Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 346
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je gebruikt het woord drogreden iets te vaak. Je wil geen discussie, zeg je bij herhaling, want je wenst je beweringen niet te verdedigen. Komt mooi uit, want ik heb er ook niet de minste behoefte aan

Ik heb je gevraagd vanuit je ikkigheid, dus de ik-vorm  te delen wat je gelooft. Dat wilde je niet, je vond dat dat iets was tussen jou en God.  Je houdt van rookgordijnen. Prima, maar dan kun je Desi

Dit is uiteraard een laffe uitvlucht. Je komt hier vol vuur discussies binnen om jouw geloof uit te dragen. Daarbij ga je de discussie aan door wetenschappelijk onderbouwde visies af te serveren

1 minuut geleden zei thom:

Oké, ik vond het al vreemd.

Sorry voor mijn fanatisme, het Thomasevangelie echter komt uit dezelfde periode en verkondigd evengoed ketterijen, zoals bijvoorbeeld details uit de kindertijd van Jezus waarin Hij de dood van een van Zijn speelkameraden zou hebben veroorzaakt. Wat een kolder.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Oké, ik vond het al vreemd.

Er zitten wel heel wonderlijke evangelien bij, bij die teruggevonden gnostische schat. Dan is Thomas volgens mij nog het minst wonderlijke van de hele set, al heb ik ze lang niet allemaal goed doorgelezen. Q-lite is ook best apart als je hem vergelijkt met wat de christelijke evangelisten zelf schrijven, maar de gezegden zijn zeer samenhangend en ideologisch een eenheid, bovendien voor de volgeling heel praktisch toepasbaar. Wat bij die Nag Hamadi collectie denk ik toch lastiger is, maar misschien vergt het meer om er echt in door te dringen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei zendeling:

Er zitten wel heel wonderlijke evangelien bij, bij die teruggevonden gnostische schat. Dan is Thomas volgens mij nog het minst wonderlijke van de hele set, al heb ik ze lang niet allemaal goed doorgelezen. Q-lite is ook best apart als je hem vergelijkt met wat de christelijke evangelisten zelf schrijven, maar de gezegden zijn zeer samenhangend en ideologisch een eenheid, bovendien voor de volgeling heel praktisch toepasbaar. Wat bij die Nag Hamadi collectie denk ik toch lastiger is, maar misschien vergt het meer om er echt in door te dringen?

Ik verwarde beide evangeliën omdat de auteur van het thomasevangelie Didymus Judas Thomas schijnt te zijn. Sorry voor de verwarring. Evengoed beide evangeliën zijn ketterse rommel uit Egypte.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei thom:

Samenhangend en zeer logisch voor de verstaander. Kan ook niet anders. Ik heb het boek van Nag Hamadi, van Jaap van Slavenburg geloof ik, vroeger nieuw gekocht omdat ik wilde weten wat er nou eigenlijk in stond. Ik was er totaal niet aan toe toen en heb het boek na verschillende pogingen het te vatten, naar de kringloopwinkel gebracht. Hahaha.

Ik moet het nodig aanschaffen weer binnenkort want ik denk dat er nu en ondertussen vele uitspraken op hun plek vallen.

Slavenburg is een kwakzalver.

Als je op hem af gaat, is dat hetzelfde alsof je alleen de Nieuwe-Wereldvertaling leest en alleen maar WTG-literatuur om kennis met de Bijbel te maken. Of alleen maar Breitbart voor je info over Trump.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei zendeling:

De allerbelangrijkste gezegden over de Heerschappij van God, het hoogste doel in het leven van volgeling, staan alleen in Q-lite:

Q 13: 18-21 / Lucas 13: 18-21 = Matteus 13: 31-33

18 Hoe of wat is de Heerschappij van God, en waarmee kan ik het vergelijken? 19 Het is als een mosterdzaadje, dat een persoon pakte en in zijn tuin gooide. En het groeide en ontwikkelde zich tot een boom, en de vogels van de lucht nestelden zich in zijn takken. 20 En nogmaals: Met wat kan ik de Heerschappij van God vergelijken? 21 Het is als een stukje desem, dat een vrouw pakte en verborg in drie maten bloem totdat het geheel was gefermenteerd.

Q 17: 20b-21 / Luke 17: 20b-21 = Mattheus 24: 26

20b De Heerschappij van God komt niet door observatie. [parateresos]. 21 Ze moeten niet zeggen: (Matteus versie:) "Hij kan waargenomen worden in de wildernis, noch in de binnenste, geheime kamers (van tempels) ['tameiois']. Want de Heerschappij van God is binnenin jullie! ['entos humon'].

Matteus 24: 23-28, 36-44

Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb het u voorzegd! Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de binnenkameren; gelooft het niet. Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen. Want alwaar het dode lichaam zal zijn, daar zullen de arenden vergaderd worden. 

Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging; En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden. Er zullen twee vrouwen malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden. Waakt dan; want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal. Maar weet dit, dat zo de heer des huizes geweten had, in welke nachtwake de dief komen zou, hij zou gewaakt hebben, en zou zijn huis niet hebben laten doorgraven. Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.

 

Lucas 17: 20-37:

En gevraagd zijnde van de Farizeen, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat. En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden. En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien. En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet. Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag. Maar eerst moet Hij veel lijden, en verworpen worden van dit geslacht. En gelijk het geschied is in de dagen van Noach, alzo zal het ook zijn in de dagen van den Zoon des mensen. Zij aten, zij dronken, zij namen ten huwelijk, zij werden ten huwelijk gegeven, tot den dag, op welken Noach in de ark ging, en de zondvloed kwam, en verdierf ze allen. Desgelijks ook, gelijk het geschiedde in de dagen van Lot; zij aten, zij dronken, zij kochten, zij verkochten, zij plantten, zij bouwden; Maar op den dag, op welken Lot van Sodom uitging, regende het vuur en sulfer van den hemel, en verdierf ze allen. Even alzo zal het zijn in den dag, op welken de Zoon des mensen geopenbaard zal worden. In dienzelven dag, wie op het dak zal zijn, en zijn huisraad in huis, die kome niet af, om hetzelve weg te nemen; en wie op den akker zijn zal, die kere desgelijks niet naar hetgeen, dat achter is. Gedenkt aan de vrouw van Lot. Zo wie zijn leven zal zoeken te behouden, die zal het verliezen; en zo wie hetzelve zal verliezen, die zal het in het leven behouden. Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op een bed zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden. Twee vrouwen zullen te zamen malen; de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden. Twee zullen op den akker zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden. En zij antwoordden en zeiden tot Hem: Waar, Heere? En Hij zeide tot hen: Waar het lichaam is, aldaar zullen de arenden vergaderd worden.

Matteus 13: 34-52

Al deze dingen heeft Jezus tot de scharen gesproken door gelijkenissen, en zonder gelijkenis sprak Hij tot hen niet. Opdat vervuld zou worden, wat gesproken is door den profeet, zeggende: Ik zal Mijn mond opendoen door gelijkenissen; Ik zal voortbrengen dingen, die verborgen waren van de grondlegging der wereld.

Toen nu Jezus de scharen van Zich gelaten had, ging Hij naar huis. En Zijn discipelen kwamen tot Hem, zeggende: Verklaar ons de gelijkenis van het onkruid des akkers.
En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen;
En de akker is de wereld; en het goede zaad zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen;
En ; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen.
Gelijkerwijs dan het onkruid vergaderd, en met vuur verbrand wordt, alzo zal het ook zijn in de voleinding dezer wereld.
De Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen; En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
Dan zullen de rechtvaardigen blinken, gelijk de zon, in het Koninkrijk huns Vaders. Die oren heeft om te horen, die hore.

Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat, in den akker verborgen, welken een mens gevonden hebbende, verborg dien, en van blijdschap over denzelven, gaat hij heen, en verkoopt al wat hij heeft, en koopt dienzelven akker.

Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone paarlen zoekt; Dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.

Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net, geworpen in de zee, en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt; Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken, en nederzittende, lezen het goede uit in hun vaten, maar het kwade werpen zij weg.

Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen; de engelen zullen uitgaan, en de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden; En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden.

En Jezus zeide tot hen: Hebt gij dit alles verstaan? Zij zeiden tot Hem: Ja, Heere! En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt. En het is geschied, als Jezus deze gelijkenissen geeindigd had, vertrok Hij van daar.

Wat je hier eigenlijk ziet gebeuren is dat er door zowel aMatteus als door aLucas een christelijke preek geschreven respectievelijk herschreven wordt, waarbij men naar believen de oorspronkelijke Q-lite gezegden op oneigenlijke gronden foutief invoegt. Het effect dat bereikt wordt is dat de nieuwe christelijke visie op de betekenis van het begrip 'Heerschappij van God' de oude visie die door Jesjoea zelf werd gegeven (onherkenbaar) opslokt en wegdrukt. Met heel veel moeite kun je het oorspronkelijke gezegde toch nog herstellen en zuiveren dankzij de verschillende manieren waarop deze auteurs aan de slag gingen met deze gezegden in Q-lite.

Natuurlijk is dit een heel bijzondere preek, want Jezus wordt zelf dingen in de mond gelegd die hij nooit heeft gezegd en nooit zou hébben gezegd. Maar de auteurs voelden zich geinspireerd genoeg om te menen dat dit de bedoeling van Jezus (Jezus leeft!) was en dat zij als het ware zijn spreekbuis waren. Waarbij de auteurs van eLucas meenden dat zij dat beter deden dan die van eMarkus of van eMatteus. Als christen voel je dat deze auteurs dat zo mochten doen omdat zij "geinspireerd werden door de Heilige Geest". Maar zeg eens eerlijk, zou jij zelf op die manier omgesprongen zijn met de leringen van Jezus nu je weet wat het schadelijke effect is geweest van deze bewerkingen?

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei zendeling:

Maar de auteurs voelden zich geinspireerd genoeg om te menen dat dit de bedoeling van Jezus (Jezus leeft!) was en dat zij als het ware zijn spreekbuis waren. Waarbij de auteurs van eLucas meenden dat zij dat beter deden dan die van eMarkus of van eMatteus. Als christen voel je dat deze auteurs dat zo mochten doen omdat zij "geinspireerd werden door de Heilige Geest". Maar zeg eens eerlijk, zou jij zelf op die manier omgesprongen zijn met de leringen van Jezus nu je weet wat het schadelijke effect is geweest van deze bewerkingen?

Grappig. Dat is nu precies wat de samenstellers van Q ook doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei thom:

En het Thomasevangelie is ketterij ?

Je gelooft het bijna niet dat er nog zulke christenen bestaan, maar deze mentaliteit gaat inderdaad héél ver terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei thom:

59

Jezus zei:
Zie de levende wanneer je leeft,
opdat je niet doodgaat,
en hem zoekt te zien en hem niet kunt zien.

Interessant. Daar staat dus dat je na de dood niemand meer kunt ontmoeten.  Hoe kijk je daar tegenaan?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het leuk om een apart topic te openen over het Thomas evangelie.

De gezegden van Jezus in Q-lite zijn al lastig te begrijpen als je er niet in thuis bent, dat geldt nog meer zo voor het Thomas-evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei thom:

De levende is in ons te vinden, maar zal gehoord moeten worden. En daarmee gezien. Dat is de daadwerkelijke bekering. En waarom bij leven? Omdat het werk, of de werken uit het geloof, in ons lichaam plaats vindt. En dus niet na de dood.

Behalve bij zogenaamde "engelen" of "lumineuze lichamen", maar dat is weer een heel ander verhaal. En in zekere zin hebben ook zij een lichaam nodig om verder te komen, enkel is het geen lichaam bestaand uit de 5 elementen zoals bij ons, maar uit minder elementen (ik meen een of twee).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Het verwachtingspatroon wat bij veel christenen aanwezig is, dat we de levende ontmoeten pas na de dood.

De levende is in ons te vinden, maar zal gehoord moeten worden. En daarmee gezien. Dat is de daadwerkelijke bekering. En waarom bij leven? Omdat het werk, of de werken uit het geloof, in ons lichaam plaats vindt. En dus niet na de dood.

Ah, 'veel christenen' hebben het weer eens verkeerd. Terwijl de gedachte, dat je de Levende in dit leven kunt en zult moeten ontmoeten, fundamenteel is in alle stromingen. In het vierde evangelie staat bijvoorbeeld dat je het koninkrijk van God niet kunt zien als je niet wedergeboren of van boven geboren bent. Dit woord uit het EvTh biedt dus weinig nieuws ten opzichte van de oudere evangeliën

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij wat teleurstelt, is dat de Ebionieten, de joodse christenen die zich nog aan de joodse wet en joodse riten hielden, niet Q-lite schijnen te hebben gebruikt, maar wel een hebreeuwse voorloper van het evangelie van Matteus dat nog niet het geboorteverhaal van Jezus bevatte (dat werd pas later bedacht).

Mogelijk was de oorspronkelijke versie van eMatteus dus van die Ebonieten afkomstig en hadden zij het geschreven uit onvrede met het uit Rome of Alexandrie afkomstige eMarkus. Misschien had dan de hellenistische kerk van Marcion in reactie daarop weer het eLucas laten schrijven om een minder joodse paralelle versie van eMatteus te scheppen (Marcion was fel tegen de verbinding tussen het christendom en de joodse traditie en schrift, hij zag de God van Jezus als een heel andere, veel betere of universelere god dan die van de Joden).

Toen deze twee evangelieverhalen geschreven werden was Q-lite dus nog in omloop, want de schrijvers van eMatteus en eLucas gebruikten allebei Q-lite (naast ook het eMarcus).

De Ebionieten waren vegetariers en ze waren vrijwillig arm, ze waren dus heel serieus bezig, mogelijk heel dichtbij de idealen van de oorspronkelijke Jezus-missie. Maar hoe ver ging hun traditie dan terug als zij al dat proto-Matteus gebruikten en niet de voorlopers ervan namelijk Q-lite en eMarkus? Of hadden ze die twee wel in een eerder stadium gebruikt, maar ingeruild voor iets dat hen beter leek dan de versie van het evangelieverhaal uit Rome (eMarkus)?

De Ebionieten werden ook wel de Nazareers genoemd en mogelijk spraken zij zelf nog van Jesjoea de Nazareeer in plaats van het latere Jezus Christus ("van Nazareth"). Ze werden vanwege hun verwerping van de Paulus-visie op het geloof en hun verwerping van de geboortemythe verketterd door Rome. Maar in de beginperiode zal daarvan nog geen sprake zijn geweest omdat toen de latere versie van eMatteus evenals eLucas en Handelingen (en de Paulus-brieven?) nog niet bestonden en feitelijk het hele orthodoxe compromis vanuit Rome nog niet bestond.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ebionites

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei thom:

Het ontmoeten na de dood zal met de vele zielen zijn in dezelfde karma-hoedanigheid.

En over welke karma-hoedanigheid hebben je het dan ?

27 minuten geleden zei zendeling:

Mogelijk was de oorspronkelijke versie van eMatteus dus van die Ebonieten afkomstig en hadden zij het geschreven uit onvrede met het uit Rome of Alexandrie afkomstige eMarkus. Misschien had dan de hellenistische kerk van Marcion in reactie daarop weer het eLucas laten schrijven om een minder joodse paralelle versie van eMatteus te scheppen (Marcion was fel tegen de verbinding tussen het christendom en de joodse traditie en schrift, hij zag de God van Jezus als een heel andere, veel betere of universelere god dan die van de Joden).

Toen deze twee evangelieverhalen geschreven werden was Q-lite dus nog in omloop, want de schrijvers van eMatteus en eLucas gebruikten allebei Q-lite (naast ook het eMarcus).

De Ebionieten waren vegetariers en ze waren vrijwillig arm, ze waren dus heel serieus bezig, mogelijk heel dichtbij de idealen van de oorspronkelijke Jezus-missie. Maar hoe ver ging hun traditie dan terug als zij al dat proto-Matteus gebruikten en niet de voorlopers ervan namelijk Q-lite en eMarkus? Of hadden ze die twee wel in een eerder stadium gebruikt, maar ingeruild voor iets dat hen beter leek dan de versie van het evangelieverhaal uit Rome (eMarkus)?

De Ebionieten werden ook wel de Nazareers genoemd en mogelijk spraken zij zelf nog van Jesjoea de Nazareeer in plaats van het latere Jezus Christus ("van Nazareth").

Dat is 4 x 'mogelijk', 1 x 'misschien'  en 2 vraagtekens. Als je die nu eens allemaal zou kunnen vullen, dan kom je ergens. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Waar men zich in de leven om druk heeft gemaakt qua invulling, lees; het volgen van bepaalde religies, aannames of ideologieën en daar zijn ziel en zaligheid in heeft gelegd, daarin zal het terechtkomen. En daarin, in die lading of dat zielenniveau zal het weer bij de conceptie verbinding zoeken. Vandaar die uitspraak; een kind zoekt zijn ouders.

De persoonlijkheid wordt afgelegd bij het overgaan of overlijden, en een nieuw wordt er weer geboren.

De ziel echter, is eeuwig.

Interessant, maar mij is nog steeds niet duidelijk om welke karma hoedanigheid we het hebben. "degene die na deze komt", ja sorry maar dat is wat eenvoudig en voor de hand liggend. Ik bedoel inhoudelijk, omschrijf die karma hoedanigheid eens. 

Het aantal zielen, blijft dat gelijk ? Want aan het begin van onze jaartelling bedroeg de totale wereldbevolking bv 300 miljoen. Tegenwoordig 7 miljard. Hoeveel zielen zijn er volgens jou en waar verblijven dan de 'werkloze' exemplaren?

Last but not least: als zielen eeuwig zijn, zijn het dan goden?

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei zendeling:

De Ebionieten werden ook wel de Nazareers genoemd en mogelijk spraken zij zelf nog van Jesjoea de Nazareeer in plaats van het latere Jezus Christus ("van Nazareth"). Ze werden vanwege hun verwerping van de Paulus-visie op het geloof en hun verwerping van de geboortemythe verketterd door Rome. Maar in de beginperiode zal daarvan nog geen sprake zijn geweest omdat toen de latere versie van eMatteus evenals eLucas en Handelingen (en de Paulus-brieven?) nog niet bestonden en feitelijk het hele orthodoxe compromis vanuit Rome nog niet bestond.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ebionites

Hoe ironisch (of geslepen?) dus dat de orthodoxe tak van de kerk de heterodoxe scheppers van eMatteus en eLucas plus de Paulus-brieven later is gaan verketteren als zijnde te heterodox. Het Thomas evangelie had veel minder samenhang met de andere evangelies en kon zodoende niet omgevormd en geaccomodeerd worden zoals wel gebeurde met eMatteus, eLucas en de Paulus-brieven. Rome gaf niet toe dat het deze evangelies had ingepikt en uitgebreid, maar draaide het heel slim om en beweerde juist dat de verketterde heterodoxe stromingen de evangelieverhalen en de brieven hadden ingepikt en ingekort! Maar ik kan me ook voorstellen dat men na verloop van tijd niet meer zeker wist waar de verhalen nu werkelijk vandaan waren gekomen nadat ze lange tijd hadden gecirculeerd, al ben ik geneigd dat niet te geloven.

17 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het aantal zielen, blijft dat gelijk ? Want aan het begin van onze jaartelling bedroeg de totale wereldbevolking bv 300 miljoen. Tegenwoordig 7 miljard. Hoeveel zielen zijn er volgens jou en waar verblijven dan de 'werkloze' exemplaren?

Alle levende wezens ontwikkelen zich door alles wat ze meemaken (geleidelijk) van grof naar subtieler. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat veel huisdieren of andere hoogontwikkelde dieren in hun volgende leven in een eenvoudige menselijke incarnatie terecht komen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld honden, dolfijnen, olifanten, mensapen enzovoort.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei zendeling:

Alle levende wezens ontwikkelen zich door alles wat ze meemaken (geleidelijk) van grof naar subtieler. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat veel huisdieren of andere hoogontwikkelde dieren in hun volgende leven in een eenvoudige menselijke incarnatie terecht komen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld honden, dolfijnen, olifanten, mensapen enzovoort.

Nee, daar kan ik me niets bij voorstellen want volgens @thom wordt de persoonlijkheid afgelegd bij het overlijden en die heeft dus niets te maken met de volgens vorm,

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, daar kan ik me niets bij voorstellen want volgens @thom wordt de persoonlijkheid afgelegd bij het overlijden en die heeft dus niets te maken met de volgens vorm,

Kun je beter uitleggen wat je bedoelt, ik zie namelijk geen enkele tegenstrijdigheid. De persoonlijkheid van een hond in een menselijk huishouden lijkt niet op die van zeg een primitieve mens in de binnenlanden van Zuid-Amerika of Afrika, maar je kunt je ook voorstellen dat de wensen of verlangens nog niet heel ingewikkeld zullen zijn bij zo'n eerste keer in een menselijk lichaam.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei zendeling:
14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, daar kan ik me niets bij voorstellen want volgens @thom wordt de persoonlijkheid afgelegd bij het overlijden en die heeft dus niets te maken met de volgens vorm,

Kun je beter uitleggen wat je bedoelt, ik zie namelijk geen enkele tegenstrijdigheid.

Dat is vrij eenvoudig, Volgens Thom heeft een ouder persoonlijkheid voor een ziel geen gevolg voor de nieuwe. Volgens jou wel.
Uiteraard ontwikkelt een persoonlijkheid zich tijdens zijn leven, maar die persoonlijkheid vervalt volgens Thom.
De persoonlijkheid van een hond kan wel degelijk om die van minder intelligente mensen lijken. Met mijn hond kan ik beter communiceren dan met mensen met een IQ van pak hem beet <60. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid