Spring naar bijdragen

Lay-out Bijbel


Aanbevolen berichten

Geen idee, eerlijk gezegd. Traditie?? Er bestaat trouwens ook wel een andere uitvoering, waarbij ter wille van de leesbaarheid nu juist een andere indeling is gekozen dan die in 2 kolommen:

Bijbel, literaire editie (https://www.bol.com/nl/p/bijbel-literaire-editie/1001004002108348/)

Citaat

Literaire uitgave van de Nieuwe Bijbelvertaling, een interconfessionele vertaling waaraan ruim tien jaar is gewerkt door een team van meer dan honderd bijbelwetenschappers, vertalers, literatoren en neerlandici, en die zich kenmerkt door natuurlijk Nederlands. Deze editie is vormgegeven als een roman of literair boek; dat wil zeggen dat de tekst in een kolom per pagina is gezet en dat de versindeling niet in de tekst staat, maar is aangeduid onderaan de pagina's. Met deze uitvoering wordt gemikt op lezers die niet vanuit een religieuze invalshoek, maar cultureel of literair zijn geinteresseerd in de bijbel. In deze versie zijn de deuterocanonieke of apocriefe boeken eveneens opgenomen. De uitgave is voorzien van een algemene inleiding, inleidingen bij elk afzonderlijk bijbelboek en enkele verklarende bijlagen; kaartjes en plattegronden ontbreken in deze editie.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het te maken heeft met (voor)leesbaarheid, maar wellicht ook zodat er meer tekst op een pagina past. Iets wat voor een bijbel, zeker in handformaat, geen overbodige luxe is. Daarom is het papier ook altijd zo dun. Alleen bij lange poëtische stukken is gekozen voor één kolom, om de vrije regelval beter uit te laten komen.
Ook kan het misschien te maken hebben met dat je zo meer ruimte creëert voor aantekeningen (en versieringen), maar dat is meer een eigen gedachte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-11-2017 om 14:08 zei Vleugeltje:

Ik weet niet of dit ook onder 'inhoudelijk' valt. :P Maar ik vroeg me af: waarom is de Bijbel altijd gedrukt in twee kolommen op 1 pagina?

Ik dacht zelf dat het te maken had met de leesbaarheid, zodat sommige paragrafen niet te kort worden. Maar wellicht is er een andere reden voor. 

Nieuwsgierigheid...! :P 

Waarschijnlijk omdat het genummerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja. Het heeft te maken met de links-rechts beweging  van je oog. Bij de terugloop aan het eind van de regel wil je één regel naar beneden en niet meer of minder. Met hele lange regels met kleine letters is dat lastiger. Bij korte regels is er een prbleem dat de rechter kantlijn heel rafelig wordt, of dat er juist veel witte ruimte in de regels moeten om een scherpe kantlijn te krijgen. Daarom is er een ideale letteraantal per regel.

Citaat

Kolommen

Tekst weergeven in kolommen kennen we van de traditionele lay-out in een krant. Maar waarom wordt de tekst juist in deze, vaak smalle, kolommen gezet en hoe wordt de leesbaarheid van teksten hierdoor bepaald? Dit heeft te maken met een aantal punten, zoals de leessnelheid en het zonder “horten of stoten” kunnen lezen van de teksten. Uit onderzoek is gebleken dat de optimale breedte van tekstregels, dus de hele kolom, tussen de 45 en 75 karakters ligt. Het algemene ideaal is vastgesteld op 66 karakters per tekstregel (dit zijn ongeveer 8 tot 12 woorden).

Door dit ideaal zoveel mogelijk aan te houden kan de lezer net het eerste woord op de volgende regel zien. Ook kan hij/zij hierdoor de tekst snel scannen op trefwoorden om zo bijvoorbeeld uit te zoeken of het artikel interessant is voor hem/haar.

Het toepassen van een smalle kolom dwingt tevens tot het maken van een ontwerp dat leesbaarder is dan ontwerpen met de traditionele brede kolom.
De gebruiker kan echter zelf de lettergrootte en de breedte van het venster aanpassen. Hierdoor kunnen de regellengtes veranderen en de kolommen alsnog breder worden.

http://www.usabilityweb.nl/2005/05/typografie-en-leesbaarheid/

Een paar decennia geleden was er een wiskundige Knuth die gelukkig contact had met een drukker. Zij bespraken dit soort normen. Dat leidde tot een programma waarin je dit soort zaken allemaal goed kon instellen. Dat was TeX, later nog een variant LaTeX. Nadeel van TeX was dat je je tekst min of meer moest programmeren. Er stonden veel extra codes tussen de echte tekst. Vergelijkbaar nu met HTML. Tegenstanders van TeX prezen programma's als Word, met het zogenaamde "What-you-see-is-what-you-get" principe. De beperking daar weer van is dat Word en consorten lijden aan het "What-you-see-is-all-you-get" principe. Vaak kan je zien dat een tekst opgemaakt is door iemand zonder al te veel kennis van drukwerk doordat het niet consequent is e.d. Een deel van de ervaring van de zetters is verloren gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even een illustratie van voorgaande: In het scheikunde boek van mijn zoon stond iets als 30 g. Alleen de 'g' stond op de volgende regel. Dat is niet volgens de norm:

Een regelovergang binnen het getal en tussen getal en eenheidssymbool is niet toegestaan. (https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel)

Helaas zit er in Word geen optie om op zoiets te controleren. De kennis van het zetten van tekst gaat verloren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bonjour:

Nog even een illustratie van voorgaande: In het scheikunde boek van mijn zoon stond iets als 30 g. Alleen de 'g' stond op de volgende regel. Dat is niet volgens de norm:

Een regelovergang binnen het getal en tussen getal en eenheidssymbool is niet toegestaan. (https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel)

Helaas zit er in Word geen optie om op zoiets te controleren. De kennis van het zetten van tekst gaat verloren.

 

In WordPerfect had je daar de harde spatie voor, bestaat dat niet in Word?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Vleugeltje:

Ik snap trouwens niet hoe het indelen in twee kolommen pagina's bespaart. Er is dan juist toch nog een extra stukje wit in het midden, of zie ik hier iets over het hoofd?

Dat vroeg ik me ook de hele tijd af :D

5 minuten geleden zei MysticNetherlands:

WordPerfect haha. Lotus 123 haha. Jij bent oud.

(Daar ik ze ook ken mag jij daar idd conclusies aan verbinden)

 

Een heleboel mensen gebruiken geen Word (meer) hoor. Persoonlijk werk ik alleen nog met OpenOffice. Bevalt veel beter. Ik weiger nog langer de enorme hebzucht van Microsoft te spekken. Dus ehhhh.....anderen zijn misschien oud, maar je kunt het ook zo zien dat jij gewoon achterloopt. :E  

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik werk ook met OpenOffice thuis maar op kantoor met Word uiteraard. De ex CEO van Microsoft steekt ten minste miljoenen (miljarden zelfs geloof ik) in goede doelen. Dus dat sponsor ik met liefde.

Ik geloof sedert 11 jaar niet meer in goede doelen. Persoonlijk zie ik het als op zijn best het afkopen van het geweten  en op zijn slechtst als het in stand houden van wantoestanden.  En vaak als een combinatie van die twee.   Ook de in mijn ogen oplichtersclub van het zogenaamde wereldnatuurfonds krijgt van mij geen cent. Maar ik vind het mooi van je dat je liefde hebt voor een goed doel. :) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei MysticNetherlands:

WordPerfect haha. Lotus 123 haha. Jij bent oud.

(Daar ik ze ook ken mag jij daar idd conclusies aan verbinden)

 

Ach jeugd :+, ik schreef al spellen voor de TRS-80 toen jij ws nog in de luiers lag 

31 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik werk ook met OpenOffice thuis maar op kantoor met Word uiteraard. De ex CEO van Microsoft steekt ten minste miljoenen (miljarden zelfs geloof ik) in goede doelen. Dus dat sponsor ik met liefde.

Thuis? Kantoor? Tssss. Alles-is-een!

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Flash Gordon:

Ach jeugd :+, ik schreef al spellen voor de TRS-80 toen jij ws nog in de luiers lag 

Mwoa Ik schreef assembler spellen op de ZX81 zo ergens in 86 dus je was me een paar jaar voor ja. Oudje ;)

36 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ik geloof sedert 11 jaar niet meer in goede doelen. Persoonlijk zie ik het als op zijn best het afkopen van het geweten  en op zijn slechtst als het in stand houden van wantoestanden.  En vaak als een combinatie van die twee.   Ook de in mijn ogen oplichtersclub van het zogenaamde wereldnatuurfonds krijgt van mij geen cent. Maar ik vind het mooi van je dat je liefde hebt voor een goed doel. :) 

Ik voorspelde deze reactie bijna letterlijk. Gelukkig deel ik je cynisme niet 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Mwoa Ik schreef assembler spellen op de ZX81 zo ergens in 86 dus je was me een paar jaar voor ja. Oudje ;)

Ik voorspelde deze reactie bijna letterlijk. Gelukkig deel ik je cynisme niet 

Cynisme is een trek die van jouzelf is.  Een projectie dus. Bij mij is het realisme, de waarheid onder ogen hebben gezien en de moed om Christus in mijn leven te volgen. Alleen Hij is ultieme Realiteit. Hij verlost van alle onwaarheid. 

Beluister vooral het stuk vanaf ongeveer de 20e tot ongeveer de 25e minuut. Een documentaire van de ARD, reguliere media dus .  Mocht het noodzakelijk zijn ben ik bereid dat stukje samen te vatten in het Nederlands.  WWF is een loot van de WNF stam en staat voor World Wildlife Foundation.

 

Voor wie niet overdreven allergisch is voor alternatieve media, een goed artikel in het Nederlands, maar op een alternatief medium: https://www.wanttoknow.nl/nieuws/wnf-wereldnatuurfonds-of-oplichtersclub/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

Cynisme is een trek die van jouzelf is.  Een projectie dus. Bij mij is het realisme, de waarheid onder ogen zien en de moed om Christus in mijn leven te volgen. Alleen Hij is Realiteit. Hij verlost van alle onwaarheid. 

Beluister vooral het stuk vanaf ongeveer de 20e tot ongeveer de 25e minuut. Een documentaire van de ARD, reguliere media dus .  Mocht het noodzakelijk zijn ben ik bereid de transcriptie erbij te zetten van dat stukje.

 

Blabla projectie blabla alle goede doelen zijn allemaal hetzelfde blabla. Argumenting by link is niet toegestaan. Kun je je aan de forumregels houden?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Blabla projectie blabla alle goede doelen zijn allemaal hetzelfde blabla. Argumenting by link is niet toegestaan. Kun je je aan de forumregels houden?

 

Al jouw reacties zijn inmiddels voorspelbaar. Er wordt niet geargumenteerd by link. De argumentatie had ik al gegeven. Toeschroeien van het geweten en tegelijkertijd bewust in stand houden van wantoestanden.  De link is een illustratie. Maar ik begrijp het als mensen de waarheid niet aankunnen.   Velen blijven dan ook verslaafd aan bijvoorbeeld allerlei loterijen, onder het mom dat men goede doelen steunt. :+  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid