Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei sjako:

Dan zijn we het toch eigenlijk eens?

Het doen van Gods geboden is een doel in het groeiproces, Ik vraag me af of men wel kan groeien bij ontkenning daarin.

Dat is ook de kern van de zendbrieven dat de volwassen bomen de kleine plantjes geen onnodige last oplegd, maar rustig en ondersteunend hun weg kunnen banen in Christus. Het uiteindelijke doel is compleet heilig leven voor God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

1 uur geleden zei Thinkfree:

Niet omdat het moet, maar mede door ontdekking zowel in de praktijk als theoretisch heb ik sinds een week besloten geen varkensvlees meer te eten

Op zich geen gek besluit. We kunnen natuurlijk wel leren van het Oude verbond. In principe mogen we alles eten, maar God heeft niet voor niets varkensvlees onrein verklaard. Ik eet het ook niet veel. Het groeien in het geloof valt in deze tijd niet mee. Ik denk dat het een proces is van vallen en opstaan. Maar telkens als het fout gaat weten we dat het zoenoffer die zonde zal bedekken mits we er echt spijt van hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Op zich geen gek besluit. We kunnen natuurlijk wel leren van het Oude verbond.

Er zit genoeg wijsheid in, dwaas om die niet te benutten. 

1 uur geleden zei sjako:

. Ik denk dat het een proces is van vallen en opstaan. Maar telkens als het fout gaat weten we dat het zoenoffer die zonde zal bedekken mits we er echt spijt van hebben. 

Drom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei sjako:

Dit was VOOR Christus. God houdt wel Zich wel aan Zijn verbond, maar de mens niet. Dus het verbond is veranderd. JHWH heeft de deur naar de heidenen opengezet om dat het verbondsvolk Israël zich er niet aan hield. Het is maar goed ook, want zo kan de hele wereld in een goede verhouding komen met God.

Niet zo vreemd, want het verbond was een eenzijdige afspraak van de kant van God. Hij is dus de enige die in het kader van dat verbond iets beloofde en dat niet na kwam door het te veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-10-2019 om 09:11 zei sjako:

Ik denk juist dat buitenstaanders het denken te weten. Alles is gebaseerd op de Schrift. 

Dit was VOOR Christus. God houdt wel Zich wel aan Zijn verbond, maar de mens niet. Dus het verbond is veranderd. JHWH heeft de deur naar de heidenen opengezet om dat het verbondsvolk Israël zich er niet aan hield. Het is maar goed ook, want zo kan de hele wereld in een goede verhouding komen met God.

Je maakt er wel een heel ander verhaal van als je gewoon het O.T en die verzen leest zoals het geschreven staat. Ik weet niet of je verder erop in wilt gaan, maar nergens staat in het O.T dat niemand tot de schepper kan komen in het O.T staat juist iets heel anders als die claim. Onderbouw anders met verzen uit het O.T als je claims maakt m.b.t het O.T. (ik doe dat namelijk wel) Ik kan anders ook claimen en zeggen wat ik wil zonder enige onderbouwing. Als je dan gelijk blijkt te hebben dan heb ik er tenminste wat aan want dan heb ik de bronnen, ik neem liever niets ter harte als theologische waarheid als het niet in het O.T staat.

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-11-2019 om 21:48 zei Olorin:
Op 7-11-2017 om 20:15 zei Thinkfree:

niet ?

Zaterdag is Sabbath. 

 Ik ben geen Jood en doe niks me de sabbath. 

De Sabbath is niet meer geldig voor de Christenen om de eenvoudige reden dat het geen joden zijn. Denk dat dit de reden is dat de zaterdag is losgelaten en dat onder invloed van keizer Constatijn, die ook de zonnegod aanbad, de zondag als een soort van een Sabbath heeft uitgeroepen. Ik kan geen Bijbelse grond vinden dat de Sabbath voor de ‘heidense’ Christenen nog geldig zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-11-2019 om 16:25 zei nikie90:

Je maakt er wel een heel ander verhaal van als je gewoon het O.T en die verzen leest zoals het geschreven staat. Ik weet niet of je verder erop in wilt gaan, maar nergens staat in het O.T dat niemand tot de schepper kan komen in het O.T staat juist iets heel anders als die claim. Onderbouw anders met verzen uit het O.T als je claims maakt m.b.t het O.T. (ik doe dat namelijk wel) Ik kan anders ook claimen en zeggen wat ik wil zonder enige onderbouwing. Als je dan gelijk blijkt te hebben dan heb ik er tenminste wat aan want dan heb ik de bronnen, ik neem liever niets ter harte als theologische waarheid als het niet in het O.T staat.

Zonder het NT is het niet goed hard te maken. Paulus was het er over eens dat hij niet onder de wet stond. Bijv in 1Kor 9:20 wordt het heel duidelijk gezegd.

Voor de Joden ben ik geworden als een Jood om Joden te winnen. Voor hen die onder de wet staan, ben ik geworden als iemand die onder de wet staat — hoewel ik zelf niet onder de wet sta — om hen die onder de wet staan te winnen.  21 Voor hen die zonder wet zijn, ben ik geworden als iemand zonder wet — hoewel ik niet zonder de wet van God ben en ik onder de wet van Christus sta — om hen die zonder wet zijn te winnen.

Christenen staan dus niet onder de (Mozaische) wet. Joden staan nog wel onder de Wet, totdat ze Christenen zijn geworden. Paulus spreekt over ‘hen die onder de wet staan’. Hijzelf staat er niet meer onder, terwijl hij van Joodse afkomst was. Een Joodse Christen gaat dus over van de Mozaische Wet naar de wet van Christus. Dit is altijd het plan van God geweest. Het stenen hart wordt een hart van vlees. De wet van de Christus omvat zowat de hele Mozaische wet, maar de ceremoniële wetten en spijswetten gelden niet meer. Jezus is namelijk onze nieuwe Hogepriester en Hij heeft eens en voor altijd zijn zoenoffer gebracht. Er zijn geen dierenoffers meer nodig. Het geloof in Christus en er naar leven is voldoende. Je zag dat ook toen Hij stierf. Het gordijn naar het heilige der heilige scheurde van onder tot boven zodat die voor iedereen zichtbaar was. De hogepriester onder het oude verbond was een voorafbeelding van Christus. Hij was de enige die in het heilige der heilige mocht komen, wat een voorafbeelding was van de hemel.

De grote Verzoendag beelde dat ook af. De hogepriester en de dieren waren een voorafschaduwing van Jezus Christus en Zijn verlossingswerk van de hele mensheid. Paulus legt dat uit in Hebreeën 5:4-10. De hogepriester sprenkelde het bloed van offerdieren in het heilige der heilige. De Hogepriester Jezus sprenkelde Zijn eigen bloed. Zie ook Hebreeën 9:11,12

Een Jood die Christus nog niet heeft aangenomen staat dus nog onder de Wet, die nooit volledig te houden is. Door aanname van Christus erkent hij zijn nieuwe Hogepriester en komt onder de Wet van de Christus te staan. De wet van de Christus kent geen specifieke Sabbath meer, maar gaat een grotere rust binnen. En straks de Grote Sabbath het zevende millennium.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

Terwijl Paulus zelf zegt dat hij NIET onder de Wet staat

Nee dat klopt, alsof dat inhoudt dat men vrij mag zondigen terwijl de wedergeboorte het overgestelde leert, men wil niet meer zondigen.

Niet meer onder de wet door Christus in hem bevestigen wij de wet met al onze vermogens.

Ik heb hem lief omdat hij ons eerst heeft liefgehad

Christus is het einde van de wet, dat houdt niet in dat hij die tenietgedaan heeft maar vervuld al mijn terkortkomingen zijn vervuld door zijn werk. Dat neemt niet weg dat ik in liefde in Christus wil zijn als hij, wandelende naar Gods geboden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Nee dat klopt, alsof dat inhoudt dat men vrij mag zondigen terwijl de wedergeboorte het overgestelde leert, men wil niet meer zondigen.

Nee, dat zeker niet. Maar Paulus gaf aan dat sabbatten een voorafschuduwing was van dingen die komen zouden. Nu zijn die dingen gekomen en dan geldt een andere wet, de wet van de Christus. Bovendien was de sabbat aan de Joden gegeven, niet aan de 'heidenen'. De eerste Christenen lieten de sabbat ook los. Pas later is de zondag een soort van sabbat geworden.

2 uur geleden zei Thinkfree:

Christus is het einde van de wet, dat houdt niet in dat hij die tenietgedaan heeft maar vervuld al mijn terkortkomingen zijn vervuld door zijn werk. Dat neemt niet weg dat ik in liefde in Christus wil zijn als hij, wandelende naar Gods geboden.

Zeker, en het is ook zinvol om de oude Wet te kennen en er zoveel mogelijk naar te leven. Maar de benadering is anders. Veel meer op basis van beginselen. En die beginselen heeft Jezus ons geleerd en Paulus heeft die nog verder uitgewerkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Paulus gaf aan dat sabbatten een voorafschuduwing was van dingen die komen zouden

Ja, alle wetten en cerimoniële wetten die een schaduw waren van Christus enz.. het grote gebod valt daar niet onder.

4 minuten geleden zei sjako:

Bovendien was de sabbat aan de Joden gegeven, niet aan de 'heidenen'.

Als jij denkt dat God onderscheid maakt in het oordeel zit je flink mis, want er is juist geen onderscheid.

6 minuten geleden zei sjako:

Maar de benadering is anders. Veel meer op basis van beginselen. En die beginselen heeft Jezus ons geleerd en Paulus heeft die nog verder uitgewerkt.

Het beginsel wordt in 1 woord vervuld "liefde" 

De basis is liefde God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf is dat beginsel.

Door het geloof in Jezus christus

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Als jij denkt dat God onderscheid maakt in het oordeel zit je flink mis, want er is juist geen onderscheid.

Nee, het was expleciet aan Israël gegeven als een blijvend teken tussen God en Israël. Zie Exodus 31:16-17

De Israëlieten moeten de sabbat onderhouden; dat moeten ze in elke generatie doen. Het is een blijvend verbond. 17  Het is een blijvend teken tussen mij en het volk Israël, want in zes dagen heeft Jehovah de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag hield hij op met werken en nam hij rust.”’

Christenen gaan een grotere rust binnen (zie Heb 4:3, 6, 10) Jezus is de Heer van de sabbat in die zin dat Hij in het zevende millennium Koning zal zijn van de Grote Sabbat, het Duizendjarig Rijk. 

1 uur geleden zei Thinkfree:

Het beginsel wordt in 1 woord vervuld "liefde" 

De basis is liefde God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf is dat beginsel.

Door het geloof in Jezus christus

Precies, daarin is alles vervat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Thinkfree:

Als jij denkt dat God onderscheid maakt in het oordeel zit je flink mis, want er is juist geen onderscheid.

Nee, het was expleciet aan Israël gegeven als een blijvend teken tussen God en Israël. Zie Exodus 31:16-17

De Israëlieten moeten de sabbat onderhouden; dat moeten ze in elke generatie doen. Het is een blijvend verbond. 17  Het is een blijvend teken tussen mij en het volk Israël, want in zes dagen heeft Jehovah de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag hield hij op met werken en nam hij rust.”’

16 Dat dan de kinderen Israëls den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten 18tot een eeuwig verbond.

18 Zie Gen. 17:7. 

 
Gen. 17:7  En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u.

Romeinen2

29 Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God

God heeft een eeuwig verbond met het geestelijk Israel daar is de sabbat een teken van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

16 Dat dan de kinderen Israëls den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten 18tot een eeuwig verbond.

Tot de kinderen Israëls dus.

12 minuten geleden zei Thinkfree:

Gen. 17:7  En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u.

Dat is het Abrahamitische verbond, dus niet het Mozaische verbond dat is gesloten met Israël door Mozes. Het was een verbond tussen Abraham en JHWH. Jezus was het zaad zodat het eeuwig verbond zou zijn.

 

18 minuten geleden zei Thinkfree:

29 Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God

God heeft een eeuwig verbond met het geestelijk Israel daar is de sabbat een teken van.

Maar het geestelijke Israël staat nu onder de Wet van de Christus, net als Paulus. Je zou nog kunnen redeneren dat Joodse Christenen nog wel sabbat moeten houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei sjako:

Je zou nog kunnen redeneren dat Joodse Christenen nog wel sabbat moeten houden.

Ik heb 'moeten' even vet gemaakt. Het lijkt me in strijd met Kolossenzen 2 (NBV):

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik heb 'moeten' even vet gemaakt. Het lijkt me in strijd met Kolossenzen 2 (NBV):

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Kolossenzen spreekt over de eigenwillge Godsdienst, 2 peterus 3 waarschuwd voor dit:

16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.

Wet van God staat voor eeuwig, het aanhangsel van dien wet is tenietgedaan.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei sjako:

Zonder het NT is het niet goed hard te maken. 

Tsja .. waarom dan christen worden en niet moslim? Als het NT zegt een vervolg te zijn van het OT de Koran zegt een vervolg te zijn van NT... Kan dan net zo goed tot islam bekeren.

Religie is net als politiek wat dat betreft. 

Ik wou als kind altijd gewoon innoveren en aan mijn ideeën werken om zo mijn steen bij te dragen en merk nu dat dat nog steeds mijn ware aard is. Het boeit mij niet om eeuwig te leven of maagden te krijgen in paradijs ik wil gewoon aan mijn concepten en creativiteit kunnen werken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik heb 'moeten' even vet gemaakt. Het lijkt me in strijd met Kolossenzen 2 (NBV):

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Ik vind het ook niet aannemelijk, laat dat duidelijk zijn.

21 minuten geleden zei Thinkfree:

Kolossenzen spreekt over de eigenwillge Godsdienst, 2 peterus 3 waarschuwd voor dit:

Dus volgens jou waarschuwt de Bijbel voor een ander gedeelte in de Bijbel. Lijkt me sterk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Thinkfree:
34 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik heb 'moeten' even vet gemaakt. Het lijkt me in strijd met Kolossenzen 2 (NBV):

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Kolossenzen spreekt over de eigenwillge Godsdienst

Kolossenzen 2:16 is m.i. juist een reactie op/waarschuwing tegen die eigenwillige godsdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei nikie90:

Tsja .. waarom dan christen worden en niet moslim? Als het NT zegt een vervolg te zijn van het OT de Koran zegt een vervolg te zijn van NT... Kan dan net zo goed tot islam bekeren.

Omdat het NT het OT uitlegt. Pas na Christus is het duidelijk geworden wat bepaalde rituelen betekenden. Zo is het pas na Christus duidelijk geworden wat nu precies de hogepriester voorstelt. Het ene kan je niet los zien van het andere. 

6 minuten geleden zei nikie90:

Religie is net als politiek wat dat betreft. 

Vind het meer op wiskunde lijken. Je moet daar ook dingen bewijzen. Het NT legt de diepere zaken bloot, zodat ze goed te begrijpen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Dus volgens jou waarschuwt de Bijbel voor een ander gedeelte in de Bijbel. Lijkt me sterk.

 

8 minuten geleden zei Bastiaan73:

Kolossenzen 2:16 is m.i. juist een reactie op/waarschuwing tegen die eigenwillige godsdienst.

Ja precies, doe de wil van God vermeng het niet met oude vervulde ceremoniën en inzettingen van mensen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid