Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei thom:
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee. Nergens staat dat het voleinden betekent. 

Jawel, ik heb het toch opgeschreven naar aanleiding van het stukje in het Engels. 

Het staat echter nergens in dat stukje. Ook niet in het Engels, dat Sabbath voleinden betekent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

2 uur geleden zei Dat beloof ik:
10 uur geleden zei thom:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het staat echter nergens in dat stukje. Ook niet in het Engels, dat Sabbath voleinden betekent.

Volmaken dan. Of volbrengen.

Ook niet. 

Als je niet het woord sabbat als startpunt neemt maar het woord voleindigen dan staat dit woord bijvoorbeeld in Johannes 17:

4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt.

Het Griekse grondwoord is hier 'teleioó'. Zie evt https://biblehub.com/greek/5048.htm

In het OT staat het woord bijvoorbeeld in Job 36:

11 Indien zij horen en zich onderwerpen, dan voleindigen zij hun dagen in voorspoed en hun jaren in geluk.

Het Hebreeuwse grondwoord is hier 'kalah'. Zie evt https://biblehub.com/hebrew/3615.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 10 months later...
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Volgende week is een hoge Sabbath. Feast of trumpets. De data waarop dit gevierd wordt verschillen nogal. Welke datum hou jij aan? 

Dat zijn schaduw sabbath dagen en zijn niet verplicht Paulus spreekt hierover in kollossenzen 2:

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;

17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat zijn schaduw sabbath dagen en zijn niet verplicht Paulus spreekt hierover in kollossenzen 2:

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;

17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.

 

Zo lees ik het niet. Ik probeer de Sabbath de feesten en de voedselwetten te houden. Ze zijn niet optioneel. Ik volg hierbij de Grafted church van Lex Meyer. Ik heb de indruk dat zij het goede voorbeeld geven op een oprechte manier. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Zo lees ik het niet. Ik probeer de Sabbath de feesten en de voedselwetten te houden. Ze zijn niet optioneel. Ik volg hierbij de Grafted church van Lex Meyer. Ik heb de indruk dat zij het goede voorbeeld geven op een oprechte manier. 

Dat mag, ik maak onderscheid tussen het koninklijk gebod jakobus 2:8 

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel

Dat is God liefhebben boven alles en de naaste als uzelf, dat zijn de 10 geboden en alles wat daaruit vloeit.

en schaduw geboden hebreeën 10

Want de wet, hebbende een schaduw der toekomende goederen, niet het beeld zelf der zaken, kan met dezelfde offeranden, die zij alle jaren geduriglijk opofferen, nimmermeer heiligen degenen, die daar toegaan

20 minuten geleden zei Thinkfree:

kollossenzen 2:

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;

17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-11-2017 om 20:15 zei Thinkfree:

Graag meningen van medechristenen over de zevende dag.

Is het nou zondag, zaterdag of helemaal niet ?

Doorgaans houden de Nederlandse kerken hun rustdag op zondag. Ik heb gehoord dat het oorspronkelijk, door de eerste kerk (handelingen) op zaterdag gehouden werd. Later zou dit om één of andere (bedrieglijke) reden gewijzigd zijn naar de zondag. Zoals hik het verhaal gehoord heb moet het haast wel waar zijn. Volgens mij is de zaterdag de echte sabbat, rustdag oftewel zevende dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt mij voor dat er sprake is van een begripsverwarring in de discussie. Begrijpen we elkaar wel goed. Aan de ene kant is er sprake van de rustdag en aan de andere kant is er sprake van christelijke samenkomsten. De rustdag heeft met rusten van het werk te maken. Aan de andere kant is christelijke samenkomst een samenkomst van meerdere christenen. Dit is niet aan een tijdstip gebonden. Deze samenkomsten zijn afhankelijk van de agenda's van de christenen. Eén agendapunt lijkt vastgesteld te zijn, dat er op de rustdag niet gewerkt wordt. Dit is voorgeschreven als de sabbat welke de zaterdag is. Verder kun je op elk gewenst moment een samenkomst houden. Dus hoe zijn deze punten strijdig met elkaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-9-2020 om 08:58 zei Chiel Fernig:

Doorgaans houden de Nederlandse kerken hun rustdag op zondag. Ik heb gehoord dat het oorspronkelijk, door de eerste kerk (handelingen) op zaterdag gehouden werd. Later zou dit om één of andere (bedrieglijke) reden gewijzigd zijn naar de zondag. Zoals hik het verhaal gehoord heb moet het haast wel waar zijn. Volgens mij is de zaterdag de echte sabbat, rustdag oftewel zevende dag.

Dat klopt helemaal. Je hoeft alleen maar naar de taal te kijken om dit bevestigd te zien. In het Spaans, Portugees en Italiaans heet de zeven de dag sabbat. In het Frans en Duits is de naam van de zevende dag een afgeleide van sabbat.

Conclusie: De zevende dag als rustdag was alleen bij Joden bekend. De heidense naties kenden geen wekelijkse rustdag. Nadat de Joden verdreven werden uit hun land werd de sabbat als een zegening door de andere volkeren aanvaard en ook christenen hielden de zevende dag (de sabbat) aan als wekelijkse rustdag. Pas onder keizer Constantijn werd die dag vervangen door de zondag. Hiermee wil ik helemaal niet zeggen dat het houden van zondag als de wekelijkse rustdag verkeerd is maar we moeten wel de geschiedkundige feiten willen zien en aanvaarden. Zelf houd ik de zevende dag aan, niet omdat dit zou moeten maar omdat ik het graag wil en de bijzondere betekenis van deze dag meen een beetje te begrijpen.  De Bijbelse feestdagen betekenen voor mij raakpunten tussen de hemel en deze wereld. Ik zie het niet als zaligmakend. Mijn eigen vrouw vindt het maar onzin en dat mag ze. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Maar wel mogen.

Dat zeg je goed, maar even verderop staat dat het betekenisloos is en dient tot de bevredigend van het vlees, als het voorgeschreven wordt. Met andere woorden, we mogen samen komen wanneer we willen. Het gaat niet om de dag zelf.

25 minuten geleden zei Hermanos2:

Je kunt geen reden aangeven waarom we één van God's mooiste geschenken aan de mens zouden weigeren. De Sabbath is één groot feest, nooit afgeschaft. 

de reden staat gewoon in de volgende vers.

17Deze zaken zijn (Hebr. 8:5; 10:1)een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus.

 

bewerkt door Gaitema
Toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Gaitema:

Dat zeg je goed, maar even verderop staat dat het betekenisloos is en dient tot de bevredigend van het vlees, als het voorgeschreven wordt. Met andere woorden, we mogen samen komen wanneer we willen. Het gaat niet om de dag zelf.

de reden staat gewoon in de volgende vers.

Nee, staat nergens dat de Sabbath afgeschaft wordt. Er staat dat gelovigen niet veroordeeld mogen worden omdat ze de Sabbath houden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hermanos2:

Je kunt geen reden aangeven waarom we één van God's mooiste geschenken aan de mens zouden weigeren. De Sabbath is één groot feest, nooit afgeschaft. 

De sabbat was evenals alle andere geboden een voorafschaduw van wat komen ging. Ons rest geen ander gebod meer dan God en elkaar lief te hebben op elke dag. Dat kan nu ook, want Jezus heeft de dood overwonnen en mogen wij nu elke dag als sabbat zien. Wij kunnen nu rusten in Christus volbrachte werk. Dit elke dag vormgeven vergt grotere inspanning dan een enkele dag in de week.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De sabbat was evenals alle andere geboden een voorafschaduw van wat komen ging. Ons rest geen ander gebod meer dan God en elkaar lief te hebben op elke dag. Dat kan nu ook, want Jezus heeft de dood overwonnen en mogen wij nu elke dag als sabbat zien. Wij kunnen nu rusten in Christus volbrachte werk. Dit elke dag vormgeven vergt grotere inspanning dan een enkele dag in de week.

Ik ben van mening dat het door jou geschetste beeld klopt. Maar dat dit nog vóór ons ligt. Na Christus' wederkomst. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ben van mening dat het door jou geschetste beeld klopt. Maar dat dit nog vóór ons ligt. Na Christus' wederkomst. 

Tot dan is kortjakje altijd ziek, midden in de week maar op de sabbat/zondag niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

En dat is het nog steeds. Maar we mogen het wel nu al ervaren. Het is een kostbaar geschenk, net als andere Bijbelse feestdagen. 

Als de sabbat onderdeel uitmaakt van de wet en wat jij beweert waar is, dan heeft Jezus dus niet de hele wet vervuld en zijn we niet gered...

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dan leg mij uit waarom ik sabbat zou moeten houden?

Ik zeg niet dat je dat moet. Mijn eigen vrouw vindt het maar onzin en ik dwing haar op geen enkele manier. Het is mijn eigen ontdekking en ervaring en ik vindt het geen gebod maar een voorrecht. Vroeger rustte ik op de zondag, ook al een zegening, een wekelijkse rustdag, om utilistische redenen. Het is gewoon goed om een dag in de week te rusten van je werk. Later ontdekte ik dat de sabbat niet alleen maar utilistisch is. De sabbat heeft een diepe geestelijke betekenis en die beweegt mij om die dag te vieren, niet als een gebod maar als een goddelijk geschenk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

De sabbat heeft een diepe geestelijke betekenis en die beweegt mij om die dag te vieren, niet als een gebod maar als een goddelijk geschenk. 

Als voorproefje van hemelse aangelegenheden?

2 minuten geleden zei Willempie:

Het is gewoon goed om een dag in de week te rusten van je werk.

Mee eens, maar dat kan ook op een woensdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid