Spring naar bijdragen

Welke Bijbel?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei sjako:

We gaan uit van een oudere Codex waarin bepaalde teksten niet staan.

Dat is natuurlijk nog slechter dan de textus receptus (de brontekst van het NT van de SV en de KJ).

Een goede bijbelvertaling is bij het NT (OT ligt iets complexer) gebaseerd op de beste reconstructie van de oorspronkelijke tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 129
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dan is er ook nog "Het Boek". Dat zie je nogal veel in winkels liggen. Die heb ik al veel weggegeven en aangeraden omdat hij gemakkelijk is te begrijpen voor wie niet bekend zijn met de "Bijbelse taal

Allemensen, kan er niet tenminste één topic een beetje gezellig blijven? Vleugeltje, kun je iets met de reacties? Heb je nog vragen? Laat weten welke het is geworden. 

Ach, wat doet men toch moeilijk. Vleugeltje, laat je toch gewoon zelf leiden. Dan vind je vanzelf de voor jou juiste Bijbel op het voor jou juiste moment.  En dat kan wel eens heel anders uitpakken da

3 uur geleden zei Thinkfree:

Volgens de bijbel is het ontkennen dat jezus de zoon van God is de geest van de antichrist

Prima. Maar waarom zeg je dat tegen/over Jehova's Getuigen? 

@Vleugeltje welkom op Credible :D:( waarbij de Farizeeërs elkaar nog nét niet de hersenen inslaan maar wel wettisch pochen hoe onwettisch ze zijn, en elkaar verbaal voor antichrist uit maken omdat ze niet het Enige Ware Geloof aanhangen (dat van whomever aan t woord is dus). Welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Prima. Maar waarom zeg je dat tegen/over Jehova's Getuigen? 

Daarmee doel ik dat jezus waarachtig God en waarachtig mens is..

En tegelijk de drie-eenheid

Jehova's beweren dat er maar 1 God is.( Ontkennen de drie-eenheid)

Sjako benoemde jezus Christus een God

Wat gelooft ie nou 2 of 1 ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Thinkfree:

Daarmee doel ik dat jezus waarachtig God en waarachtig mens is..

En tegelijk de drie-eenheid

Jehova's beweren dat er maar 1 God is.( Ontkennen de drie-eenheid)

Sjako benoemde jezus Christus een God

Wat gelooft ie nou 2 of 1 ?

Ik geloof ook dat er maar één G-d is. De G-d van Mozes, van Abraham 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel leert niks. Bijbelexegeten hebben in de eeuwen na Christus langzaamaan de doctrine van de Triniteit ontwikkeld.

Voor katholieken en orthodoxen geen enkel probleem, zij erkennen immers geen zelfstandig leergezag van de Bijbel.

Voor Getuigen van Jehova evenmin een probleem, zij erkennen immers de triniteit niet.

 

Maar voor protestanten die hun geloof volledig aan de RKK te danken hebben zonder dat te begrijpen, en die denken dat ze zich zuiver op de Bijbel baseren, een boeiend probleem. Want de triniteitsleer staat simpelweg niet in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Flash Gordon:

De Bijbel leert niks. Bijbelexegeten hebben in de eeuwen na Christus langzaamaan de doctrine van de Triniteit ontwikkeld.

Voor katholieken en orthodoxen geen enkel probleem, zij erkennen immers geen zelfstandig leergezag van de Bijbel.

Voor Getuigen van Jehova evenmin een probleem, zij erkennen immers de triniteit niet.

 

Maar voor protestanten die hun geloof volledig aan de RKK te danken hebben zonder dat te begrijpen, en die denken dat ze zich zuiver op de Bijbel baseren, een boeiend probleem. Want de triniteitsleer staat simpelweg niet in de Bijbel.

Hashem gelijk maken met de mens is simpelweg verboden in de Bijbel

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Flash Gordon:

Niet-Nederlands praten is dan weer simpelweg verboden op dit forum. Dus doe eens een poging wat begrijpelijker te zijn.

Ik versta er anders ook niets van als men als men 't zo eff almaa typt' :) Maar jij hebt het allemaal 'bestudeerd' dus jij gaat er puur bewust in mee:Yfoei!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Desid:

Dat is natuurlijk nog slechter dan de textus receptus (de brontekst van het NT van de SV en de KJ).

Die begrijp ik niet. Als in een oudere codex bepaalde teksten niet staan omdat die later zijn vervalst zou dat niet goed zijn?

wikkepedia zegt

De tekst komt in de oudste Griekse handschriften niet voor. Ook wordt hij door de vroege Kerkvaders niet geciteerd, wanneer ze dit gedeelte van de Johannesbrief aanhalen. Kennelijk is het vers ergens tijdens de Middeleeuwen tussen de Latijnse tekst van het Nieuwe Testament geraakt, misschien eerst als glos in de kantlijn en daarna bij het kopiëren in de tekst opgenomen. Moderne Bijbelvertalingen laten het Comma weg, plaatsen het in een voetnoot of zetten het tussen haakjes, zie ook verder.

En zo zijn er wel meer toevoegingen, die nu door moderne vertalingen worden weggelaten en terecht.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Flash Gordon:

De Bijbel leert niks. Bijbelexegeten hebben in de eeuwen na Christus langzaamaan de doctrine van de Triniteit ontwikkeld.

Voor katholieken en orthodoxen geen enkel probleem, zij erkennen immers geen zelfstandig leergezag van de Bijbel.

Voor Getuigen van Jehova evenmin een probleem, zij erkennen immers de triniteit niet.

 

Maar voor protestanten die hun geloof volledig aan de RKK te danken hebben zonder dat te begrijpen, en die denken dat ze zich zuiver op de Bijbel baseren, een boeiend probleem. Want de triniteitsleer staat simpelweg niet in de Bijbel.

Wie is Christus dan volgens jou ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei nikie90:

Duidelijk over wat? Ik zeg alleen dat het niet mag in de bijbel G-d gelijk te maken met de mens

Ah, hoewel ik de spelling “G-d” altijd nogal aanstellerig vind, is dat tenminste duidelijk. Daarmee snap ik tenminste wat je zei, nog steeds niet wat er relevant aan was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei nikie90:

Duidelijk over wat? Ik zeg alleen dat het niet mag in de bijbel G-d gelijk te maken met de mens

Onze Vader is niet onderworpen aan de joodse religie. God is mens geworden in Jezus van Nazareth. De Vader heeft ons Zijn Zoon gegeven. De joden hadden dit kunnen weten, maar zij hebben hun  religie meer liefgehad dan God.   En ofschoon onze Vader ook met de joden tot Zijn doel zal komen, is het wel zo dat zij Hem nog niet hebben aangenomen. Orthodoxe joden haten Jezus Christus.  En omdat zij hun hart hebben verhard, hebben ze een bedekking gekregen.  

Er was enkele jaren geleden een documentaire op televisie. Ik ben helaas de titel vergeten. Orthodoxe joden van hoog tot laag, van professor in de theologie, tot Jochanan met de pet, werden uitgebreid geinterviewd. Je wilt echt de haat in hun ogen niet zien en in hun stem niet horen als ze over Jezus!  Zij haten Zijn Naam. En de clichees over wat hen door christenen zou zijn aangedaan (hoewel het zeker triest is dat dat ook wel zo is geweest), zijn daar beslist niet de enige verklaring voor, want zij haatten Hem al toen er nog geen christenen waren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Yep.. want als je jezus niet erkent als God spreekt de bijbel van de antichrist

Doe je dat wel geloof je in twee goden dus ben benieuwd.

Vraag me daarnaast ook af wie anders dan God alleen, kan zijn eigen straf dragen ?

Gaat het nog over hetzelfde? Je sleept er werkelijk een ratjetoe aan zooi bij. Echt serieus, ga bezig met je manier van communiceren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid