Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

19 minuten geleden zei sjako:
31 minuten geleden zei Thinkfree:

Brekende brood van huis tot huis, geeft aan dat men symbolisch at. Dus geen hele maaltijd.

Nee hoor. 

ritueel?
Paulus schrijft in 1Korinthe 10:16 over “het brood dat wij breken”. Menigeen zal wellicht daarbij denken aan een ritueel. Maar een blik in de concordantie maakt al snel duidelijk dat ‘het brood breken’ een staande uitdrukking is voor een maaltijd. 

1 kor 10:16 

16 De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

11 minuten geleden zei Thinkfree:

6 De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van 

Ja, dat voorbeeld van die website is niet goed gekozen, want daar slaat het wel op het heilig avondmaal. Maar het gaat erom dat 'brood breken' niet altijd hoeft te slaan op het heilig avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat voorbeeld van die website is niet goed gekozen, want daar slaat het wel op het heilig avondmaal. Maar het gaat erom dat 'brood breken' niet altijd hoeft te slaan op het heilig avondmaal.

Dat zal ongetwijfeld, echter in de context van handelingen lijkt het mij sterk dat het niet over het avondmaal gaat.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Dat zal ongetwijfeld, echter in de context van handelingen lijkt het mij sterk dat het niet over het avondmaal gaat.

Handelingen 2 kan niet over het avondmaal gaan want dat werd niet in particuliere huizen gedaan. Interpreteren heet dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Handelingen 2 kan niet over het avondmaal gaan want dat werd niet in particuliere huizen gedaan. Interpreteren heet dat.

Dat is dan ook een slecht onderbouwde aaname, want korhintiers wil aangeven dat er onderscheidt moet zijn tussen voeden en het symbolisch avondmaal. Zowel in de particuliere huizen als in de vergader plaatsen, welke ook een particulier huis kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Dat is dan ook een slecht onderbouwde aaname, want korhintiers wil aangeven dat er onderscheidt moet zijn tussen voeden en het symbolisch avondmaal. Zowel in de particuliere huizen als in de vergader plaatsen, welke ook een particulier huis kan zijn.

Paulus geeft aan dat wanneer ze willen eten voor het eten dat ze dat maar thuis moeten doen. Maw een heilig avondmaal wordt niet thuis gehouden. Het gaat in Handelingen 2 om liefdesmaaltijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Paulus geeft aan dat wanneer ze willen eten voor het eten dat ze dat maar thuis moeten doen. Maw een heilig avondmaal wordt niet thuis gehouden. Het gaat in Handelingen 2 om liefdesmaaltijden.

Zoals de tekst zelf zegt,  gaat Handelingen 2 over het einde der tijden dat toen dus begon. En inmiddels zijn we 2000 jaar verder....

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Paulus geeft aan dat wanneer ze willen eten voor het eten dat ze dat maar thuis moeten doen. Maw een heilig avondmaal wordt niet thuis gehouden. Het gaat in Handelingen 2 om liefdesmaaltijden.

Men behoort van het avondmaal geen eetpartij te maken, dat is wat het onderscheidt betreft.

Waar of wanneer men het avondmaal houdt of met hoeveel(waar twee of drie in mijj naam vergaderd zijn daat ben ik in het midden.) Is totaal irrelevant.

Jezus zegt ook 'doe dit dikwijls tot mijn gedachtenis' in mijn beleving is 1× in het jaar niet 'dikwijls'

 

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zoals de tekst zelf zegt,  gaat Handelingen 2 over het einde der tijden dat toen dus begon. En inmiddels zijn we 2000 jaar verder....

De eindtijd is begonnen na christus, ook is het voorspeld dat er spotters zullen komen precies dit roepende.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Thinkfree:

Men behoort van het avondmaal geen eetpartij te maken, dat is wat het onderscheidt betreft.

Ja, dat is het waar het om draait. Eten moet je thuis doen. Het avondmaal werd in groepsverband gedaan.

37 minuten geleden zei Thinkfree:

Jezus zegt ook 'doe dit dikwijls tot mijn gedachtenis' in mijn beleving is 1× in het jaar niet 'dikwijls'

Zo dikwijls betekent gewoon geregeld en dat kan dus 1x per jaar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat is het waar het om draait. Eten moet je thuis doen. Het avondmaal werd in groepsverband gedaan.

Ikzelf kan prima onderscheidt maken tussen eten en het heilig avondmaal, waar ik ook ben.

Draai jouw zin ' eten moet je thuis doen' eens om. Eet jij nooit buiten jouw huis ? Dezelfde logica geldt voor het heilig avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat is het waar het om draait. Eten moet je thuis doen. Het avondmaal werd in groepsverband gedaan.

Behalve bij jullie, daar is het een kwestie van koekeloeren naar het avondmaal waar er in zeer gunstige omstandigheden eentje aan tafel zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Liefdemaaltijd

De breking van het brood had ongetwijfeld meer het karakter van een liefdemaaltijd, waarbij gesproken en gezongen werd van het heil dat God had bereid. Het was zeker niet de gestileerde avondmaalsviering zoals wij die nu kennen. In ieder geval mag „dagelijks" niet uit deze context worden gelicht om het te gebruiken voor de frequentie van de avondmaalsviering. (bron: digibron.nl)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Zo dikwijls betekent gewoon geregeld en dat kan dus 1x per jaar zijn.

Dikwijls

dikwerf, frequent, herhaaldelijk, menigmaal, vaak, veeltijds, veelvuldig. als synoniem van een ander trefwoord: meestal (bw) : dikwijls, doorgaans, gewoonlijk, in de regel, in het algemeen, meest, meestentijds, over het algemeen, veeltijds, veelal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Liefdemaaltijd

De breking van het brood had ongetwijfeld meer het karakter van een liefdemaaltijd, waarbij gesproken en gezongen werd van het heil dat God had bereid. Het was zeker niet de gestileerde avondmaalsviering zoals wij die nu kennen. In ieder geval mag „dagelijks" niet uit deze context worden gelicht om het te gebruiken voor de frequentie van de avondmaalsviering. (bron: digibron.nl)

Mensen moeten stoppen met het zelf maken van regeltjes, men kon het ook gewoon samen doen in onderscheidt, eerst samen het heilig avondmaal houden en daarna een liefdesmaaltijd. Dikwijls koppel ik eerder aan dagelijks dan aan jaarlijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

Mensen moeten stoppen met het zelf maken van regeltjes, men kon het ook gewoon samen doen in onderscheidt, eerst samen het heilig avondmaal houden en daarna een liefdesmaaltijd. Dikwijls koppel ik eerder aan dagelijks dan aan jaarlijks.

Juist daarom is er geen een lijn te vinden in de frequentie van het avondmaal in de christelijke kerken. De een viert het 4x per jaar, de ander eens per maand, weer een ander 6x etc. Jezus heeft het ingesteld op de avond voor Zijn dood voor het Pascha. Het brood en de wijn heeft in feite altijd al vooruit gewezen naar Christus. Het avondmaal werd 1x per jaar gehouden. Ik vind het ook passend dat dit avondmaal nu nog steeds 1x per jaar wordt gehouden. Anders ga je voorbij aan de betekenis. 

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Niet bij jullie, maar in zijn totaliteit. Wordt er een lijst bijgehouden?

Ja, volgens mij heb ik het elders in de topic al ergens geschreven. 18.013 in 2016. Maar dit getal kan fluctueren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Liefdemaaltijd

De breking van het brood had ongetwijfeld meer het karakter van een liefdemaaltijd, waarbij gesproken en gezongen werd van het heil dat God had bereid. Het was zeker niet de gestileerde avondmaalsviering zoals wij die nu kennen. In ieder geval mag „dagelijks" niet uit deze context worden gelicht om het te gebruiken voor de frequentie van de avondmaalsviering. (bron: digibron.nl)

Kijk eens, nog wat schrijfwerk van Digibron:

https://www.digibron.nl/search/detail/012ea3c3e3986781c2dc9af2/jehovahs-getuigen-colporteurs-van-de-satan

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Ik vind het ook passend dat dit avondmaal nu nog steeds 1x per jaar wordt gehouden. Anders ga je voorbij aan de betekenis. 

Die betekenis zit in het hart, zou droevig zijn daar alleen met het avondmaal aan te gedenken. Terwijl het avondmaal ter vertroosting en versterking is voor eenieder die leeft in christus. En roep op dat degene zich gewassen in het bloed dit dikwijls te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Kijk eens, nog wat schrijfwerk van Digibron:

Het een kan waar zijn het ander niet he.

32 minuten geleden zei Thinkfree:

Die betekenis zit in het hart, zou droevig zijn daar alleen met het avondmaal aan te gedenken. Terwijl het avondmaal ter vertroosting en versterking is voor eenieder die leeft in christus. En roep op dat degene zich gewassen in het bloed dit dikwijls te doen.

We blijven verschillen in interpretatie, maar even goede vrienden hoor. Hier wil ik het bij laten, anders wordt het een welles nietes verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid