Spring naar bijdragen
vragennaardeweg

Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?

Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei Robert Frans:

Dat dagelijks samenkomen kan nog steeds en in veel parochies wordt door de week ook de mis gevierd. Daar zijn ook gewoon eigen lezingen en wisselende gezangen/gebeden voor. Meestal een of een paar dagen in de week, maar sommigen ook dagelijks. In kloosters wordt het sowieso dagelijks gevierd, evenals het getijdengebed. Uiteraard is de liturgie dan soberder qua zang en aantal lezingen en gebeden; meestal wordt er niet gezongen.
De zondag wordt als een hoogfeest gevierd. Op de zondag vieren we de mis, verrichten we geen zwaar werk en worden we geacht niet te vasten. Ook niet tijdens de veertigdagentijd. De zondag begint daarbij, zoals elk hoogfeest, al op zaterdagavond na het avondgebed en men kan op de vooravond dus al de zondagsmis opdragen.

Er zijn dus niet allerlei ge- en verboden over wat je wel of niet zou mogen doen op zondag en het zal per persoon verschillen wat nu zwaar werk is. Over het algemeen wordt daarmee echter gewoon bedoelt dat je niet aan het werk gaat en bijvoorbeeld niet zware spullen gaat sjouwen of zware kluswerkzaamheden verricht.
Het karakter van de zondag is dus wel anders dan die van de andere weekdagen. Het is een dag van vieren, bezinnen en ontspannen, van even bijkomen van de waan van de dag en de gemeenschap zoeken met Christus en met elkaar.

Toch een rustdag. Is dat ook vanwege het Sabbathgebod of beredeneert de Katholieke Kerk het anders?

16 uur geleden zei Olorin:

In de middeleeuwen ken ik vooral teksten dat hard werd afgedwongen dat je op zondag niet oorlog moest voeren en dat mensen in de gelegenheid werden gesteld om naar de mis te gaan. Spreekt volgens mij niet tegen wat Robert zegt.

In veel kerkelijkere landen dan Nederland is het heel gewoon om de winkels op zondag open te hebben. Polen heeft een enorm hoog percentage van wekelijkse kerkgangers (meer dan 80% geloof ik op de hele bevolking), kun je zondag prima stuff kopen. 
En ik was in Belfast laatst, je struikelt haast over de katholieke en protestantse kerken. En overal waren de winkels op zondag open. Zowel in de unionisten als de republikeinse Buurten als in het ' neutrale' centrum. En natuurlijk, dat conflict daar draait helemaal niet om religie (het gaat om / of bij Ierland zijn / of bij Engeland zijn), maar godsdienst is wel secondair in het conflict en men associeert zich er ook nog steeds best mee,

Bijzonder hoe de kerk in Belfast nog zo sterk leeft. Wel apart hoe ze dan met de zondag omgaan. Anders dan de Nederlandse protestanten. In het dorp waar ik vandaan kom is eens de actie tegen de 24 uurs economie landelijk door georganiseerd, door een vrij evangelische dominee.  Hoewel ik ruim met de Sabbath om ga, begrijp ik wel dat er weerstand is tegen het werken op zondag. De kleine zelfstandige christelijke winkeliers zitten daar ook mee. Ze moeten wel mee, tegen de groten aan, maar willen ook naar de kerk en zondags vrij zijn. Leeft die discussie in die christelijke landen niet?

Polen is denk ik voor meer dan 80 procent katholiek. Het aantal kerkgangers is het hoogste van Europa, maar dat zit geloof ik rond de 50 procent. Net als New York :)

Urk trouwens ruim 95 procent en Spakenburg 70 procent :)

Rotterdam 3 procent :(

bewerkt door Gaitema

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Olorin:

In de middeleeuwen ken ik vooral teksten dat hard werd afgedwongen dat je op zondag niet oorlog moest voeren en dat mensen in de gelegenheid werden gesteld om naar de mis te gaan. Spreekt volgens mij niet tegen wat Robert zegt.

In veel kerkelijkere landen dan Nederland is het heel gewoon om de winkels op zondag open te hebben. Polen heeft een enorm hoog percentage van wekelijkse kerkgangers (meer dan 80% geloof ik op de hele bevolking), kun je zondag prima stuff kopen. 
En ik was in Belfast laatst, je struikelt haast over de katholieke en protestantse kerken. En overal waren de winkels op zondag open. Zowel in de unionisten als de republikeinse Buurten als in het ' neutrale' centrum. En natuurlijk, dat conflict daar draait helemaal niet om religie (het gaat om / of bij Ierland zijn / of bij Engeland zijn), maar godsdienst is wel secondair in het conflict en men associeert zich er ook nog steeds best

Wikipedia zegt dat ruim 56 procent van de Polen naar de mis gaat. 90 procent is katholiek. 

bewerkt door Gaitema

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Toch een rustdag. Is dat ook vanwege het Sabbathgebod of beredeneert de Katholieke Kerk het anders?

De zondag is een feestdag, een hoogfeest zelfs. En op feestdagen verricht je geen zwaar werk, maar neem je tijd voor de dingen die ik noemde. Zo eenvoudig is het eigenlijk.

bewerkt door Robert Frans

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Robert Frans:

De zondag is een feestdag, een hoogfeest zelfs. En op feestdagen verricht je geen zwaar werk, maar neem je tijd voor de dingen die ik noemde. Zo eenvoudig is het eigenlijk.

Dank je. Dit schept helderheid :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond nog de zin die ik eerder noemde, maar het bijbelgedeelte er nog niet bij had:

Johannes 5: 10-17

10 De Joden dan zeiden tegen hem die genezen was:  Het is sabbat, het is u niet geoorloofd de ligmat te dragen. 11 Hij antwoordde hun: Hij Die mij gezond gemaakt heeft, Die heeft tegen mij gezegd: Neem uw ligmat op en ga lopen. 12 Zij vroegen hem dan: Wie is de Mens Die u gezegd heeft: Neem uw ligmat op en ga lopen 13 En hij die genezen was, wist niet Wie het was, want Jezus had Zich ongemerkt verwijderd omdat er een menigte was op die plaats. 14 Daarna vond Jezus hem in de tempel en zei tegen hem: Zie, u bent gezond geworden,  zondig niet meer opdat u niet iets ergers overkomt. 15 De man ging weg en berichtte de Joden dat het Jezus was Die hem gezond gemaakt had. 16 En daarom vervolgden de Joden Jezus en probeerden zij Hem te doden, omdat Hij deze dingen op de sabbat deed 17 Maar Jezus antwoordde hun:  Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.

Wat ik hieruit ook opmaak is dat God zelf nog geen rustdag genomen heeft. Dat is ook logisch, want de sabbath is juist een vooruit verwijzing naar de grote Sabbath in de toekomst. Dat is wanneer de duivel volledig uitgespeelt is en het lang beloofde vredesrijk aanbreekt. Dat is waar de hele schepping aan toe is. En dat rijk is met Pinksteren al in ons aangebroken, als volgelingen van Koning Jezus. Op een dag zal gans de schepping aan Zijn voeten liggen. Daarvoor is de wederkomst van Jezus ook heel belangrijk, zodat er een einde komt aan de slavernij van satan.

bewerkt door Gaitema

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-9-2018 om 17:23 zei Gaitema:

Bijzonder hoe de kerk in Belfast nog zo sterk leeft. Wel apart hoe ze dan met de zondag omgaan. Anders dan de Nederlandse protestanten. In het dorp waar ik vandaan kom is eens de actie tegen de 24 uurs economie landelijk door georganiseerd, door een vrij evangelische dominee.  Hoewel ik ruim met de Sabbath om ga, begrijp ik wel dat er weerstand is tegen het werken op zondag. De kleine zelfstandige christelijke winkeliers zitten daar ook mee. Ze moeten wel mee, tegen de groten aan, maar willen ook naar de kerk en zondags vrij zijn. Leeft die discussie in die christelijke landen niet?

Polen is denk ik voor meer dan 80 procent katholiek. Het aantal kerkgangers is het hoogste van Europa, maar dat zit geloof ik rond de 50 procent. Net als New York :)

Urk trouwens ruim 95 procent en Spakenburg 70 procent :)

Rotterdam 3 procent :(

Ja, ik bedoelde eigenlijk meer dat 80% trouwe regelmatige kerkganger is. In je latere post zeg je 56%. Nog steeds erg hoog, zal wel van de definitie afhangen denk ik van wat regelmatig is. Is het elke week? In het vaker dan de feestdagen? 

Mensen romantiseren het verleden wel eens. Maar het feit dat de kerkelijke top in de middeleeuwen het nodig vonden om op perkament teksten te verspreiden over het naar de kerk gaan enzo, zegt ook wel wat. Regels ontstaan doorgaans om gedrag te corrigeren. 

Wat betreft zondag in andere landen: Ergens wel, ik las laatst iets over Italie dat ze (huidige regering, maar RKK is er ook wel voor) het wat wilden inperken (mijn ervaring is dat er elke week op zondag wel dingen open zijn daar). Maar wat Robert zegt: Kerk ziet het als feestdag. Maar dat is wat anders dan dat alles plat moet liggen. Zo heb je in het zuiden van Nederland wel pastoors die met parochianen een biertje drinken na de mis in café. En ik denk dat weinig katholieken moeite hebben om buiten de deur te lunchen. Vraag is of het normaal is dat op zondag je je dak laat vervangen, of de belastingtelefoon belt. 

Als je me het persoonlijk vraagt heb ik wat tegen het idee van een 24 uurs economie waar alles maar altijd moet draaien, vind ik dat je kleine ondernemers niet moet slachtofferen (die moeten ook vrij kunnen hebben zonder personeel te moeten inhuren als je een eenmanszaak bent) en dat het fijn is als er een moment is dat iedereen (of lig de meesten) vrij zijn zodat je sociaal gezien wat met elkaar kunt doen. 
En dat is overigens geen religieus standpunt van me.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Olorin:

Ja, ik bedoelde eigenlijk meer dat 80% trouwe regelmatige kerkganger is. In je latere post zeg je 56%. Nog steeds erg hoog, zal wel van de definitie afhangen denk ik van wat regelmatig is. Is het elke week? In het vaker dan de feestdagen? 

Mensen romantiseren het verleden wel eens. Maar het feit dat de kerkelijke top in de middeleeuwen het nodig vonden om op perkament teksten te verspreiden over het naar de kerk gaan enzo, zegt ook wel wat. Regels ontstaan doorgaans om gedrag te corrigeren. 

Wat betreft zondag in andere landen: Ergens wel, ik las laatst iets over Italie dat ze (huidige regering, maar RKK is er ook wel voor) het wat wilden inperken (mijn ervaring is dat er elke week op zondag wel dingen open zijn daar). Maar wat Robert zegt: Kerk ziet het als feestdag. Maar dat is wat anders dan dat alles plat moet liggen. Zo heb je in het zuiden van Nederland wel pastoors die met parochianen een biertje drinken na de mis in café. En ik denk dat weinig katholieken moeite hebben om buiten de deur te lunchen. Vraag is of het normaal is dat op zondag je je dak laat vervangen, of de belastingtelefoon belt. 

Als je me het persoonlijk vraagt heb ik wat tegen het idee van een 24 uurs economie waar alles maar altijd moet draaien, vind ik dat je kleine ondernemers niet moet slachtofferen (die moeten ook vrij kunnen hebben zonder personeel te moeten inhuren als je een eenmanszaak bent) en dat het fijn is als er een moment is dat iedereen (of lig de meesten) vrij zijn zodat je sociaal gezien wat met elkaar kunt doen. 
En dat is overigens geen religieus standpunt van me.

Ik ga met de zondag net zo om als de katholieken, zie ik. Ik ben het ook met je eens wat betreft de 24 uurs economie. Wat betreft Polen, het betreft inderdaad de kerkgang op de zondag. Hoogtijdagen of maandelijks een keer bezoeken is niet mee gerekend. 

De middeleeuwen.. Ik begreep al eens dat het kerkbezoek toen ook heel laag lag. 

bewerkt door Gaitema

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

√ó

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid