Spring naar bijdragen

't Stamcafé; we praten over van alles!


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat er in werkelijkheid aan de hand is dat mensen waarvan jij denkt dat ze die gave hebben, mensen zijn die zodanig een ander kunnen beïnvloedden, dat ze denken te zijn genezen.

Aha! Mentale beïnvloeding. Een soort van hypnose?

7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je alles voor zoete koek slikt en nooit kritisch bent wel, inderdaad.

Jij doet dat natuurlijk niet. Jij gelooft dat alles uit niets is ontstaan. Dat slik je voor zoete koek terwijl het tegen elke vorm van wetenschap indruist. Moet je daar dan ineens niet kritisch zijn? Ik vind dit altijd erg verbazend.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de eerste week van advent.  En het is weer gezellig.  

moderatie: Dit topic heet 't Stamcafé; we praten over van alles! Wat dat betreft kunnen we hier misschien wel groots gaan wroeten in allerlei complotverhalen en ons wentelen in de modder die

Een café hier, gezellig!! En wat een ontspannen gesprekken, daar geniet ik weer eens van. Ik heb de wijn maar mee genomen, al zal hier ook wel een voorraadje zijn. Ik wilde ook kroketten bakken, maar

@Willempie en @Gaitema,

Ik vind jullie niet lachwekkend, maar dat zo gefixeerd zijn op genezingen wel. Maar ik ben ook bevooroordeeld, ik ervaar zelf afschuw bij het zien van deze filmpjes. En dat ervoer ik al in de tijd dat ik niet twijfelde aan mijn christen zijn, ik heb teveel gezien waar ik van walgde. 

@Gaitemajij geeft aan dat iedere christen kan genezen maar even later dat het een gave moet zijn, niets wordt getoetst of kan getoetst worden. Jullie willen graag een maakbare samenleving zonder ziekte. Maar dat wil iedereen, wanneer je maar enigszins realistisch bent weet je dat dat er niet is. Dood, ziekte, pijn het is onderdeel van het leven. Vroeger en nu. Soms liggen mensen in het ziekenhuis en is er veel gebeden voor hen, en ze hebben dat misschien als troost ervaren, als ze gelovig zijn -God dichtbij-. En als ze genezen dan zijn de dankzeggingen niet te tellen, en dat is mooi en mag m.i. Maar worden de artsen en verpleegkundigen die hun stinkende best deden ook bedankt? Misschien werkt God meer door hen heen dan door de zgn genezers en daar hoeven ze zelf geen gelovige voor te zijn. Ze verstaan hun vak en proberen mensen te genezen door de kunde van de wetenschap. Prachtig werk!

Gisteren kregen we een mail van een charismatisch gelovige vriend die kanker had,  hij heefteen stamceltransplantatie gehad, een zware strijd achter de rug, totale afzondering omdat hij niet ziek mocht worden. Er is voor hem gebeden en ik vermoed ook dat er woorden van genezing over hem uitgesproken zijn, én hij was genezen verklaard! . Nu blijkt dat er toch weer uitzaaiingen zijn en dan vertrouwen én op God én op de artsen is voor mij veel meer bijzonder en integer dan alle filmpjes die ik hier boven keek.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Lobke:

Gisteren kregen we een mail van een charismatisch gelovige vriend die kanker had, een stamceltransplantatie gehad, hij heeft een zware strijd achter de rug, totale afzondering omdat hij niet ziek mocht worden. Er is voor hem gebeden en ik vermoed ook dat er woorden van genezing over hem uitgesproken zijn, én hij was genezen verklaard! . Nu blijkt dat er toch weer uitzaaiingen zijn en dan vertrouwen én op God én op de artsen is voor mij veel meer bijzonder en integer dan alle filmpjes die ik hier boven keek.

Het komt erop aan dat we God vertrouwen, in welke omstandigheden we ons ook bevinden. Ook al lijken ze nog zo hopeloos en lijken de door ons gewenste antwoorden uit te blijven. Iedereen die garandeert dat gelovigen niet ziek hoeven te zijn en niet door moeilijkheden getroffen kunnen worden, is een leugenaar, die mensen valse hoop geeft. Deze boodschap krijgt voorrang wat mij betreft bij de werving.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Lobke:

@Willempie en @Gaitema,

Ik vind jullie niet lachwekkend, maar dat zo gefixeerd zijn op genezingen wel. Maar ik ben ook bevooroordeeld, ik ervaar zelf afschuw bij het zien van deze filmpjes. En dat ervoer ik al in de tijd dat ik niet twijfelde aan mijn christen zijn, ik heb teveel gezien waar ik van walgde. 

@Gaitemajij geeft aan dat iedere christen kan genezen maar even later dat het een gave moet zijn, niets wordt getoetst of kan getoetst worden. Jullie willen graag een maakbare samenleving zonder ziekte. Maar dat wil iedereen, wanneer je maar enigszins realistisch bent weet je dat dat er niet is. Dood, ziekte, pijn het is onderdeel van het leven. Vroeger en nu. Soms liggen mensen in het ziekenhuis en is er veel gebeden voor hen, en ze hebben dat misschien als troost ervaren, als ze gelovig zijn -God dichtbij-. En als ze genezen dan zijn de dankzeggingen niet te tellen, en dat is mooi en mag m.i. Maar worden de artsen en verpleegkundigen die hun stinkende best deden ook bedankt? Misschien werkt God meer door hen heen dan door de zgn genezers en daar hoeven ze zelf geen gelovige voor te zijn. Ze verstaan hun vaak en proberen mensen te genezen door de kunde van de wetenschap. Prachtig werk!

Gisteren kregen we een mail van een charismatisch gelovige vriend die kanker had, een stamceltransplantatie gehad, hij heeft een zware strijd achter de rug, totale afzondering omdat hij niet ziek mocht worden. Er is voor hem gebeden en ik vermoed ook dat er woorden van genezing over hem uitgesproken zijn, én hij was genezen verklaard! . Nu blijkt dat er toch weer uitzaaiingen zijn en dan vertrouwen én op God én op de artsen is voor mij veel meer bijzonder en integer dan alle filmpjes die ik hier boven keek.

Ik denk dat ik het met je eens ben, hoe verbazend dat je misschien ook in de oren zal klinken. Ook ik heb walgelijke vertoningen gezien waar ik me van distantieer. Ik heb echter ook diep ontroerende en prachtige dingen gezien waar ik me niet van distantieer en waarvan ik veel meer zou willen zien. Ook binnen de medische wetenschap gebeuren er trouwens walgelijke zaken maar dat weerhoudt ons er niet van de zegeningen van de medische wetenschap en alle toegewijde mensen in deze sector te waarderen en er God dankbaar voor te zijn. 

15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het komt erop aan dat we God vertrouwen, in welke omstandigheden we ons ook bevinden. Ook al lijken ze nog zo hopeloos en lijken de door ons gewenste antwoorden uit te blijven. Iedereen die garandeert dat gelovigen niet ziek hoeven te zijn en niet door moeilijkheden getroffen kunnen worden, is een leugenaar, die mensen valse hoop geeft. Deze boodschap krijgt voorrang wat mij betreft bij de werving.

Helemaal mee eens. Het ergste vind ik als mensen die ziek zijn een soort schuldgevoel wordt aangepraat. Dat gebeurt en ik vind dat verschrikkelijk onchristelijk. Gelukkig gebeurt dat lang niet overal. Jezus heeft het in zijn "schapen en bokken" gelijkenis ook over het bezoeken van zieken. "Ik was ziek en gij hebt mij wel/niet bezocht." Lukas was arts. Paulus schrijft dat hij mensen ziek achterliet. En uiteindelijk gaan we allemaal dood aan de één of andere vorm van ziekte of aandoening. Gezondheid is een gave van God maar niet een bewijs van goed gedrag of van voldoende geloof. Zo werkt het dus niet. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het komt erop aan dat we God vertrouwen, in welke omstandigheden we ons ook bevinden. Ook al lijken ze nog zo hopeloos en lijken de door ons gewenste antwoorden uit te blijven. Iedereen die garandeert dat gelovigen niet ziek hoeven te zijn en niet door moeilijkheden getroffen kunnen worden, is een leugenaar, die mensen valse hoop geeft. Deze boodschap krijgt voorrang wat mij betreft bij de werving.

Nee hoor, dat is maar een kleine groep die zo denkt. Zo denken Willempie en ik niet.

1 uur geleden zei Lobke:

@Willempie en @Gaitema,

Ik vind jullie niet lachwekkend, maar dat zo gefixeerd zijn op genezingen wel. Maar ik ben ook bevooroordeeld, ik ervaar zelf afschuw bij het zien van deze filmpjes. En dat ervoer ik al in de tijd dat ik niet twijfelde aan mijn christen zijn, ik heb teveel gezien waar ik van walgde. 

@Gaitemajij geeft aan dat iedere christen kan genezen maar even later dat het een gave moet zijn, niets wordt getoetst of kan getoetst worden. Jullie willen graag een maakbare samenleving zonder ziekte. Maar dat wil iedereen, wanneer je maar enigszins realistisch bent weet je dat dat er niet is. Dood, ziekte, pijn het is onderdeel van het leven. Vroeger en nu. Soms liggen mensen in het ziekenhuis en is er veel gebeden voor hen, en ze hebben dat misschien als troost ervaren, als ze gelovig zijn -God dichtbij-. En als ze genezen dan zijn de dankzeggingen niet te tellen, en dat is mooi en mag m.i. Maar worden de artsen en verpleegkundigen die hun stinkende best deden ook bedankt? Misschien werkt God meer door hen heen dan door de zgn genezers en daar hoeven ze zelf geen gelovige voor te zijn. Ze verstaan hun vak en proberen mensen te genezen door de kunde van de wetenschap. Prachtig werk!

Gisteren kregen we een mail van een charismatisch gelovige vriend die kanker had,  hij heefteen stamceltransplantatie gehad, een zware strijd achter de rug, totale afzondering omdat hij niet ziek mocht worden. Er is voor hem gebeden en ik vermoed ook dat er woorden van genezing over hem uitgesproken zijn, én hij was genezen verklaard! . Nu blijkt dat er toch weer uitzaaiingen zijn en dan vertrouwen én op God én op de artsen is voor mij veel meer bijzonder en integer dan alle filmpjes die ik hier boven keek.

Zoals je redeneert lijk je toch te concluderen dat Jezus vandaag geen genezingswonderen meer doet. Waarom vroeger dan wel en nu niet?Het is juist bijbels om te geloven in gebedsgenezing. Jezus gaf ons de opdracht het in Zijn naam te doen. Er zullen volgens Jezus christenen zijn die grotere wonderen doen dan Hij. Verder zei Paulus dat niet iedereen in het Lichaam van Christus de zelfde en alle gaven hebben. Niet iedereen is volgens hem gebedsgenezer. Wel kan iedereen die zich er naar uitstrekt de gave ontwikkelen. Dat is allemaal bijbels. Streef naar de gaven van de Geest, zei Paulus.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Volgens mij sla je hier compleet de plank mis. Je loopt de hele tijd de stellen dat Jezus mensen kan genezen, en nu stel je dat het 'een gave is' voor mensen.
Wie geneest er nu precies volgens jou?

Ik zal het antwoord maar direct geven : Je denk dat het Jezus is, maar dat hij daarvoor mensen gebruikt.

Wat er in werkelijkheid aan de hand is dat mensen waarvan jij denkt dat ze die gave hebben, mensen zijn die zodanig een ander kunnen beïnvloedden, dat ze denken te zijn genezen.

Bovendien speelt groepsdruk hier een grote rol. Je wilt voor de rest van de  gemeente toch niet te kakken staan als iemand die door God niet is genezen. Stel je voor, dan moet je toch wel een erg zondig mens zijn. Daar gaat je imago. Vandaar ook zo'n lulkoek verhaal als 'in de zaal zat iemand de ter plekke van kanker genas'. Ammehoela, die man heeft ter plekke iets verzonnen waardoor hij niet afging voor de groep, maar juist als held werd gezien.
Heb je zijn medisch dossier gezien waarin stond dat hij kanker had en na de dienst spontaan en onverklaarbaar was genezen. Ik denk van niet he?

 

De man in onze kerk bezocht geen genezingsconferentie of zo, maar een "thema avond". Er werd niet door de dominee gebeden voor genezing en geen genezing verwacht. De man werd gewoon spontaan beter en bleef beter. De dominee kent hem in de hele tijd erna en hij werd niet meer ziek.

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Geenszins, wel aan sommige uitleg.

Wel lees de bijbel maar goed door. Jezus leerde ons werkelijk zieken de handen op te leggen en Paulus schrijft er over in zijn brieven. Niet voor niets wordt er van katholiek tot Gereformeerd Vrijgemaakt en Pinksters er in geloofd.

Te beginnen in Mattheüs 10 aan de discipelen.  Verder 1 Corinthiërs 12-14

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Wel lees de bijbel maar goed door. Jezus leerde ons werkelijk zieken de handen op te leggen en Paulus schrijft er over ij zijn brieven. Niet voor niets wordt er van katholiek tot Gereformeerd Vrijgemaakt en Pinksters er in geloofd.

Die grotere wonderen hebben blijkbaar toepassing op een andere kwestie dan de tekenen en wonderen die Jezus deed om de Joden te overtuigen, gezien het aantal mensen dat mij bekend is die grotere wonderen hebben gedaan dan Jezus in de zin zoals jij bedoeld. Hoe heet die persoon die de tsunami in Sulawesi heeft weten te stillen, dan kan deze gelijk het massagraf dat ze hebben gegraven onnodig verklaren door iedereen weer op te wekken. En waar bevind zich de persoon die de hongersnood in Eritrea wist op te lossen met enkele broden en vissen? Of is Dynamo een ware volgeling van Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die grotere wonderen hebben blijkbaar toepassing op een andere kwestie dan de tekenen en wonderen die Jezus deed om de Joden te overtuigen, gezien het aantal mensen dat mij bekend is die grotere wonderen hebben gedaan dan Jezus in de zin zoals jij bedoeld. Hoe heet die persoon die de tsunami in Sulawesi heeft weten te stillen, dan kan deze gelijk het massagraf dat ze hebben gegraven onnodig verklaren door iedereen weer op te wekken. En waar bevind zich de persoon die de hongersnood in Eritrea wist op te lossen met enkele broden en vissen? Of is Dynamo een ware volgeling van Jezus?

Heb wat meer ontzag voor de Heer van het Leven en beproef God niet. 

Jezus bedoelde letterlijk de dingen die Hij deed. Zie ook wat Hij ons leerde, door het eerst de discipelen te leren en vervolgens door hen aan ons. Zie 1 Corinthiërs 12-14.

Reageer daar eens op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

De man in onze kerk bezocht geen genezingsconferentie of zo, maar een "thema avond". Er werd niet door de dominee gebeden voor genezing en geen genezing verwacht. De man werd gewoon spontaan beter en bleef beter. De dominee kent hem in de hele tijd erna en hij werd niet meer ziek.

Voor zover ik weet zijn alleen doktoren in staat om vast te stellen of iemand kanker heeft of niet. Dominees kunnen dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Voor zover ik weet zijn alleen doktoren in staat om vast te stellen of iemand kanker heeft of niet. Dominees kunnen dat niet.

Hij stelde dat ook niet vast. Heb je nog meer uitvluchten? Moet ik je nu vertellen dat hij ook in het ziekenhuis is geweest en de kanker er niet meer bleek te zijn?

De man zelf zei de dominee na de bijeenkomst persoonlijk dat hij de kanker uit zijn lichaam voelde weg trekken en de man leeft nu nog steeds. Genezen en al. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Hij stelde dat ook niet vast. Heb je nog meer uitvluchten? Moet ik je nu vertellen dat hij ook in het ziekenhuis is geweest en de kanker er niet meer bleek te zijn?

Ja, inderdaad! Maar dat is ongetwijfeld niet gebeurd.
De kanker uit zijn lichaam weg voelde trekken, het is om te janken zo naïef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verder laat ik het hier bij. Het lukt me niet om de waarheid omtrent wat Jezus vandaag de dag voor ons doet aan jullie bekent te maken. Ik vind dat erg jammer, maar ik geef jullie terug in de handen van Jezus. Hij kan zich prima redden zonder mij. Hij heeft mij niet nodig in Zijn plan met jullie. Succes met Hem verder!

Het gaat jullie goed! Hoop ik.. ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Willempie:

Prachtige video die ik graag wilde delen, in de hoop dat anderen er ook van genieten.

Genieten van fantasie. Als expressie van menselijke creativiteit kan ik er wel van genieten. Echter in dit geval wordt er Waarheid en fantasie vermengt, een kwalijke zaak. De kleine noemer van christelijke componenten tegenover de grote gebieden van controverse die getolereerd worden, maken dit voor mij een flauw smakend brouwsel van voornamelijk menselijke verzinsels, het ware geloof degraderend tot een secundair gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Verder laat ik het hier bij. Het lukt me niet om de waarheid omtrent wat Jezus vandaag de dag voor ons doet aan jullie bekent te maken. Ik vind dat erg jammer, maar ik geef jullie terug in de handen van Jezus. Hij kan zich prima redden zonder mij. Hij heeft mij niet nodig in Zijn plan met jullie. Succes met Hem verder!

Het gaat jullie goed! Hoop ik.. ?

Zodra mensen hun mening per definitie als 'de waarheid' zien, is een discussie onmogelijk.

Verder ken je kennelijk Zijn plan, want anders kun je niet beweren dat hij jou daarin niet nodig heeft?
Natuurlijk niet, zelfs jij zelf denkt niet dat je dat plan kent.
Doe dan ook niet alsof dat wel zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Verder laat ik het hier bij. Het lukt me niet om de waarheid omtrent wat Jezus vandaag de dag voor ons doet aan jullie bekent te maken. Ik vind dat erg jammer, maar ik geef jullie terug in de handen van Jezus. ?

Frustrerend is dat altijd hè? Hoe ik ook mijn best doe, mensen willen zich inderdaad maar niet beseffen dat ze eigenlijk diep in hun hart al katholiek zijn en alleen nog maar tot de heilige Moederkerk hoeven toe te treden. Zelfs met de brandstapelmethode ("zet ze in vuur en vlam voor Jezus!") lukte het maar moeizaam...
Misschien dat jij als zoeker naar Waarheid dat wél aandurft? :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Robert Frans:

Frustrerend is dat altijd hè? Hoe ik ook mijn best doe, mensen willen zich inderdaad maar niet beseffen dat ze eigenlijk diep in hun hart al katholiek zijn en alleen nog maar tot de heilige Moederkerk hoeven toe te treden. Zelfs met de brandstapelmethode ("zet ze in vuur en vlam voor Jezus!") lukte het maar moeizaam...
Misschien dat jij als zoeker naar Waarheid dat wél aandurft? :#

Nou, ik zou eigenlijk wel paus willen worden. Dan gaan we de RKK van Nederland drastisch hervormen en leven inblazen ;)

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zodra mensen hun mening per definitie als 'de waarheid' zien, is een discussie onmogelijk.

Verder ken je kennelijk Zijn plan, want anders kun je niet beweren dat hij jou daarin niet nodig heeft?
Natuurlijk niet, zelfs jij zelf denkt niet dat je dat plan kent.
Doe dan ook niet alsof dat wel zo is.

Ik zei gisteren tegen een heftruckchauffeur die in de weg stond: "Ik vind jou irritant". Hij zei: "dat is een feit." Een paar uur later stond hij weer in de weg en toen zei ik: "jij bent irritant". Hij zei: "Dat klopt. Het is een feit." :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid