Spring naar bijdragen

Sabbat (rustdag) alleen voor Joden?


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei antoon:

Het punt behoort tot de meer bijbelsgerichte zaken dan menig ander onderwerp, waarschijnlijk schiet bijbelkennis bij uwer persoon tekort.. Als dat zo is bekijk je het alleen maar oppervlakkig.

Waarschijnlijk bekijk ik het te oppervlakkig en heb je daar gelijk in. Maar voor een buitenstaander als ik is het echt muggenzifterij. Tenzij ik natuurlijk naar de hel ga als ik zaterdag een bijbel in mijn handen neem, want dat is wat er gezegd wordt. Onderstaande citaat heeft echt impliciet die boodschap in zich. 

2 uur geleden zei sjako:

Ja, natuurlijk mag je een dag uitkiezen waarop je uitrust, zolang je er maar geen bijbels 'label' aan hangt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 415
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoogfeest is een katholiek begrip dat aangeeft dat het voor ons een extra plechtig feest is. Die term staat niet in de bijbel, net zoals bijvoorbeeld de term koninkrijkszaal er ook niet in staat en de

Wie kent de film The Dictator?   Ik krijg altijd een beetje een Aladeen reactie van mensen die praten over wat de Bijbel leert. Nee, wat JIJ DENKT DAT DE BIJBEL LEERT. En dan zeker als je me

Je stelt Gods Woord niet centraal maar de lering van mevrouw White. Bovendien ben in niet geïnteresseerd in haarkloverijen Het WTG stelt dat je de sabbat niet MAG vieren en de Zevende Dag Adventisten

1 minuut geleden zei antoon:

TTC Stop met hier te zieken en geef eens een normaal antwoord dan kunnen we verder, waarom is Sabbat gevaarlijk, voor mij en de meesten hier wel een vreemde insteek, mogelijk kan je het uitleggen

Denk er dan over na, daar is die Sabbat voor. Het antwoord werd je al gegeven, begrijp je het niet misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal zelf maar antwoord geven, voor TCC misschien een brug tever

Aan de Sabbatviering  mankeer niets, ingevoerd als een onderdeel van de wet hield het een voorspeling in naar latere tijden onder de Messias, net als de andere voorschriften van de wet eindigde het in Jezus bij de terechtstelling aan de paal, talloze teksten van de apostelen en Paulus en andere Bijbelschrijvers bevestigen dit, niet omdat de viering gevaarlijk zou zijn, in de Joodse tijden was er niets gevaarlijks aan.

 

Als wij nu de zondag in rust doorbrengen, alleen omdat het een vereiste zou zijn gaan wij voorbij aan de meest fundamentele vraagstelling uit de schrift en nagelen wij Jezus symbolisch opnieuw vast.

de bijbel waarschuwt hiervoor.

TCC de vraag is niet alleen door mij gesteld, kun je geen antwoord geven erken het dan

Citaat

Waarschijnlijk bekijk ik het te oppervlakkig en heb je daar gelijk in. Maar voor een buitenstaander als ik is het echt muggenzifterij. Tenzij ik natuurlijk naar de hel ga als ik zaterdag een bijbel in mijn handen neem, want dat is wat er gezegd wordt. Onderstaande citaat heeft echt impliciet die boodschap in zich. 

 

ik en geen enkel mens christen of niet kan bepalen wat jouw toekomst is, daar begin ik ook niet aan, veelvuldig hebben wij uitgelegd dat je een rustdag kan nemen , de bijbel lezen op die dag kan goede resultaten geven.

Mocht je als een christen en na onderzoek en antwoorden uit de bijbel toch doelbewust zondag vieren met de gedachte dat je het doet omdat het  bijbels is, ja dan ben je behoorlijk op het hellende vlak en geef je aan eigen inzichten boven de bijbel te stellen. een soort van een beetje hoogmoed kan het zijn, God verafschuwt hoogmoed, en nogmaals het is niet aan mij om te oordelen, ik en veel met mij vinden wel dat wij net als Paulus moeten onderwijzen wat de bijbel leert voor volgelingen van Jezus, en dit is er een van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei antoon:

Mocht je als een christen en na onderzoek en antwoorden uit de bijbel toch doelbewust zondag vieren met de gedachte dat je het doet omdat het  bijbels is, ja dan ben je behoorlijk op het hellende vlak en geef je aan eigen inzichten boven de bijbel te stellen. een soort van een beetje hoogmoed kan het zijn, God verafschuwt hoogmoed, en nogmaals het is niet aan mij om te oordelen, ik en veel met mij vinden wel dat wij net als Paulus moeten onderwijzen wat de bijbel leert voor volgelingen van Jezus, en dit is er een van. 

En hier haak ik af. Dat er een God is die zich druk zou maken over het vieren van een zondag.....????? Ik kan wel wat nuttigere activiteiten voor hem verzinnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De schepper maakt zich terecht druk om ongehoorzaamheid, net als bij talloze andere zaken in de schrift, bv. Saul die zelf ging offeren en weigerde te wachten op de priester

Bij de verdelingen van goederen van een persoon die niet alles juist op schrift zette.

Bij een bediende die kados inpikte

Mozes die een beetje eigenzinnig werd

Het liep allemaal slecht af

Het gaat niet eens om het punt alleen maar er komt een beginsel bij kijken, respecteer je theocratie, dus een God die boven je gesteld is, hij maakt het zelf ken baar

''Gehoorzaamheid is beter slachtoffers"

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Ik zal zelf maar antwoord geven, voor TCC misschien een brug tever. Aan de Sabbatviering  mankeer niets, ingevoerd als een onderdeel van de wet hield het een voorspeling in naar latere tijden onder de Messias, net als de andere voorschriften van de wet eindigde het in Jezus bij de terechtstelling aan de paal, talloze teksten van de apostelen en Paulus en andere Bijbelschrijvers bevestigen dit, niet omdat de viering gevaarlijk zou zijn, in de Joodse tijden was er niets gevaarlijks aan. Als wij nu de zondag in rust doorbrengen, alleen omdat het een vereiste zou zijn gaan wij voorbij aan de meest fundamentele vraagstelling uit de schrift en nagelen wij Jezus symbolisch opnieuw vast. De bijbel waarschuwt hiervoor. TCC de vraag is niet alleen door mij gesteld, kun je geen antwoord geven erken het dan

Hardleers, als mensen tijd krijgen (sabbat-rustdag) om over het leven na te denken dan komen ze op het spoor van allerhande misleidingen, dit vormt een gevaar voor de heersende machthebbers die deze misleidingen traditioneel graag in stand houden. Vandaag geldt dit meer dan ooit, het volstaat immers om ons spreekwoordelijke steentje bij te dragen tot het economische leven, dit is onvergelijkbaar anders dan de rotsblok die een aantal daar vandaag van maakt (zelfs terug langer en harder werken staat op de agenda). En dat strookt volledig met de Bijbel, we zouden veel meer moeten 'sabbatten' zoals dat tijdens een Jubeljaar gangbaar is. Ergo, stop nu maar met je kortzichtige en literalistische visie op dat wat je schijnbaar niet eens begrijpt, toch hoogmoedig mensen als oerdom labelen maakt van heel jouw religie een karikatuur en dat alsof er geen boek geschreven werd. Man man, na 2000 jaar, de Bijbel waarschuwt hiervoor? Proficiat, vandaag noemt alles blijkbaar religie, zelfs de grootste onzin!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Hardleers, als mensen tijd krijgen (sabbat-rustdag) om over het leven na te denken dan komen ze op het spoor van allerhande misleidingen, dit vormt een gevaar voor de heersende machthebbers die deze misleidingen traditioneel graag in stand houden.

Verder alles goed? Jeetje wat een complottheorie en doomdenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei antoon:

Het gaat niet eens om het punt alleen maar er komt een beginsel bij kijken, respecteer je theocratie, dus een God die boven je gesteld is, hij maakt het zelf ken baar

''Gehoorzaamheid is beter slachtoffers"

Ik weet niet hoe ik het vette moet begrijpen. Is dat een tikfout? 

Ik begrijp in de context wel de voorbeelden die je geeft, maar er zijn ook veel voorbeelden die je niet geeft. Er zijn talloze mensen die zich nooit ene jota van God hebben aangetrokken, al was het alleen maar omdat ze een andere godsdienst hadden, en daar ook maar enige straf voor hebben ontvangen. Je kunt daar tegenin brengen dat ze op het einde der tijden alsnog geoordeeld worden of inmiddels in de hel vertoeven, maar waarom zijn die mensen dan niet zichtbaar door God gestraft en het rijtje wat jij noemt wel?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Thorgrem:

Verder alles goed? Jeetje wat een complottheorie en doomdenken.

Ja, het WTG gaat ons hier eventjes uitleggen wat Sabbat betekent en wat daar de gevolgen van zijn, God gaat ons alweer straffen als we niet braaf naar hen luisteren. Men pretendeert Gods woord te volgen maar vergeet klakkeloos wat er écht gaande is in de wereld. Het gaat zelfs niet over doemdenken maar om het gebruik van ons verstand, iets dat het WTG halsstarrig probeert te beletten middels citaten en interpretaties die kant noch wal raken. Het zijn niet meer dan pogingen om het Christusbewustzijn vooral niet te laten doorstromen tot de bevolking, het is met name tijdens de Sabbat dat zoiets kristalhelder wordt maar dat willen ze natuurlijk niet zien, noch horen. Uiteraard wekt zoiets een plaatsvervangende schaamte voor al wie dat begrip 'religie' nog wel ernstig neemt, toch blijft men ons beschouwen als oerdomme kwezels die het niet eens waard zijn om hier aanwezig te zijn. Wat een afgang natuurlijk, nochtans was de Sabbat bedoeld om met regelmaat de wereld te overschouwen en waar nodig sociale correcties door te voeren. En zie nu, veel proza over de Sabbat maar de sociale correcties zijn we vergeten. Mooi, in het verlengde wordt het schaterlachen, de last te zwaar om dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Ja, het WTG gaat ons hier eventjes uitleggen wat Sabbat betekent en wat daar de gevolgen van zijn, God gaat ons alweer straffen als we niet braaf naar hen luisteren. Men pretendeert Gods woord te volgen maar vergeet klakkeloos wat er écht gaande is in de wereld. Het gaat zelfs niet over doemdenken maar om het gebruik van ons verstand, iets dat het WTG halsstarrig probeert te beletten middels citaten en interpretaties die kant noch wal raken. Het zijn niet meer dan pogingen om het Christusbewustzijn vooral niet te laten doorstromen tot de bevolking, het is met name tijdens de Sabbat dat zoiets kristalhelder wordt maar dat willen ze natuurlijk niet zien, noch horen. Uiteraard wekt zoiets een plaatsvervangende schaamte voor al wie dat begrip 'religie' nog wel ernstig neemt, toch blijft men ons beschouwen als oerdomme kwezels die het niet eens waard zijn om hier aanwezig te zijn. Wat een afgang natuurlijk, nochtans was de Sabbat bedoeld om met regelmaat de wereld te overschouwen en waar nodig sociale correcties door te voeren. En zie nu, veel proza over de Sabbat maar de sociale correcties zijn we vergeten. Mooi, in het verlengde wordt het schaterlachen, de last te zwaar om dragen.

Je zal dit moeten onderbouwen vanuit de schrift, iets wat ik bij jou mis, schreeuwen is geen argument.

Begrijp goed het zal ons niet heel veel uitmaken of je de Bijbelse uitleg geloofd, maar wees dan realistisch en zeg dan dat je weinig vertrouwen hebt in het boek, Ook leggen wij geen JG leer uit maar het woord van de schepper die in iedere vertaling te vinden is

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei antoon:

Begrijp goed het zal ons niet heel veel uitmaken of je de Bijbelse uitleg geloofd, maar wees dan realistisch en zeg dan dat je weinig vertrouwen hebt in het boek, Ook leggen wij geen JG leer uit maar het woord van de schepper die in iedere vertaling te vinden is

Inderdaad, zodra het niet overeenkomt met wat hun geleerd is, dan rest alleen nog schreeuwen en tieren. Als je het niet met ons eens bent, kom dan met Bijbelse argumenten waarom het niet klopt. Dan ga je tenminste redeneren. Schreeuwen en tieren maakt een verkeerde zienswijze nog niet waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

Je zal dit moeten onderbouwen vanuit de schrift, iets wat ik bij jou mis, schreeuwen is geen argument. Begrijp goed het zal ons niet heel veel uitmaken of je de Bijbelse uitleg geloofd, maar wees dan realistisch en zeg dan dat je weinig vertrouwen hebt in het boek, Ook leggen wij geen JG leer uit maar het woord van de schepper die in iedere vertaling te vinden is

Het ware misschien beter dat je die Sabbat eens ernstig zou nemen, dan zou je misschien beseffen hoe ernstig de situatie is. Maar goed, omdat je graag sabelt met tekstjes, uit het boek.

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart. 

En wat is het nu het resultaat? Ja, we gaan dubbel zo hard werken om dingen te produceren die we eigenlijk niet nodig hebben, en zondags krijgen we rust om daar eens over na te denken. Ja, je kan het zelfs aan God vragen waarom we dat doen, weet je wat z'n antwoord is?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thorgrem:

WTG'ers leggen wel degelijk WTG leer uit, aan de hand van WTG bijbelinterpretaties waarbij ze meerdere vertalingen kunnen gebruiken.

Jij legt de leer van de Paus uit. Daar zal je wel je redenen voor hebben. Maar als er één kerk een aangepaste bijbel gebruikt is het de Rooms Katholieke kerk wel. En wanneer het hun niet uitkomt beroepen jullie je op overleveringen. Dus een beetje bescheiden zou je niet misstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Jij legt de leer van de Paus uit. Daar zal je wel je redenen voor hebben. Maar als er één kerk een aangepaste bijbel gebruikt is het de Rooms Katholieke kerk wel. En wanneer het hun niet uitkomt beroepen jullie je op overleveringen. Dus een beetje bescheiden zou je niet misstaan.

Zie boven, het jammerlijk is dat je daar niets van begrijpt, het wordt je immers verboden om daar aandacht aan te besteden en/of enig begrip over te vormen. Prachtig, en straks gaan we Satan vangen, het is niet diegene die je deze verboden oplegt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zit je toch dat alles verboden is voor ons. Slaat nergens op. We moeten ons wel in andere geloven verdiepen omdat we die aan de deur treffen. We zijn trouwens heel goed in staat om valse leerstellingen te herkennen omdat wij kennis hebben.

Google trouwens op Wet van Christus, dan zal je zien dat een heleboel niet-Getuigen tot dezelfde conclusie zijn gekomen dan wij. Hoe komt dat? Omdat deze leerstelling echt niet zo heel moeilijk te begrijpen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Wat zit je toch dat alles verboden is voor ons. Slaat nergens op. We moeten ons wel in andere geloven verdiepen omdat we die aan de deur treffen. We zijn trouwens heel goed in staat om valse leerstellingen te herkennen omdat wij kennis hebben.

Het gaat van kwaad naar erger, zeer interessant om zien. Heb je al wat kunnen leren van die minderwaardige gelovigen?

7 minuten geleden zei sjako:

Google trouwens op Wet van Christus, dan zal je zien dat een heleboel niet-Getuigen tot dezelfde conclusie zijn gekomen dan wij. Hoe komt dat? Omdat deze leerstelling echt niet zo heel moeilijk te begrijpen is.

Blijkbaar wel

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Jij legt de leer van de Paus uit. Daar zal je wel je redenen voor hebben.

Welke paus bedoel je? Ik heb er tot op heden 3 meegemaakt. Wat is overigens 'de leer van de paus'? Alle drie leggen ze verschillende accenten op dezelfde katholieke leer. Die leer onderschrijf ik grotendeels, maar op punten ook weer niet of minder. Verder kan ik alle drie de pausen die ik heb meegemaakt wel kritiek leveren maar ook lovende dingen zeggen. Die vrijheid heb ik binnen het katholicisme.

18 minuten geleden zei sjako:

Maar als er één kerk een aangepaste bijbel gebruikt is het de Rooms Katholieke kerk wel. En wanneer het hun niet uitkomt beroepen jullie je op overleveringen. Dus een beetje bescheiden zou je niet misstaan.

Zonder de Rooms Katholieke Kerk waarschijnlijk geen bijbel, zo simpel is het dan ook wel weer. Zonder de Rooms Katholieke Kerk had het WTG waarschijnlijk niet bestaan aangezien het een parasiterend genootschap is.

Maar fijn dat je dus min of meer toegeeft dat mijn stelling* klopt. Voor mij is dat voldoende.

*WTG'ers leggen wel degelijk WTG leer uit, aan de hand van WTG bijbelinterpretaties waarbij ze meerdere vertalingen kunnen gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei TTC:

Het ware misschien beter dat je die Sabbat eens ernstig zou nemen, dan zou je misschien beseffen hoe ernstig de situatie is. Maar goed, omdat je graag sabelt met tekstjes, uit het boek.

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart. 

En wat is het nu het resultaat? Ja, we gaan dubbel zo hard werken om dingen te produceren die we eigenlijk niet nodig hebben, en zondags krijgen we rust om daar eens over na te denken. Ja, je kan het zelfs aan God vragen waarom we dat doen, weet je wat z'n antwoord is?  

Antoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

doelbewust zondag vieren met de gedachte dat je het doet omdat het  bijbels is, ja dan ben je behoorlijk op het hellende vlak

Dus de God die 13,7 miljard jaar geleden het voltallige universum geschapen heeft, met exploderende zonnen en miljarden planeten alleen al in ons eigen zonnestelsel, op een schaal die voor ons totaal onbevattelijk is, diezelfde God vind dat je je op toch wel op een hellend vlakje begeeft als jij je welverdiende zondagse rust pakt, omdat je van mening bent dat het Bijbels is.

Vat ik em zo goed samen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hitchens:

Dus de God die 13,7 miljard jaar geleden het voltallige universum geschapen heeft, met exploderende zonnen en miljarden planeten alleen in ons eigen zonnestelsel, op een schaal die voor ons totaal onbevattelijk is, diezelfde God vind dat je je op toch wel op een hellend vlakje begeeft als jij je welverdiende zondagse rust pakt omdat je van mening bent dat het Bijbels is. Vat ik em zo goed samen?

Er komt nog wel een Vredesrijk waar jij en ik niets aan kunnen doen, het is wachten tot Satan dat toelaat, eerder niet. Leuk gedachten-experiment voor zondags. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hitchens:
5 uur geleden zei antoon:

wil je een bijbels antwoord of een antwoord dat jou beter uitkomt

Na enige tijd op dit forum is de conclusie onvermijdelijk: er is geen verschil tussen die twee.

De discussie in de afgelopen uren toont het (pijnlijk) gelijk aan van deze bewering. Het kan niet zo zijn dat partijen lijnrecht tegenover elkaar staan en beiden claimen de bijbel een hin zijde te hebben. Over en weer worden mensen er van beschuldigd dat ze de Bijbel niet volgen (traditie getrouw vergezeld gaand van uitleg van de rampscenario-gevolgen) , terwijl er in feite niet meer aan de hand is dan een verschil van mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nergens in de Bijbel wordt het vieren van de Sabbat verboden, ook het besnijden wordt b.v. niet verboden, er wordt alleen gesteld dat het niet meer nodig is. We hebben b.v. bewijzen dat Christenen in de synagoge te vinden waren tot rond de 5de eeuw.

Meer nog op een gegeven moment wanneer men vond dat enkele joodse chrisenen aanstoot aan Paulus namen werd hem gevraagd om zich aan de joodse wet te handhaven (lees Han 21).

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De discussie in de afgelopen uren toont het (pijnlijk) gelijk aan van deze bewering. Het kan niet zo zijn dat partijen lijnrecht tegenover elkaar staan en beiden claimen de bijbel een hin zijde te hebben. Over en weer worden mensen er van beschuldigd dat ze de Bijbel niet volgen (traditie getrouw vergezeld gaand van uitleg van de rampscenario-gevolgen) , terwijl er in feite niet meer aan de hand is dan een verschil van mening.

Zo zie je maar weer, alweer hetzelfde. Straks weer, het kan niet anders gezien de omstandigheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid