.” 
(Mechelschen Catechismus; Mgr. Lambrecht, blz. 194)

Vraag: Waarom vieren wij zondag in plaats van de Sabbatdag? 
Antwoord: We vieren zondag in plaats van de Sabbatdag, omdat de Katholieke Kerk op het Concilie van Laodicea (in het jaar 364) de plechtigheid van de zaterdag op de zondag heeft overgebracht”
(Uit een Roomse catechismus, die de apostolische zegen van paus Pius X meekreeg, Rev. Peter Geiermann; The Convert’s Catechismus of Catholic Doctrine; blz. 659 uit A. de Linge, Daniël een profeet voor onze tijd, blz. 122)

Staat er niet geschreven in de bijbel In het boek openbaringen 22: 18 en 19?: “Ik betuig aan een ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; als iemand van de woorden van het boek van deze profetie afneemt, zal God zijn deel afnemen van de boom van het leven en uit de heilige stad van de dingen die in dit boek beschreven zijn.”

Hoe moeten we deze heilige dag eren en heiligen?
Precies zoals het in het gebod staat geschreven, en dat betekent in onze tijd;
niet werken, niet die dingen doen die je door de weeks vaak/altijd doet.(ook niet je familieleden en (huis)dieren)
Niet iets doen waar je geld voor moet gebruiken, bijv met het openbaar vervoer, naar de film of naar een museum gaan,enz.
Geen vuur ontsteken; exodus 35:3 dwz geen kaarsen branden, of een echt vuurtje stoken.
Niet leuk? Nee? maar is één dag offeren dan al te veel? Kijk eens wat Hij voor ons gedaan heeft! Is dat niet veel méér dan dat ene dagje offeren voor Hem? Het is het echt waard, en ik kan het weten....
Wat mag je dan wel??
Heel veel, zoals naar een kerkdienst gaan, rusten, genieten van de natuur, familie  bezoeken, film of tv kijken, boeken lezen, spelletjes doen en God gedenken, overdenken van de bijbel..... en hoe ik dat weet? God zelf heeft het mij allemaal geopenbaard.
Denk er zelf ook over na, onderzoek, bid en mediteer erover, vraag het aan onze Heer; Hij zal antwoorden en als jullie mij van alles willen vragen, vraag gerust! 
Onze Vader houd van jullie, onze Heer houd van jullie en ik hou van jullie.


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei IlonkavanVliet:

Vraag: Waarom vieren wij zondag in plaats van de Sabbatdag? 

Waarom vieren de meeste Christenen uberhaubt nog de Sabbat? Jezus heeft de Wet vervult, dus gelden de 10 geboden niet meer. We zijn ontslagen van de Mozoïsche wet die niemand houden kon. Doorvoor in de plaats is de Wet van de Christus gekomen. Bijna alle wetten in de 10 geboden worden herhaald in het Nieuwe Verbond, maar een specifieke Sabbatsdag niet meer. Een Christen gaat in principe elke dag Gods rust in. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei IlonkavanVliet:

Hi, lieve mensen,

Ik ben Ilonka van Vliet, geboren te Utrecht/Nederland op 24 september 1964,

 

Welkom. De volgende keer graag een bronvermelding bij je teksten, anders kan men het zien als plagiaat. 

Ben je toevallig zevendedagsadventist?

44 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als ik nu doordeweeks vaak in de natuur ben met de hond?

Dan ben je het haasje. Althans, dat lees ik net. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, ik vrees het. Maar de hond mag graag achter de hazen aan jagen, dus heb ik de hond ook nog aan me broek hangen.

Dus met een beetje geluk eet je zo nu en dan verse haas op de BBQ gegrild? Om die kans groter te maken kan je het beste elke dag en dus ook de zondag een heerlijk fris ommetje maken met de honden in de natuur. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei thom:
2 uur geleden zei IlonkavanVliet:

Vraag: Waarom vieren wij zondag in plaats van de Sabbatdag? 
Antwoord: We vieren zondag in plaats van de Sabbatdag, omdat de Katholieke Kerk op het Concilie van Laodicea (in het jaar 364) de plechtigheid van de zaterdag op de zondag heeft overgebracht”
(Uit een Roomse catechismus, die de apostolische zegen van paus Pius X meekreeg, Rev. Peter Geiermann; The Convert’s Catechismus of Catholic Doctrine; blz. 659 uit A. de Linge, Daniël een profeet voor onze tijd, blz. 122)

Staat er niet geschreven in de bijbel In het boek openbaringen 22: 18 en 19?: “Ik betuig aan een ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; als iemand van de woorden van het boek van deze profetie afneemt, zal God zijn deel afnemen van de boom van het leven en uit de heilige stad van de dingen die in dit boek beschreven zijn.”

Staat er niet geschreven dat de tekst alleen over het boek Openbaring gaat? 

En niet de Bijbel. Met andere woorden; deze tekst aanhalen wordt nogal vaak misplaatst misbruikt om een eigen gelijk te halen.

"Dit boek" in het citaat van @IlonkavanVliet slaat inderdaad op 'openbaring' en niet op de hele Bijbel. Als het dus gaat over "aan deze dingen toevoegen"  of "de woorden van het boek van deze profetie afnemen"  dat slaat dat op Openbaring en niet op de Bijbel.

Het grappige van de tekst uit de catechismus is dat vraag duidelijk is "waarom",  terwijl het antwoord gaat over "wanneer" en "wie". Op de vraag "waarom" wordt geen antwoord gegeven.

2 uur geleden zei IlonkavanVliet:

Hoe moeten we deze heilige dag eren en heiligen?
Precies zoals het in het gebod staat geschreven, en dat betekent in onze tijd;
niet werken, niet die dingen doen die je door de weeks vaak/altijd doet.(ook niet je familieleden en (huis)dieren)
Niet iets doen waar je geld voor moet gebruiken, bijv met het openbaar vervoer, naar de film of naar een museum gaan,enz.
Geen vuur ontsteken; exodus 35:3 dwz geen kaarsen branden, of een echt vuurtje stoken.

Precies zoals in het gebod staat geschreven? Maar daar staat helemaal niet in dat je niet de dingen mag doen die je door de weeks doet.. Er staat alleen maar "zes dagen lang zul je werken, maar de 7e zul je rusten" en meer niet.
Reizen met openbaar vervoer, naar de film gaan of naar een museum heeft niets met werken te maken. Veel mensen zien het als ontspanning, dus rust.
Het is een persoonlijke interpretatie die niet KAN worden getrokken uit de Bijbel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei IlonkavanVliet:

Wat mag je dan wel??
Heel veel, zoals naar een kerkdienst gaan, rusten, genieten van de natuur, familie  bezoeken, film of tv kijken, boeken lezen, spelletjes doen en God gedenken, overdenken van de bijbel..... en hoe ik dat weet? God zelf heeft het mij allemaal geopenbaard.

Nu wordt het vreemd. Mag je nu wel of geen film kijken? Als ik geniet van de natuur, mag ik dan wel of geen foto's nemen?

Mag je op zondag koken? Zo ja, dat is toch werk, het is toch iets dat je door de week ook vaak doet , hoe kan dat dan ? Je bent tegenstrijdig en ontzettend onduidelijk !

Als het God het zelf aan jou heeft geopenbaard (ik neem aan dat je gewoon 'gezegd' bedoelt) waarom dan niet aan anderen ? Waarom staat het er niet gewoon duidelijk, dan is er ook niet zoveel discussie nodig? Wat is er bij de openbaring aan jou gezegd over het koken van een geitenbokje in de moedermelk en over elk eerstgeboren dier?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

En dan is Sjako´s antwoord een stap in de goede richting. Hoewel ´rust´ m.i. een verkeerde vertaling is. Ik kan rust niet plaatsen in het scheppingsverhaal dat God zou ´rusten´en ik vermoed dat er een andere mogelijkheid voor vertaling is voor dit woordje vanuit de oorspronkelijke tekst, voor zover dat nog oorspronkelijk is.

Als Sabbath staat voor een heiligingsperiode, dan is daar een soort opdracht aan verbonden.

En dat is wél weer werk aan de winkel.. ?

 

Hmmm, een gewaagde conclusie op slechts een vermoeden. Zo komen sprookjes ook de wereld in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het grappige van de tekst uit de catechismus is dat vraag duidelijk is "waarom",  terwijl het antwoord gaat over "wanneer" en "wie". Op de vraag "waarom" wordt geen antwoord gegeven.

En dan is Sjako´s antwoord een stap in de goede richting.

Sjako's antwoord "Er is geen specifieke Sabattdag meer, voor een christen is iedere dag zondag" is net zo min een antwoord op de vraag waarom wij zondag vieren in plaats van Sabbath.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat
Citaat

Sjako's antwoord "Er is geen specifieke Sabattdag meer, voor een christen is iedere dag zondag" is net zo min een antwoord op de vraag waarom wij zondag vieren in plaats van Sabbath.

 

schreef Dat beloof ik

De vraagsteller begint een beetje vreemd, en waarom: Waarom vieren wij zondag in plaats van de Sabbatdag? dit impliceert dat de topic opener ervan uitgaat dat er een geheiligde dag moet zijn en waarom niet gewoon de Sabbatdag vieren , althans die indruk geeft het weer, Sjaco en mijn persoontje hebben vorig jaar uitgelegd wat nu de zienswijze van de Jezus en apostelen is, het is tenslotte een christelijk forum, dus niks geks als je de bijbel ook mee laat doen.

D.B.I. afgekort that is the question. verder denk ik dat jij een behoorlijk hoge opleiding hebt genoten, dat is prima maar kan ook wel eens een sta in de weg zijn om juiste conclusie te trekken, en soms dingen te zien die er niet zijn, ik ziet meer op een forum, je gaat de vraag ontleden als gaat het om de vraag en soms  denkt men niet verder.

Het lijkt mij echter eenvoudig is Sabbatdag vieren christelijke exercitie en wat zijn de argumenten voor en tegen, in het kort gezegd Jezus heeft de wet vervuld met al zijn regelgeving, ga je toch een onderdeel voortzetten, dan lijkt het of je het offer maar van relatieve waarde vind, je zou dan beter een lijn kunnen trekken en al de ge geboden uit de wet gaan opvolgen, indien mogelijk is dan, veel kan er niet meer we weten niet eens wie er Leviet is, ook een duidelijk kenmerk dat voor God de wet heeft afgedaan

 

bewerkt door antoon
toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-8-2018 om 04:51 zei antoon:

 

schreef Dat beloof ik

De vraagsteller begint een beetje vreemd, en waarom: Waarom vieren wij zondag in plaats van de Sabbatdag? dit impliceert dat de topic opener ervan uitgaat dat er een geheiligde dag moet zijn en waarom niet gewoon de Sabbatdag vieren , althans die indruk geeft het weer, Sjaco en mijn persoontje hebben vorig jaar uitgelegd wat nu de zienswijze van de Jezus en apostelen is, het is tenslotte een christelijk forum, dus niks geks als je de bijbel ook mee laat doen.

D.B.I. afgekort that is the question. verder denk ik dat jij een behoorlijk hoge opleiding hebt genoten, dat is prima maar kan ook wel eens een sta in de weg zijn om juiste conclusie te trekken, en soms dingen te zien die er niet zijn, ik ziet meer op een forum, je gaat de vraag ontleden als gaat het om de vraag en soms  denkt men niet verder.

Het lijkt mij echter eenvoudig is Sabbatdag vieren christelijke exercitie en wat zijn de argumenten voor en tegen, in het kort gezegd Jezus heeft de wet vervuld met al zijn regelgeving, ga je toch een onderdeel voortzetten, dan lijkt het of je het offer maar van relatieve waarde vind, je zou dan beter een lijn kunnen trekken en al de ge geboden uit de wet gaan opvolgen, indien mogelijk is dan, veel kan er niet meer we weten niet eens wie er Leviet is, ook een duidelijk kenmerk dat voor God de wet heeft afgedaan

 

Ook dat is geen antwoord op de vraag waarom wij zondag vieren in plaats van sabat. Jouw antwoord geeft voornamelijk jouw persoonlijk geloof weer. Dat heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met de vraag waarom ooit de kerk heeft besloten om de rustdag op zondag te vieren in plaats van sabbat. En deze vraag impliceert helemaal niet, in tegenstelling tot wat jij beweert, dat degene die hem stelt er vanuit gaat dat er een heilige  dag moet zijn. Daar begin je al gelijk met een aanname en ga je en zij weg in die helemaal niets heeft te maken met de simpele inhoudelijke vraag. Geen wonder dat je uiteindelijk uitkomt op een tekst die helemaal geen antwoord is op deze vraag.

Wat betreft de opmerking die je maakt over mijn opleidingsniveau: Ik heb een afgeronde hbo-opleiding en een iq dat ergens ligt rond de 125.

Ik ontleed vragen juist helemaal niet. Ik zie vragen zoals ze zijn: de vraag op zich en verder niets. Dat maakt het meestal voor iedereen begrijpelijk en overzichtelijk.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Ik ontleed vragen juist helemaal niet. Ik zie vragen zoals ze zijn: de vraag op zich en verder niets. Dat maakt het meestal voor iedereen begrijpelijk en overzichtelijk.

Ik begrijp je mijn antwoord was gewoon niet afgerond, ik ben ook blij met je reactie, ik kom nog vandaag met een bericht 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welnu, dan de vraag waarom er een groep was die de zondag als rustdag is gaan nemen in plaats van de sabbat. Eerst en vooral: we kunnen op dit moment niet met 100% zekerheid zeggen waarom dit is gebeurd, maar we komen een heel eind.
Keizer Constatijn de Grote bepaalde in 321 dat de zondag een rustdag zou worden, maar dat kwam niet zomaar uit de lucht waaien. Uit de bestaande gebruiken heeft hij er één gekozen. 
We moeten een tijdje terug, en zien dan in de tijd van de Joodse opstanden dat het nou niet bepaald handig was om bij de Romeinen bekend de staan als Jood of aanhanger van Joodse gebruiken. Het was er de eerste christenen (of pre-christenen, zo je wilt) dus wel wat aan gelegen om zich bij de Romeinen duidelijk te onderscheiden van de Joden en bij de Romeinen in de gunst te komen. Daarom zette men zich af tegen de bekendste Joodse gebruiken, zoals bij de Sabbat. Daarbij heeft men gebruiken uit de cultus rond de Romeinse zonnegod 'Sol' overgenomen. Je kunt dat terugzien in afbeeldingen uit die tijd, waarin Jezus wordt afgebeeld in de zonnestrijdwagen ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Helios#/media/File:ChristAsSol.jpg)  of met een zonnekroon. Uit deze tijd stamt ook het gebruik van het zonnerad als symbool voor Christus.

En dit is nu antwoord op de vraag waarom we zondag zijn gaan vieren in plaats van Sabbat.
Is dit naar jouw idee voldoende antwoord op je vraag @IlonkavanVliet ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik ontleed vragen juist helemaal niet. Ik zie vragen zoals ze zijn: de vraag op zich en verder niets. Dat maakt het meestal voor iedereen begrijpelijk en overzichtelijk.

Is de Sabbat niet gewoon een periode van rust nemen waarbij we ook een ontstane toestand beschouwen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid