Spring naar bijdragen

Christen en rein zijn/blijven


Aanbevolen berichten

Voor je dit leest(dank je voor in elk geval die aandacht!), sorry dat ik meteen zo een serieus en misschien iets heel snijdends neerleg, maar het is iets wat mij op mijn persoonlijke achtergrond een beetje bezig houdt.

1 Is het niet wat opvallend dat veel christenen niet alles uit hun leven halen uit angst om geestelijk 'onrein' te worden? Is dat reden genoeg om verschijningen/invloeden die geen expliciet christelijke bron hebben, stil te houden of af te doen? Ik heb voor mijzelf gemerkt dat ik bijvoorbeeld de wereld van Harry Potter in elk geval tot op zekere hoogte leuker vind dan voorheen gedacht. Was alleen een beetje bang om er serieus in te stappen want magie en occult en fantasiewereld en wat moeten andere kerkgangers er wel niet van denken en dat soort angst en onnodige druk die ik dan op mijzelf legde. Sinds ik er wat meer mee bezig ben(mondjesmaat), valt die druk steeds meer weg, zo ook met meer dingen. 

2 Is het idee om aandacht te geven aan verschijningen/invloeden die geen expliciet christelijke bron hebben per definitie slecht voor een christen om zijn of haar tijd aan te spenderen? Waarom wel of niet? (Hiermee bedoel ik specifiek die invloeden die nog wel eens geweerd of van één punt bekeken worden.)

3 Benieuwdheidsvraag, wat is jou definitie van geestelijk 'rein' en 'onrein' zijn? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Nee, dat valt mij echt totaal niet op. je bericht is de eerste keer dat ik over dit verschijnsel hoor/lees. Wel van de, imho absurde, angst voor alles wat occult zou zijn. Maar ook dat alleen van afstand, ik verkeer niet in de kringen waar men daar ingewikkeld over doet.

2. Aandacht besteden aan alles wat geen expliciet christelijke bron heeft lijkt me een dagtaak. Ik zou daar mijn kostbare tijd niet aan besteden.

3. "onder de douche hebben gestaan en goed gewassen zijn", "een viespeuk zijn"

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Flash Gordon:

1. Nee, dat valt mij echt totaal niet op. je bericht is de eerste keer dat ik over dit verschijnsel hoor/lees. Wel van de, imho absurde, angst voor alles wat occult zou zijn. Maar ook dat alleen van afstand, ik verkeer niet in de kringen waar men daar ingewikkeld over doet.

2. Aandacht besteden aan alles wat geen expliciet christelijke bron heeft lijkt me een dagtaak. Ik zou daar mijn kostbare tijd niet aan besteden.

3. "onder de douche hebben gestaan en goed gewassen zijn", "een viespeuk zijn"

Kun je misschien iets minder zwart wit antwoorden bij vraag 2? Dat is namelijk ook niet bepaald wat ik bedoel. 

 

Over vraag 3, en dit heb ik in de OP even aangepast, het gaat mij (in dit topic algemeen) om geestelijke reinheid/onreinheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei gewoon Paul:

 

2 Is het idee om aandacht te geven aan verschijningen/invloeden die geen expliciet christelijke bron hebben per definitie slecht voor een christen om zijn of haar tijd aan te spenderen? Waarom wel of niet? (Hiermee bedoel ik specifiek die invloeden die nog wel eens geweerd of van één punt bekeken worden.)

Ja dat is slecht voor een christen en nee dat is niet slecht voor een christen. Uitleg: dit is naar mijn bevinding afhankelijk van het stadium en de fase van de geloofsopbouw waarin je verkeert. In de/ een woestijnfase is het heel goed om afstand te nemen van alles wat geen christelijke bron heeft.  In een latere fase kan het juist goed zijn om afstand te doen van het afstand nemen.   De enige vergissing die men m.i. begaat is om zo'n fase in steen te beitelen en er een algemeengeldend dogma van te maken. 

Voorbeeld: in een woestijnfase heb ik al mijn mandala's weggegooid  en tekenspullen weggegeven, en de boeddhabeelden in mijn huis ook weggegooid. Ik had er vijftien jaar geleden best veel, stuk of vijf en de laatste was er een van goudkleur, en stond bovenop de boekenkast. Mijn relatie met die beelden was verkeerd en stond in de weg, niet omdat ik ze aanbad, maar omdat ik mijn innerlijke onrust niet opmerkte. Ik had altijd innerlijke rust gehad maar begon die kwijt te raken, en onbewust begon ik die te vervangen door de beelden in mijn huis.   Toen ik tot geloof in Jezus Christus kwam, liet God mij die beelden wegsmijten, maar de twee schilderijen moest ik laten hangen. Daaraan heb ik zonder blikken of blozen gehoorzaamd. Alles weggegooid. Maar die twee schilderijen dus laten hangen. En later heb ik ontdekt waarom.  En nu teken ik dus weer mandala's, maar als een plezierige hobby waaraan ik geen andere waarde hecht dan dat het leuk is, terwijl ik er vroeger, net als met die beelden, mijn rust in zocht. En dat lukte nooit, dat vinden van rust in die hobby, dus het was meer een kwelling dan iets leuks. God ontdeed mij van die kwelling door me de spullen te laten wegdoen.  De mandala is niet slecht, maar wat ik erin zocht, lag daar niet in, ik vond het in God Alleen. En daarvoor was het voor mij nodig om tijdelijk in de woestijn te gaan leven.  Nu teken ik weer mandala's, maar ik zoek er geen rust in. Ik teken nu doordat ik rust heb . Goed of slecht zit niet in het Ding an sich. Het zou nu juist een zonde zijn om het niet te doen, want God heeft dit alles gegeven als een goede gave, ook de creativiteit.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Flash Gordon:

Vraag 2: ben dan wat duidelijker.

vraag 3: is humor ook al verboden?

Vraag 2. Sorry, inmiddels veranderd.

Vraag 3: Nee, maar als ik een serieuze vraag stel en dit antwoord krijg, zie ik dit eerder als doodleuk niet serieus genomen worden dan als humor. Lijkt mij niet zo heel vreemd.

7 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ja dat is slecht voor een christen en nee dat is niet slecht voor een christen. Uitleg: dit is afhankelijk van het stadium en de fase van de geloofsopbouw waarin je verkeert. In de/ een woestijnfase is het heel goed om afstand te nemen van alles wat geen christelijke bron heeft.  In een latere fase kan het juist goed zijn om afstand te doen van het afstand nemen.   De enige vergissing die men m.i. begaat is om zo'n fase in steen te beitelen en er een algemeengeldend dogma van te maken. 

Voorbeeld: in een woestijnfase heb ik al mijn mandala's weggegooid  en tekenspullen weggegeven, en de boeddhabeelden in mijn huis ook weggegooid. Ik had er vijftien jaar geleden best veel, stuk of vijf en de laatste was er een van goudkleur, en stond bovenop de boekenkast. Mijn relatie met die beelden was verkeerd en stond in de weg, niet omdat ik ze aanbad, maar omdat ik mijn innerlijke onrust niet opmerkte. Ik had altijd innerlijke rust gehad maar begon die kwijt te raken, en onbewust begon ik die te vervangen door de beelden in mijn huis.   Toen ik tot geloof ij Jezus Christus kwam, liet God mij die beelden wegsmijten, maar de twee schilderijen moest ik laten hangen. Daaraan heb ik zonder blikken of blozen gehoorzaamd. Alles weggegooid. Maar die twee schilderijen dus laten hangen. En later heb ik ontdekt waarom. 

Dank je voor je heldere uitleg @Dolce Vita

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor je woorden @Dolce Vita. Ik herken me daar ook wel in. Ik merk dat ik soms ook mijn rust probeer te zoeken in uiterlijke verschijningen. Dit kan van alles zijn. Het hebben van een opgeruimd huis of een nieuwe trui. Of het anders indelen van mijn huis. Echter, wat ik keer op keer weer merk is dat echte rust van binnenin komt. Dat kan God zijn, maar andere mensen noemen het weer een gevoel van aarden, of het Universum. (Althans, zo zie ik dat dan, persoonlijk.) Het helpt me soms inderdaad om afstand te nemen van al die zaken en weer bezig te zijn met... "de esssentie"? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Vleugeltje:

Dankjewel voor je woorden @Dolce Vita. Ik herken me daar ook wel in. Ik merk dat ik soms ook mijn rust probeer te zoeken in uiterlijke verschijningen. Dit kan van alles zijn. Het hebben van een opgeruimd huis of een nieuwe trui. Of het anders indelen van mijn huis. Echter, wat ik keer op keer weer merk is dat echte rust van binnenin komt. Dat kan God zijn, maar andere mensen noemen het weer een gevoel van aarden, of het Universum. (Althans, zo zie ik dat dan, persoonlijk.) Het helpt me soms inderdaad om afstand te nemen van al die zaken en weer bezig te zijn met... "de esssentie"? 

Herkenbaar. Alleen is de rust in God voor mij wel een heel andere en veel diepere dan de rust van alleen maar de rechter hersenhelft die ik vroeger kende uit het boeddhisme. Maar de rust van God sluit de rust van de rechter hersenhelft wel in en niet uit. Andersom, iemand die alleen in het "aarden" rust vindt, die kent die veel verder gaande rust van God volgens mij nog niet. Maar eigenlijk kan ik dat niet voor een ander beoordelen. Ik heb immers alleen ervaring in mijn eigen lijf en psyche en wezen. In elk geval evaar ik persoonlijk de rust, de vrede,  die ik heb in het kennen van de Heer, Jezus Christus, als van een andere Orde en Grootte dan de rust van alleen de rechter hersenhelft die men naar mijn idee en ervaring in de categorie spiritueel overig praktiseert. De Rust die ik in Jezus gevonden heb, sluit het verstand in en niet uit.  In tegenstelling tot het "verstand op nul".

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Herkenbaar. Alleen is de rust in God voor mij wel een heel andere en veel diepere dan de rust van alleen maar de rechter hersenhelft die ik vroeger kende uit het boeddhisme. Maar de rust van God sluit de rust van de rechter hersenhelft wel in en niet uit. Andersom, iemand die alleen in het "aarden" rust vindt, die kent die veel verder gaande rust van God volgens mij nog niet. Maar eigenlijk kan ik dat niet voor een ander beoordelen. Ik heb immers alleen ervaring in mijn eigen lijf en psyche en wezen. In elk geval evaar ik persoonlijk de rust, de vrede,  die ik heb in het kennen van de Heer, Jezus Christus, als van een andere Orde en Grootte dan de rust van alleen de rechter hersenhelft die men naar mijn idee en ervaring in de categorie spiritueel overig praktiseert. De Rust die ik in Jezus gevonden heb, sluit het verstand in en niet uit.  In tegenstelling tot het "verstand op nul".

Ik denk dat we ongeveer wel hetzelfde bedoelen. Alleen ik noem God soms ook gewoon het Universum. Of de Kracht. Of Energie. Maar inderdaad of we echt hetzelfde voelen, dat blijft maar de vraag. Jammer dat we niet zo nu en dan eventjes in andermans schoenen kunnen staan! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flash Gordon:

1. Nee, dat valt mij echt totaal niet op. je bericht is de eerste keer dat ik over dit verschijnsel hoor/lees. Wel van de, imho absurde, angst voor alles wat occult zou zijn. Maar ook dat alleen van afstand, ik verkeer niet in de kringen waar men daar ingewikkeld over doet.

2. Aandacht besteden aan alles wat geen expliciet christelijke bron heeft lijkt me een dagtaak. Ik zou daar mijn kostbare tijd niet aan besteden.

3. "onder de douche hebben gestaan en goed gewassen zijn", "een viespeuk zijn"

Ik  ben het met je eens en ben wel blij dat jij antwoordt zoals je zelf antwoordt. Vind het verlossend.  (Y)   Ik begrijp andere standpunten wel, vanuit een vroegere fase in de geloofsopbouw, maar dat moet niet maatgevend zijn voor anderen, vind ik en is mijn ervaring. 

6 minuten geleden zei Vleugeltje:

Ik denk dat we ongeveer wel hetzelfde bedoelen. Alleen ik noem God soms ook gewoon het Universum. Of de Kracht. Of Energie. Maar inderdaad of we echt hetzelfde voelen, dat blijft maar de vraag. Jammer dat we niet zo nu en dan eventjes in andermans schoenen kunnen staan! 

Ja. Ik ken je niet, ik ken je voormalige naam wel, omdat ik toen al hier las, maar meer weet ik niet van je. Ik weet dus ook niet precies wat je gelooft.  Er zijn vandaag veel berichten geschreven, maar ik ben even weg geweest en moet (nou ja, mag) zo ook even aan een andere klus (een mandala afmaken voor mijn tekengroep morgen), dus ik zal er ergens vast wel over kunnen lezen. ;) Zal ik binnenkort, morgen of zo,  even doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ik  ben het met je eens en ben wel blij dat jij antwoordt zoals je zelf antwoordt. Vind het verlossend.  (Y)   Ik begrijp andere standpunten wel, vanuit een vroegere fase in de geloofsopbouw, maar dat moet niet maatgevend zijn voor anderen, vind ik en is mijn ervaring. 

Ja. Ik ken je niet, ik ken je voormalige naam wel, omdat ik toen al hier las, maar meer weet ik niet van je. Ik weet dus ook niet precies wat je gelooft.  Er zijn vandaag veel berichten geschreven, maar ik ben even weg geweest en moet (nou ja, mag) zo ook even aan een andere klus (een mandala afmaken voor mijn tekengroep morgen), dus ik zal er ergens vast wel over kunnen lezen. ;) Zal ik binnenkort, morgen of zo,  even doen.

(-S)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei gewoon Paul:

s3 Benieuwdheidsvraag, wat is jou definitie van geestelijk 'rein' en 'onrein' zijn? 

18 Maar die dingen, die ten monde uitgaan, komen voort uit het hart, en dezelve ontreinigen den mens.19 Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
---
Jeremia 17:9 Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?10 Ik, de H--RE, doorgrond het hart, en proef de nieren; en dat, om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen.
Spreuken 20:9 Wie kan zeggen: Ik heb mijn hart gezuiverd, ik ben rein van mijn zonde?
Psalm 51:12 Schep mij een rein hart, o G-d! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.

Misschien zijn deze verzen behulpzaam

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid