Spring naar bijdragen

Pinkstergemeente - Een sekte?


Aanbevolen berichten

Hallo

Ik had jaren geleden een uiterst trieste ervaring met een aantal leden van een zogenaamde pinkstergemeente.

Het waren twee ex-verslaafden die schijnbaar van hun probleem afkwamen door keihard 'Jezus, help mij!' te brullen. Zo kwam dat op mij over.

Ze keurden alles af, behalve de gangbare christelijke stromingen. Het hel/hemel verhaal speelde een grote rol in hun leven.

Ook ik ging naar de hel, omdat ik in Thailand, uit respect, meedeed met een gebed in een tempel. Toen ze daar oren naar kregen bleek ik in de ban van de duivel.

Het zo snel mogelijk verspreiden van het Christelijke geloof was voor een een dagtaak, die ze zeer serieus namen.

Ik was twee keer meegeweest naar hun Kerk, alwaar ik al snel werd aangesproken met de vraag of ik 'hunkerde naar de Heer' ,

Verder kwam het hele gebeuren tijdens de kerkdienst als massa-hysterie over.

Vraag: Is het hele gebeuren omtrent deze club niet gewoon complete onzin en vertonen ze gewoonweg sektarische praktijken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je er niet in geloofd is het complete onzin, tenzij je kijkt naar de positieve ontwikkelingen bij die mensen. Van de drugs af bijvoorbeeld is zeer positief. We geloven inderdaad dat de naam v

Vind ik een beetje vaag eerlijk gezegd. Tuurlijk heb je je "eigen" regels. En redding in het christendom an zich is best belangrijk. Notabene rede dat Jezus is geboren, gestorven en is opgestaan. En d

Ik denk dat ieder mens, niemand uitgezonderd, wel eens een beroerde ervaring heeft gehad met een ander. Dat kan zijn in een winkel, in het verkeer, bij feestjes, op het werk en het kan zeker ook in de

Echt welkom voel ik me niet, naar aanleiding van de allereerste reactie.

In het topic waar ik mij voorstelde werd al sarcastisch gevraagd wat mijn positieve inbreng is op dit christelijke forum.

Ik weet dat dit een christelijk forum is, en heb ook duidelijk vermeld dat ik geen religie aanhang. Daarom ook mijn gebruikersnaam.

Beetje jammer allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanuit ons forum gezien is het jammer, en zelfs verstorend, als er mensen bijkomen die niets met religie hebben, of er zelfs vijandig tegenover staan.

Je eigen 2 topics geven ook geen aanleiding voor een hartelijk welkom. Wellicht tijd voor wat zelfreflectie? Mensen reageren slechts op wat jij van jouzelf hebt laten zien zonder bevooroordeeld te zijn over jou. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei GeenChristen:

Hallo

Ik had jaren geleden een uiterst trieste ervaring met een aantal leden van een zogenaamde pinkstergemeente.

Het waren twee ex-verslaafden die schijnbaar van hun probleem afkwamen door keihard 'Jezus, help mij!' te brullen. Zo kwam dat op mij over.

Ze keurden alles af, behalve de gangbare christelijke stromingen. Het hel/hemel verhaal speelde een grote rol in hun leven.

Ook ik ging naar de hel, omdat ik in Thailand, uit respect, meedeed met een gebed in een tempel. Toen ze daar oren naar kregen bleek ik in de ban van de duivel.

Het zo snel mogelijk verspreiden van het Christelijke geloof was voor een een dagtaak, die ze zeer serieus namen.

Ik was twee keer meegeweest naar hun Kerk, alwaar ik al snel werd aangesproken met de vraag of ik 'hunkerde naar de Heer' ,

Verder kwam het hele gebeuren tijdens de kerkdienst als massa-hysterie over.

Vraag: Is het hele gebeuren omtrent deze club niet gewoon complete onzin en vertonen ze gewoonweg sektarische praktijken?

Je ervaringen zijn vrij beperkt zo te lezen, en je interpretatie van je ervaring getuigt van weinig kennis. Zou het voor jezelf niet interessanter zijn je kennis en inzicht te vergroten? Door een nogal radicale stelling te verkondigen nadat je getuigt van je beperkte kennis is de kans op een, voor jou, zinvol gesprek wellicht niet enorm groot.

Het is maar een poging behulpzaam te zijn, want de pinksterbeweging zelf boeit me uiterst minimaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei GeenChristen:

Hallo

Ik had jaren geleden een uiterst trieste ervaring met een aantal leden van een zogenaamde pinkstergemeente.

Het waren twee ex-verslaafden die schijnbaar van hun probleem afkwamen door keihard 'Jezus, help mij!' te brullen. Zo kwam dat op mij over.

Ze keurden alles af, behalve de gangbare christelijke stromingen. Het hel/hemel verhaal speelde een grote rol in hun leven.

Ook ik ging naar de hel, omdat ik in Thailand, uit respect, meedeed met een gebed in een tempel. Toen ze daar oren naar kregen bleek ik in de ban van de duivel.

Het zo snel mogelijk verspreiden van het Christelijke geloof was voor een een dagtaak, die ze zeer serieus namen.

Ik was twee keer meegeweest naar hun Kerk, alwaar ik al snel werd aangesproken met de vraag of ik 'hunkerde naar de Heer' ,

Verder kwam het hele gebeuren tijdens de kerkdienst als massa-hysterie over.

Vraag: Is het hele gebeuren omtrent deze club niet gewoon complete onzin en vertonen ze gewoonweg sektarische praktijken?

Dit doet mij denken aan wedergeboren christenen. Mensen die ooit niet geloofden en door persoonlijke problemen ineens wel gingen geloven (een reflex die je wel vaker tegenkomt). Zij vinden vaak alles wat niet christelijk is enorm eng. Die wedergeboren christenen zijn voor mij het engst. Alsmede de zendelingen, die anderen hun mening op willen dringen in andere, en vaak armere, landen.

Gewone pinksterleden zullen misschien wel normaler zijn, neem ik aan.

 

15 minuten geleden zei Thorgrem:

Vanuit ons forum gezien is het jammer, en zelfs verstorend, als er mensen bijkomen die niets met religie hebben, of er zelfs vijandig tegenover staan.

Je eigen 2 topics geven ook geen aanleiding voor een hartelijk welkom. Wellicht tijd voor wat zelfreflectie? Mensen reageren slechts op wat jij van jouzelf hebt laten zien zonder bevooroordeeld te zijn over jou. 

Storend he, dat er mensen komen met een andere mening? De kaboutergelovigen hebben liever ook geen mensen die niet in kabouters geloven in hun midden. Wel mensen die menen dat de puntmutsjes andere kleuren hebben. Daar komen leuke discussies uit voort! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Foppe1986:

Storend he, dat er mensen komen met een andere mening? De kaboutergelovigen hebben liever ook geen mensen die niet in kabouters geloven in hun midden. Wel mensen die menen dat de puntmutsjes andere kleuren hebben. Daar komen leuke discussies uit voort! 

Waarom herval je telkens? 

16 minuten geleden zei Foppe1986:

Dit doet mij denken aan wedergeboren christenen. Mensen die ooit niet geloofden en door persoonlijke problemen ineens wel gingen geloven (een reflex die je wel vaker tegenkomt). Zij vinden vaak alles wat niet christelijk is enorm eng. Die wedergeboren christenen zijn voor mij het engst. Alsmede de zendelingen, die anderen hun mening op willen dringen in andere, en vaak armere, landen.

Tot waar ben je al geraakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Foppe1986:

Dit doet mij denken aan wedergeboren christenen. Mensen die ooit niet geloofden en door persoonlijke problemen ineens wel gingen geloven (een reflex die je wel vaker tegenkomt). Zij vinden vaak alles wat niet christelijk is enorm eng. Die wedergeboren christenen zijn voor mij het engst. Alsmede de zendelingen, die anderen hun mening op willen dringen in andere, en vaak armere, landen.

Gewone pinksterleden zullen misschien wel normaler zijn, neem ik aan.

 

Storend he, dat er mensen komen met een andere mening? De kaboutergelovigen hebben liever ook geen mensen die niet in kabouters geloven in hun midden. Wel mensen die menen dat de puntmutsjes andere kleuren hebben. Daar komen leuke discussies uit voort! 

Wij zitten op dezelfde golflengte.;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Waarom herval je telkens? 

Wat bedoel je?

Ik vind het gewoon vreemd dat een mod zegt "het is storend dat er mensen komen die niet geloven". Alsof dit forum een exclusief forum moet zijn voor mensen die allemaal geloven. Enkel om te discussiëren over dogma's, maar je de Bijbel niet mag bevragen. Waarschijnlijk is het beter voor gelovigen die niet goed in hun schoenen staan en toch graag willen blijven geloven. Maar voor mensen die meer kennis willen krijgen is het funest.

Mijn hele familie (in de directe omgeving) leest enkel en alleen christelijke boeken. En dan vinden ze het een wonder dat ze blijven geloven! Nou, ik vind het geen wonder. Een zelfde fout lijkt Thorgrem hier ook te maken. Je kan beter van alle kanten iets bekijken dan enkel en alleen eenzijdig. 

 

 

Zojuist zei GeenChristen:

Wij zitten op dezelfde golflengte.;)

Da tdenk ik ook :D Ik ben ook geen gelovige namelijk..

Ik ken wel mensen die wedergeboren zijn, maar die negeer ik meestal. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat iemand op een feestje van een ander ineens met mij in gesprek ging over God. Hij wilde zelfs voor mij bidden, voor mijn darmproblemen. Afgewezen natuurlijk. Een paar minuten later was hij in gesprek met moslims en ging voor hen bidden. Zo onnatuurlijk en storend vond ik het. Een gezellig feestje werd ineens gestoord. Als die moslims voor hem tot Allah wilden bidden had hij het waarschijnlijk afgewezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Foppe1986:

Wat bedoel je? Ik vind het gewoon vreemd dat een mod zegt "het is storend dat er mensen komen die niet geloven". Alsof dit forum een exclusief forum moet zijn voor mensen die allemaal geloven. Enkel om te discussiëren over dogma's, maar je de Bijbel niet mag bevragen. Waarschijnlijk is het beter voor gelovigen die niet goed in hun schoenen staan en toch graag willen blijven geloven. Maar voor mensen die meer kennis willen krijgen is het funest. Mijn hele familie (in de directe omgeving) leest enkel en alleen christelijke boeken. En dan vinden ze het een wonder dat ze blijven geloven! Nou, ik vind het geen wonder. Een zelfde fout lijkt Thorgrem hier ook te maken. Je kan beter van alle kanten iets bekijken dan enkel en alleen eenzijdig. 

Waarom ga je niet gewoon voorbij aan het mythische lidmaatschap en bijhorend dogmatisme van een aantal? Elk christen vindt dit storend, het is alsof men onze vrijheid tracht te ontnemen door dat wat ze werd aangepraat, om niet te zeggen ingeklopt. Weet echter ook dat we dit best niet veralgemenen, het beperkt zich tot een aantal. Tussen mythisch lidmaatschap en trollen zit een verschil, dat weet je ook wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Foppe1986:

k ken wel mensen die wedergeboren zijn, maar die negeer ik meestal. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat iemand op een feestje van een ander ineens met mij in gesprek ging over God. Hij wilde zelfs voor mij bidden, voor mijn darmproblemen. Afgewezen natuurlijk. Een paar minuten later was hij in gesprek met moslims en ging voor hen bidden. Zo onnatuurlijk en storend vond ik het. Een gezellig feestje werd ineens gestoord. Als die moslims voor hem tot Allah wilden bidden had hij het waarschijnlijk afgewezen

Oh ironie...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎27‎-‎8‎-‎2017 om 09:52 zei GeenChristen:

Hallo

Ik had jaren geleden een uiterst trieste ervaring met een aantal leden van een zogenaamde pinkstergemeente.

Het waren twee ex-verslaafden die schijnbaar van hun probleem afkwamen door keihard 'Jezus, help mij!' te brullen. Zo kwam dat op mij over.

Ze keurden alles af, behalve de gangbare christelijke stromingen. Het hel/hemel verhaal speelde een grote rol in hun leven.

Ook ik ging naar de hel, omdat ik in Thailand, uit respect, meedeed met een gebed in een tempel. Toen ze daar oren naar kregen bleek ik in de ban van de duivel.

Het zo snel mogelijk verspreiden van het Christelijke geloof was voor een een dagtaak, die ze zeer serieus namen.

Ik was twee keer meegeweest naar hun Kerk, alwaar ik al snel werd aangesproken met de vraag of ik 'hunkerde naar de Heer' ,

Verder kwam het hele gebeuren tijdens de kerkdienst als massa-hysterie over.

Vraag: Is het hele gebeuren omtrent deze club niet gewoon complete onzin en vertonen ze gewoonweg sektarische praktijken?

Als je er niet in geloofd is het complete onzin, tenzij je kijkt naar de positieve ontwikkelingen bij die mensen. Van de drugs af bijvoorbeeld is zeer positief.

We geloven inderdaad dat de naam van Jezus aanroepen helpt. In de nood kan het een noodkreet zijn, gepaard met hevige emoties. Dat is logisch, als je het gevoel hebt met de rug tegen een muur te staan.

Ik kom zelf uit de evangelische gemeente, wat veel op de pinkstergemeente lijkt. Onze gemeente oogt alleen wat saaier mogelijk. Er is bij ons veel ruimte voor verschillende visies en belevingen. Het "pinkstergeloof" om het generaliserend zo te zeggen is wel een hoog gewaardeerde opvatting. veel sprekers en voorgangers hebben zo'n soort geloof. Sektarisch kan het zijn als mensen elkaar van alles gaan opleggen. Bij ons is het een regel dat ieder zijn persoonlijke geloof niet aan de andere mag opdringen. Toch zie je het bij sommigen soms mis gaan. Ik denk dat dit vooral wat zegt over de personen zelf, niet zozeer over de gemeente in zijn geheel. Wel kan het zijn dat een gemeente er misschien verkeerd mee om kan gaan. Een les van vallen en opstaan.

Iemand die ook net bekeerd is, wil daarin nogal eens super radicaal zijn en misschien wat doorschieten. Dat is eigenlijk met heel veel mensen in heel veel dingen zo. Gaande weg is het ook vaak zoeken naar de juiste balans en elk mens is ergens wel gekleurd in. Geen mens is daar gevrijwaard van. 

 

Echter is er ook een kloof tussen christelijk en seculier die nu eenmaal niet te overbruggen is. Om als voorbeeld te noemen: het uitgaanscultuur en de boodschappen van de media is vaak niet in de lijn met de levenswijze en de boodschappen van het christendom, haar cultuur en de muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 27-8-2017 om 09:52 zei GeenChristen:

Hallo

Ik had jaren geleden een uiterst trieste ervaring met een aantal leden van een zogenaamde pinkstergemeente.

Het waren twee ex-verslaafden die schijnbaar van hun probleem afkwamen door keihard 'Jezus, help mij!' te brullen. Zo kwam dat op mij over.

Ze keurden alles af, behalve de gangbare christelijke stromingen. Het hel/hemel verhaal speelde een grote rol in hun leven.

Ook ik ging naar de hel, omdat ik in Thailand, uit respect, meedeed met een gebed in een tempel. Toen ze daar oren naar kregen bleek ik in de ban van de duivel.

Het zo snel mogelijk verspreiden van het Christelijke geloof was voor een een dagtaak, die ze zeer serieus namen.

Ik was twee keer meegeweest naar hun Kerk, alwaar ik al snel werd aangesproken met de vraag of ik 'hunkerde naar de Heer' ,

Verder kwam het hele gebeuren tijdens de kerkdienst als massa-hysterie over.

Vraag: Is het hele gebeuren omtrent deze club niet gewoon complete onzin en vertonen ze gewoonweg sektarische praktijken?

Nee, wat je noemt lijkt me geen definitie van wat een sekte is. Ik zou het eerder omschrijven als een groep erg enthousiasten aanhangers met een erg duidelijk zwart-wit beeld en met niet al teveel nuance en inlevingsvermogen. Dat soort groepen vind je bij vrijwel elk soort gedachtegoed en beweging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Een oeucemenisch denken, denken voor een eenheid van gelovigen, of geloofsinhoud, is moeilijk voor te stellen bij allerlei groeperingen die hun eigen regels en nadruk over en op geloofskwesties stellen. Ik denk dat "redding" in de Pinkstergemeente erg belangrijk is, en dan kan het idee ontstaan dat je wel eens buiten de boot kan vallen. Ik denk dat God's genade op zichzelf iedereen betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Vind ik een beetje vaag eerlijk gezegd. Tuurlijk heb je je "eigen" regels. En redding in het christendom an zich is best belangrijk. Notabene rede dat Jezus is geboren, gestorven en is opgestaan. En de basis daarvan is genade. Of voor mijn part liefde. 

 

Ik denk dat je oecumene breed en smal kunt hebben. Smal is dat je zo erg op elkaar lijkt dat je in feite de verschillen vast op te lossen zijn. Dat zie je binnen bepaalde gereformeerde stromingen (tussen gkv en nkg, of bij de pin), en bij kerken met traditie insteek (rkk, orthodoxie, etc.). Je hebt ook de brede zin, dat je weliswaar niet één  clubje kunt vormen, maar wel veel overeenkomsten tussen elkaar ziet en daarin met elkaar kunt optrekken. Katholieken en pinkstergemeenten hebben bijvoorbeeld best dat soort dingen, evangelische kerken en gereformeerden ook, protestenten en katholieken ook. Taize vind ik een mooi voorbeeld. En je hebt dingen die er wellicht tussenin zitten. Stappen die heel mooi zijn, maar waarvan we zeggen dat we er nog niet zijn. Bijvoorbeeld de Lutherse Kerk en de Katholieke Kerk op het punt van de rechtvaardigingsleer. Tegenwoordig zeggen we dat dit verschil niet meer bestaat, vroeger was dat één van de grote reformatie hangijzers. 
Eigenlijk is dat een punt waar je van kunt zeggen dat eigenlijk inhoudelijk niet zoveel veranderd is, maar dat we elkaar beter zijn gaan begrijpen. Praten met elkaar doet dan toch elkaar leren kennen en tot de conclusie komen van "hmm, eigenlijk geloven we het zelfde..."

Ik geloof oprecht dat in deze tijd Luther Katholiek gebleven zou zijn.  Maar dat is mijn mening.  Luther wilde nl. helemaal niet afsplitsen, maar hij was een heethoofd en in het bestuur van de katholieke kerk zaten een aantal eveneens heethoofden en er waren nogal wat corrupte figuren binnen de geestelijkheid. Ik denk dat als Luther een paar pilletjes had genomen en je een paus Franciscus zou hebben ipv een corrupte bende, dat het vast wel goed gekomen zou zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Olorin:

Ik geloof oprecht dat in deze tijd Luther Katholiek gebleven zou zijn.  Maar dat is mijn mening.  Luther wilde nl. helemaal niet afsplitsen, maar hij was een heethoofd en in het bestuur van de katholieke kerk zaten een aantal eveneens heethoofden en er waren nogal wat corrupte figuren binnen de geestelijkheid. Ik denk dat als Luther een paar pilletjes had genomen en je een paus Franciscus zou hebben ipv een corrupte bende, dat het vast wel goed gekomen zou zijn. 

Blaise Pascal had het over een geest (jawel! :)) van verdeeldheid. Als je ziet hoe de afscheidingen na de reformatie zijn voortgezet (nu ongeveer tweeduizend verschillende denominaties?) lijkt deze uitspraak profetisch te zijn geweest. We kunnen het niet meer terugdraaien maar we kunnen dit kwaad wel erkennen en benoemen. Het beste dat we nu kunnen doen is erkennen, vergeving vragen en weer naar éénheid streven, zonder daarbij de hoofdzaken los te laten. Geen verwatering dus maar éénheid in verscheidenheid. Dan maakt het niet zoveel meer uit hoeveel denominaties er bestaan. Als de voeten-, handen-, ogen-, oren- en andere kerken elkaar erkennen en bijstaan vormen we toch weer één lichaam met Christus aan het hoofd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-8-2017 om 09:52 zei GeenChristen:

Hallo

Ik had jaren geleden een uiterst trieste ervaring met een aantal leden van een zogenaamde pinkstergemeente.

Het waren twee ex-verslaafden die schijnbaar van hun probleem afkwamen door keihard 'Jezus, help mij!' te brullen. Zo kwam dat op mij over.

Ze keurden alles af, behalve de gangbare christelijke stromingen. Het hel/hemel verhaal speelde een grote rol in hun leven.

Ook ik ging naar de hel, omdat ik in Thailand, uit respect, meedeed met een gebed in een tempel. Toen ze daar oren naar kregen bleek ik in de ban van de duivel.

Het zo snel mogelijk verspreiden van het Christelijke geloof was voor een een dagtaak, die ze zeer serieus namen.

Ik was twee keer meegeweest naar hun Kerk, alwaar ik al snel werd aangesproken met de vraag of ik 'hunkerde naar de Heer' ,

Verder kwam het hele gebeuren tijdens de kerkdienst als massa-hysterie over.

Vraag: Is het hele gebeuren omtrent deze club niet gewoon complete onzin en vertonen ze gewoonweg sektarische praktijken?

Ik denk dat ieder mens, niemand uitgezonderd, wel eens een beroerde ervaring heeft gehad met een ander. Dat kan zijn in een winkel, in het verkeer, bij feestjes, op het werk en het kan zeker ook in de kerk. Maar daarmee is nog niet gezegd dat hieraan rechten kunnen worden ontleend.

Dit forum wil niet maar kan ook onmogelijk als soort van klachten- of consumentenlijn fungeren.

Ook heeft het geen zin om een bepaalde stroming via dit forum trachten te scharen onder de noemer sektarisch, niet in de laatste plaats omdat de mening van het individu er weinig toe doet (inclusief die van u). Ik adviseer om via social media een poll te starten om meer inzicht in het bestaan van een draagvlak voor uw visie te krijgen.

Op 27-8-2017 om 14:06 zei Foppe1986:

 

Da tdenk ik ook :D Ik ben ook geen gelovige namelijk..

Ik ken wel mensen die wedergeboren zijn, maar die negeer ik meestal. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat iemand op een feestje van een ander ineens met mij in gesprek ging over God. Hij wilde zelfs voor mij bidden, voor mijn darmproblemen. Afgewezen natuurlijk. Een paar minuten later was hij in gesprek met moslims en ging voor hen bidden. Zo onnatuurlijk en storend vond ik het. Een gezellig feestje werd ineens gestoord. Als die moslims voor hem tot Allah wilden bidden had hij het waarschijnlijk afgewezen. 

 

Tja ik heb er zelf ook een hekel aan als feestjes worden benut, lees misbruikt, voor persoonlijke networking. Maar daar maakt ook de tupperware- en avon verkoper zich schuldig aan hoor. Trouwens het kan ook andersom! Op feestjes is er altijd wel iemand die wat lacherig begint over mijn geloof. Een hele goede vriend, die vrijwel altijd ook op deze feestjes is, werkt bij de belastingdienst.... ook een gewild onderwerp voor misplaatste grappen en zoal meer.

Voor wat betreft het antwoord "afgewezen natuurlijk" mbt het bidden voor een ander: degene die het rendement van een half uur gebed kan vaststellen moet ik nog tegenkomen! Maar als je het echt niet wilt, behoort men dat te respecteren.

bewerkt door Cybelle Hawke
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp niet goed waarom de vraag of de pinkstergemeente een sekte is, niet kan worden gesteld. Vaak genoeg zie ik hier beweringen voorbij komen van mensen die stellen dat geloof X of geloof Y een dwaalleer is.

Welnu, als we sekte omschrijven als een groep gelovige mensen die één persoon zien als leider en die hem onvoorwaardelijk gehoorzamen, dan moet ik toch tot de conclusie komen dat dit bij de pinkstergemeente toch wel het geval is.

Neem nu het geval Maasbach. Zelfs de EO heeft er geen moeite mee om dat te bestempelen als sekte: https://visie.eo.nl/2016/06/maasbach-breek-met-je-familie/

21 uur geleden zei Cybelle Hawke:

Ook heeft het geen zin om een bepaalde stroming via dit forum trachten te scharen onder de noemer sektarisch, niet in de laatste plaats omdat de mening van het individu er weinig toe doet (inclusief die van u).

Dit is een hele vreemde bewering, al helemaal als je die legt op bv David Maasbach. Zijn mening doet er dus weinig toe. Nou, laat zijn volgelingen dat maar niet horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Welnu, als we sekte omschrijven als een groep gelovige mensen die één persoon zien als leider en die hem onvoorwaardelijk gehoorzamen, dan moet ik toch tot de conclusie komen dat dit bij de pinkstergemeente toch wel het geval is.

Afhankelijk van de definitie die gebruikt wordt. In mijn optiek betreft het een sekte als het een georganiseerde set van buiten Bijbelse dogma's hanteert met op alles de nadruk behalve het reddende werk van Jezus Christus. Eigen werken worden voorop gesteld. Het gezag van de in veel gevallen charismatische en autoritaire leider/leiding van deze groepering mag niet in twijfel worden getrokken en de structuur van de organisatie hamert op regels, verplichtingen en beperkingen met veelal financieel gewin als onderliggend werkelijke motivator.

De pinkstergemeente hoeft hierop geen uitzondering te zijn, aan den lijve ondervonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Welnu, als we sekte omschrijven als een groep gelovige mensen die één persoon zien als leider en die hem onvoorwaardelijk gehoorzamen, dan moet ik toch tot de conclusie komen dat dit bij de pinkstergemeente toch wel het geval is.

Maar dat is dus niet zo. Er bestaan pinkstergemeenten met sektarische eigenschappen, maar dat betekent niet dat ' de pinkstergemeente' een sekte is. Er bestaan gele auto's, maar dat betekend niet dat een eigenschap van de auto is dat die geel is.

Zo ken ik bijvoorbeeld pinkstergemeenten waarin je een voorganger heb met oudsten en ledenvergaderingen. Die ledenvergaderingen (bestaande uit de kerkleden dus) en werkt in feite als een vereniging (dus ook qua aanstellingsbeleid enzo).

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Afhankelijk van de definitie die gebruikt wordt. In mijn optiek betreft het een sekte als het een georganiseerde set van buiten Bijbelse dogma's hanteert met op alles de nadruk behalve het reddende werk van Jezus Christus. Eigen werken worden voorop gesteld. Het gezag van de in veel gevallen charismatische en autoritaire leider/leiding van deze groepering mag niet in twijfel worden getrokken en de structuur van de organisatie hamert op regels, verplichtingen en beperkingen met veelal financieel gewin als onderliggend werkelijke motivator.

De pinkstergemeente hoeft hierop geen uitzondering te zijn, aan den lijve ondervonden.

Die definitie komt ook een heel eind in de richting, maar toch zal er ergens een verbinding met het geloof moeten zijn, en niet alleen 'een set van buiten Bijbelse dogma's' ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Die definitie komt ook een heel eind in de richting, maar toch zal er ergens een verbinding met het geloof moeten zijn, en niet alleen 'een set van buiten Bijbelse dogma's' ?

Die verbinding bestaat uit het brengen van een valse leer en valse doctrines, het is maar net wat je geloofd. Deze leer lijkt op het evangelie, maar ze bedriegt en verwacht het heil van zelf doen en goede werken die zalig zouden maken. Religie dus.

Want indien degene, die komt, een anderen Jezus predikte, dien wij niet gepredikt hebben, of indien gij een anderen geest ontvingt, dien gij niet hebt ontvangen, of een ander Evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, zo verdroegt gij hem met recht. (2Kor.11:4)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid