Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wanneer ik in gesprek ga met andere gelovigen ervaar ik snel hoe dogmatisch men hun religie beleefd. Men is niet meer in staat af te wijken van een bepaald gedachtengoed. De religie maakt het onmogelijk voor deze mensen hun mening te herzien. Zij hebben hun denken geconditioneerd op een "idee" uit het verleden om de massa te onderdrukken. Iedere vorm van afwijking betekent een stap dichterbij onze eigen verlossing dus anders wordt verketterd.

Zodra zij hun mening zouden herzien zou men zich lostrekken van de religie. De religie schetst daar consequenties tegenover en de gelovige zet zich gauw gevangen in een web van ideologie. Afstappen van dogma is gelijk aan ketterij. Het gevaar hierin is dat men dogma gaat opdringen bij andere mensen. Dogma wordt geërfd en ontstaat niet vanuit liefde. Het is een arrogante verkondiging van een idee over iets. Het staat niet toe daar één mm van af te wijken en is dus een gevang op je denken.

Het individu erft (erfzonde) een gedachtengoed van andere mensen die niet willen dat wij terug voor ons zelf leren denken. Indien wij geschapen zijn naar Gods evenbeeld, waarom mogen wij dan niet op zoek gaan naar onze eigen waarheid die diep vanuit ons binnenste verder vloeit? Waarom worden wij onderweg aangepast?  Het lijkt mij eerder sterk dat wij gevormd worden naar een wereldbeeld dat de mensheid niet langer dient. Indien een individu aangeleerd krijgt wat goed en slecht is door anderen die je willen onderdrukken, hoe goed is ons goed dan nog te noemen? Kan je goed doen vanuit een slechte daad?

Heeft de mens God niet uitgesloten door een andere god te verzinnen die ons weerhoudt dichterbij de God in ons te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 251
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hier wil ik toch een eigen aantekening op maken. Mystiek is namelijk wel degelijk essentieel voor geloof. Ergo: mystiek ís geloof en geloof ís mystiek. Het behelst immers de vereniging met God, de lie

Met scheppen doel ik het scheppen van werelden, zoals bijvoorbeeld schrijvers en kunstenaars doen. Al het leven komt echter uit Gods hand en wordt niet door ons of door dieren geschapen. Al zou

De katholieke Kerk is inderdaad behoorlijk één. Wereldwijd worden dezelfde sacramenten bediend, dezelfde liturgie opgedragen en ook dezelfde dogma's (min of meer) geloofd. Zelfs katholieken die eigenl

56 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wanneer ik in gesprek ga met andere gelovigen ervaar ik snel hoe dogmatisch men hun religie beleefd.

Je geloof is inderdaad helaas nog verre van dogmatisch Godsbesef...... (over een jaartje dacht je wel zo ver te zijn, wellicht en hopelijk dat je er dan alsnog achter bent gekomen dat het kwaad wel degelijk een zelfstandige Entiteit is). Eens het zo ver is, dan bid ik dat je je zult herinneren wat de christenen je hebben gezegd, namelijk dat de Enige die je redden kan, Jezus Christus is.

Tot die tijd, zult u doormodderen met uw fascinatie met de misleidende filosofieën van de zwaar misleide madame Blavatsky, en uw geliefde lucifer, uw gnostiek en uw geliefde gedrogeerde (want dat was ie wel degelijk,  misschien niet verslaafd maar wel gedrogeerd) mcKenna, en al uw sjamanen.  Ga het maar ondervinden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Je geloof is inderdaad helaas nog verre van dogmatisch Godsbesef...... (over een jaartje dacht je wel zo ver te zijn, wellicht dat je er dan alsnog achter bent gekomen dat het kwaad wel degelijk een zelfstandige Entiteit is).

Als dogma godsbesef is, waarom haalt men dat godsbesef van buiten zichzelf en niet meer van binnen zichzelf?
Homoseksualiteit was ooit ook kwaad. Via onze gedachten (die wij van anderen overnamen) verketterden wij lang deze mensen. Of kijkt hoe lang de blanke dacht in het evenbeeld van God geschapen te zijn en daarmee de zwarten onderdrukten. Dit ontstond allemaal vanuit dogma. Ik zie, hoe meer wij dogma laten varen, te ruimer ons godsbesef groeit.

Vanaf je God iets toekent, verklein je God net. Je kan er niets aan toekennen, met niets vergelijken. Wij mensen zijn echter krachtige scheppers en ik geloof dat de mens inderdaad een "kwaad" kan creëren dat op een niveau kan afspelen dat boven ons huidig vermogen stijgt. Ik geloof zelfs dat mensen met een geestelijke aandoening het zelf triggeren via dogma. Daarom denk ik dat dogma gevaarlijk is. Het staat verandering niet toe, en sommige dingen moeten nu eenmaal anders om ons van het kwade te verlossen.

Schijn er licht op! Ik heb dit mogen leren van de kracht. En Jezus zei het ook, zet uw licht niet aan de kant, maar zet het op tafel en verlicht iedereen. Ik blijf het voorbeeld van de islam treffend vinden. Mensen voegen daar massaal negatieve energie aan toe en daardoor gaat het zich ook negatief uiten. Mensen als Geert Wilders jagen bijvoorbeeld mensen die het goede uit de islam beleven op een ander pad. Al die negatieve ideologie vanuit "zekerheid" (dogma) wordt gecreëerd en het wordt werkelijkheid in onze fysieke wereld.

Laat ons daarom keren tot de liefde en ieder mens lief hebben. Verlos van ons van het kwade? Ik ken geen betere manier dan het kwade te leren liefhebben. Niet door mij ernaar te verlagen, maar door het te overstijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

Je geloof is inderdaad helaas nog verre van dogmatisch Godsbesef...... (over een jaartje dacht je wel zo ver te zijn, wellicht en hopelijk dat je er dan alsnog achter bent gekomen dat het kwaad wel degelijk een zelfstandige Entiteit is). Eens het zo ver is, dan bid ik dat je je zult herinneren wat de christenen je hebben gezegd, namelijk dat de Enige die je redden kan, Jezus Christus is.

Tot die tijd, zult u doormodderen met uw fascinatie met de misleidende filosofieën van de zwaar misleide madame Blavatsky, en uw geliefde lucifer, uw gnostiek en uw geliefde gedrogeerde (want dat was ie wel degelijk,  misschien niet verslaafd maar wel gedrogeerd) mcKenna, en al uw sjamanen.  Ga het maar ondervinden. 

Kun je nou nooit eens respect tonen voor andere zienswijzen? Waarom doe je alsof je het allemaal beter weet en dat we het allemaal van Jezus moeten hebben? Zijn leraren zoals de Boeddha, Tao Tjong niet net zo goed? Als je maar innerlijke verandering kan teweegbrengen. Dan maakt de leraar niets uit, lijkt mij?

En is het idee dat het kwaad een zelfstandige entiteit is niet enorm ouderwets? Terwijl we nu langzamerhand wel kunnen weten dat goed en kwaad in onszelf te vinden zijn? 

En hoezo is Blavatsky precies misleidt? Of zijn er misleidende filosofieeen? Dat kunnen andersdenkenden ook precies van christenen vinden. Ik vind dit bijvoorbeeld maar hoor je mij hierover? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Foppe1986:

Kun je nou nooit eens respect tonen voor andere zienswijzen? Waarom doe je alsof je het allemaal beter weet en dat we het allemaal van Jezus moeten hebben? Zijn leraren zoals de Boeddha, Tao Tjong niet net zo goed? Als je maar innerlijke verandering kan teweegbrengen. Dan maakt de leraar niets uit, lijkt mij?

 

Nee. Boeddha is niet zo goed. Wie Tao Tjong :+ is weet ik niet, maar die is sowieso ook niet net zo goed.  Er is maar Eén de Zoon van God en Zijn naam is Jezus.  En de innerlijke verandering is niet uitsluitend waar het om gaat, wel om bewustwording van wat er in je innerlijk allemaal aanwezig is, en een keuze voor Jezus Christus.  Ik heb alle respect  voor andere zienswijzen, ik sprak tegen Funda, niet tegen mensen met andere zienswijzes. 

Citaat

En is het idee dat het kwaad een zelfstandige entiteit is niet enorm ouderwets? Terwijl we nu langzamerhand wel kunnen weten dat goed en kwaad in onszelf te vinden zijn? 

Nee, dat is niet ouderwets, dat is de waarheid en die is onveranderlijk.  Dat kwaad ook in jezelf te vinden is, is juist, dat komt door de zondeval.  Dat neemt niet weg dat het kwaad ook een zelfstandige Entiteit is.

Citaat

En hoezo is Blavatsky precies misleidt? Of zijn er misleidende filosofieeen? Dat kunnen andersdenkenden ook precies van christenen vinden. Ik vind dit bijvoorbeeld maar hoor je mij hierover? 

 Blavatsky is misleid, en haar filosofie is misleidend ja.  Maar het staat je vrij om uit te proberen om haar filosofie te gaan volgen. Met haar "wortelrassen"  en haar gedroomde goudgele eengeworden mensenras.  Een  christen weet dat al die poespas onnodig is en misleidend. Blank, geel, zwart, of bruin, ze hebben maar 1 ding nodig en dat is Jezus Christus. En ze hoeven niet vijfhonderd jaar te wachten tot het juiste mengsel aan "wortelrassen" een goudgeel exemplaar heeft geproduceerd wat dan de enige echte "mens" zou zijn. 

Wat jij allemaal vindt is al een jaar of tien a vijftien gevoeglijk bekend.   Maar het staat jou vrij om erin te geloven en het christendom te bestrijden. Dat doe je immers al tientallen jaren op fora.  Voor andere zienswijzen heb ik alle respect hoor. Daarom ga ik niet naar Freethinker bijvoorbeeld. Ik laat ze met alle respect met rust in hun denkwijzen. Moet je niet aan morrelen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hopla, nog een dogma :)

Maar komt het allemaal uiteindelijk niet op hetzelfde neer als je er de essentie uithaalt? (liefde als vertrekpunt)

Onthechten van de materiële wereld en tot het geestelijke komen. Van zodra wij tot ons innerlijke zelf komen, in haar puurste vorm, zien wij dat we allemaal dezelfde zijn.

Blavatsky terzijde, er zat wel iets van in, in haar denkwijze. In de overziel vinden wij onszelf terug.

De Christus in ons vinden en onszelf verlossen door de herinnering.

Het kwaad als entiteit is de mens. De mens doet zichzelf kwaad aan door te volgen in iets dat onze menselijkheid onderdrukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Er is geen tussenweg. Men kiest voor Jezus Christus of  men blijft waar men is. Kiest dan heden wie gij dienen zult. 

Wie niet voor Mij is is tegen Mij. (Matteüs 12:30: Lukas 11:23) 

 

10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Blavatsky terzijde, er zat wel iets van in, in haar denkwijze. In de overziel vinden wij onszelf terug.

In de zogenaamde "overziel" vindt men helemaal niets terug, behalve nog meer illusie, nog meer ellende.  Allemaal horizontale surrogaat.  Maar by all means, als je de illusie nou eenmaal zo lief hebt: Ga het maar ondervinden.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dolce Vita:

 

Er is geen tussenweg. Men kiest voor Jezus Christus of  men blijft waar men is. Kiest dan heden wie gij dienen zult. 

Wie niet voor Mij is is tegen Mij. (Matteüs 12:30: Lukas 11:23) 

 

In de zogenaamde "overziel" vind men helemaal niets terug, behalve nog meer illusie.

Alles is een illusie. Wij worden weerspiegeld in datgene wij denken te zijn. Het gevaar aan Christus als DE weg nemen is dat er zoveel regels bij komen kijken en religie zeer misleidend is. Externe mensen kunnen dat leiden/misleiden naar waar men maar goed dunkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dolce Vita:

Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader (Johannes 1 vers 14).

 

 

Welk Woord dan? :) Wat zei het Woord tegen ons? Veel wat blijkbaar niet doorgedrongen is. Of wat in essentie niet bewaard is gebleven door het verhaal van de overwinnaar te drukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Fundamenteel:

Alles is een illusie. Wij worden weerspiegeld in datgene wij denken te zijn. Het gevaar aan Christus als DE weg nemen is dat er zoveel regels bij komen kijken en religie zeer misleidend is. Externe mensen kunnen dat leiden/misleiden naar waar men maar goed dunkt.

Het enige gevaar voor jou van dogmatisch Godsbesef (je weet niet wat een dogma nou eigenlijk is, zoveel is duidelijk) is dat je eigen gecreeerde religie dat niet overleeft, Funda.  Dan moet een mens namelijk kiezen. Tsja.......  En dan moet (in de zin van dat het niet anders kan, noodzaak dus, geen dwang) een mens zonden belijden en met de mond belijden dat  Jezus Heer is. 

Neem je tijd Funda, koop alle boekwinkels van de wereld eerst maar leeg, lees gerust eerst de honderden pagina's van de smerige misleidingsleer van Blavatsky,  en de duizenden pagina's "gnostiek", en alles waar het woord "geheim" op staaf, en wat lekker mysterieus aandoet en zo.  En dan is er daarna nog een hele berg andere afleidende literatuur voor je , waar je je doorheen kunt werken.  :D  Maakt niks uit, wij hebben de eeuwigheid.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Het enige gevaar voor jou van dogmatisch Godsbesef (je weet niet wat een dogma nou eigenlijk is, zoveel is duidelijk) is dat je eigen gecreeerde religie dat niet overleeft, Funda.  Dan moet een mens namelijk kiezen. Tsja.......  En dan moet en mens zonden belijden en met de mond belijden dat  Jezus Heer is. 

 

Je begrijpt het niet volgens mij. Dogma is idd een besef. Iets dat iedereen aanneemt zonder daar vanaf te wijken. Het zijn centrale grondregels; Zoals je enkel via Christus tot het Koninkrijk kunt komen.

Maar wat is dan tot Christus komen? Ik denk niet dat religie de weg is voor mij. Het is overigens een dogma dat Eva ons een zonde heeft aangedaan.

Al die grondregels, ik zou zeggen, herbekijk ze eens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Je begrijpt het niet volgens mij. Dogma is idd een besef. Iets dat iedereen aanneemt zonder daar vanaf te wijken. Het zijn centrale grondregels; Zoals je enkel via Christus tot het Koninkrijk kunt komen.

Maar wat is dan tot Christus komen? Ik denk niet dat religie de weg is voor mij. Het is overigens een dogma dat Eva ons een zonde heeft aangedaan.

Al die grondregels, ik zou zeggen, herbekijk ze eens?

Je bent  zelf Adam en je hebt jezelf zonde aangedaan.  Maakt mij verder niets uit wat je ermee doet, ga eerst al die andere filosofieen maar doorwerken. Je hebt genoeg lectuur voor een paar honderd jaar, dus je hoeft je niet te vervelen. :D

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dolce Vita:

Je bent  zelf Adam en je hebt jezelf zonde aangedaan.  Maakt mij niet uit, ga eerst al die andere filosofieen maar doorwerken. Je hebt genoeg lectuur voor een paar honderd jaar. :D

Dat heeft religie er inderdaad van gemaakt. Dat dogma laten we maar beter varen. Het is een idee dat ons niet dient als mensheid. Ik heb fouten gemaakt als mens, maar ik ben in onwetendheid op de wereld geworpen en onderweg gevormd. Vandaag ben ik bewuster dan als kind en heb ik de keuze eruit te leren of er in te blijven hangen. Orthodoxie zal mij geen goed doen denk ik. Ik kom liever terug tot mezelf dan proberen goed te staan bij iets dat mij geen goed doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dolce Vita:

Nee. Boeddha is niet zo goed. Wie Tao Tjong :+ is weet ik niet, maar die is sowieso ook niet net zo goed.  Er is maar Eén de Zoon van God en Zijn naam is Jezus.  En de innerlijke verandering is niet uitsluitend waar het om gaat, wel om bewustwording van wat er in je innerlijk allemaal aanwezig is, en een keuze voor Jezus Christus.  Ik heb alle respect  voor andere zienswijzen, ik sprak tegen Funda, niet tegen mensen met andere zienswijzes. 

Wat een dogma's weer. Je kent iemand niet en toch weet je dat die niet zo goed is? Wil je niet groeien in denkwijze of bewustzijn? 

Jij gelooft dat er een God is en een Zoon en dat de naam Jezus is. Dat is wat anders dan dat het zo is. Je lijkt wel een fundamentalist door zo weinig respect voor andere zienswijzen te hebben. En dan ook nog doen alsof je alles en iedereen respecteert. Ik hoop dat je er zelf in gelooft, want ik doe dat niet.

3 uur geleden zei Dolce Vita:

Nee, dat is niet ouderwets, dat is de waarheid en die is onveranderlijk.  Dat kwaad ook in jezelf te vinden is, is juist, dat komt door de zondeval.  Dat neemt niet weg dat het kwaad ook een zelfstandige Entiteit is.

Entiteit met een hoofdletter nog wel. Geloof je in tweede goden die naast elkaar bestaan? Zo nee, waarom geef je er dan zoveel macht aan? Tevens bestaat er misschien wel een waarheid die onveranderlijk is, maar onze kijk op die waarheid evolueert nog jaarlijks (hopelijk).

3 uur geleden zei Dolce Vita:

 Blavatsky is misleid, en haar filosofie is misleidend ja.  Maar het staat je vrij om uit te proberen om haar filosofie te gaan volgen. Met haar "wortelrassen"  en haar gedroomde goudgele eengeworden mensenras.  Een  christen weet dat al die poespas onnodig is en misleidend. Blank, geel, zwart, of bruin, ze hebben maar 1 ding nodig en dat is Jezus Christus. En ze hoeven niet vijfhonderd jaar te wachten tot het juiste mengsel aan "wortelrassen" een goudgeel exemplaar heeft geproduceerd wat dan de enige echte "mens" zou zijn. 

Wat ben je toch ook onverbeterlijk. Volgens mij noem je gewoon dingen zonder er zelfs iets over gelezen te hebben. Vijfhonderd jaar wachten? Nog nooit gelezen in de boeken van haar. 

Nog nooit is iemand beter geworden van het aannemen van Jezus Christus. Maar innerlijk zijn ze wel beter geworden door het aannemen van een of andere filosofie of religie. De verandering is dus altijd innerlijk, niet door iemand van buiten.

Nog nooit heb ik gelezen dat een goudgeel wortelras de enige echte mens zou zijn. Dat haal je allemala uit je dikke duim. 

3 uur geleden zei Dolce Vita:

Wat jij allemaal vindt is al een jaar of tien a vijftien gevoeglijk bekend.   Maar het staat jou vrij om erin te geloven en het christendom te bestrijden. Dat doe je immers al tientallen jaren op fora.  Voor andere zienswijzen heb ik alle respect hoor. Daarom ga ik niet naar Freethinker bijvoorbeeld. Ik laat ze met alle respect met rust in hun denkwijzen. Moet je niet aan morrelen.

Weer een leugen. Tien jaar geleden was ik nog christen, dus ik doe niks al tientallen jaren op fora. Ik ben nog maar in de dertig, en tot mijn 25e nog een christen geweest en geprobeerd mensen tot Jezus te trekken. Zelfs met domme discussies (dit weet ik pas achteraf, tijdens de discussies voelde ik mij een echte christen). 

Freethinker kom ik ook bijna niet meer op. Daar zijn bepaalde mensen net zo dogmatisch als jij. Niet mee te praten dus.

3 uur geleden zei Dolce Vita:

Neem je tijd Funda, koop alle boekwinkels van de wereld eerst maar leeg, lees gerust eerst de honderden pagina's van de smerige misleidingsleer van Blavatsky,  en de duizenden pagina's "gnostiek", en alles waar het woord "geheim" op staaf, en wat lekker mysterieus aandoet en zo.  En dan is er daarna nog een hele berg andere afleidende literatuur voor je , waar je je doorheen kunt werken.  :D  Maakt niks uit, wij hebben de eeuwigheid.

Ga jij maar lekker elke dag vroom uit de bijbel lezen. Dan zal je groeien in kennis (!). En de rest is allemaal van de duivel. Dus blijf er zoveel mogelijk van weg (!). Je doet het goed, en na de dood zit je naast Jezus aan het avondmaal (!). 

Met mensen zoals jij is het moeilijk tot onmogelijk discussiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Foppe1986 fundamentalisme is geen slechte eigenschap. Iets fundamenteel kan van hoog belang zijn. Je hebt fundamentele christenen die op tocht gaan om vredesmissies te doen. Maar je hebt christenen die anderen naar de religie begeleiden en daarbij als eerste het anders denken uitschakelen. Dat is net het hele gevaar in dogma, het conditioneert. Men heeft besloten via een godsbeeld wat al dan niet goed is. Waarom juist? Ontstaat er zo geen archetype waarin die gedachten en woorden een leven op zich gaan leiden? Ik ga niet veel lezen van Blavatsky, maar ze had wel gelijk dat je aan God geen waardeoordeel kan toedichten. Zodra je dat doet verklein je het begrip "God".

40 minuten geleden zei Willempie:

Het gevaar van dogma's is dat je gaat denken dat (1) het om formules gaat en (2) dat je jezelf boven anderen gaat stellen. Christenen (en joden) hebben aan de bijbel al meer dan genoeg, zonder dogma's en en andere geloofsbelijdenissen. 

Maar het zijn veelal christenen die dogmatisch met de religie omgaan. Kijkt hoe dogmatisch men met het kwade omgaat. Ze doen zichzelf en anderen de duivel aan wat tot veel onheil leidt uiteraard.
De duivel wordt als het ware een personificatie toebedeeld en men noemt het een zelfstandige macht. Ik vraag mij toch af hoe miljarden gedachten over een duivel zich afspeelt in de "geesteswereld". Verlos ons van het kwade, wel schijn er uw licht op. Waarom verketteren gelovigen anders gelovigen binnen eigen kringen? Christenen doen het, moslims doen het, joden doen het. Wij kunnen veelal beter met andere culturen overweg dan met mensen uit eigen cultuur die verschillen. Dat komt volgens mij door het dogmatisch denken. Het dogmatisch denken is niet vatbaar iets anders van aard te aanvaarden binnen eigen cultuur/geloofsovertuiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jesaja 45:7  ‘Ik vorm het licht, en schep duisternis: ik maak vrede, en schep kwaad: ik de Heer doe al deze dingen.’

 

7 19Ik formeer het licht en schep 20de duisternis, Ik maak 21den vrede en schep 22bhet kwaad; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

19 Dat is, Ik ben het Die geluk en voorspoed den mensen doe overkomen. Licht voor vreugd en welstand. Zie Esth. 8:16 en de aant. aldaar. Zie ook Job 18 op vers 6. Ps. 27 op vers 1. 

20 Dat is, jammer en ellende. Zie Gen. 15, de aant. op vers 12. 

21 Vgl. Ps. 46:10. 

22 Dat is, de straffen en plagen. Zie Gen. 19 op vers 19. Amos 3 op vers 6. 

b Klgld. 3:38. Amos 3:6. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Willempie:

Hier staat dus dat alles in God´s hand is, inclusief dat wat wij als kwaad ervaren. 

Was er een mensheid ontstaan zonder het "kwade"? Zonder de "tegenstand" hadden wij nog in het "hof van eden" geleefd zonder waardeoordelen, zonder kennis. Wij hebben ooit alles in eenheid beleefd, maar dat heeft zich gesplitst in "negatief" en "positief". Daarom dat de aantrekkingskracht tot de donkere zijde soms zo verleidelijk is, wij zijn daar onderdeel van. Wij hebben allemaal een God en een tegenstander in ons denk ik zo.   

Er kan geen balans zijn zonder het "kwade".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid