Spring naar bijdragen

Blijde gebeurtenis of bijbelse vervulling?


Aanbevolen berichten

@Dolce Vita Het is heel wel mogelijk, als ik Reve mag parafraseren, dat op elk moment ergens in het universum een jonge Maagd zwanger wordt van een Kindje, en dat op elk moment ergens in het universum de Verlosser de marteldood sterft, want het Evangelie is immers tijdloos en universeel.
We weten echter inderdaad niet welke plannen God heeft met andere bevolkingen van andere planeten. Misschien zijn er wel volken die nooit de zondeval hebben meegemaakt, of volken die bijvoorbeeld een heel andere rol van God in het universum hebben gekregen als wij, die misschien verder of juist dichterbij Hem staan.

We weten het niet. En het is heel wel mogelijk dat het universum zo enorm groot is, opdat de verschillende (misschien wel miljarden!) beschavingen nimmer contact met elkaar zullen zoeken. Maar het is heel wel mogelijk dat we straks in de hemel ineens ontdekken dat we inderdaad niet alleen waren, maar dat inderdaad echt álle volken, rassen en talen rondom Gods troon staan.
De Schrift en ook de Kerk spreken echter enkel over ons als mensheid. En ik geloof ook dat we daar ook genoeg aan hebben. Of aliens gedoopt zouden moeten worden, hangt dus nogal af van hun status ten opzichte van God, met name of zij eenzelfde onsterfelijke ziel en dezelfde zondeval meegemaakt hebben als wij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 127
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mooi dat de Lutheranen en katholieken steeds meer nader tot elkaar komen. De gemeenschappelijke verklaring omtrent de rechtvaardiging tussen de katholieke Kerk en de Lutherse wereldfederatie heeft ove

Ik ken geen groep die zoveel andere (christelijke) groeperingen schoffeert dan de JG, dat is de reden waarom ik er ben uitgestapt en me eens heb toegelegd op theologie en inmiddels bezig ben aan mijn

Beste ik heb ook nergens het woord hel gebruikt, dat is wat Sjako uit mijn woorden interpreteert, juist zoals hem goed geleerd is, en hoe hij nu als een klein kind zijn leer verdedigt door mijn leugen

Posted Images

47 minuten geleden zei Robert Frans:

Misschien zijn er wel volken die nooit de zondeval hebben meegemaakt, of volken die bijvoorbeeld een heel andere rol van God in het universum hebben gekregen als wij, die misschien verder of juist dichterbij Hem staan.

 

Ik geloof dat God niet dichter bij iemand anders kan zijn dan bij de gelovige zelf. Een mens heeft niets anders nodig dan de Inwoning van de Vader en de Zoon door de Heilige Geest en dit door geloof.  Niets en niemand anders kan Dat / Hem substitueren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

God kan niet dichterbij iemand anders zijn dan bij de gelovige zelf. Een mens heeft niets anders nodig dan de Inwoning van de Vader en de Zoon door de Heilige Geest en dit door geloof

Klopt, maar bij aliens kan dat natuurlijk heel anders zijn. Zij kunnen Hem misschien enkel kennen als een afstandelijke Koning, of enkel als de ultieme Bron van Kennis, of enkel als Hoeder van de Orde, of noem maar op. Onze relatie met God is absoluut speciaal en uniek, maar daarmee kunnen we nog niet veel zeggen over zijn relaties en plannen met buitenaardse beschavingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid