Spring naar bijdragen

Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei Willempie:

Het mag dus wel! :)

De sabbat is echter niet "gewoon" een rustdag, maar een joodse feestdag waar ook verschillende riten en gebeden bijhoren, zowel thuis als in de synagoge. Net zoals de zondag ook niet gewoon een rustdag is, maar een christelijk hoogfeest waarin we de eucharistie vieren en in onze gebeden de opstanding van Christus in het bijzonder gedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 415
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoogfeest is een katholiek begrip dat aangeeft dat het voor ons een extra plechtig feest is. Die term staat niet in de bijbel, net zoals bijvoorbeeld de term koninkrijkszaal er ook niet in staat en de

Wie kent de film The Dictator?   Ik krijg altijd een beetje een Aladeen reactie van mensen die praten over wat de Bijbel leert. Nee, wat JIJ DENKT DAT DE BIJBEL LEERT. En dan zeker als je me

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten

12 minuten geleden zei Willempie:

Het mag dus wel! :)

Ja, natuurlijk mag je een dag uitkiezen waarop je uitrust, zolang je er maar geen bijbels 'label' aan hangt. Een dag voor rust, kennis opdoen en meditatie is altijd goed en zelfs aan te bevelen.

3 minuten geleden zei Robert Frans:

maar een christelijk hoogfeest

Waar in de Bijbel wordt dat gezegd? Een overlevering zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Ja, natuurlijk mag je een dag uitkiezen waarop je uitrust, zolang je er maar geen bijbels 'label' aan hangt. Een dag voor rust, kennis opdoen en meditatie is altijd goed en zelfs aan te bevelen.

Het mag dus niet? En wat als het resultaat van meditatie toevallig aansluit bij wat er in de Bijbel staat? Wat is dat eigenlijk ... 'meditatie'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het mag dus niet? 

Zoals Robert Frans al vertelde was de sabbat niet zomaar een rustdag. Het was aan de Israëlieten geboden te doen, en als je het niet deed stond daar zelfs de doodstraf op. Christenen hoeven de Mozaïsche wet niet meer te onderhouden en daarbij is de sabbat ook niet meer geboden. Een Christen moet de Wet van Christus onderhouden. De sabbat was een voorafbeelding van iets veel groters.

Maar een dagje in de week rust nemen is alleen maar goed, maar noem dat dan geen sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Zoals Robert Frans al vertelde was de sabbat niet zomaar een rustdag. Het was aan de Israëlieten geboden te doen, en als je het niet deed stond daar zelfs de doodstraf op. Christenen hoeven de Mozaïsche wet niet meer te onderhouden en daarbij is de sabbat ook niet meer geboden. Een Christen moet de Wet van Christus onderhouden. De sabbat was een voorafbeelding van iets veel groters. Maar een dagje in de week rust nemen is alleen maar goed, maar noem dat dan geen sabbat.

'Niet meer geboden' is niet hetzelfde als 'verboden', het is niet meer verplicht. Een Sabbat kan gevaarlijk zijn voor een aantal, dat is mi de angel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Niet meer geboden' is niet hetzelfde als 'verboden', het is niet meer verplicht. Een Sabbat kan gevaarlijk zijn voor een aantal, dat is de angel.

Ik heb respect voor Jezus' loskoopoffer. Daarom. Geen angst meer. Ik heb het juk van Jezus opgevat en dat is niet zwaar. Hij helpt me het te dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Ik heb respect voor Jezus' loskoopoffer. Daarom. Geen angst meer. Ik heb het juk van Jezus opgevat en dat is niet zwaar. Hij helpt me het te dragen.

Een Sabbat kan gevaarlijk zijn voor een aantal, het is zelfs niet moeilijk om te begrijpen waarom. Waarom zou je dat willen verbieden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Robert Frans:

De sabbat is echter niet "gewoon" een rustdag, maar een joodse feestdag waar ook verschillende riten en gebeden bijhoren, zowel thuis als in de synagoge. Net zoals de zondag ook niet gewoon een rustdag is, maar een christelijk hoogfeest waarin we de eucharistie vieren en in onze gebeden de opstanding van Christus in het bijzonder gedenken.

Klopt. Als christen hoef/ga je de synagoge niet meer in, maar je kan best je eigen invulling geven aan de zaterdag als rustdag en dan ook op zondag een rustdag nemen en (eventueel) naar de kerk gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Ja, natuurlijk mag je een dag uitkiezen waarop je uitrust, zolang je er maar geen bijbels 'label' aan hangt. Een dag voor rust, kennis opdoen en meditatie is altijd goed en zelfs aan te bevelen.

Waar in de Bijbel wordt dat gezegd? Een overlevering zeker.

Hoogfeest is een katholiek begrip dat aangeeft dat het voor ons een extra plechtig feest is. Die term staat niet in de bijbel, net zoals bijvoorbeeld de term koninkrijkszaal er ook niet in staat en de bijbel ook niet spreekt over openbare lezingen, Wachttorenstudies, theocratische scholen en dienstvergaderingen, maar er staat in de bijbel ook geen verbod om christelijke feesten te vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je hier stelt lijkt op het Dunning-Krugereffect, het komt vooral tot uiting wanneer je 'economen' aan het woord laat. Nietsontziend gaat het gewoon verder, een Sabbat of een Jubeljaar is dan ook sterk aan te raden om het tij te keren. Anders gezegd, een verbod op de Sabbat laat vreemde dingen vermoeden.

Je ziet het volkomen verkeerd, wij volgende de bijbelse zienswijze na, dat heeft niets met een verschijnsel te maken, in wezen is het andersom , doordat veel mensen weigeren hun verstand te gebruiken volgen zij een primitieve gedachten kronkel na 

 

Wat wil jij nu precies , wil je een bijbels antwoord of een antwoord dat jou beter uitkomt

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei antoon:

Je ziet het volkomen verkeerd, wij volgende de bijbelse zienswijze na, dat heeft niets met een verschijnsel te maken, in wezen is het andersom , doordat veel mensen weigeren hun verstand te gebruiken volgen zij een primitieve gedachten kronkel na. Wat wil jij nu precies , wil je een bijbels antwoord of een antwoord dat jou beter uitkomt

Hoe kan iets andersom en/of verkeerd zijn als dat effect nu net zegt wat je probeert te zeggen? Waarom zou je mensen willen verbieden om aan de Sabbat te doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is absoluut verschil tussen bijbelse antwoorden en wat een aantal er hier van maken, of weet men het beter dan wat in het boek staat, ik ben toch echt van mening dat zij die dit denken toch wel het besef hebben van wat er in openbaring staat.

Je kan niets aan het woord toevoegen of verwateren zonder de straffen die daar vermeld zijn te ondergaan. Geen bedreiging maar een vriendelijk edoch direct antwoord, iemand die wijs is doet zijn voordeel ermee

Hoe kan iets andersom en/of verkeerd zijn als dat effect nu net zegt wat je probeert te zeggen? Waarom zou je mensen willen verbieden om aan de Sabbat te doen? 

Je begrijpt het niet of wat ik denk je wil het niet begrijpen, Sjako en ander JG verbieden niets , wel vinden we het een christelijke plicht om op de zienswijze van de schepper te wijzen

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei antoon:

Er is absoluut verschil tussen bijbelse antwoorden en wat een aantal er hier van maken, of weet men het beter dan wat in het boek staat, ik ben toch echt van mening dat zij die dit denken toch wel het besef hebben van wat er in openbaring staat. Je kan niets aan het woord toevoegen of verwateren zonder de straffen die daar vermeld zijn te ondergaan. Geen bedreiging maar een vriendelijk edoch direct antwoord, iemand die wijs is doet zijn voordeel ermee

Waarom geef je geen antwoord op de vraag? Waarom zou je mensen verbieden om aan de Sabbat te doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom geef je geen antwoord op de vraag? Waarom zou je mensen verbieden om aan de Sabbat te doen? 

Nogmaals wij verbieden niets, het is trouwens niet aan ons om iets te verbieden, je maakt het er zelf van, dus hoe kan je dan antwoord geven op deze suggestieve oeverloze vraag.

ik heb ook een rustdag in de week, en ja dan is er ook meer tijd voor studie, maar ik ben niet respectlood naar Jezus  om zijn offer van geen waarde te beschouwen en aan wettelijke zaken vasthouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei antoon:

Nogmaals wij verbieden niets, het is trouwens niet aan ons om iets te verbieden, je maakt het er zelf van, dus hoe kan je dan antwoord geven op deze suggestieve oeverloze vraag. Ik heb ook een rustdag in de week, en ja dan is er ook meer tijd voor studie, maar ik ben niet respectlood naar Jezus  om zijn offer van geen waarde te beschouwen en aan wettelijke zaken vasthouden.

Denk je tijdens die dag ook al eens na over waarom een Sabbat gevaarlijk kan zijn voor een aantal? Jouw oeverloos gelul doet sterk vermoeden van niet, of begrijp je dat ook niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk je tijdens die dag ook al eens over waarom een Sabbat gevaarlijk kan zijn voor een aantal? Jouw oeverloos gelul doet sterk vermoeden van niet, of begrijp je dat ook niet?

 

Vriendelijk verzoek om normaal to the point te reageren dat mag pittig zijn als je je maar aan het punt houdt , dat doe je duidelijk niet, stoppen hiermee !!

Het is trouwens een weer heel vreemde vraagstelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik de hele discussie over de sabbat een beetje probeer te begrijpen dat gaat het erover of je naar de hel gaat of niet als je op een zaterdag (je vrije middag, zal ik maar zeggen) de bijbel erbij pakt. Persoonlijk pak ik liever een pilsje, dus met mij komt het wel goed :+

Met bovenstaande enigszins cynische opmerking probeer ik jullie duidelijk te maken wat voor een onzinnige discussie dit wel niet is, zeker voor een buitenstaande. Ik denk, ik leg het maar uit, want jullie lijken jezelf zo in een koker opgesloten te hebben dat je zelf niet meer ziet hoe kolderiek dit is :B 

Maar ja, er zijn wel meer christelijke afsplitsingen geweest over misschien wel onzinniger zaken (-S) 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei antoon:

Vriendelijk verzoek om normaal to the point te reageren dat mag pittig zijn als je je maar aan het punt houdt , dat doe je duidelijk niet, stoppen hiermee !! Het is trouwens een weer heel vreemde vraagstelling.

Het is geen vreemde vraagstelling, je hebt simpelweg geen flauw benul waar het over gaat. Ga je ons nu proberen te stoppen om enige diepgang in het debat te leggen misschien? Tja, waarom zouden we de vraag stellen hé, je beschouwt ons als oerdomme wezens die zich geen vragen meer stellen wellicht? De Sabbat geeft ons tijd en ruimte om allerhande misleidingen te doorzien, niet moeilijk waarom je dat tracht te beletten. Of moeten we daar een tekeningetje bij maken misschien? To the point? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

 

Als ik de hele discussie over de sabbat een beetje probeer te begrijpen dat gaat het erover of je naar de hel gaat of niet als je op een zaterdag (je vrije middag, zal ik maar zeggen) de bijbel erbij pakt. Persoonlijk pak ik liever een pilsje, dus met mij komt het wel goed 

Met bovenstaande enigszins cynische opmerking probeer ik jullie duidelijk te maken wat voor een onzinnige discussie dit wel niet is, zeker voor een buitenstaande. Ik denk, ik leg het maar uit, want jullie lijken jezelf zo in een koker opgesloten te hebben dat je zelf niet meer ziet hoe kolderiek dit is  

Maar ja, er zijn wel meer christelijke afsplitsingen geweest over misschien wel onzinniger zaken  


 

Het punt behoort tot de meer bijbelsgerichte zaken dan menig ander onderwerp, waarschijnlijk schiet bijbelkennis bij uwer persoon tekort.. Als dat zo is bekijk je het alleen maar oppervlakkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei antoon:

Goed dat jij die vraag stelt, hopelijk komt er een duidelijk antwoord, een antwoord waar we ongeacht hoe we er tegen aan kijken, iets mee kunnen

Tja, je hebt er nog nooit over nagedacht, probeer eerst eens.

1 minuut geleden zei antoon:

Als ik de hele discussie over de sabbat een beetje probeer te begrijpen dat gaat het erover of je naar de hel gaat of niet als je op een zaterdag (je vrije middag, zal ik maar zeggen) de bijbel erbij pakt. Persoonlijk pak ik liever een pilsje, dus met mij komt het wel goed. Met bovenstaande enigszins cynische opmerking probeer ik jullie duidelijk te maken wat voor een onzinnige discussie dit wel niet is, zeker voor een buitenstaande. Ik denk, ik leg het maar uit, want jullie lijken jezelf zo in een koker opgesloten te hebben dat je zelf niet meer ziet hoe kolderiek dit is . Maar ja, er zijn wel meer christelijke afsplitsingen geweest over misschien wel onzinniger zaken. Het punt behoort tot de meer bijbelsgerichte zaken dan menig ander onderwerp, waarschijnlijk schiet bijbelkennis bij uwer persoon tekort.. Als dat zo is bekijk je het alleen maar oppervlakkig.

Van kwaad naar erger.

5 minuten geleden zei antoon:

Als ik de hele discussie over de sabbat een beetje probeer te begrijpen dat gaat het erover of je naar de hel gaat of niet als je op een zaterdag (je vrije middag, zal ik maar zeggen) de bijbel erbij pakt.

Ja, kolder inderdaad, schaamteloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid