Spring naar bijdragen

Blijde gebeurtenis of bijbelse vervulling?


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Het sorry was eigenlijk voor Hendrik-NG bedoeld. Want ik kan al die termen niet uit elkaar houden en weet dus niet wanneer ik welke zou moeten gebruiken.  Behalve gereformeerd heb je ook nog Nederlands gereformeerd dus (als in tegenstelling met Duits gereformeerd? ik weet het echt niet, bedoel het niet spottend).

Ik ben het met je eens dat religie (niet het christelijk geloof dus maar religie) meer kapot maakt dan je lief is.  Ook de atheistische religie trouwens.

Toen ik op een protestants christelijke school ging werken, noemden een paar (oude mannen)  collega's  mij "paaps".  Jij bent duidelijk een paapse.  Ik wist bij God niet wat ze bedoelden, maar gelukkig ben ik Germaniste, en viel het kwartje even later dat ze daarmee op de paus cq de RKK doelden.  Zij zagen toen kennelijk al waar ik zelf pas twintig jaar later achter zou komen.  Maar ik kon het met de gereformeerde of reformatorische (alle meisjes altijd lange rokken en lange haren, vaak geen radio en  tv in huis, weet niet welke denominatie dat exact is?) kinderen heel goed vinden, terwijl die collega's hen smalend "de lange rokken brigade" noemden.  Gooi het maar in mijn pet.

Ik snap al helemaal niet waarom iedereen altijd labelt. 
Een label is niks anders dan een beperking.
En dan niet een beperking van degene die hem heeft gekregen, maar degene die hem uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 127
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mooi dat de Lutheranen en katholieken steeds meer nader tot elkaar komen. De gemeenschappelijke verklaring omtrent de rechtvaardiging tussen de katholieke Kerk en de Lutherse wereldfederatie heeft ove

Ik ken geen groep die zoveel andere (christelijke) groeperingen schoffeert dan de JG, dat is de reden waarom ik er ben uitgestapt en me eens heb toegelegd op theologie en inmiddels bezig ben aan mijn

Beste ik heb ook nergens het woord hel gebruikt, dat is wat Sjako uit mijn woorden interpreteert, juist zoals hem goed geleerd is, en hoe hij nu als een klein kind zijn leer verdedigt door mijn leugen

Posted Images

13 minuten geleden zei Karin-:

Ik snap al helemaal niet waarom iedereen altijd labelt. 
Een label is niks anders dan een beperking.
En dan niet een beperking van degene die hem heeft gekregen, maar degene die hem uit.

Ten diepste ben ik het met je eens.  Maar met het label zelf hoeft naar mijn idee niks mis te zijn. Zonder begrenzing ontstaat  geen intensiteit. Het is wat men ermee doet, waar iets aan kan schorten, vind ik.  De jacht op Boeddha bijvoorbeeld. Of de jacht op de paus. De jacht op Maria.  De Apostolische Geloofsbelijdenis omvat alles al waar het in het algemeen onbetwijfeld Christelijk geloof om gaat. Daar hoeft men niet nog een hele waslijst aan toe te voegen.  Mag wel, als men zich daar prettig bij voelt, maar val daar een ander niet mee lastig, denk ik dan. Maak er geen extra muren van.  Onderscheid hoofd van bijzaken. Maak geen halszaak van futiliteiten. Zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎21‎-‎10‎-‎2017 om 06:55 zei bernard 3:

Dit was dan ook de aanzet van deze topic om aan te tonen dat datgene  wat zich op vandaag de dag aan het voltrekken is ,en wat jullie nu zelf vaststelden, totaal overeenstemt met hetgeen Gods woord voorzegt wat er zal gebeuren.

Namelijk dat de RKK  als de morele wereldleider van een oecumenisch verbond samen met een militaire, politiek- economische wereldmacht (de USA) haar onveranderlijke leer aan de wereld zal opdringen en uiteindelijk zal opleggen. Een leer die op een on-Bijbelse en zichzelf toegeëigende autoriteit stoelt en haar zogenaamd de macht geeft om Gods basiswet, vervat in de Tien Geboden, te veranderen. Waardoor ze uiteindelijk het teken van die autoriteit, namelijk de zondagsrust en zondagsplicht, aan de wereld zal opleggen en hen die daartegen in opstand komen met Middeleeuwse methodes zal bestraffen

Dit is volgens de hedendaagse beschaving, normen en waarden en vooral het Nederlandse Strafrecht niets anders dan een bedreiging. @bernard 3 wil dat iedereen katholiek wordt en wie dat niet doet moet op de brandstapel. Dat is precies de boodschap van IS, maar dan met katholieken ipv moslims. Mensen die vanuit hun geloof het gebruik van geweld tegen anderen propageren, horen niet in onze samenleving thuis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit is volgens de hedendaagse beschaving, normen en waarden en vooral het Nederlandse Strafrecht niets anders dan een bedreiging. @bernard 3 wil dat iedereen katholiek wordt en wie dat niet doet moet op de brandstapel. Dat is precies de boodschap van IS, maar dan met katholieken ipv moslims. Mensen die vanuit hun geloof het gebruik van geweld tegen anderen propageren, horen niet in onze samenleving thuis.

Interessante interpretatie van de teksten van Bernard 3, het doet me groot plezier deze interpretatie te lezen daar Bernard 3 tracht het antipapisme te verspreiden. Hij faalt dus jammerlijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

 

Thorgrem Schreef

Waarmee  je de bijbel bedoeld, die verzameling boeken die je dankzij de katholieke Kerk kan lezen vandaag de dag.

En ik die dacht dat het nu juist deze RKK was die mensen vervolgd, gefolterd  en vermoord heeft omwille van het feit  dat ze in het bezit waren van de Bijbel of hem lazen. Maar uw geschiedenisschrijver  is waarschijnlijk iemand die dat “vergeten “ heeft te vermelden in zijn boeken.

 

Citaat

Je gaat nog steeds niet in op je leugen die je in je eerste openingsbericht neerschreef. Bijzonder dat je dat zo makkelijk negeert. Maar ik vergeet niet, kan bovendien ook makkelijk teruglezen. Kom eerst maar eens verantwoording geven voor je valse getuigenis, wellicht kunnen we daarna verder praten.

En waarom zou ik ingaan op een mist spuien van uwentwege om het eigenlijk onderwerp van deze topic uit de weg te gaan.

Want de leugenachtige  aflatentheorie wordt op vandaag nog steeds gehandhaafd en zodoende  worden tot op heden door de RKK nog steeds aflaten “uitgeschreven”.  Waarbij  door voorgeschreven gebeden en rituelen een bepaalde pijnigingsduur  wordt “afgekocht” van zielen die zogenaamd in het vagevuur zouden verblijven ( http://prentencatechismus.org/about/aflaten-dat-is-toch-afgeschaft/)

De geldelijke handel, die oorspronkelijk door de Paus zelf werd ingevoerd  heeft dan wel opgehouden. Maar de feitelijke handel om door rituelen en gebeden de (veronderstelde) strafmaat af te kopen is nog even levendig als ooit te voren. Zo is het dan ook zeer terecht wat Flash Gorden zei en volledig in harmonie is met wat Gods Woord ons leert; namelijk dat de leer en doctrines van de RKK  fundamenteel nooit zullen veranderen. Ook al lijkt het er misschien wel soms op omdat ze in een ander kleedje worden aangeboden

Een volgeling van Christus wordt dan ook niet voor niets door God gewaarschuwd om de gebeurtenissen te onderkennen waarvan de Bijbel zegt dat ze zich zullen voordoen en waarvan velen op vandaag hun vervulling reeds hebben en andere(n) zich aan het voltreken zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei bernard 3:

En ik die dacht dat het nu juist deze RKK was die mensen vervolgd, gefolterd  en vermoord heeft omwille van het feit  dat ze in het bezit waren van de Bijbel of hem lazen. Maar uw geschiedenisschrijver  is waarschijnlijk iemand die dat “vergeten “ heeft te vermelden in zijn boeken.

Mythevorming losjes gebaseerd op halve waarheden. Dat hoeven we hier toch niet serieus te nemen? Of dacht je hier nog indruk mee te kunnen maken?

3 minuten geleden zei bernard 3:

 

En waarom zou ik ingaan op een mist spuien van uwentwege om het eigenlijk onderwerp van deze topic uit de weg te gaan.

Je verkondigd hier een leugen, wordt daarop geattendeerd. Vervolgens ga je het gesprek daarover uit de weg. Ik vind dat merkwaardig gedrag.

 

3 minuten geleden zei bernard 3:

Want de leugenachtige  aflatentheorie wordt op vandaag nog steeds gehandhaafd en zodoende  worden tot op heden door de RKK nog steeds aflaten “uitgeschreven”.  Waarbij  door voorgeschreven gebeden en rituelen een bepaalde pijnigingsduur  wordt “afgekocht” van zielen die zogenaamd in het vagevuur zouden verblijven ( http://prentencatechismus.org/about/aflaten-dat-is-toch-afgeschaft/)

De geldelijke handel, die oorspronkelijk door de Paus zelf werd ingevoerd is, heeft dan wel opgehouden. Maar de feitelijke handel om door rituelen en gebeden de (veronderstelde) strafmaat af te kopen is nog even levendig als ooit te voren. Zo is het dan ook zeer terecht wat Flash Gorden zei en volledig in harmonie is met wat Gods Woord ons leert; namelijk dat de leer en doctrines van de RKK  fundamenteel nooit zullen veranderen. Ook al lijkt het er misschien wel soms op omdat ze in een ander kleedje worden aangeboden

Een volgeling van Christus wordt dan ook niet voor niets door God gewaarschuwd om de gebeurtenissen te onderkennen waarvan de Bijbel zegt dat ze zich zullen voordoen en waarvan velen op vandaag hun vervulling reeds hebben en andere(n) zich aan het voltreken zijn.

En nu was het juist de handel waartegen Luther ageerde in zijn 95 stellingen, niet de theorie erachter. Je opent dit topic maar hebt overduidelijk nog nooit de 95 stellingen van Luther zelf gelezen. Ik vind het echt schokkend dat je hier zo stellig een en ander poneert maar genadeloos door de mand valt en het dan zelf nog niet eens door hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

Ten diepste ben ik het met je eens.  Maar met het label zelf hoeft naar mijn idee niks mis te zijn. Zonder begrenzing ontstaat  geen intensiteit. Het is wat men ermee doet, waar iets aan kan schorten, vind ik.  De jacht op Boeddha bijvoorbeeld. Of de jacht op de paus. De jacht op Maria.

Of de jacht op protestanten... Misschien bedoelde je het allemaal niet zo ongenuanceerd zoals je het schreef, maar met je opmerkingen over "protestanten" scheerde je hen wel degelijk allen over 1 kam. Ik herken mezelf (en mijn omgeving) er niet zo in!

En om maar antwoord te geven op je opmerkingen over:

Citaat

Want ik kan al die termen niet uit elkaar houden en weet dus niet wanneer ik welke zou moeten gebruiken.  Behalve gereformeerd heb je ook nog Nederlands gereformeerd dus (als in tegenstelling met Duits gereformeerd? ik weet het echt niet, bedoel het niet spottend).

Wel: ik ben Nederlands Gereformeerd, maar (zie mijn profiel): je mag me gewoon zien als gereformeerd, want dat zijn al die verschillende kerkgroepjes gereformeerden gewoon: gereformeerd. En mocht je er in geïnteresseerd zijn: die Nederlands Gereformeerde Kerken zijn hard op weg om (weer) samen te gaan met de GKV (Gereformeerde Kerk vrijgemaakt) waaruit ze ooit ontstonden. En ik zie het er ook nog wel eens van komen dat men de Gereformeerde Bond binnen de PKN zal gaan "versterken"... Binnen 10-15 jaar, schat ik zo in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Of de jacht op protestanten... Misschien bedoelde je het allemaal niet zo ongenuanceerd zoals je het schreef, maar met je opmerkingen over "protestanten" scheerde je hen wel degelijk allen over 1 kam. Ik herken mezelf (en mijn omgeving) er niet zo in!

 

Tsja, toen ik "sommige" wilde toevoegen, kon ik mijn bericht niet meer wijzigen. 

Citaat

 

En om maar antwoord te geven op je opmerkingen over:

Wel: ik ben Nederlands Gereformeerd, maar (zie mijn profiel): je mag me gewoon zien als gereformeerd, want dat zijn al die verschillende kerkgroepjes gereformeerden gewoon: gereformeerd. En mocht je er in geïnteresseerd zijn: die Nederlands Gereformeerde Kerken zijn hard op weg om (weer) samen te gaan met de GKV (Gereformeerde Kerk vrijgemaakt) waaruit ze ooit ontstonden. En ik zie het er ook nog wel eens van komen dat men de Gereformeerde Bond binnen de PKN zal gaan "versterken"... Binnen 10-15 jaar, schat ik zo in.

 

En als ik je protestant noem, klopt dat dan ook of niet? Zijn gereformeerden wel of geen protestanten? Wordt dat anno Nu als een negatief woord ervaren, of gewoon als een kloppend overkoepelende term?   Ik vraag het niet om te plagen, ik weet het niet en door al het geruzie van protestanten heb ik er ook nooit wijs uit kunnen worden, ook niet op de pc-school waar ik werkte. Daar was onderling ook altijd onenigheid.  Ik heb het een keer in mijn hoofd gehaald daar te vragen wat "vrijgemaakt" betekende. Ik dacht daarbij aan iets van een theologische diepte, het klonk zo mysterieus.  Het antwoord dat ik kreeg was een kort en afkeurend "dat is artikel 31".  Later kwam ik tot de ontnuchterende ontdekking dat er gewoon een administratieve afscheiding mee werd bedoeld. 

De enige kerk die ik een beetje ken en waar ik - als ik lid had moeten worden van een kerk- , lid van zou zijn geworden - is de Kerk van de Nazarener. https://www.kvdn.nl/    Die horen als ik het goed heb helemaal nergens bij, en zijn door hun christocentrische visie,  in harmonie met alle kerken die de A.G. hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met (dacht ik) Karin eens dat er hier nogal gelabeld en gegeneraliseerd wordt... Maar hokjes denken is inderdaad vrij menselijk... Dat doen we op vele gebieden... Dus ook het christendom... Labels kunnen vaak helpen iets onbegrijpbaars begrijpbaar te maken. Maar vaak is het christendom niet in hokjes te vatten, zo ken ik mensen die zich katholiek noemen maar nooit naar een Katholieke Kerk gaan en het overgrote deel van de dogma's van de katholieke kerk niet aanvaarden. Er zijn ook een gigantische groep van christenen, vaak niet kerkelijk, die zich nog steeds christen noemen zonder zich verbonden te voelen met eender welke denominatie.

Het probleem volgens mij met het lid zijn van een denominatie is vaak dat je een deel van je relatie met God opgeeft om loyaal te zijn aan de groep (dat merk ik veelal bij sekten), daarom weiger ik lid te zijn van een kerk, al ga ik wel naar de kerk

Wat het Katholieke geloof betreft is het net zo goed voortgevloeid uit de eerste eeuwse christelijke gemeentes, het was niet zo dat deze eerste christelijke gemeentes al Katholiek waren zoals dat later (en geevolueerd tot nu) bekend kwam te staan.

17 minuten geleden zei sjako:

Lijkt me sterk dat dit Jehovah's Getuigen waren, want die geloven niet in de hel. Ik ken geen enkele Getuige die dat zou beweren.

Ze heeft het niet over de hel, ze heeft het over het vuur (waarschijnlijk de poel van vuur) en ja ook JG konden er weg mee wat dat betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dolce Vita:

En als ik je protestant noem, klopt dat dan ook of niet? Zijn gereformeerden wel of geen protestanten?

Alle gereformeerden zijn protestant, maar niet alle protestanten zijn gereformeerd... Dus ja, zou je me protestant noemen, dan heb je ook gelijk. Maar dat is nog meer een "containerbegrip".

16 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ik heb het een keer in mijn hoofd gehaald daar te vragen wat "vrijgemaakt" betekende. Ik dacht daarbij aan iets van een theologische diepte, het klonk zo mysterieus.  Het antwoord dat ik kreeg was een kort en afkeurend "dat is artikel 31".  Later kwam ik tot de ontnuchterende ontdekking dat er gewoon een administratieve afscheiding mee werd bedoeld. 

Het was wel iets meer (en vooral iets heel anders) dan dat. Maar we gaan wel heel erg of topic als we daar verder op in zouden gaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

Lijkt me sterk dat dit Jehovah's Getuigen waren, want die geloven niet in de hel. Ik ken geen enkele Getuige die dat zou beweren.

Dat is wat hij zei.
 

 

2 minuten geleden zei ZENODotus:

Ze heeft het niet over de hel, ze heeft het over het vuur (waarschijnlijk de poel van vuur) en ja ook JG konden er weg mee wat dat betreft.

Dank je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei ZENODotus:

Het probleem volgens mij met het lid zijn van een denominatie is vaak dat je een deel van je relatie met God opgeeft om loyaal te zijn aan de groep (dat merk ik veelal bij sekten), daarom weiger ik lid te zijn van een kerk, al ga ik wel naar de kerk...

Je "moet" wel loyaal zijn aan je "groep" om te kunnen bidden:

Citaat

Onze Vader, die in de hemel zijt,

uw naam worde geheiligd,

uw rijk kome,

uw wil geschiede

op aarde zoals in de hemel.

Geef ons heden ons dagelijks brood

en vergeef ons onze schulden,

zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,

en breng ons niet in beproeving,

maar verlos ons van het kwade.

Die relatie met God en met elkaar hoeft helemaal niet zo op gespannen voet met elkaar te staan. Zelf merk ik eerder een spanning tussen eigen eigenwijzigheid en die van medegelovigen. Temper je die eigenwijsheid, dan lever je inderdaad iets in als het gaat om je eigen persoonlijke idee van "het omgaan met God"... Maar "20 Onze Vaders" heffen die spanning al aardig op... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hendrik-NG:

Je "moet" wel loyaal zijn aan je "groep" om te kunnen bidden:

Die relatie met God en met elkaar hoeft helemaal niet zo op gespannen voet met elkaar te staan. Zelf merk ik eerder een spanning tussen eigen eigenwijzigheid en die van medegelovigen. Temper je die eigenwijsheid, dan lever je inderdaad iets in als het gaat om je eigen persoonlijke idee van "het omgaan met God"... Maar "20 Onze Vaders" heffen die spanning al aardig op... ;)

Je kunt het OnzeVader heel goed bidden zonder dat je lid bent van een kerk of naar een kerk gaat. De Heer Zelf geeft je dat gebed ook als je alleen bent. En ons en onze is dan de hele mensheid. Ook al besef ik tegenwoordig heel goed dat een deel van de ongelovigen tegen God en geloof strijdt, toch houdt God ook van hen en horen zij ook bij "ons" in de zin van mensheid.  En in de Bijbel staat toch ook echt beschreven dat Zijn Koninkrijk ook op de aarde gestalte zal krijgen, en dat God ooit alles in allen zal zijn.   Ik kan het OnzeVader uitstekend bidden zonder lid te zijn van een kerk. En wie loyaal is aan God, is automatisch al loyaal aan "zijn groep" te weten in eerste instantie de kerk, maar vervolgens toch ook de gehele mensheid, want God is getrouw en Hij heeft alle mensen lief. Hij gaf Zijn Zoon voor iedereen.

En je kunt het natuurlijk ook heel goed bidden als je wel lid bent van een kerk. :D

Sommige kerkelijk meelevenden hebben mij zelfs gezegd dat ook het OnzeVader zo ongeveer des duivels was.;(  ;( ;(    

Want Jezus bad het zelf ook niet, zeiden ze (alsof wij Jezus zijn), en het zou alleen voor Israël zijn. ;(

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens bid ik ook het Jezusgebed. Zowel in enkelvoud als in meervoud. Dat kan prima.  Er is echt een enorme Kracht in de Naam en in het OnzeVader.

Mooi klein maar krachtig boekje over het Jezusgebed: https://www.bol.com/nl/p/de-kracht-van-de-naam/1001004006489329/

Ik wist nooit hoe ik kon bidden voor andere mensen (naast het OnzeVader dan, want als ik dat bid dan heb ik altijd de ervaring dat ik dat voor iedereen doe, niet alleen voor mijzelf, eigenlijk doet Hij het Zelf en dan door ons mensen heen).  Tot ik dit boekje aantrof over Het Jezusgebed, zoals het heet.  Het is heel simpel en heeft enorme kracht:

"Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over ons."  En voor "ons" kun je ook specifiek een naam invullen. En in geval van persoonlijke nood kun  je ook "mij" invullen.

Ander krachtig werkje: https://www.bol.com/nl/p/de-weg-naar-binnen/1001004010309653/

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hendrik-NG:

 

Beste Bernard3. Zie bovenstaande opmerkingen van Flash Gordon. Ik vraag me ernstig af of die Reformatoren niet tot een voortschrijdend inzicht zouden zijn gekomen, als ze de kerkgeschiedenis tot in onze dagen hadden kunnen blijven volgen. Dat men niet tot het inzicht zou zijn gekomen dat het reformeren van de Kerk lijkt op het bestrijden van de Hydra van Lerna... Dat ook in de eigen gelederen het kwaad dat men wil(de) bestrijden de kop kan opsteken, en wel des te meer naarmate de strijd daartegen toeneemt...

Ik schat in dat ook Flash Gordon wel zal willen toegeven dat er ook binnen de RKK geperverteerde takken bestaan (bestonden) met een opvallende gerichtheid op vijandschap en strijd... Ook dat die aanwezigheid (de weg waartoe e.e.a. leidt) mede een rol heeft gespeeld bij het ontstaan van de Reformatiebeweging. Maar ook dat hij legio voorbeelden zal kunnen aandragen waarbij iets vergelijkbaars gebeurde aan de Reformatiezijde van de scheidslijn Rome-Reformatie.

Dat uiteindelijk die Reformatoren mogelijk tot het inzicht zouden zijn gekomen dat een Reformatie van die Kerk begint en eindigt bij een Reformatie van zichzelf. En niets meer dan dat. Als toepassing van de volgende waarschuwing van Jezus:

"... Het hemelse koninkrijk lijkt op iemand die goed zaad op zijn akker zaaide. Maar 's nachts toen de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide onkruid tussen het koren ... Zijn knechten zeiden: Wilt u dat we het onkruid ertussenuit gaan halen? Nee, zei hij, want als jullie het ertussenuit halen, trek je ook het koren mee uit. Laat het onkruid maar samen met het koren opgroeien tot de oogst. En als de oogsttijd is gekomen, zal ik tegen de maaiers zeggen: Haal eerst het onkruid bijeen en bind het tot bossen samen om het te verbranden; verzamel dan het koren en sla het op in mijn schuur.'" (uit Matteüs 13:24-30, GNB1996)

Zonder enige terughoudendheid. Ik heb nooit anders beweerd dan dat ik beter weet wat voor ellende er in de RKK en haar geschiedenis zit dan al die papenvreters met hun fantasietjes bij elkaar

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Thorgrem:

Interessante interpretatie van de teksten van Bernard 3, het doet me groot plezier deze interpretatie te lezen daar Bernard 3 tracht het antipapisme te verspreiden. Hij faalt dus jammerlijk. 

Ik heb gewoon gelezen wat er staat en naar mijn mening niets geïnterpreteerd. Omdat de tekst duidelijk was, heb ik nergens gedacht 'wat zou hij hier nu mee bedoelen'. Als er toch een andere gedachte achter zit, dan hierbij het verzoek aan @bernard 3 om in ket kort weer te geven wat hij nu precies wil zeggen. En als ik het bij het rechte eind heb, dan graag de reactie daarop van hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Karin-:

Dat is wat hij zei.

Heel vreemd. Nogmaals JG’s zeggen dat niet. Was het geen ander geloof, of ze deden zich voor als JG’s.

11 uur geleden zei ZENODotus:

Ze heeft het niet over de hel, ze heeft het over het vuur (waarschijnlijk de poel van vuur) en ja ook JG konden er weg mee wat dat betreft.

Dat zou kunnen, maar dit nemen wij ook niet letterlijk. Ik heb nog nooit gehoord dat hiermee wordt gedreigd. Zeker geen eeuwige marteling in een vuur. Meer van vuur betekent eeuwige dood voor zondaren. Dat staat nu eenmaal in Openbaring. Maar als een getuige hier mee aan komt dan moet hij of zij toch nog maar eens goed studeren. Het is geen gewoonte hier mee te dreigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Heel vreemd. Nogmaals JG’s zeggen dat niet. Was het geen ander geloof, of ze deden zich voor als JG’s.

Dat zou kunnen, maar dit nemen wij ook niet letterlijk. Ik heb nog nooit gehoord dat hiermee wordt gedreigd. Zeker geen eeuwige marteling in een vuur. Meer van vuur betekent eeuwige dood voor zondaren. Dat staat nu eenmaal in Openbaring. Maar als een getuige hier mee aan komt dan moet hij of zij toch nog maar eens goed studeren. Het is geen gewoonte hier mee te dreigen. 

Sorry dat is wat hij was.
En eerlijk gezegd is het niet de laatste Jehovah die zo sprak.
Mijn nichtje is ook getrouwd geweest met een Jehovah getuige en zij heeft een Katholieke achtergrond.
Maar goed ik probeerde alleen iets aan te duiden.
Ik ken ook hele goede Jehovah's,  ze zijn vaak genoeg op de thee geweest.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Karin-:

Jehovah's,  ze zijn vaak genoeg op de thee geweest.

Dat doen Jehova's Getuigen graag. Thee drinken. Onder het genot van een kopje Kamillethee aan de keukentafel vertellen ze dat jij samen met de rest van de mensheid van de aardbodem wordt weggevaagd tijdens het Armageddon. 

 

 

 

Sorry, kon het niet laten. :$

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik heb gewoon gelezen wat er staat en naar mijn mening niets geïnterpreteerd. Omdat de tekst duidelijk was, heb ik nergens gedacht 'wat zou hij hier nu mee bedoelen'. Als er toch een andere gedachte achter zit, dan hierbij het verzoek aan @bernard 3 om in ket kort weer te geven wat hij nu precies wil zeggen. En als ik het bij het rechte eind heb, dan graag de reactie daarop van hem.

Beste “Dat beloof ik “

Hierbij de door u gevraagde reactie.

In feite heb je goed gelezen wat betreft het ontstaan van een religieuze organisatie die samen met de staat haar, van de Bijbel afwijkende, leer aan de wereld zal opdringen en uiteindelijk hen die haar niet volgen zal vervolgen en straffen. Door haar gedrag en leer in het verleden en het heden hebben allen die Christus en zijn leer willen volgen, zowel in het heden als in het verleden, vastgesteld dat de RKK voldoet aan alle Bijbelse kenmerken van deze gevallen macht.

Het is dan ook deze RKK die zal willen (en niet ik, wat je blijkbaar niet opgemerkt  hebt),  dat iedereen zich aan haar leer aanpast en navolgt.

Dit was dan ook de aanzet van deze topic om aan te tonen dat datgene  wat zich op vandaag de dag aan het voltrekken is ,en wat jullie nu zelf kunnen vaststellen, totaal overeenstemt met hetgeen Gods woord voorzegt dat er zal gebeuren.

Namelijk dat de RKK  als de morele wereldleider van een oecumenisch verbond samen met een militaire, politiek- economische wereldmacht (de USA) haar onveranderlijke leer aan de wereld zal opdringen en uiteindelijk zal opleggen. Een leer die op een on-Bijbelse en zichzelf toegeëigende autoriteit stoelt en haar zogenaamd de macht geeft om Gods basiswet, vervat in de Tien Geboden, te veranderen. Waardoor ze uiteindelijk het teken van die autoriteit, namelijk de zondagsrust en zondagsplicht, aan de wereld zal opleggen en hen die daartegen in opstand komen met Middeleeuwse methodes zal bestraffen

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei bernard 3:

...aan de wereld zal opleggen en hen die daartegen in opstand komen met Middeleeuwse methodes zal bestraffen.

Is dit specifieke detail nog van belang, als het gaat om die totale overeenstemming met hetgeen Gods woord voorzegt dat er zal gebeuren? Want ik heb gehoord van moderne methodes die vele malen effectiever zullen zijn bij het opleggen van die wil aan de wereld en het bestraffen van de onwilligen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Karin-:

Sorry dat is wat hij was.
En eerlijk gezegd is het niet de laatste Jehovah die zo sprak.

Ik geloof je wel hoor. Maar het meer van vuur uit Openbaring komt niet vaak ter sprake. Maar het is toch een stuk milder dan het hellevuurleer toch? God pijnigt geen mensen tot in de eeuwigheid.

Kleine correctie: Jehovah is Gods naam en Jehovah's Getuige is degene  die getuigd over Jehovah. Dus is het Jehovah's Getuige of Getuige van Jehovah of kortweg JG. Geeft niet hoor.

2 uur geleden zei Hitchens:

Dat doen Jehova's Getuigen graag. Thee drinken. Onder het genot van een kopje Kamillethee aan de keukentafel vertellen ze dat jij samen met de rest van de mensheid van de aardbodem wordt weggevaagd tijdens het Armageddon. 

Wat negatief weer. Wij veroordelen helemaal niemand. Dat laten we aan Jehovah over. We proberen alleen het evangelie op een goede manier uit te leggen. Als het zo ter sprake komt is Armageddon nu eenmaal een onderdeel van de Bijbel. Maar kopje thee is zeker lekker. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei sjako:

Wat negatief weer. Wij veroordelen helemaal niemand. Dat laten we aan Jehovah over.

Wat goed om te horen dat Jehova's Getuigen zelf helemaal niemand veroordelen, en de eigen regelgeving rond "uitsluiting" kennelijk puur voor "het hypothetische geval" bedoeld is (zie: https://www.jw.org/nl/publicaties/tijdschriften/w20150415/uitsluiting-een-liefdevolle-regeling/). Wel raar trouwens dat dat stukje op de site JW.org begint met een pijnlijk praktijkvoorbeeld: "‘TOEN werd voorgelezen dat mijn zoon was uitgesloten, voelde het alsof mijn hele wereld instortte’, herinnert Julian zich."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid