Spring naar bijdragen
TTC

Kan God ook verdrietig zijn?

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden zei TTC:

God heeft hier al 4000 verschillende gedaanten aangenomen, er zijn er altijd 3999 die zeggen dat het verkeerd is. Tja, kwaliteit. 

Ik ben het met je eens dat discussies over God vrijwel nooit kwaliteit hebben. We weten er namelijk helemaal niets van en alles op dit gebied is speculatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Zolderworm:

Ik ben het met je eens dat discussies over God vrijwel nooit kwaliteit hebben. We weten er namelijk helemaal niets van en alles op dit gebied is speculatie.

Het duurt dan niet lang of iemand komt zeggen dat God alles is, verder volledig met je eens. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar goed, de vraag is natuurlijk: wat is het verschil tussen een BDE en OBE? Ik denk dat er in principe weinig verschil is. Het enige is dat er bij een BDE duidelijk sprake is van iemand die op weg is naar te sterven. Bij een OBE is dat niet het geval. Op zich leidt dat bij een BDE ertoe dat men naar een hemelsfeer gaat (een collectief astrale sfeer).

Toch is het anderszins zo dat overledenen meestentijds gedurende drie dagen op Aarde blijven rondzwerven voordat zij naar een hemelsfeer gaan, en sommigen zelfs tientallen jaren of langer.

In ieder geval is wel duidelijk dat mensen die een BDE ervaren in eerste instantie in een persoonlijke astrale sfeer terecht komen, dat wil zeggen dat zij vrijwel alle beelden die ze waarnemen zelf scheppen, zij het onbewust. Al is het wel in een vierdimensionale ruimtetijd. Maar niet een stoffelijke ruimtetijd. Zij voegen zelf de dimensies toe aan hun waarneming.

Het is alleszins mogelijk voor entiteiten om in te treden in die persoonlijke astrale sfeer, wat het zien van lichtwezens of overleden familieleden verklaart.

Dat de betrokken zelf hun astrale wereld scheppen, maakt ook duidelijk waarom sommigen de ervaring hebben in een hel terecht te komen. Maar al deze toestanden zijn uiteraard tijdelijk van aard.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Zolderworm:

Maar goed, de vraag is natuurlijk: wat is het verschil tussen een BDE en OBE? Ik denk dat er in principe weinig verschil is. Het enige is dat er bij een BDE duidelijk sprake is van iemand die op weg is naar te sterven. Bij een OBE is dat niet het geval. Op zich leidt dat bij een BDE ertoe dat men naar een hemelsfeer gaat (een collectief astrale sfeer). Toch is het anderszins zo dat overledenen meestentijds gedurende drie dagen op Aarde blijven rondzwerven voordat zij naar een hemelsfeer gaan, en sommigen zelfs tientallen jaren of langer. In ieder geval is wel duidelijk dat mensen die een BDE ervaren in eerste instantie in een persoonlijke astrale sfeer terecht komen, dat wil zeggen dat zij vrijwel alle beelden die ze waarnemen zelf scheppen, zij het onbewust. Al is het wel in een vierdimensionale ruimtetijd. Maar niet een stoffelijke ruimtetijd. Zij voegen zelf de dimensies toe aan hun waarneming. Het is alleszins mogelijk voor entiteiten om in te treden in die persoonlijke astrale sfeer, wat het zien van lichtwezens of overleden familieleden verklaart. Dat de betrokken zelf hun astrale wereld scheppen, maakt ook duidelijk waarom sommigen de ervaring hebben in een hel terecht te komen. Maar al deze toestanden zijn uiteraard tijdelijk van aard.

Voor mijn begrip, wat is een OBE?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Zolderworm:

Maar goed, de vraag is natuurlijk: wat is het verschil tussen een BDE en OBE? Ik denk dat er in principe weinig verschil is. Het enige is dat er bij een BDE duidelijk sprake is van iemand die op weg is naar te sterven. Bij een OBE is dat niet het geval. Op zich leidt dat bij een BDE ertoe dat men naar een hemelsfeer gaat (een collectief astrale sfeer).

Toch is het anderszins zo dat overledenen meestentijds gedurende drie dagen op Aarde blijven rondzwerven voordat zij naar een hemelsfeer gaan, en sommigen zelfs tientallen jaren of langer.

In ieder geval is wel duidelijk dat mensen die een BDE ervaren in eerste instantie in een persoonlijke astrale sfeer terecht komen, dat wil zeggen dat zij vrijwel alle beelden die ze waarnemen zelf scheppen, zij het onbewust. Al is het wel in een vierdimensionale ruimtetijd. Maar niet een stoffelijke ruimtetijd. Zij voegen zelf de dimensies toe aan hun waarneming.

Het is alleszins mogelijk voor entiteiten om in te treden in die persoonlijke astrale sfeer, wat het zien van lichtwezens of overleden familieleden verklaart.

Dat de betrokken zelf hun astrale wereld scheppen, maakt ook duidelijk waarom sommigen de ervaring hebben in een hel terecht te komen. Maar al deze toestanden zijn uiteraard tijdelijk van aard.

Geweldig! En dan beweren dat de bijbel alleen maar speculatie is, en niet bewezen kan worden. 

Gezien het december is, ga ik liever voor speculaassie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos:

Geweldig! En dan beweren dat de bijbel alleen maar speculatie is, en niet bewezen kan worden. 

Gezien het december is, ga ik liever voor speculaassie. 

Bovenstaande zaken (BDE en OBE) kunnen tot nu toe ook niet bewezen worden. Voor iemand zonder eigen ervaringen is dit net zo goed speculatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Zolderworm:

O sorry, een Out of Body Experience, een uittreding uit het lichaam dus.

Dank, duidelijk. Wat je finaal lijkt te zeggen is dat alles tijdelijk is, als ware het verzinsels die verzinselen ervaren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Dank, duidelijk. Wat je finaal lijkt te zeggen is dat alles tijdelijk is, als ware het verzinsels die verzinselen ervaren?

Nee, ik bedoelde dat een eventueel verblijf in een hel-sfeer tijdelijk is en niet eeuwig, zoals soms wordt aangenomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Zolderworm:

Bovenstaande zaken (BDE en OBE) kunnen tot nu toe ook niet bewezen worden. Voor iemand zonder eigen ervaringen is dit net zo goed speculatie.

Ook de vakliteratuur blijkt een beetje ontoereikend, dit volgens een wetenschappelijk proefschrift.

Bij raadpleging van wetenschappelijke literatuur ter zake, valt op dat door de meeste auteurs ‘de invloed’, ‘de gevolgen’, ‘de verwerking’ en ‘de integratie’ van een B.D.E. in één adem worden genoemd, waarbij men er vanuit gaat dat door de ervaring zelf de post-B.D.E. transformatie en het bijhorende verwerkingsproces ter zake in werking worden gesteld. Dit is echter een te vage en ongenuanceerde en bijgevolg onbevredigende verklaring. (bron)

1 minuut geleden zei Zolderworm:

Nee, ik bedoelde dat een eventueel verblijf in een hel-sfeer tijdelijk is en niet eeuwig, zoals soms wordt aangenomen.

Beetje bangmakerij wellicht, het ideale middel om mensen te binden aan een ideologie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei TTC:

Ook de vakliteratuur blijkt een beetje ontoereikend, dit volgens een wetenschappelijk proefschrift.

Bij raadpleging van wetenschappelijke literatuur ter zake, valt op dat door de meeste auteurs ‘de invloed’, ‘de gevolgen’, ‘de verwerking’ en ‘de integratie’ van een B.D.E. in één adem worden genoemd, waarbij men er vanuit gaat dat door de ervaring zelf de post-B.D.E. transformatie en het bijhorende verwerkingsproces ter zake in werking worden gesteld. Dit is echter een te vage en ongenuanceerde en bijgevolg onbevredigende verklaring. (bron)

Ik weet niet. Hier houd ik me niet zo mee bezig. Maar ik kan me voorstellen dat een ingrijpende ervaring als een BDE dit soort invloed en gevolgen heeft, waarna een verwerking volgt en je de ervaring integreert in je houding tegenover het leven.

17 uur geleden zei TTC:

Beetje bangmakerij wellicht, het ideale middel om mensen te binden aan een ideologie.

Niet helemaal. Ik ben ook wel eens uitgetreden in gebieden waarin het niet echt hemels was. Dan was het zo snel mogelijk weer terug in het lichaam. Maar wellicht projecteerde ik mijn eigen angsten in de ruimte. Gelukkig kwam dat niet vaak voor.

En dat demonen echt bestaan heb ik ook wel eens gemerkt. Verder alles oké.

bewerkt door Zolderworm

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zolderworm:

Ik weet niet. Hier houd ik me niet zo mee bezig. Maar ik kan me voorstellen dat een ingrijpende ervaring als een BDE dit soort invloed en gevolgen heeft, waarna een verwerking volgt en je de ervaring integreert in je houding tegenover het leven. Niet helemaal. Ik ben ook wel eens uitgetreden in gebieden waarin het niet echt hemels was. Dan was het zo snel mogelijk weer terug in het lichaam. Maar wellicht projecteerde ik mijn eigen angsten in de ruimte. Gelukkig kwam dat niet vaak voor. En dat demonen echt bestaan heb ik ook wel eens gemerkt. Verder alles oké.

Demonen kom je overal tegen, ze hebben de vreemde neiging om alles te willen bezitten en anderen te zien als het verlengstuk van zichzelf. Beetje als narcistische Goden, die komen met volgelingen die anderen aan de ketting leggen. Wat die OBE betreft, misschien volgende keer even proberen vol te houden om die andere sfeer te bereiken?

bewerkt door TTC

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei TTC:

Demonen kom je overal tegen, ze hebben de vreemde neiging om alles te willen bezitten en anderen te zien als het verlengstuk van zichzelf. Beetje als narcistische Goden, die komen met volgelingen die anderen aan de ketting leggen. Wat die OBE betreft, misschien volgende even proberen vol te houden om die andere sfeer te bereiken?

Ik heb nu geen uittredingen meer. Ik ben ermee gestopt, want een paragnost zei me dat het te gevaarlijk werd en ik er beter mee kon stoppen.

2 minuten geleden zei TTC:

Wellicht ben je dan ook vertrouwd met de bardo's, dat waar Jezus ook naar verwijst.

Het was een duister gebied waar een soort sterke angst hing en een "zware" sfeer. Ik vertrok dan zo snel mogelijk. Daar wou ik niet zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei TTC:

Wellicht ben je dan ook vertrouwd met de bardo's, dat waar Jezus ook naar verwijst.

Interessante site waar je naar verwijst. Vooral dat stukje over ''de diepere betekenis van Kerst'' is een tekst naar mijn hart, te vinden onder; esoterie en gnosis.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Zolderworm:

Ik heb nu geen uittredingen meer. Ik ben ermee gestopt, want een paragnost zei me dat het te gevaarlijk werd en ik er beter mee kon stoppen. Het was een duister gebied waar een soort sterke angst hing en een "zware" sfeer. Ik vertrok dan zo snel mogelijk. Daar wou ik niet zijn.

Kan je gek van worden, en meestal is er geen dienst na verkoop. 

19 minuten geleden zei thom:

Interessante site waar je naar verwijst. Vooral dat stukje over ''de diepere betekenis van Kerst'' is een tekst naar mijn hart, te vinden onder; esoterie en gnosis.

Kwam er toevallig op nav het gesprek met Zolderworm, maar des te beter. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Zolderworm:

De vraag is dan wat je onder "gek" verstaat. In de psychiatrie wordt het woord "gek" niet gebruikt. Wat bedoel je precies?

Het niet meer op orde krijgen van wat je overkomen is, wat heftig kan zijn. Normaal kan je dan terecht bij de transpersoonlijke psychiatrie, als je geluk hebt tenminste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid