Spring naar bijdragen
Lobke

Wat komt er op T.V ?

Aanbevolen berichten

Afgelopen zondag de film Spotlight gezien. Goede film over het waargebeurde verhaal van de Boston Globe die grootschalige kindermisbruik in de katholieke gemeenschap aan het licht bracht. 

https://www.npo.nl/spotlight/POMS_S_BV_11924656

Wat ook weer begonnen is is Kijken in de ziel. Een mooi interviewprogramma over bepaalde beroepen. Nu gaat het over premiers. De vorige reeks ging over militairen en ook de serie over wetenschappers is zeer aan te raden. Allemaal te vinden op deze site:

https://www.ntr.nl/Kijken-in-de-Ziel/55/archief/#content

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanmorgen was er een (vind ik) mooi programma op NPO-1 over de kunstenaar Sempé. Ik denk dat bijna iedereen hem wel  kent uit de Franse les vroeger op de middelbare school, als de helft van het duo Goscinny & Sempé, die de boeken Le Petit Prince schreven en illustreerden, en Le petit Nicolas en zo.

Ik vond het een leuke uitzending over een groot filosoof en denker en bijzonder tekenaar met humor.  De uitzending bleek zelf al een herhaling te zijn, maar hij is hier nog te vinden voor wie dat ook leuk vindt:

http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/423228/Close_Up.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Appie B:

Beetje laat misschien, maar een erg goede film (zeker voor SF liefhebbers) op SBS 9: Ex Machina om 23:15 uur

Ik heb de film gezien. Wat bepaalt dat je dit een goede film vond? Welke boodschap dacht je dat de film uitdroeg?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Noel:

Ik heb de film gezien. Wat bepaalt dat je dit een goede film vond? Welke boodschap dacht je dat de film uitdroeg?

Ten eerste is het een zeer spannende thriller: Wat is er aan de hand?, wie is de slechte?, wie test wie? Zeer geslaagd in deze film. 

Verder schetsen SF-films  een beeld over de toekomst waarbij soms interessante vragen opkomen zoals in deze film; wat doen we met AI? Moeten we er bang voor zijn? Wat zijn de gevaren? Welke problemen (of mogelijkheden) rijzen er als ze echt intelligent zijn en een bewustzijn hebben? Wanneer is iets een machine en wanneer een wezen? Mogen we zulke machines/wezens zomaar 'gebruiken'. Hebben we het recht om ze uit te schakelen (of te vermoorden)? Veel morele vraagstukken dus.

Deze film heeft niet zozeer een specifieke boodschap, maar geeft wel stof tot denken. Ik denk dat het zeer goed mogelijk is dat machines als deze zullen ontstaan. Door verschillende ondernemers/ontwikkelaars, zoals Elon Musk, is al gewaarschuwd over de gevaren. Maar er zijn ook vele mogelijkheden zoals zorg voor zieken en ouderen, levensgevaarlijke reddingsmissies etc. De toekomst zal uitwijzen wat er gaat gebeuren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht door anderen ook al bekeken, maar het programma "Kijken in de ziel" heeft weer een nieuwe serie. Nu gaat het over religieuze leiders. De eerste 2 afleveringen staan op NPO Start. Zeer interessant.

P.S.: De serie over wetenschappers is ook zeer aan te raden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid