Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

36 minuten geleden zei Gaitema:

Uiteindelijk zal het ook stoppen. Dat heeft God die gelovige ook beloofd en daar houdt die gelovige zich ook aan vast. Echter wanneer God het geeft weten we niet. 

Dit is heel wat anders wat je net stelde. Net stelde je impliciet dat het NIET zal stoppen, omdat de gebeden dan egoistisch en duister zouden zijn geweest.

Dus er zijn niet-verhoorde gebeden. Nu stel je dat alle gebeden verhoord worden. Dus blijkbaar zijn er geen duistere, egoistische gebeden. Verwarrend.

36 minuten geleden zei Gaitema:

God kan wel eens heel laat komen in ons leven. Dat is het vuur der beproeving waar we door moeten gaan. Niet dat ik begrijp hoor dat zij in Noord Korea zo veel moeten lijden, maar wonderwel blijven juist zij zo sterk in wat er in de bijbal staat geloven. 

Jij kent alle Noord-Koreanen en je weet dat ze allemaal sterk blijven. Waar baseer je dat op ?

Er zijn volgens mij best veel mensen die het geloof verliezen als gevolg van het lijden. Jij doet nu voorkomen alsof er niemand zijn geloof verliest door het lijden.

Waar baseer jij je op als je stelt dat de Noord-Koreanen allemaal wonderwel sterk blijven ?

Nu is het het vuur vaan beproeving, daarom moeten de mensen maar wachten. Het is dus God die de mensen laat lijden en de reden is: beproeving. Lekker is dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Dit lijkt mij geen antwoord op de vraag: waarom helpt God de één wel en de ander niet.

Is er sprake van willekeur ?

Lees het boek van Victor Frankl eens, "de zin van het bestaan". Hoe hij aan de dood ontsnapte door midden in de misere van het concentratiekamp steeds de juiste dingen deed door de leiding van God te verstaan én te volgen.

Het kan zijn dat de mevrouw in het concentratiekamp in Korea kansen heeft gemist. Het kan ook zijn dat er geen kansen geweest zijn. Wij weten het niet. Geen mens kan in het persoonlijk leven en de persoonlijke relatie van een ander met God kijken.   Wat we wel mogen weten is dat God bij ons is ook in ons lijden.  Jij mag dat geloof afwijzen, dat is je goed recht. Je mist alleen zo veel dan, maar dat is je eigen keuze.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dolce Vita:

Lees het boek van Victor Frankl eens, "de zin van het bestaan". Hoe hij aan de dood ontsnapte door midden in de misere van het concentratiekamp steeds de juiste dingen deed door de leiding van God te verstaan én te volgen.

Het kan zijn dat de mevrouw in het concentratiekamp in Korea kansen heeft gemist. Het kan ook zijn dat er geen kansen geweest zijn. Wij weten het niet.

 

Ik heb het boek gelezen. 

Maar het punt is niet of mensen al dan niet geloven en of de mevrouw kansen heeft gehad. Vraag is waarom God bij de een de gebeden blijkbaar verhoort en bij anderen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Mullog:

Voor de mazzel die @Dolce Vita met de bureaustoel heeft staan tientallen gevallen met mensen die nog jaren op de vulling moeten zitten, en niet alleen van bureaustoelen, omdat ze niet tegen zo'n mazzeltje aanlopen, het ze niks intereseert of die naar Stichting Tweede Kans o.i.d. gaan en daar voor een prikkie aan een stoel komen. Daar hoor je nooit iets van.

 

 Die mensen krijgen, als ze gelovig zijn (anders merk je het niet op en blijf je in je geklaag en gewijs en je afwijzingen en veroordelingen hangen, mag ook, je zit er zelf mee) de kracht om zonder die stoel te kunnen.  Of de stoel (ik heb het niet over zomaar een stoeltje van ikea maar over een bijzondere uitvoering die voor mensen met specifieke klachten noodzakelijk zijn) wordt inderdaad ergens neergezet zoals bij tweede kans, waar dan de behoeftige naartoe geleid wordt.  Ook als ik iets nodig had en graag wilde hebben, zoals een lange wollen winterjas (die zijn meestal duur, en ik heb meer dan 25 jaar dubbelzijdig eczeem gehad aan de romp en verdroeg geen kunststoffen) , werd ik direct naar de plek geleid waar zo'n jas dan voor de helft van de prijs hing. In een winkel waar ik nooit kwam, van een merk dat ik anders nooit kocht (veel te duur).   Kwestie van je bewust zijn van de ingevingen en de leiding van God, in je persoonlijke relatie met Hem. Dat is niet overdraagbaar, een mens moet zelf olie halen voor zijn lamp.

God geeft bij de beproeving ook de uitweg.  Al zou het in de dood zelf zijn, ook dan. Sommige van de vele christenen die in Iran en in Irak opgehangen werden, lachten terwijl de strop al om hun nek zat.  Ik moet er ook niet aan denken, maar als je dat lot treft, dan liever met dan zonder God en geloof.  Overigens rechtvaardigt dit de daders niet. Zij zullen hun straf nog ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik weet niet of t zo simoel is @Dolce Vita ik ben genetisch aangelegd om te piekeren, zwartgallig te zijn, het glas altijd halfleeg te zien etc. In perioden van depressie (heb zelfs geëxperimenteerd met zelfdoding) zie ik God niet, wijs ik hem af, is mijn geloof te zwak. Is dat een keuze?

En waar bevind zich dat piekergen? U schuift alles van u af door genetica of God de schuld te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik weet niet of t zo simoel is @Dolce Vita ik ben genetisch aangelegd om te piekeren, zwartgallig te zijn, het glas altijd halfleeg te zien etc. In perioden van depressie (heb zelfs geëxperimenteerd met zelfdoding) zie ik God niet, wijs ik hem af, is mijn geloof te zwak. Is dat een keuze?

In Christus word je daar naar mijn ervaring bovenuit getild. Kwestie van volharding in geloof en leren erbovenuit te wentelwieken.  Lukt je dat niet, dan is er altijd nog de dokter en de antidepressiva. Die heeft God ons ook gegeven.  

Ook ik heb diepe depressies gekend en heb te eniger tijd naar de dood verlangd.  Toen kende ik Jezus nog niet, maar had wel Godsbesef. Toen ik bij mezelf de gedachte bespeurde dat een sprong van het flat wel erg aanlokkelijk was, ben ik naar de dokter gegaan en heb een poosje (ik schat een half jaar) antidepressiva geslikt.  Die moest ik voor de rest van mijn leven blijven slikken. Dat heb ik om diverse redenen niet gedaan en ben gestopt.   Het bleef wel af en toe erg moeilijk. Een aantal jaren later kwam ik tot geloof.  In het proces van geloofsopbouw kwamen in elk geval in mijn geval ook diepe dalen voor die te vergelijken zijn met depressie.  Ik vond dat heel moeilijk maar heb ervaren dat er toch een kracht aanwezig was in mijn geloof waardoor geloof, hoop en liefde sterker waren dan de verleidingen van depressie.

Ik ben genezen door de Geneesheer, Jezus Christus. Maar!!!: als ik dit niet zou ervaren, als ik zou constateren dat de verleidingen van depressie toch nog zouden hebben postgevat, dan zou ik niet aarzelen om medicijnen te slikken. Die zijn in mijn optiek ook van Godswege beschikbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En waar bevind zich dat piekergen? U schuift alles van u af door genetica of God de schuld te geven.

Jij denkt dat iedereen vrij van erfbare zaken ter wereld komt en geheel vrij kan kiezen ?

 

3 minuten geleden zei Dolce Vita:

In Christus word je daar naar mijn ervaring bovenuit getild. Kwestie van volharding in geloof en leren erbovenuit te wentelwieken.  Lukt je dat niet, dan is er altijd nog de dokter en de antidepressiva. Die heeft God ons ook gegeven.  

Nog steeds beside the point.

Als mensen bidden om genezing, waarom genees de een dan wel en de ander niet ?

Waarom wordt het ene gebed wel verhoord en het andere niet ?

ALs dat komt door je eigen keuze, dan heeft bidden ineens weer weinig zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Dit is heel wat anders wat je net stelde. Net stelde je impliciet dat het NIET zal stoppen, omdat de gebeden dan egoistisch en duister zouden zijn geweest.

Dus er zijn niet-verhoorde gebeden. Nu stel je dat alle gebeden verhoord worden. Dus blijkbaar zijn er geen duistere, egoistische gebeden. Verwarrend.

Jij kent alle Noord-Koreanen en je weet dat ze allemaal sterk blijven. Waar baseer je dat op ?

Er zijn volgens mij best veel mensen die het geloof verliezen als gevolg van het lijden. Jij doet nu voorkomen alsof er niemand zijn geloof verliest door het lijden.

Waar baseer jij je op als je stelt dat de Noord-Koreanen allemaal wonderwel sterk blijven ?

Nu is het het vuur vaan beproeving, daarom moeten de mensen maar wachten. Het is dus God die de mensen laat lijden en de reden is: beproeving. Lekker is dat.

Ik spreek namens de noord Koreanen die er oprecht om bidden. Ik heb het idee dat je me nu met opzet strikvragen aan het stellen bent en mij gaat zitten vangen op mijn woorden. Je had het zelf over noord Koreanen die bidden dat het martelen stopt. Op dat gebed reageerde ik. Nou moet je niet lullig gaan doen. Je kan zeuren wat je wil, maar mijn geloof veranderd niet :@.

Verder basseer ik me op wat ik over hen lees in Open Doors bladen. Het christendom groeit in Noord Korea. Dwars tegen de verdrukking in. 

God belooft in de bijbel dat een oprechte gelovige Hem kan vragen wat Hij wil en het zal krijgen. Daar geloven christenen in, omdat het in de bijbel staat. Dat houden ze al 2000 jaar vol. Een beetje respectvol praten over mijn broeders en zusters in Noord Korea mag wel hoor. Ze hebben een rotsvast geloof. Daar heb ik een boek over gelezen van een ex gevangene die na haar vrijlating christen is geworden en nu in de VS woont. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei HJW:

Jij denkt dat iedereen vrij van erfbare zaken ter wereld komt en geheel vrij kan kiezen ?

We zijn allemaal belast met de gevolgen van de zondeval. Echter om te beweren dat men niet anders kan dan zelfmoord plegen omdat men e.o.a. piekergen heeft, klinkt mij fatalistisch in de oren. Mocht dit gen bestaan en is dit gen verantwoordelijk voor de keuzes die men maakt, dan mag ik mij daar ook op beroepen. Ik had een kort lontje en bewezen is dat genen een rol spelen hierin. Mocht ik nu zoveel geweld toepassen dat ik een ander doodsla of ernstig verwond (wat helaas ook gebeurd is), kan ik mij dan beroepen op genetische bepaling? Net zoals diegene die zelfmoord pleegt (zichzelf geweld aandoet) dit tracht te doen? Zonder God zijn we inderdaad geneigd om deze zonden te begaan. Echter laat men God toe in het hart, dan volgt daar gegarandeerd verandering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Ik spreek namens de noord Koreanen die er oprecht om bidden. Ik heb het idee dat je me nu met opzet strikvragen aan het stellen bent en mij gaat zitten vangen op mijn woorden. Je had het zelf over noord Koreanen die bidden dat het martelen stopt. Op dat gebed reageerde ik. Nou moet je niet lullig gaan doen. Je kan zeuren wat je wil, maar mijn geloof veranderd niet :@.

Verder basseer ik me op wat ik over hen lees in Open Doors bladen. Het christendom groeit in Noord Korea. Dwars tegen de verdrukking in. 

God belooft in de bijbel dat een oprechte gelovige Hem kan vragen wat Hij wil en het zal krijgen. Daar geloven christenen in, omdat het in de bijbel staat. Dat goud en ze al 2000 jaar vol. Een beetje respectvol praten over mijn broeders en zusters in Noord Korea mag wel hoor. Ze hebben een rotsvast geloof. Daar heb ik een boek over gelezen van een ex gevangene die na haar vrijlating christen is geworden en nu in de VS woont. 

Spreek jij namens de Noord-Koreanen ???

Ik ben je geen strikvragen aan het stellen, ik zie alleen dat je verschillende dingen zegt die niet met elkaar te verenigen zijn.

Ik vang je niet op je woorden, maar als je eerst zegt dat er gebeden niet verhoord worden omdat ze egoistisch zijn en vervolgens stelt dat ze wel verhoord worden, maar alleen later......dan kan ik dat niet met elkaar rijmen.

Ik doe dus niet lullig, vraag alleen door. En ik heb geen enkele intentie om jouw geloof te veranderen. Geen behoefte aan, geen zin in en ook nutteloos.

Ik gun je van harte je geloof, je voelt je er thuis bij, dus ik zal je daar echt niet uit proberen te halen.

 

Waar ben ik disrespectvol geweest jegens je broeders/zusters in Noord-Korea ???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een tante van me leed 4 jaar aan kanker. Ze leed en overleed. Vlak voor haar dood kon ze ook niet meer geloven vanwege haar lijden. Echter uitgeput op haar sterfbed kreeg ze opeens een enorme energie. Ze deed haar ogen open. Ging stralend van blijdschap recht op zitten en riep het uit: "Nu weet ik het zeker, er is één God!" Kennelijk had ze een sterfbedvisioen waarbij je al jouw pijn vergeet, zo mooi. Wat God geeft voor eeuwig is zo Mooi, dat het lijden erbij in het niets valt.

1 minuut geleden zei HJW:

Spreek jij namens de Noord-Koreanen ???

Ik ben je geen strikvragen aan het stellen, ik zie alleen dat je verschillende dingen zegt die niet met elkaar te verenigen zijn.

Ik vang je niet op je woorden, maar als je eerst zegt dat er gebeden niet verhoord worden omdat ze egoistisch zijn en vervolgens stelt dat ze wel verhoord worden, maar alleen later......dan kan ik dat niet met elkaar rijmen.

Ik doe dus niet lullig, vraag alleen door. En ik heb geen enkele intentie om jouw geloof te veranderen. Geen behoefte aan, geen zin in en ook nutteloos.

Ik gun je van harte je geloof, je voelt je er thuis bij, dus ik zal je daar echt niet uit proberen te halen.

 

Waar ben ik disrespectvol geweest jegens je broeders/zusters in Noord-Korea ???

God verhoord alleen oprechte gebeden!!!! Geen egoïstische!! Nou Goed? Ik stop met dit gesprek. Je bent op slakken zout aan het leggen en leest het precies zoals je het zelf wilt lezen. Daar heb ik geen tijd voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ik snap niet wat je hier mee bedoelt.

Je bent in deze wereld door je eigen schuld. Dit geldt voor iedereen, ook voor mij dus.  De originele zonde, ook wel erfzonde genoemd. Wij hebben tegen God gekozen (Adam en Evan ben je zelf geweest). In deze  wereld regeert het eeuwige rad van oorzaak en gevolg.  Op individuele schaal, op familieschaal, maar ook op nationale en wereldschaal. In de Oosterse religies heet dit karma, maar je kunt het ook gewoon terugvinden in je Bijbel.  De enige manier om daar uit te komen is het Lichaam van Christus ontvangen. Overkleding. Zodra de realisatie daarvan volledig is voltooid in de gedaanteverandering, zijn we ook fysiek niet meer in deze wereld. Zolang we er wel zijn, zijn we fysiek gezien onderhevig  aan de gevolgen van de gevolgen van de gevolgen die in deze wereld regeren. 

Hier heerst het rad van karma. Een aspect  van Gods volmaakte rechtvaardigheid, waar we zelf  voor hebben gekozen toen we onze troon boven die van God wilden zetten. 

Bovenstaande is slechts mijn visie en ervaring natuurlijk, maar ik heb het ook in de Bijbel teruggevonden.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

We zijn allemaal belast met de gevolgen van de zondeval. 

Daar geloof ik dus niet in. Dat is mij dan weer veel te fatalistisch.

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 Echter om te beweren dat men niet anders kan dan zelfmoord plegen omdat men e.o.a. piekergen heeft, klinkt mij fatalistisch in de oren. 

Dat stelt toch ook niemand ?

 

Vraag van het topic is:

waarom wordt het ene gebed wel verhoord en het andere niet ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mcmadtasty:

ik denk ook niet dat er bevredigende antwoorden in zijn.
ik denk dat ieder gevonden antwoord slechts het resultaat is om de afschuw te bagatelliseren en niet meer te hoeven voelen, omdat er zogenaamd een doel aan verbonden is. Het doel neemt daarbij de  lading weg, waarbij slechts het eigen lijden verzacht wordt.

Bevredigende antwoorden zijn dan ook altijd antwoorden die jouzelf aangaan. Als je een antwoord weet te vinden op het lijden dat jou overkomt, dan kan dat rust en innerlijke genezing brengen. Maar ook al Antwoorden voor andere mensen vinden gaat je niet lukken en dat is denk ik ook onze taak niet. Wij zijn er niet om antwoorden te brengen, maar Christus. Klinkt nogal als een dooddoener, maar wat ik daarmee bedoel is dat we als Christus moeten zijn voor mensen in nood. Dus hulpvaardig, liefdevol, barmhartig, meelevend, dat soort dingen.

Bij dit soort vragen denk ik altijd even aan de zalige Titus Brandsma, die in concentratiekamp Dachau belandde, onbetwistbaar een plaats van afschuwelijk leed en onbeschrijflijke wreedheid. Waar hijzelf natuurlijk ook volop onder leed. Maar toch had hij, naast medelijden met zijn medegevangenen, ook medelijden met de SS-ers en bad hij ook voor hen. En wist hij in de barak toch vreugde en inspiratie te brengen aan zijn medegevangenen en soms zelfs stiekem de mis op te dragen. Zo zijn er meer heiligen die tijdens zware ziekten of ander leed vooral ánderen tot troost en bemoediging waren.

Ik denk dat hierin het geheim ligt van het opnemen van je kruis en Hem volgen: dat niets je meer van het geluk en de vrede kan afhouden en dat je voldoende hebt aan leven vanuit liefde en mededogen. Als volgens het christelijk geloof God hét volmaakte beeld van zichzelf afgeeft op deze aarde, dan zien we op naar een gekruisigde, lijdende en stervende mens. En als wij elkaar onze mooiste verhalen vertellen, dan zit daar altijd leed in dat de personages moeten overkomen. Het leed stoot ons af, maar het ontroert ons ook. En waarom staat het woord passie voor zowel hartstocht als voor lijden?

Als we écht het antwoord willen weten op de vraag waarom er lijden is in een liefdevolle wereld, dan zullen we een gedachtesprong moeten maken die we niet willen of kunnen maken en die bij onvoldoende voorzichtigheid en nederigheid heel snel kan uitmonden in (impliciete) veroordelingen en verkeerde aannames. We willen niet dat liefde lijden inhoudt, we achten het lijden als volstrekt zinloos, het offer verstaan we niet meer en er zijn maar weinigen die net als Titus het lijden kunnen opdragen aan Christus. Maar zelfs als we dat wél zo graag willen, tot tranens toe, blijft die weg niet zelden duister, hard en mysterieus.

De weg naar de hemel is de weg van het kruis, de weg van zelfverloochening en versterving, samen met God. Christus heeft ons geen andere weg gewezen en vrijwel alle mystieke stromingen en ook verschillende grote levensbeschouwingen komen uiteindelijk ook hier op uit. En die weg is voor iedereen weer anders en onvergelijkbaar. Alleen waarom het kruis bij tijd en wijle zo onvoorstelbaar wreed, veel te willekeurig en langdradig moet zijn en "gewone" pijn blijkbaar niet voldoende lijkt, buiten het menselijke kwaad om, dat is iets wat mij denk ik altijd een vreselijk raadsel zal blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Gaitema:

Een tante van me leed 4 jaar aan kanker. Ze leed en overleed. Vlak voor haar dood kon ze ook niet meer geloven vanwege haar lijden. Echter uitgeput op haar sterfbed kreeg ze opeens een enorme energie. Ze deed haar ogen open. Ging stralend van blijdschap recht op zitten en riep het uit: "Nu weet ik het zeker, er is één God!" Kennelijk had ze een sterfbedvisioen waarbij je al jouw pijn vergeet, zo mooi. Wat God geeft voor eeuwig is zo Mooi, dat het lijden erbij in het niets valt.

God verhoord alleen oprechte gebeden!!!! Geen egoïstische!! Nou Goed? Ik stop met dit gesprek. Je bent op slakken zout aan het leggen en leest het precies zoals je het zelf wilt lezen. Daar heb ik geen tijd voor.

Het lijden valt erbij in het niet ?

Dus toch alleen oprechte gebeden. Dus toch........mensen van wie het gebed niet verhoord wordt hebben egoistische, duistere gebeden. Ik vind dat dus echt de bocht uit vliegen.

Ik lees alleen wat jij schrijft en stel je daarover vragen, meer niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei HJW:

Daar geloof ik dus niet in. Dat is mij dan weer veel te fatalistisch.

 

Daarom zei ik ook dat jij jezelf helemaal nog niet kent. Je werd daar boos over, omdat je dit juist van de christenen wilde zeggen.  Jij gelooft het niet. Daar heb ik alle begrip voor, been there, done that.  Enige remedie zit dan in de ervaring. Dieper afdalen in jezelf. 

18 minuten geleden zei HJW:

Daar geloof ik dus niet in. Dat is mij dan weer veel te fatalistisch.

Dat stelt toch ook niemand ?

 

Vraag van het topic is:

waarom wordt het ene gebed wel verhoord en het andere niet ?

Ieder gebed van een mens die in Relatie leeft met de Vader, wordt voor zover het overeenkomt met Zijn Wil voor ons, verhoord. Niet altijd op de manier waarop wij dat willen, en niet altijd op het tijdstip waarop wij het willen. In de gevallen dat verhoring niet meteen gebeurt, heeft God iets beters voor ons in petto.  De willekeur zit in jezelf.  Als God naar jouw pijpen danst, dan wil jij eventueel wel in  hem geloven, als Hij niet naar jouw pijpen danst niet.  Zo werkt het niet.

1 uur geleden zei HJW:

Ik heb het boek gelezen. 

Maar het punt is niet of mensen al dan niet geloven en of de mevrouw kansen heeft gehad. Vraag is waarom God bij de een de gebeden blijkbaar verhoort en bij anderen niet.

Dan heb je het niet goed genoeg gelezen, net als mijn antwoordbericht aan jou.  De kans is aanwezig dat de mevrouw de goddelijke leiding in haar benarde omstandigheden niet heeft gehoord en gevolgd.  Weten doe ik dat niet, maar de kans is aanwezig. En in het boek van Frankl kun je lezen hoe hij tegen iedere menselijke logica in, zijn geestelijke leiding volgde en de juiste keuzes maakte die hem werden ingegeven.  Het leek steeds erop dat hij juist de verkeerde rij werd aangewezen, die tot de dood zou leiden, maar iedere keer bleek zijn geestelijke leiding gelijk te hebben en werd hij juist steeds gespaard en ging juist de ándere rij naar de gaskamers, bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Je werd daar boos over, omdat je dit juist van de christenen wilde zeggen.  Jij gelooft het niet. Daar heb ik alle begrip voor, been there, done that.  Enige remedie zit dan in de ervaring. Dieper afdalen in jezelf.

Werd ik boos ?

Je bijdragen druipen nou niet echt van het begrip. Het is onverdraagzaamheid, venijn en agressie wat de boventoon voert.

Als ik jou was zou ik eens flink diep afdalen. 

12 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ieder gebed van een mens de in Relatie leeft met de Vader, wordt voor zover het overeenkomt met Zijn Wil voor ons, verhoord. Niet altijd op de manier waarop wij dat willen, en niet altijd op het tijdstip waarop wij het willen. In de gevallen dat verhoring niet meteen gebeurt, heeft God iets beters voor ons in petto.  De willekeur zit in jezelf.  Als God naar jouw pijpen danst, dan wil jij eventueel wel in  hem geloven, als Hij niet naar jouw pijpen danst niet.  Zo werkt het niet.

Allerlei mitsen en maren derhalve.

Dus mensen die geen relatie hebben met de vader, die krijgen niets voor elkaar.

Toch zie ik bij allerlei mensen om me heen het tegendeel. Ook zij ervaren mooie zaken, "toevalligheden" en ervaringen met "de andere wereld". Ze zijn niet gelovig.

In jouw optiek kan dat dus helemaal niet. 

En als het overeenkomt met zijn wil ? Dus als gebeden niet verhoord worden van mensen in nood, zeg jij: sorry, niet zijn wil.

God heeft iets beters in petto ? Het zijn echt zulke dooddoeners. Mensen die dood gaan voordat er ook maar iets gebeurt......

De laatste twee zinnen zij op mij niet van toepassing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei HJW:

Het lijden valt erbij in het niet ?

Dus toch alleen oprechte gebeden. Dus toch........mensen van wie het gebed niet verhoord wordt hebben egoistische, duistere gebeden. Ik vind dat dus echt de bocht uit vliegen.

Ik lees alleen wat jij schrijft en stel je daarover vragen, meer niet.

 

Ik citeer de bijbel en zeg: God verhoord op zijn manier. Al lijkt Hij ogenschijnlijk niks te doen. Dat is juist de beproeving waar ze door moeten. De hemel kan immers voor de noord Koreanen ook een verhoring zijn. Daarom noemde ik de getuigenis van mijn tante. We worden niet altijd direct verhoord. En Gods plan staat voorop. Sommigen sterven voor hun geloof en ontvangen het dan. Maar Hij verhoort nooit egoïstische gebeden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei HJW:

Werd ik boos ?

Je bijdragen druipen nou niet echt van het begrip. Het is onverdraagzaamheid, venijn en agressie wat de boventoon voert.

Als ik jou was zou ik eens flink diep afdalen. 

Allerlei mitsen en maren derhalve.

Dus mensen die geen relatie hebben met de vader, die krijgen niets voor elkaar.

Toch zie ik bij allerlei mensen om me heen het tegendeel. Ook zij ervaren mooie zaken, "toevalligheden" en ervaringen met "de andere wereld". Ze zijn niet gelovig.

In jouw optiek kan dat dus helemaal niet. 

En als het overeenkomt met zijn wil ? Dus als gebeden niet verhoord worden van mensen in nood, zeg jij: sorry, niet zijn wil.

God heeft iets beters in petto ? Het zijn echt zulke dooddoeners. Mensen die dood gaan voordat er ook maar iets gebeurt......

De laatste twee zinnen zij op mij niet van toepassing.

Je hebt mij nergens zien schrijven dat andere mensen dan christenen niet ook liefde en zegeningen ontvangen.  Je beschrijft bovenstaand je eigen toestand.  Een en al wrokkig misnoegen dat de christenen maar niet van hun geloof te brengen zijn en je je projecties teruggelegd krijgt. Een en al re-actie. Geen bezinning, geen overdenking, geen rust.  Alles ligt altijd aan de christen. Jammer, maar ook daar heb ik alle begrip en respect voor. Vrije wil, hoogste goed. Niet aan morrelen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei HJW:

Zijn er dan niet-christenen die in relatie met de vader leven ?

Nee. In een relatie is er sprake van elkaar kennen en wederkerigheid. Doch God laat de zon opgaan over ieder mens. En Maar als je weet wie het is met wie je in relatie bent, dan weet je ook hoe diep Zijn Liefde reikt en ben je gewend aan persoonlijke gesprekken.  Bovendien heeft de christen een ander perspectief, dat over de dood heen reikt. God heeft Zijn Zoon gegeven voor alle mensen. Niet alle mensen willen Hem kennen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Dolce Vita:

Je hebt mij nergens zien schrijven dat andere mensen dan christenen niet ook liefde zegeningen ontvangen.  Je beschrijft bovenstaand je eigen toestand.  Een en al wrokkig misnoegen dat de christenen maar niet van hun geloof te brengen zijn en je je projecties teruggelegd krijgt. Jammer. 

Ahh....ik denk al: projecties.....waar blijven ze. Je standaard antwoord. Op Geloofsgesprek zijn ze er ook dol op. Kun je altijd gebruiken. Lekker makkelijk !! 

Ik heb geen enkele intentie om welke christen dan ook van zijn/haar geloof te brengen. 

Maar ik kan natuurlijk zeggen wat ik wil......het zijn allemaal projecties !! 

Beetje sneu allemaal. Beetje puberaal trucje. Zo kun je alles bij jezelf weghouden. 

19 minuten geleden zei Dolce Vita:

Nee.

Dus dan zijn er niet-christenen die allerlei zegeningen krijgen zonder ervoor te bidden......Stuk makkelijker dan erom moeten bidden.

Dus de mensen die ook de "toevalligheden" ervaren en "de andere wereld "? Zij ontvangen dan dus ook zegeningen, zonder relatie met de vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid