Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Allereerst denk ik dat je definitie van een profeet enigszins beperkt is, want een profeet is niet enkel iemand die "de toekomst voorspelt." Een profeet, in christelijk verstaan, is iemand die een woo

Het is logica die er toe doet. Ik vind jouw logica niet logisch.  Je redeneert vanuit afkeer. Je wilt er gewoon niets mee te maken hebben. Wat de twee bomen in de tuin van Eden betreft is er sprake va

Het is vooral onlogisch denken. Dat iets waardering krijgt, maakt hetgeen onbaatzuchtig gegeven werd niet ineens niet-onbaatzuchtig. De zucht naar een bate ontstaat niet nadat de bate is ontvangen, ma

6 minuten geleden zei TTC:

Ik weet niet in welke zin je die 'omkering' hier bedoelt, het kan mi zowel horizontaal als verticaal. 

Als in "bekering". Ik tekende eergisteren de behoeftepyramide van Maslow en daar boven een nieuwe omgekeerde pyramide. Het "hoogste punt" (zelf-actualisatie) keerde om in Jezus-actualisatie, en van daaruit steeds breder. Maar een dergelijke schematische voorstelling moet al evident zijn, de oude discussie over predestinatie en genade, als je het niet al weet, zal je het nooit weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ik weet niet in welke zin je die 'omkering' hier bedoelt, het kan mi zowel horizontaal als verticaal. 

Tja, je zou ergens van ondersteboven kunnen zijn. Dit lijkt mij een vrij horizontale benadering. Je zou ook ergens van achterstevoren kunnen zijn. Dan zou een diagonale benadering bv het laten zakken van je broek kunnen zijn. Met de bedoeling om je onvrede kenbaar te maken over een bepaalde aangelegenheid. Misschien dat we ook nog ergens van binnenstebuiten kunnen zijn. Dit lijkt mij in het verlengde van achterstevoren liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Da's mooi. Je schuift gewoon die omgekeerde piramide in de piramide van Maslow en je zit in de Merkabah. Prima zitplaats. :D

 

http://www.crystalinks.com/merkaba.html

MOOI!, 

Ik had dus dit:

39030315411_7326a6982b_z.jpg

als dit dus connceties heeft met het bestaande durf ik het wel te tonen. 

het bovenste kan "indalen" natuurlijk, maar juist dat punt waar zelf-actualisatie overgaat in Jezus-actualisatie of Jezus-bewustzijn boeit mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Noel:

MOOI!, 

Ik had dus dit:

39030315411_7326a6982b_z.jpg

als dit dus connceties heeft met het bestaande durf ik het wel te tonen. 

Heel mooi, Noel. 

'k moet (mag) me nu gaan omkleden omdat om half zeven mijn kneuzenclub begint (speciale fitness voor kneuzen met chronisch kapotte onderdelen :#), en moet 20 minuutjes autorijden voor ik er ben,  dus heb weinig tijd.  Ff kort: in het  Christusmonogram vind je ook het Salomonszegel (ook wel Davidster genoemd, een hexagram, waar overigens veel meer inzit dan twee driehoeken, er zitten ook Hebreeuwse letters in dat symbool).  : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christusmonogram

Verbind de bovenste punt van de P met de onderste twee benen en je hebt de Maslowpiramide. Verbind de onderste punt van de P met de bovenste benen van de X en je hebt de omgekeerde piramde.  Het middelpunt is Christus. PX = Pax Christie, oftwel het Nieuwe Verbond.  Wat Israël (en natuurlijk iedereen) nog nodig heeft is Christus. 

'kZag dat je op een ander forum bent waar ik niet meer kom (eens in de zoveel tijd lees ik er nog wel eens kort als voorbijganger, maar verder niet). Daar heb ik er wel eens over geschreven: http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopic.php?f=55&t=2149&p=120752&hilit=Monogram#p120752  (al de links die ik daar plaatste kloppen inmiddels helaas niet meer). 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ware persoonlijkheid (die in Christus verborgen is, dus de bovenste driehoek met de punt naar beneden) moet indalen  in de onderste driehoek (de oude mens, die daardoor als het ware sterft). Oftewel door geloof maakt Christus woning in de mens. 

Het zwaard door het hart, en de rozen eromheen, het heilig liefdesvuur waar de bloem op groeit: sacred-heart-of-mary_a-G-250578-0.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Noel:

Als in "bekering". Ik tekende eergisteren de behoeftepyramide van Maslow en daar boven een nieuwe omgekeerde pyramide. Het "hoogste punt" (zelf-actualisatie) keerde om in Jezus-actualisatie, en van daaruit steeds breder. Maar een dergelijke schematische voorstelling moet al evident zijn, de oude discussie over predestinatie en genade, als je het niet al weet, zal je het nooit weten.

Duidelijk, als je ze over elkaar legt dan kom je uit bij een Davidsster, zoals je enigszins ook al aangaf hierboven.

14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Tja, je zou ergens van ondersteboven kunnen zijn. Dit lijkt mij een vrij horizontale benadering. Je zou ook ergens van achterstevoren kunnen zijn. Dan zou een diagonale benadering bv het laten zakken van je broek kunnen zijn. Met de bedoeling om je onvrede kenbaar te maken over een bepaalde aangelegenheid. Misschien dat we ook nog ergens van binnenstebuiten kunnen zijn. Dit lijkt mij in het verlengde van achterstevoren liggen.

Bij horizontaal denk ik aan het herstel van deze wereld, van monopoly naar een co-creatieve economie waar mens en milieu terug centraal komen te staan. Bij verticaal kunnen we denken aan meer innerlijke bewustwording, het zogeheten wakker worden voor de elementen die ons in gevangenschap houden. Dit kan een woelig proces worden, er komt namelijk heel wat bij kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Noel:

MOOI!, 

Ik had dus dit:

39030315411_7326a6982b_z.jpg

als dit dus connceties heeft met het bestaande durf ik het wel te tonen. 

het bovenste kan "indalen" natuurlijk, maar juist dat punt waar zelf-actualisatie overgaat in Jezus-actualisatie of Jezus-bewustzijn boeit mij.

Zeer mooi, misschien heb je ook wat aan Dabrowski die verder bouwde op het werk Maslow.

Waar op Niveau 3 het nastreven van de eigen waardenhiërarchie nog weinig consequent is en vele momenten van terugval vertoont, daar neemt het individu op Niveau 4 de eigen ontwikkeling op georganiseerde wijze in de hand. Innerlijke conflicten worden effectief behandeld via ‘autopsychotherapie’. Het zelf is dan zowel psychiater als cliënt, zowel subject als object, om zo via grondige communicatie tot resolutie van het conflict te komen. Waar nodig of veelbelovend gaat het individu over tot ‘educatie van zichzelf’. Deze opbouwende dynamismen helpen een sterke morele identiteit te creëren en maken het voor het individu ook mogelijk om meer maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen – niet vanuit egocentrische motieven zoals een behoefte aan status of macht, maar vanuit de realisatie dat het hebben van een eigen, persoonlijke waardenhiërarchie ook betekent dat geobserveerde misstanden in de sociale omgeving en maatschappij niet onberoerd gelaten kunnen worden. Zodoende worden de eigen overprikkelbaarheden effectief gekanaliseerd en de eigen talenten ingezet voor sociale, politieke of creatieve doeleinden om zo de ontwikkeling van medemensen of zelfs van de maatschappij als geheel te bevorderen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei TTC:

Zeer mooi, misschien heb je ook wat aan Dabrowski die verder bouwde op het werk Maslow.

Waar op Niveau 3 het nastreven van de eigen waardenhiërarchie nog weinig consequent is en vele momenten van terugval vertoont, daar neemt het individu op Niveau 4 de eigen ontwikkeling op georganiseerde wijze in de hand. Innerlijke conflicten worden effectief behandeld via ‘autopsychotherapie’. Het zelf is dan zowel psychiater als cliënt, zowel subject als object, om zo via grondige communicatie tot resolutie van het conflict te komen. Waar nodig of veelbelovend gaat het individu over tot ‘educatie van zichzelf’. Deze opbouwende dynamismen helpen een sterke morele identiteit te creëren en maken het voor het individu ook mogelijk om meer maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen – niet vanuit egocentrische motieven zoals een behoefte aan status of macht, maar vanuit de realisatie dat het hebben van een eigen, persoonlijke waardenhiërarchie ook betekent dat geobserveerde misstanden in de sociale omgeving en maatschappij niet onberoerd gelaten kunnen worden. Zodoende worden de eigen overprikkelbaarheden effectief gekanaliseerd en de eigen talenten ingezet voor sociale, politieke of creatieve doeleinden om zo de ontwikkeling van medemensen of zelfs van de maatschappij als geheel te bevorderen. (bron)

Dabrowski noemde je al eerder, ik ga deze toch eens wat beter bekijken, al weet ik niet of dat het "indalen" ondersteunt.

Ten aanzien van "behoeften" geldt natuurlijk nog het voorbehoud van irrationaliteit. Bij het indalen zal het niveau van "onvoorwaardelijke liefde" (spirituele behoefte) ergens bij het niveau van zelfvertrouwen komen te liggen. Dat "zelfvertrouwen" staat onder druk door niet als vol te mogen gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-12-2017 om 13:50 zei Mullog:

En ik zag gisteren bij DWDD een prachtig geval hoe mensen daarin weten te kronkelen. het ging over ene Roy Moore die door ene Trump en een hele hoop republikeinen gesteund wordt ondanks zijn sexueel wangedrag. Daar was iemand die in volle overtuiging uitstprak "In Alabama waren mensen toendertijd trots en gelukkig als hun 14 jarige dochter de aandacht van een 30 jarige officier van justitie trok". Dat allemaal vanwege de behoefte een republikein in de senaat te krijgen. En dat in een staat met een stad als Birmingham die van alle steden in de VS de stad is waar het meest in de Bijbel wordt gelezen

Een mooi voorbeeld hoe krom het evangelische christendom in de VS is. Een stem voor een republikein in de senaat is belangrijker dan het behouden van eigen christelijke waarden tav het misbruiken van minderjarigen. Roy Moore, die zei dat het slavernij tijdperk de laatste keer was dat Amerika groot was. Men verloochent zichzelf zolang er maar niemand aan de macht komt die voor abortus of het homohuwelijk is.

Gelukkig heeft Alabama nog een geweten en een relatief grote zwarte gemeenschap die Doug Jones in de senaat heeft gestemd. (98% van de zwarte vrouwen in Alabama stemde op Jones). "God zij dank" zullen we maar zeggen. Kan Roy Moore weer op zijn paard terug naar huis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel:

Dabrowski noemde je al eerder, ik ga deze toch eens wat beter bekijken, al weet ik niet of dat het "indalen" ondersteunt. Ten aanzien van "behoeften" geldt natuurlijk nog het voorbehoud van irrationaliteit. Bij het indalen zal het niveau van "onvoorwaardelijke liefde" (spirituele behoefte) ergens bij het niveau van zelfvertrouwen komen te liggen. Dat "zelfvertrouwen" staat onder druk door niet als vol te mogen gelden.

Er is klimmen en dalen, wordt ook door Dabrowski ondersteund (en vele anderen uiteraard). Jezelf offeren vanuit die onvoorwaardelijke liefde hoort daar ook bij.

gHKrzrJ.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hitchens:

Een mooi voorbeeld hoe krom het evangelische christendom in de VS is. Een stem voor een republikein in de senaat is belangrijker dan het behouden van eigen christelijke waarden tav het misbruiken van minderjarigen. Roy Moore, die zei dat het slavernij tijdperk de laatste keer was dat Amerika groot was. Men verloochent zichzelf zolang er maar niemand aan de macht komt die voor abortus of het homohuwelijk is.

Gelukkig heeft Alabama nog een geweten en een relatief grote zwarte gemeenschap die Doug Jones in de senaat heeft gestemd. (98% van de zwarte vrouwen in Alabama stemde op Jones). "God zij dank" zullen we maar zeggen. Kan Roy Moore weer op zijn paard terug naar huis.

"krom" is ook gewoon "anders-denkend", maar als jullie dit willen bespreken, kan dat dan elders? Dan open je toch een onderwerp? "Hypocrisie in het geloof", maar onderzoek ook eens je eigen hart.

15 minuten geleden zei TTC:

Er is klimmen en dalen, wordt ook door Dabrowski ondersteund (en vele anderen uiteraard). Jezelf offeren vanuit die onvoorwaardelijke liefde hoort daar ook bij.

 

Ja interessant. ik had me de eerste keer teveel op de kritiek gericht. ik denk dat je dus juist door "aantasting" een ander "niveau" kunt bereiken. Dat is al een heel ander denken dan dat alles altijd maar onaangetast goed zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hitchens:

Ja, en het versieren van kinderen is ook gewoon een andere manier van denken. Tis maar net hoe je het ziet.

Iemands hart/ziel kan in nood zijn door allerlei seksuele verleiding. Je kunt dan soms zelfs spreken, ondanks ernstige daden, van een bovenmenselijke zelfbeheersing die iemand toch nog had. Weet jij het?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Noel:

Iemands hart/ziel kan in nood zijn door allerlei seksuele verleiding. Je kunt dan soms zelfs spreken, ondanks ernstige daden, van een bovenmenselijke zelfbeheersing die iemand toch nog had. Weet jij het?

 

 

Ernstige daden in combinatie met een bovenmenselijke zelfbeheersing? Verklaar je nader...

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hitchens:

Ernstige daden in combinatie met een bovenmenselijke zelfbeheersing? Verklaar je nader...

Een betasting is al ernstig, maar wie weet wat voor gigantische innerlijke strijd die man heeft gehad, waarbij hij nog ernstiger voorkomen heeft. Ik weet het niet? Ik probeer iemand het voordeel van de twijfel te geven. Als je alle mannen die wel eens geilen op jongeren preventief zou moeten opsluiten, zou er geen gevangenis groot genoeg zijn. Het gaat er om wat je er mee doet. De verleiding in het hoofd kan enorm groot zijn, gegeven bepaalde situaties (in de Amerikaanse cultuur ruimschoots aanwezig*). Het vlees is zwak, de geest moet nog leren sterk te zijn. De sterkste anti-rokers zijn ex-rokers. Men moet van fouten leren, een andere manier is er niet. 

Zalig zijn hen die van andermans fouten kunnen leren.

Denk eens aan de film "American Beauty" ironisch genoeg met Kevin Spacey.

*) De religieuze cultuur kan mensen uitnodigen openhartig, vol vertrouwen, puur en zuiver te zijn. Een vertrouwenspersoon die zulke prachtigheid om zich heen heeft, kan logisch gezien, statistisch gezien, vaker in de verleiding komen om de link naar seksualiteit te leggen. Dit nog naast de mogelijkheid dat "sex sells" en in de cultuur voortdurend seksuele triggers gebruikt worden om tot consumentisme aan te zetten. (dit geldt ook voor sport)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Noel:

Ja interessant. ik had me de eerste keer teveel op de kritiek gericht. ik denk dat je dus juist door "aantasting" een ander "niveau" kunt bereiken. Dat is al een heel ander denken dan dat alles altijd maar onaangetast goed zou zijn.

Life hits you, daarover kunnen we ons diepgaander vragen stellen om er zodoende meer inzicht in te verwerven, ook over wie we in werkelijkheid zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei TTC:

Life hits you, daarover kunnen we ons diepgaander vragen stellen om er zodoende meer inzicht in te verwerven, ook over wie we in werkelijkheid zijn. 

Een mooi genuanceerd uitgangspunt. Controlezucht blijkt te falen, en dan zou je kunnen denken dat het om steeds betere controle te verwerven gaat. In plaats van steun bij elkaar te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Noel:

Een mooi genuanceerd uitgangspunt. Controlezucht blijkt te falen, en dan zou je kunnen denken dat het om steeds betere controle te verwerven gaat. In plaats van steun bij elkaar te zoeken.

Misschien is het gewoon een kwestie van trachten te overleven in een dolgedraaide wereld? Maar zoals altijd, elke stelling kan op verschillende niveaus een andere betekenis krijgen., dit maakt dialoog des te moeilijker. En ja, samenwerken zou veel eenvoudiger/efficiënter kunnen zijn, misschien dat het element van utopische gespletenheid hier een rol in speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Misschien is het gewoon een kwestie van trachten te overleven in een dolgedraaide wereld? Maar zoals altijd, elke stelling kan op verschillende niveaus een andere betekenis krijgen., dit maakt dialoog des te moeilijker.

Ik vind dialoog moeilijk, omdat ik op de een of andere manier blijf hangen in dominante denkbeelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel:

Ik vind dialoog moeilijk, omdat ik op de een of andere manier blijf hangen in dominante denkbeelden.

Dat is ook wat Dabrowski aangeeft, het kost enige moeite om 'mainstream' te overstijgen. Alsof we er telkens opnieuw ingezogen worden, misschien een reden te meer om daar iets aan te veranderen om het geheel te kunnen herstellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel:

Een betasting is al ernstig, maar wie weet wat voor gigantische innerlijke strijd die man heeft gehad, waarbij hij nog ernstiger voorkomen heeft.

Ah, ik begrijp dat de dader slachtoffer wordt!

1 uur geleden zei Noel:

*) De religieuze cultuur kan mensen uitnodigen openhartig, vol vertrouwen, puur en zuiver te zijn.

Dit zou zomaar waar kunnen zijn, alleen zie ik weinig mensen die uitnodiging accepteren. Meestal is men star, dogmatisch, conservatief, intolerant, etc... Gelukkis is je opmerking niet meer dan vastgelegde ideologie :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Mullog:

Ah, ik begrijp dat de dader slachtoffer wordt!

Dit zou zomaar waar kunnen zijn, alleen zie ik weinig mensen die uitnodiging accepteren. Meestal is men star, dogmatisch, conservatief, intolerant, etc... Gelukkis is je opmerking niet meer dan vastgelegde ideologie :#

De dader kan alsnog held zijn als hij berouw heeft en zijn geest gesterkt heeft. Ik keur niet goed wat hij gedaan heeft, maar denk dat er vaak niet beter is dan mensen zwak in vlees. Bernie Sanders heeft mogelijk dat soort neigingen niet of kan wel leren van andermans fouten. Maar die wordt dus gewoon weggedrukt.

Ja, verder gaat het inderdaad om een ideologie. En of men star, dogmatisch, conservatief, intolerant is geef ik het voordeel van de twijfel. Mogelijk betreft het aandoeningen, mogelijk gedrag, mogelijk een vals oordeel, die uit angst of voeding of nog wat anders te verklaren zijn. Het idee dat de mens baas in eigen geest is, vind ik absurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid