Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

9 uur geleden zei Thinkfree:
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zoals de tekst zelf zegt,  gaat Handelingen 2 over het einde der tijden dat toen dus begon. En inmiddels zijn we 2000 jaar verder....

De eindtijd is begonnen na christus, ook is het voorspeld dat er spotters zullen komen precies dit roepende.

Dus Handelingen 2 is geschreven door een spotter?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:
11 uur geleden zei Thinkfree:
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zoals de tekst zelf zegt,  gaat Handelingen 2 over het einde der tijden dat toen dus begon. En inmiddels zijn we 2000 jaar verder....

De eindtijd is begonnen na christus, ook is het voorspeld dat er spotters zullen komen precies dit roepende.

Dus Handelingen 2 is geschreven door een spotter?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 15-4-2019 om 13:45 zei sjako:

De apostelen werden geleid door de Heilige Geest die door Jezus werd aangestuurd. Ze waren als het ware een kanaal van wat Jezus te zeggen had. Ze konden net als Jezus genezen, demonen uitwerpen etc. Wat ze te zeggen hadden en hoe ze handelen kwam rechtstreeks van Jezus af.

... 

Misschien ben ik een muggenzifter, maar Jesjoea zei toch dat hij 'niets uit zichzelf' deed? 

De apostelen handelen (slechts) in zijn naam, maar feitelijk door de geest. Er staat ook van Jesjoea geschreven toen hij zijn leerlingen uitkoos, dat het de geest was die hen uitkoos, en niet hijzelf. 

Daaruit kun je dus concluderen dat de geest Jesjoea aanstuurde, in plaats van andersom zoals jij hier schrijft. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Levi:

Misschien ben ik een muggenzifter, maar Jesjoea zei toch dat hij 'niets uit zichzelf' deed? 

De apostelen handelen (slechts) in zijn naam, maar feitelijk door de geest. Er staat ook van Jesjoea geschreven toen hij zijn leerlingen uitkoos, dat het de geest was die hen uitkoos, en niet hijzelf. 

Daaruit kun je dus concluderen dat de geest Jesjoea aanstuurde, in plaats van andersom zoals jij hier schrijft. ?

Hoi Levi. Je moet goed onderscheiden wie of wat de Heilige Geest is. Het is de zichtbare kracht die vanuit God, de Vader, uitgaat. Alle kracht komt vanuit Gods Geest. Ook de kracht om wonderen te verrichten. De geest van Jezus Vader rust op Jezus. Al vanaf de schepping. Daarom zegt Jezus (of Jeshoea) dat Hij niets uit zichzelf doet. Daarom bad Hij tot Zijn Vader toen hij Lazarus ging opwekken.

De discipelen werden ook gekozen door de Geest. Ze waren uitverkorenen die al vanaf de grondlegging van de wereld al waren gekozen. Deze Geest gaat dus door Jezus. De Vader en Jezus werken dus heel nauw samen. In Handelingen 16:7 wordt dan ook gesproken over de geest van Jezus.

Hand 16:7 Toen ze bij Mysië kwamen, probeerden ze naar Bithynië te gaan, maar de geest van Jezus stond hun dat niet toe.

Jezus stuurt ons nu ook aan door Gods Geest. Wij ervaren dat als sturing, kracht, innerlijke liefde etc

Link naar bericht
Deel via andere websites

De sabbath wordt gevierd op zaterdag, van oorsprong door joden. Maar ik heb wel ergens in de Bijbel gelezen, dat het God's bedoeling was, dat ook niet joden het zouden gaan vieren. Dat hebben christenen later zelf veranderd. Maar ook nu zijn er christenen die de sabbath wel vieren. Dat is het zelfde met het loofhutten feest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Vlinder56:

Maar ik heb wel ergens in de Bijbel gelezen, dat het God's bedoeling was, dat ook niet joden het zouden gaan vieren.

Hoi @Vlinder56 welkom op dit forum. Waar heb je dit gelezen? Je moet iets wat je leest ook in zijn context zien. Feit is dat de sabbat aan de Joden werd gegeven en dat het een onderdeel is van het 'Oude Vebond' dat is vervangen door het Nieuwe Verbond. Daarin wordt gezegd dat Christenen een grotere rust ingaan. Maw de sabbat was minder dan de 'nieuwe rust' die we nu zijn ingegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Hoi @Vlinder56 welkom op dit forum. Waar heb je dit gelezen? Je moet iets wat je leest ook in zijn context zien. Feit is dat de sabbat aan de Joden werd gegeven en dat het een onderdeel is van het 'Oude Vebond' dat is vervangen door het Nieuwe Verbond. Daarin wordt gezegd dat Christenen een grotere rust ingaan. Maw de sabbat was minder dan de 'nieuwe rust' die we nu zijn ingegaan.

Dank voor je reactie, ik zal mij er nogmaals in verdiepen. Ik las het in een Bijbelstudie blad. Wat mij op valt is, door het te vergelijken, de ene studie er weer anders tegen aan kijkt dan de andere. Maar er zijn inderdaad wel christenen die de oude Joodse Bijbelse feesten wel vieren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Vlinder56:

Wat mij op valt is, door het te vergelijken, de ene studie er weer anders tegen aan kijkt dan de andere.

Ja, dat is een probleem. De interpretatie is vaak verschillend. Daarom is het ook een hele studie om de goede eruit te halen. Alles grijpt op elkaar in. De sabbat heeft alles te maken met de Wet. Jezus heeft de Wet vervult. Gelaten 3:22-25 legt het mooi uit

Maar de Schrift heeft iedereen als gevangene overgeleverd aan de zonde, zodat de belofte die gebaseerd is op geloof in Jezus Christus, gegeven zou worden aan hen die geloven. 23 Maar voordat het geloof kwam, werden we bewaakt onder de wet en zaten we gevangen, in afwachting van het geloof dat geopenbaard zou worden.  24 De wet werd dus onze oppasser die naar Christus leidde, zodat we door geloof rechtvaardig verklaard zouden worden.  25 Maar nu het geloof is gekomen, staan we niet meer onder toezicht van een oppasser.

Er wordt uitgelegd dat de Wet waar de sabbat een onderdeel van is, een soort van oppasser was in afwachting tot de komst van de Christus, Jezus. De wet heeft Israël en daarmee de rest van de wereld tot Christus geleid. Daarom kunnen wij nu door geloof rechtvaardig worden verklaard, niet meer door de Wet. Wij vallen nu onder de Wet van de Christus, die op harten is geschreven en niet meer op steen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat is een probleem. De interpretatie is vaak verschillend.

Dat is m.i. helemaal geen probleem, zolang we anderen maar geen onnodige lasten gaan opleggen. De verschillende interpretaties kunnen juist verrijkend zijn en tot dieper inzicht leiden. Het wordt verstikkend als we nog slechts één interpretatie als de enige juiste zien. Dat leidt tot "de letter doodt". Dat is precies wat vele Farizeeërs en schriftgeleerden (gelukkig niet allemaal) deden en waar Jezus absoluut geen consideratie mee had en heeft. Omdat juist daardoor God oneer wordt aangedaan en als een soort tiran wordt afgeschilderd, hetgeen Hij nu juist helemaal niet is.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

De verschillende interpretaties kunnen juist verrijkend zijn en tot dieper inzicht leiden. Het wordt verstikkend als we nog slechts één interpretatie als de enige juiste zien.

En dat is ook weer een interpretatie. Dingen kunnen geen twee dingen betekenen naar mijn inzicht. De Bijbel is geen a la carte menukaart. Maar dat wilt niet zeggen dat andere interpretaties niet interessant zouden kunnen zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

En dat is ook weer een interpretatie. Dingen kunnen geen twee dingen betekenen naar mijn inzicht. De Bijbel is geen a la carte menukaart. Maar dat wilt niet zeggen dat andere interpretaties niet interessant zouden kunnen zijn. 

Dat is de Grieks-Hellenistische wijze van denken, waar helaas ook het WTG aan vasthoudt, terwijl die manier van denken geheel vreemd is aan de schrijvers van de Bijbelboeken. In werkelijkheid kunnen dingen wel twee of meer dingen betekenen. Ik vraag me dan ook oprecht bezorgd af of het wel echt jouw inzicht is of dat jij jouw inzicht en denken hebt onderworpen aan het "inzicht" van het WTG.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat is een probleem. De interpretatie is vaak verschillend. Daarom is het ook een hele studie om de goede eruit te halen. Alles grijpt op elkaar in. De sabbat heeft alles te maken met de Wet. Jezus heeft de Wet vervult. Gelaten 3:22-25 legt het mooi uit

Maar de Schrift heeft iedereen als gevangene overgeleverd aan de zonde, zodat de belofte die gebaseerd is op geloof in Jezus Christus, gegeven zou worden aan hen die geloven. 23 Maar voordat het geloof kwam, werden we bewaakt onder de wet en zaten we gevangen, in afwachting van het geloof dat geopenbaard zou worden.  24 De wet werd dus onze oppasser die naar Christus leidde, zodat we door geloof rechtvaardig verklaard zouden worden.  25 Maar nu het geloof is gekomen, staan we niet meer onder toezicht van een oppasser.

Er wordt uitgelegd dat de Wet waar de sabbat een onderdeel van is, een soort van oppasser was in afwachting tot de komst van de Christus, Jezus. De wet heeft Israël en daarmee de rest van de wereld tot Christus geleid. Daarom kunnen wij nu door geloof rechtvaardig worden verklaard, niet meer door de Wet. Wij vallen nu onder de Wet van de Christus, die op harten is geschreven en niet meer op steen.

Thanks! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn beleving hebben de volgende verzen ook betrekking op de/een rustdag maar ik kan er uiteraard naast zitten.

Romeinen 14 (HSV)

5 De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.

6 Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Bastiaan73:

In mijn beleving hebben de volgende verzen ook betrekking op de/een rustdag maar ik kan er uiteraard naast zitten.

Romeinen 14 (HSV)

5 De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.

6 Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God.

Nee, je zit er natuurlijk helemaal niet naast maar dat wist je al. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Wij vallen nu onder de Wet van de Christus, die op harten is geschreven en niet meer op steen.

Wij leven onder de Genade in plaats van onder de wet. 

2 uur geleden zei Willempie:

Grieks-Hellenistische

Grieks en Hellenistisch betekent hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

In werkelijkheid kunnen dingen wel twee of meer dingen betekenen.

Het komt idd wel eens voor dat bepaalde profetiën een dubbele betekenis hebben. Een kleinere en een grotere. Bijv Jesaja over de profetiën over het Paradijs in Jesaja 11:6 had een kleinere betekenis voor Israël, maar straks een grotere voor de herstelde aarde straks. Maar dat geldt natuurlijk niet voor wetten. Een wet moet duidelijk zijn. Als er staat ‘je mag niet stelen’ en je doet het toch en je wordt gepakt kom je er ook niet mee weg om te zeggen ‘ja, maar ik had het anders geïnterpreteerd’. 

Als iemand jou de weg naar Rome vraagt en je verwijst hem in Nederland naar het Noorden, dan zal hij niet in Rome uitkomen. Slechts een goed antwoord, je moet naar het zuiden. Maar vraag je het aan iemand in Afrika en die zegt ‘het ligt noordwaards’ dan heeft die persoon wel gelijk. Je moet dus de context begrijpen.

 

1 uur geleden zei Bastiaan73:

een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.

 6 Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God.

Maw, je mag de sabbat wel houden, maar het hoeft niet meer. Op zich was een dag rust niet verkeerd natuurlijk. Alleen de schriftgeleerden gingen er verkeerd mee om zodat het meer een last werd dan een geschenk van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
3 uur geleden zei Bastiaan73:

een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.

 6 Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God.

Maw, je mag de sabbat wel houden, maar het hoeft niet meer. Op zich was een dag rust niet verkeerd natuurlijk. Alleen de schriftgeleerden gingen er verkeerd mee om zodat het meer een last werd dan een geschenk van God.

Dit stuk gaat over het wel of niet eten, oftewel dagen om te vasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:
28 minuten geleden zei Thinkfree:

Dit stuk gaat over het wel of niet eten, oftewel dagen om te vasten.

Niet perse over vasten, maar ook over sabatten

Dat is een onjuiste aaname bij het lezen in context zie: romeinen 14

1 Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.

2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.

3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.

4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.

5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat is een onjuiste aaname bij het lezen in context zie: romeinen 14

Het gaat wel over eten en vasten, maar Paulus vergelijkt het volgens mij met het houden van speciale dagen. Als je vast moet je dat voor God doen en als je een sabbat houdt moet je dat ook voor God doen. Het hangt van je overtuiging af

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Da's een moeilijke. Ik neem de term Grieks-Hellenistisch over uit de literatuur en heb tot nu toe aangenomen dat dit de juiste term is voor een bepaalde wijze van denken.

Volgens mij doen JG dat juist niet. Geloof in bijv onsterfelijke zie, drieëenheid is een Hellenistische gedachte. Plato (347 v Christus overleden),had die gedachten al lang daarvoor omschreven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Volgens mij doen JG dat juist niet. Geloof in bijv onsterfelijke zie, drieëenheid is een Hellenistische gedachte. Plato (347 v Christus overleden),had die gedachten al lang daarvoor omschreven. 

Een van de kenmerken van die wijze van denken is dat er maar één kant van de waarheid kan bestaan. Dat leidt tot het zien van allerlei contradicties in de Bijbel die in de Joodse manier van denken helemaal geen contradicties waren. Een illustratie: De één zegt dat het nacht is en de ander dat het dag is. Wie heeft er nu gelijk? Wel, ze hebben allebei gelijk en tevens ongelijk. In mijn ogen is de denkwijze van het WTG bij uitstek causaal en werelds en niet geestelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Willempie:

In mijn ogen is de denkwijze van het WTG bij uitstek causaal en werelds en niet geestelijk.

We denken zeker geestelijk, maar zeker bij wetten is geen twee interpretaties mogelijk lijkt me. Hoogstens de invulling die je er aan geeft kan verschillen. Het hangt er vanaf met welke 'bril' je bepaalde teksten leest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid