Spring naar bijdragen

't Stamcafé; we praten over van alles!


Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ach anderen zouden hen die geloven in vorige levens, aliens die in kleitabletten genoemd worden etc weer als idioot bestempelen. Zo zijn we allemaal wel n beetje idioot.

Ach ja, ik geloof niet in vorige levens, ik weet dat zeker.  

Maar een ander hoeft dat niet te geloven, heb ik geen problemen mee, zolang men maar niet gaat roepen dat God niet rechtvaardig is en dat nog moet worden. Maar verder heb ik er geen problemen mee dat voor de meerderheid in het christendom reincarnatie ondenkbaar is. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. Het is niet voor niets dat de mens het zich (meestal) niet herinnert, want dat is bijna niet te dragen. Dan krijg je er ofwel nog meer schuldcomplex, ofwel nog meer verdriet, onbegrip en vraagtekens bij.    Omdat ik tot God ben gegaan via de weg van (grotendeels, later kwam de bijbelkennis erbij) uitsluitend zelfkennis en inkeer en autobiografie, stuitte ik op enkele buitengewone (nare) en onplaatsbare bijzonderheden van mijn jonge leven en ook van hele vreemde overwegingen tijdens mijn studententijd.  Toen ik tot geloof was gekomen, werden al mijn vragen over de waaroms in mijn leven door God beantwoord. Die antwoorden lagen in mijn eigen huidige leven. Dat is zeer confronterend, maar biedt ook bevrijdend inzicht.  Maar op het punt van die vreemde bijzonderheden, was geen antwoord en toen vroeg God mij of ik zeker wist dat ik ook op die vragen antwoord wilde. En....of ik de gevolgen voor mijn zenuwstelsel ervoor over had. Mijn antwoord was ja. En het heeft me vele jaren van mijn leven gekost (de herinneringen van mijn vorige leven, die zich volautomatisch hebben afgespeeld midden in mijn huidige dagbewustzijn) en ik heb oceanen bij elkaar gehuild, zoveel, dat ik aan het eind pijn kreeg van mijn eigen tranen.  Mijn ogen waren aangetast door al die jaren huilen. Het zout beet in mijn eigen ogen.  Het heeft me echter ook bevrijdend inzicht gegeven, en antwoord op die vreemde kwesties in mijn persoonlijk leven. Bovendien ben ik later af en toe mensen tegengekomen met ongeveer dezelfde problemen en dezelfde verschijnselen......... En alle verschijnselen waar ik in mijn jonge en ook oudere leven last van had (fysieke en psychische), verdwenen toen de hele puzzel op zijn plek lag.

Ook was nog een andere hele rare kwestie meteen helder. Ik heb zo ver mijn herinnering strekt, dus vanaf peutertijd, in God geloofd. Beter gezegd ik kende God als het Opperwezen. En heel jong op de lagere school kreeg ik met vele vijandige kinderen te maken, en zelfs met een leraar die mij op een dag volstrekt zonder reden mishandelde.  Alle nachten bad ik, ik dankte God. Ik vroeg ook om kracht en hulp om alles te doorstaan. En ik heb dat bidden nooit geleerd. Van niemand. Ik bad in het geheim. Ik kom uit een gezin met een  strikt atheistische vader, en een van oorsprong weliswaar katholieke moeder, maar ook haar eigen moeder was al niet meer kerkgaand. Het enige wat er nog katholiek aan mijn moeder was, was een vaag aftreksel van geloof dat zich uitsluitend in de absolute stilte van haar binnenkamer (hart) afspeelde.  Er was geen bijbel in huis, en mijn vader was als kindje door zwarte-kousen-kerk grootouders in de oorlog dusdanig bejegend en in de steek gelaten (ze hebben hem laten verhongeren, terwijl ze zelf volop te eten hadden, mijn vader had als kleuter hongeroedeem en heeft zelfs tulpenbollen gegeten) dat hij helemaal niks van kerk of bijbel moest hebben. En zelfs dat van zijn grootouders heb ik nooit geweten, dat heeft hij mij pas op zijn sterfbed verteld.   God, Jezus, gebed, bijbel en kerk waren als gespreksonderwerp in huis min of meer taboe. Daar werd niet over gesproken. Het leefde ook helemaal niet (achteraf  blijkt dus wel op een heel laag pitje nog in het diepste innerlijk van mijn moeder, die bij de nonnen op school ging als kind).   Overigens heeft mijn vader nooit kwaadgesproken van die mensen en ook niet van de kerk. Het was een absoluut non-onderwerp.  Het enige wat ik op volwassen leeftijd wel eens uit zijn mond hoorde was "Dolce, de bijbel, dat is gewoon een hele grote roman." En "Dolce, dat noemen wij een christelijke kolerestreek" (als gereformeerde collega's op de christelijke school waar ik was gaan werken, me dwars zaten om ergens zelf beter van te worden). Niemand heeft mij leren bidden, en toch bad ik elke avond. Stiekem. In bed. Zonder omhaal van woorden, ik dankte. En ik vroeg om hulp.  Jezus kende ik niet. Wel kende ik God, maar dan alleen als Opperwezen. Het was voor mij ondenkbaar om niet te bidden.  En ik ging naar een openbare kleuterschool en een openbare lagere school. Daar heb ik het dus ook niet geleerd. 

Overigens twee boeken van en over mensen met dezelfde of soortgelijke ervaringen zijn van Rabbijn Yonassan Gershom: " Onmogelijke herinneringen - Reïncarnatiebeelden van de holocaust."  En "Onverklaarbaar verdriet - de verwerking van trauma's uit een vorig leven." 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de eerste week van advent.  En het is weer gezellig.  

moderatie: Dit topic heet 't Stamcafé; we praten over van alles! Wat dat betreft kunnen we hier misschien wel groots gaan wroeten in allerlei complotverhalen en ons wentelen in de modder die

Een café hier, gezellig!! En wat een ontspannen gesprekken, daar geniet ik weer eens van. Ik heb de wijn maar mee genomen, al zal hier ook wel een voorraadje zijn. Ik wilde ook kroketten bakken, maar

1 uur geleden zei Dolce Vita:

Overigens twee boeken van en over mensen met dezelfde of soortgelijke ervaringen zijn van Rabbijn Yonassan Gershom: " Onmogelijke herinneringen - Reïncarnatiebeelden van de holocaust."  En "Onverklaarbaar verdriet - de verwerking van trauma's uit een vorig leven."

Hmmm, van erfzonde naar erftrauma.

Link naar bericht
Deel via andere websites

China heeft de christenen opgedragen afbeeldingen van Jezus, het kruis en het evangelie uit hun huizen weg te doen en hun Verlosser te verruilen voor  de Chinese president Xi Jinping. Ambtenaren van de CPC, de Communistische Partij van China, hebben de  christenen in hun huizen opgezocht om hen dit te zeggen. Zolang de christelijke uitingen niet worden verwijderd, komen de gezinnen bij ziekte e.d. niet voor financiële overheidssteun in aanmerking.  

http://www.christianitytoday.com/news/2017/november/china-christians-jesus-communist-president-xi-jinping-yugan.html

http://indiatoday.intoday.in/story/china-xi-jinping-christians-jesus-christ-poverty-chinese-communist-party/1/1089808.html

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/11/14/jesus-wont-save-you-president-xi-jinping-will-chinese-christians-told/?utm_term=.a9d31583c5d3

In het Nederlands: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1240053/xi-beveelt-ruil-jezus-in-voor-mij

In de Elsevier van 4 november stond trouwens een hele grote reportage over Noord-Korea's Kim Jong-un. Noordkoreanen lijken daadwerkelijk te geloven in de goddelijke status van hun heersers en zien Kim Jong-un als hun "almachtige vader".  Rondom Kim Jong-il (de vader van Kim Jong-un)is een hele mythologie opgebouwd. Kim Jong-il zou van goddelijke geboorte zijn, die werd aangekondigd door de verschijning van een wonderlijke zwaluw, een dubbele regenboog en een geheel nieuwe ster.  Toen hij drie weken oud was zou hij al hebben gelopen, en op de leeftijd van acht weken zou hij al complete volzinnen hebben gesproken. :+  Tijdens zijn studententijd zou hij 1500 boeken hebben geschreven en toen hij de allereerste keer ging golfen sloeg hij meteen elf holes in one. (Aldus Michael Malice in "Dear Reader, The Unauthorized Autobiography of Kim Jong-il, aangehaald in Elsevier). 

Na het lezen van de 11 pagina's tellende dieptereportage over deze voor godheden aangeziene leiders van Noord-Korea krijgen de begrippen kwaad en gestoord er een dimensie bij. :(

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Thinkfree:

Toch opmerkelijk dat juist daar de christelijke kerk zeer snel groeit.

Ja, inderdaad. Bedankt voor de reminder. Daarom schrijf ik wel eens " in de nacht bijten de meeste vissen".   Behalve natuurlijk als Jezus op aarde is, en in Lucas 5 aan Petrus na een opbrengstloze vissersnacht de opdracht geeft overdag uit vissen te gaan en de Heer Zelf met hem mee gaat. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dolce Vita:

China heeft de christenen opgedragen afbeeldingen van Jezus, het kruis en het evangelie uit hun huizen weg te doen en hun Verlosser te verruilen voor  de Chinese president Xi Jinping. Ambtenaren van de CPC, de Communistische Partij van China, hebben de  christenen in hun huizen opgezocht om hen dit te zeggen. Zolang de christelijke uitingen niet worden verwijderd, komen de gezinnen bij ziekte e.d. niet voor financiële overheidssteun in aanmerking.  

Ik kom zelf met regelmaat in Chinese kerken, zowel in Nederland als in China. In Nederland zij an zij met Chinezen wiens vader als pastoor van een 'ondergrondse kerk' in de gevangenis zit als met Chinezen die net flinke hulp van de overheid hebben gehad een nieuwe, grotere kerk te bouwen. De situatie is zeer gecompliceerd, en ik zou er boeken vol over kunnen schrijven. Volgens mij is e.e.a. vooral afhankelijk van de lokale overheid. De link tussen Beijing en e.o.a. dorpje in the middle of nowhere is er vaak niet. Lokale overheden doen vaak maar wat. Uiteraard bid ik voor deze situatie, maar ik pas er voor om dit soort zaken klakkeloos aan te nemen, laat staan te projecteren als iets dat methodisch door de centale overheid wordt uitgedragen.

Het zou mooi zijn als we i.i.g. voor onze broeders en zusters daar zouden kunnen bidden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Thinkfree:

Toch opmerkelijk dat juist daar de christelijke kerk zeer snel groeit.

"Het bloed der martelaren is het zaad der kerk."
-H. Cyprianus

4 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik kom zelf met regelmaat in Chinese kerken, zowel in Nederland als in China. In Nederland zij an zij met Chinezen wiens vader als pastoor van een 'ondergrondse kerk' in de gevangenis zit als met Chinezen die net flinke hulp van de overheid hebben gehad een nieuwe, grotere kerk te bouwen. De situatie is zeer gecompliceerd, en ik zou er boeken vol over kunnen schrijven. Volgens mij is e.e.a. vooral afhankelijk van de lokale overheid. De link tussen Beijing en e.o.a. dorpje in the middle of nowhere is er vaak niet. Lokale overheden doen vaak maar wat. Uiteraard bid ik voor deze situatie, maar ik pas er voor om dit soort zaken klakkeloos aan te nemen, laat staan te projecteren als iets dat methodisch door de centale overheid wordt uitgedragen.

Het zou mooi zijn als we i.i.g. voor onze broeders en zusters daar zouden kunnen bidden!

En dit klopt ook wel weer. Volgens mij probeert China heel erg een weg te vinden in het behouden van de eenheid van het land en het toelaten van vrijheid op zowel levensbeschouwelijk als economisch gebied. En dat is best ingewikkeld, in zo'n groot land met zo'n enorm complexe geschiedenis en verschillende uiteenlopende, elkaar vaak bijtende culturen en groeperingen.
Zij doet daar zowel hele goede, positieve dingen in als hele problematische. China is mijns inziens dan ook zéker niet te vergelijken met Noord-Korea, want zij probeert wél oprecht goed voor haar volk te zorgen en gunt haar volk wel degelijk veel meer vrijheid om een normaal, burgerlijk bestaan op te bouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Robert Frans:

En dit klopt ook wel weer. Volgens mij probeert China heel erg een weg te vinden in het behouden van de eenheid van het land en het toelaten van vrijheid op zowel levensbeschouwelijk als economisch gebied. En dat is best ingewikkeld, in zo'n groot land met zo'n enorm complexe geschiedenis en verschillende uiteenlopende, elkaar vaak bijtende culturen en groeperingen.
Zij doet daar zowel hele goede, positieve dingen in als hele problematische. China is mijns inziens dan ook zéker niet te vergelijken met Noord-Korea, want zij probeert wél oprecht goed voor haar volk te zorgen en gunt haar volk wel degelijk veel meer vrijheid om een normaal, burgerlijk bestaan op te bouwen.

China is uiteraard compleet niet te vergelijken met Noord-Korea. Inderdaad, de overheid staat voor een enorme taak. China heeft binnen ruim één generatie een ontwikkeling doorgemaakt die de Westerse landen meerdere generaties heeft gekost. Het is een extreem groot land, met extreem veel verschllende culturen, talen, dialecten, geloven etc. De overheid moet een land dat nog steeds zowel extreme armoede als extreme rijkdom kent, dat een ongekende drive om te presteren kent, dat zware milieuproblemen kent, dat ontzettend veel corruptie kent, dat ontzettend veel economische uitdagingen kent, en zoals gezegd extreem groot is en derhalve moeilijk lokaal te regeren, proberen in goede banen te leiden. En dat is denk ik extreem moeilijk. De stuatie met christenen is een moeilijke. En ze verschilt per stad tot stad. Maar ik zal niet ontkennen dat er christenen onderdrukt worden, maar het is zeker niet massaal en gemeengoed. Ik ga i.i.g. vandaag weer voor ze bidden... en dat de leiders daar Jezus mogen ontmoeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ik ga i.i.g. vandaag weer voor ze bidden... en dat de leiders daar Jezus mogen ontmoeten.

Oh, maar de leiders daar gaan Jezus ontmoeten hoor. Zodra ze optrekken tegen Israël, ontmoeten ze hem aldaar. Hoef je niet voor te bidden, gaat gebeuren.  Noord-Korea is maar een pionnetje. 

China heeft een praaaaaachtig vredesplan voor Israël in gedachten. Dat komt mooi uit want China is verslingerd aan olie, vooral aan Arabische olie.

http://m.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/China-pushing-their-four-point-peace-plan-501375

Na Rusland heeft China het sterkste leger ter wereld. ( http://newsmonkey.be/article/56627 ) De VS staat nog op de eerste plaats in de top 3, maar die zit al zo'n beetje overal waar het onrustig is. https://www.hln.be/nieuws/buitenland/in-kaart-de-militaire-verhoudingen-tussen-china-vs-noord-korea-en-rusland~adf38956/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt als een gevalletje Sharia. https://www.nu.nl/buitenland/5031683/duitse-ambulancebroeders-vinden-bloedende-man-hand-kwijt.html   Maar er zal vast wel een andere verklaring voor te vinden zijn. :+ Zijn Duitse politici erg goed in.

Men kent meestal wel de shariarechtbanken in Groot Brittannie, maar dat die ook volop in Duitsland zijn, ziet men vaak over het hoofd. Voorbeeldje uit 2011..... https://ejbron.wordpress.com/2011/09/02/sharia-justitie-midden-in-duitsland-2/

Link naar bericht
Deel via andere websites

En gelijk heeft ie. Israel heeft onlangs een legerbasis die Iran aan het opzetten was in Syrië gebombardeerd. Iran roept al decennia lang dat het Israël zal vernietigen en nu heeft het dankzij Obama de nucleaire macht om dat te doen.   Netanyahu legt uit dat de joden hebben geleerd van de geschiedenis en Iran dus niet zo ver zullen laten komen. 

 

Amerikaanse officials hebben gezegd dat Trump waarschijnlijk zeer spoedig (men spreekt van  vermoedelijk komende week) Jeruzalem officieel zal erkennen als hoofdstad van Israël. Dat dit zou gebeuren was al vastgelegd in wet onder Clinton,  maar Clinton, Bush en Obama stelden het steeds opnieuw met 6 maanden uit,  vanwege de dreigingen en risico's voor de binnenlandse veiligheid. Trump heeft afgelopen week al maatregelen genomen om de binnenlandse veiligheid te verhogen, anticiperend op de dreiging die zal verhogen na erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël.   

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sophia, de eerste AI-robot met een zelfstandige identiteit (neemt zelfstandig beslissingen,en geeft antwoorden die niet voorgrprogrammeerd zijn), wil een baby. De nieuwste Sophia is al vier generaties geavanceerder dan de eerste. Ze is een "burger" van Saoedi Arabië (dwz Saoedi Arabië heeft haar het eerst erkend als wereldburger, bizar).  Vanaf de 37e minuut:

 

Een interview met "Sophia" (ze heeft de geslepen gespreskmaniertjes van veel politici duidelijk al geleerd) 

 

De mensen zijn er gek op. Sophia denkt dat ooit alle mensen draden in hun lichaam zullen hebben.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zacharia 12: 

1Een uitspraak. Een woord van Jahwe over Israël. Godsspraak van Jahwe, die de hemel heeft uitgespannen, de aarde heeft gegrondvest en de levensgeest van de mens in zijn binnenste gevormd heeft: 2Zie, Ik maak van Jeruzalem een bedwelmende beker voor alle omwonende volken; maar ook tegen Juda zal het gaan bij het beleg van Jeruzalem3Op die dag zal Ik van Jeruzalem een zwaar te tillen steen voor alle volken maken; al degenen die hem optillen zullen er zich bloedig aan verwonden. Tegen hem zullen alle naties van de aarde samenspannen. 4Op die dag - zo luidt de godsspraak van Jahwe - sla Ik alle paarden met schichtigheid en hun berijders met verdwazing; terwijl Ik over het huis Juda mijn ogen opendoe, sla Ik al de paarden van de volken met blindheid.5Dan zullen de stamhoofden van Juda in hun hart zeggen: 'De kracht van Jeruzalems burgers ligt bij Jahwe van de machten, hun God.' 6Op die dag maak Ik de stamhoofden van Juda tot een vuurpan in het hout, tot een brandende fakkel in het stro. Zij zullen alle volken in de omtrek verslinden, rechts en links, terwijl Jeruzalem steeds op zijn plaats blijft. 7Allereerst zal Jahwe de tenten van Juda redden, opdat de roem van Davids huis en de roem van Jeruzalems burgers niet boven die van Juda uitsteekt. 8Op die dag zal Jahwe de burgers van Jeruzalem beschutten: de man die wankelde zal op die dag als David worden, het huis van David zal als een God worden, als de engel van Jahwe aan hun spits. 9Op die dag zal Ik erop uit zijn, al de volken die tegen Jeruzalem zijn opgetrokken te verdelgen. 10Maar over het huis van David en de bevolking van Jeruzalem zal Ik een geest van mededogen uitstorten, die hen tot bidden brengt. Dan zullen zij opzien naar hem, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht houden, zoals men die houdt over de enige zoon; zij zullen om hem klagen, zoals men klaagt om de eerstgeborene. 11Zoals de rouwklacht om Hadad-rimmon in de vlakte van Megiddo, zo groot zal de rouwklacht in Jeruzalem zijn. 12Het land zal rouwen, alle geslachten, ieder geslacht voor zich: het geslacht van Davids huis voor zich en hun vrouwen voor zich, het geslacht van Natans huis voor zich en hun vrouwen voor zich;13het geslacht van Levi's huis voor zich en hun vrouwen voor zich; het geslacht van Simi's huis voor zich en hun vrouwen voor zich; 14alle andere geslachten, alle geslachten, ieder geslacht voor zich en hun vrouwen voor zich.

(WB)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid