Spring naar bijdragen

Hoe religie ontaardt in een nachtmerrie? (Heb ontzag voor de heer)


Aanbevolen berichten

20 minuten geleden zei Gaitema:

Jezus zal een ieder vooral persoonlijk willen aanspreken, zoals Hij de vissers Thomas en Andreas aansprak om Hem te volgen. Maar zoals het gaat met verloren zonen, moeten ze door schade en schande wijs zelf zich naar God keren. Jezus wacht dan met geopende armen. God was dus niet de varkensboer die hen onderbetaalde. Er zijn trouwens steeds meer joden die dat ook doen.

Er staat een Grote Verzoendag gepland eind deze week, kan het daar ook mee te maken hebben? Er worden blijkbaar ook herkansingen voorzien, het offeren van zondebokken staat dan centraal.

  • 2016 (5777): 11-12 oktober
  • 2017 (5778): 29-30 september
  • 2018 (5779): 18-19 september
  • 2019 (5780): 8-9 oktober

Wat gebeurt er eigenlijk na een dergelijke dag, gewoon verder doen zoals we het gewend zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 191
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee, ik heb het heel simpel gewoon over jouw projecties.  Maar er lijkt al geen kern meer aanwezig te zijn die nog aanspreekbaar is en verantwoordelijkheid kan nemen voor zichzelf.   Laat Jezus maar g

Ze hebben een profeet Jezus. Wie gast geloven dat die de Zoon van God is wordt verstoten door familie of zelfs gedood. Jihad betekend letterlijk "streven" las ik in de krant, maar voor Profeet Homamme

Dat laatste komt omdat je hebt ontdekt dat de verwarring , in dit geval dan de verwarring over Mohammed, niet van jou is maar van de ander.  Het masker valt af zodra je de projecties doorprikt.  

2 uur geleden zei Gaitema:

Jezus is ook een struikelblok voor ze. Echter weten ze dat God het volk zware klappen heeft uitgedeeld onder de profeten, vanwege hun ontrouw.

God is prima in staat ook mensen te redden uit de nood. Zo zijn vele joden ook wonderbaarlijk aan de dood ontsnapt.

Gods wegen gaan diep. Ik zeg ook: zo strafte God ook de andere volken in hun oorlogen. Wie haat zaait, die de dood oogst. Eigenlijk doet de mensheid het zichzelf aan en gebruikt God het als een opvoedkundige spiegel. Wie zonder God successen wil boeken, zoals de illuminatie, vrijmetselaars, de maffia etc..  willen, die loopt zich stuk op God die Zijn zegen terug trekt.

Gods straf is dus eigenlijk dat Hij zijn handen terug trok en het kwaad ruimte gaf.

Maar er is ook zo iets als "christenvervolging". Omdat ze Jezus gehaat hebben, haten zo ons. Omdat ze Jezus gedood hebben, doden ze ons. Dan denk ik ook aan Noord Korea. Maar ook de haat van de Farizeeën tegen Jezus en wie "net zo" haten

Sorry, Gaitema, maar hier meet je met twee maten.

Als de joden en anderen sterven, dan is dat hun verdiende loon en straft God ze terecht.

Dan is het ook Gods straf als christenen vervolgd en vermoord worden. Dat lijkt me dan wel zo consequent.

3 uur geleden zei Gaitema:

Dat bedoel ik dus, alsof God een onderscheid maakt tussen jood en  heiden. Al hebben wij die wetten niet, toch verwacht God van ons dat we Heilig leven, want God is heilig, God straft de zonden. Omdat zachte heelmeesters stinkende wonden maakt. En nee, God is niet ouderwets. Wij zijn alleen te soft geworden. Onze oren zijn te verwend geworden om dit nog te horen. We willen een lieve Taddybeer als God, maar dat is God niet. En Ja, kanker is het gevolg ergens van. Van slecht eten, roken, milieuvervuiling. Als je niet God volgt en tegen hem in gaat, dan laat God jou tegenslagen overkomen om je wakker

Nee, nee, nee, Kanker is het gevolg van en straffende God. je hebt iets fout gegaan en met de kanker laat God je een tegenslag overkomen. Kanker als straf van God. Dat is dan wel zo consequent.

3 uur geleden zei Gaitema:

En je zou maar eens slapen als Jezus terug komt! Veel eindtijdsrampen worden Gods manier om ons nog wakker te schudden. In die nood vinden bekeringen plaats. Zelfs rijke stinkers komen tot geloof als alles wat ze hadden is weg gevaagd.

Is dat zo ? Kun je dat onderbouwen ? Waar haal je vandaan dat rijke mensen bekeerd worden door tegenslag ?

Als je een paar voorbeelden kan noemen ga ik een paar voorbeelden zoeken van mensen die het geloof de rug hebben toegekeerd omdat ze niet meer geloven dat er een God is die zulke vreselijke dingen doet.

3 uur geleden zei Gaitema:

Ook de joden inderdaad. Ze leven onder een vloek, tot ze Jezus aannemen als Heer. Dan pas zal er vrede zijn voor Jeruzalem.

Dat is een standpunt van zeer, zeer, zeer orthodoxe conservatieve christenen. Gelukkig wordt er nu grotendeels anders over gedacht. Zeker na de holocaust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Sorry, Gaitema, maar hier meet je met twee maten. Als de joden en anderen sterven, dan is dat hun verdiende loon en straft God ze terecht. Dan is het ook Gods straf als christenen vervolgd en vermoord worden. Dat lijkt me dan wel zo consequent. Nee, nee, nee, Kanker is het gevolg van en straffende God. je hebt iets fout gegaan en met de kanker laat God je een tegenslag overkomen. Kanker als straf van God. Dat is dan wel zo consequent. Is dat zo ? Kun je dat onderbouwen ? Waar haal je vandaan dat rijke mensen bekeerd worden door tegenslag ? Als je een paar voorbeelden kan noemen ga ik een paar voorbeelden zoeken van mensen die het geloof de rug hebben toegekeerd omdat ze niet meer geloven dat er een God is die zulke vreselijke dingen doet. Dat is een standpunt van zeer, zeer, zeer orthodoxe conservatieve christenen. Gelukkig wordt er nu grotendeels anders over gedacht. Zeker na de holocaust.

Of hoe religie ontaardt in een nachtmerrie? Ik denk niet dat we kunnen zeggen dat dwalen niet bestaat, gelukkig bestaan er ook binnenwegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Of hoe religie ontaardt in een nachtmerrie? Ik denk niet dat we kunnen zeggen dat dwalen niet bestaat, gelukkig bestaan er ook binnenwegen.

Snap je punt.

Zelf gebruik ik niet de term "dwalen" vanwege de vaak gebruikte interpretatie en die is bedoeld om het geloof van anderen af te serveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei HJW:

Snap je punt. Zelf gebruik ik niet de term "dwalen" vanwege de vaak gebruikte interpretatie en die is bedoeld om het geloof van anderen af te serveren.

Er bestaan inderdaad veel woorden om naar hetzelfde proces te verwijzen, dat proces effectief doorlopen is nog een andere zaak. En ja, elkaar doodknuppelen met citaatjes is makkelijk, net zoals ze doorgronden gevaarlijk kan zijn voor de eigen mening. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

Sorry, Gaitema, maar hier meet je met twee maten.

Als de joden en anderen sterven, dan is dat hun verdiende loon en straft God ze terecht.

Dan is het ook Gods straf als christenen vervolgd en vermoord worden. Dat lijkt me dan wel zo consequent.

Nee, nee, nee, Kanker is het gevolg van en straffende God. je hebt iets fout gegaan en met de kanker laat God je een tegenslag overkomen. Kanker als straf van God. Dat is dan wel zo consequent.

Is dat zo ? Kun je dat onderbouwen ? Waar haal je vandaan dat rijke mensen bekeerd worden door tegenslag ?

Als je een paar voorbeelden kan noemen ga ik een paar voorbeelden zoeken van mensen die het geloof de rug hebben toegekeerd omdat ze niet meer geloven dat er een God is die zulke vreselijke dingen doet.

Dat is een standpunt van zeer, zeer, zeer orthodoxe conservatieve christenen. Gelukkig wordt er nu grotendeels anders over gedacht. Zeker na de holocaust.

Wat ik zeg staat gewoon letterlijk in Spreuken en is heel bijbels. Wat jij zegt is dat God altijd alleen maar lief doet en zo.  God heeft altijd het Joodse volk gestraft voor hun ontrouw. Het hele oude testament staat er vol van. Jij respecteert mijn geloof dus niet door jouw spottende reacties zie ik. 

Wat jij zegt is dat Spreuken 3 alleen geldt voor de joden en niet voor ons. Daar begon je zelf mee. Ik zeg dat God met ons net zo omgaat als Hij met de joden doet in Spreuken 3.

Wat ik zeg probeer je weg te zetten als "ouderwets en orthodox christelijk, dat jij gelukkig niet geloofd. "Nou dan ben ik maar ouderwets en orthodox christelijk en daar ben ik dan trots op!"

Want ik geloof in een God die vroeger de zelfde is als vandaag!

Kijk maar naar Adam en Eva. Door hun zonden werden ze uit het hof van Eden geplaatst en zouden ze stervelingen worden. 

Kijk maar naar Kaïn, door de moord op zijn broer werd hij verbannen door God.

Kijk maar naar Jona. Hij ging in tegen God en daardoor ging het stormen op het meer en werd hij opgeslokt door een vis. Hij beleed in die vis zijn zonden aan de Heer en werd op het land terug gebracht.

Kijk maar naar Koning Nebukatnezar! Omdat hij zichzelf God waande werd hij voor straf als een dier dat geloof ik 7 jaar lang zo bleef, totdat hij zijn ogen naar boven richtte en toen werd hij weer een koning.

Kijk maar naar Koning David. Voor straf verloor hij zijn zoon en was het een puinhoop in zijn familie, omdat hij zich vergreep aan de vrouw van een ander en diens man vermoorde.

En kijk maar naar Judas. Voor zijn zonden werd zijn Heer vermoord. Daarop beroofde hij zichzelf van het leven en was zo overgeleverd aan de duivel.

Kijk maar naar een echtpaar in het boek handelingen. Zij logen tegen de Heilige Geest dat ze al hun bezittingen aan God hadden gegeven en vonden daarop de dood. Beiden werden om hun leugens de zelfde dag begraven en de gemeente van christus was er heftig van geschrokken.

Kijk maar naar de vrouw in de gemeente die ontucht pleegt, wat in de brieven aan de 7 gemeenten te vinden is. Ze moest uit de gemeente verwijderd worden.

God is geen softie God die een voortdurend zondigende christen gewoon zijn gang laat gaan.

 

en wil je een getuigenis?

Joop Gottmers getuigd er van. Hij was stinkend rijk van de drugsgeld, maar hij kwam in de problemen. Hij is een keer bijna van het leven berooft door ciminelen. Het halve politiekorps zat achter hem aan. Hij wilde zichzelf van het leven beroven en belande ook in de gevangenis, terwijl al zijn geld werd geroofd door zijn compagnon.  Op een dag zei een verkoper van een antiekhandel tegen hem: "je hebt niet veel rust hé?" Joop reageerde er op: "nee, ik heb niet veel rust nee. Het halve politiekorps zit achter me aan" Daarop reageerde de verkoper: "dat komt, omdat je God niet kent"  en verder: "Je moet de bijbel lezen en Jezus aannemen in jouw leven"

Hij lachte hem uit en reed in zijn dure sportwagen naar zijn onderduikadres. Terwijl het halve politiekorps nog achter hem aan zat. Bij zijn volgende overdosis cocaine om zichzelf van het leven te beroven zag hij echter die verkoper in een wit licht opeens weer naast hem staan, die zei: "en dat komt nou, omdat je God niet kent!" Hij werd bang van die visioen en kroop over de grond naar bed en ter nauwenood het te hebben overleefd, besloot hij de volgende dag naar de verkoper te rijden, om met hem over Jezus te hebben. Het begin van zijn keuze om zijn leven aan Jezus te geven en als evangelist in dienst van de Heer te staan. Hij getuigd dat als alles in jouw leven jou tegen zit, dat dit kan betekenen dat je niet op Gods weg gaat. Hij had eens de situatie dat hij dacht: "God heeft mij nodig. Ik ben de grootste evangelist van Nederland". Daarop ging zijn auto kapot en verloor hij zijn huis. Hij kreeg problemen in de kerk en kwam helemaal in het nauw te zitten zo. Toen erkende hij dat God hem helemaal niet nodig heeft, maar dat hij ontzag moet hebben voor God. Daarop werd hij bij alles ook weer opweg geholpen. Zo getuigd hij hoe God in zijn hoogmoed met tegenslagen ingreep. Met tuchtiging.

Vele mensen zijn in hun nood Jezus gaan zoeken. Vele getuigenissen zijn er van mensen die daarin christen zijn geworden. En juist daar tegen over staat de gehele westerse wereld waarin miljoenen mensen Jezus niet meer kennen, omdat ze hun harten op het geld hebben gezet. Wat de kerken doet leeg stromen. 

Dat je geen respect hebt voor mijn rotstvaste geloofsovertuiging dat God in Spreuken 3 laat zien en in tal van getuigenissen en bijbelgedeeltes, dat hij ons dwars door het vuur rein maakt en puur en daarmee wenst de vloer aan te vegen vergeef ik je. Je weet het niet beter. Ds. Pieter Boomsma zei al eens (wat ik onthield) dat er in deze tijd veel te weinig aandacht is voor het feit dat God ons door het vuur van de beproeving laat gaan.

 

De joden hebben dat ook geweten! Niet voor niets kwamen er zo velen om in de woestijn. En ik zeg het je, dat het een vloek is dat op deze wereld rust, dat er zoveel doden in oorlogen vallen. 

 

Maar jij geloofd liever dat God alleen de joden strafte, zoals het in Spreuken 3 staat en dat wij christenen alles mogen doen en laten, zonder dat God daarin zal ingrijpen, omdat we immers in Jezus geloven!

Nou, een dood geloof begint met het goed praten van zonden, en daar zijn juist de Nikolaieten mee begonnen. 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Wat ik zeg staat gewoon letterlijk in Spreuken en is heel bijbels. Wat jij zegt is dat God altijd alleen maar lief doet en zo. Nou dat gaat zelfs lijnrecht in tegen wat Derek Prins leert in zijn boek over zegeningen en vervloekingen. God heeft altijd het Joodse volk gestraft voor hun ontrouw. Het hele oude testament staat er vol van. Jij respecteert mijn geloof dus niet door jouw spottende reacties zie ik.

 

Ik wist niet dat ik geacht wordt het eens te zijn met ene Derek Prins. Uit je formulering leid ik af dat jij die Derek als autoriteit op dat vlak ziet.

Ik heb geen enkele spottende reactie gegeven, ik zag alleen dat je misschien niet geheel consequent zaken naar deze tijd trekt.

Ik begrijp je zinnen over straffen heel goed, ik kijk er alleen heel anders tegenaan. Het was inderdaad een tijd waarin elke tegenspoed werd uitgelegd als een straf van God. En als het hele volk iets overkwam, dan moest het volk wel ontrouw zijn geweest. Zo waren destijds de overtuigingen.

Het kind van David is gewoon gestorven, net zoals er nu ook kinderen sterven. Ik geloof in deze tijd niet dat als mijn buurmeisje zou sterven, dat dat dan een beproeving of straf van God zou zijn. Het gebeurt gewoon. En zo geloof ik ook niet dat de dood van het kind van David toentertijd de straf van God was. Het waren menselijke gedachten.

 

Ik geloof ook niet dat er iemand drie dagen in een vis heeft gezeten. Dat gaat te ver. Mooie verhalen, maar geen historie.

16 minuten geleden zei Gaitema:

Vele mensen zijn in hun nood Jezus gaan zoeken. Vele getuigenissen zijn er van mensen die daarin christen zijn geworden. En juist daar tegen over staat de gehele westerse wereld waarin miljoenen mensen Jezus niet meer kennen, omdat ze hun harten op het geld hebben gezet. Wat de kerken doet leeg stromen.

 

Kun je dat onderbouwen ? Is dat onderzocht ? De kerk stroomt leeg vanwege de fixatie op geld ?

Ik ben uit de kerk gegaan maar heb geen fixatie op geld. En zo ken ik in mijn omgeving wel meer mensen die om heel andere reden uit de kerk zijn gestapt dan de reden (enige reden blijkbaar) die jij hier aangeeft.

18 minuten geleden zei Gaitema:

Dat je geen respect hebt voor mijn rotstvaste geloofsovertuiging dat God in Spreuken 3 laat zien en in tal van getuigenissen en bijbelgedeeltes, dat hij ons dwars door het vuur rein maakt en puur en daarmee wenst de vloer aan te maken vergeef ik je. Je weet het niet beter. Ds. Pieter Boomsma zei al eens (wat ik onthield) dat er in deze tijd veel te weinig aandacht is voor het feit dat God ons door het vuur van de beproeving laat gaan

 

Ik weet niet beter ? Hoe heb je dat vastgesteld ? Ik moet, begrijp ik, nu ook ds. Boomsma als autoriteit aannemen ?

Ik veeg nergens de vloer mee aan, ik geloof het eenvoudigweg niet. Dat is heel wat anders.

19 minuten geleden zei Gaitema:

Wat ik zeg probeer je weg te zetten als "ouderwets en orthodox christelijk, dat jij gelukkig niet geloofd. "Nou dan ben ik maar ouderwets en orthodox christelijk en daar ben ik dan trots op

 

Je doet alsof ik je hele verhaal op deze wijze wegzet. Ik zelf vind straffen ouderwets. En het zeer zeer zeer orthodoxe ging over het geloof dat het joodse volk onder een vloek leeft. En voor dat deel zijn mijn woorden correct. Je mag het blijven geloven, ik ben er blij mee dat het een uitstervende gedachte is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei HJW:

Ik wist niet dat ik geacht wordt het eens te zijn met ene Derek Prins. Uit je formulering leid ik af dat jij die Derek als autoriteit op dat vlak ziet.

Ik heb die zin weg gehaald. Ik zag je heel even voor iemand anders aan, die juist Derek Prins een voorbeeldig spreker vindt. 

Citaat

Ik heb geen enkele spottende reactie gegeven, ik zag alleen dat je misschien niet geheel consequent zaken naar deze tijd trekt.

Het is ook lastige stof. En toch ook heel simpel: God is Licht en kan zich niet mengen met duisternis. Daarom is Hij nooit zegenend aanwezig bij mensen die zondigen. Stel je voor: ïemand pleegd een moord en God geeft Hem vervolgens de zegen" (F)

Citaat

Ik begrijp je zinnen over straffen heel goed, ik kijk er alleen heel anders tegenaan. Het was inderdaad een tijd waarin elke tegenspoed werd uitgelegd als een straf van God. En als het hele volk iets overkwam, dan moest het volk wel ontrouw zijn geweest. Zo waren destijds de overtuigingen.

Omdat God het zelf zo zei. Dat is nu net het geloof. In het nieuwe testament wordt het nog zo uitgelegd. 

Citaat

Ik geloof ook niet dat er iemand drie dagen in een vis heeft gezeten. Dat gaat te ver. Mooie verhalen, maar geen historie.

Tja, daar zit hem nu net weer het geloof dan

Citaat

Kun je dat onderbouwen ? Is dat onderzocht ? De kerk stroomt leeg vanwege de fixatie op geld ?

Onderzocht weet ik niet, maar sinds het opkomen van de welvaard stroomt de kerken leeg en worden christenen zelfs enorm afgeleid door al het luxe. Nooit is de aandacht voor God onder christenen zo laag geweest, dan nu in deze welvarende tijd. Media en afleidingen van vele aard in het leven beroofd de tijd van christenen, waardoor ze aan god amper toe komen.

Citaat

Ik ben uit de kerk gegaan maar heb geen fixatie op geld. En zo ken ik in mijn omgeving wel meer mensen die om heel andere reden uit de kerk zijn gestapt dan de reden (enige reden blijkbaar) die jij hier aangeeft.

Het probleem in de samenleving heeft iedereen last van. We hebben zelf niet meer door hoe we geleefd worden door de welvaard en media.

Citaat

Ik weet niet beter ? Hoe heb je dat vastgesteld ? Ik moet, begrijp ik, nu ook ds. Boomsma als autoriteit aannemen ?

 

Je bent geen gelovige begrijp ik? Dan heb je aan ds. Boomsma ook niets.

Citaat

 

Je doet alsof ik je hele verhaal op deze wijze wegzet. Ik zelf vind straffen ouderwets. En het zeer zeer zeer orthodoxe ging over het geloof dat het joodse volk onder een vloek leeft. En voor dat deel zijn mijn woorden correct. Je mag het blijven geloven, ik ben er blij mee dat het een uitstervende gedachte is.

Het is geen uitstervende gedachte. Het begeeft zich alleen in de marge van de samenleving. straffen is pedagogisch best oké. Het lijkt me heel normaal dat een moeder zijn kind voor straf geen ijs geeft als die daarvoor zijn moeder nog heeft verrot gescholden. Om maar een voorbeeld te noemen. Is die lief, dan krijgt die een ijsje. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Wat ik zeg staat gewoon letterlijk in Spreuken en is heel bijbels. Wat jij zegt is dat God altijd alleen maar lief doet en zo.  God heeft altijd het Joodse volk gestraft voor hun ontrouw. Het hele oude testament staat er vol van. Jij respecteert mijn geloof dus niet door jouw spottende reacties zie ik. Wat jij zegt is dat Spreuken 3 alleen geldt voor de joden en niet voor ons. Daar begon je zelf mee. Ik zeg dat God met ons net zo omgaat als Hij met de joden doet in Spreuken 3. Wat ik zeg probeer je weg te zetten als "ouderwets en orthodox christelijk, dat jij gelukkig niet geloofd. "Nou dan ben ik maar ouderwets en orthodox christelijk en daar ben ik dan trots op!" Want ik geloof in een God die vroeger de zelfde is als vandaag! Kijk maar naar Adam en Eva. Door hun zonden werden ze uit het hof van Eden geplaatst en zouden ze stervelingen worden. Kijk maar naar Kaïn, door de moord op zijn broer werd hij verbannen door God. Kijk maar naar Jona. Hij ging in tegen God en daardoor ging het stormen op het meer en werd hij opgeslokt door een vis. Hij beleed in die vis zijn zonden aan de Heer en werd op het land terug gebracht. Kijk maar naar Koning Nebukatnezar! Omdat hij zichzelf God waande werd hij voor straf als een dier dat geloof ik 7 jaar lang zo bleef, totdat hij zijn ogen naar boven richtte en toen werd hij weer een koning. Kijk maar naar Koning David. Voor straf verloor hij zijn zoon en was het een puinhoop in zijn familie, omdat hij zich vergreep aan de vrouw van een ander en diens man vermoorde. En kijk maar naar Judas. Voor zijn zonden werd zijn Heer vermoord. Daarop beroofde hij zichzelf van het leven en was zo overgeleverd aan de duivel. Kijk maar naar een echtpaar in het boek handelingen. Zij logen tegen de Heilige Geest dat ze al hun bezittingen aan God hadden gegeven en vonden daarop de dood. Beiden werden om hun leugens de zelfde dag begraven en de gemeente van christus was er heftig van geschrokken. Kijk maar naar de vrouw in de gemeente die ontucht pleegt, wat in de brieven aan de 7 gemeenten te vinden is. Ze moest uit de gemeente verwijderd worden. God is geen softie God die een voortdurend zondigende christen gewoon zijn gang laat gaan. En wil je een getuigenis? Joop Gottmers getuigd er van. Hij was stinkend rijk van de drugsgeld, maar hij kwam in de problemen. Hij is een keer bijna van het leven berooft door ciminelen. Het halve politiekorps zat achter hem aan. Hij wilde zichzelf van het leven beroven en belande ook in de gevangenis, terwijl al zijn geld werd geroofd door zijn compagnon.  Op een dag zei een verkoper van een antiekhandel tegen hem: "je hebt niet veel rust hé?" Joop reageerde er op: "nee, ik heb niet veel rust nee. Het halve politiekorps zit achter me aan" Daarop reageerde de verkoper: "dat komt, omdat je God niet kent"  en verder: "Je moet de bijbel lezen en Jezus aannemen in jouw leven" Hij lachte hem uit en reed in zijn dure sportwagen naar zijn onderduikadres. Terwijl het halve politiekorps nog achter hem aan zat. Bij zijn volgende overdosis cocaine om zichzelf van het leven te beroven zag hij echter die verkoper in een wit licht opeens weer naast hem staan, die zei: "en dat komt nou, omdat je God niet kent!" Hij werd bang van die visioen en kroop over de grond naar bed en ter nauwenood het te hebben overleefd, besloot hij de volgende dag naar de verkoper te rijden, om met hem over Jezus te hebben. Het begin van zijn keuze om zijn leven aan Jezus te geven en als evangelist in dienst van de Heer te staan. Hij getuigd dat als alles in jouw leven jou tegen zit, dat dit kan betekenen dat je niet op Gods weg gaat. Hij had eens de situatie dat hij dacht: "God heeft mij nodig. Ik ben de grootste evangelist van Nederland". Daarop ging zijn auto kapot en verloor hij zijn huis. Hij kreeg problemen in de kerk en kwam helemaal in het nauw te zitten zo. Toen erkende hij dat God hem helemaal niet nodig heeft, maar dat hij ontzag moet hebben voor God. Daarop werd hij bij alles ook weer opweg geholpen. Zo getuigd hij hoe God in zijn hoogmoed met tegenslagen ingreep. Met tuchtiging. Vele mensen zijn in hun nood Jezus gaan zoeken. Vele getuigenissen zijn er van mensen die daarin christen zijn geworden. En juist daar tegen over staat de gehele westerse wereld waarin miljoenen mensen Jezus niet meer kennen, omdat ze hun harten op het geld hebben gezet. Wat de kerken doet leeg stromen. Dat je geen respect hebt voor mijn rotstvaste geloofsovertuiging dat God in Spreuken 3 laat zien en in tal van getuigenissen en bijbelgedeeltes, dat hij ons dwars door het vuur rein maakt en puur en daarmee wenst de vloer aan te vegen vergeef ik je. Je weet het niet beter. Ds. Pieter Boomsma zei al eens (wat ik onthield) dat er in deze tijd veel te weinig aandacht is voor het feit dat God ons door het vuur van de beproeving laat gaan. De joden hebben dat ook geweten! Niet voor niets kwamen er zo velen om in de woestijn. En ik zeg het je, dat het een vloek is dat op deze wereld rust, dat er zoveel doden in oorlogen vallen.  Maar jij geloofd liever dat God alleen de joden strafte, zoals het in Spreuken 3 staat en dat wij christenen alles mogen doen en laten, zonder dat God daarin zal ingrijpen, omdat we immers in Jezus geloven! Nou, een dood geloof begint met het goed praten van zonden, en daar zijn juist de Nikolaieten mee begonnen. 

Zie je ook oplossingen om het menselijke lijden te verzachten? Ik ken ook mensen die helemaal niet met geloof of Jezus bezig zijn maar toch nobel werk verrichten, ze doen dit van nature omdat het nu eenmaal in hun aard ligt. Wat is het verschil dan met gelovigen die van religie een haast oeverloze strijd maken? Noem lijden een straf van God of anderzijds, als joden vervloekt blijken kunnen christenen dan niet helpen om ze daarvan te verlossen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Gaitema:

Ik heb die zin weg gehaald. Ik zag je heel even voor iemand anders aan, die juist Derek Prins een voorbeeldig spreker vindt.

Oke, misverstandje dus, kan gebeuren. Ook weer opgelost.

18 minuten geleden zei Gaitema:

Het is ook lastige stof. En toch ook heel simpel: God is Licht en kan zich niet mengen met duisternis. Daarom is Hij nooit zegenend aanwezig bij mensen die zondigen. Stel je voor: ïemand pleegd een moord en

Ik geloof niet in dualiteit van licht en duisternis. Kijk maar naar het licht van deze aarde. Die heeft een bron, namelijk de zon. De duisternis heeft geen bron, geen oorsprong. Duisternis is niets anders dan de afwezigheid van licht.

Ik denk dat je God schromelijk onderschat en ook zijn Liefde.

19 minuten geleden zei Gaitema:

Omdat God het zelf zo zei. Dat is nu net het geloof. In het nieuwe testament wordt het nog zo uitgelegd.

Tja, daar zit hem nu net weer het geloof dan

Klopt. Ik geloof iets anders. Verhalen vertellen vaak een boodschap, het verhaal is dan de verpakking. Ik geloof niet in de historische waarheid van de verpakking.

20 minuten geleden zei Gaitema:

Onderzocht weet ik niet, maar sinds het opkomen van de welvaard stroomt de kerken leeg en worden christenen zelfs enorm afgeleid door al het luxe. Nooit is de aandacht voor God onder christenen zo laag geweest, dan nu in deze welvarende tijd. Media en afleidingen van vele aard in het leven beroofd de tijd van christenen, waardoor ze aan god amper toe komen.

Sinds fatsoenlijk onderwijs en meer kennis van de natuur stromen de kerken leeg. Men beseft dat de bliksem geen straf van God is en steeds minder mensen geloven dat de dood van een kind de straf van God is. Ik kom veel mensen tegen die niet meer geloven dat God de massamoord van Numeri op zijn geweten heeft of willen niets meer met zo'n Godsbeeld te maken hebben.

Kerkverlating is een veelkleurig issue.

Welvaart is daar een oorzaak van, maar lang niet de enige.

35 minuten geleden zei Gaitema:

Je bent geen gelovige begrijp ik? Dan heb je aan ds. Boomsma ook niets..

Ik ben een ex-christen, maar denk wel dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik geloof alleen niet dat de bijbel dat correct verwoordt.

36 minuten geleden zei Gaitema:

Het is geen uitstervende gedachte. Het begeeft zich alleen in de marge van de samenleving. straffen is pedagogisch best oké. Het lijkt me heel normaal dat een moeder zijn kind voor straf geen ijs geeft als die daarvoor zijn moeder nog heeft verrot gescholden. Om maar een voorbeeld te noemen. Is die lief, dan krijgt die een ijsje.

Geen ijsje lijkt mij geen groot probleem.

Kanker en holocaust zijn van een heel andere orde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Zie je ook oplossingen om het menselijke lijden te verzachten? Ik ken ook mensen die helemaal niet met geloof of Jezus bezig zijn maar toch nobel werk verrichten, ze doen dit van nature omdat het nu eenmaal in hun aard ligt. Wat is het verschil dan met gelovigen die van religie een haast oeverloze strijd maken? Noem lijden een straf van God of anderzijds, als joden vervloekt blijken kunnen christenen dan niet helpen om ze daarvan te verlossen? 

Ja dat kan. Ik ken een joodse vrouw die naar de christelijke TV zenden Famerly7 en de EO kijkt om christelijke sprekers te horen. Ze heeft veel aan de boodschappen, waarin God als liefde toegepast wordt in ons leven en ook hoe Jezus daar voorleefde. Ze haalt zelfs Jezus aan als het gaat om hoe je met zaken om moet gaan. Toch geloofd ze niet dat Jezus de Messias was. Op de één of andere manier kan je elkaar dan toch inspireren. Ze is ook nog getrouwd met een christelijke Indonesische man. Das een zegen ;)

8 uur geleden zei TTC:

Er staat een Grote Verzoendag gepland eind deze week, kan het daar ook mee te maken hebben? Er worden blijkbaar ook herkansingen voorzien, het offeren van zondebokken staat dan centraal.

  • 2016 (5777): 11-12 oktober
  • 2017 (5778): 29-30 september
  • 2018 (5779): 18-19 september
  • 2019 (5780): 8-9 oktober

Wat gebeurt er eigenlijk na een dergelijke dag, gewoon verder doen zoals we het gewend zijn?

Grote verzoendag! Daarover ging een preek bij de Baptisten van Veenendaal afgelopen zondag, dat ik bezocht.

De Farizeeën die de overspelige vrouw wilden stenigen kreeg van Jezus te horen: "hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen

De Farizeeën stonden bekend als mensen die streefden naar het zuiver leven naar Gods wetten. Echter op grote verzoendag die ze net achter de rug hadden, vierden ze hoe hun zonden op een bok werd weg gezonden. Ze wisten hierdoor heel goed dat niemand zonder zonden is. Wat er daarna zou moeten gebeuren zei Jezus tegen de overspelige vrouw in de schitterende zin: "wel Ik veroordeel u ook niet. Ga heen en zondig voortaan niet weer" God veroordeeld dus niet, maar geeft ook aan dat het de bedoeling is niet weer te zondigen.

Helaas moeten we constateren dat het na al die jaren nog steeds zo bij de mensen is, dat de zonde ons weer weet op te zoeken. Al gaan we aan het heilig avondmaal of de eucharistie, de zonde komt helaas toch weer terug. Veranderd er echt wat in ons leven? Ik geloof bij trouwens redelijk wat mensen wel hoor, dat ze op Gods kracht wel betere mensen worden. Of dat voor de grote gros kerkgangers ook echt geldt betwijfel ik.. 

3 uur geleden zei HJW:

Oke, misverstandje dus, kan gebeuren. Ook weer opgelost.

Ik geloof niet in dualiteit van licht en duisternis. Kijk maar naar het licht van deze aarde. Die heeft een bron, namelijk de zon. De duisternis heeft geen bron, geen oorsprong. Duisternis is niets anders dan de afwezigheid van licht.

Ik denk dat je God schromelijk onderschat en ook zijn Liefde.

Klopt. Ik geloof iets anders. Verhalen vertellen vaak een boodschap, het verhaal is dan de verpakking. Ik geloof niet in de historische waarheid van de verpakking.

Sinds fatsoenlijk onderwijs en meer kennis van de natuur stromen de kerken leeg. Men beseft dat de bliksem geen straf van God is en steeds minder mensen geloven dat de dood van een kind de straf van God is. Ik kom veel mensen tegen die niet meer geloven dat God de massamoord van Numeri op zijn geweten heeft of willen niets meer met zo'n Godsbeeld te maken hebben.

Kerkverlating is een veelkleurig issue.

Welvaart is daar een oorzaak van, maar lang niet de enige.

Ik ben een ex-christen, maar denk wel dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik geloof alleen niet dat de bijbel dat correct verwoordt.

Geen ijsje lijkt mij geen groot probleem.

Kanker en holocaust zijn van een heel andere orde.

In dit geheel zie ik één overeenkomstige waarneming: dat vele kerkverlaters en jij zich een Godsbeeld vormen van hoe God zou moeten zijn en alle andere Godsbeelden van geloven daaraan meten. Echter denkt God wel op ons niveau of gaan zijn wegen veel dieper? 

In Nederland is het zo dat er veel te weinig politie op de snelwegen zit. Het blijkt dan ook dat Nederlanders daarom maar wat aanklooien op de snelwegen. Daardoor nemen het aantal ongelukken weer de laatste jaren op de snelwegen toe. De regels worden immers niet zo nauw meer genomen. Als in het verkeer mensen dus kennelijk de politie zo hard nodig hebben, waarom zou God iedereen dan helemaal vrij laten? Misschien is God wel te vergelijken met de Politie en de rechter. Echter Zijn straffen zijn van tijdelijke aard. En ja, los van jouw Godsbeeld, dat iets wat er is staat nog steeds een hoop ellende toe. Welke bedoelingen heeft Hij daar dan mee?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Ja dat kan. Ik ken een joodse vrouw die naar de christelijke TV zenden Famerly7 en de EO kijkt om christelijke sprekers te horen. Ze heeft veel aan de boodschappen, waarin God als liefde toegepast wordt in ons leven en ook hoe Jezus daar voorleefde. Ze haalt zelfs Jezus aan als het gaat om hoe je met zaken om moet gaan. Toch geloofd ze niet dat Jezus de Messias was. Op de één of andere manier kan je elkaar dan toch inspireren. Ze is ook nog getrouwd met een christelijke Indonesische man. Das een zegen

Is er niet wat meer nodig om de wereld te redden? Of denk je dat de joden zich plots allemaal gaan bekeren, en daarmee alle religies? Stelt het christendom zich hiermee dan niet als verheven op? Gaat dat wel goed komen?

10 uur geleden zei Gaitema:

Grote verzoendag! Daarover ging een preek bij de Baptisten van Veenendaal afgelopen zondag, dat ik bezocht. De Farizeeën die de overspelige vrouw wilden stenigen kreeg van Jezus te horen: "hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen. De Farizeeën stonden bekend als mensen die streefden naar het zuiver leven naar Gods wetten. Echter op grote verzoendag die ze net achter de rug hadden, vierden ze hoe hun zonden op een bok werd weg gezonden. Ze wisten hierdoor heel goed dat niemand zonder zonden is. Wat er daarna zou moeten gebeuren zei Jezus tegen de overspelige vrouw in de schitterende zin: "wel Ik veroordeel u ook niet. Ga heen en zondig voortaan niet weer" God veroordeeld dus niet, maar geeft ook aan dat het de bedoeling is niet weer te zondigen. Helaas moeten we constateren dat het na al die jaren nog steeds zo bij de mensen is, dat de zonde ons weer weet op te zoeken. Al gaan we aan het heilig avondmaal of de eucharistie, de zonde komt helaas toch weer terug. Veranderd er echt wat in ons leven? Ik geloof bij trouwens redelijk wat mensen wel hoor, dat ze op Gods kracht wel betere mensen worden. Of dat voor de grote gros kerkgangers ook echt geldt betwijfel ik.. 

Anders gezegd, het offer van Jezus heeft weinig opgebracht omwille van de zonden die hierna rustig zijn verder gegaan? Zoals we inmiddels weten is er wel wat meer aan de hand, de getuigenissen zijn overweldigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

In dit geheel zie ik één overeenkomstige waarneming: dat vele kerkverlaters en jij zich een Godsbeeld vormen van hoe God zou moeten zijn en alle andere Godsbeelden van geloven daaraan meten. Echter denkt God wel op ons niveau of gaan zijn wegen veel dieper?

De schrijvers van de bijbel hebben zich eveneens een Godsbeeld gevormd van hoe God zou moeten zijn. Jij meet alle andere Godsbeelden daaraan af. Maar de mening en het beeld van de schrijvers van toen zijn niet accurater dan die van jou of mij.

Het goddelijke denkt niet op ons niveau. Wat ik hier allemaal neerzet zijn allemaal mijn gedachten en overtuigingen. Niet meer en niet minder. Het is zeker niet de absolute waarheid.

10 uur geleden zei Gaitema:

In Nederland is het zo dat er veel te weinig politie op de snelwegen zit. Het blijkt dan ook dat Nederlanders daarom maar wat aanklooien op de snelwegen. Daardoor nemen het aantal ongelukken weer de laatste jaren op de snelwegen toe. De regels worden immers niet zo nauw meer genomen. Als in het verkeer mensen dus kennelijk de politie zo hard nodig hebben, waarom zou God iedereen dan helemaal vrij laten? Misschien is God wel te vergelijken met de Politie en de rechter. Echter Zijn straffen zijn van tijdelijke aard. En ja, los van jouw Godsbeeld, dat iets wat er is staat nog steeds een hoop ellende toe. Welke bedoelingen heeft Hij daar dan mee?

Een bekeuring voor te hard rijden is toch heel wat anders dan iemand laten wegteren aan kanker. Kom op, Gaitema, das toch geen vergelijking.

Tijdelijke aard ? Dus er gaat niemand definitief naar de hel ?

Ja, welke bedoelingen zou God hebben met alle ellende ? Voor veel mensen is het lijden in deze wereld en dat God dat allemaal maar toestaat of zelfs als vuur zou gebruiken om te reinigen een reden om de kerk te verlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW:

De schrijvers van de bijbel hebben zich eveneens een Godsbeeld gevormd van hoe God zou moeten zijn. Jij meet alle andere Godsbeelden daaraan af. Maar de mening en het beeld van de schrijvers van toen zijn niet accurater dan die van jou of mij. Het goddelijke denkt niet op ons niveau. Wat ik hier allemaal neerzet zijn allemaal mijn gedachten en overtuigingen. Niet meer en niet minder. Het is zeker niet de absolute waarheid.

Bestaat er dan ook zoiets als 'het denkende' dat los staat van de mens? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei HJW:

Vanwege discussie technische redenen probeerde ik enigszins aansluiting te houden met de overtuigingen van Gaitema. Zelf ben ik overtuigd van Eenheid.

Is duidelijk, eenheid in verscheidenheid waardoor de geest in verwarring kan raken. Binnen de context van het lijden herinner ik me Schopenhauer nog, wat mensen hun noodlot noemen is doorgaans veroorzaakt door hun eigen stommiteiten. Gaat geloof uit van Zijn dat aan de grondslag ligt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

De schrijvers van de bijbel hebben zich eveneens een Godsbeeld gevormd van hoe God zou moeten zijn. Jij meet alle andere Godsbeelden daaraan af. Maar de mening en het beeld van de schrijvers van toen zijn niet accurater dan die van jou of mij.

Het goddelijke denkt niet op ons niveau. Wat ik hier allemaal neerzet zijn allemaal mijn gedachten en overtuigingen. Niet meer en niet minder. Het is zeker niet de absolute waarheid.

Een bekeuring voor te hard rijden is toch heel wat anders dan iemand laten wegteren aan kanker. Kom op, Gaitema, das toch geen vergelijking.

Tijdelijke aard ? Dus er gaat niemand definitief naar de hel ?

Ja, welke bedoelingen zou God hebben met alle ellende ? Voor veel mensen is het lijden in deze wereld en dat God dat allemaal maar toestaat of zelfs als vuur zou gebruiken om te reinigen een reden om de kerk te verlaten.

Je loopt er voor weg voor wat ik jou vraag. Ik vraag jou naar de reden van dat "iets" waarvan je denkt dat die bestaat, dat Hij het lijden toe laat. Ik vraag dat aan jou. Immers je geloofd dat er iets is, dus waarom laat dat iets volgens jou dat toe?

Zeggen dat er iets is vind ik vrij eenvoudig, maar beantwoord voor me doe vraag eens. Zou dat Iets niet moeten ingrijpen en wanneer doe Hij dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Gaitema:

Je loopt er voor weg voor wat ik jou vraag. Ik vraag jou naar de reden van dat "iets" waarvan je denkt dat die bestaat, dat Hij het lijden toe laat. Ik vraag dat aan jou. Immers je geloofd dat er iets is, dus waarom laat dat iets volgens jou dat toe?

Zeggen dat er iets is vind ik vrij eenvoudig, maar beantwoord voor me doe vraag eens. Zou dat Iets niet moeten ingrijpen en wanneer doe Hij dat?

Oke. Ik zal op je vraag ingaan, op basis van mijn gedachten.

Ik zie eigenlijk twee mogelijkheden:

Het verhaal van de verloren zoon. Zijn lijden ontstond toen hij van huis vertrok en zijn erfenis erdoor had gejaagd. Voor mij betekent dat: hij had het contact met Thuis verloren, de verbinding, de eenheid met zijn moeder/vader.

Toen hij besloot terug te keren en Thuis aankwam was het leed geleden. Door te vertrekken hebben we het onszelf moeilijk gemaakt. Het is niet de moeder/vader die de ellende van de zoon veroorzaakt, het is een gevolg van het zich niet meer bewust zijn van de verbinding met Thuis.

Bij deze mogelijkheid zit ik er dan nog steeds mee dat kanker en holocaust wel overdreven zaken zijn als de verbinding er niet meer is.

 

Tweede mogelijkheid die ik dan zie is dat deze aarde/het universum/dit leven een droom is. Een soort Matrix achtige toestand. Voordeel van deze mogelijkheid is dat het leed niet daadwerkelijk plaatsvindt, maar alleen in onze droomsituatie. Het zou dan "slechts" een kwestie zijn van wakker worden. Waarom we dan voor deze droom hebben gekozen is mij niet duidelijk.

 

Zoals velen heb ik dus geen pasklaar antwoord.

Tenzij er helemaal geen god bestaat en we gewoon voortkomen uit de evolutiegedachte. Dan is het allemaal heel goed verklaarbaar. We zijn het product van miljaren jaren ontwikkeling en in zo'n blind proces gaat er natuurlijk van alles fout.

Maar die gedachte hang ik meestal niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Gaitema:

Helaas moeten we constateren dat het na al die jaren nog steeds zo bij de mensen is, dat de zonde ons weer weet op te zoeken.

Leidt de zonde een eigen leven, zoiets als een virus dat zich in onze breinen nestelt en zondig gedrag veroorzaakt? Zou bijzonder zijn, we zouden dan allemaal ziek zijn, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Oke. Ik zal op je vraag ingaan, op basis van mijn gedachten.

Ik zie eigenlijk twee mogelijkheden:

Het verhaal van de verloren zoon. Zijn lijden ontstond toen hij van huis vertrok en zijn erfenis erdoor had gejaagd. Voor mij betekent dat: hij had het contact met Thuis verloren, de verbinding, de eenheid met zijn moeder/vader.

Toen hij besloot terug te keren en Thuis aankwam was het leed geleden. Door te vertrekken hebben we het onszelf moeilijk gemaakt. Het is niet de moeder/vader die de ellende van de zoon veroorzaakt, het is een gevolg van het zich niet meer bewust zijn van de verbinding met Thuis.

Bij deze mogelijkheid zit ik er dan nog steeds mee dat kanker en holocaust wel overdreven zaken zijn als de verbinding er niet meer is.

 

Tweede mogelijkheid die ik dan zie is dat deze aarde/het universum/dit leven een droom is. Een soort Matrix achtige toestand. Voordeel van deze mogelijkheid is dat het leed niet daadwerkelijk plaatsvindt, maar alleen in onze droomsituatie. Het zou dan "slechts" een kwestie zijn van wakker worden. Waarom we dan voor deze droom hebben gekozen is mij niet duidelijk.

 

Zoals velen heb ik dus geen pasklaar antwoord.

Tenzij er helemaal geen god bestaat en we gewoon voortkomen uit de evolutiegedachte. Dan is het allemaal heel goed verklaarbaar. We zijn het product van miljaren jaren ontwikkeling en in zo'n blind proces gaat er natuurlijk van alles fout.

Maar die gedachte hang ik meestal niet aan.

Een detail moeten we niet vergeten denk ik. We stellen God ver boven ons voor, maar wat voor gevolg heeft het als Hij ons ook op Goddelijke hoogte heeft geplaatst en ons verantwoordelijk maakt voor alles. Wordt dan niet snel Gods vraag aan ons: "waarom laten jullie dit toe? Wanneer doen jullie er iets aan?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Gaitema:

Een detail moeten we niet vergeten denk ik. We stellen God ver boven ons voor, maar wat voor gevolg heeft het als Hij ons ook op Goddelijke hoogte heeft geplaatst en ons verantwoordelijk maakt voor alles. Wordt dan niet snel Gods vraag aan ons: "waarom laten jullie dit toe? Wanneer doen jullie er iets aan?"

Wie is "we"? Ik stel me het goddelijke niet voor als ver boven ons.Is het nu een straf van God of zijn we er nu zelf verantwoordelijk voor ?

Als hij ons ook op goddelijke hoogte plaatst, moet hij die keuze ook aanvaarden. En niet meer straffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei HJW:

Wie is "we"? Ik stel me het goddelijke niet voor als ver boven ons.Is het nu een straf van God of zijn we er nu zelf verantwoordelijk voor ?

Als hij ons ook op goddelijke hoogte plaatst, moet hij die keuze ook aanvaarden. En niet meer straffen.

De Holocaust was geen gevolg van een uitverkiezing. Alsof de naties in opdracht van God als robots de Israëlieten uit konden moorden. Ik weet ook niet welk aandeel God hierin zo zeer heeft. Nergens heb ik iets gelezen van een zekere profeet die profeteert dat God een oordeel over hen zal brengen. 

In het oude testament zie je wel profeten die het leed aankondigden. Wel zag je dat ook daar de vijanden van Israël zelf kozen hen zo zwaar aan te pakken en bij duizenden uit te moorden. Het waren geen machines die dit deden, nadat God hen zo had ingesteld. Toch zat God daar volgens de verhalen er wel achter dat ze een succes hadden. De vijanden kregen als het ware de zegen. Hoe God dat deed is voor mij dan als christen die het oude testament wel geloofd en geloof dat de profeten werkelijk met God spraken er over een belangrijke vraag. Ik geloof dat God dat deed op basis van de keuzevrijheid. Het volk Israël kon altijd op Gods bescherming rekenen met vele zegeningen, echter wanneer het er voor koos het via andere wegen te doen, dan trok God zich terug, met alle gevolgen van dien. Die door de aard van de vijanden bijster hard zijn. Ware IS-strijders die wreed op het toneel treden. Misschien moeten we het wel vergelijken met de gelijkenis van de verloren zoon. Eenmaal van 's Vaders huis vandaan, sta je er te midden van de harde wereld er alleen voor. Dan blijken daar veel wrede mensen zich niet te bekommeren over jouw lot, als al jouw geld op is. Klop je bij de Vader aan, dan helpt Hij je uit de nood.

 

Dus ja, God pleegt geen genocides en ja, Gods terugtrekken is als de Gehenna in jouw leven. Na of voor jouw dood, zonder God is het leven een hel. De duur daarvan is volgens de één eeuwig en volgens de ander tijdelijk. Het is maar net hoe je de brontekst van de bijbel wenst te vertalen. Volgens de Griekse brontekst is het een Aeon lang op zijn minst. Dat woord wordt voor eeuwig en voor een enorm lange tijd van eeuwen (een tijdperk) gebruikt. Zoals de joden het gebruikten, drukte het een tijd uit dat langer duurt dan de horizon van hun tellen. Iets wat uit hun zicht verdween. Zo lang, zou je ook kunnen zeggen, teistert het kwaad al over deze wereld, ten gevolge van onze keuze het allemaal zonder God te willen doen. 

6 uur geleden zei TTC:

Leidt de zonde een eigen leven, zoiets als een virus dat zich in onze breinen nestelt en zondig gedrag veroorzaakt? Zou bijzonder zijn, we zouden dan allemaal ziek zijn, niet?

De zonde is meer een verkeerde vriend met wie je eens een hechte vriendschap bent aangegaan. Met al jouw goede bedoelingen, belt die verkeerde vriend steeds weer aan. Omdat die verkeerde vriend een ware charisma heeft dat jou aanspreekt op dat soort momenten, laat je hem gemakkelijk binnen. Echter als je eenmaal met hem aan de borrel bent, komt de kater op de borrels al snel. Zie maar eens van een ogenschijnlijk fijne gozer van een verkeerde vriend af te komen. Vooral als die nogal dominant is. Durf maar eens "nee" tegen hem te zeggen. Hele spreekkoren achtervolgen je dan hoe gek je dan wel niet bent. de duistere gedachtes vertellen dan hoe zwak je wel niet bent. Een geitenwollen sokken christen te zijn... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Gaitema:

De zonde is meer een verkeerde vriend met wie je eens een hechte vriendschap bent aangegaan. Met al jouw goede bedoelingen, belt die verkeerde vriend steeds weer aan. Omdat die verkeerde vriend een ware charisma heeft dat jou aanspreekt op dat soort momenten, laat je hem gemakkelijk binnen. Echter als je eenmaal met hem aan de borrel bent, komt de kater op de borrels al snel. Zie maar eens van een ogenschijnlijk fijne gozer van een verkeerde vriend af te komen. Vooral als die nogal dominant is. Durf maar eens "nee" tegen hem te zeggen. Hele spreekkoren achtervolgen je dan hoe gek je dan wel niet bent. de duistere gedachtes vertellen dan hoe zwak je wel niet bent. Een geitenwollen sokken christen te zijn... 

Zo gezien is God ook een verkeerde vriend, door zijn toedoen is het immers altijd godsdienstoorlog. Of hoe religie ontaardt in een nachtmerrie? Vergeten we niet iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid