Spring naar bijdragen

Schriftlezing tijdens de eredienst


Aanbevolen berichten

45 minuten geleden zei sjako:

Het is vanaf een jaar of 10. En lang niet alle kinderen kunnen dat. Maar er zitten er tussen... Echt goed soms. Volgens mij begrijpen ze het wel dan.

Toen ik 10 jaar oud was, haalde ik negens en tienen voor het voorlezen uit boeken. Dat was een vak waar ik mezelf helemaal in kon verliezen. Echter inhoudelijk snapte ik soms geen ene jota van de inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 7-9-2017 om 18:42 zei Robert Frans:

Ik vroeg me daarom af hoe mijn medegelovigen hier nu over denken en hoe dat nu in hun eigen kerken zit.

In de orthodoxe kerk wordt tijdens de Goddelijke Liturgie altijd een stuk uit evangelie en apostolische brieven gelezen; Soms zelfs meerdere als het een bijzondere feest is. In de metten op zondag wordt het stuk evangelie gelezen over de opstanding van Jezus en wat daarop volgde. Voor de rest zijn er meerdere psalmen en verzen uit de psalmen die in de meeste kerkdiensten zijn ingesloten. Bijvoorbeeld tijdens de metten worden 3 kathisma's gelezen, dat wil zeggen een reeks psalmlezingen waarbij je mag zitten op speciale kerkstoelen (stasidi's in de kerken met Griekse traditie). Maar er zijn ook diensten waarbij alleen uit het evangelie wordt gelezen; bijvoorbeeld bij de begrafenis dienst van een priester of bisschop na de gemeenschappelijke kerkdienst zelf wordt het evangelie door een andere priester gelezen totdat hij echt begraven wordt; in het geval van leken en kerkdienaars worden de psalmen gelezen door andere leken of kerkdienaars. Zo ook later bij het gedenken van de ontslapenen is het gebruikelijk om psalmen te lezen samen met speciale gebeden. En individueel kan je dat altijd doen. Ik las eens dat bij sommigen is het gebruikelijk om de hele Bijbel te lezen tijdens de Grote Vasten. Voor mij is het onvoorstelbaar...

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid