Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Wat zeg je?

Je typte naar DBI

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hetzelfde lot staat jou te wachten als je volhard in wat je hier aan het doen bent... Ook al leven we in zogenaamde post oudtestamentische tijden.

Hetzelfde lot als de houtsprokkelaar bedoel je toch? Dus vraag ik je of je al een paar mooie stenen hebt uitgezocht. Nou ja mooie. In elk geval stenen die lekker hard aankomen en veel schade aanrichten natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Je typte naar DBI

Hetzelfde lot als de houtsprokkelaar bedoel je toch? Dus vraag ik je of je al een paar mooie stenen hebt uitgezocht. Nou ja mooie. In elk geval stenen die lekker hard aankomen en veel schade aanrichten natuurlijk.

Tegenwoordig gooit men met lege plastic flessen in Israël als je sabbat breekt niet meer met stenen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daar is niets liefdeloos aan. Jij bent God niet. Als de houtsprokkelaar God zo nodig wil beledigen en Hem regelrecht laat merken niets met Zijn regels te maken willen hebben, dan volgen daar dus consequenties op. Hetzelfde lot staat jou te wachten als je volhard in wat je hier aan het doen bent... Ook al leven we in zogenaamde post oudtestamentische tijden.

Uiteraard, en als je dan een beetje hout bij elkaar zoekt moet je DOOD want dat is rechtvaardig en liefdevol...... ?

Volgens mij heeft iemand die hout sprokkelt het gewoon koud en is hij niet zozeer bezig om een god te beledigen, laat staan dat de man wist van het verbod... 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-10-2019 om 15:49 zei sjako:

Juist omdat het niet in de Bijbel thuishoort.

Natuurlijk hoort het in de bijbel thuis. Dit zou helemaal geen kwestie mogen zijn voor een gelovige.  God stuurde zijn Zoon immers niet om te veroordelen maar om de wereld te redden.

Jezus zegt zelf dat Hij niet gekomen is om te oordelen maar om te behouden.
 

Joh 12, 47 Ik ben immers niet gekomen om over de wereld te oordelen, maar om de wereld te redden. 48 Wie mij afwijst en mijn woorden niet aanneemt heeft al een rechter: alles wat ik gezegd heb zal op de laatste dag over hem oordelen

Joh 3, 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.

Luk 6, 36 Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Uiteraard, en als je dan een beetje hout bij elkaar zoekt moet je DOOD want dat is rechtvaardig en liefdevol...... ?

Volgens mij heeft iemand die hout sprokkelt het gewoon koud en is hij niet zozeer bezig om een god te beledigen, laat staan dat de man wist van het verbod... 

Wat is het toch met die liefde? Waarom is het van sprake... Criminelen en moordenaars hebben ook liefde. Nergens staat sabbat dag houden uit liefde. 

Numeri speelt zich af na de reis in de wildernis en voordat ze het beloofde land binnen gaan. Als je dan niet in je tent blijft en sabbat breekt nadat de hele natie getuige was van G-d op Sinai en het convenant accepteert.. ja niet slim. Je reist mee met priesters die een ark dragen je ziet/hoort G-d en allerlei wonderen, dan moet je je toch beseffen dat je met een serieuze theocratie meereist en kan je je beter aan de wet houden en luisteren naar Mozes lijkt me.. of die man moest zich eerder bedenken en niet meereizen met Israël.

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei nikie90:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Uiteraard, en als je dan een beetje hout bij elkaar zoekt moet je DOOD want dat is rechtvaardig en liefdevol...... ?

Volgens mij heeft iemand die hout sprokkelt het gewoon koud en is hij niet zozeer bezig om een god te beledigen, laat staan dat de man wist van het verbod... 

Wat is het toch met die liefde? Waarom is het van sprake... Criminelen en moordenaars hebben ook liefde. Nergens staat sabbat dag houden uit liefde. 

Numeri speelt zich af na de reis in de wildernis en voordat ze het beloofde land binnen gaan. Als je dan niet in je tent blijft en sabbat breekt nadat de hele natie getuige was van G-d op Sinai en het convenant accepteert.. ja niet slim. Je reist mee met priesters die een ark dragen, dan moet je je toch beseffen dat je met een serieuze theocratie meereist en kan je je beter aan de wet houden lijkt me..

Het gebrek aan bijbelkennis bij sommigen is soms stuitend.
Nergens staat dat de houtsprokkelaar bij het volk van Israel hoorde.
Integendeel: er staat de 'de kinderen Israels' in de woestijn waren daar een man aantroffen die hout sprokkelde.

De conclusie dat de man bij Israel hoorde is geheel voor eigen rekening.
Voor de rest schrijf je eigenlijk dat je binnen een dictatuur gewoon je mond moet houden, en als je dat niet doet, de doodstraf rechtvaardig is. Lekker hoor!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het gebrek aan bijbelkennis bij sommigen is soms stuitend.
Nergens staat dat de houtsprokkelaar bij het volk van Israel hoorde.
Integendeel: er staat de 'de kinderen Israels' in de woestijn waren daar een man aantroffen die hout sprokkelde.

De conclusie dat de man bij Israel hoorde is geheel voor eigen rekening.
Voor de rest schrijf je eigenlijk dat je binnen een dictatuur gewoon je mond moet houden, en als je dat niet doet, de doodstraf rechtvaardig is. Lekker hoor!

 

Inderdaad is er weinig bijbelkennis

Op Sinai was het de kinderen Israëls en iedereen die er bij was (dus niet Israel, maar mensen die mee waren gegaan) dat als ze wouden mee reizen met Israël zij ook het convenant moesten binnen gaan 

42 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Voor de rest schrijf je eigenlijk dat je binnen een dictatuur gewoon je mond moet houden, en als je dat niet doet, de doodstraf rechtvaardig is. Lekker hoor!

 

Als wij nu met ze alle bepalen een wet in te voeren en deze wet te behouden, dan moet je je er ook aan houden of je verpest het voor iedereen als je je er niet aanhoudt. Niemand steelt en als jij dan steelt en geen straf krijgt is het ook oneerlijk voor eerdere mensen die wel zijn gestraft en oneerlijk voor mensen die zich wel aan de wet hielden.

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei nikie90:

Als wij nu met ze alle bepalen een wet in te voeren en deze wet te behouden, dan moet je je er ook aan houden of je verpest het voor iedereen als je je er niet aanhoudt. Niemand steelt en als jij dan steelt en geen straf krijgt is het ook oneerlijk voor eerdere mensen die wel zijn gestraft en oneerlijk voor mensen die zich wel aan de wet hielden. Ook wordt dan de wet niet behouden en wordt deze inzetting "verdorven" of verlaten. 

Daarom is het ook, "die man zal zeker gedood worden want hij heeft het gebod verdorven", of hoe het ook staat in je vertaling.

Als wij nu met z'n allen bepalen een wet in te voeren enz. laten we dan ook een passende straf verzinnen voor de eventuele overtreding. Als je in bepaalde landen steelt wordt je hand er af gehakt. Dat is ook keihard maar de dader blijft leven. De doodstraf voor een beetje hout sprokkelen is en blijft een buitenproportionele en genadeloze straf voor een zogenaamde 'barmhartige' god.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Natuurlijk hoort het in de bijbel thuis. Dit zou helemaal geen kwestie mogen zijn voor een gelovige.  God stuurde zijn Zoon immers niet om te veroordelen maar om de wereld te redden.

Ik kan ook zoveel verhalen verzinnen. Het is geschreven door een andere schrijver in een andere stijl en komt niet voor in de oudste afschriften (codexen)  voor. Het is later toegevoegd. Maar nu hou ik erover op, want het is offtopic hier.

1 uur geleden zei nikie90:

Wat is het toch met die liefde? Waarom is het van sprake... Criminelen en moordenaars hebben ook liefde. Nergens staat sabbat dag houden uit liefde. 

Alles draait om de liefde. De sabbat was ook een liefdevolle instelling. Ook dieren, slaven etc kregen rust. Christenen mogen een nog grotere rust ingaan. En straks breekt de 'grote sabbat' aan, het duizendjarig Rijk. Logischerwijs het zevende millennium.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Bastiaan73:

Je typte naar DBI

Hetzelfde lot als de houtsprokkelaar bedoel je toch? Dus vraag ik je of je al een paar mooie stenen hebt uitgezocht. Nou ja mooie. In elk geval stenen die lekker hard aankomen en veel schade aanrichten natuurlijk.

Die opdracht heb ik niet gekregen van God. Hij zal Zelf met dergelijke mensen gaan gooien. Zo hupsakee in de buitenste duisternis waar enkel geween en tandengeknars zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

De conclusie dat de man bij Israel hoorde is geheel voor eigen rekening.
Voor de rest schrijf je eigenlijk dat je binnen een dictatuur gewoon je mond moet houden, en als je dat niet doet, de doodstraf rechtvaardig is. Lekker hoor!

Theocratie is geen dictatuur, want God is Soeverein. God heeft sowieso alles te zeggen over ons, Hij is onze maker. In een theocratie moet heiligheid bovenaan staan. Overtredingen werden streng gestraft en dat snappen wij niet omdat we nu onder de onverdiende goedheid oftewel genade staan van Christus, al wil dat niet zeggen dat we alles maar mogen doen. 

Maar ben met je eens dat de sprokkelaar niet Joods hoeft te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
15 uur geleden zei Bastiaan73:

Je typte naar DBI

Hetzelfde lot als de houtsprokkelaar bedoel je toch? Dus vraag ik je of je al een paar mooie stenen hebt uitgezocht. Nou ja mooie. In elk geval stenen die lekker hard aankomen en veel schade aanrichten natuurlijk.

Die opdracht heb ik niet gekregen van God. Hij zal Zelf met dergelijke mensen gaan gooien. Zo hupsakee in de buitenste duisternis waar enkel geween en tandengeknars zal zijn.

'Dergelijke mensen'. Bedoel je houtsprokkelaars? Gaat God daar mee gooien? Zijn variant van dwergwerpen o.i.d.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Als wij nu met z'n allen bepalen een wet in te voeren enz. laten we dan ook een passende straf verzinnen voor de eventuele overtreding. Als je in bepaalde landen steelt wordt je hand er af gehakt. Dat is ook keihard maar de dader blijft leven. De doodstraf voor een beetje hout sprokkelen is en blijft een buitenproportionele en genadeloze straf voor een zogenaamde 'barmhartige' god.

Nee het ging niet om het hout sprokkelen, het ging om het tenietdoen van een nationale inzetting/breken van de sabbat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei nikie90:

Nee het ging niet om het hout sprokkelen, het ging om het tenietdoen van een nationale inzetting/breken van de sabbat. 

Bla. Ik ben klaar met dit topic en vind mensen die géén problemen hebben met het stenigen van de houtsprokkelaar (en dus blijkbaar zouden hebben meegestenigd als ze er bij waren geweest) een stelletje griezels; allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Alles draait om de liefde. De sabbat was ook een liefdevolle instelling. Ook dieren, slaven etc kregen rust. Christenen mogen een nog grotere rust ingaan. En straks breekt de 'grote sabbat' aan, het duizendjarig Rijk. Logischerwijs het zevende millennium.

Doodstraf is simpelweg niet liefdevol. De sabbat is een eeuwigdurende inzetting en verbond tussen Israël en G-d en een heilige dag. Het breken van de sabbat is dus een overtreding daarvan.

43 minuten geleden zei Bastiaan73:

Bla. Ik ben klaar met dit topic en vind mensen die géén problemen hebben met het stenigen van de houtsprokkelaar (en dus blijkbaar zouden hebben meegestenigd als ze er bij waren geweest) een stelletje griezels; allemaal.

Ik heb er een probleem mee. Want waarom zat die meneer nou hout te sprokkelen als hij wist dat het niet mocht? Ik wil zo iemand liever ook niet in mijn omgeving hebben als diegene doelbewust doet wat we gezamenlijk afspraken en mee eens waren nou niet te doen. We spreken af niet in elkaars eten te spugen en dan doe je het toch. Een opgeheven hand en #_&€+ aan iedereen hebben dan raar opkijken en zielig doen als je een steen naar je kop krijgt? Dat is hoe ik het opvat als ik dat hoofdstuk lees gecombineerd met jullie reactie over hoe erg het is. Ik vind jou een griezel omdat jij het opneemt voor diegene die in mijn eten spuugt (metaforisch), ik vind jou een griezel omdat je doelbewust mijn verbond met G-d teniet doet/breken van de sabbat (begrijpend lezen van numeri)

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei nikie90:

Doodstraf is simpelweg niet liefdevol. De sabbat is een eeuwigdurende inzetting en verbond tussen Israël en G-d en een heilige dag. Het breken van de sabbat is dus een overtreding daarvan.

Dat had dan ook te maken met het heilige karakter van de sabbat. Het volk stond onder het verbond wat ze zelf ook met God, die heilig is, hadden afgesloten. Je kan niet een beetje het verbond onderhouden, of een beetje heilig volk zijn. Dat past niet bij het heilige van God. Hier zie je ook het grote verschil van voor en na Christus. Nu staan we onder genade en is de Wet niet meer geldig. Er is welliswaar een Wet van de Christus, maar die is anders dan de verbondswet van JHWH. Als JHWH Zijn verbond niet strikt had gehouden dat was het volk Israël opgegaan in andere volken en was de komst van de Christus in gevaar gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Dat had dan ook te maken met het heilige karakter van de sabbat. Het volk stond onder het verbond wat ze zelf ook met God, die heilig is, hadden afgesloten. Je kan niet een beetje het verbond onderhouden, of een beetje heilig volk zijn. Dat past niet bij het heilige van God. Hier zie je ook het grote verschil van voor en na Christus. Nu staan we onder genade en is de Wet niet meer geldig. Er is welliswaar een Wet van de Christus, maar die is anders dan de verbondswet van JHWH. Als JHWH Zijn verbond niet strikt had gehouden dat was het volk Israël opgegaan in andere volken en was de komst van de Christus in gevaar gekomen.

Maar geen jood gelooft dat de thora niet meer geldig is. Alleen christenen geloven dat. Een jood gelooft nog steeds dat in werkelijkheid dat dezelfde implicaties gelden omtrent de wet - de ernst van het misdrijf is nog steeds hetzelfde. 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Ja maar geen jood gelooft dat de thora niet meer geldig is. Alleen christenen geloven dat. Een jood gelooft nog steeds dat in werkelijkheid dat dezelfde implicaties gelden omtrent de wet - de ernst van het betreffende misdrijf is nog steeds hetzelfde.

Ja, dat klopt. Toch mooi dat Jezus hier een eind aan heeft gebracht. Wat dat betreft gaan Christenen heel veel diepere rust binnen. Wat overigens niet wil zeggen dat een dag rust houden verkeerd is. Hou je sabbat dan moet je ook de andere Wetten nauwgezet opvolgen, wat eigenlijk geen mens kan. De Bijbel noemt de Wet als de wet die het volk Israël heeft geleid naar de Christus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat klopt. Toch mooi dat Jezus hier een eind aan heeft gebracht. Wat dat betreft gaan Christenen heel veel diepere rust binnen. Wat overigens niet wil zeggen dat een dag rust houden verkeerd is. Hou je sabbat dan moet je ook de andere Wetten nauwgezet opvolgen, wat eigenlijk geen mens kan. De Bijbel noemt de Wet als de wet die het volk Israël heeft geleid naar de Christus. 

Voor Israël bleef sabbat gewoon bestaan voor en na Romeinen en vandaag de dag nog steeds. Of als je Israël met het christendom invult vervang het woord Israël dan met Joden. Dat Jezus volgelingen had betekent niet dat alle Israëlieten hem volgden of dat alle historie voor en na Titus verdwenen is uit de Joodse geschiedenis vanwege het christendom, of in andere woorden: het Judaïsme en o.a. het houden van de sabbat is gewoon door gegaan. 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei sjako:

Als je een onderdeel van de Wet wilt houden moet je de hele Wet houden anders heeft het geen zin.

Dus het heeft geen zin om je bijvoorbeeld aan "Gij zult niet doden" te houden? Ik begrijp wel wat je bedoelt maar je drukt je ongelukkig uit. Wat je zou moeten zeggen is dat indien je je verlossing van de wet wilt laten afhangen je dan de hele wet moet houden. Zoals jij het zegt is het net alsof er iets mis zou zijn met God's regels en richtlijnen. Zo is er natuurlijk niets mis met het houden van de sabbat, zoals er ook niets mis is met rein voedsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid