Spring naar bijdragen

Wat beweegt ons God te willen dienen: liefde


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Liefde heeft de mens toe verschrikkelijke wandaden gedreven. Wij spiegelen liefde aan iets extern en laten het niet meer uit ons authentieke zelf stromen. Eens wij volwassen zijn leiden onze gedachten en overtuigingen een leven op zich en weerspiegelen wij onze liefde daaraan. Net daarom dat Jezus zich zo open stelde voor kinderen, die laten zich minder drijven door waardeoordelen.

Liefde is een gevaarlijke materie voor iemand die niet geleerd krijgt wat de waarheid van zijn/haar bestaan is maar onderweg misleid wordt.
Ik hoed mij ter stelligste voor mensen hun liefde en ben aanzienlijk beperkt door liefde omdat het mijn vrije wil en die van een ander beïnvloedt. Het is niet vrij, het is geconditioneerd op verwachtingen.

Wanneer je  zou stellen voorwaardelijke liefde, zou ik er iets van kunnen begrijpen. Dan zou de tweede alinea ook beginnen met voorwaardelijkheid denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 167
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat ik nikie90 wel begrijp hierin. De oudtestamentische tijd was veel harder, gewelddadiger en wreder dan die van ons. De gemiddelde Israëliet was boer, leefde dus op het land en woonde niet i

Weet je wat ik me net bedacht, toen ik je post las? Ik weet niet of het misschien een beetje onorthodox is hoor, maar ik combineerde voor mezelf een paar bijbelteksten.  Jezus zegt: Als je mij li

dat is mooi uitgelegd, dank daarvoor. Het is alleen niet het punt waar ik tegen Nikie op reageerde.  Grote lijn is: iemand zegt 'ik vind God in het OT best barbaars'. Reactie: Dat zegt 99% v

5 minuten geleden zei Dolce Vita:

Nou nee, dat denk ik niet. Uw filosofische warboel over liefde heb ik maar even weggelaten. Uw hersenen maken volgens mij te vele overuren en u blijft er maar diverse informatie in pompen, dus dat zal nog wel even doorgaan, vrees ik. 

Wij wachten rustig af. Wij hebben de eeuwigheid immers.

Ik vermoed dat het geen eeuwigheid meer zal duren. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat is dan liefde als ons voorgekauwd wordt wat al dan niet goed is?

Dat is nu juist het mooie, we hebben een vrije wil. Als je leven in dienst van God zet, dan gaat de heilige Geest in je werken. Eén van de belangrijkste vruchten van de Geest is liefde. Daar herken je ook je ook de discipelen van Jezus aan, dat ze liefde onder elkaar hebben (Joh. 13:35). Dat is logisch, want dat is een vrucht van de Geest. Trouwens liefde is niet te vatten in regels. Trouwens ook nog leuk om te weten dat er verschillende soorten liefde bestaat. Jezus had het hier over Agape-liefde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik vermoed dat het geen eeuwigheid meer zal duren. ;)

Heb geduld. Ga eens wat anders doen. Doe je aan sport?  Dat is heel goed voor je.

Ik ga zo even lekker naar de sportschool om te dansen. :D Om half twee begint mijn klasje, nog even eten, kopje koffie doen, omkleden en dan op naar de sportzaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei bernard 3:

Dat is volledig uw keuze en ook uw recht maar wat doe jij dan met hetgeen God in zijn Woord zegt. Want uw vraag was toch wat liefde is nietwaar.  En daar wij hier bezig zijn met Gods Woord en wat Hij met liefde bedoelt heb ik hier met Zijn Woord geantwoord  en niet met  wat mensen als "liefde" benoemen.

Zou het niet zo zijn dat wanneer je je overgeeft aan God, je de heilige Geest ontvangt en dan als vrucht je die geboden bijna vanzelf naleeft? Ik denk dat de liefde die Jezus bedoelt niet alleen een wettische liefde is, maar dat die veel verder gaat. Denk bijv aan het verhaal van de Samaritaanse man. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei bernard 3:

Het fundamenteel antwoord op uw vraag is veelvuldig te vinden in Gods Woord en is zowel eenvoudig als zeer duidelijk, namelijk;

 

1 Johannes 5: 2-3 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren

 

2 Johannes 1:6   En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij van den beginne gehoord hebt dat gij daarin moet wandelen

 

Johannes 14 : 15- 24 Wanneer gij Mij liefhebt zult gij mijn geboden bewaren ……… Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het , die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren……..Jezus antwoorde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet……

 

Johannes 15:10  Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven, gelijk ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde

 

1 johannes 2:3-6   ……Wie zegt, Ik ken Hem en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en die is in de waarheid niet, maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn ……

 

Volgens God heeft liefde dus ALLES TE MAKEN met bewaren  van zijn geboden . Of met andere woorden het  ongewijzigd  aanvaarden en gehoorzamen van hetgeen Christus zelf eigenhandig in steen heeft gegrift namelijk de TIEN GEBODEN en waarvan hijzelf getuigd.

Meent niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; maar om te vervullen………wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert , zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen……. Matt 5:17-20

Om dit laatste op vandaag praktisch  toe te passen: Betekent dit dan ook dat wie de on-Bijbelse en eigenhandige verandering van het vierde gebod ,doorgevoerd door de RKK, volgt daardoor bewijst dat hij ,volgens Gods Woord, God niet lief heeft.

Als je Johannes aanhaalt om jouw idee te staven dat liefde bestaat uit het houden van geboden, wil je er dan voortaan ook even bij vermelden wat Johannes met die geboden bedoelt? Dat doet Johannes namelijk zelf wel en nog heel duidelijk ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Zou het niet zo zijn dat wanneer je je overgeeft aan God, je de heilige Geest ontvangt en dan als vrucht je die geboden bijna vanzelf naleeft? Ik denk dat de liefde die Jezus bedoelt niet alleen een wettische liefde is, maar dat die veel verder gaat. Denk bijv aan het verhaal van de Samaritaanse man. 

Amen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Dat doe ik volgens mij ook. De boodschap is dat je de sabbat moet houden.

Wat is het probleem met de 10 geboden? 

17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk G-d. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.18 Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;19 Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven

29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israël! de H--re, onze G-d, is een enig H--re.30 En gij zult den H--re, uw G-d, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei nikie90:

Wat is het probleem met de 10 geboden? Er zijn veel christenen die de 10 geboden ongeldig verklaren waarvan ik ver zou vluchten

17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk G-d. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.18 Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;19 Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelv

Er is geen probleem met de tien woorden. Je begrijpt me niet. Deze draad gaat over de reden waarom we God zouden willen dienen (liefde) en niet over de sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Er is geen probleem met de tien woorden. Je begrijpt me niet. Deze draad gaat over de reden waarom we God zouden willen dienen (liefde) en niet over de sabbat.

Gaat niet enkel over de sjabbat hoor. Ik spring slechts ter defensie Bernard omdat hij onder vuur staat omdat hij juist verkondigt. 

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei nikie90:

Gaat niet enkel over de sjabbat hoor. Ik spring slechts ter defensie Bernard omdat hij onder vuur staat omdat hij juist verkondigt. 

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Open daar dan een aparte draad over. Of de christenen uit de heidenen verplicht zijn dezelfde regels te volgen als de joden, of zoiets. Of over de sabbat specifiek. Dan ga ik daar met alle plezier op in. Maar hier gaat het over iets anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Willempie:

Open daar dan een aparte draad over. Of de christenen uit de heidenen verplicht zijn dezelfde regels te volgen als de joden, of zoiets. Of over sabbat specifiek. Dan ga ik daar met alle plezier op in. Maar hier gaat het over iets anders.

Nee het zijn toch ook christenen geboden. Wat de christenen weten aan geboden is wat geopenbaard is door Jezus in het nu  NT (1 Thessalonicensen 4:2). Ik vind Bernard een goed punt maakt. Is het dan niet uit liefde dat je deze geboden wilt onderhouden? Hoe kan je dan van G-d houden maar een persoon wilt niks met deze geboden te maken willen of willen onderhouden? 

Ik denk niet dat je joodse geboden dan moet onderhouden maar hetgeen Jezus bevel voor geeft die zijn inclusief 10 geboden. En Bernard zijn citaties zijn juist dat als je G-d wilt dienen uit liefde je deze ook onderhoudt uit liefde. 15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. in Johannes 14

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei nikie90:

maar hetgeen Jezus bevel voor geeft die zijn inclusief 10 geboden

Jezus geeft imho helemaal niet expliciet aan dat Zijn volgelingen de 10 geboden moeten houden, wel geeft de kerk aan dat de niet-Joodse geloven qua specifieke geboden zich maar aan een paar regels hoeven te houden (geen vlees van gewurgde dieren, geen seksuele immoratlitet etc). Daar t gros van de christenen niet-Joods is lijkt me dat een duidelijke zaak toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Jezus geeft imho helemaal niet expliciet aan dat Zijn volgelingen de 10 geboden moeten houden, wel geeft de kerk aan dat de niet-Joodse geloven qua specifieke geboden zich maar aan een paar regels hoeven te houden (geen vlees van gewurgde dieren, geen seksuele immoratlitet etc). Daar t gros van de christenen niet-Joods is lijkt me dat een duidelijke zaak toch?

Wat geeft Jezus dan wel aan? Wat neem je aan van Jezus? Want zover ik lees is het juist duidelijk wel de geboden te houden. Ik zou het berispen als iemand zegt dat de geboden bijvoorbeeld niet meer geldig zijn (zoals nu)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei MysticNetherlands:

Jezus sprak wanneer Hij instructies gaf voornamelijk tegen Joden, en werd chronologisch gezien specifiek de kwestie van niet-Joden en 'instructies' behandeld. Als jij vindt dat de 10 geboden specifiek voor christnenen gelden, vind je dus wellicht de woorden van Paul niet relevant.

Ja een link dan

http://www.eliyah.com/protorah.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het maakt  in verder niets uit hoor, maar Paulus is de eerste die expliciet stelt dat christenen niet aan de joodse wet gebonden zijn. Jezus zelf is vrij expliciet in het feit dat hij zich in beginsel slechts tot joden richt. 

Wie zich uitsluitend op de Bijbel richt, scheurt beter alles na de vier evangelisten er uit wegens ketters.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Argumenting by link is niet toegestaan. Ik hoor graag in eigen bewoording van je hoe jij denkt dat e.e.a. in elkaar steekt

1 minuut geleden zei Flash Gordon:

Het maakt  in verder niets uit hoor, maar Paulus is de eerste die expliciet stelt dat christenen niet aan de joodse wet gebonden zijn. Jezus zelf is vrij expliciet in het feit dat hij zich in beginsel slechts tot joden richt. 

Wie zich uitsluitend op de Bijbel richt, scheurt beter alles na de vier evangelisten er uit wegens ketters.

Psies. Dat is Amsterdam voor "precies" 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Argumenting by link is niet toegestaan. Ik hoor graag in eigen bewoording van je hoe jij denkt dat e.e.a. in elkaar steekt

Paul heeft nergens gezegd dat de geboden niet geldig zijn. Maar Paul zei dat een persoon niet rechtvaardig kan worden dmv de wet. Maar de wet is nooit bedoeld om te rechtvaardigen, de wet is gewoon de wet en die is eeuwig.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Paul heeft nergens gezegd dat de geboden niet geldig zijn. Maar Paul zei dat een persoon niet rechtvaardig kan worden dmv de wet. 

 

Paulus heeft er, tijdens het concilie van Jeruzalem als mijn geheugen me niet in de steek laat, toch echt voor gezorgd dat heiden-christenen niet aan de joodse wet werden gebonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Flash Gordon:

Paulus heeft er, tijdens het concilie van Jeruzalem als mijn geheugen me niet in de steek laat, toch echt voor gezorgd dat heiden-christenen niet aan de joodse wet werden gebonden.

De wet waar Paul grotendeels over spreekt zijn zoals besnijdenis als je dingen zoals gebonden bij haalt. 

Maar de geboden zijn gewoon geldig als je mij vraagt. 

Jullie hangen dan (slechts) een interpretatie aan van Paul (een foute interpretatie naar mijn mening) zijn geschrift aan en voor de rest maken jullie alles ongeldig. Zelfs de openbaring (14:12). 

En waarom zou je (als christen) Jezus niet aanhangen en zijn woorden en geboden? Snap ik ook niet

8 De wet des H--REN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des H--REN is gewis, den slechten wijsheid gevende.9 De bevelen des H--REN zijn recht, verblijdende het hart; het gebod des H--REN is zuiver, verlichtende de ogen.10 De vreze des H--REN is rein, bestaande tot in eeuwigheid, de rechten des H--REN zijn waarheid, samen zijn zij rechtvaardig.11 Zij zijn begeerlijker dan goud, ja, dan veel fijn goud; en zoeter dan honig en honigzeem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei nikie90:

De wet waar Paul grotendeels over spreekt zijn zoals besnijdenis als je dingen zoals gebonden bij haalt. 

Maar de geboden zijn gewoon geldig als je mij vraagt. 

Jullie hangen dan (slechts) een interpretatie aan van Paul (een foute interpretatie naar mijn mening) zijn geschrift aan en voor de rest maken jullie alles ongeldig. Zelfs de openbaring (14:12). 

Wat jij ook vind over die zaken, hoe interessant ook, heeft niets met het onderwerp van deze draad te maken. Vandaar mijn advies er een nieuwe draad over te beginnen. Jij mag misschien vinden dat het on-topic is maar zodra iemand er inhoudelijk op ingaat wordt het zeker off-topic. Snappie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Wat jij ook vind over die zaken, hoe interessant ook, heeft niets met het onderwerp van deze draad te maken. Vandaar mijn advies er een nieuwe draad over te beginnen. Jij mag misschien vinden dat het on-topic is maar zodra ik of iemand anders er inhoudelijk op ingaat wordt het zeker off-topic. Snappie?

Oke ja ik heb mijn punt gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid