Spring naar bijdragen

Kerkmuziek


Aanbevolen berichten

Muziek. In de kerk. Dus.

Tsja, ik vind het zelf altijd heerlijk, altijd al gevonden, en ik overweeg een studie in deze richting. 

Maar is er nog wel vraag naar? Ik sta er zelf zo dicht op dat het lastig te beoordelen is.

Wat vinden jullie? 

Ja dit is allemaal een beetje vaag, onduidelijk en rommelig, maar roep maar gewoon wat, dan doe ik misschien weer wat inspiratie op. :P 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Vleugeltje,

Ik kan me weinig voorstellen bij een kerkdienst of mis zonder muziek. En als er combo's gebruikt worden dan zijn er vaak vacatures.

Je zou samen met anderen een Taizé viering kunnen organiseren. Hier was dat 1x op maand. In een buurgemeente ook 1x per maand en dan om en om. De ene keer in de rooms-katholieke kerk de andere keer in een PKN kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Vleugeltje:

Muziek. In de kerk. Dus.

Tsja, ik vind het zelf altijd heerlijk, altijd al gevonden, en ik overweeg een studie in deze richting. 

Maar is er nog wel vraag naar?

Ligt er heel erg aan wat je wil. Er is een bachelor studie genaamd Kerkmuziek, te volgen op het Utrechts Conservatorium. Alleen zal dat ongetwijfeld geen gemakkelijke studie zijn, maar echt voor zeer professionele muzikanten. Maar kerken zelf bieden ook nog weleens eigen cursussen of opleidingen aan tot bijvoorbeeld cantor. Ook kun je natuurlijk zelf zanglessen nemen als je je zang serieus verder wil ontwikkelen.
Voor de meeste kerkkoren hoef je geen professioneel zanger te zijn, maar natuurlijk wel kunnen zingen en luisteren naar een dirigent.
En in sommige parochies kun je je ook gewoon aanmelden als ze cantors zoeken of anderssoortige muzikanten. Zo heb ik ook geen professionele muzikale achtegrond, maar zing ik bij tijd en wijle wel als cantor de mis en gaat mij dat prima af. Alleen voor het bespelen van het orgel, het dirigeren van een koor en of het leiden van een band of combo wordt meestal een professional gevraagd en ook betaald. Je hebt dan meestal ook enige artistieke en liturgische inbreng qua muziek en gezangen.

Over het algemeen zijn het kerken met een klassieke, uitgebreidere liturgie en muzikale (koor)traditie die vragen naar goede tot professionele zangers en of muzikanten. Maar ook evangelische gemeenten waarbij tijdens de eredienst de band de aanbidding leidt en dus een zeer belangrijke muzikale rol speelt, is relevante ervaring in vooral moderne (pop)muziek natuurlijk een absolute pre. Je moet dan weten hoe je een muzikale opbouw verzorgt, wanneer je welke instrumenten en herhalingen inzet, je moet natuurlijk dan ook kunnen zingen of spelen, etc.
Wat echter sowieso absoluut handig is om te hebben, is gevoel en liefde voor en kennis van de liturgie waarin je dient. Je moet simpelweg weten wat de liturgie nu is en welke betekenissen zij herbergt. Zéker als je zelf de liederen dient uit te zoeken, moet je wel weten wanneer je welke liederen kunt zingen en wat de tradities van je kerk of gemeente zijn, zowel lokaal als algemeen.

De vraag die je je zult moeten stellen is dus in welke parochie of gemeente je de liturgie muzikaal wil dienen en ook of jouw muzieksmaak en muziekstijl voldoende aansluit bij de liturgie aldaar. Zingen ze in jouw parochie bijvoorbeeld vrijwel uitsluitend gregoriaanse gezangen, dan heb je redelijk pech als je vooral geoefend bent in moderne kerkmuziek. ;)
Maar als je in meerdere parochies of gemeenten wil dienen, of misschien buiten de gemeenschappen om een ondersteunende rol aan jouw kerk wil bieden op muzikaal gebied, dan is een brede ontwikkeling en opleiding in de verschillende soorten kerkmuziek denk ik wel van belang. Dan kan die bachelor studie misschien toch wel interessant zijn, of een muzikale opleiding die binnen jouw eigen kerk wordt verzorgd, helemaal toegespitst op wat gewoon is binnen jouw kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het Leger des Heils wordt je gratis geleerd om toeter te spelen. Ik kon het even niet nalaten :D maar bedoel het zeker niet denigrerend. Het Leger des Heils beschikt over zeer professionele `brassbands`, zangkoren en dirigenten en opleiders. Muziek neemt een zeer belangrijke plaats in binnen de Kerk, en trouwens binnen het geloof in het algemeen. Muziek raakt de hemel aan. Een studie in die richting zou je ontzettend veel vreugde kunnen geven maar dan moet je niet op geld of een carrière uit zijn.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ahh dankjulliewel voor de reacties!

Het had van mijn kant misschien wel handig geweest als ik had toegevoegd dat ik al 6 jaar studie richting oude muziek heb afgerond aan het conservatorium. De vraag voor mij is een beetje: is er vraag naar kerkmusici. Ik merk wel dat mensen blij zijn als ik kom invallen, dus wat dat betreft blijkt er toch wel iets van vraag te zijn. Een ander dingetje is dat ik bang ben om mijn liefde voor het lekker kerkmuziek spelen (wat ik dus al op behoorlijk hoog niveau doe) niet ga verliezen zodra ik er het weer ga studeren (want ja, been there, done that ik weet hoe die dingen op een conservatorium gaan. :P ) 

Ik heb daarnaast heel veel ervaring met religieuze muziek, maar dan met name die uit de renaissance, haha... ;) Van gregoriaans tot opwekking, ik vind het allemaal leuk. Ik voel er zoveel bij, wat ik zelf nogal bijzonder vind omdat ik nou niet bepaald een uitgesproken religieus persoon ben. 

Ik weet ook gewoon niet precies wat ik wil. Of hoe ik dingen aan moet pakken, ofzo. Ik ben in ieder geval van plan om een keer af te spreken met een docent op een conservatorium, en even te bellen met iemand die meer over de losse cursussen weet. 

Ik vind het maar lastig allemaal. Keuzes voor de toekomst. Enzo... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Vleugeltje:

Ahh dankjulliewel voor de reacties!

Het had van mijn kant misschien wel handig geweest als ik had toegevoegd dat ik al 6 jaar studie richting oude muziek heb afgerond aan het conservatorium. De vraag voor mij is een beetje: is er vraag naar kerkmusici. Ik merk wel dat mensen blij zijn als ik kom invallen, dus wat dat betreft blijkt er toch wel iets van vraag te zijn. Een ander dingetje is dat ik bang ben om mijn liefde voor het lekker kerkmuziek spelen (wat ik dus al op behoorlijk hoog niveau doe) niet ga verliezen zodra ik er het weer ga studeren (want ja, been there, done that ik weet hoe die dingen op een conservatorium gaan. :P ) 

Ik heb daarnaast heel veel ervaring met religieuze muziek, maar dan met name die uit de renaissance, haha... ;) Van gregoriaans tot opwekking, ik vind het allemaal leuk. Ik voel er zoveel bij, wat ik zelf nogal bijzonder vind omdat ik nou niet bepaald een uitgesproken religieus persoon ben. 

Ik weet ook gewoon niet precies wat ik wil. Of hoe ik dingen aan moet pakken, ofzo. Ik ben in ieder geval van plan om een keer af te spreken met een docent op een conservatorium, en even te bellen met iemand die meer over de losse cursussen weet. 

Ik vind het maar lastig allemaal. Keuzes voor de toekomst. Enzo... 

Nee, dat had je er niet bij geschreven. Komen wij met combootjes aan._:)_

Heb je ook een dirigenten opleiding?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lobke:

Nee, dat had je er niet bij geschreven. Komen wij met combootjes aan._:)_

Heb je ook een dirigenten opleiding?

Ik heb ook lange tijd in een combo (bestaande uit een drummer en mijzelf) gespeeld. Vond ik ook heel leuk. Ik vind het gewoon heel leuk om piano en orgel te spelen in een kerk, om koren te begeleiden.

Dirigeren kan ik op zich wel, al heb ik het idee dat mijn passie daar niet per se ligt. Maar ik zou het op zich wel kunnen, al dan niet met een eventuele korte cursus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Vleugeltje:

Muziek. In de kerk. Dus.

Tsja, ik vind het zelf altijd heerlijk, altijd al gevonden, en ik overweeg een studie in deze richting. 

Maar is er nog wel vraag naar? Ik sta er zelf zo dicht op dat het lastig te beoordelen is.

Wat vinden jullie? 

Ja dit is allemaal een beetje vaag, onduidelijk en rommelig, maar roep maar gewoon wat, dan doe ik misschien weer wat inspiratie op. :P 

Ja: Kerken en muziek hebben alles me elkaar te maken. Binnen de klassieke muziek heeft kerkmuziek een belangrijke rol. Veel topstukken zijn kerkmuziek. En heden ten dage is het ook erg belangrijk voor kerken denk ik. Men blijft meestal vissen uit het oude spul en qua nieuw spul is er denk ik nog best veel te winnen. Je hebt goede moderne kerkmuziek natuurlijk, maar mijn ervaring is dat ook een hoop muziek liturgisch en theologisch gezien niet zo sterk is.

Nee: Er is geen brood mee te verdienen. Veel kerken hebben hebben amper geld voor hun gebouw of pastoor/voorganger/dominee. En als het je gaat om de theorie dan verwacht ik dat er maar een paar leerstoelen en andere banen zijn. Als je aan de uitvoerende kant zit te denken, ik denk dat de kans zeer gering is om broodschrijver te worden. Kerken hebben weinig budget en draaien overwegend op vrijwilligers.
Maar als je denkt om het er bij te doen, of op vrijwillige basis te doen, dan geldt dat natuurlijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Olorin:

Ja: Kerken en muziek hebben alles me elkaar te maken. Binnen de klassieke muziek heeft kerkmuziek een belangrijke rol. Veel topstukken zijn kerkmuziek. En heden ten dage is het ook erg belangrijk voor kerken denk ik. Men blijft meestal vissen uit het oude spul en qua nieuw spul is er denk ik nog best veel te winnen. Je hebt goede moderne kerkmuziek natuurlijk, maar mijn ervaring is dat ook een hoop muziek liturgisch en theologisch gezien niet zo sterk is.

Nee: Er is geen brood mee te verdienen. Veel kerken hebben hebben amper geld voor hun gebouw of pastoor/voorganger/dominee. En als het je gaat om de theorie dan verwacht ik dat er maar een paar leerstoelen en andere banen zijn. Als je aan de uitvoerende kant zit te denken, ik denk dat de kans zeer gering is om broodschrijver te worden. Kerken hebben weinig budget en draaien overwegend op vrijwilligers.
Maar als je denkt om het er bij te doen, of op vrijwillige basis te doen, dan geldt dat natuurlijk niet.

Ja dat is inderdaad het probleem: hoe kan je er je brood mee gaan verdienen. Question of the day... Het blijft lastig in een maatschappij waarin iedereen naar muziek wil luisteren, maar niemand ervoor wil betalen. Sommige kerken betalen overigens behoorlijk redelijk. Anderen gemiddeld. 

Ik vroeg me ook af of het concept van kerkmuziek ook in andere settingen zou kunnen werken. Bijv een ligconcert met een uur lang ontspannende psalmen. Voor de niet-religieuze mensen zeg maar. :P 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Vleugeltje:

Ja dat is inderdaad het probleem: hoe kan je er je brood mee gaan verdienen. Question of the day... Het blijft lastig in een maatschappij waarin iedereen naar muziek wil luisteren, maar niemand ervoor wil betalen. Sommige kerken betalen overigens behoorlijk redelijk. Anderen gemiddeld. 

Ik vroeg me ook af of het concept van kerkmuziek ook in andere settingen zou kunnen werken. Bijv een ligconcert met een uur lang ontspannende psalmen. Voor de niet-religieuze mensen zeg maar. :P 

Gregoriaans wordt buiten de kerk ook vaak gewaardeerd, mits natuurlijk mooi uitgevoerd, met name ook als het door monniken gezongen wordt. Het klooster blijft immers toch wel enigszins haar aantrekkingskracht behouden. En wat Olorin al terecht aangeeft: heel veel klassieke meesterwerken, van Mozart tot Bach, zijn christelijk. Je zou dus, gezien je achtergrond (die we inderdaad niet wisten ;)), ook kunnen overwegen om lid te worden van een orkest dat zulke muziek speelt en daarvoor waar nodig verder te studeren.

Voor dirigeren bestaat een complete opleiding, zoals je ongetwijfeld wel weet, en is denk ik iets wat je echt alleen moet doen als daar je hart ligt, als je het ziet zitten om een heel orkest en of koor aan te sturen en ook voortdurend aan te spreken bij fouten. Je moet dan stevig in je schoenen staan. Als je echter aankomende zondag naar het programma Maestro kijkt en je rent dan nog niet gillend weg, dan kan het misschien nog wel een mooie optie voor je zijn (sowieso is het een hilarisch en ook mooi programma!). :+

Het publiek zal echter altijd klein blijven. Binnen de kerk hoef je meestal geen stampvolle zalen te verwachten en ook geen riant loon en buiten de kerk is het publiek voor klassieke muziek over het algemeen ook vrij klein en besloten. En moet je wel uitzonderlijk goed zijn en een onuitputtelijk doorzettingsvermogen hebben om je geld ermee te kunnen verdienen, net zoals "gewone" artiesten dat ook moeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Robert Frans:

Gregoriaans wordt buiten de kerk ook vaak gewaardeerd, mits natuurlijk mooi uitgevoerd, met name ook als het door monniken gezongen wordt. Het klooster blijft immers toch wel enigszins haar aantrekkingskracht behouden. En wat Olorin al terecht aangeeft: heel veel klassieke meesterwerken, van Mozart tot Bach, zijn christelijk. Je zou dus, gezien je achtergrond (die we inderdaad niet wisten ;)), ook kunnen overwegen om lid te worden van een orkest dat zulke muziek speelt en daarvoor waar nodig verder te studeren.

Voor dirigeren bestaat een complete opleiding, zoals je ongetwijfeld wel weet, en is denk ik iets wat je echt alleen moet doen als daar je hart ligt, als je het ziet zitten om een heel orkest en of koor aan te sturen en ook voortdurend aan te spreken bij fouten. Je moet dan stevig in je schoenen staan. Als je echter aankomende zondag naar het programma Maestro kijkt en je rent dan nog niet gillend weg, dan kan het misschien nog wel een mooie optie voor je zijn (sowieso is het een hilarisch en ook mooi programma!). :+

Het publiek zal echter altijd klein blijven. Binnen de kerk hoef je meestal geen stampvolle zalen te verwachten en ook geen riant loon en buiten de kerk is het publiek voor klassieke muziek over het algemeen ook vrij klein en besloten. En moet je wel uitzonderlijk goed zijn en een onuitputtelijk doorzettingsvermogen hebben om je geld ermee te kunnen verdienen, net zoals "gewone" artiesten dat ook moeten.

Met mijn vakgebied kan ik helaas niet in orkesten terecht. Ik heb wel in een goed ensemble gespeeld waarmee ik 6 jaar lang regelmatig en in binnen- en buitenland heb opgetreden. Echter, dit trok mij uiteindelijk te weinig, omdat het voelde als een grote ego-trip. Ik kreeg er helemaal geen energie meer van. Iets wat ik wel krijg als ik bijv. zie hoe ik mensen kan raken wanneer ik speel in een bejaardentehuis of een kerk. 

Ik weet dus wel welke podia en opties er zijn, en ik heb er ook gestaan, maar dat zijn dan opties die me eigenlijk helemaal niet zo erg aanstaan, omdat ik het echt menselijke contact, de interactie, te weinig aanwezig 'voel'. Op den duur voelt het dan alsof je gewoon je bandje staat af te draaien, hoe knap het voor het publiek ook over komt. Als speler voelt het weinig inspirerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-10-2017 om 17:16 zei Vleugeltje:

Muziek. In de kerk. Dus.

Tsja, ik vind het zelf altijd heerlijk, altijd al gevonden, en ik overweeg een studie in deze richting. 

Maar is er nog wel vraag naar? Ik sta er zelf zo dicht op dat het lastig te beoordelen is.

Wat vinden jullie? 

Ja dit is allemaal een beetje vaag, onduidelijk en rommelig, maar roep maar gewoon wat, dan doe ik misschien weer wat inspiratie op. :P 

Ik zie dat je al veel muzikale ervaring hebt, Wat hoop je voor jezelf nog extra uit de studie te halen?

Mijn ervaring is dat er héél veel vraag is naar mensen die kunnen begeleiden in diensten, die muzikale invulling verzorgen of regelen in bijzondere diensten en die koren dirigeren. Ik heb de indruk dat er niet veel vraag is naar professionele kerkmusici. Dat komt enerzijds doordat ze geld kosten en anderzijds doordat er inhoudelijk weinig vraag naar is. Ik merk dat veel (protestantse) kerken graag hun eigen liturgie samenstellen en hierbij eigen criteria hanteren. De muziek verschuift steeds meer richting moderne, pop-achtige muziek. Hierdoor is er minder behoefte aan iemand die vanuit een meer klassieke en liturgische invalshoek meedenkt. Hoe het binnen de katholieke kerk is, weet ik niet zo goed. Ik heb 7 jaar een koor gedirigeerd in een redelijk vrijzinnige parochie en daar mocht alles, als het maar niet van "hogerhand" opgelegd werd. Allemaal niet te moeilijk, zeg maar. Als je goed kunt afstemmen op wat er in een gemeente/parochie leeft dan is dat op zich geen probleem, maar het is maar de vraag of je daar zelf voldoening uit haalt. Als je kritisch bent, mag je alvast een olifant gaan stropen om de huid aan te trekken. :# 

Ik heb zelf ook een muzikale opleiding gedaan. Ik begeleid veel op piano en dirigeer een koor dat verbonden is aan mijn eigen gemeente (maar ook wel daarbuiten optreedt). Dit doe ik bewust vrijwillig. Inmiddels heb ik nog en andere studie gedaan en ben ik werkzaam in een ander vakgebied. Dat maakt het voor mij mogelijk om het voor mijn plezier en een stukje dienstbaarheid te doen. Daarvoor zijn ook grenzen nodig hoor. Ik maak 0 reclame, maar krijg veel vragen om te begeleiden, ergens op te treden met mijn koor, nog honderdmiljoen koren te dirigeren. Als ik zou willen, was ik elk weekend bezet. Daarnaast is een koor (of überhaupt structureel iets zichtbaars doen in een gemeente) veel werk en soms frustratie. Vooral m.b.t. afstemming met de kerk. Omdat ik het vrijwillig doe, kan ik ook makkelijker zeggen: dan niet, doei :* Niet dat ik dat snel doe hoor, maar het helpt mij wel dat ik nergens aan vast zit. Als je het voor je werk doet, is dat natuurlijk anders.

Lang verhaal kort: veel werk, veel plezier, geregeld frustratie en weinig geld.

Als je trouwens piano speelt en kunt improviseren, weinig geld vraagt, flexibel bent en in de buurt woont, kan ik je wel gebruiken voor mijn koor :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Naeva:

Ik zie dat je al veel muzikale ervaring hebt, Wat hoop je voor jezelf nog extra uit de studie te halen?

Mijn ervaring is dat er héél veel vraag is naar mensen die kunnen begeleiden in diensten, die muzikale invulling verzorgen of regelen in bijzondere diensten en die koren dirigeren. Ik heb de indruk dat er niet veel vraag is naar professionele kerkmusici. Dat komt enerzijds doordat ze geld kosten en anderzijds doordat er inhoudelijk weinig vraag naar is. Ik merk dat veel (protestantse) kerken graag hun eigen liturgie samenstellen en hierbij eigen criteria hanteren. De muziek verschuift steeds meer richting moderne, pop-achtige muziek. Hierdoor is er minder behoefte aan iemand die vanuit een meer klassieke en liturgische invalshoek meedenkt. Hoe het binnen de katholieke kerk is, weet ik niet zo goed. Ik heb 7 jaar een koor gedirigeerd in een redelijk vrijzinnige parochie en daar mocht alles, als het maar niet van "hogerhand" opgelegd werd. Allemaal niet te moeilijk, zeg maar. Als je goed kunt afstemmen op wat er in een gemeente/parochie leeft dan is dat op zich geen probleem, maar het is maar de vraag of je daar zelf voldoening uit haalt. Als je kritisch bent, mag je alvast een olifant gaan stropen om de huid aan te trekken. :# 

Ik heb zelf ook een muzikale opleiding gedaan. Ik begeleid veel op piano en dirigeer een koor dat verbonden is aan mijn eigen gemeente (maar ook wel daarbuiten optreedt). Dit doe ik bewust vrijwillig. Inmiddels heb ik nog en andere studie gedaan en ben ik werkzaam in een ander vakgebied. Dat maakt het voor mij mogelijk om het voor mijn plezier en een stukje dienstbaarheid te doen. Daarvoor zijn ook grenzen nodig hoor. Ik maak 0 reclame, maar krijg veel vragen om te begeleiden, ergens op te treden met mijn koor, nog honderdmiljoen koren te dirigeren. Als ik zou willen, was ik elk weekend bezet. Daarnaast is een koor (of überhaupt structureel iets zichtbaars doen in een gemeente) veel werk en soms frustratie. Vooral m.b.t. afstemming met de kerk. Omdat ik het vrijwillig doe, kan ik ook makkelijker zeggen: dan niet, doei :* Niet dat ik dat snel doe hoor, maar het helpt mij wel dat ik nergens aan vast zit. Als je het voor je werk doet, is dat natuurlijk anders.

Lang verhaal kort: veel werk, veel plezier, geregeld frustratie en weinig geld.

Als je trouwens piano speelt en kunt improviseren, weinig geld vraagt, flexibel bent en in de buurt woont, kan ik je wel gebruiken voor mijn koor :#

Ja inderdaad, veel werk en weinig geld. Het is eigenlijk zo raar dat iedereen goede musici wil hebben, maar niemand daar echt voor wil betalen. Nou moet ik zeggen dat dat in de kerken waar ik speel niet het geval is (anders kwam ik er niet, haha...) maar een vetpot is het ook zeker niet. Wat ik zelf vooral lastig vind is dat de meeste diensten plaatsvinden op zondagochtend en je kan natuurlijk maar op 1 plek tegelijk zijn....... 

Ik kan trouwens inderdaad goed piano spelen en improviseren, maar ik weet niet in welke buurt jij woont?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Naeva:

Eenmalig een muzikant betalen is meestal niet zo'n probleem, structureel is lastiger.

Structureel met de collecteschaal rond? Ik ken eigenlijk zelf geen kerken waar de musici niet structureel betaald worden. 

Maar hier zit dus wel het probleem: mensen willen wel de lusten, maar niet de lasten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10/27/2017 om 17:16 zei Vleugeltje:

Tsja, ik vind het zelf altijd heerlijk, altijd al gevonden, en ik overweeg een studie in deze richting

Bestaan er studies richting kerkmuziek? Ik ken eigenlijk alleen conservatoria klassiek en lichte muziek', en diverse afstudeerrichtingen gerelateerd muziek op t HBO, en de recente zgn 'rock schools en 'pop schools' waarvan een aantal ook HBO geaccrediteerd zijn volgens mij.

 

Ah lees nu wat Robert schreef... nou ja, zoiets dus! Maar conservatorium is wel wat anders dan wat akkoordjes spelen van een tekst/akkoorden papier. Daar ga je leren over intervallen, enharmonie, diatoniek, tertsenstapelingen, cirkels van kwinten, getemperde stemmingen, octatonische ladders, modi, conversies, substituties, Napoletaanse akkoorden, sub-dominanten etc etc :)

1 uur geleden zei Vleugeltje:

Ik ken eigenlijk zelf geen kerken waar de musici niet structureel betaald worden.

Wow waar teken ik? Ik krijg héél soms lunch tussen de 2 diensten door :P en ik speel op een zondag toch voor zo'n 800 man oid. Vroeg mijn bed uit, repeteren, soundchecken etc. Arme ik. Nee hoor, zou er niet eens betaald voor willen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Bestaan er studies richting kerkmuziek? Ik ken eigenlijk alleen conservatoria klassiek en lichte muziek', en diverse afstudeerrichtingen gerelateerd muziek op t HBO, en de recente zgn 'rock schools en 'pop schools' waarvan een aantal ook HBO geaccrediteerd zijn volgens mij.

 

Ah lees nu wat Robert schreef... nou ja, zoiets dus! Maar conservatorium is wel wat anders dan wat akkoordjes spelen van een tekst/akkoorden papier. Daar ga je leren over intervallen, enharmonie, diatoniek, tertsenstapelingen, cirkels van kwinten, getemperde stemmingen, octatonische ladders, modi, conversies, substituties, Napoletaanse akkoorden, sub-dominanten etc etc :)

Er bestaat tegenwoordig overal een studierichting in. ;) 

En getemperde stemmingen... bah!!! :P  Doe mij maar pure intonation. Hoewel ik met middentoon 415 ook wel prima uit de voeten kan. :P 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Vleugeltje:

Er bestaat tegenwoordig overal een studierichting in. ;) 

En getemperde stemmingen... bah!!! :P  Doe mij maar pure intonation. Hoewel ik met middentoon 415 ook wel prima uit de voeten kan. :P 

Jij speelt geen gitaar of piano dus ;) Ben je al een beetje bekend met harmonieleer? Zegt bijv een gealtereerde toonladder je wat? Of een kwartenstapeling? Indien ja, ben je nerd genoeg om conservatorium te doen :P Maar iemand die op 415Hz stemt is ook al een beetje nerd hoor. No offence. Eerder een compliment.

Op 10/28/2017 om 00:34 zei Vleugeltje:

vroeg me ook af of het concept van kerkmuziek ook in andere settingen zou kunnen werken. Bijv een ligconcert met een uur lang ontspannende psalmen. Voor de niet-religieuze mensen zeg maar

Klinkt fantastisch!! Ik ken wel mensen die jazz spelen met een christelijke en gospels lading, krijgen wel betaald af en toe maar leven er niet van zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Jij speelt geen gitaar of piano dus ;) Ben je al een beetje bekend met harmonieleer? Zegt bijv een gealtereerde toonladder je wat? Of een kwartenstapeling? Indien ja, ben je nerd genoeg om conservatorium te doen :P Maar iemand die op 415Hz stemt is ook al een beetje nerd hoor. No offence. Eerder een compliment.

Ik heb 6 jaar conservatorium achter de rug dus je mag er vanuit gaan dat ik behoorlijk op de hoogte ben van dat soort zaken. ;) Ik speel overigens ook wel piano. Die van mij staat momenteel op 432Hz equal gestemd (omdat hij iets anders niet helemaal aankon haha... oeps...) Zou wel leuk zijn om die een keertje in middentoon te laten stemmen trouwens.... :P 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaaf! Ik heb vroegah klassiek gaat gespeel op niveau tweede jaars conservatorium, Maar heb uiteindelijk tich besloten iets totaal anders te doen. Heb de theorie eigenlijk zelf een beetje bij elkaar gesprokkeld.  Speel voornamelijk tech and prog metal maar wel met fusion/jazz vocabulaire, dus ook bezig met alle door mij genoemde termen hehe.

 

Woon je toevallig in de buurt van Amsterdam? Wij zijn altijd op zoek naar musici.

8 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Bijv een ligconcert met een uur lang ontspannende psalmen. Voor de niet-religieuze mensen zeg maar

Hoe zie ehm... hoor je de vocalen voor je? Zing je ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Gaaf! Ik heb vroegah klassiek gaat gespeel op niveau tweede jaars conservatorium, Maar heb uiteindelijk tich besloten iets totaal anders te doen. Heb de theorie eigenlijk zelf een beetje bij elkaar gesprokkeld.  Speel voornamelijk tech and prog metal maar wel met fusion/jazz vocabulaire, dus ook bezig met alle door mij genoemde termen hehe.

 

Woon je toevallig in de buurt van Amsterdam? Wij zijn altijd op zoek naar musici.

Hoe zie ehm... hoor je de vocalen voor je? Zing je ook?

Ik PM je even. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid