Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Vond weer wat opzienbarends, volgens Paul Levy lijdt de mensheid aan het wetiko-virus. 

Auteur Paul Levy heeft recentelijk een boek geschreven over Wetiko ('Dispelling Wetiko'), waarin hij een meer psychologische benadering naar voren brengt. Het boek is in de VS uitgekomen in januari 2013, in Europa is het verkrijgbaar vanaf half april. Archontische invloed, of zoals de Indianen het noemde 'wetiko' (een inheems woord voor psychose), is volgens Levy de grootste epidemische ziekte die de mensheid ooit heeft gekend. Levy : 'Als mensen worden geïnfecteerd door het wetiko-virus, zijn ze gastheer voor de wetiko-parasiet. De wetiko-kiem is een psychische lintworm, een parasiet van de geest. Net zoals computervirussen een computer kunnen programmeren tot destructie, kan wetiko de menselijke geest programmeren om op een zelfdestructieve manier te denken, te geloven en zich te gedragen. Wetiko is een venijnige psychische ziekteverwekker die gedachtevormen insinueert in ons brein, die - als ze onbewust worden nagespeeld - Wetiko verder voeden, en die uiteindelijk de gastheer (ons) doden. Het wil ons echter niet te snel dood hebben ... het moet de gast lang genoeg in leven laten om het virus te verspreiden, en zo de agenda te implementeren om zichzelf te propageren. Als de gast te snel doodgaat, brengt dat het ongemak met zich mee dat de bug een nieuwe gast zal moeten vinden. Levy vervolgt: 'Net als een kanker die uitzaait in de geest, zien we dan dat een klein pathologisch deel van onze psyche met wetiko meewerkt en alle gezonde delen van de psyche in zich opslokt.' (bron)

Er zijn mi mensen die voor veel minder een beetje paranoia worden, jullie mening?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. (Mat.5:45)

Het Bijbelse antwoord (en je zit hier op een christelijk forum) is dat we niet mogen concluderen dat ziekte een straf is van God. Ik neem aan dat dit is wat je wilde horen. Het kan wel een gevolg zijn

Ja, dan zijn we uitbehandeld.

toename van kennis van gevaren en risico's met daarbij de ingeprente visie dat men zelf helemaal verantwoordelijk is voor keuzes, alsmede lage tolerantie van mensen om anderen terug te laten komen op beslissingen, of weinig vergeving, leiden volgens mij automatisch tot psychose of paranoia bij mensen. Geloof kan remmen (door vertrouwen) als niet juist ook met veel angstbeelden van hel en verdoemenis gewerkt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Lobke:

Wetiko een inheems woord voor een psychose of psychoses. Vanwaar die belangstelling hier voor?

Wetiko werkt blijkbaar als een destructieve kanker, op die manier kunnen we het misschien beter vergelijken met een auto-immuunziekte. Vind het vergelijk wel treffend, zeker in het licht van het boek Openbaring en de eindtijdperikelen zoals beschreven. Er is nog meer over terug te vinden, zij het Engelstalig.

What if we told you that humanity is being driven to the brink of extinction by an illness? That all the poverty, the climate devastation, the perpetual war, and consumption fetishism we see all around us have roots in a mass psychological infection? What if we went on to say that this infection is not just highly communicable but also self-replicating, according to the laws of cultural evolution, and that it remains so clandestine in our psyches that most hosts will, as a condition of their infected state, vehemently deny that they are infected? What if we then told you that this ‘mind virus’ can be described as a form of cannibalism. Yes, cannibalism. Not necessarily in the literal flesh-eating sense but rather the idea of consuming others —human and non-human— as a means of securing personal wealth and supremacy. The history of this infection is long, strange, and dark. But it leads to hope. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Lobke:

Een brutale vraag, je hoeft hem niet te beantwoorden....maar ben jij persoonlijk bekend met psychoses?

Ben persoonlijk bekend met piekervaringen, er zijn veel nuances binnen het ontwikkelingsproces.

8 uur geleden zei Naeva:

Best een goed plot voor een B-film.

Ja, zo wordt het ook al eens beschreven, je ziet het zo gebeuren.

13 uur geleden zei Noel:

toename van kennis van gevaren en risico's met daarbij de ingeprente visie dat men zelf helemaal verantwoordelijk is voor keuzes, alsmede lage tolerantie van mensen om anderen terug te laten komen op beslissingen, of weinig vergeving, leiden volgens mij automatisch tot psychose of paranoia bij mensen. Geloof kan remmen (door vertrouwen) als niet juist ook met veel angstbeelden van hel en verdoemenis gewerkt wordt.

Wie anders zou er dan wel verantwoordelijk zijn binnen deze context, wetiko zelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel:

Het lijkt me dat de omgevingsvormende en transformerende eigenschappen van de mensen dit zelf veroorzaken, side-effect van willen ingrijpen en beheersen.

Zoiets als 'memenomics'? Er wordt dan rekening gehouden met deze groei- en transformatieprocessen. Zie bijvoorbeeld:

The memenomics framework is based on the belief that whole-systems thinking is the way of the future, and by applying the unique principles of the emerging science of value systems, we begin to see what that future looks like. As commerce emerges to higher values, it has to shift to a paradigm that sees all of its activities as a part of a living system that is holistically interdependent on a planet with finite resources. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei TTC:

Zoiets als 'memenomics'? Er wordt dan rekening gehouden met deze groei- en transformatieprocessen. Zie bijvoorbeeld:

The memenomics framework is based on the belief that whole-systems thinking is the way of the future, and by applying the unique principles of the emerging science of value systems, we begin to see what that future looks like. As commerce emerges to higher values, it has to shift to a paradigm that sees all of its activities as a part of a living system that is holistically interdependent on a planet with finite resources. (bron)

Ik weet het niet. Als zoiets als "kunnen accepteren van jouw leven" als enige absolute criterium geldt, heeft sommig "whole-system-thinking" juist een tegengesteld effect of sommige mensen. Het "systeem" maakt dan keuzes tussen menstypen en dat is fundamenteel onacceptabel.

Ik blijf dat een kwestie vinden tussen jou en God. Ik wil dat het ook een kwestie blijft tussen mij en God, en niet tussen mij en "systeem".

Al denk ik dat het systeem een laag bewustzijn heeft en zoiets banaals zal representeren als "wie het niet accepteert neemt maar een pilletje/pil van Drion"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎2‎-‎1‎-‎2018 om 15:49 zei TTC:

Auteur Paul Levy heeft recentelijk een boek geschreven over Wetiko ('Dispelling Wetiko'), waarin hij een meer psychologische benadering naar voren brengt

Wetiko is dus gewoon een psychose. Dan is deze openingszin dus kul. Een psychose wordt immers per definitie psychologisch benaderd.

Op ‎2‎-‎1‎-‎2018 om 17:38 zei Noel:

toename van kennis van gevaren en risico's met daarbij de ingeprente visie dat men zelf helemaal verantwoordelijk is voor keuzes, alsmede lage tolerantie van mensen om anderen terug te laten komen op beslissingen, of weinig vergeving, leiden volgens mij automatisch tot psychose of paranoia bij mensen.

Toe maar, automatisch nog wel. Iemand die weet hij zelf verantwoordelijk is voor zijn keuzes, zal zich realiseren dat hij daarop ook door anderen kan worden aangesproken en zal die keuzes daarom dus goed moeten onderbouwen. Dat os goed voor het zelfvertrouwen. Als hij dat niet doet en maar wat roept, dan krijg je inderdaad problemen, want dan zijn die keuzes door anderen makkelijk omver te praten. Dat is desastreus voor het zelfvertrouwen. Men gaat dan steeds bouwen op anderen, waarvan men denkt dat die hun keuzes wel hebben onderbouwd. Als dat dan ook nog eens niet zo blijkt te zijn, is de tijd daar voor psychoses en aanverwante zaken.

Op ‎3‎-‎1‎-‎2018 om 06:51 zei TTC:
Op ‎2‎-‎1‎-‎2018 om 22:54 zei Lobke:

Een brutale vraag, je hoeft hem niet te beantwoorden....maar ben jij persoonlijk bekend met psychoses?

Ben persoonlijk bekend met piekervaringen, er zijn veel nuances binnen het ontwikkelingsproces.

Heel tragisch. Sterkte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wetiko is dus gewoon een psychose. Dan is deze openingszin dus kul. Een psychose wordt immers per definitie psychologisch benaderd.

Dat is raadzaam inderdaad, het is als een virus dat zich diep in een cultuur kan nestelen met alle gevolgen van dien. 

Wetiko short-circuits the individual’s ability to see itself as an enmeshed and interdependent part of a balanced environment and raises the self-serving ego to supremacy. It is this false separation of self from nature that makes this cannibalism, rather than simple murder. It allows—indeed commands—the infected entity to consume far more than it needs in a blind, murderous daze of self-aggrandizement. Author Paul Levy, in an attempt to find language accessible for Western audiences, describes it as ‘malignant egophrenia’—the ego unchained from reason and limits, acting with the malevolent logic of the cancer cell.  Wetiko can describe both the infection and the body infected; a person can be infected by wetiko or, in cases where the infection is very advanced, can personify the disease: ‘a wetiko.’ This holds true for cultures and systems; all can be described as being wetiko if they routinely manifest these traits. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Noel:

Ik weet het niet. Als zoiets als "kunnen accepteren van jouw leven" als enige absolute criterium geldt, heeft sommig "whole-system-thinking" juist een tegengesteld effect of sommige mensen. Het "systeem" maakt dan keuzes tussen menstypen en dat is fundamenteel onacceptabel. Ik blijf dat een kwestie vinden tussen jou en God. Ik wil dat het ook een kwestie blijft tussen mij en God, en niet tussen mij en "systeem". Al denk ik dat het systeem een laag bewustzijn heeft en zoiets banaals zal representeren als "wie het niet accepteert neemt maar een pilletje/pil van Drion"

Dat is wat wetiko doet, laat je daar niet aan vangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op niveau van dopamine/serotine-stofjes in de hersenen is het weer een ander verhaal. Weet niet of het begrip "automatisch" dan van toepassing is, misschien eerder "gedetermineerd". De 'samenloop' van omstandigheden lijkt me in ieder geval duidelijk, alsmede ook de mogelijkheid om keuzestress te verlagen met geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Noel:

Op niveau van dopamine/serotine-stofjes in de hersenen is het weer een ander verhaal. Weet niet of het begrip "automatisch" dan van toepassing is, misschien eerder "gedetermineerd". De 'samenloop' van omstandigheden lijkt me in ieder geval duidelijk, alsmede ook de mogelijkheid om keuzestress te verlagen met geloof.

Het is maar hoe we het willen bekijken, er is de neiging om te vluchten of te vechten. Weet niet of je daarin een keuze hebt.

Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij aminozuren vrijkomen. Hiervan kan glucose (energie) worden gemaakt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase; op het moment van stress komt adrenaline en noradrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd. Daarom zou een betere benaming zijn: 'stress-response hormoon'. (bron)

Hierbinnen zou dan het wetiko-virus werkzaam zijn, het slorpt energie van anderen om te overleven zoals men stelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei TTC:

Het is maar hoe we het willen bekijken, er is de neiging om te vluchten of te vechten. Weet niet of je daarin een keuze hebt.

De reacties vechten of vluchten kunnen aangevuld worden met bevriezen. Bij jou lijkt dit een behoorlijk compulsief gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Het is maar hoe we het willen bekijken, er is de neiging om te vluchten of te vechten. Weet niet of je daarin een keuze hebt.

Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij aminozuren vrijkomen. Hiervan kan glucose (energie) worden gemaakt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase; op het moment van stress komt adrenaline en noradrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd. Daarom zou een betere benaming zijn: 'stress-response hormoon'. (bron)

Hierbinnen zou dan het wetiko-virus werkzaam zijn, het slorpt energie van anderen om te overleven zoals men stelt.

Iedereen is een junk als je de cortisol-verslaving in beschouwing neemt. Het gaat er dan om een soort van omgangsvorm met de verslaving te vinden, een forum of zo...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel:

Iedereen is een junk als je de cortisol-verslaving in beschouwing neemt. Het gaat er dan om een soort van omgangsvorm met de verslaving te vinden, een forum of zo...

@TTC

Ik hoorde over een begrip bij Thomas van Aquino dat "rechtvaardige prijs" heet. Dit in eerste instantie in het verband dat zondigen tegen het achtste gebod (Gij zult niet stelen) ook inhoudt dat je teveel vraagt of te weinig geeft voor wat iets echt waard is. In dit verband heb ik dus een geloof dat God er voor zorgt dat je vooraf of achteraf de rechtvaardige prijs betaalt voor dingen. Wetiko zou dus een rechtvaardige prijs zijn voor iets wat vooraf of achteraf plaatsvindt. Het is niet altijd aan te rekenen. Omdat ook achteraf zich pas de situatie kan voordoen die e.e.a. rechtvaardigt. Een situatie die bijna helemaal door derden bepaald kan zijn en nauwelijks beinvloedbaar is. Mogelijk zijn meer van dat soort situaties te verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wetiko is dus gewoon een psychose. Dan is deze openingszin dus kul. Een psychose wordt immers per definitie psychologisch benaderd.

Dat is raadzaam inderdaad, het is als een virus dat zich diep in een cultuur kan nestelen met alle gevolgen van dien. 

Wetiko short-circuits the individual’s ability to see itself as an enmeshed and interdependent part of a balanced environment and raises the self-serving ego to supremacy. It is this false separation of self from nature that makes this cannibalism, rather than simple murder. It allows—indeed commands—the infected entity to consume far more than it needs in a blind, murderous daze of self-aggrandizement. Author Paul Levy, in an attempt to find language accessible for Western audiences, describes it as ‘malignant egophrenia’—the ego unchained from reason and limits, acting with the malevolent logic of the cancer cell.  Wetiko can describe both the infection and the body infected; a person can be infected by wetiko or, in cases where the infection is very advanced, can personify the disease: ‘a wetiko.’ This holds true for cultures and systems; all can be described as being wetiko if they routinely manifest these traits. (bron)

Nee dus, want een pychose is geen virus.

Daar wou ik het in alle simpelheid maar bij houden, in plaats van lange Engelse zinnen met woorden erin waarbij iedereen een woordenboek er bij moet halen om er soep van te maken.

1 uur geleden zei Noel:

@TTC

Ik hoorde over een begrip bij Thomas van Aquino dat "rechtvaardige prijs" heet. Dit in eerste instantie in het verband dat zondigen tegen het achtste gebod (Gij zult niet stelen) ook inhoudt dat je teveel vraagt of te weinig geeft voor wat iets echt waard is. In dit verband heb ik dus een geloof dat God er voor zorgt dat je vooraf of achteraf de rechtvaardige prijs betaalt voor dingen. Wetiko zou dus een rechtvaardige prijs zijn voor iets wat vooraf of achteraf plaatsvindt. Het is niet altijd aan te rekenen. Omdat ook achteraf zich pas de situatie kan voordoen die e.e.a. rechtvaardigt. Een situatie die bijna helemaal door derden bepaald kan zijn en nauwelijks beinvloedbaar is. Mogelijk zijn meer van dat soort situaties te verwachten.

Wetiko is een straf van God voor iets dan je nog niet gedaan hebt ?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wetiko is een straf van God voor iets dan je nog niet gedaan hebt ?!

Als jij het als straf wilt zien...maar God weet al wel dat wat je zult doen en baseert daar de prijs op. Het moeilijke idee is hier inderdaad dat je een prijs kunt betalen voor iets dat nog moet komen, een vooruitbetaling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid