Spring naar bijdragen

Het mysterie van het verloren Jubeljaar (uitnodiging)


Aanbevolen berichten

Een interessante uitnodiging om dit jaar af te sluiten, over het mysterie van het verloren Jubeljaar. De intro mag alvast uitnodigend en uitdagend genoemd worden, uiteindelijk handelend over iets oplossen dat al opgelost is.

Wat als we u vertellen dat het een raadsel voor ons was? Een mysterie dat niet slechts denkbeeldig is, maar werkelijk, een mysterie dat wanneer opgelost, gevolgen kan hebben voor heel de wereld. Zou u graag een dergelijk verhaal willen lezen? Meer dan dat, zou u graag willen meedoen met zo'n verhaal? Wat we nu gaan beginnen is net zo spannend als een Sherlock Holmes mysterie-roman zou kunnen zijn. Iedereen houdt van een goede mysterieuze roman! We raken in het verhaal van de schrijver, identificeren ons met de personages wanneer die zoeken om het mysterie samen met hen op te lossen. Maar wanneer het boek eindigt, is het avontuur dan ook geëindigd. Aan een boek kan je zo nodig even ontsnappen, misschien, maar dan moeten we terug naar het echte leven. Maar wij willen u iets anders aanbieden. Om onderzoekers te worden samen met ons – in het echte leven, in een mysterie van epische proporties. Welk mysterie? Niet het mysterie van wanneer de Messias zal verschijnen! Ja, dat is het belangrijkste mysterie van allemaal, maar laten we dat mysterie maar overlaten aan vele anderen. En vele onderzoekers zijn door de jaren heen verslagen. Nee, het mysterie dat wij voorstellen op samen aan te werken is het mysterie van het verloren Jubeljaar. Wij stellen voor dat we samenwerken met elkaar in een reeks van artikelen en in het communiceren en commentaar geven hieronder, om te proberen het op te lossen. (bron)

Deze uitnodiging komt in een hele reeks waarin men het exacte tijdstip tracht te bepalen, met reflecties in zowat alle richtingen. De auteurs schrijven vanuit een Joods perspectief maar laten niet na om ook de Christelijke zienswijze ander de aandacht te brengen. Het onderwerp was, is en blijft actueel, de term 'verloren' is daarom niet zomaar gekozen. Wie doet mee? Wat met 2018?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thorgrem:

2015 was er nog een extra jubeljaar. De eerstvolgende reguliere is te verwachten in 2025. Het thema van 2015 vond ik wel pakkend en lijkt mij ook prima voor 2018; barmhartigheid.

Ja, daar wordt in die artikelen ook naar verwezen, het is een andere naam voor hetzelfde. Een paus kan een dergelijk jaar uitroepen wanneer dat gepast lijkt, het kan elk moment. Ik vind het dan ook een beetje vreemd dat de auteurs zoeken naar een juiste datum/periode, dit via veel kronkelwegen en speculaties. Jammer genoeg, iets uitroepen of afkondigen betekent nog niet dat het ook effectief gerealiseerd wordt. Maar ik ga graag mee met je, misschien lukt het ons in 2018 wel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thorgrem:

2015 was er nog een extra jubeljaar. De eerstvolgende reguliere is te verwachten in 2025. Het thema van 2015 vond ik wel pakkend en lijkt mij ook prima voor 2018; barmhartigheid.

Uiteindelijk komen de auteurs mi zelf tot de conclusie dat het mysterie geen mysterie is, men verlegt wel het probleem waardoor het verhaal in mist gehuld blijft worden. 

Wat maakt het uit?

Dus als de Messias een Messiaans jubeljaar op zijn eigen tijd zal uitroepen, waarom zoeken wij dan naar het mysterie van het verloren Jubeljaar om het helemaal op te lossen? Het vinden van het verloren Jubeljaar en er deel aan te krijgen, gaat niet elk probleem oplossen. Het Jubeljaar is geen garantie dat elk gebed zal worden beantwoord op de manier die wij wensen. Maar wij zijn van mening dat wanneer de mens probeert God te eren, en Gods principes te erkennen, en een paar zwakke maatregelen te nemen om deel te krijgen aan wat God zou kunnen doen, deze daad Hem bevalt. Voor de natie Israël kunnen die stappen erin resulteren dat meer van het beloofde land terugkeert. En voorts, wanneer God iets moois doet voor het Joodse volk in het land van Israël, doet Hij vaak ook iets moois voor de naties van de wereld. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verder in het verhaal van de auteurs.

Dat de Bijbelse kalender vrijheid viert om door middel van het opnieuw opstarten van de Jubeljaar-cyclus, is alleen maar passend. De Bijbel bracht een grote mate van vrijheid aan de wereld door zijn wijsheid, en inzicht in de menselijke natuur, en haar grote openbaring van een God die schept, voedt en het universum bestuurt. Is er een betere manier voor het inluiden van de volgende grote cyclus in de agenda dan het "verkondigen van vrijheid door het gehele land"? Kunnen we deze halve-eeuw-viering van vrijheid terugbrengen in ons leven? Dit is niet een vraag voor Joden alleen, maar voor al diegenen die kijken naar de schatten van de Bijbel voor een geestelijke voeding. Misschien is de tijd gekomen om deze sinds lang vergeten naleving te herstellen. Misschien komen deze Jubeljaren zo zelden voor als ze doen, en betekenen ze iets meer dan slechts een paar technische wetten uit het Oude Testament. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het jubeljaar is gebaseerd op Leviticus 25.  Dat gaat over Israel, niet over de rest van de wereld.  Levitcus blijft Leviticus 25. Uiteraard kan iedereen dat lezen, uiteindelijk niet zo moeilijk:  https://bijbel.eo.nl/bijbel/leviticus/25

Dat gaat over Israël, en nergens anders over.

Op ‎31‎-‎12‎-‎2017 om 11:52 zei TTC:

Jammer genoeg, iets uitroepen of afkondigen betekent nog niet dat het ook effectief gerealiseerd wordt

Waarom niet, als ik een feestje wil geven, geef ik een feestje. Maar dat ligt dan toch echt aan degene die iets uitroept of afkondigt. Als Wim Jongman dus afkondigde dat 2017 een jubeljaar zou zijn en het is er niet van gekomen, dan zat hij er naast en zou het wel erg dom zijn om in 2018 weer hem te gaan geloven. Iets met een ezel en een steen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het jubeljaar is gebaseerd op Leviticus 25.  Dat gaat over Israel, niet over de rest van de wereld.  Levitcus blijft Leviticus 25. Uiteraard kan iedereen dat lezen, uiteindelijk niet zo moeilijk:  Dat gaat over Israël, en nergens anders over. Waarom niet, als ik een feestje wil geven, geef ik een feestje. Maar dat ligt dan toch echt aan degene die iets uitroept of afkondigt. Als Wim Jongman dus afkondigde dat 2017 een jubeljaar zou zijn en het is er niet van gekomen, dan zat hij er naast en zou het wel erg dom zijn om in 2018 weer hem te gaan geloven. Iets met een ezel en een steen?

Ja, dat is eerder door Wim Jongman zelf al aangegeven, waarom zoeken naar een exacte datum/periode wanneer een dergelijk correctiemechanisme als tijdloos gezien kan worden? In het Christendom is het afroepbaar/uitvoerbaar wanneer het raadzaam wordt geacht, zoiets kan principieel op elk moment in de tijd. En in de geschiedenis zijn er pogingen ondernomen om dit te realiseren maar die zijn mislukt, ook vandaag is een dergelijk proces gaande. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei TTC:

Ja, dat is eerder door Wim Jongman zelf al aangegeven, waarom zoeken naar een exacte datum/periode wanneer een dergelijk correctiemechanisme als tijdloos gezien kan worden? In het Christendom is het afroepbaar/uitvoerbaar wanneer het raadzaam wordt geacht, zoiets kan principieel op elk moment in de tijd. En in de geschiedenis zijn er pogingen ondernomen om dit te realiseren maar die zijn mislukt, ook vandaag is een dergelijk proces gaande. 

Omdat dit in Leviticus zo staat en het nogal gek is om eerst een jaar af te kondigen en als het er dan niet van komt ineens de zin "ach het kan ook tijdloos zijn". Nee, dat kan het niet, dat is nu juist het hele uitgangspunt van Leviticus 25.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Omdat dit in Leviticus zo staat en het nogal gek is om eerst een jaar af te kondigen en als het er dan niet van komt ineens de zin "ach het kan ook tijdloos zijn". Nee, dat kan het niet, dat is nu juist het hele uitgangspunt van Leviticus 25.

Stemt tot nadenken inderdaad, het komt blijkbaar in vele vormen tegenwoordig. Wat Israël betreft gaan de auteurs veel verder, er wordt zelfs een relatie met de Brexit gemaakt.

Wat heeft de Brexit te maken met het Jubeljaar?

Niets, zo dachten we. Echter, lezer Dennis Northington was de eerste die contact met ons opnam en een verbinding voorstelde. Hij zag dit als "Het Verenigd Koninkrijk heeft zichzelf van de naties afgescheiden." Daaraan toegevoegd: "het Verenigd Koninkrijk verkondigt de vrijheid door het gehele land!" Nu lijkt dit voor degenen onder ons die niet in het Verenigd Koninkrijk wonen, misschien als een verklaring die beetje overdreven is. Vrijheid? Was het Verenigd Koninkrijk dan niet een vrije democratie? De kwestie is er echter een van soevereiniteit. Ongeveer de helft van de wetten in het Verenigd Koninkrijk van de afgelopen jaren werden opgedrongen als gevolg van hun lidmaatschap van de EU! Deze verordeningen werden afgedwongen op het Verenigd Koninkrijk, net als de wetten van de federale regering van de Verenigde Staten zijn opgelegd aan de Staten. Maar in tegenstelling tot de federale regering van de Verenigde Staten heeft het volk van het Verenigd Koninkrijk niet de ambtenaren gekozen die de besluiten nemen. Het Verenigd Koninkrijk heeft de Europese Unie niet verlaten omdat ze weten dat het economisch beter voor hen is, ze hebben de Europese Unie verlaten vanwege de kwestie van soevereiniteit, van vrijheid. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind me dit toch een topic.....

Alleen maar een zinnetje van jezelf en voor de rest een beetje een bron geven. Dit noemen we spammen.

Ik kreeg hier een waarschuwing voor, maar jij mag dit blijkbaar steeds doen. Het is toch veel interessanter als jij jouw eigen mening gaf? Wat vindt jij van een jubeljaar? En waarom denk jij dat een jubeljaar zo belangrijk is? Wat zou het doen met de rest van de wereld? Ik heb ooit eens begrepen dat een jubeljaar betekende dat schulden afgelost werden en dat mensen weer overnieuw konden beginnen. Voor een volk of land nog wel te realiseren, en ik zou dit leuk vinden (al heb ik geen schulden dus daar niet voor), maar wat te bedenken van de hele wereld? Dat arme landen ineens geen schulden meer hebben, dat Griekenland de schuldenlast niet meer hoeft terug te betalen. Dit lijkt mij te utopisch.  Momenteel lijkt mij het idee van een jubeljaar nogal hippie/jaren 60.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Foppe1986:

Ik vind me dit toch een topic..... Alleen maar een zinnetje van jezelf en voor de rest een beetje een bron geven. Dit noemen we spammen. Ik kreeg hier een waarschuwing voor, maar jij mag dit blijkbaar steeds doen. Het is toch veel interessanter als jij jouw eigen mening gaf? Wat vindt jij van een jubeljaar? En waarom denk jij dat een jubeljaar zo belangrijk is? Wat zou het doen met de rest van de wereld? Ik heb ooit eens begrepen dat een jubeljaar betekende dat schulden afgelost werden en dat mensen weer overnieuw konden beginnen. Voor een volk of land nog wel te realiseren, en ik zou dit leuk vinden (al heb ik geen schulden dus daar niet voor), maar wat te bedenken van de hele wereld? Dat arme landen ineens geen schulden meer hebben, dat Griekenland de schuldenlast niet meer hoeft terug te betalen. Dit lijkt mij te utopisch.  Momenteel lijkt mij het idee van een jubeljaar nogal hippie/jaren 60.

Waar het om gaat is dat er technisch gezien geen problemen zijn om dergelijke problemen op te lossen, waarom zouden we dan miljoenen mensen daarmee belasten? In Nederland is de staatsschuld per werkzame inwoner +/- 58.000€, de stelling dat je geen schulden hebt is daarom niet geheel correct. Met een Jubeljaar is 'morgen' die schuld gewoon weg, het vergt enkel wat politieke wil en samenwerking om daartoe te besluiten. Ja, denk ook dat zoiets best mondiaal bekeken kan worden. 

15 uur geleden zei Foppe1986:

Ik heb ooit eens begrepen dat een jubeljaar betekende dat schulden afgelost werden en dat mensen weer overnieuw konden beginnen. Voor een volk of land nog wel te realiseren, en ik zou dit leuk vinden (al heb ik geen schulden dus daar niet voor), maar wat te bedenken van de hele wereld?

Pro forma, enkel Nederland.

De Nederlandse staatsschuld staat op een nieuw recordniveau. Volgend jaar zal de overheid de belastingen en de premies verhogen en de inkomsten met 12,4 miljard euro zien oplopen. Helaas zal de staatsschuld toch verder stijgen ondanks de harde overheidssaneringen. Uit de Miljoenennota 2013 blijkt dat mede door de Kunduz-maatregelen de staatsschuld met tientallen miljarden zal oplopen. De schuld zal in 2014 zelf stijgen naar 466 miljard euro. In 2001 was de staatsschuld 227 miljard euro, binnen een paar jaar liep de schuld hard op onder het kabinet Balkenende & Bos. Mede door de redding van de banken en de kredietcrisis liep de staatschuld in 2009 tot 350 miljard euro op. Eind 2013 zal de staatsschuld van Nedeland zijn opgelopen tot 434 miljard euro. In 2013 heeft de overheid voor de vierde op achtereenvolgende jaar een begrotingstekort. Het begrotingstekort is hoger dan 3% van het BBP. En dit is niet conform de norm die is afgesproken in Europa. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na veel kronkelwegen wordt het mi steeds duidelijker dat de schrijvers zichzelf in verwarring en twijfel brengen, alsof ze tijd willen kopen om iets anders niet te moeten zeggen.

Is het Jubeljaar dus gevonden? En was het jaar 5776 een Jubeljaar?

Terwijl het bewijs voor 5776 vrij goed lijkt te passen, is het iets te geforceerd. En veel beter en veel veiliger voorstel is om te zeggen: We gaan door een overgang van een Jubeljaar! In plaats van ons te concentreren op de exacte grenzen van het jubileumjaar, laten we blijven kijken en onderzoeken, om te zien wat God doet tussen nu en het eind van 2017. God past meestal niet binnen de mooie, nette vakken waarin we Hem tevergeefs proberen te plaatsen! Uiteindelijk, zoals wij in ons boek Jubeljaar Nu! stelden, is ons doel te proberen het mysterie van de verloren Jubeljaar in het wezen van God op te lossen en beter te begrijpen. En zo kunnen we veilig aannemen dat wij nooit het einde van dat streven zullen bereiken, noch zullen we ooit een God willen dienen voor wie dat streven kan worden voltooid. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid