Spring naar bijdragen

Wat beweegt ons God te willen dienen: liefde


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei Willempie:

Zeker! Wie zegt problemen te hebben met de tien woorden? Niemand toch? Maar dat was toch niet het onderwerp van deze discussie? :)

Ja ik geef toch al meerdere keren aan dat het daarom gaat. Je ziet toch oa mystic anders beweren

En de wet is overigens onder andere je naaste lief hebben, en G-d liefhebben met heel je hart en verstand. Dat is wet. Als je zegt dit staat op men hun hart geschreven, vooruit, ik kan moeilijk kijken wat op men hun harten geschreven staat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 167
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat ik nikie90 wel begrijp hierin. De oudtestamentische tijd was veel harder, gewelddadiger en wreder dan die van ons. De gemiddelde Israëliet was boer, leefde dus op het land en woonde niet i

Weet je wat ik me net bedacht, toen ik je post las? Ik weet niet of het misschien een beetje onorthodox is hoor, maar ik combineerde voor mezelf een paar bijbelteksten.  Jezus zegt: Als je mij li

dat is mooi uitgelegd, dank daarvoor. Het is alleen niet het punt waar ik tegen Nikie op reageerde.  Grote lijn is: iemand zegt 'ik vind God in het OT best barbaars'. Reactie: Dat zegt 99% v

10 minuten geleden zei nikie90:

Ja ik geef toch al meerdere keren aan dat het daarom gaat. Je ziet toch oa mystic anders beweren

En de wet is overigens onder andere je naaste lief hebben, en G-d liefhebben met heel je hart en verstand. Dat is wet. Als je zegt dit staat op men hun hart geschreven, vooruit, ik kan moeilijk kijken wat op men hun harten geschreven staat. 

Juist! Dat is ook wat Johannes aangeeft. Hij heeft het helemaal niet over het houden van de sabbat maar over liefhebben. En daarmee is de cirkel rond en zijn we weer terug bij het onderwerp van deze discussie. ;) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Willempie:

Juist! Dat is ook wat Johannes aangeeft. Hij heeft het helemaal niet over het houden van de sabbat maar over liefhebben. en daarmee is de cirkel rond en zijn we weer terug op het onderwerp. ;) 

Ja maar ik heb dat nooit gezegd. Johannes gaat om meer dan alleen de sjabbat :) Misschien heb je één citatie en als conclusie voor al die verzen genomen?:Y

Geeft niet 

Link naar bericht
Deel via andere websites

God zelf is het ,en niemand anders, die het recht heeft om te bepalen wat het betekent Hem lief te hebben.

En Hij doet dit dan ook in Zijn Woord met goed verstaanbare en eenvoudige bewoording.

WIE MIJ LIEF HEEFT BEWAART MIJN GEBODEN!  

WIE MIJN WOORDEN NIET BEWAART HEEFT MIJ NIET LIEF!

Maar zoals de Bijbel zegt; het hart van de mens is vet geworden om te horen en te verstaan wat God zegt. Dus zoekt het vele en listige uitvluchten (waar ook hier tal van voorbeelden te lezen zijn ) om toch maar zijn eigen wil te doen en zichzelf wat wijs te maken.

En daarom heeft God ons dan ook verwittigd ……Wie zegt, Ik ken Hem en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en die is in de waarheid niet, en dat gold en geldt zowel in het OT als in het NT want Christus (de Zoon van God) is onveranderlijk.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei bernard 3:

God zelf is het ,en niemand anders, die het recht heeft om te bepalen wat het betekent Hem lief te hebben.

En Hij doet dit dan ook in Zijn Woord met goed verstaanbare en eenvoudige bewoording.

WIE MIJ LIEF HEEFT BEWAART MIJN GEBODEN!  

WIE MIJN WOORDEN NIET BEWAART HEEFT MIJ NIET LIEF!

Maar zoals de Bijbel zegt; het hart van de mens is vet geworden om te horen en te verstaan wat God zegt. Dus zoekt het vele en listige uitvluchten (waar ook hier tal van voorbeelden te lezen zijn ) om toch maar zijn eigen wil te doen en zichzelf wat wijs te maken.

En daarom heeft God ons dan ook verwittigd ……Wie zegt, Ik ken Hem en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en die is in de waarheid niet, en dat gold en geldt zowel in het OT als in het NT want Christus (de Zoon van God) is onveranderlijk.

 

Weet je wat ik me net bedacht, toen ik je post las? Ik weet niet of het misschien een beetje onorthodox is hoor, maar ik combineerde voor mezelf een paar bijbelteksten. 

Jezus zegt: Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. En als men aan Jezus vraagt wat de geboden zijn, zegt hij: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ En Jezus is God, toch?

Als ik dat combineer, zegt Jezus eigenlijk: als je mij liefhebt, heb mij dan lief met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand. Niet een beetje dus, maar met volle overgave. De nadruk ligt zo gelezen niet op wat je dan allemaal zou moeten dóen vanuit de liefde, maar op de diepgang van de liefde. Als je Jezus liefhebt met je hart, ziel en verstand dan raak je de grondslag van de wet en de profeten. Gods geboden zijn goed. Maar Christen zijn betekent dat niet de geboden, maar Jezus je vertrekpunt is. In Hem wordt de wet vervuld en alleen door Hem komen we tot onze werkelijke bestemming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei nikie90:

Je beheerst je Nederlsnds vrij slecht, of je kennis terzake is vrij slecht.

 

christendom en katholicisme zijn geen alternatieven. Het christendom bestaat voor pakweg 90% uit katholicisme + oosterse orthodoxie. Zeker het Nederlandse protestantisme is een vlekje op de kaart van het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei nikie90:

Na vijf jaar theologische opleiding heb ik geen dummies-site nodig beste vriend. Ik denk in alle eerlijkheid dat ik wel redelijk op de hoogte ben van het katholieke geloof.

2 minuten geleden zei Naeva:

Die afkorting ken ik nog niet. Bedoel je niet ROFLOLWTFBBQ? :E

Rolling On The Floor Unable To Get Up.

 

wat betekent die van jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flash Gordon:

Na vijf jaar theologische opleiding heb ik geen dummies-site nodig beste vriend. Ik denk in alle eerlijkheid dat ik wel redelijk op de hoogte ben van het katholieke geloof.

Rolling On The Floor Unable To Get Up.

 

wat betekent die van jou?

Aha. Mijnen niet geschikt om hier uit te schrijven. :#

Voor de zekerheid: was een grapje hoor Nikie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flash Gordon:

Je idee dat christendom tegenover katholicisme staat. Vind ik vrij komisch, gegeven de feiten

Nee maar de katholieke kerk zie ik als autoriteit voor het christendom vanuit mijn perspectief. Zoals ik al zei. Ik kijk dus niet naar JG of SDA etc als ik kijk naar het christendom. In ieder geval leuk dat je erom kan lolbroeken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei nikie90:

Nee maar de katholieke kerk zie ik als autoriteit voor het christendom vanuit mijn perspectief. Zoals ik al zei. Ik kijk dus niet naar JG of SDA etc als ik kijk naar het christendom. In ieder geval leuk dat je erom kan lolbroeken. 

Ah, dan ligt het aan je Nederlands. Gelukkig, en sorry voor het misverstand.

 

hoe dan ook: ja, ik ben katholiek, lid van de geestelijkheid. En ja, de tien geboden gelden voor ons ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Naeva:

Weet je wat ik me net bedacht, toen ik je post las? Ik weet niet of het misschien een beetje onorthodox is hoor, maar ik combineerde voor mezelf een paar bijbelteksten. 

Jezus zegt: Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. En als men aan Jezus vraagt wat de geboden zijn, zegt hij: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ En Jezus is God, toch?

Als ik dat combineer, zegt Jezus eigenlijk: als je mij liefhebt, heb mij dan lief met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand. Niet een beetje dus, maar met volle overgave. De nadruk ligt zo gelezen niet op wat je dan allemaal zou moeten dóen vanuit de liefde, maar op de diepgang van de liefde. Als je Jezus liefhebt met je hart, ziel en verstand dan raak je de grondslag van de wet en de profeten. Gods geboden zijn goed. Maar Christen zijn betekent dat niet de geboden, maar Jezus je vertrekpunt is. In Hem wordt de wet vervuld en alleen door Hem komen we tot onze werkelijke bestemming.

Ik ben het met je combinatie eens, maar dan wel op voorwaarde dat je de Bijbelse gedachtegang en de Bijbelse betekenis van het woord "Liefde"  voor ogen  houdt. Daarom hierbij uw combinatie met de Bijbelse woordbetekenis bij het gebruik van het woord "liefde

Als ik dat combineer, zegt Jezus eigenlijk: als je mij liefhebt (en dus mijn geboden bewaart joh 14:15-24), heb mij dan lief (door mijn geboden te bewaren en te onderhouden) met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand. Niet een beetje dus, maar met volle overgave. De nadruk ligt zo gelezen niet op wat je dan allemaal zou moeten dóen vanuit de liefde, maar op de diepgang van de liefde. Als je Jezus liefhebt met je hart, ziel en verstand (en dus zoals God zegt in zijn Woord zijn geboden bewaart) dan raak je de grondslag van de wet en de profeten. Gods geboden zijn goed. Maar Christen zijn betekent dat niet de geboden, maar Jezus je vertrekpunt is. In Hem wordt de wet vervuld (doordat Hij gestorven is in de plaats van de zondaar en zo de verlossing van de gevolgen wet “het loon dat de zonde  {m.a.w. overtreding van zijn geboden} geeft is de dood”, op zich heeft genomen )   en alleen door Hem komen we tot onze werkelijke bestemming

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid