Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

In dit verhaal deden de Farizeeërs niets anders dan zich houden aan reeds lang bekende regels.
Jouw opmerking dat het zou gaan om 'zelfverzonnen wetjes' slaat de plank mis.  

Hmm, nee want de farizeėrs leerden dat je onder geen beding de sabbat mocht breken. Dat is een eigen invulling geven aan, en dus een zelfgemaakte wet.

De farizeërs keerden zich tegen de kern (liefde) zij wisten die maar gingen voor eigen aanzien en profijt.

Dat is de reden waarom Jezus hen witgekalkte graven noemt, zouden ze die naar God nog leren aan het volk had men hun messias erkend 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

4 uur geleden zei Thinkfree:

Hmm, nee want de farizeėrs leerden dat je onder geen beding de sabbat mocht breken. Dat is een eigen invulling geven aan, en dus een zelfgemaakte wet.

Dat deden die Farizeeers, want zo staat het in Deuteromium 5. Niks eigen invulling aan geven dus:
"Want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm; daarom heeft u de HERE, uw God, geboden de sabbatdag te houden’ (vers 15). "
In Numeri 15 leen we dat iemand op Gods uitdrukkelijke bevel tot dood wordt veroordeeld wegens het sprokkelen van hout op sabbath.

Je kunt dus wel enorm zitten afgeven op de Farizeeërs, maar wat ze dachten was volkomen normaal en dit geval is daar GEEN LETTER zelfverzonnen regels door de Farizeeërs bij.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Dat beloof ik:
4 uur geleden zei Thinkfree:

Hmm, nee want de farizeėrs leerden dat je onder geen beding de sabbat mocht breken. Dat is een eigen invulling geven aan, en dus een zelfgemaakte wet.

Dat deden die Farizeeers, want zo staat het in Deuteromium 5. Niks eigen invulling aan geven dus:
"Want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm; daarom heeft u de HERE, uw God, geboden de sabbatdag te houden’ (vers 15). "
In Numeri 15 lezen we dat iemand op Gods uitdrukkelijke bevel tot dood wordt veroordeeld wegens het sprokkelen van hout op sabbath.

Je kunt dus wel enorm zitten afgeven op de Farizeeërs, maar wat ze dachten was volkomen normaal en dit geval is daar GEEN LETTER zelfverzonnen regels door de Farizeeërs bij.

Vetgemaakte: inderdaad.

32 Terwijl de Israelieten in de woestijn waren, betrapten zij iemand, die op de sabbatdag aan het houtsprokkelen was,
33 En zij, die hem betrapt hadden, terwijl hij aan het houtsprokkelen was, brachten hem tot Mozes en Aaron en de gehele vergadering;
34 Dezen stelden hem in bewaring omdat nog niet bepaald was wat met hem gedaan moest worden.
35 Toen zeide de Here tot Mozes: Die man zal zeker ter dood gebracht worden; de gehele vergadering zal hem buiten de legerplaats stenigen.
36 Toen leidde de gehele vergadering hem buiten de legerplaats, en zij stenigden hem, zodat hij stierf, zoals de Here Mozes geboden had.

Toen 'de overspelige vrouw' voor Jezus werd gebracht (Johannes 8:3-11*) beriepen degenen die de stenen al in hun handen hadden zich ook op Mozes (Leviticus 20:10). Ik ben benieuwd wat Jezus gezegd/gedaan zou hebben in het geval van de 'houtsprokkelaar'; of Jezus deze man zou hebben vrijgesproken of hetzelfde zou hebben gezegd als 'de Here' uit Numeri.

*Johannes 8:1-11 is een gedeelte dat niet in elke codex staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Dat beloof ik:

In Numeri 15 leen we dat iemand op Gods uitdrukkelijke bevel tot dood wordt veroordeeld wegens het sprokkelen van hout op sabbath.

Klopt, dat houdt in dat het breken van de sabbat ook een zonde is. Want immers de bezoldeging der zonde is de dood.

Waarom zij het ten dien tijde direct uitvoerden had met dit gegeven te maken

Gods directe aanwezigheid.

want bij zonde verliet God het volk hij kan de zonde niet zien, in zijn heiligheid.

11 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik ben benieuwd wat Jezus gezegd/gedaan zou hebben in het geval van de 'houtsprokkelaar'; of Jezus deze man zou hebben vrijgesproken of hetzelfde zou hebben gezegd als 'de Here' uit Numeri.

O.t staat voor gerechtigheid het n.t voor genade bij beide verandert het grote gebod niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houd er rekening mee dat de leer van de farizeeërs grotendeels overeenkwam met die van Jezus. Daarom juist kon Hij met hen in discussie gaan, omdat ze daarvoor voldoende gemeen hadden.
De felste discussies vinden nu eenmaal niet zelden plaats tussen hen die het meest met elkaar gemeen hebben.
De farizeeërs vormden een beweging uit het volk, die geloofde dat ook de gewone man de reinheidswetten kon en moest onderhouden. Ze leerde dat heiligheid en toewijding aan God niet enkel voorbehouden was aan de geestelijkheid, waartoe vooral de sadduceeën behoorden, maar aan elke vrome gelovige.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de sadduceeën geloofde zij net als Jezus in het bestaan van engelen, de opstanding uit de doden en het gezag van de Profeten.

Wat Jezus vooral tegenstond was hun hypocriete gedrag, niet zozeer hun leer. Zij vormden in hun ijver feitelijk een eigen vorm van aristocratie, die het volk vele wetten en tradities oplegden en gezag ontleenden aan het zo nauwkeurig en strikt mogelijk naleven van de vele ontstane uiterlijke voorschriften.
Waarbij ze niet zelden ook legitieme wetten ombogen in hun eigen voordeel, zodat ze die wetten feitelijk niet werkelijk onderhielden.
Daardoor, zo zegt Jezus hen aan, vergaten zij de geest van de wet, namelijk dat God 'barmhartigheid wil en geen offers.' Want 'het een moet men doen,' dus het brengen van offers en het onderhouden van de reinheidsvoorschriften, 'maar het andere niet laten,' dus het barmhartig en liefdevol omgaan met het volk en haar niet onnodig zwaar belasten met allerlei goedbedoelende, maar niet zelden het doel voorbij schietende regeltjes.

Een belangrijk twistpunt was inderdaad het onderhouden van de sabbat. De farizeeën zagen het als een dag van bijzondere toewijding aan God, waarin je geen enkel werk mocht verrichten en je aan verschillende extra geboden moest houden.
Jezus benadrukte echter het rustkarakter van de dag en ziet het juist als dé dag om bijvoorbeeld genezingen te verrichten en dus extra tijd te besteden aan naastenliefde. Hij geeft aan dat de sabbat bedoeld is om de mens ten dienste te staan en niet andersom. Zodra de sabbat een last wordt, schiet het haar doel volledig voorbij, namelijk het zijn van een dag om bij te komen van het werk en extra tijd te besteden aan familie, bezinning en feestelijkheden.
Hij gaat echter nog een stap verder door zich Heer van de sabbat te noemen, bij wie men werkelijke rust kan vinden als men vermoeid en afgemat is. Hij verklaart zichzelf dus eigenlijk als de nieuwe sabbat en geeft het feest zo een onverwachte, christologische wending.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Thinkfree:

Klopt, dat houdt in dat het breken van de sabbat ook een zonde is. Want immers de bezoldeging der zonde is de dood.

Je schreef eerder:

11 uur geleden zei Thinkfree:

de farizeėrs leerden dat je onder geen beding de sabbat mocht breken. Dat is een eigen invulling geven aan, en dus een zelfgemaakte wet.

lastig he, consequnet blijven volhouden terwijl je er naast zit? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

lastig he, consequnet blijven volhouden terwijl je er naast zit? 

Blijkbaar ziet God in het werk(alledaagse dingen) van die man een zonde (hij ziet immers het hart) en niet uit nood het nuttigen van eten.

Numeri 15

30 Maar de ziel, die iets gedaan zal hebben met opgeheven hand, hetzij van inboorlingen of van vreemdelingen, die smaadt den HEERE; en diezelve ziel zal uitgeroeid worden uit het midden van haar volk;

31 Want zij heeft het woord des HEEREN veracht en Zijn gebod vernietigd; diezelve ziel zal ganselijk uitgeroeid worden; haar ongerechtigheid is op haar.

Het gaat om de intentie van het hart, deze man deed het met gebalde vuist. De disipelen wandelden met God in liefde.

Sv met kantekeningen

20 Dat is, met opzet, trots, en hoogmoed, moedwilligheid, zonder enig schromen of ontzag voor den Allerhoogste en Zijn geboden.

Dezelfde trots en hoogmoed die de farizeėrs bezaten maat dan in tegengestelde richting in het hoger zetten van de inzettingen van de mens, dan Gods geboden.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Thinkfree:

Blijkbaar ziet God in het werk(alledaagse dingen) van die man een zonde (hij ziet immers het hart) en niet uit nood het nuttigen van eten.

Numeri 15

30 Maar de ziel, die iets gedaan zal hebben met opgeheven hand, hetzij van inboorlingen of van vreemdelingen, die smaadt den HEERE; en diezelve ziel zal uitgeroeid worden uit het midden van haar volk;

31 Want zij heeft het woord des HEEREN veracht en Zijn gebod vernietigd; diezelve ziel zal ganselijk uitgeroeid worden; haar ongerechtigheid is op haar.

Het gaat om de intentie van het hart, deze man deed het met gebalde vuist. De disipelen wandelden met God in liefde.

Sv met kantekeningen

20 Dat is, met opzet, trots, en hoogmoed, moedwilligheid, zonder enig schromen of ontzag voor den Allerhoogste en Zijn geboden.

Dezelfde trots en hoogmoed die de farizeėrs bezaten maat dan in tegengestelde richting in het hoger zetten van de inzettingen van de mens, dan Gods geboden.

 

Je ontwijkt en stelt de zaak verkeerd voor. Het is niet het nuttigen van eten op Sabbath dat het probleem vormt, en dat weet je heel goed.
Dat je de zaak pntwijkt zegt genoeg; je weet heel goed waar de schoen wringt en wil daar vandaan blijven.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-10-2019 om 13:52 zei Dat beloof ik:

Je ontwijkt en stelt de zaak verkeerd voor

Nee, God oordeelt naar het hart, wanneer God straft en wanneer genade geeft is aan hem. Tis altijd goed en rechtvaardig.

Zoals ik in eerdere berichten al geschreven heb deden de farizeërs het belangerijkste vergeten of achterhouden, dat is de liefde want zonder kan men God niet behagen al doe je dan nog zo je best in uiterlijk vertoon.

 

Als God in het o.t straft met de dood gelijk na de zonde is dat gans rechtvaardig, echter kwam God ook als mens naar de aarde om te laten zien hoe onze houding moet zijn naar God en onze naaste.

O.t God boven alles.

N.t de naaste als jezelf.

God als mens: wie van u zonder zonde is werpe de eerste steen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Thinkfree:

O.t God boven alles.

We hebben het hier over de god die slavernij goedkeurde (Excodus/Leviticus)? De god die duizenden eerstgeborenen dood liet maken als straf voor 1 man die niet wilde luisteren (farao van Egypte)? Die god? En die voor alles? Hoe rijm jij dit precies?

PS: voordat het (verkeerd) geïnterpreteerd wordt. Ik probeer geen punt te maken. Ik stel een vraag.

bewerkt door Alo
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:

@Alo

Niet erg dat je een vraag stelt, alleen gaat het hier over de sabbat. Maak anders een nieuw topic of zoek een bestaand topic waarin dit past.

Het ging over farizeeërs e.d 

 

13 minuten geleden zei Alo:

We hebben het hier over de god die slavernij goedkeurde (Excodus/Leviticus)? De god die duizenden eerstgeborenen dood liet maken als straf voor 1 man die niet wilde luisteren (farao van Egypte)? Die god? En die voor alles? Hoe rijm jij dit precies?

PS: voordat het (verkeerd) geïnterpreteerd wordt. Ik probeer geen punt te maken. Ik stel een vraag.

Ja voor mij wel. 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:

@Alo

Niet erg dat je een vraag stelt, alleen gaat het hier over de sabbat. Maak anders een nieuw topic of zoek een bestaand topic waarin dit past.

Voordat je begint 'dat beloof ik' en ik.. bespreken een "issue" aangaande de sabbat.

Apart. Regelmatig worden OT vragen gesteld. Lijkt er echter wel op dat wanneer het vervelende vragen zijn men z.s.m. "off-topic!" roept. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Thinkfree:

Als God in het o.t straft met de dood gelijk na de zonde is dat gans rechtvaardig, echter kwam God ook als mens naar de aarde om te laten zien hoe onze houding moet zijn naar God en onze naaste.

Dus God moest zichzelf corrigeren c.q. komen toelichten. In het OT genadeloos iemand op sabbat (laten) doden (houtsprokkelaar) en in het NT als mens genadig 'wie zonder zonde is werpe de eerste steen' zeggen (overspelige vrouw) en op sabbat de farizeeën uitleggen dat de sabbat er is om de mens en niet de mens om de sabbat (Marcus 2:27). Ah okee.

43 minuten geleden zei Thinkfree:

O.t God boven alles.

N.t de naaste als jezelf.

God als mens: wie van u zonder zonde is werpe de eerste steen.

Hiermee suggereer je dat in het NT 'God boven alles' niet meer van toepassing is en in het OT 'de naaste als jezelf' nooit van toepassing is geweest. Klopt dat wel?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Alo:

Apart. Regelmatig worden OT vragen gesteld. Lijkt er echter wel op dat wanneer het vervelende vragen zijn men z.s.m. "off-topic!" roept. 

@nikie90

ik geef niet om een beetje ruimte dat heeft een goedlopend topic juist nodig, dus sabbat en daaruitlopende vragen zijn ok. Graag niet verder dan dat, dan graag een nieuw topic maken anders word het te chaotisch.

En nee, ik vindt het geen lastige vragen reageer in een juist topic en allicht kom ik op bezoek. 

Hier graag verder met het onderwerp of betrekking daarop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Alo:

@nikie90

Mijn vraag: Hoe rijm jij dit precies?

Jouw antwoord: Ja voor mij wel. 
 

Mkay.....

Je stelt twee vragen, die voor alles? Ja voor mij wel.

maar anders ja heerlijk.. farao was een tyrant en die in slavernij vielen in die tijdlijn vochten tegen Israël. 

 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dus God moest zichzelf corrigeren c.q. komen toelichten. In het o.t. genadeloos iemand op sabbat (laten) doden (houtsprokkelaar) en in het n.t. als mens genadig 'wie zonder zonde is werpe de eerste steen' zeggen (overspelige vrouw) en op sabbat de farizeeën uitleggen dat de sabbat er is om de mens en niet de mens om de sabbat (Marcus 2:27). Ah okee.

Als je het boek jozua leest, zie je dat er een man wordt gedood omdat hij steelt. Dit heeft dus niet enkel met de sabbat van doen. Maar Gods heiligheid.

Je zal in de bijbel reflexen vinden van Gods heiligheid, rechtvaardigheid als genade en vergeving. 

9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hiermee suggereer je dat in het nt 'God boven alles' niet meer van toepassing is en in het ot 'de naaste als jezelf' nooit van toepassing is geweest. Klopt dat wel?

Nee, de nadruk. Want het o.t zit verstopt in het nieuwe als het nieuwe in het oude. Gods gebod veranderd nimmer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Thinkfree:

Als je het boek jozua leest, zie je dat er een man wordt gedood omdat hij steelt. Dit heeft dus niet enkel met de sabbat van doen. Maar Gods heiligheid.

Stelen is wat anders dan hout sprokkelen. Niemand ondervindt er hinder van als iemand wat hout sprokkelt. Bij stelen is dat een ander verhaal.

In 2 Samuël 6:7 doodt 'God' Uzzah zonder pardon omdat Uzzah probeert te verhinderen dat de ark op de grond valt. Het was dus blijkbaar beter geweest om de ark op de grond te laten vallen. De 'barmhartige God van het OT' in de praktijk.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Bastiaan73:

Stelen is wat anders dan hout sprokkelen. Niemand ondervindt er hinder van als iemand wat hout sprokkelt. Bij stelen is dat een ander verhaal.

In 2 Samuël 6:7 doodt 'God' Uzzah zonder pardon omdat Uzzah probeert te verhinderen dat de ark op de grond valt. Het was dus blijkbaar beter geweest om de ark op de grond te laten vallen. De 'barmhartige God' in de praktijk van het OT.

Et gaat om de liefde/liefdeloosheid

God liefhebben boven alles, waaronder het 4de gebod valt (1-4)

En de naaste als jezelf 5-10 (waaronder stelen)

Een zondig mens kan Gods heiligheid niet aanraken, de ark reprensenteerde Gods troon.

Het grote gebod lag in de troon van God. (Heiligheid) 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Thinkfree:

Dit heeft dus niet enkel met de sabbat van doen. Maar Gods heiligheid.

Jullie slaan allemaal een detail over? De houtsprokkelaar maakte onderdeel uit van het collectief die deze wetten nationaal geaccepteerd hadden. Moest er dan achteraf teruggedeinsd worden zodra iemand de wet overtrad? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Mooi.

Ark van het verbond lees ik dan de Christus in de mens, en het 'men kan geen 2 heren dienen'; óf het ene, óf de Ander. Samen gaat niet, vandaar de ''offergave van het vlees'' zogezegd. Of de duisternis heeft het Licht niet begrepen en kan het ook niet grijpen.

Laten we terug gaan naar het onderwerp, net zoals jij zegt niemand komt tot de vader dan door christus. Had men in het o.t in liefde en geloof gezien op Christus was men niet gedood.

 

En dus staat het complete gebod van God inclusief sabbat nog fier overeind. Want ook wij worden gedood zonder Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei nikie90:

Jullie slaan allemaal een detail over? De houtsprokkelaar maakte onderdeel uit van het collectief die deze wetten nationaal geaccepteerd hadden. Moest er dan achteraf teruggedeinsd worden zodra iemand de wet overtrad? 

Ook daar heb je gelijk aan Nikie, Israel hoorde Gods heiligheid te reflecteren naar andere volkeren toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid