Spring naar bijdragen

Nieuws en actualiteiten


Aanbevolen berichten

Soms komen er schokkende, interessante, opbeurende berichten langs. Dit is een topic waar we deze kunnen plaatsten, en evt er wat over schrijven, aanvullen etc.

Allereerst het bericht dat de theoloog Harry Kuitert op 92 jarige leeftijd overleden is. Door velen verguist, door velen bewonderd. Hoe dan ook hij heeft in vooral de jaren 80-90 tig wat losgemaakt in de protestantse kerken . Zeker in de gereformeerd synodale kerk waar ik toe behoorde.

Toen dacht ik:'' man als je niet meer gelooft, vertrek dan?'' Later ben ik gaan begrijpen dat hij niet anders kon, zijn zoektocht kwam uit bij; 'het is verbeelding'. Vele gereformeerd synodale predikanten dachten als Harry Kuitert maar hadden niet het lef dit naar voren te brengen. Gisterenavond was de herhaling van het gesprek met Jacobiene Geels ter ere van zijn 80 ste verjaardag.

Hoe je zijn proces ook ziet; hij heeft wat losgemaakt in protestants Nederland. Jongeren zullen niet zo in verwarring raken van zijn vragen, ze zijn al "ingeburgerd'' of "ingekerkt" en Harry Kuitert zegt hen ws niet zoveel .

https://npo.nl/in-memoriam-harry-kuitert/11-09-2017/KN_1693825

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Kaasjeskruid ik vind het jammer en triest dat je opvoeders je met zo een negatief wereldbeeld hebben opgezadeld.Meer kan ik er niet over zeggen.

Ik vond Kuitert altijd wat sneu. Net als een Peter Nissen of een Oosterhuis: zo hard bezig je te verzetten tegen jezelf, zo hard bezig jezelf irrelevant te maken. En eens dat gelukt is van ellende nie

Kun je dat toelichten?

Respectabele leeftijd om te overlijden. Niks schokkends aan wat dat betreft, ik zou willen dat bepaalde mensen die ik ken langer bij me zouden zijn gebleven, hier op aarde. Maar de vraag of ik (of ieder ander) die leeftijd haal.

Ik herken wel wat je zegt Lobke. Tegelijk heb ik vrienden die een kruis slaan als ze een kerk zijn en zelfs een kaarsje branden, en zo atheïstisch zijn als weet ik wat. Er is iets in de Kerk wat ze nog bindt. Ik vind het fijn dat dit 'iets' er nog is. Geloven niet in een god, zijn slimme mensen, zijn politiek ook bepaald niet confessioneel en zien graag het bijzonder onderwijs verdwijnen. Maar waarderen wel de geschiedenis en traditie van de Kerk en kunnen een mis waarderen. Het zijn personen waarmee ik op vakantie religieus erfgoed bekijk en eindeloos praat over de interpretatie van glas in lood ramen en beelden. Iig eentje zal zich zelf ook katholiek noemen, en zich zelf ook atheïst noemen afhankelijk van de vraag.

Wat betreft Kuitert: Een prediker die zijn geloof verloren is en blijft prediken. Zoek dan betere zingeving voor jezelf. Tegelijk geeft het wel weer voer aan theologen.

Het zal jongeren idd weinig zeggen. Stel babyboomers die lopen te miepen over geloofzeertjes uit hun jeugdtraumatjes.
Jongeren kunnen zich bezig houden met de hypotheek die ze nooit zullen krijgen met behulp van hun niet bestaande vaste contract. Iets wat ze kunnen betalen vanuit hun werklozenstudie die als een zwaard van Damocles-lening om hun nek hangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond Kuitert altijd wat sneu. Net als een Peter Nissen of een Oosterhuis: zo hard bezig je te verzetten tegen jezelf, zo hard bezig jezelf irrelevant te maken. En eens dat gelukt is van ellende niet weten hoe je jezelf toch maar wel relevant kan maken. Priesters, predikanten en theologen die dachten een soort seculier christendom te kunnen vestigen waarin ze hun rol van voorganger konden behouden ontdekten dat de wereld geen spatje interesse in ze had. Sneu.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
4 uur geleden zei Mullog:

Kun je dat toelichten?

Dat kan ik. Ik ben opgevoed met de gedachte dat elk mens totaal verdorven is en niet in staat tot iets goeds. Als consequentie van de zondeval, is elk mens slaaf geworden van de zonde. Mensen zijn per natuur niet in staat om God lief te hebben, maar zijn alleen maar van plan om hun eigen belangen voorop te stellen. Dit ten koste van het belang van hun naaste. We zijn dus moreel gezien niet in staat om het goede te doen. Wat mij betreft een gnostische gedachtegang m.a.g. een rigide en mechanische wereld waarin God van tevoren bepaald heeft wie er zullen verlost worden en wie niet. Deze mensen dragen dus een "goddelijke vonk" in zich en zonder dat daar enige verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken van onze kant af, zullen deze mensen  op onweerstaanbare wijze worden getrokken tot God.

En elke keer als ik dergelijke berichten tegenkom, dan moet ik weer denken aan deze onmogelijkheid. Over cynisme gesproken... Vergeef me mijn sarcastische benadering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

@Kaasjeskruid ik vind het jammer en triest dat je opvoeders je met zo een negatief wereldbeeld hebben opgezadeld.Meer kan ik er niet over zeggen.

Niet alles komt uit Gods hand. Gelukkig wil Hij wel alles ter hand nemen om het te laten meewerken ten goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men kan van Jezus in de Bijbel leren dat iemand die zijn leven geeft voor dat van zijn geliefde de Liefde van God begrijpt.... Een daad van ware liefde is altijd goed.

Joh.15:13 Niemand heeft grotere liefde, dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden. 

Persoonlijk geloof ik dat die man die dat deed, die zijn leven gaf omwille van de liefde voor zijn vrouw en misschien wel voor zijn kinderen, in en bij Christus is. 

Mat.16:24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil die zal het vinden.

Luk. 9:23 Hij zeide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij, want ieder die zijn leven zal willen behouden die zal het verliezen, maar ieder die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het behouden.

Wat een mens uit ware liefde doet is altijd goed. En een daad zoals die man heeft gedaan, kan uit niets anders dan ware liefde zijn gekomen. Vooral als hij ongelovig was zelfs, want hij wint er aards gezien niks mee. 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎1‎-‎10‎-‎2017 om 15:43 zei Dolce Vita:

Persoonlijk geloof ik dat die man die dat deed, die zijn leven gaf omwille van de liefde voor zijn vrouw en misschien wel voor zijn kinderen, in en bij Christus is.

Begrijp ik je goed als ik stel dat jij denkt dat er meerdere wegen zijn om tot God te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Begrijp ik je goed als ik stel dat jij denkt dat er meerdere wegen zijn om tot God te komen?

Wie  zó ver gaat dat ie het in zijn of haar hoofd haalt om een daad van ware liefde te veroordelen, die heeft God daarin niet aan zijn of haar zijde. Gods Liefde overstijgt alle kennis (Ef.3:17-20). God is Liefde en die drijft alle vrees uit, zoals bij deze man die zijn vrouw redde door zijn eigen leven voor haar te geven. Zie ook 1Joh.4.  Wie het in zijn of haar hoofd blijft halen om een daad van liefde te veroordelen, die zou zelf wel eens op een andere weg kunnen blijken te belanden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Wie  zó ver gaat dat ie het in zijn of haar hoofd haalt om een daad van ware liefde te veroordelen, die heeft God daarin niet aan zijn of haar zijde. Gods Liefde overstijgt alle kennis (Ef.3:17-20). God is Liefde en die drijft alle vrees uit. Zie ook 1Joh.4.  Wie het in zijn of haar hoofd blijft halen om een daad van liefde te veroordelen, die zou zelf wel eens op een andere weg kunnen blijken te belanden...

Kan ik dat interpreteren als een ja?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎1‎-‎10‎-‎2017 om 00:26 zei Kaasjeskruid:

Dat kan ik. Ik ben opgevoed met de gedachte dat elk mens totaal verdorven is en niet in staat tot iets goeds. Als consequentie van de zondeval, is elk mens slaaf geworden van de zonde. Mensen zijn per natuur niet in staat om God lief te hebben, maar zijn alleen maar van plan om hun eigen belangen voorop te stellen. Dit ten koste van het belang van hun naaste. We zijn dus moreel gezien niet in staat om het goede te doen. Wat mij betreft een gnostische gedachtegang m.a.g. een rigide en mechanische wereld waarin God van tevoren bepaald heeft wie er zullen verlost worden en wie niet. Deze mensen dragen dus een "goddelijke vonk" in zich en zonder dat daar enige verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken van onze kant af, zullen deze mensen  op onweerstaanbare wijze worden getrokken tot God.

En elke keer als ik dergelijke berichten tegenkom, dan moet ik weer denken aan deze onmogelijkheid. Over cynisme gesproken... Vergeef me mijn sarcastische benadering.

Volgens mij snap je er vrij weinig van. Het idee dat gnostisch gedachtegang zou leiden tot "God van tevoren heeft bepaald wie er verlost zullen worden en wie niet. Zonder enige verantwoordelijkheid onze kant". dit heeft met gnostiek of gnosticisme niks te maken. Het is eerder een gedachtegang van uitverkoren zijn waar Paulus zich mee bezig hield.

Tevens heeft dit niks te maken met een daad van onpersoonlijke liefde die die man ten toon spreidde door zijn vrouw te willen redden. Alhoewel hier misschien niet echt sprake is van een onpersoonlijke liefde aangezien liefde voor vrouw of man dit niet is. Maar het is zeker wel een liefdevolle daad geweest en het is vreemd, en nog wel erger, om dit zo te veroordelen zoals jij doet. Dan heb je een verwrongen mens en wereldbeeld. Erg jammer voor je. Dit is ook een van de dingen die religie met je kan doen (naast alle goede dingen).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Foppe1986:

Volgens mij snap je er vrij weinig van. Maar het is zeker wel een liefdevolle daad geweest en het is vreemd, en nog wel erger, om dit zo te veroordelen zoals jij doet. Dan heb je een verwrongen mens en wereldbeeld. Erg jammer voor je. Dit is ook een van de dingen die religie met je kan doen (naast alle goede dingen).

Bedankt voor uw bijzonder emotief onderbouwde kritiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Bedankt voor uw bijzonder emotief onderbouwde kritiek.

Graag gedaan. En doe er wat mee, voordat jij je leven vergooit door het hebben van domme wereld en mensbeelden en daarmee 99% van wat mensen doen als "niet goed" wegzet. Als je je leven opofferen voor een ander al een verdorven actie vindt.

Ik heb gisteren de afwas gedaan, wat vindt je hiervan? Staat niet in de Bijbel dat het moet, dus ook een verdorven actie? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Foppe1986:

Ik heb gisteren de afwas gedaan, wat vindt je hiervan?

De afwas....leuker kunnen we het niet maken, maar misschien wel makkelijker. Ik heb helaas geen afwasmachine, dus ik doe het nog ouderwets. Soms laat ik de afwas een week staan. Ik gebruik superschoon afwasmiddel, maar ik moet echt eens een nieuwe afwas borstel kopen, wat is een goede? En gebruik je een bepaald systeem? Hoe maak jij het afwassen leuk als je alleen bent? Ik laat soms me hond de borden aflikken als een soort van voorwasser. Natuurlijk niet op alle soorten etenswaren, maar vleesnat vind ie wel lekker en het bord wordt dan ook zo schoon dat ik soms het bord als afgewassen beschouw en het rechtstreeks de kast in poneer. Apart he. Tja, wat moet ik er nog meer van zeggen. Morgen ga ik op zoek naar een afwasrekje, dan kan ik de afwas daar op zetten en laten uitdruipen. Wellicht dat dit het afwassen wat aangenamer maakt.

 

43 minuten geleden zei Foppe1986:

Staat niet in de Bijbel dat het moet, dus ook een verdorven actie? 

Dat ligt eraan hoe lang je het vertikt om af te wassen. Op den duur gaan die etensresten natuurlijk bederven en krijg je schimmel enzo. Dan zou men met recht kunnen spreken van een verdorven actie. Tenminste, zo kijk ik er dan tegen aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-10-2017 om 00:26 zei Kaasjeskruid:

Ik ben opgevoed met de gedachte dat elk mens totaal verdorven is en niet in staat tot iets goeds

En je bent niet in staat gebleken om je daaraan te ontworstelen en een positief ingesteld persoon te worden. Arme jongen toch. Dan zit er maar één ding op: afgeven op mensen die een heldendaad verrichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hitchens:

En je bent niet in staat gebleken om je daaraan te ontworstelen en een positief ingesteld persoon te worden. Arme jongen toch. Dan zit er maar één ding op: afgeven op mensen die een heldendaad verrichten.

Ik ben er nog niet uit of Kaasjeskruid nu gewoon aan het trollen is, of dat hij een Reformatorische catechismus-/belijdenisuitspraak uit zijn verband rukt en verkeerd (want als algemeen geldend in plaats van enkel op de soteriologie) toepast. Intussen vermoed ik het eerste...

Die uitspraak dat "elk mens totaal verdorven is en niet in staat tot iets goeds" komt uit de zogeheten Heidelbergse Catechimus (HC), een leerboek waarin beknopt de leer van een bepaalde groep "reformatorische christenen" in vraag- en antwoordvorm staat aangeduid. Hier gaat het om vraag (en antwoord) 8:

Citaat

Vraag 8 Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

Antwoord 8 Ja wij ; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden.

Als je gemakshalve vergeet dat deze uitspraken geschreven staan in een heel specifieke context (namelijk binnen een leer rond o.m. de vraag "Hoe voldoe ik ooit zo aan de verwachtingen van God, dat Hij mij als een rechtvaardige wil zien?"), dan kan je met deze uitspraak vreselijk op de loop gaan, de draak steken... Want natuurlijk komt er wel eens iets goeds uit iemands handen... En dan zullen er wellicht gelovigen zijn die dan uitroepen: "God dank!!", maar dat doet aan dat goede niets af: ook zonder dankzegging aan God is goed gewoon goed...

Maar dan die HC. Daarin staat gewoon meer vermeld dan enkel deze ene uitspraak (vraag en antwoord 8). Want een paar vragen eerder staat de leessleutel waardoor ook deze vraag in een heel ander licht komt te staan:

Citaat

Vraag 4 Wat eist de wet Gods van ons?

Antwoord 4 Dat leert ons CHRISTUS in een hoofdsom, Matth.22:37-40: Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten..

Vraag 5 Kunt gij dit alles volkomenlijk houden?

Antwoord 5 Neen ik ; want ik ben van nature geneigd, GOD en mijn naaste te haten.

De schrijvers van deze HC leggen deze samenvatting van de Wet als volgt uit: we worden opgeroepen om God en onze naaste volkomen ("met geheel...") lief te hebben, en op dit punt (die volkomenheid) schieten we gewoon tekort, omdat de mens op bepaalde kruispunten in zijn leven niet voor God en zijn naaste kiest, maar eenvoudigweg voor zichzelf... En dat niet altijd: hij denkt toch ook wel geregeld aan God en zijn naaste (en dat is goed). Maar aan de eis dat volkomen te doen voldoet hij gewoonweg niet.

Wat doet de HC daarmee? De gedachte de pas afsnijden dat een beetje goed doen misschien ook al wel voldoende zou kunnen zijn om te voldoen aan Gods verwachtingen. Of misschien wel heel erg hard je best doen om maar een heel erg goed mens te zijn - of om heel erg goed gelovig te zijn (= een variant daarop). Nee, zegt men zwart-wit: je bent als mens, wiens relatie met God ooit verbroken werd, in het geheel niet in staat om God op eigen kracht terug te vinden: aan jezelf overgelaten kan jij die relatie met God nooit meer herstellen, hoe hard je je best ook zou doen! Je gaat nooit volkomen aan zijn verwachtingen voldoen...

Wat hier dus eigenlijk gebeurt is dat men (wat men tegenwoordig zo zou noemen) perfectionistische neigingen bij de wortel probeert af te snijden. Mensen probeert te bevrijden van een angst om "niet goed genoeg bevonden te worden" - in de ogen van God, in de ogen van zichzelf... Men zegt dus: "Wees maar gerust: je bent als mens ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad - tenzij... tenzij dan dat je door den Geest Gods wedergeboren wordt". Ofwel: als er iets goeds uit een mens voorkomt, is dat kennelijk omdat God in hem aan het werk is...

En bij dit alles proberen deze schrijvers aan te sluiten bij gedachten van Paulus, beschreven in zijn brief aan de Efeziërs:

Citaat

2:1 U was dood door de misstappen en zonden 2:2 waarmee u de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn. 2:3 Net als zij lieten ook wij allen ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander. 2:4 Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, 2:5 heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. 2:6 Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. 2:7 Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. 2:8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 2:9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. 2:10 Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God mogelijk heeft gemaakt.

Ook hier gaat het over redding, genade, dat wat God doet opdat wij "een weg kunnen gaan van goede daden".

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hendrik-NG:

Ik ben er nog niet uit of Kaasjeskruid nu gewoon aan het trollen is, of dat hij een Reformatorische catechismus-/belijdenisuitspraak uit zijn verband rukt en verkeerd (want als algemeen geldend in plaats van enkel op de soteriologie) toepast. Intussen vermoed ik het eerste...

Dat is het makkelijkste immers.

1 uur geleden zei Hendrik-NG:

Wat hier dus eigenlijk gebeurt is dat men (wat men tegenwoordig zo zou noemen) perfectionistische neigingen bij de wortel probeert af te snijden. Mensen probeert te bevrijden van een angst om "niet goed genoeg bevonden te worden" - in de ogen van God, in de ogen van zichzelf... Men zegt dus: "Wees maar gerust: je bent als mens ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad - tenzij... tenzij dan dat je door den Geest Gods wedergeboren wordt". Ofwel: als er iets goeds uit een mens voorkomt, is dat kennelijk omdat God in hem aan het werk is...

En hoe kan men wedergeboren worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Ef 2...

Efeze is een brief gericht aan mensen die reeds gered zijn. De vraag blijft staan: wat moet men doen om door God levend gemaakt te worden? Wat hebben die mensen aan wie de brief is gericht moeten doen om gered te worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Efeze is een brief gericht aan mensen die reeds gered zijn. De vraag blijft staan: wat moet men doen om door God levend gemaakt te worden? Wat hebben die mensen aan wie de brief is gericht moeten doen om gered te worden?

Ef 1:1 Van Paulus, door Gods wil apostel van Christus Jezus. Wat heeft Paulus moeten doen om zijn ommekeer te bewerkstelligen?

Handelingen 2:37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen (κατενύγησαν τὴν καρδίαν - ze werden tot in het hart getroffen) en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ - waarop weliswaar een oproep tot ommekeer volgt, maar Petrus besluit kernachtig met: "Laat u redden (Σώθητε - passivum...) uit dit verdorven mensengeslacht!"  Wat hebben die toehoorders hier moeten doen om gered te worden?

Er volgt weliswaar: "Dus worden zij die zijn woord verwelkomen ondergedompeld; op diezelfde dag voegen zich zo’n drieduizend zielen bij hen." Maar dat die woorden waren binnengekomen bleek al in vers 37... Het overrompeld worden door de boodschap van het Evangelie gaat gepaard met een ondergedompeld worden in het bad van de doop. Ongeveer op de manier van de Ethiopiër in Handelingen 8, als je er met Metzger c.s. vanuit gaat dat vers 37 een latere "toelichting" geeft... (ver.37 is a Western addition, not found in... There is no reason why scribes should have omitted the material, if it had originally stood in the text. It should be noticed too that τὸν Ἰησοῦν Χριστόν is not a Lukan expression). E.e.a. zou heel goed passen bij die opdracht van Jezus (Mat 28): " Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen ... en hun te leren ..."; doop en onderwijs mogen samen ingezet worden als instrumenten om leerlingen te maken... Staan aan het begin van ons leertraject, zijn er niet de bekroning van...

Anyway: mijn laatste bijdrage in dit topic... Want dit gesprek hoort hier niet thuis... Heb al teveel gezegd...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En hoe kan men wedergeboren worden?

Interessante vraag inderdaad, en wat hebben we er nu aan om wedergeboren te worden? Gezien de vele verwijzingen lijkt het stilaan op een rage, nog even en we kunnen onze wedergeboorte kopen bij Albert Heyn. Het is bedenkelijk, alvast benieuwd naar het resultaat van deze modetrend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Interessante vraag inderdaad, en wat hebben we er nu aan om wedergeboren te worden? Gezien de vele verwijzingen lijkt het stilaan op een rage, nog even en we kunnen onze wedergeboorte kopen bij Albert Heyn. Bedenkelijk is het.

Kitchevangelisatie zou je het kunnen noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid