Spring naar bijdragen

Rechtvaardigheid en eeuwige straf?


Aanbevolen berichten

Hier wordt het begrip uitgelegd wat aioon inhoudt. Ik kan dat onmogelijk doen door de gehele tekst uit te leggen. Een argument zul je toch moeten onderbouwen en daar heb ik een link voor nodig om te verwijzen naar dat schrijven. De vorige topic onderwerpveld vond ik niet duidelijk omdat ik daar alleen Mattheus in had genoemd. Ik wilde dat aanpassen maar dat kon niet meer. Vrijwel alle kerken geloven dat de hel voor eeuwig is. Dus als iemand 40 jaar is geworden en dan sterft en in de hel terecht komt betekent dat hij voor altijd gestraft daar moet gaan worden. Iemand moet dan in het vuur gaan lopen (zie verhaal van Jezus waarbij de rijke man in de vlam zit). Vuur is zeer heet en zorgt voor extreme pijnen. Als dat voor altijd door moet gaan is dat een grote straf. Alsof dat nodig is om iemand te laten weten dat hij niet gekozen heeft voor Jezus. Naar mijn idee is de hel er ingezet om mensen te overtuigen dat ze in Jezus moeten gaan geloven. Als iemand van God zegt dat hij voor altijd iemand met vuur zal gaan straffen terwijl dat niet waar is vind ik dat een grove beschuldiging. Te meer omdat het voor altijd is. Ik ben op een gegeven moment in een inrichting terecht gekomen omdat ik geloofde dat ik niet behouden zou worden. Daar kreeg  ik toen te horen da ik 20 jaar was en dat dit nog wel even zou gaan duren. Daarmee kon ik niet uit de voeten. Het simpele feit dat iemand erop los leeft en Jezus heeft aangenomen en een ander niet maar nog netter leeft en dat diegene met Jezus in de hemel komt en de ander die het niet kon geloven hoewel hij het graag wilde in de hel? 
 

Als christenen geloven in een eeuwige EXTREEM HEET VUUR dan zou je 24 uur per dag moeten gaan evangeliseren. En dan moet je niet in de kerk gaan zitten maar erop uit om mensen te vertellen over Jezus en anders dat zij voor eeuwig gepijnigd worden omdat ze niet in Hem willen gaan geloven! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei vragennaardeweg:

Te meer omdat het voor altijd is. Ik ben op een gegeven moment in een inrichting terecht gekomen omdat ik geloofde dat ik niet behouden zou worden.

Zo dat is heftig, ik vind dat erg spijtig om te horen. Gaat het nu wat beter met je? Ik persoonlijk denk dat alles God écht goed is, dat Zijn oordeel écht rechtvaardig zal zijn. Dus simpelweg met je mond belijden dat Jezus je heer is, is niet genoeg. Ik kan een eeuwige foltering ook maar moeilijk rijmen met mijn beeld van God. Ik houd me er ook niet zoveel mee bezig.

 

Ik vind je observatie dat christenen 24/7 zouden evangelistren simpel maar eigenlijk best sterk, want als iedere christen ECHT in eeuwig branden zou geloven, zouden ze idd veel fanatieker evangeliseren, zeker bij familie, vrienden, buren. Ik denk eerlijk gezegd dan ook dat veel chrstenen helemaal niet zo in een echt bestaande, eeuwige hel geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom ben ik opzoek naar de antwoorden. Het betreffende document biedt meer tot inzichten. Sodom & Gomorra zou ook voor eeuwig branden. Als je daar nu naar toegaat dan zie je dat daar geen vuren meer zijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen hier zo gemakzuchtig overheen stappen dat de hel nu eenmaal voor eeuwig brand en dat zij daar dan niet inkomen. Maar als je naaste lief hebt als je zelf dan wil je ook dat je naaste naar de hemel gaat uiteindelijk. Op mijn dertiende had ik het geloof verlaten omdat ik toen hoorde over de eeuwige hel. Dat was voor mij reden om niet meer te geloven in God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@vragennaardeweg,

Heftig, maar ik kan het zo begrijpen. Je bent niet de enige die om religieuze angsten in de psychiatrie terecht kwam.  

De leer van de Alverzoening spreekt/sprak mij ook aan. Misschien om de verkeerde redenen; ik wil het geloof in God niet verliezen en ik kan niet geloven in een soort eeuwig durende hel, mensen die verloren gaan. Een God die niet rechtvaardig is en die vrije wil bestraft is voor mij niet te bevatten. Maar goed er zijn mensen die zeggen; je hebt niets te willen God bepaalt.

Wanneer je dat gelooft dan zou je inderdaad niets anders doen dan evangeliseren ook al geloof je niet "dat de mens het kan geven". Mensen horen (meestal) over het evangelie via anderen. Ook al worden er hier verhalen verteld dat iedereen het zal weten. Nou dan had Paulus niet op zendingsreizen hoeven te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alverzoening zie ik geen aanleiding voor in de Bijbel dat de mensen die verloren gaan overstappen naar de hemel. Immers er zit een kloof tussen waarbij je niet van de hel naar de hemel kunt gaan. Wel denk ik dat iedereen een rechtvaardige straf zal krijgen als diegene verloren gaat. Want God bepaald wie verloren gaat en wie behouden wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei vragennaardeweg:

Alverzoening zie ik geen aanleiding voor in de Bijbel dat de mensen die verloren gaan overstappen naar de hemel. Immers er zit een kloof tussen waarbij je niet van de hel naar de hemel kunt gaan. Wel denk ik dat iedereen een rechtvaardige straf zal krijgen als diegene verloren gaat. Want God bepaald wie verloren gaat en wie behouden wordt. 

Zolang je vast wilt blijven houden aan straf en aanverwante zaken, zul je hier niet echt uit komen.

Je gaat je er niet aan ontworstelen door je visie iets aan te passen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is hel?
Hel is het tegenovergestelde van het koninkrijk (paradijs)
Als het paradijs het eeuwige is dan is hel de dood.
Het eeuwige vuur is dan in mijn ogen de eeuwige dood.
Wat is dood? Voor eeuwig afgescheiden zijn van God. Voor eeuwig gescheiden van het leven.
Want zei Jezus niet,  Ik ben de weg en de waarheid en het leven.

Vandaar dat Jezus ook liet zien met zijn opoffering, dat hij die in het eeuwige (God) geloofd, de dood zal ontstijgen.
Daarom nam hij de grootste zonde op zich. De dood. Want hoe kan de dood niet de grootste zonde zijn als God het leven is.

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe” 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei vragennaardeweg:

Hier wordt het begrip uitgelegd wat aioon inhoudt. Ik kan dat onmogelijk doen door de gehele tekst uit te leggen. Een argument zul je toch moeten onderbouwen en daar heb ik een link voor nodig om te verwijzen naar dat schrijven. De vorige topic onderwerpveld vond ik niet duidelijk omdat ik daar alleen Mattheus in had genoemd. Ik wilde dat aanpassen maar dat kon niet meer. Vrijwel alle kerken geloven dat de hel voor eeuwig is. Dus als iemand 40 jaar is geworden en dan sterft en in de hel terecht komt betekent dat hij voor altijd gestraft daar moet gaan worden. Iemand moet dan in het vuur gaan lopen (zie verhaal van Jezus waarbij de rijke man in de vlam zit). Vuur is zeer heet en zorgt voor extreme pijnen. Als dat voor altijd door moet gaan is dat een grote straf. Alsof dat nodig is om iemand te laten weten dat hij niet gekozen heeft voor Jezus. Naar mijn idee is de hel er ingezet om mensen te overtuigen dat ze in Jezus moeten gaan geloven. Als iemand van God zegt dat hij voor altijd iemand met vuur zal gaan straffen terwijl dat niet waar is vind ik dat een grove beschuldiging. Te meer omdat het voor altijd is. Ik ben op een gegeven moment in een inrichting terecht gekomen omdat ik geloofde dat ik niet behouden zou worden. Daar kreeg  ik toen te horen da ik 20 jaar was en dat dit nog wel even zou gaan duren. Daarmee kon ik niet uit de voeten. Het simpele feit dat iemand erop los leeft en Jezus heeft aangenomen en een ander niet maar nog netter leeft en dat diegene met Jezus in de hemel komt en de ander die het niet kon geloven hoewel hij het graag wilde in de hel? 
 

Als christenen geloven in een eeuwige EXTREEM HEET VUUR dan zou je 24 uur per dag moeten gaan evangeliseren. En dan moet je niet in de kerk gaan zitten maar erop uit om mensen te vertellen over Jezus en anders dat zij voor eeuwig gepijnigd worden omdat ze niet in Hem willen gaan geloven! 

 

1 uur geleden zei vragennaardeweg:

Daarom ben ik opzoek naar de antwoorden. Het betreffende document biedt meer tot inzichten. Sodom & Gomorra zou ook voor eeuwig branden. Als je daar nu naar toegaat dan zie je dat daar geen vuren meer zijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen hier zo gemakzuchtig overheen stappen dat de hel nu eenmaal voor eeuwig brand en dat zij daar dan niet inkomen. Maar als je naaste lief hebt als je zelf dan wil je ook dat je naaste naar de hemel gaat uiteindelijk. Op mijn dertiende had ik het geloof verlaten omdat ik toen hoorde over de eeuwige hel. Dat was voor mij reden om niet meer te geloven in God. 

Geloof je in het bestaan van de hel? Of ben je bang daarin terecht te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei vragennaardeweg:

Daarom ben ik opzoek naar de antwoorden. Het betreffende document biedt meer tot inzichten. Sodom & Gomorra zou ook voor eeuwig branden. Als je daar nu naar toegaat dan zie je dat daar geen vuren meer zijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen hier zo gemakzuchtig overheen stappen dat de hel nu eenmaal voor eeuwig brand en dat zij daar dan niet inkomen. Maar als je naaste lief hebt als je zelf dan wil je ook dat je naaste naar de hemel gaat uiteindelijk. Op mijn dertiende had ik het geloof verlaten omdat ik toen hoorde over de eeuwige hel. Dat was voor mij reden om niet meer te geloven in God. 

De straf is voor sodom en gemorra en die andere steden dat ze niet meer herbouwd worden tot op deze dag,

Verder was lot de enige rechtvaardige

Dus voor die mensen klopt het wel dat het eeuwigheid is

Waar zie jij een probleem ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Argumenting by link is niet gewenst of toegestaan op dit forum. Topic gesloten. Het onderwerp bespreken mag best in een nieuw onderwerp, maar dan wel met eigen inbreng en eventueel een link ter ondersteuning van die eigen inbreng. Wat ook helpt is om een discussiepunt aan te dragen in de openingspost.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid