Spring naar bijdragen

Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei TTC:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik ontleed vragen juist helemaal niet. Ik zie vragen zoals ze zijn: de vraag op zich en verder niets. Dat maakt het meestal voor iedereen begrijpelijk en overzichtelijk.

Is de Sabbat niet gewoon een periode van rust nemen waarbij we ook een ontstane toestand beschouwen? 

Dat bedoel ik dus met gewoon de vraag op zich beschouwen en verder niets: waarom vieren we zondag in plaats van sabbat.
Uiteraard is sabbat een periode van rust. Daarom heet het ook rustdag. Net als de zondag dat is voor christenen. Dat ligt simpel, maar heeft niets met de vraag te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 415
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoogfeest is een katholiek begrip dat aangeeft dat het voor ons een extra plechtig feest is. Die term staat niet in de bijbel, net zoals bijvoorbeeld de term koninkrijkszaal er ook niet in staat en de

Wie kent de film The Dictator?   Ik krijg altijd een beetje een Aladeen reactie van mensen die praten over wat de Bijbel leert. Nee, wat JIJ DENKT DAT DE BIJBEL LEERT. En dan zeker als je me

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ook dat is geen antwoord op de vraag waarom wij zondag vieren in plaats van sabat. Jouw antwoord geeft voornamelijk jouw persoonlijk geloof weer. Dat heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met de vraag waarom ooit de kerk heeft besloten om de rustdag op zondag te vieren in plaats van sabbat. En deze vraag impliceert helemaal niet, in tegenstelling tot wat jij beweert, dat degene die hem stelt er vanuit gaat dat er een heilige  dag moet zijn. Daar begin je al gelijk met een aanname en ga je en zij weg in die helemaal niets heeft te maken met de simpele inhoudelijke vraag. Geen wonder dat je uiteindelijk uitkomt op een tekst die helemaal geen antwoord is op deze vraag.

Politieke oplossing van Constantijn om christenen en heidenen te verenigen, bijbels is het zeker niet. Sabbat is zaterdag de zevende dag.

Eigenlijk is het ook een profetie die uitgekomen is.

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat bedoel ik dus met gewoon de vraag op zich beschouwen en verder niets: waarom vieren we zondag in plaats van sabbat. Uiteraard is sabbat een periode van rust. Daarom heet het ook rustdag. Net als de zondag dat is voor christenen. Dat ligt simpel, maar heeft niets met de vraag te maken.

Zo zien we wel beter hoe duale begrenzingen werken, wat rest is nog enkel tumult over zaterdag of zondag. Sabbat is niet enkel rust, het is ook het overschouwen waar we nu mee bezig zijn en daar desgevallend in bijsturen voor de toekomst.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Thinkfree:

Politieke oplossing van Constantijn om christenen en heidenen te verenigen, bijbels is het zeker niet. Sabbat is zaterdag de zevende dag

Dat is nu eens waarheid.

2 minuten geleden zei TTC:

Zo zien we wel beter hoe duale begrenzingen werken, wat rest is nog enkel tumult over zaterdag of zondag. Sabbat is niet enkel rust, het is ook het overschouwen waar we nu mee bezig zijn en daar desgevallend in bijsturen voor de toekomst.  

Wat dat onderstreepte betreft: dat was dan ook de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:
14 minuten geleden zei Thinkfree:

Politieke oplossing van Constantijn om christenen en heidenen te verenigen, bijbels is het zeker niet. Sabbat is zaterdag de zevende dag

Dat is nu eens waarheid.

Daniel 7

25 En het zal woorden spreken tegen den Allerhoogsten, en het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoren, en het zal menen de tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in deszelfs hand overgegeven worden tot een tijd, en tijden, en een gedeelte eens tijds.

Hoeveel geboden van de 10 hebben met tijd te maken ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Thinkfree:

Daniel 7

25 En het zal woorden spreken tegen den Allerhoogsten, en het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoren, en het zal menen de tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in deszelfs hand overgegeven worden tot een tijd, en tijden, en een gedeelte eens tijds.

Hoeveel geboden van de 10 hebben met tijd te maken ?

Dit is dus waarvan jij denkt 'en het is een profetie die is uitgekomen'.
In feite staat er niet meer dan "er zullen mensen komen die er een andere religie op na willen houden".
En dát accepteer jij als profetie ?!
Kom op zeg, dit is zó simpel dat elke volwassene dat kan bedenken.
 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit is dus waarvan jij denkt 'en het is een profetie die is uitgekomen'. In feite staat er niet meer dan "er zullen mensen komen die er een andere religie op na willen houden". En dát accepteer jij als profetie?! Kom op zeg, dit is zó simpel dat elke volwassene dat kan bedenken.

In relatie tot de Sabbat bevestigt het enkel dat deze oefening niet gebonden is aan tijd of dag, het gaat om het principe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Dat beloof ik:
1 uur geleden zei Thinkfree:

Daniel 7

25 En het zal woorden spreken tegen den Allerhoogsten, en het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoren, en het zal menen de tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in deszelfs hand overgegeven worden tot een tijd, en tijden, en een gedeelte eens tijds.

Hoeveel geboden van de 10 hebben met tijd te maken ?

Dit is dus waarvan jij denkt 'en het is een profetie die is uitgekomen'.
In feite staat er niet meer dan "er zullen mensen komen die er een andere religie op na willen houden".
En dát accepteer jij als profetie ?!
Kom op zeg, dit is zó simpel dat elke volwassene dat kan bedenken.

Daniel en openbaringen spreken beide over de eindtijd en antichrist.

Jezus Christus vertelde dat hij niet gekomen was om de wet te veranderen maar om te vervullen. Bij dieper onderzoek kom je er achter dat Jezus over de 10 onveranderlijke geboden praat.

De antichrist zal die geboden specifiek de sabbat proberen te veranderen. Waarom de sabbat? Omdat de sabbat het zegel of merk van de schepper is.

Het merkteken van het beest is een verandering van wet en tijd. (4de gebod)

Openbaringen is een symbolisch boek merkteken op de rechterhand of voorhoofd, staat voor je gedachten en werken.

Kortom het beest zal in de eindtijd een verplichte zondagsrust instellen.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat beloof ik , je geeft zelf al antwoord op de vraag, ik vond naslag ook zo gewoon voor iedereen , ik ging er van uit dat men bij Wiki en misschien andere sites op het juiste adres was daarom darom ging ik dat punt voorbij en ik bschouwde ik het standpunt van de schrift, excuses dat ik dat niet eerst voor Je besprak.

en zeker bedankt voor je uitlegging hoe iets gekomen is

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Goed en slecht...goed in de vorm dat Jezus bijna terugkomt, Slecht in de vorm van niet kunnen kopen en zelfs gedood worden bij het niet houden van die dag.

Het is op z'n minst tweeledig interpreteerbaar, met je eens. Tijdens de Sabbat wordt ook dat duidelijker naarmate we dit ernstig nemen, niet altijd een pretje.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:
16 minuten geleden zei Thinkfree:

Goed en slecht...goed in de vorm dat Jezus bijna terugkomt, Slecht in de vorm van niet kunnen kopen en zelfs gedood worden bij het niet houden van die dag.

Het is op z'n minst tweeledig interpreteerbaar, met je eens. Tijdens de Sabbat wordt ook dat duidelijker naarmate we dit ernstig nemen.

Kortom de sabbat of de zevende dag is Gods merkteken. De antichrist heeft de tijd en wet al veranderd, wat nog rest is de verplichting voor de hele wereld de volbrenging van dat merkteken.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Kortom de sabbat of de zevende dag is Gods merkteken. De antichrist heeft de tijd en wet al veranderd, wat nog rest is de verplichting voor de hele wereld de volbrenging van dat merkteken.

Ben zeer benieuwd, een groots moment van bezinning en introspectie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thinkfree en @TTC, en dat duurt nu al 1700 jaar, sinds die zondag als verplichte rust is ingesteld. Beetje erg lang, niet ?

1 uur geleden zei Thinkfree:

Het merkteken van het beest is een verandering van wet en tijd. (4de gebod)

Openbaringen is een symbolisch boek

Als je denkt dat het een symbolisch boek, moet je een en ander niet letterlijk gaan opvatten. Dat doe je dus wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

@Thinkfree en @TTC, en dat duurt nu al 1700 jaar, sinds die zondag als verplichte rust is ingesteld. Beetje erg lang, niet ?

Ja, een mens kan zich afvragen wat er dan heel die tijd niet begrepen werd, vandaar het tijdloze. En net daarom is het nooit te laat om die Sabbat ernstig te nemen, zeker niet gezien de toestand van de wereld vandaag. Het is misschien een harde dobber om dat ook te moeten (h)erkennen, ontkenning en/of vermijding zijn dan ook mogelijk. 

33 minuten geleden zei Thinkfree:

Zaken om serieus te overdenken en onderzoeken naar de schrift.

Enige timing hoe lang zoiets moet duren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

@Thinkfree en @TTC, en dat duurt nu al 1700 jaar, sinds die zondag als verplichte rust is ingesteld. Beetje erg lang, niet ?

2 uur geleden zei Thinkfree:

Het merkteken van het beest is een verandering van wet en tijd. (4de gebod)

Tis Nog niet verplicht hoor 

1 uur geleden zei Dat beloof ik:
2 uur geleden zei Thinkfree:

Openbaringen is een symbolisch boek

Als je denkt dat het een symbolisch boek, moet je een en ander niet letterlijk gaan opvatten. Dat doe je dus wel.

Correctie: Hoog symbolisch boek dus niet zo zwart wit als jij voorsteld.

In ieders mens spreken en schrijven zit zowel symbolisch als letterlijk, beiden begrijpen we klakkeloos.

De metaforen of symbolisch schrijven legt de bijbel zelf uit, het letterlijke hoeft niet uitgelegd te worden.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid