Spring naar bijdragen

Tekst met extra betekenis


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Naeva:

Let op: geen discussietopic! Maar een topic om iets te delen.

Vraagje: welke (bijbeltekst) heeft een bijzondere, extra betekenis voor je? En waarom?

Psalm 23:4 en dat in het Engels : Though I walk through the valley of the shadow of death, I shall fear no evil, for thou art with me, thy rod and thy staff they comfort me.

Waarom, dat is mij te persoonlijk om op een forum te kwakken.;)   Ik zou zoals Flash kunnen zeggen dat het de basis is van de belangrijkste opdracht in mijn leven.  En in die opdracht ligt ook een belofte.  Het is in elk geval de tekst die een levensopdracht verwoordt, waarmee ik reeds in de wieg lag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij:

 

Matthew 22:37-40: And he said to him, “You shall love the Lord your God with all your heart and with all your soul and with all your mind. This is the great and first commandment. And a second is like it: You shall love your neighbor as yourself.On these two commandments depend all the Law and the Prophets

Het verhaal van de verloren zoon.

Isaiah 11:6-9:  The wolf will live with the lamb, the leopard will lie down with the goat, the calf and the lion and the yearling[a]together; and a little child will lead them. The cow will feed with the bear, their young will lie down together, and the lion will eat straw like the ox The infant will play near the cobra’s den, and the young child will put its hand into the viper’s nest. They will neither harm nor destroy on all my holy mountain, for the earth will be filled with the knowledgeof the Lord as the waters cover the sea.

En Genesis 1:29-31: Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food. And to all the beasts of the earth and all the birds in the sky and all the creatures that move along the ground—everything that has the breath of lifein it—I give every green plant for food.” And it was so. God saw all that he had made, and it was very good. And there was evening, and there was morning—the sixth day.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jesaja 40, in het bijzonder de laatste verzen: Jongeren zullen moe en afgemat worden, jonge mannen zullen zeker struikelen;  maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden.

In combinatie met Mattheus 11:28-30: Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik  zachtmoedig ben en nederig van hart;  en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.

 

Mijn leven bestaat uit bergen en dalen, en soms zijn de dalen diep, en dan moet ik een nieuw begin maken met God en mijn leven opnieuw uitvinden - dan lees/las ik altijd deze teksten. Ik lees ze liever in de vertaling NBG'51 dan in de HSV, maar daar heb ik nu geen beschikking over. Een tekst die ik daar ook nog bij kan voegen, is 1Johannes 2: 14: Ik heb u geschreven, jonge mannen, omdat u sterk bent en het Woord van God in u blijft en u de boze hebt overwonnen. Dat is dan de vervulling, denk ik.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan allen echter die Hem wèl aanvaardden, aan hen die in zijn Naam geloven, gaf Hij het vermogen om kinderen van God te worden (Joh 1:12) - de tekst die ik uitgekozen heb bij het afleggen van mijn belijdenis.

Ziet, de bruidegom komt, gaat uit, hem tegemoet! (Mat 25:6b) - De tekst die Jan van Ruusbroec zo ontzettend indrukwekkend heeft uitgewerkt in zijn Geestelijke Bruiloft... Heb ik zo'n 15 jaar geleden gelezen, maar echoot nog steeds na in mijn hoofd. Heb ik niet met heel veel boeken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

“ In geschenken hebt Gij geen behagen, 

wat ik U ook bied, Gij wilt het niet.

Wat ik offer, God, is mijn boetvaardigheid,

een vermorzeld en vernederd hart wijst Gij niet af.”

(Psalm 51:18-19, berijming Getijdengebed)

 

Deze tekst, maar eigenlijk de gehele psalm, is essentieel geweest bij mijn terugkeer in de Kerk. Inmiddels al weer jaren geleden. Het besef dat boetvaardigheid en bekering niet een eenmalige gebeurtenis is, maar een voortdurend proces, maakte, dat het spreekwoordelijke kwartje eindelijk viel. Ook Jesaja 55:1 en nog enkele teksten zou ik kunnen noemen, maar bovenstaande tekst maakt elke vrijdag nog steeds veel indruk.

 

(mooi topic trouwens!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn waarderingen voor vandaag zijn op, helaas. Maar mooi allemaal, bedankt voor het delen. :)

Mijn tekst:

Johannes 6: Jezus vroeg aan de twaalf: 'Willen jullie soms ook weggaan?' Simon Petrus gaf antwoord: 'Naar wie zouden we moeten gaan, Heer?'

Waarom? Een aantal jaar geleden sloeg dit als een bliksem in toen ik in een klooster was. Dat is een centraal punt geweest in mijn (geloofs)leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Naeva:

Mijn waarderingen voor vandaag zijn op, helaas. Maar mooi allemaal, bedankt voor het delen. :)

Mijn tekst:

Johannes 6: Jezus vroeg aan de twaalf: 'Willen jullie soms ook weggaan?' Simon Petrus gaf antwoord: 'Naar wie zouden we moeten gaan, Heer?'

Waarom? Een aantal jaar geleden sloeg dit als een bliksem in toen ik in een klooster was. Dat is een centraal punt geweest in mijn (geloofs)leven.

Ja, naar wie moeten we dan anders heen? :) "It is only He.....who can reduce me to tears." (Bob Dylan)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-11-2017 om 18:24 zei Naeva:

Mijn waarderingen voor vandaag zijn op, helaas. Maar mooi allemaal, bedankt voor het delen. :)

Mijn tekst:

Johannes 6: Jezus vroeg aan de twaalf: 'Willen jullie soms ook weggaan?' Simon Petrus gaf antwoord: 'Naar wie zouden we moeten gaan, Heer?'

Waarom? Een aantal jaar geleden sloeg dit als een bliksem in toen ik in een klooster was. Dat is een centraal punt geweest in mijn (geloofs)leven.

:o 

Meer dan 10 jaar geleden, precies dezelfde tekst en dus zelfs vóór het moment dat ik me herinnerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid