Spring naar bijdragen

Voorbereiden op de toekomst


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Mullog:

Onderzoek wijst uit dat er minimaal 32 (16 koppels) mensen nodig zijn om een kans op voortbestaan te hebben. Ik kan helaas het originele onderzoek niet vinden maar ik heb wel een citaat

Houdt dat onderzoek ook rekening met de hoge leeftijden die de Bijbel vermeldt? Ik vermoed van niet ;) en daarmee vervalt dit argument dus. Dan hebben we ook nog de vrij gedetailleerde geslachtsregisters. Ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal is verzonnen door iemand.....die zich verveelde of zoiets? Daarnaast zijn de namen van de betrokken personen door de geschiedenis heen in taal bewaard gebleven. Waar zou anders het woord "Semitisch" vandaan komen bijvoorbeeld, denk je? Maar ik ga nu enigszins off-topic. In de huidige tijd zal het wel niet meer lukken zoals toen. Dan krijgen we inteelt en zal de mens inderdaad wel steeds meer verzwakken en uiteindelijk uitsterven. 

1 uur geleden zei Mullog:

8 mensen, op een ark, met al die kennis, en dan tijd om vanuit het niks akkerbouw, huizenbouw, kleding, kinderen baren, opvoeden, les geven, wijnteelt (belangrijk dat je deze vermeld!) en dat allemaal 6 dagen per week want de zevende dag moesten ze rusten. Ik denk het niet. 

Onderdak, voedsel, kleding en drinken is nodig, vanuit materialistisch oogpunt gezien althans. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Als er maar 8 mensen op die ark hebben gezeten dan bestaan wij niet meer, is dit alles een droom... (maar van wie....? :) )

Onderzoek wijst uit dat er minimaal 32 (16 koppels) mensen nodig zijn om een kans op voortbestaan te hebben.

Maar jij wil dan ook geen rekening houden met een zorgende God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Als er maar 8 mensen op die ark hebben gezeten dan bestaan wij niet meer, is dit alles een droom... (maar van wie....? :) )

Onderzoek wijst uit dat er minimaal 32 (16 koppels) mensen nodig zijn om een kans op voortbestaan te hebben. Ik kan helaas het originele onderzoek niet vinden maar ik heb wel een citaat

De vraag is ook wel eens op andere forums gesteld en daar werd o.a. verwezen naar dit artikel dat over het bijna uitsterven van het menselijk ras gaat waarbij berekend is dat er op een moment maar circa 55.000 mensen op aarde woonde en dat de kans op uitsterven niet denkbeeldig was. 

Er worden nog weleens dieren uitgezet om diverse redenen (b.v. hooglanders). Dat gebeurt altijd in behoorlijke aantallen om het voortbestaan van de populatie zekerder te stellen.

Hm, ik had ooit gelezen dat je dus minimaal zo'n honderdduizend man nodig hebt om een compleet zelfvoorzienende beschaving op te bouwen in bijvoorbeeld een eeuwig vliegend ruimteschip en om incestueuze problemen in volgende generaties te voorkomen. Maar het zijn er dus een stuk minder?
Ik neem dan wel aan dat die 16 koppels elk van een totaal andere familie, geslacht of stam moeten komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kunnen we het bericht van Willempie ook lezen om de kern: "kennis van veeteelt, landbouw..is genoeg" Dat we de pretenties voor een toekomstige maatschappij niet zo hoog zouden moeten leggen?

Als je precies de maatschappij zou willen die er nu is, en de toekomst die dit heeft, heb je precies zoveel mensen nodig als er nu zijn, naast nog een paar andere voorwaardetjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Robert Frans:

Maar het zijn er dus een stuk minder? 

Blijkbaar.

3 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik neem dan wel aan dat die 16 koppels elk van een totaal andere familie of stam moeten komen?

Maar ik denk dat 32 een soort van genetisch minimum is. Of dat dan andere families moeten zijn lijkt mij van niet. Als de dichtstbijzijnde verwantschap achterneven en achternichten zijn (of misschien nog één stapje verder) zou het ook wel goed moeten komen. Praktisch lijkt het mij te weinig. Ik heb even gegoogled op "ongecontacteerde indianen stammen" en hoewel er weinig informatie is  wordt er al snel gesproken over honderden personen die, in vaak wat kleinere groepen, door het oerwoud trekken. Met 32 zijn de consequenties van ongelukken of ziektes volgens mij nauwelijks op te vangen. 

10 minuten geleden zei Noel:

Als je precies de maatschappij zou willen die er nu is, en de toekomst die dit heeft, heb je precies zoveel mensen nodig als er nu zijn, naast nog een paar andere voorwaardetjes.

Nee toch. Met de helft minder (of misschien wel nog minder) zouden we nu ook makkelijk onze maatschappij kunnen handhaven. En met meer mogelijkheden. 

Stel je eens voor dat we het pensioen afschaffen en iedereen op zijn 65ste een spuitje geven. Dan betekent dat dat er een enorm kapitaal wat nu in de oudere zorg wordt gestoken vrijkomt om andere leuke dingen mee te doen met nog kans op een betere toekomst ook (tot je 65ste). 

Mijn eerste uitspraak is, net als jou stelling, ideologie, mijn tweede is de wetenschappelijke consequentie daarvan (om op een andere discussie aan te haken ;) ) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Mullog:

Een terecht punt. Dom van ze dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden. Zo zie je maar, aan al die wetenschap heb je helemaal niks. 

Er bestaat inderdaad nutteloze wetenschap. Zoals bijvoorbeeld de "wetenschap" dat het Bijbelverhaal over de tuin van Eden niet klopt omdat er in dat deel van de wereld geen appelbomen groeiden. Het klinkt ongelooflijk maar dit las ik ooit in de krant. Deze "wetenschap" werd verkondigd door een theoloog. :+ Nu moet je natuurlijk wel even op de hoogte zijn van het feit dat het Bijbelverhaal geen appelboom noemt en verder blijft het natuurlijk een groot raadsel hoe de beste man denkt te kunnen weten welke bomen er wel of niet groeiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid