Spring naar bijdragen

Wat beweegt ons God te willen dienen: liefde


Aanbevolen berichten

51 minuten geleden zei nikie90:

De wet waar Paul grotendeels over spreekt zijn zoals besnijdenis als je dingen zoals gebonden bij haalt. 

Maar de geboden zijn gewoon geldig als je mij vraagt. 

Jullie hangen dan (slechts) een interpretatie aan van Paul (een foute interpretatie naar mijn mening) zijn geschrift aan en voor de rest maken jullie alles ongeldig. Zelfs de openbaring (14:12). 

En waarom zou je (als christen) Jezus niet aanhangen en zijn woorden en geboden? Snap ik ook niet

8 De wet des H--REN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des H--REN is gewis, den slechten wijsheid gevende.9 De bevelen des H--REN zijn recht, verblijdende het hart; het gebod des H--REN is zuiver, verlichtende de ogen.10 De vreze des H--REN is rein, bestaande tot in eeuwigheid, de rechten des H--REN zijn waarheid, samen zijn zij rechtvaardig.11 Zij zijn begeerlijker dan goud, ja, dan veel fijn goud; en zoeter dan honig en honigzeem.

Mijn naam is niet “jullie”

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 167
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat ik nikie90 wel begrijp hierin. De oudtestamentische tijd was veel harder, gewelddadiger en wreder dan die van ons. De gemiddelde Israëliet was boer, leefde dus op het land en woonde niet i

Weet je wat ik me net bedacht, toen ik je post las? Ik weet niet of het misschien een beetje onorthodox is hoor, maar ik combineerde voor mezelf een paar bijbelteksten.  Jezus zegt: Als je mij li

dat is mooi uitgelegd, dank daarvoor. Het is alleen niet het punt waar ik tegen Nikie op reageerde.  Grote lijn is: iemand zegt 'ik vind God in het OT best barbaars'. Reactie: Dat zegt 99% v

1 uur geleden zei Flash Gordon:

Paulus heeft er, tijdens het concilie van Jeruzalem als mijn geheugen me niet in de steek laat, toch echt voor gezorgd dat heiden-christenen niet aan de joodse wet werden gebonden.

Je geheugen laat je niet in de steek. 

18 minuten geleden zei nikie90:

Ja wat is je denominatie? Als je katholiek bent zijn de geboden gewoon geldig hoor

Ehm..... ja en nee. Volgens de Bijbel niet expliciet. Zoals je nu al door 2 personen aangegeven.

1 uur geleden zei nikie90:

De wet waar Paul grotendeels over spreekt zijn zoals besnijdenis als je dingen zoals gebonden bij haalt. 

Maar de geboden zijn gewoon geldig als je mij vraagt. 

Jullie hangen dan (slechts) een interpretatie aan van Paul (een foute interpretatie naar mijn mening) zijn geschrift aan en voor de rest maken jullie alles ongeldig. Zelfs de openbaring (14:12). 

En waarom zou je (als christen) Jezus niet aanhangen en zijn woorden en geboden? Snap ik ook niet

8 De wet des H--REN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des H--REN is gewis, den slechten wijsheid gevende.9 De bevelen des H--REN zijn recht, verblijdende het hart; het gebod des H--REN is zuiver, verlichtende de ogen.10 De vreze des H--REN is rein, bestaande tot in eeuwigheid, de rechten des H--REN zijn waarheid, samen zijn zij rechtvaardig.11 Zij zijn begeerlijker dan goud, ja, dan veel fijn goud; en zoeter dan honig en honigzeem.

Ondanks de wat warrige zinsconstructies.... het gaat helemaal niet over grotendeels over besnijdenis. Dat staat nergens, het gaat over besnijdenis 'en de wet van Mozes. Nu zijn er mensen die menen dat de tien geboden niet tot de wet van Mozes behoren, maar ik vind dat nogal vergezocht. Overigens droeg je dat volgens mij nergens als argument aan

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Je geheugen laat je niet in de steek. 

Ehm..... ja en nee. Volgens de Bijbel niet expliciet. Zoals je nu al door 2 personen aangegeven.

Ondanks de wat warrige zinsconstructies.... het gaat helemaal niet over grotendeels over besnijdenis. Dat staat nergens, het gaat over besnijdenis 'en de wet van Mozes. Nu zijn er mensen die menen dat de tien geboden niet tot de wet van Mozes behoren, maar ik vind dat nogal vergezocht. Overigens droeg je dat volgens mij nergens als argument aan

Dus. Jij zegt geen geboden voor de christen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Niet als systeem om tot verlossing te komen. En de wet zoals beschreven in de Thora bevat veel meer dan alleen de tien geboden.

Dat zei ik al. Het gaat verder over de 10 geboden. Niet al de mitzvots. 

Dus volgens jullie zijn de 10 geboden niet geldig? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Dus voor een christen zijn de 10 geboden niet geldig?

De wet laat niet meer zien dat wij, als Christen, schuldig staan. Deze schuld is ingelost door Jezus. Die functie heeft de wet dus niet meer voor een Christen. De grootte van onze schuld blijkt nu uit het werk van Jezus aan het kruis op Golgotha. Die wet staat niet meer op stenen, maar is in ons hart geschreven. In het NT komen alle geboden, behalve die van de sabbat, aan de orde, echter niet meer in negatieve zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei nikie90:

Dus. Jij zegt geen geboden voor de christen?

Jawel, de wet van Christus, die vaak nog wat verder gaat dan de Mozaische wet. Bijv. 'U hebt gehoord: pleeg geen overspel'. Ik zeg u ieder die naar een vrouw blijft kijken heeft al reeds overspel gepleegd.' Dus elke wet geldt nog wel, maar heeft een nieuw etiket gekregen. De Sabbat is niet meer geldig, omdat een Christen een grotere Rust binnengaat. 

De Wet van Christus is de wet die in harten geschreven staat en die niet meer op steen staat. Dat was al voorzegd in Ezechiel 11:19. Het hart van steen wordt verwijderd en vervangen door een hart van vlees. En waar liefde op de allereerste plaats staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Jawel, de wet van Christus, die vaak nog wat verder gaat dan de Mozaische wet. Bijv. 'U hebt gehoord: pleeg geen overspel'. Ik zeg u ieder die naar een vrouw blijft kijken heeft al reeds overspel gepleegd.' Dus elke wet geldt nog wel, maar heeft een nieuw etiket gekregen. De Sabbat is niet meer geldig, omdat een Christen een grotere Rust binnengaat. 

De Wet van Christus is de wet die in harten geschreven staat en die niet meer op steen staat. Dat was al voorzegd in Ezechiel 11:19. Het hart van steen wordt verwijderd en vervangen door een hart van vlees. En waar liefde op de allereerste plaats staat.

Welke wet staat op je hart geschreven? Beschrijf eens

@Kaasjeskruid Staan de 10 geboden van Mozes op je hart geschreven?

Probeer jullie gewoon te begrijpen

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei nikie90:

Dat zei ik al. Het gaat verder over de 10 geboden. Niet al de mitzvots. 

Dus volgens jullie zijn de 10 geboden niet geldig? 

Goed. We gaan dus hier verder met de wet als onderwerp? Is er volgens jou een verschil tussen het jodendom (van en voor de joden) en het christendom (waarin heidenen ook deel mogen hebben aan het joodse erfgoed)? Heb je gelezen wat de Jood Paulus hier over schrijft? En andere Joodse apostelen? Ben je het met hen eens of niet? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei nikie90:

@Kaasjeskruid Staan de 10 geboden van Mozes op je hart geschreven?

Die tien geboden zijn niet van Mozes, maar komen van God. En ja, deze staan in het hart geschreven. Echter niet meer in de negatieve setting van: "Gij zult niet en moet dat."

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Goed. We gaan dus hier verder met de wet als onderwerp? Is er volgens jou een verschil tussen het jodendom (van en voor de joden) en het christendom (waarin heidenen ook deel mogen hebben aan het joodse erfgoed)? Heb je gelezen wat de Jood Paulus hier over schrijft? En andere Joodse apostelen? Ben je het met hen eens of niet? 

Christendom of katholiek? Dat is nogal groot verschil

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei nikie90:

Welke wet staat op je hart geschreven? Beschrijf eens

Mattheus 22:37-39. Je moet God liefhebben met geheel je hart, je ziel en verstand. Dit is het grootste gebod. Het tweede hieraan gelijk, je moet je naaste liefhebben als jezelf. 

De wet wordt eigenlijk niet meer gestuurd door wetten en regeltjes, die weliswaar wel beschreven staan, maar door je hart, aangestuurd door de Heilige Geest. Je moet dus niet meer naar de letter van de Wet leven, maar veeleer naar de intentie van die Wet. Zie voorbeeld van overspel zoals ik hiervoor beschreven heb. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Ik stelde je drie duidelijke vragen. Kun je daar alsjeblieft op antwoorden? Katholieken zijn trouwens ook christenen, of je dat nu leuk vindt of niet.

Ik bedoel het andersom. Ik heb nog nooit een katholiek horen zeggen dat de geboden ongeldig zijn. Voor mij is er geen ander christendom. Als ik naar het christendom kijk, kijk ik naar de rkk als autoriteit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Nee, dat beweer ik niet. Probeer gewoon eens antwoord te geven op de drie vraqen die ik je heb gesteld.

Er zijn grote theologische en praktiserende verschillen. Maar wederzijdse erkenning tussen jodendom en katholicisme. Ja, ja en ja (voor vanuit christelijk perspectief). En jij, ben jij het eens met Paul? Want let goed op dat de discussie was dat onder jullie beweren de geboden (en de wet) niet geldig (is) zijn :YAnders waar praten we over?

Psalm 119

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei nikie90:

Er zijn grote theologische en praktiserende verschillen. Maar wederzijdse erkenning tussen jodendom en katholicisme. Ja, ja en ja (voor vanuit christelijk perspectief). En jij, ben jij het eens met Paul?

Waarom vind je het zo moeilijk op vragen te antwoorden? "Ik weet het niet" is ook een antwoord. Er is een verschil tussen joden en christenen. Het verschil is dat Joden het uitverkoren volk van God zijn en hun Jood zijn moeten bewaren door het vasthouden aan de Joodse richtlijnen, en dat het volk dat God zich uit de heidenen heeft verzameld heeft wel deel mag hebben aan het Joodse erfgoed maar niet is gebonden aan de Joodse wet omdat die wet nu juist voor de Joden is bedoeld en niet voor de heidenen. Paulus verwerpt de Joodse wetgeving en traditie niet maar stelt dat die wetgeving voor Joden geldt en niet voor de heidenen. Naar aanleiding van twijfel over dit onderwerp is Paulus naar Jeruzalem gereisd om het voor te leggen aan de Joodse leiding aldaar. Het antwoord van de Joodse leiding van de Kerk was dat de visie van Paulus juist was. Ze heeft Paulus toen een brief meegegeven voor de heidense christengemeenten waarin ze de heidenen geruststelden maar wel enkele richtlijnen gaven. Over de sabbat staat niets in die brief. Dat is dan ook geen hoofdzaak. We mogen de sabbat vieren maar moeten dat niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Willempie:

Waarom vind je het zo moeilijk op vragen te antwoorden? "Ik weet het niet" is ook een antwoord. Er is een verschil tussen joden en christenen. Het verschil is dat Joden het uitverkoren volk van God zijn en hun Jood zijn moeten bewaren door het vasthouden aan de Joodse richtlijnen, en dat het volk dat God zich uit de heidenen heeft verzameld heeft wel deel mag hebben aan het Joodse erfgoed maar niet is gebonden aan de Joodse wet omdat die wet nu juist voor de Joden is bedoeld en niet voor de heidenen. Paulus verwerpt de Joodse wetgeving en traditie niet maar stelt dat die wetgeving voor Joden geldt en niet voor de heidenen. Naar aanleiding van twijfel over dit onderwerp is Paulus naar Jeruzalem gereisd om het voor te leggen aan de Joodse leiding aldaar. Het antwoord van de Joodse leiding van de Kerk was dat de visie van Paulus juist was. Ze heeft Paulus toen een brief meegegeven voor de heidense christengemeenten waarin ze de heidenen geruststelden maar wel enkele richtlijnen gaven. Het houden van de sabbat stond niet in die brief. 

Ik zeg toch dat het juist is en geef gewoon antwoord. 

Maar dit is de discussie niet is dat of de geboden geldig of niet geldig zijn voor christenen? Waarom heeft men moeite met de 10 geboden is toch een verrijking en verheerlijking?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei nikie90:

Ik zeg toch dat het juist is en geef gewoon antwoord. 

Maar dit is de discussie niet is dat of de geboden geldig of niet geldig zijn voor christenen? Waarom heeft men moeite met de 10 geboden is toch een verrijking en verheerlijking?

Zeker! Wie zegt problemen te hebben met de tien woorden? Niemand toch? Maar dat was toch niet het onderwerp van deze discussie? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid