Spring naar bijdragen

schepping vs evolutie deel 4633


Aanbevolen berichten

27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

 In ieder geval:in modern voor ieder begrijpelijk Nederlands staat hier:

(11 Bezit kan beter samengaan met wijsheid; dat is nuttiger onder de zon) 12 ze bieden beide schaduw, maar het voordeel van de wijsheid is dat ze de mens meer schaduw in het leven biedt.

Corrupte Bijbelvertaling.

27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En inderdaad, ik begrijp ook niet wat dit in dit topic doet.

Inderdaad, ik snap er ook niks van wat een corrupte vertaling in dit topic doet. De aanhaling van @Thinkfree daarentegen, snap ik probleemloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,9k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet elk gesprek hoeft gevoerd te worden. Een discussie is alleen mogelijk wanneer iets van het onderwerp bekend is bij elk van de partijen en een afspraak gemaakt kan worden over de betekenis van beg

Vermeend bewijs dus. Het probleem met de wetenschap zit em niet in de ratio, maar in de emotie. Conformistisch van aard als de mens is, zwicht ze voor de druk van de meerderheid. En de populaire opini

Welke kennis en welke wijsheid is door het christendom vernietigd? Specificeer dit alsjeblieft zodat ik het ook kan volgen. Anders blijft het allemaal zo vaag. 

Posted Images

13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen. (Rom.11:26)

Naast God bestaat er dus niet nog een eeuwige entiteit, want alles wat bestaat komt uit God.

Duidelijk. Maar is dit de enige verklaring in de bijbel van God's eeuwigheid. Als dat zo is vind ik het niet erg overtuigend. Zo'n beetje op het einde van de bijbel wordt in een brief een bijna terloopse opmerking gemaakt. Nochthans hangt de legitimatie van het christendom toch min of meer af van de eeuwigheid van God, want hore moet het anders met het eeuwige vredesrijk? Ik zou verwachten dat in Genesis of Exodus daar al uitspraken over gedaan zijn. Zijn die er?

5 uur geleden zei sjako:

Jehovah is de Enige die van nature onsterfelijkheid heeft. Hij wordt daarom in Openbaring de Alpha en Omega genoemd.

Zie mijn vraag hierboven. Aplha en omega is begin en einde, maar einde betekent dat iets stopt.

Ik wil op onderstaande nog even terugkomen.

Op 11/4/2017 om 17:24 zei sjako:

Vroeger geloofden wetenschappers dat er 1000-1200 sterren waren, Nu weten we biljoenen. Jeremia 33:22 a zegt ‘’Ontelbaar’’ zijn de sterren aan de hemel

Vooral omdat naar mijn mening hier een vergissing wordt gemaakt (als het niet zo is dan hoor ik het wel). Ik denk dat hier naar de sterrenhemel gekeken wordt met een moderne Westerse blik vanuit een met  licht vervuilde omgeving. Maar ik heb enkele malen het genoegen gehad in de Sahara te overnachten en zonder enige lichtvervuiling de sterrenhemel mogen aanschouwen en ik kan jullie verzekeren dat dit een overweldigend, ongeevenaard, verbijsterend, onbeschrijfelijk schouwspel is. Dat zal voor een persoon als Jeremia niet minder zijn geweest (en hij zal er ongetwijffeld zijn hele leven regelmatig van hebben kunnen genieten, ik ben met terugwerkende kracht jaloers ;)) en de term ontelbaar ligt dan echt voor de hand. 

Nog afgezien dat in een cultuur waar hoofzakelijk met tientallen en een enkele keer met honderden geteld werd je al snel op termen als ontelbaar komt. 

Hier wordt de wetenschap, in tegenstelling tot andere uitspraken, niet weersproken maar de uistpraak is wederom dusdanig vaag dat je er niks mee kunt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Mullog:

Duidelijk. Maar is dit de enige verklaring in de bijbel van God's eeuwigheid. Als dat zo is vind ik het niet erg overtuigend

Nog voor de bergen waren geboren, voor U aarde en land had gebaard - U bent, o God, van eeuwigheid tot eeuwigheid”(Psalm 90:2).

“Bij de eeuwige God ben je altijd veilig. Zijn eeuwige armen dragen je...”(Deuteronomium 33:27).

...Hij is een eeuwige God. Hij wordt niet moe en raakt niet uitgeput... Mensen die moe zijn, geeft Hij nieuwe kracht. Uitgeputte mensen maakt Hij weer sterk” (Jesaja 40:28-29)

Enz..

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Thinkfree:

Nog voor de bergen waren geboren, voor U aarde en land had gebaard - U bent, o God, van eeuwigheid tot eeuwigheid”(Psalm 90:2).

Dit is een lofzang

Voordat je bij 'eeuwigheod' bent , is al duidelijk dat je deze tekst niet letterlijk moet nemen.

Of je moet ervan uitgaan dat God werkelijk aarde en land heeft gebaard, maar dat is dan weer in tegenstelling met Genesis.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Klauter maar weer gauw op je stoel.

De FAQ van dit forum heeft t over begrijpelijk Nederlands volgens mij. Eigenlijk zou de (overigens terecht ook redelijk bekritiseerde) Statenvertaling niet gebruikt mogen worden in discussies. Archaïsch taalgebruik voor een ons-kent-ons clubje, mooi voor onderschriften wellicht, maar niet om begrijpbare argumenten mee op te bouwen imho. Wanneer is de laatste keer dat jij in t dagelijks leven een zin met het woord "uitnemendheid" maakte?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei MysticNetherlands:

De FAQ van dit forum heeft t over begrijpelijk Nederlands volgens mij. Eigenlijk zou de (overigens terecht ook redelijk bekritiseerde) Statenvertaling niet gebruikt mogen worden in discussies. Archaïsch taalgebruik voor een ons-kent-ons clubje, mooi voor onderschriften wellicht, maar niet om begrijpbare argumenten mee op te bouwen imho. Wanneer is de laatste keer dat jij in t dagelijks leven een zin met het woord "uitnemendheid" maakte?

Vorige week |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Statenvertaling op de  Brandstapel ?

Nog nooit gehoord van kanttekeningen zeker ?

En jij noemt jezelf christen ?

Deze wereld wordt steeds dommer, omdat men het in het algemeen verdomt om regelmatig op de teentjes te gaan staan om een peertje te plukken.    Dat zien we ook aan de idiote smoothiecultuur. Zo ongezond als de neten, maar men wil het alleen nog gesneden en gemalen, gehakt, geprakt en tot soep gepureerd, men wil het drinken, zodat men niet meer hoeft te kauwen.  Het gemak "dient" de mens :rolleyes:, die met een mooi Duits woord steeds meer "denkfaul" wordt. ("denklui"j. En zo vegeteert men steeds verder.  De wereld plukt er reeds enige tijd de wrange vruchten van, de mensen worden steeds dommer. De "

1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Wanneer is de laatste keer dat jij in t dagelijks leven een zin met het woord "uitnemendheid" maakte?

Use it or lose it, die hersentjes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Thinkfree:

Ligt eraan welke versies .. want er liggen al "bijbels" in de winkel die totaal geen bijbels zijn (verdraait en te ver van de grondtekst af ) 

Daar is de Statenvertaling ook niet bepaald vrij van hoor. Het blijven vertalingen en het is zinvol verschillende vertalingen naast elkaar te leggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn ons er toch van bewust dat er ooit een kennis was die wereldwijd voor iedereen opging en het monotheïsme dit volledig verdreven heeft door verkettering?

De wereld was ooit verbonden door een kennis, religie maakt haar intrede en beschavingen leven in oorlog.
Het is zeker zinvol de vertalingen naast elkaar te leggen, maar begin dan eens bij het begin. MAAR verban dan geen andere teksten. Het boek van Henoch is niet eens opgenomen in het OT.
We zouden alle teksten dienen te nemen, ook die van Egyptenaren en Sumeriërs. Ons niet beperken tot de bijbel en beginnen bij het begin. De Sumerische mythologie is behoorlijk van de pot gerukt, maar daar begint het dus.

Ik denk dat we met de woorden van vandaag tot interessante vertalingen kunnen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Dat beloof ik:

Exegse? De uitspraak "Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen" Lijkt me vrij duidelijk.
Als je toch van deze uitspraak uit gaat (en dat doe je, want op deze vraag antwoordde je bevestigend), kun je niet tegelijkertijd beweren dat mens een vrije wil heeft.
Als alles uit en door hem komt, heeft de mens geen vrije wil; aan de andere kant: als de mensen een vrije wil heeft, dan is niet alles uit en door hem.

Zoals je zelf zei "De logica gebiedt dit". Exegese heeft hier niets mee te maken, het betreft simpele, heldere uitspraken.

@Thinkfree,

Weellicht dat je dan nu bereid bent om een inhoudelijke reactie te geven (dus geen tekst als 'oersoep met ballen')

 

9 uur geleden zei Thinkfree:

Ligt eraan welke versies .. want er liggen al "bijbels" in de winkel die totaal geen bijbels zijn (verdraait en te ver van de grondtekst af ) 

"Grondtekst"?

Als die er zou zijn, zouden we andere Bijbels daar naast kunnen leggen en vergelijken. Aangezien je naar 'de grondtekst'  verwijst, heb je wellicht een linkje ? Dat is natuurlijk lastig, want er zijn heel veel verschillende teksten en feit is dat we van geen enkel Bijbelboek beschikken over het origineel. In alle gevallen gaat het om een kopie waar de schrijver zijn eigen invulling aan kon geven.
De opmerking "dat is geen bijbel meer want die wijkt te ver van de grondtekst af" behoeft dus wel enige uitleg. Welke tekst neem je al grondtekst (en waarom die tekst) en hoe bepaal je of een vertaling daarvan 'te ver' afwijkt?  Mag er dan wel 'enigszins' van worden afgeweken en in welke gevallen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Dolce Vita:

Use it or lose it, die hersentjes

Met mijn hersenen niets mis hoor. Kom maar eens een dagje meedraaien op t scherpst van de snede de financiële wereld. Da's wel even andere poep dan de hele dag slecht geacteerde Qi Gong yin yang filmpjes kijkem en boekjes over Sumerische alientjes lezen hoor.

Maar archaïsch taalgebruik? Nee, dat is een uitstervend iets. Dat bevordert de begrijpelijkheid aan beide kanten niet. 

11 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ondanks mijn leeftijd, kan ik heel ouderwets uit de hoek komen.

Hoekstoten zijn het minst effectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen" Lijkt me vrij duidelijk.

36 vWant 58uit Hem, en 59door Hem, en 60tot Hem zijn 61alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. 62Amen.

v Spr. 16:4. 1 Kor. 8:6. 

58 Namelijk als de eerste Oorzaak, Die alles naar Zijn wijzen raad schikt en ordineert.

59 Namelijk als Die alles wat den mens ter zaligheid nodig is, werkt, en hetgeen naar Zijn wijzen raad geordineerd is, krachtiglijk uitvoert.

60 Namelijk als tot het uiterste Einde, tot Wiens eer alles moet strekken en gebracht worden, Spr. 16:4. 

61 Namelijk die niet alleen de schepping, onderhouding en regering aller schepselen, maar voornamelijk die de zaligmaking der mensen aangaan, waarvan hier inzonderheid gehandeld wordt.

62 Van dit woord zie Matth. 6:13. 

Heeft niets met vrije wil te maken,.. "de koning regeerde over zijn land" 

Simpel gezegd alles komt/ behoort hem toe

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei MysticNetherlands:

 Kom maar eens een dagje meedraaien op t scherpst van de snede de financiële wereld.

Ja nou, de financiële wereld :#, nou nou, poeh poeh, die gebruiken hun hersenen man, echt het summum. :#  Heel geestelijk ook ja. :+ Nou man, diepgangngngngngng. De financiële wereld is echt de hoop der naties ja. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid