Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar dan?

Sorry, die is er niet, als die er niet wordt ingelegd. De sabbat is in heel het Romeinse rijk gaan gelden als iets van ingeburgerde traditie. Alle geschiedschrijvers en oudste kerkschrijvers getuigen ervan. Dus het is een absolute leugen dat de zondag is ingevoerd zonder dat er een sabbat was.

En waar het een absolute zekerheid is dat zowel sabbat als zondag iets van viering en rituelen kenden, is het een totale leugen om 2.000 jaar later te zeggen dat de zondag niet een gebod is, omdat we immers óók geen sabbat houden.

Er was een sabbat en er waren gelovige joden.
Dat dwingt tot een sabbatsviering.
en ook tot een eeuwige strijd,
omdat joden die anders vieren. 
De zondag eindigt die strijd.
Maar verplaats je eens naar die invoeringstijd:
er was toen óók een sabbat!

De "instelling" van de opstandingsdag,
geeft een nieuwe bedeling weer.
dat is een nieuwe omgang met het oude gebod.
Alles is nieuw: al het oude krijgt een geestelijke lading.

Maar wie in Gods Naam heeft dat gebod ingetrokken,
en vervallen verklaard?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Tomega:

Maar wie in Gods Naam heeft dat gebod ingetrokken,
en vervallen verklaard?

Jezus toen Hij stierf op de sabbat. Ook dat onderdeel van de wet heeft Hij vervuld. Wat ik nog wel kan vinden, is de oproep om trouw te zijn in het bezoeken van onderlinge samenkomsten.

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert. (Heb.10:25, SV)

Ik neem aan dat tijdens deze bijeenkomsten de sacramenten worden gevierd en dat men de tijd neemt om elkaar te leren kennen als bouwstenen van Zijn Gemeente, zodat gaven ingezet kunnen worden tot eer van God en ter opbouw van elkaar. Dit in tegenstelling tot de meestal oersaaie bijeenkomsten van de kerkdiensten die ik vaak heb meegemaakt waar het vooral was gericht op onderwijs vanuit de kansel middels een preek en dan weer gauw naar huis voor de koffie... Wat een gaven die men ongebruikt laat (maar wel vooral moest geven middels een vrijwillig verplichte collecte...) en een hoop onbekenden in de kerk!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Jezus toen Hij stierf op de sabbat. Ook dat onderdeel van de wet heeft Hij vervuld.

Dus door te sterven heeft Jezus een gebod van God ontbonden? En wat heeft Zijn sterven met de sabbat te maken? 
Stel eens heel even rein-theoretisch dat hij toch meer voor onze zonden gestorven zou zijn, wat toch iets anders is dan om ons te bevrijden van de sabbat. Maakt dat dan ook dat we nu kunnen zondigen?
En hoe rijm je dat met de dan kennelijke idioterie dat zelfs de gedachte aan zonde dodelijk is,
terwijl Jezus voor de feitelijke zonde gestorven zou zijn??
Ergens een onderbouwing bekend?

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat ik nog wel kan vinden, is de oproep om trouw te zijn in het bezoeken van onderlinge samenkomsten.

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert. (Heb.10:25, SV)

Hmm. Als dan de instructies van Paulus gezag hebben als vervangers van de Wet, 
waarom dan worden de instructies van Paulus niet als Wet geleerd?
Weet jij het?

Nee; maar een instructie van Paulus wordt in de plaats gezet van het gebod dat vertreden is, omdat het zo zonder gebod wat karig en kaal overkomt.
Maar het een zou men moeten doen, en het andere niet nalaten. Maar men laat het gebod na, en geeft dan Paulus het gebod in de mond, waarna men vervolgens aan Paulus motieven en beweegredenen toerekent van die tijd en cultuur, die in onze tijd toch echt anders worden verstaan. Met als resultaat dat noch het gebod, noch Paulus gezag krijgt. Net als bij de verplaatsing van de sabbat, wordt het heilige van andere motieven voorzien, om dan vervolgens met een hink-stap-sprong het heilige buiten werking te stellen, om het dan ook totaal buiten ons denken te werken. 

Of anders: als deze instructie Wet is, waarom is dan de voorgaande zin niet Wet die eraan voorafgaat, zoals blijkt uit je eerste woordje "en"?
Daar staat: 24 En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken.

Tot opscherping van de goede werken. Zouden die goede werken niet de plaats innemen van andere geboden?
Krijgen we alsnog een wetteloze liefdebetoning! Minder wet, tot meer liefde !
Als je het weet mag je het zeggen.
Ik zie het dus anders.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

zodat gaven ingezet kunnen worden

Misschien toch wat minder secundaire literatuur lezen.
Wat je zegt is inderdaad de meest heersende leer.
Maar de bijbel leert om vlees te onderscheiden en Geest.
Het vlees kan van alles, en de Geest kan dat ook.
Maar de Geest doet iets anders dan het vlees.

En de gaven van de Geest, waarom het zou moeten gaan,
die tuchtigen het vlees, en doen wat het vlees niet wil.
Dat is totáál wat anders, dan het vlees optimaliseren.
Het negeert en minacht en verloochent het juist.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

tot eer van God en ter opbouw van elkaar. Dit in tegenstelling tot de meestal oersaaie bijeenkomsten..

De gemeente is bedoeld om zodanig één te zijn, dat het ene of andere gemeentelid niet gelden als afzonderlijke entiteiten onder een gelijke Heer, maar zodat zij één zijn op een manier dat de ene in elk gebrek of moeite of zorg of pijn of blijdschap of viering, zich voortdurend verbonden weet en voelt met de andere delen van hetzelfde lichaam, wat ook natuurlijk en logisch is, want het IS immers ook één lichaam. 

Dat heeft echt helemaal niets, nul, nada, nichts, niente, nic te maken met opgeleukte erediensten. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

vooral was gericht op onderwijs

Je snapt het concept van de reformatie niet.
De praktijk toonde verfoelijke ketterijen en goddeloosheden, doordat vlees en geest met elkaar vermengden zoals wol en linnen in één kledingstuk mengen.
Dat gaat niet. Jawel, het gaat prima en is prachtig, tot het moment dat iemand zegt dat het zo niet hoort.

En tot eer van God, werd alle pracht en praal overboord gegooid buiten de kerkdienst,
Omdat men besefte dat alléén de heilige Geest telt.
Is de heilige Geest er, dan is God er ook. De rest is niet tot nut.
En wat rest is kennis van God. Meer is het niet.
Meer nut ook niet.
Meer is minder.

En het bewijs is dat de wereld er van gruwt: wat een verspilling van moois!
Maar; is het dan geen verspilling als wij Christus volgen en ons leven opofferen om te doen wat ons vlees niet wil?
Wat een verspilling van gaven in dat vlees!

Alles is geoorloofd, maar alleen Gods Geest brengt nut en vrede en ware vreugde.

 

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

vrijwillig verplichte collecte

Ja; dat is in de ware betekenis van het woord een aflaat: als je de vrijwillige maar toch vastgestelde bijdrage niet betaalt,
kan zelfs pastorale zorg bij ziekte worden onthouden. 
Een beetje te weinig gesnapt is dat, van Jesaja 55. 
En dat het goddeloos is, bewijst elke diaken, die langskomt en dan zegt: als jij niet betaalt, moeten wij betalen. 
1- Het ging dus zowiezo al niet om God. 
2- Terwijl het bijeenbrengen van geld voor de armen op de zondag, zowiezo al niet gaat over de erediensten beleggen, wat uit de aard van de zaak een zaak is van hen die het willen beleggen op die geldelijke wijze. En wat dus uit de aard van de zaak ook geen "offerdienst" is !

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

een hoop onbekenden in de kerk

Als het goed is leer je God een beetje kennen.
En als in jouw hart liefde is voor de ander, en in het hart van die ander is liefde voor jou, dan gaat ook een slechte invulling goed.
Maar; je hebt gelijk dat een goede kerkdienst pas goed kan worden als er nabetrachting is en onderlinge afstemming van wat broers en zusters zouden afstemmen.
Maar dan opnieuw: alles wat je verzint is nuttig om in een kerkdienst te doen, omdat je gewoon niet meer kunt verzinnen dat het nog eens naast de kerkdienst kan gebeuren. Maar besef dan dat de huidige kerkdienst van één uur is, wat vroeger slechts een enkel klein onderdeeltje was van vele samenkomsten door de week van zingen, verenigingen, studies, en onderlinge (gedwongen) betrokkenheid. Vroeger was het niet beter, maar was het wel meer passend bij de kerkdienst zoals overgeleverd is. Willen we dat beter doen, dan is het niet een oplossing om heel het gemeenteleven van de hele week, in dat ene uurtje te proppen.

Of vind je van wel?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎7‎-‎11‎-‎2017 om 20:15 zei Thinkfree:

Graag meningen van medechristenen over de zevende dag.

Is het nou zondag, zaterdag of helemaal niet ?

Ik citeer de Catholic Encyclopaedia , Commandments of God, volume IV, © 1908 by Robert Appleton Company: “Aan de andere kant heeft de Kerk, nadat ze de rustdag van de Joodse Sabbat, of de zevende dag van de week, veranderd had in de eerste dag, het Derde Gebod (volgens Katholieke telling) van toepassing verklaard op de zondag. Dat is de dag die als dag des Heren geheiligd moet worden. Het Concilie van Trente (Sessio VI, canon xix) veroordeelt degenen, die ontkennen, dat de Tien Geboden voor christenen bindend zijn.”

Catholic Record, 1 september 1923: “Wanneer je het gezag van de Kerk ontkent, heb je geen adequate of redelijke verklaring of rechtvaardiging voor het vervangen van de zaterdag door de zondag in het Derde – voor protestanten Vierde – van Gods Geboden. … De Kerk staat boven de Bijbel. En deze verandering in de wijze van Sabbatviering is daarvan het bewijs.”

“Als protestanten volgens de Bijbel zouden leven, zouden ze God op de Sabbatdag aanbidden. Door het houden van de zondag gehoorzamen zij aan een wet van de Katholieke Kerk.” - Albert Smith, kanselier van het aartsdiocees Baltimore, die namens de kardinaal een brief beantwoordde op 10 februari 1920.

Dit alles gaat lijnrecht in tegen Gods Woord  (zie Markus 7: 7-9).Wij moeten juist Gods Woord volgen, niet menselijke tradities.

Markus 7: 7-9: ''Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn. Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u. En Hij zei tegen hen: U stelt op een mooie manier Gods gebod terzijde om u aan uw overlevering te houden.''

Hier volgt een samenvatting van hoe Yeshua (Jezus) en Paulus tegenover de Wet (Thora) stonden en dus ook de Shabbatdag die een onderdeel is van die Wet:

1. Yeshua onderhield de Thora   (Hebreeën 4:15, 1 Petrus 2:22, 1 Joh. 3:4).
2. Yeshua onderwees de Thora   (Mat. 19:17, Mat. 24:12, Mark. 7: 8-9, Luk. 16: 17, Joh. 7:16,).
3. Yeshua leerde ons de  Thora te onderhouden  (Mat. 5:19, Mat. 23:1-3, Luk. 24: 47).
4. Yeshua vierde de Sabbat     (Mark. 1:21, Luk. 4:16,).
5. Yeshua  vierde de feesten uit Leviticus 23         (Mat. 26:18).
6. Yeshua  kwam als ons voorbeeld, niet als ons excuus 
(Joh. 13:15, Hebr. 10: 26-30, 1 Joh. 2:6).

1. Paulus hield altijd de Sabbat (Hand. 17:2, Hand. 18:4).
2. Paulus vierde de Bijbelse feesten (Hand. 20:6, Hand. 20:16).
3. Paulus leerde ons de Bijbelse feesten te vieren (1 Kor. 5:7-8,    Kol. 2: 16).
4. Paulus geloofde de hele Thora (Hand. 21: 24. Hand. 24:14, Rom. 7: 7 en 12, Galaten 3: 21).
5. Paulus zei dat we de Thora bevestigen (Rom. 3:31).
6. Paulus onderwees de Thora (Hand. 28:23, 1 Kor. 7:19, 2 Thes. 2:3).
7. Paulus verheugde zich in de Thora (Rom. 7:22-25, 1 Tim. 1:8).
8. Paulus achtte de Thora nog steeds van kracht na de Romeinen en Galaten te hebben geschreven (Hand. 21:26).
9. Paulus vertelt ons hem na te volgen, zoals hij Yeshua navolgt (1 Kor. 4:16, 1 Kor. 11:1).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het idee of de Sabbath gehouden zou moeten worden door christenen is toevallig iets waar ik een tijdje terug mee geworsteld heb.

Naar mijn inziens is het wanneer dit soort vragen bij gelovigen opkomen altijd belangrijk om God hier actief bij te betrekken door over het vraagstuk te bidden. Dit heb ik gedaan en heb toen enkele dagen later geleerd over de Zeven Wetten van Noach.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/6227-noachieden-de-zeven-wetten-van-noach.html

Deze wetten zouden volgens de Joden gelden voor allen welke God willen volgen maar niet Joods zijn. Hierin word de Sabbath niet vernoemd. Uiteraard is het ieders persoonlijke afweging of ze de Sabbath willen instellen voor zichzelf. Ikzelf kies ervoor om mij aan deze 7 wetten te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Oyarsa:

Het idee of de Sabbath gehouden zou moeten worden door christenen is toevallig iets waar ik een tijdje terug mee geworsteld heb.

Naar mijn inziens is het wanneer dit soort vragen bij gelovigen opkomen altijd belangrijk om God hier actief bij te betrekken door over het vraagstuk te bidden. Dit heb ik gedaan en heb toen enkele dagen later geleerd over de Zeven Wetten van Noach.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/6227-noachieden-de-zeven-wetten-van-noach.html

Deze wetten zouden volgens de Joden gelden voor allen welke God willen volgen maar niet Joods zijn. Hierin word de Sabbath niet vernoemd. Uiteraard is het ieders persoonlijke afweging of ze de Sabbath willen instellen voor zichzelf. Ikzelf kies ervoor om mij aan deze 7 wetten te houden.

Dag oyarsa, ikzelf hou het koninklijk gebod. God liefhebben boven alles, en de naaste als jezelf. Dit zijn de tien woorden die God sprak, inclusief de sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Thinkfree:

Dag oyarsa, ikzelf hou het koninklijk gebod. God liefhebben boven alles, en de naaste als jezelf. Dit zijn de tien woorden die God sprak, inclusief de sabbat.

Indien het houden van de sabbat voor jou een koninklijk gebod is, waarom houd je je er dan niet aan? Of weet je nog niet wat de betekenis van de sabbat is? Leg anders eens uit wat de betekenis volgens jou is. Ik ben zelf trouwens, geheel tegen mijn gewoonte in, vandaag de sabbat niet aan het vieren. Dat is mogelijk niet goed maar het betreft voor mij geen wet maar een zegen die ik kan ontvangen of niet. Ik zie de sabbat als een geschenk namelijk.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Ik ben zelf trouwens, geheel tegen mijn gewoonte in, vandaag de sabbat niet aan het vieren. Dat is mogelijk niet goed maar het betreft voor mij geen wet maar een zegen die ik kan ontvangen of niet. Ik zie de sabbat als een geschenk namelijk.

Wat doe je zoal op een sabbat dan? En wat beweegt jou om bewust geen zegen te willen vandaag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Thinkfree:

Dag oyarsa, ikzelf hou het koninklijk gebod. God liefhebben boven alles, en de naaste als jezelf. Dit zijn de tien woorden die God sprak, inclusief de sabbat.

Dag Thinkfree,

Ik hoop dat elke christen dat in elk geval probeert te doen. Ikzelf leef ook naar dit idee. Een rustdag waarin ik, onder meer, God aanbid heb ik ook regelmatig. Echter, of wij als christenen 'verplicht' zijn om dit op de 7e dag te doen daar twijfel ik over. Vandaar dat ik het interessant vind dat er ook een wet voor de niet Joden is opgesteld door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:
25 minuten geleden zei Thinkfree:

Dag oyarsa, ikzelf hou het koninklijk gebod. God liefhebben boven alles, en de naaste als jezelf. Dit zijn de tien woorden die God sprak, inclusief de sabbat.

Indien het houden van de sabbat voor jou een koninklijk gebod is, waarom houd je je er dan niet aan? Of weet je nog niet wat de betekenis van de sabbat is? Leg anders eens uit wat de betekenis volgens jou is. Ik ben zelf trouwens, geheel tegen mijn gewoonte in, vandaag de sabbat niet aan het vieren. Dat is mogelijk niet goed maar het betreft voor mij geen wet maar een zegen die ik kan ontvangen of niet. Ik zie de sabbat als een geschenk namelijk.

Voor mij is sabbat een apart gezette rustdag lichamelijk, en geestelijk tot versterking in de relatie tussen God en mij. Zowel door de schrift tot onderwijzing, als door de natuur tot zijn lof. En getuig hier ook graag van tot mijn medemens.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Wat doe je zoal op een sabbat dan? En wat beweegt jou om bewust geen zegen te willen vandaag?

Rusten, bidden, lezen en een stukje wandelen. Ik ben vandaag erg onrustig en een beetje dwars misschien. Maar de betekenis van de sabbat is volgens mij dat je niets meer hoeft te doen. Je hoeft niets meer bij te dragen aan de schepping. Het is goed zo. Je mag rusten en vertrouwen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Oyarsa:

Dag Thinkfree,

Ik hoop dat elke christen dat in elk geval probeert te doen. Ikzelf leef ook naar dit idee. Een rustdag waarin ik, onder meer, God aanbid heb ik ook regelmatig. Echter, of wij als christenen 'verplicht' zijn om dit op de 7e dag te doen daar twijfel ik over. Vandaar dat ik het interessant vind dat er ook een wet voor de niet Joden is opgesteld door God.

Zo heb ik ook lang geleefd en gedacht, ben opgevoed met de zondagrust. Echter leidde onderzoek mij er toe en mijn liefde tot God, mij geheel te houden aan zijn koninklijk gebod. Tot vrede en vreugde in mijn ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:

@Willempie

Zie jij sabbat als een verbodsdag of liefdedienst ?

 

Als een geschenk. We worden niet gered door dat geschenk maar het is wel heel erg goed voor ons, lichamelijk en geestelijk. Ik beschouw de sabbat echter niet als uitsluitend utilistisch maar, zoals alle feestdagen die door God zijn ingesteld, als een raakvlak tussen de hemel en de aarde. Ik heb nu al weer spijt dat ik vandaag mijn gewoonte verbreek en stop er hierbij dan ook mee. Tot later. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Als een geschenk. We worden niet gered door dat geschenk maar het is wel heel erg goed voor ons, lichamelijk en geestelijk. Ik beschouw de sabbat echter niet als uitsluitend utilistisch maar, zoals alle feestdagen die door God zijn ingesteld, als een raakvlak tussen de hemel en de aarde. Ik heb nu al weer spijt dat ik vandaag mijn gewoonte verbreek en stop er hierbij dan ook mee. Tot later. :)

Waarom? Je getuigd van God en zijn goedheid dit gaat gewoon door hoor. Het onderzoeken, discuséren enz.. is een goede bezigheid.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Willempie:

Rusten, bidden, lezen en een stukje wandelen. Ik ben vandaag erg onrustig en een beetje dwars misschien. Maar de betekenis van de sabbat is volgens mij dat je niets meer hoeft te doen. Je hoeft niets meer bij te dragen aan de schepping. Het is goed zo. Je mag rusten en vertrouwen. 

De zevende dag van de week, de zaterdag, was en zal altijd de sabbat blijven. Constantijn had niet de autoriteit om dit te veranderen en van de zondag een sabbat te maken. Het is wat mij betreft een valse aanname dat Constantijn dan ook verantwoordelijk was en krediet toegeschreven kan worden voor het samenkomen van christenen op de zondag. Christenen komen al vanaf het begin van het bestaan van de Gemeente op zondag samen om het brood te breken, collectes te houden en God te eren door onderwijs, uitdelen van gaven enz. De sabbat was de dag waarop God rustte van het creëren van dit tijdelijke universum. Wij zijn echter een nieuwe en eeuwige creatie waar alles nieuw is geworden.

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. (2Kor.5:17, SV)

Onze rust is in Jezus Christus en niet meer in de sabbat. Het is daarom dat ik geen sabbat onderhoud, maar op de zondag, opstandingsdag!, wil samenkomen. Niet uit plicht, maar als goede gewoonte die al reeds in de eerste gemeenten beleefd werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Onze rust is in Jezus Christus en niet meer in de sabbat. Het is daarom dat ik geen sabbat onderhoud, maar op de zondag, opstandingsdag!, wil samenkomen. Niet uit plicht, maar als goede gewoonte die al reeds in de eerste gemeenten beleefd werd.

In onze dagetelling stond Jezus zaterdag avond op, de vroege christenen onderhielden de sabbat.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

In onze dagetelling stond Jezus zaterdag avond op, de vroege christenen onderhielden de sabbat.

Ik ben van mening dat dit niet waar is. Jezus is op vrijdag gestorven en op zondag opgestaan. Deze eerste dag van de week werd dan ook de dag waarop er werd samengekomen:

En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht. En er waren vele lichten in de opperzaal waar zij vergaderd waren. (Han.20:7-8, SV)

Aangaande nu de verzameling, die voor de heiligen geschiedt, gelijk als ik aan de Gemeenten in Galatië verordend heb, doet ook gij alzo. Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn. (1Kor.16:1-2, SV)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
13 minuten geleden zei Thinkfree:

In onze dagetelling stond Jezus zaterdag avond op, de vroege christenen onderhielden de sabbat.

Ik ben van mening dat dit niet waar is. Jezus is op vrijdag gestorven en op zondag opgestaan. Deze eerste dag van de week werd dan ook de dag waarop er werd samengekomen

Jezus lag drie dagen en drie nachten in het graf. Wat je nu poneert is dan ook totaal onlogisch.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht. En er waren vele lichten in de opperzaal waar zij vergaderd waren. (Han.20:7-8, SV)

Aangaande nu de verzameling, die voor de heiligen geschiedt, gelijk als ik aan de Gemeenten in Galatië verordend heb, doet ook gij alzo. Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn. (1Kor.16:1-2, SV)

Paulus was evangelist, hij deed die dingen elke dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Thinkfree:

Zo heb ik ook lang geleefd en gedacht, ben opgevoed met de zondagrust. Echter leidde onderzoek mij er toe en mijn liefde tot God, mij geheel te houden aan zijn koninklijk gebod. Tot vrede en vreugde in mijn ziel. 

Ook ik heb dit onderzocht uit liefde en dank aan God. Ik wil Hem dan ook zoveel mogelijk eren in mijn manier van leven. Daarom heb ik ook over dit onderwerp gebeden en kwam tot een andere conclusie.

Om een beter punt te maken heb ik mijn onderzoek net nog even opnieuw opgepakt. Ik heb de 'Nieuwe Bijbelvertalling', de 'Staten Vertaling' en de 'King James' versie erop nagelezen. 

Het volgende viel mij op:

Kolossenzen 2:16-17 "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat. Dingen die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is."

Johannes 20:19 "Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: 'Ik wens jullie vrede."

Jezus verscheen dus voor het eerst aan zijn volgers op een zondag. Dit maakt deze dag, naar mijn inziens, een speciale dag. Een dag welke ik wil vieren. Ik zal mijn rustdag dus op zondag houden, ook voor praktische redenen. Als de Sabbat je rust brengt kan ik je alleen maar aanmoedigen ermee door te blijven gaan, er bestaat weinig mooiers dan dat. Voor mij ligt het gewoon net wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Jezus lag drie dagen en drie nachten in het graf. Wat je nu poneert is dan ook totaal onlogisch.

De vrijdag hoort bij de donderdagnacht (de dag begint bij de avond ervoor in de Bijbel).

Jezus is woensdag middag omtrent de negende ure (15:00) gestorven, voor de grote sabbat

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid