Spring naar bijdragen

Hoe & wat ik geloof


Aanbevolen berichten

20 minuten geleden zei Mullog:

Aha, dat is waarom de meeste dieren hun uiterste best doen hun nageslacht en/of de kolonie waar ze in leven tot het uiterste te verdedigen. Dat is waarom apen, olifanten en God weet welke nog meer (biologen ook natuurlijk) rouwen bij sterfgevallen.

Dat dieren handelen volgens hun instinct en veel dieren inderdaad zichtbaar emoties tonen. Angst, woede, blijdschap en zelfs verdriet. Ze worden niet voor hun daden verantwoordelijk gehouden. Een dier kan niet bewust zondigen. Een mens wel. Dat is mijn geloof en dat wordt bevestigd door mijn waarneming en ervaring.  

20 minuten geleden zei TTC:

Ja, dat werd in de reportage ook gezegd, kunnen mi nog veel leren van de dierenwereld. Maar misschien zijn we dat verleerd door ons met andere dingen bezig te houden, alles moet geld opbrengen natuurlijk. De kunst van het leven?

Er staat ergens dat de zucht naar geld de wortel is van alle kwaad. Ik begin dat steeds meer te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vond het topic van @bernard 3 interessant, en ik hoop dat het navolging krijgt. Om daar iets aan bij te dragen volg ik het in ieder geval:   Mijn ouders waren van huis uit katholiek, maar

Mij doet het ook denken aan Herman Finkers, die met name in zijn laatste twee shows (Na de Pauze en de Oudejaarsconference van 2015) en in interviews regelmatig de overeenkomsten tussen kunst, religie

Als notoire atheïst kan ik hier wel een antwoord op geven, denk ik (en ik spreek voor mijzelf). Het staat helemaal niet haaks op elkaar. De natuur bevat enorm veel schoonheid. Om te beginnen om a

32 minuten geleden zei Willempie:

Voor zover ik het heb begrepen is het mechanisme ook niet te snappen maar het heeft wel duidelijk iets te maken met balans tussen vrouwelijk en mannelijk vanwege de voortplanting. Je kunt dat gewoon waarnemen in een aquarium, met Cichliden bijvoorbeeld.

Zag niet dat die Cichilden ook van geslacht veranderen, blijkbaar kan het wel in beide richtingen. Zie bijvoorbeeld de clownvis, het zou wat worden moesten mensen dat ook kunnen. :)

De Clownvis leeft in kleine groepen in een anemoon. Zo’n groep telt één vrouwtje, dat alleen paart met het grootste mannetje binnen de groep. Alle Clownvissen komen ter wereld met actieve mannelijke en inactieve vrouwelijke geslachtsorganen. Zodra het vrouwtje overlijdt, ondergaat het dominante mannetje een geslachtsverandering en wordt het een vrouwtje. (bron)

7 minuten geleden zei Willempie:

Er staat ergens dat de zucht naar geld de wortel is van alle kwaad. Ik begin dat steeds meer te geloven.

Nu pas? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Ik begrijp het nog steeds niet helemaal, dat "alle", maar ik ontdek wel steeds meer vormen van kwaad die hun wortel hebben in geldzucht. Dieren hebben dat probleem niet. :)

Onderzoek het en je gelooft misschien je eigen ogen niet meer, alsof je wakker wordt uit een hypnose.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Flash Gordon:

Bijzonder boeiend, die discussie of mensen apart staan of gewoon een van de talloze diersoorten zijn. Zou een nieuw topic waard zijn lijkt me. Maar het raakt niet echt dit topic, dus als jullie het niet erg vinden: get a room :+ 

Ja, dat van die clownvissen lijkt meer op dat wat sommigen een gangbang noemen, kunnen dat beter in een andere kamer bespreken inderdaad. :)

Op 29-12-2017 om 14:13 zei Flash Gordon:

Dat heeft niets met mijn geloof te maken. Er bestaan ook aardige katholieken hoor. Ik heb alleen geen geduld voor domme onwil. En ik ben niet van nature aardig of sympathiek. 

Hoe wil je verder? Volgens mij ben je hoogbegaafd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Er staat ergens dat de zucht naar geld de wortel is van alle kwaad. Ik begin dat steeds meer te geloven.

 

59 minuten geleden zei Willempie:

Ik begrijp het nog steeds niet helemaal, dat "alle", maar ik ontdek wel steeds meer vormen van kwaad die hun wortel hebben in geldzucht.

Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad, tot welke sommigen lust hebbende zijn afgedwaald van het geloof, en hebben zichzelven met vele smarten doorstoken. (1Tim.6:10)

Geldgierigheid is niet DE wortel van alle kwaad. In het Grieks staat er geen lidwoord voor wortel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad, tot welke sommigen lust hebbende zijn afgedwaald van het geloof, en hebben zichzelven met vele smarten doorstoken. (1Tim.6:10) Geldgierigheid is niet DE wortel van alle kwaad. In het Grieks staat er geen lidwoord voor wortel.

Zijn er nog andere dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 

Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad, tot welke sommigen lust hebbende zijn afgedwaald van het geloof, en hebben zichzelven met vele smarten doorstoken. (1Tim.6:10)

Geldgierigheid is niet DE wortel van alle kwaad. In het Grieks staat er geen lidwoord voor wortel.

Dank je. Ik zal het onderzoeken. Het is heel goed mogelijk dat ik door een onjuiste interpretatie of vertaling op het verkeerde been ben gezet. Zo blijven we leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Mooi topic dit. Diverse gesprekken met de TS hebben zeker mijn wereldbeeld beïnvloed, waar ik hem erg dankbaar voor ben. Ik ben atheïst en mijn liefde voor wetenschap heeft daar een belangrijke rol in gespeeld, maar ik heb onder andere naar aanleiding van die gesprekken de conclusie getrokken dat mijn ongeloof geen rationele grond heeft. De uitspraak dat God niet bestaat is in mijn ogen ook onbewijsbaar, maar waarom noem ik me dan geen agnost? Het komt uiteindelijk op gevoel neer en ik had en heb niet het gevoel dat God bestaat. 

Het is altijd lastig om te zeggen dat je iemand begrijpt. Begrijp je het werkelijk? Of is het beeld dat je denkt te begrijpen misschien een heel ander beeld dat de ander in gedachten heeft? Ik denk dat ik inmiddels het antwoord van de TS mijn vraag van destijds begrijp en toch zal ik er nooit genoeg van krijgen van zijn topics als deze. Je blog heb ik destijds ook met veel interesse gelezen, hoewel ik er niet direct op geantwoord heb. In ieder geval heb ik al lang het gevoel dat de TS iemand is die dichter bij me staat dan de meeste mede-atheïsten.

Wat de kunst betreft denk ik dat we ook op dezelfde pagina zitten. Ik noem mezelf ongelovig, maar misschien kan je kunst mijn religie noemen. Zeker wat muziek betreft, ik speel al jaren fanatiek in amateurorkesten, er waren tijden dat ik wekelijks in het Concertgebouw zat. Maar ook de beeldende kunst raakt me steeds meer en meer. De laatste jaren ben ik behoorlijk verslingerd geraakt aan film, waarbij ik ook een voorkeur lijk te hebben voor de artistiekere films, waarin poëzie belangrijker is dan een consistent verhaal. Zoals Angel's Egg. Onbegrijpelijk, maar zo ontzettend mooi qua beeld en muziek. Een film die overigens behoorlijk veel religieuze motieven kent. 

Het is ergens wel gek. Ik kijk enerzijds graag zo rationeel en logisch als het maar kan naar de wereld, maar kunst is alles behalve dat. Ik denk dat de ratio inderdaad ontoereikend is om alles te beschrijven en voor mij vult kunst denk ik die leemte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@The Black Mathematician,

De band die de TS en jij hebben is me al langer opgevallen, mooi is dat. Ik kom reacties als de jouwe ook tegen op Freethinker. Hoe rationeel we ook kunnen zijn, toch hebben velen de emotie nodig die sommigen in geloof ervaren, anderen in muziek, kunst etc. Of beiden. Ik "geloof''niet in alleen rationeel zijn, al ben ik blij dat sommigen me af en toe rationeel een spiegel voorhouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lobke:

Hoe rationeel we ook kunnen zijn, toch hebben velen de emotie nodig die sommigen in geloof ervaren, anderen in muziek, kunst etc.

Geloof in God = ratio, niet geloven in God = irrationeel.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Lobke:

@The Black Mathematician,

De band die de TS en jij hebben is me al langer opgevallen, mooi is dat. [...]

Alleen jammer dat we de laatste tijd zo langs elkaar lopen. Dat ligt met name aan mij, ik bezoek zowel FT als Credible veel te weinig, waardoor elke keer als ik weer eens na lange tijd terugkom hij weer vertrokken lijkt te zijn :-( 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei The Black Mathematician:

Mooi topic dit. Diverse gesprekken met de TS hebben zeker mijn wereldbeeld beïnvloed, waar ik hem erg dankbaar voor ben. 

Ja, vervelende eigenschap van hem. :# 
TS herinner ik me vooral in het begin als iemand die ook eindelijk een keertje als christen normaal dacht over de wetenschap het nodige aan kennis in huis had. Waar ik wel veel an gehad heb is dat hij die combinatie wel mooi onder woorden wist te brengen.  Verder is die een katholiek. Niks mis mee natuurlijk, maar het is een beetje een raar geloof. Wat ik heel fijn vond is dat als ik hem vroeg naar nogal zwarte passages in de kerkgeschiedenis ik van hem gewoon een eerlijk antwoord terug kreeg zonder enig goedpraten of verdediging. En hij is wel één van de mensen waar ik best wel wat over het katholieke geloof geleerd heb. Juist dat stukje van beleving. Hij had ook de vervelende eigenschap me op een gegeven moment te zeggen dat ik eigenlijk al een crypto katholiek geworden was. Had hij achteraf gelijk in. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Olorin:

Ja, vervelende eigenschap van hem. :# 
TS herinner ik me vooral in het begin als iemand die ook eindelijk een keertje als christen normaal dacht over de wetenschap het nodige aan kennis in huis had. Waar ik wel veel an gehad heb is dat hij die combinatie wel mooi onder woorden wist te brengen.  Verder is die een katholiek. Niks mis mee natuurlijk, maar het is een beetje een raar geloof. Wat ik heel fijn vond is dat als ik hem vroeg naar nogal zwarte passages in de kerkgeschiedenis ik van hem gewoon een eerlijk antwoord terug kreeg zonder enig goedpraten of verdediging. En hij is wel één van de mensen waar ik best wel wat over het katholieke geloof geleerd heb. Juist dat stukje van beleving. Hij had ook de vervelende eigenschap me op een gegeven moment te zeggen dat ik eigenlijk al een crypto katholiek geworden was. Had hij achteraf gelijk in. :#

TS herinner ik vooral in het begin als zeer intelligent en zeer irritant. Eigenlijk is dat nog niet veel veranderd :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh iedereen heeft aanvaringen met de TS gehad, maar wanneer je daar niet zo van slag door was haalde je de juweeltjes er wel uit.

Maar als protestantse vrijzinnige heb ik me altijd verbaast dat vrijzinnige rooms-katholieken zich gewoon orthodox noemen.:D

Ik begreep dat Remco van Mulligen oud- Katholiek is geworden kwam dat nog hard aan voor sommige R-KK ers?  Flash kwam het hard aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Lobke:

Maar als protestantse vrijzinnige heb ik me altijd verbaast dat vrijzinnige rooms-katholieken zich gewoon orthodox noemen.:D

Wat ik wel geleerd heb is dat een houding iets vrijzinnigs maakt, niet de inhoud (of ja, in een hoop gevallen lig). Voorbeeldje: geloven dat Maria vast geen maagd was, kun je prima als super orthodoxe gereformeerde, maar het is niet orthodox katholiek. Maar een katholiek hoeft totaal niet vrijzinnig te zijn als die gelooft dat Maria geen maagd was, hij/zij kan ook heterodox zijn (een ketter ;)). 
Andersom, er zijn best protestantse kerken waar je bepaald geen orthodox bent als je genesis 2 niet letterlijk neemt, of teveel in evolutie ziet. Maar als katholiek kun je heel goed orthodox zijn (en in weer andere protestantse kerken trouwens ook). 
Vrijzinnigheid is veel meer de houding dan de inhoud. Overigens denk ik dat het het ook nog eens vaak zo is dat mensen een mate van iets hebben en het per onderwerp kan verschillen.

17 uur geleden zei Lobke:

Ik begreep dat Remco van Mulligen oud- Katholiek is geworden kwam dat nog hard aan voor sommige R-KK ers?  

Moetie lekker zelf weten. Ik heb die stroming eerlijk gezegd nooit zo begrepen. Als ik te agnostisch zou worden, zou ik een katholieke agnost zijn, als ik te protestants zou worden, werd ik Anglicaan en als ik katholicisme tof vind, opzoek ben naar een hipster vibe, ruzie heb met de paus en op zoek ben naar het zelfde maar dan anders, dan werd ik Oosters Orthodox. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Olorin:

Ja, vervelende eigenschap van hem. :# 
TS herinner ik me vooral in het begin als iemand die ook eindelijk een keertje als christen normaal dacht over de wetenschap het nodige aan kennis in huis had. Waar ik wel veel an gehad heb is dat hij die combinatie wel mooi onder woorden wist te brengen.  Verder is die een katholiek. Niks mis mee natuurlijk, maar het is een beetje een raar geloof. Wat ik heel fijn vond is dat als ik hem vroeg naar nogal zwarte passages in de kerkgeschiedenis ik van hem gewoon een eerlijk antwoord terug kreeg zonder enig goedpraten of verdediging. En hij is wel één van de mensen waar ik best wel wat over het katholieke geloof geleerd heb. Juist dat stukje van beleving. Hij had ook de vervelende eigenschap me op een gegeven moment te zeggen dat ik eigenlijk al een crypto katholiek geworden was. Had hij achteraf gelijk in. :#

Ik kom zelf uit protestantse huize, maar ook door hem heb ik de katholieke kerk leren waarderen. Als je er dan toch voor kiest om gelovig te worden (voor zover dat een keuze is), kies dan voor een religie die het ritueel hoog in het vaandel heeft staan. Om die reden zou ik waarschijnlijk voor het katholicisme kiezen als ik christen zou worden. Misschien ook de reden dat ik het met jou ook altijd erg goed heb kunnen vinden :) Maar ik moet eraan toevoegen dat als ik religieus zou worden, ik nog altijd het boeddhisme boven het katholicisme zou verkiezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid