Spring naar bijdragen

Kan God ook verdrietig zijn?


Aanbevolen berichten

17 uur geleden zei TTC:

Ook de vakliteratuur blijkt een beetje ontoereikend, dit volgens een wetenschappelijk proefschrift.

Bij raadpleging van wetenschappelijke literatuur ter zake, valt op dat door de meeste auteurs ‘de invloed’, ‘de gevolgen’, ‘de verwerking’ en ‘de integratie’ van een B.D.E. in één adem worden genoemd, waarbij men er vanuit gaat dat door de ervaring zelf de post-B.D.E. transformatie en het bijhorende verwerkingsproces ter zake in werking worden gesteld. Dit is echter een te vage en ongenuanceerde en bijgevolg onbevredigende verklaring. (bron)

Ik weet niet. Hier houd ik me niet zo mee bezig. Maar ik kan me voorstellen dat een ingrijpende ervaring als een BDE dit soort invloed en gevolgen heeft, waarna een verwerking volgt en je de ervaring integreert in je houding tegenover het leven.

17 uur geleden zei TTC:

Beetje bangmakerij wellicht, het ideale middel om mensen te binden aan een ideologie.

Niet helemaal. Ik ben ook wel eens uitgetreden in gebieden waarin het niet echt hemels was. Dan was het zo snel mogelijk weer terug in het lichaam. Maar wellicht projecteerde ik mijn eigen angsten in de ruimte. Gelukkig kwam dat niet vaak voor.

En dat demonen echt bestaan heb ik ook wel eens gemerkt. Verder alles oké.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 551
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heeft in die 25 jaar niemand je vertelt dat de bijbel niets vindt of denkt, om de eenvoudige reden dat het een boek is en geen persoon?

Als je niet eens gelooft dat God bestaat begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed wat je bijdrage kan zijn in een onderwerp waarin besproken wordt of God verdriet kan hebben. Dat lijkt me dan eerder op

Ik heb niet de minste pretentie dat ik jou wijs kan maken

1 uur geleden zei Zolderworm:

Ik weet niet. Hier houd ik me niet zo mee bezig. Maar ik kan me voorstellen dat een ingrijpende ervaring als een BDE dit soort invloed en gevolgen heeft, waarna een verwerking volgt en je de ervaring integreert in je houding tegenover het leven. Niet helemaal. Ik ben ook wel eens uitgetreden in gebieden waarin het niet echt hemels was. Dan was het zo snel mogelijk weer terug in het lichaam. Maar wellicht projecteerde ik mijn eigen angsten in de ruimte. Gelukkig kwam dat niet vaak voor. En dat demonen echt bestaan heb ik ook wel eens gemerkt. Verder alles oké.

Demonen kom je overal tegen, ze hebben de vreemde neiging om alles te willen bezitten en anderen te zien als het verlengstuk van zichzelf. Beetje als narcistische Goden, die komen met volgelingen die anderen aan de ketting leggen. Wat die OBE betreft, misschien volgende keer even proberen vol te houden om die andere sfeer te bereiken?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei TTC:

Demonen kom je overal tegen, ze hebben de vreemde neiging om alles te willen bezitten en anderen te zien als het verlengstuk van zichzelf. Beetje als narcistische Goden, die komen met volgelingen die anderen aan de ketting leggen. Wat die OBE betreft, misschien volgende even proberen vol te houden om die andere sfeer te bereiken?

Ik heb nu geen uittredingen meer. Ik ben ermee gestopt, want een paragnost zei me dat het te gevaarlijk werd en ik er beter mee kon stoppen.

2 minuten geleden zei TTC:

Wellicht ben je dan ook vertrouwd met de bardo's, dat waar Jezus ook naar verwijst.

Het was een duister gebied waar een soort sterke angst hing en een "zware" sfeer. Ik vertrok dan zo snel mogelijk. Daar wou ik niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Zolderworm:

Ik heb nu geen uittredingen meer. Ik ben ermee gestopt, want een paragnost zei me dat het te gevaarlijk werd en ik er beter mee kon stoppen. Het was een duister gebied waar een soort sterke angst hing en een "zware" sfeer. Ik vertrok dan zo snel mogelijk. Daar wou ik niet zijn.

Kan je gek van worden, en meestal is er geen dienst na verkoop. 

19 minuten geleden zei thom:

Interessante site waar je naar verwijst. Vooral dat stukje over ''de diepere betekenis van Kerst'' is een tekst naar mijn hart, te vinden onder; esoterie en gnosis.

Kwam er toevallig op nav het gesprek met Zolderworm, maar des te beter. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Zolderworm:

De vraag is dan wat je onder "gek" verstaat. In de psychiatrie wordt het woord "gek" niet gebruikt. Wat bedoel je precies?

Het niet meer op orde krijgen van wat je overkomen is, wat heftig kan zijn. Normaal kan je dan terecht bij de transpersoonlijke psychiatrie, als je geluk hebt tenminste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei TTC:

Volgens de theodicee van de apathie laten het lijden en het kwaad God koud. Onze problemen interesseren hem gewoonweg niet. In dit geval is God geen rechter, geen vader en geen leraar. Hij is ongevoelig. (bron)

Geloof je dit zelf ook, TTC? Ik krijg meer en meer de indruk dat je hopeloos zwalkt van het ene naar het andere uiterste, in de hoop uiteindelijk iets te ontdekken dat je een beetje houvast kan geven in deze chaotische wereld met alle tegenstrijdigheden. Klopt dit of zit ik er helemaal naast?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Willempie:

Geloof je dit zelf ook, TTC? Ik krijg meer en meer de indruk dat je hopeloos zwalkt van het ene naar het andere uiterste, in de hoop uiteindelijk iets te ontdekken dat je een beetje houvast kan geven in deze chaotische wereld met alle tegenstrijdigheden. Klopt dit of zit ik er helemaal naast?

Het is dat wat christenen bedacht hebben.

Een theodicee (van het Klassieke Grieks: theos (God) en dikè (recht, rechtvaardiging): de "rechtvaardiging van God") is een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor (het geloof in het bestaan van) een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat (het probleem van het lijden). Een theodicee poogt een logische verklaring te geven voor deze paradoxale combinatie van eigenschappen en feiten. Er zijn in de loop van de geschiedenis verschillende theodiceeën opgesteld. Het woord stamt uit de christelijke traditie. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Het is dat wat christenen bedacht hebben.

Een theodicee (van het Klassieke Grieks: theos (God) en dikè (recht, rechtvaardiging): de "rechtvaardiging van God") is een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor (het geloof in het bestaan van) een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat (het probleem van het lijden). Een theodicee poogt een logische verklaring te geven voor deze paradoxale combinatie van eigenschappen en feiten. Er zijn in de loop van de geschiedenis verschillende theodiceeën opgesteld. Het woord stamt uit de christelijke traditie. (bron)

Dat wist ik allemaal al maar was niet wat ik vroeg. Als je geen antwoord wilt geven moet je dat natuurlijk zelf weten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei TTC:

Volgens de theodicee van de apathie laten het lijden en het kwaad God koud. Onze problemen interesseren hem gewoonweg niet. In dit geval is God geen rechter, geen vader en geen leraar. Hij is ongevoelig. (bron)

15 uur geleden zei TTC:

Straks hebben we de antwoorden al duizend maal gegeven, ze blijven blind.

De mens heerst als god
God heeft de mens als goden gemaakt, geschikt om samen te leven met God en om te heersen over de engelen.
Dat impliceert dat de mens geestelijke eigenschappen heeft die hem in staat stellen om te doen waarvoor hij gemaakt is.
Niettemin krijgt de mens de geestelijke eigenschappen pas ten volle als hij het stervelijke lichaam heeft afgelegd. En bovendien is de mens gemaakt zonder kennis van goed en kwaad. Dus kun je verdedigen dat God de mens NIET heeft gemaakt als goden en geestelijk en als heersers over engelen.
Net zoals je kunt verdedigen dat God Christus NIET heeft gemaakt als God; Hij was immers volwaardig mens.
En logica brengt dan het inzicht dat er een groei is met verschillende fasen van verheerlijking.

De realiteit vanuit de mens gezien is dus een héél klein beetje anders: de mens is bepaald niet gemaakt als goden en de mens is niet meer maar minder dan de engelen (Psalm 8). In die huidige realiteit is de mens niet eens geschikt tot de geestelijke krachten en gaven, waartoe God hem wel geroepen en gesteld had.

Maar wat is dan het verschil en wat geeft het onderscheid? Dit, dat de mens gemaakt is als goden om te heersen over de schepping. De kennis van goed en kwaad, is het voorbeeld waaraan we zien dat de mens in het paradijs het goede heeft en als heerser maximaal de vruchten plukt van deze aarde, maar desondanks toch méér wil: gelijk worden als God, kennende goed en kwaad. Nu de mens in ongehoorzaamheid is als Wij kennende goed en kwaad, laat ik hem ook niet meer bij de boom des levens, zei God.

En het resultaat is dus dat de mens heerst als een god: hijzelf kiest zijn bestemming en zijn loop en zijn heerlijke eigen omgeving van homodicee. De mens kan God verwerpen en hij kan als hij wil God ook aftroeven door zelf een bestaan op te bouwen waarin heerlijkheid en liefde en barmhartigheid en recht zodanig in optima forma in stand wordt gehouden, dat zelfs de engelen met stomheid zijn geslagen. En God heeft ook de kennis gegeven om dat te doen. Denk aan de wetten van Mozes; de rechtvaardigingswetten, de reinigingswetten, de heiligingswetten. Als al die wetten in alles en allen doorwerken tot de tenen en het uiterste van het kunnen en willen, dan is de wereld niet meer herkenbaar van zichzelf. Ziekte wordt beheerst doordat de mens leeft in compartimenten van zuiverheid. Dood en lijden, hebben dan een plaats in een heerlijkheid van liefde en zorg en trouw en een gezonde generatie die uitsluitend tot doel heeft om de zieken en ouden en zwakken te verzorgen en om hen vertier en genegenheid en nuttige doelen te geven. De gekkengestichten zijn dan verzamelplaatsen van heerlijkheid, en de rijken bedelen aan de deuren van de ziekenhuizen en rioleringswerken om toch alstjeblieft daar te mogen genieten van de overvloed en heerlijkheden, en de iets minder rijken om daar te mogen werken en om daar de zieken te mogen vermaken en mee te delen in de daar aangeboden heerlijkheden. Want alleen wat het zwakke en onbeminde verzorgt, krijgt garanties van inkomen en toekomst en pensioen. En vertier en vermaak en andere onderhoudende en opbouwende presentaties en bezigheden.

De aarde richt zich naar haar goden
Dat de mens heerst als god, geldt ook als hij kiest voor wanbestuur.
Om precies te zijn, draagt de mens de consequenties al, want immers: hij heeft het al verbruid.
Onze aarde van nu, is een hel. Want: God heeft de mens uit zijn nabijheid en heerlijkheid verjaagt.
Toch is de aarde geen eindstation van de hel, want God heeft gezegd: Ik laat de aarde niet los, en beloof herstel.
Waar God is, daar is ook iets van Gods heerlijkheid; dus is daar iets van de eeuwigheid.

En daar is het onderscheid: God ziet toe en laat toe, en laat zijn oog rusten op wat hem welgevallig is;
Maar Hij went zijn gelaat af, wat Hij niet kan aanzien.
Zo was het vóór Noach, en God zei: Dit Kan zo niet langer; ik neem de mens zijn vrijheid van leven af.
En God verkorte de levensduur en maakte zich een volk onder dwingend regime,
Om zo een voorbeeld te stellen hoe Hij het wil zien.
Met een belofte dat ééns alle mensen naar dit voorbeeld en deze stijl mogen leven,
Niet in uiterlijkheden, maar naar de innerlijke gesteldheid van het hart.

Maar ook waar God zijn leidende Hand heeft weggenomen, is God niet geheel afwezig.
Steeds is er de controle waarin Gods rechtvaardigheid wacht tot de hoorn van toorn is afgevuld,
en dan ontbrandt Hij en ruimt het puin van ongeloof en liefdeloosheid weg. 
Steeds is er de controle waarin Gods rechtvaardighed een hoorn van heil beetje bij beetje vult,
en gereed maakt en klaarlegt, voor wie door de ellende heen, steeds in Hem hun vertrouwen blijven stellen.

Eigen plaats en taak en heerlijkheid verloochenen 
Het is de allereerste zonde van de mens"zij heeft mij van de vrucht gegeven".
Maar de kern van dat alles is, dat niemand de mens overheerst: de mens kiest zelf.
Dat leerde Augustinus en dat onderwees Erasmus aan Luther, en ook elk christen weet dat,
want de heilige Geest kan worden bedroefd en de kandelaar kan worden weggenomen.
Dus wat God wil moet gebeuren ondanks de mens, en dan ook omdat er ergens een mens is die dat graag wil.
God Zelf wil het en belooft het. En de mens die het ook wil, die heeft Gods volkomen aandacht en interesse;
en de zonde maakt dat God zelfs het willen moet opwekken, en vervolgens ook moet tegenwerken tot sturing.

Maar wat vreemd, is wat je dan ziet: De mens kijkt om zich heen, en ziet niet zijn eigen rol.
En dan kijkt hij omhoog, en ziet Gods allesbeheersende almacht. 
En hij concludeert dat God het toch maar slecht geregeld heeft. 
Maar; de mens is er zelf bij met kennis van goed en kwaad. Waar blijft zijn inbreng?
Kijk naar de bloemen op het veld: hebben zij pijn en ellende en een droef uitzicht van een vroege dood?
Totaal niet: ze leven tot hun bestemming van heerlijkheid, en geven dan het leven en hun identiteit,
volkomen door aan hun zaad dat afsterft, ontkiemt, en gewoon opnieuw begint alsof de dood overwonnen is.
Waar dan zelfs het niet denkende lacht met de dood, en deze moeiteloos overwint,
Zou dat het wel bewegende en denkende en levend met goddelijke eigenschappen,
niet tot nadenken stemmen? 

Moraal van het verhaal
We leven in een tijd dat niemand leest en niemand denkt,
terwijl iedereen toch precies weet hoe het zit.
Dus is ook het voorgaande mogelijk vergeefs.
Maar denk dan aan de zon.
Zij geeft de aarde haar warmte heel de dag en wendt dan haar gelaat af,
en des winters voor hele volksstammen zelfs nog méér extreem.
Men zegt dan in dat beeld: Volgens de heliodicee van de apathie laten het lijden en het kwaad de zon koud.
Onze problemen om de nacht te overleven interesseren haar gewoonweg niet.
Daarom is de zon geen warmtegever en geen goede hoeder en geen rechter over aangenaamheden.
Zij is ongevoelig en ongeschikt om te zien waar de warmte benodigd is.

Maar; waar is toch de mens in dit verhaal?
Heeft niet de mens de macht en de kracht
om heel de dag zich te richten op de nacht die komen gaat?
Heeft niet de mens een oog om te zien dat de zon aan het dalen is?
Heeft de mens geen olie en kruiken, om olielampjes brandende te maken?
Heeft de mens niet wel degelijk alle warmte tot behaging en
tot verheerlijking van de zon en van de dag en van de aarde?
Brengt niet de aarde op, alles wat de zon doet bewegen en groeien?
Heeft ook niet de rust van de nacht heilzame werking voor de mens?

En dan opnieuw: heeft de mens niet de absolute ruimte en mogelijkheden,
om met de zon mee te reizen? Wie de zon volgt, ook blijft in hem haar glans.
Wie is de dwaas die niet zonder de zon kan leven, en dan de zon ziet gaan,
en dan moedwillig achterblijft en gaat mokken en prutten en zelfs zieden,
omdat de zon zo machteloos is dat hij niet terug kan komen?
Zelfs de bloemen op het veld buigen voor de macht van de zon,
en sluiten hun bladeren als de zon vertrekt, om zichzelf te bewaren
in de heerlijkheid van de verstreken dag, tot de zon weer terugkomt.

Zou men niet liever eens in het boek Job gaan lezen?

Mattheüs 4:45-48
Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is;
want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

En logica brengt dan het inzicht dat er een groei is met verschillende fasen van verheerlijking.

De logica:

  1. de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen
  2. de alternatieven die hij kent, kan hij niet alle simultaan vergelijken
  3. als gevolg van de eerste twee axioma’s zal men niet het optimale alternatief kiezen
  4. de mens beschikt over een set routineacties
  5. deze routineacties bestaan alle los van elkaar
  6. elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel en middelen beschouwd
  7. als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan

Met als prangende premisse, iets is waar als het onze belangen dient, iets is onwaar als het onze belangen niet dient.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

De logica:

  1. de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen
  2. de alternatieven die hij kent, kan hij niet alle simultaan vergelijken
  3. als gevolg van de eerste twee axioma’s zal men niet het optimale alternatief kiezen
  4. de mens beschikt over een set routineacties
  5. deze routineacties bestaan alle los van elkaar
  6. elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel en middelen beschouwd
  7. als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan

Met als prangende premisse, iets is waar als het onze belangen dient, iets is onwaar als het onze belangen niet dient.

En daarom zijn er mensen, die in het volste vertrouwen in God zich door zijn Geest laten leiden en goed luisteren naar hun geweten. We doen wat onze hand vindt om te doen ondanks dat we de precieze uitwerking nog niet kunnen inschatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

En daarom zijn er mensen, die in het volste vertrouwen in God zich door zijn Geest laten leiden en goed luisteren naar hun geweten. We doen wat onze hand vindt om te doen ondanks dat we de precieze uitwerking nog niet kunnen inschatten.

Ze negeren de bijbel en zeggen dat ze de bijbel volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-12-2017 om 20:17 zei Thinkfree:

 

Terwijl de praktijk telkens Gods karakter gelijk geeft

Het lijkt mij moeilijk om almachtig te zijn en dan ook nog een karakter te hebben?  Een goed karakter: Hij haalt Lazerus terug uit de dood?

Een slecht karakter: gezien al het lijden op de wereld?

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Hebben hier al genoeg gezien.

Ik wil je op geen enkele manier beledigen maar maak je zelf ook niet deel uit van de mensheid die er zo'n potje van maakt? Je focust op monetaire hervormingen maar je beseft toch ook wel dat ons hart moet veranderen voordat er wezenlijk iets kan verbeteren? De oplossing is toch niet om de schuld van de huidige problematiek, waarvan ik geenszins ontken dat die zeer ernstig is, altijd maar bij anderen neer te leggen? Moet het begin niet een mate van zelfreflectie zijn? Of in ieder geval een erkenning dat de mensheid, waarvan jij en ik gewoon deel uitmaken, een collectieve schuld draagt? Revoluties hebben nog nooit een volmaakte maatschappij bewerkstelligd, of wel? Is de maatschappij maakbaar? Of bestaat de maatschappij uit ons mensen die van nature zeer egoïstisch van aard zijn en uit machtswellustelingen die steeds weer de macht naar zich toe trekken? 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Willempie:

Ik wil je op geen enkele manier beledigen maar maak je zelf ook niet deel uit van de mensheid die er zo'n potje van maakt? Je focust op monetaire hervormingen maar je beseft toch ook wel dat ons hart moet veranderen voordat er wezenlijk iets kan verbeteren? De oplossing is toch niet om de schuld van de huidige problematiek, waarvan ik geenszins ontken dat die zeer ernstig is, altijd maar bij anderen neer te leggen? Moet het begin niet een mate van zelfreflectie zijn? Of in ieder geval een erkenning dat de mensheid, waarvan jij en ik gewoon deel uitmaken, een collectieve schuld draagt? Revoluties hebben nog nooit een volmaakte maatschappij bewerkstelligd, of wel? Is de maatschappij maakbaar? Of bestaat de maatschappij uit ons mensen die van nature zeer egoïstisch van aard zijn en uit machtswellustelingen die steeds weer de macht naar zich toe trekken? 

Oervervelend is het, als een auto-immuunziekte. Leg het voor aan een kind van zes en dat denkt dat je een grapje maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid